PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähkömaastopyörä ehdotuksia

Sivut : 1 2 3 [4] 5 6 7

Gikseri
03.09.2018, 11.19
Tuo Merida olisi itseäkin kiinnostanut kovasti, mutta siitä ja monesta muustakin on L koot loppu. No nyt mennään ainakin ens alkuun tolla Cubella ja Bosch moottorilla. 68km tuli totuteltua viikonlopun aikana töiden jälkeen.

Pipo
03.09.2018, 12.54
Linkin mukaan L kokoa (20) olisi vielä mutta aika useinhan nuo ei täysin pidä paikkaansa...varsinkin jos tarjous vaikuttaa erityisen hyvältä.

Gikseri
03.09.2018, 14.48
Sitten kun sen koon 20"valitsee niin ilmoittaa ettei niitä ole

AaJiiKoo
07.09.2018, 07.41
Jos jotakuta kiinnostaa, niin nyt näitä on taas 20" koossa: https://www.motocard.com/en/bike/mountain/merida-eone_sixty_800_275_2018_black_blue.aspx

Itse tilasin eilen.

Gikseri
07.09.2018, 10.54
No tottakai niitä nyt taas saa kun ehdin hätäisenä ostaa Cuben viikko aikaa. :D 150km jo ehtinyt polkea sillä.

Toki en tie millainen Merida olis ollu kun en ole sellaista edes päässyt koittamaan

Hensy
08.09.2018, 14.27
Tuli käytyä fiskarssissa koeajamassa Canyonin spectral on 8.0 tänään. Aivan huikea laite! ��

lego
08.09.2018, 21.29
Tuli käytyä fiskarssissa koeajamassa Canyonin spectral on 8.0 tänään. Aivan huikea laite! ��

Jep, samaa mieltä..

marraskuussa julkaistaan 2019 mallit ja heti kun julkaistu voi tehdä tilauksen(toimitukset suomeen onnistuu toisin kuin 2018 mallit)
2019 mallit ei juuri muutu 2018 malleista, värit voi muuttua ja osasarjoissa voi tulla joitakin pieniä muutoksia..

petrivet
08.09.2018, 22.35
Jep, samaa mieltä..

marraskuussa julkaistaan 2019 mallit ja heti kun julkaistu voi tehdä tilauksen(toimitukset suomeen onnistuu toisin kuin 2018 mallit)
2019 mallit ei juuri muutu 2018 malleista, värit voi muuttua ja osasarjoissa voi tulla joitakin pieniä muutoksia..

Ja versio 29 tuuman renkailla tulee myös

pamois
10.09.2018, 11.40
Tuollainen olis tarjolla, https://www.polygonbikes.com/shop/hardtail/entiat-e/, on kenellä käryä ko. fillarista?

ElBike
10.09.2018, 12.13

Pieni pyyntö. Voisitteko jotain laitetta kehuessanne laittaa hieman tarkempia speksejä että miksi jokin oli hyvä tai huono ja mihin vertaatte? Nyt luin vain että tuo em. laite on huikea, mutta kun katson speksejä, en näe siinä mitään erityistä. En pääse sellaista koeajamaan missään, joten suuresti jäi kiinnostamaan mikä tekee siitä niin huikean? Ja kiinnostaa myös onko taustalla paljonkin sähkötäpärillä ajoa. Nyt en tiedä, oliko tuo koeajo henkilön ensikosketus sähköpyöräilyyn maastossa ja onko sähköavusteinen pyöräily yleensäkin huikeaa vai oliko sittenkin tuo pyörä jollain tapaa parempi kuin muut markkinoilla olevat vastaavat.

terro
10.09.2018, 12.45
Itse ajoin myös Fiskarsissa tuota Canyon Spectral on -sähköpyörää. Olin myös positiivisesti yllättynyt. Aikaisemmin olen ajanut pidemmän testiajon täysjousitetulla Focus Jam2:lla (Larun pyörän L-koon testipyörä). Mitään perusteellista analyysiä en pysty antamaan, mutta Canyon tuntui jostain syystä selvästi ketterämmältä pyörältä kuin Focus. Oikein hyvän tuntuinen pyörä oli.

Lukija5
10.09.2018, 13.15
Itse ajoin myös Fiskarsissa tuota Canyon Spectral on -sähköpyörää. Olin myös positiivisesti yllättynyt. Aikaisemmin olen ajanut pidemmän testiajon täysjousitetulla Focus Jam2:lla (Larun pyörän L-koon testipyörä). Mitään perusteellista analyysiä en pysty antamaan, mutta Canyon tuntui jostain syystä selvästi ketterämmältä pyörältä kuin Focus. Oikein hyvän tuntuinen pyörä oli.

Oletko itse kuinka pitkä? Olikoan tuo L pyörä vähän liian iso sulle, sen huomasin että niissä on vakiona vähän turhan pitkä stemmi. Stemmin vaihto auttoi paljon.

-W-
10.09.2018, 13.34
Itse tuli kanssa ajettua Canyonin Spectral:ON (itse asiassa pariinkin kertaan), Mondraker E-Crusher, Mondraker E-Crafty ja Pivot Shuttle Fiskarsissa (Mondrakerit oli M-kokoa kun ei muita ollut ja Pivot & Canyon L-kokoa -> itse osun 180cm pituudella M ja L-kokojen väliin useasti), sekä aikaisemmin viikolla yksi päivä Stevensin E-Sledge:llä (L-koko). Oma pyörä on jo jonkun vuoden ikäinen L-kokoinen luomu Mondraker Dune ennen "Forward Geometry" aikakautta (=jossa vaakaputki on lyhyt nykypyöriin nähden).

Noista itselleni Pivotti oli mieluisin/hanskaan sopivin testilenkille (joka oli aika helppo siihen nähden mitä normaalisti ajelen) ja mitoitus vakiona sopivin. Mutta Pivotin sakki oli näistä ajetuista myös ainoa jota oikeasti kiinnosti pyörän laittaminen testaajalle sopivaksi - muita ei kovin paljoa kiinnostanut oliko sägit kohdillaan, oliko satulan korkeus sielläpäinkään, jne.. Eli Pivotille tästä pisteet kotiin (ei se hyväkään pyörä tunnu hyvältä jos säädöt on kuskille jo lähtökohtaisesti pielessä). Itse sitten säädin kyllä joka pyörän jousituksen suurinpiirtein kohdilleen kun metsään pääsin, kun muuten ei olisi ollut mitään järkeä verrata pyöriä toisiinsa..

Pari asiaa mitkä jäi Spectral:ONista itselleni mieleen oli turhan matala keskiön korkeus ala-asennossa ainakin omiin ajoihin - polkimet kolisi jo tuolla helpolla lenkillä kiviin. Korkeammassa takapään asennossa (mikä sekään ei ole kovin korkea) en päässyt kokeilemaan kun näytteilleasettajalla ei ollut intoa iskarin asentoa muuttaa.

Toinen mikä jäi mieleen oli keulimisherkkyys jyrkissä ylämäissä. Pyörähän muuten kyllä kiipeäisi sähköllä vaikka mihinkä, mutta lyhyt perä ja loivahko satulakulma takapään ala-asennossa ei tätä promoa - vaikka stemmi olikin omaan makuun pitkä 60mm ja runkokokin mieluummin iso, kuin pieni itselleni (180cm, L-koon runko ja siinä satula suht edessä).

Mutta potentiaalia siinä on ja 29" eturengas myös kiinnostaa ylityskykynsä puolesta, enkä kokenut pyörää lopulta yhtään kompelömmäksi tiukoissakaan mutkissa kuin 27.5+ sisariaan.. Ja jos on 29" takarenkaalla olevaa versiotakin pukkaamassa (jotakin uutta oli tulossa 2019 vuosimalleihin, mutta sitä eivät minulle suostuneet paljastamaan, että mitä ;) ), niin siinä lienee peräkin inan pidempi (vai tuleeko säädettävä taka-akselin paikka?), koska tuohon samaan takahaarukkaan ei kyllä 29" minusta mahdu..

E-Crusher oli sen verran huonossa hapessa/huollon tarpeessa, ettei siitä jäänyt oikein kaksista kuvaa kun satulatolppa laskeutui omia aikojaan alaspäin ja isommat vaihteetkin paukkuivat poljettaessa.. Se jäi mieleeni, että takajousituksen ylälinkku oli niin leveä, että pamahti pohkeeseen jossakin välissä :)

E-Crafty oli yllättävänkin jees, vaikka selkeästi painavin kaikista. Ylämäkeen meni kuitenkin hienosti - lienee melko pitkä perä jo Boschin koneesatkin johtuen? Alamäkeenkin meni hyvin.

E-Sledge taas ajettu ihan eri olosuhteissa, joten ei voi suoraa vertailua sanoa. Ei se hassummalta tuntunut sekään.

Että pitänee varmaan odottaa mitä sieltä Canyonilta tulee ennen kuin tekee lopullisen valinnan.. Takapää yläasentoon, Rockarin keulan jatkaminen 150mm->160mm, 1-1.5" angleset, 20mm lyhyempi stemmi ja satula etuasentoon voisi jo tehdä tuosta omaan ajoon todella mielenkiintoisen pelin.. :)

terro
10.09.2018, 14.29
Oletko itse kuinka pitkä? Olikoan tuo L pyörä vähän liian iso sulle, sen huomasin että niissä on vakiona vähän turhan pitkä stemmi. Stemmin vaihto auttoi paljon.
182cm olen pitkä. En tuolla pikkulenkillä havainnut ongelmaa koon suhteen.

villariveijari
11.09.2018, 11.09
Moro. Kumpi ja kampi tappeli, kumpi voitti..?

Nyt tarvitsen hieman apua ja näkökulmaa.

Tavotteena olisi saada mahdollisimman kulutusta ja aikaa kestävä sähköpyörä 5-8 vuoden ajaksi. Käyttö olisi työmatkapyöräily, josta kertyy vuositasolla n. 1700km ja siihen harrasteajot päälle 1000km +- 500km. Eli vuodessa voisin kuvitella ajavani ainakin reilut 3000km. Mun tapauksessa harrasteajot ei sisältäis mitään täysiä kivikkoon/juurakkoon ajoa, vaan ennemmin neulaspolku fiilistelyä ja teknisempää kikkailua. Eli maltillista maastoajoa kesät talvet. Joskus saattasin innostua vetämään ahkiossa polttopuut järvelle pilkkireissun merkeissä tms. kikkailua ja säätöä.

Olisi 2 vaihtoehtoa, toinen maksaa 2k ja toinen 3k.

Tunturi eMax 3000€
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/14612/kdxqk/Tunturi-eMAX-Fatbike-sahkopyora-48-cm-mattamusta-oranssi?gclid=EAIaIQobChMI0IS734GS3QIVkI4YCh0xqwpn EAAYASAAEgLCCfD_BwE

GZR Black Raw 2000€
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/11541/jthbm/GZR-Black-Raw-26-sahkofatbike-19?gclid=EAIaIQobChMIgIT92quy3QIViNGyCh0D4QbVEAAYA SAAEgJif_D_BwE

Bafang moottorin speksejä
https://www.bafang-e.com/en/components/component/motor/mm-g330250.html

Jos ajajan paino mitään merkitsee osien kuluvuuden kannalta niin se mainittakoon 70-80kg välille varusteineen.

Tarkentavia lisäkysymyksiä ja pohdinnan aiheita em. käyttöasteen kontekstissa (yleisesti)

- Jarrujen kuluvuus 5-8v perioodilla?
- Monta settiä menee renkaita?
- Vaihteiston laatu: Kestääkö hellästi pitäen tuon ajan?
- Epäilettekö joutuuko akkua vaihtamaan? (oletan akkujen olevan melkolailla saman laatuset)
- Muita yleisiä huoltokohteita joita tulee pöyrään kun pyörään vastaavassa ajassa vastaavalla käytöllä?

Tarkentavia lisäkysymyksiä ja pohdinnan aiheita em. käyttöasteen kontekstissa (Pyörien vertailuun)

- Kumpi tulee _lopulta_ halvemmaksi?
- Moottorien huoltaminen DIY, onko mahdollista jommassa kummassa paremmin? (tämä sitten kun ollaan jo elinkaaren loppupuoliskolla takuiden loputtua ja sormet syhyää päästä tekeen "koneremonttia")
- Moottorin kestävuus huolestuttaa ylipäätään eniten; onko Bafangista mitään jäljellä tuossa ajassa?
- Toisaalta koska en ole kokenut maastokuski ja en kaipaa high-end ominaisuuksia ja herkkyyttä, niin onko minun mitään järkeä panostaa Shimanoon?
- Eli ajaako Bafang tässä kestävyyden näkökulmasta saman asian kun Shimano?
- Onko uudessa Bafangissa todella tuki momentintunnistukselle? Sen toimivuus?
- Osasarjat ovat ilmeisesti lähes yhtä laadukkaat, mutta onko sittenkään?
- Maksaako Tunturissa ylipäätään brändi? Ja mikä ihmeen GZR, netti ei paljastanut mitään (joku verkkokaupan oma?)

Jos tulee mieleen jotain lisänäkökulmia niin sanokaa ihan kaikki mitä tulee mieleen. Päätös on osottautunu todella hankalaks ja olen kiitollinen kun viitsitte jeesiä! Kiitos!

Lukija5
11.09.2018, 12.11
Moro. Kumpi ja kampi tappeli, kumpi voitti..?

Shimano Tunturi vs GZR Bafang

Tunturissa saat erittäin hyvän moottorin E8000 on lippulaiva, joka toimii maastossa kuin ajatus ja jossa on kunnon takuu. Säädettävissä bluetoothilla. Olen Bafangin joitain versioita kokeillut ja ne on enemmän asfalttiajoon. Toimii maastossakin varmaan, mutta ei kuin ajatus.

Tunturissa on 1 vaihde enemmän ja reilusti isompi välitys, eli soveltuu monenlaiseen maastoon paremmin. 11-42T vs 11-36T

Tunturin navat on paksummat, (12 vs 9) ainakin takana ja leveämpi. Eli tukevamman oloinen.

Vapaarattaan pitää olla vahva. Nyt ei tietoa, pieni oletus että Tunturin vahvempi.

Jumbo Jimit on toimiva rengas ja rullaa hyvin. Kuluvuudesta en tiedä vs Veetire. https://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews/schwalbe-jumbo-jim-liteskin-2016

Tunturin paino kohtuullinen sähköfätiksi, GZR:n ei ilmoitettu.

GZR:n etuja:

1. Isompi akku.
2. Halvempi hinta

Eiköhän akut kestä molemmilla koko käyttöajan, ja molempiin luulisi olevan helpohkoa saada akkua, Shimanoon ainakin helpommin.

Maastoajossa mulla menee jarrupaloja tosi paljon sähköllä, etenkin takana kovalla kulutuksella. Vähintään yhdet palat per 1000 km on hyvä varata, mutta työmatkaajossa voi kestää paljon kauemminkin. Ei maksa kuin 5 € oikeassa paikasta ostettuna.

Renkaat on vähän mysteeri, kumiseos vaikuttaa niin paljon tähän. Kantsii googlailla noita renkaita.

Ketjuja kannattaa vaihtaa ~1000km välein tai kun on venynyt, ja rataspakkoja joudut kyllä tuona aikanakin vaihtamaan. Kuinka usein se jää mysteeriksi. Niidenkin hinnat on suhteellisen edullisia kuitenkin vs käyttöikä.

Hinnan puolesta GZR tulee halvemmaksi. Verkkokaupan oma brändi.

Tärkein on kuitenkin geometria, tuolla on 30 pv testausaika, jos palautat ihan ajamattoman näköisenä niin saat rahat kyllä takaisin jos ei sovikkaan.

villariveijari
11.09.2018, 16.08
Kiitos hyvistä pointeista ^

Saako Black Rawiin jälkiasennettuna joustokeulan, rochkshock bluton tms?

harald
11.09.2018, 17.35
Saa kai, mutta pitääkö etunapakin 15x150 mm-seksi?

kiekkonen
13.09.2018, 21.00
Tossa on kans kivan hintainen, hyvillä spekseillä: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-hybrid-160-race-500-27.5-grey-n-green-772103
Onko tätä mallia jo raatilaisilla? Saatavuus on näköjään viikolla 41.

Dude
13.09.2018, 21.28
Miksi sähköpyörään on laitettu 12-vaihdetta? Varsinkin toi 50 -piikkinen ihmetyttää. Mulla on 40 piikkinen ja sillä pääsee mistä vaan. Muutenkin sähköllä kannattaisi panostaa kestävyyteen ja vaihteissa 8-10 riittää varmasti.

Gikseri
13.09.2018, 22.46
Ei ole ihan sama, mutta mulla on 160 sl500 cube.

Nixuu
13.09.2018, 23.00
Itsellä on GZR Urban Rambler (eli Rawia edullisempi sähköläski) https://www.verkkokauppa.com/fi/product/10993/jmxkh/GZR-Urban-Rambler-Fatbike-26-sahkopyora.
Tuolle on nyt tullut kilometrejä toukokuun jälkeen kun sen ostin noin 3300km. Tänä aikana mennyt yhteensä neljät jarrupalat, tosin painoa itselläni + pyörällä ja repulla jossa järeä lukko jne, on n 130kg.

Jarrut tosin päivitin matkan varrella Maguran MT5 nelimäntäisiin jarruihin (ja samalla vaihtui jarrulevyt), alkuperäiset tektron jarrut eivät olleet mieleeni. Ketju on vaihdettu kerran, kuten myös samalla takapakka. Ja ensi viikolla lähtee tilaukseen uusi ketju / takapakka. Eli vähän yli 1000km vaihtoväli itselläni. Vaihteista en käytä kuin kahta suurinta, jolloin ne kuluvat tietenkin eniten, muiden vaihteiden ollessa käytännössä koskemattomia :D Eturattaan vaihdoin myös, mutta en kulumisen vuoksi vaan, koska alunperin eturatas oli 38T ja kaipasin pikkaisen isompaa kun välitykset loppui kesken siinä 30km/h jälkeen ja polkiessa alkoi olla vähän liian korkea kadenssi omaan makuuni. Eteen tuli siis 42t.Takapakka ei ollut kallis saksasta tilatessa, alle 30e ja ketjut muutaman kympin, eli suht edullista. Palat tuohon maguraan on noin 15e satsi (per jarru)

Renkaat vaihtuivat myös heti alkuun Jumbo Jimeiksi. Lisäksi pyörään vaihtunut esim joustosatulatolppa. Lisätty lokarit märkiä kelejä varten, jotta ei tarvitse ajella selkä märkänä. Sekä tietenkin valot.

jyrmy
15.09.2018, 11.49
Mulla oli aiemmin gzr raw, ny tilattuna toi uus black malli
Paremmalta toi bafang tuntui minun mielestä kun välissä ollut bosch,selkeesti enemmän voimaa ja käytökseltään polkupyörämaisempi kun bosch, tosin erot ei mitää huimia.

villariveijari
15.09.2018, 12.11
Oon itse päätymässä Tunturin eMaxiin lähes yksinomaa shimanon moottorin takia. Luotan pitkässä juoksussa sen olevan luotettavampi (keston ja takuiden suhteen) ja mukautuvampi omiin tarpeisiini. Black Raw Bafangilla palvelisi varmasti myös, mutta tässä kohtaa pyörän varaan lasketaan odotuksia myös auton syrjäyttäjänä, niin on mielestäni luonnollista päätyä laatuvaihtoehtoon. Tai sitten mulla vaan on laatuneuroosi; Kerran töissä yritin päästää huonon tuotteen eteenpäin, mut en vaan pystynyt.

Pyörän saan mahd. kuukauden sisään niin aion rustailla tai tehä jotain esittelytyyppistä materiaalia jaettavaks.

hphuhtin
15.09.2018, 12.28
Mulla oli aiemmin gzr raw, ny tilattuna toi uus black malli
Paremmalta toi bafang tuntui minun mielestä kun välissä ollut bosch,selkeesti enemmän voimaa ja käytökseltään polkupyörämaisempi kun bosch, tosin erot ei mitää huimia.

Koeajoin kaverin GZR RAWta viime viikonloppuna Nuuksiossa ja hän mun Boschia (KTM läski). Molemmat oli yhtä mieltä siitä, että Bafangissa on selvästi vähemmän potkua ja näki sen jokaisessa tiellä ajetussa ylämäessäkin. Ehkä aavistuksen luonnollisempi, mutta ei taas pärjää lainkaan siinä suhteessa Shimanolle (joka mulla on toisessa pyörässä).

GZR RAW:n geometria on itselle vähän huonosti istuva, pitkälle eteen saa nojata. Olen toki lyhyt (174cm). Toki tekee vakaan tuntuman. Lyhyemmällä stemmillä saisi varmasti jonkin verran korjattua, varaa lyhentää olisikin - liekö ainakin 100mm se alkuperäinen?

Erinomainen pyörä hintaansa tuo GZR RAW on silti. Lyhyemmällä stemmillä sopisi varmaan itsellenikin.

jmm89
15.09.2018, 14.15
Kaveri on haaveillut tuosta Tunturin eMAXista. Pyysi että voisin suositella muita vastaavia, jolloin nettiä tutkiessani törmäsin GZR:n tulossa olevaan uutuuteen, Advantag-e -malliin. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/8615/kdqxc/GZR-Advantag-e-26-sahkofatbike-19

Kumpi noista nyt sitten olisi parempi vaihtoehto, saman hintaisia kun ovat, toisessa Shimanoa ja toisessa Sramia. GZR:ssä olisi ilmeisesti hieman tiheämpi välitys, jos oikein katsoin.
Tuskin nyt hirveästi harmittaa, ostaapa kumman vaan.

Haluttaisi kyllä itsellä käydä koeajamassa joku momentintunnistuksella oleva pyörä, itselläni GZR Urban Rambler jossa tunnistus magneetilla, ja Bafangin moottori takanavassa. Taitaa vaan olla parempi kun ei kokeile, rahapussi tuntuu ohuelle jo nyt. :)

vekuli
15.09.2018, 15.48
Tällainen on ollut käytössä pari viikkoa. Alkuperäistä keulaa jatkettiin uudella ilmamännällä pari senttiä, jousitus toimii mukavasti juurakoissa ja kivikoissa. Stemmi vaihdettiin 40 mm:een ja kammet vaihdettiin 160 Mirandaan, sopivan tuntuiset ovat. Traililla vauhtia aivan tarpeeksi, keulii tarvittaessa ja ecolla voi ajaa hikilenkkiä aikaisempaan verrattuna reippaammalla vauhdilla, ylämäet eivät enää aiheuta miettimistä. Vanteet ovat valmiiksi TR, tubeventtiilit paikoilleen, litkut sisään ja Maxxikset pamahti vanteelle ensi yrittämällä. Tasaisemmissa maastoissa akku riittää moneksi tunniksi trailia ja ecoa käyttäen. Laadukas geometria kaiken kaikkiaan, olen tyyväinen valintaan.

https://www.merida-bikes.com/en_int/bikes/e-bikes/performance/2018/eone-twenty-500-9436.html

hphuhtin
15.09.2018, 15.52
Tolla Advantagen hinnalla jättäisin pyörän kauppaan ihan sen takia, että en oikein pidä Verkkokauppa.comia mitenkään erityisenä pyörämerkkinä, ja käsittääkseni GZR=verkkokauppa.com, heidän omaa ”tuotantoaan” Aasiasta.

Sopii miettiä paljonko vk.com panostaa tuotekehitykseen verrattuna edes Tunturiin. Jos hinta on kohdallaan, voi tinkiä monessa asiasta, mutta tuossa maksetaan jo aika paljon osista jotka on kasannut yhteen halpatoimija. Tuo pyörä on oikeastaan jopa kallis, kun ei ole edes etujoustoa, samaan hintaan pitäisi saada edes Bluto.

Ehkä hinta onkin sen takia asetettu noin, että kohta voidaan julkaista isot miinusprosentit, ja sitten kauppa käy kun ”säästää” :)

vekuli
15.09.2018, 16.01
Tällainen on ollut käytössä pari viikkoa. Alkuperäistä keulaa jatkettiin uudella ilmamännällä pari senttiä, jousitus toimii mukavasti juurakoissa ja kivikoissa. Stemmi vaihdettiin 40 mm:een ja kammet vaihdettiin 160 Mirandaan, sopivan tuntuiset ovat. Traililla vauhtia aivan tarpeeksi, keulii tarvittaessa ja ecolla voi ajaa hikilenkkiä aikaisempaan verrattuna reippaammalla vauhdilla, ylämäet eivät enää aiheuta miettimistä. Vanteet ovat valmiiksi TR, tubeventtiilit paikoilleen, litkut sisään ja Maxxikset pamahti vanteelle ensi yrittämällä. Tasaisemmissa maastoissa akku riittää moneksi tunniksi trailia ja ecoa käyttäen. Laadukas geometria kaiken kaikkiaan, olen tyyväinen valintaan.

https://www.merida-bikes.com/en_int/bikes/e-bikes/performance/2018/eone-twenty-500-9436.html

Motocard oli halvin kauppa, välillä siellä oli L koko loppunut mutta jossain vaiheessa niitä tuli lisää.

ealex
15.09.2018, 16.20
Tolla Advantagen hinnalla jättäisin pyörän kauppaan ihan sen takia, että en oikein pidä Verkkokauppa.comia mitenkään erityisenä pyörämerkkinä, ja käsittääkseni GZR=verkkokauppa.com, heidän omaa ”tuotantoaan” Aasiasta.

Sopii miettiä paljonko vk.com panostaa tuotekehitykseen verrattuna edes Tunturiin. Jos hinta on kohdallaan, voi tinkiä monessa asiasta, mutta tuossa maksetaan jo aika paljon osista jotka on kasannut yhteen halpatoimija. Tuo pyörä on oikeastaan jopa kallis, kun ei ole edes etujoustoa, samaan hintaan pitäisi saada edes Bluto.
Rungot ovat täsmälleen samanlaisia, joten eiköhän tämä on kiinalainen pyörä eri teksteillä. Eli molemmat panostivat saman verran tuotekehitykseen. ;) Omat ostohalut aika tehokkaasti kuolevat pois, kun katson chainstay pituutta, vaikka unelmoin 4,8 renkailla ja Shimano moottorilla varustetusta pyörästä...

jyrmy
15.09.2018, 16.30
Koeajoin kaverin GZR RAWta viime viikonloppuna Nuuksiossa ja hän mun Boschia (KTM läski). Molemmat oli yhtä mieltä siitä, että Bafangissa on selvästi vähemmän potkua ja näki sen jokaisessa tiellä ajetussa ylämäessäkin. Ehkä aavistuksen luonnollisempi, mutta ei taas pärjää lainkaan siinä suhteessa Shimanolle (joka mulla on toisessa pyörässä).

GZR RAW:n geometria on itselle vähän huonosti istuva, pitkälle eteen saa nojata. Olen toki lyhyt (174cm). Toki tekee vakaan tuntuman. Lyhyemmällä stemmillä saisi varmasti jonkin verran korjattua, varaa lyhentää olisikin - liekö ainakin 100mm se alkuperäinen?

Erinomainen pyörä hintaansa tuo GZR RAW on silti. Lyhyemmällä stemmillä sopisi varmaan itsellenikin.

Mun vertailussa toki läski bafangilla vs 29" bosch

Totaalisesti erimieltä mut enpä noita ny samana päivänä oo testannu- lähinnä fiilis pohjalta , molemmilla kuitenkin yli 1000km ajaneena. Toisaalta, läski pienillä rengaspaineilla ehkä kiipee vähä jyrkempää nousua. Välityksetkin jo vaikuttaa jne.

Ite 177cm, ja tuntu se gzr olevan aika passeli, uuteen tulee vielä hissitolppa.. Nythän siittä oli pienempi runkokin tarjolla.

Kollinjoki
15.09.2018, 17.07
Tuossa parisen viikkoa sitten kävin täällä tuumimassa Merida eBig.Ninen hankkimista ensimmäiseksi (sähkö-)maastopyöräkseni. Tähän malliin lopulta päädyinkin, koska se mielestäni oli kolmen tonnin 29 jäykkäperä sähkikseksi kuitenkin sillä hetkellä tarjolla olevista parhaan oloinen kokonaisuus tarjoten myös kuitenkin hintaluokkaansa kelvollisia osia (erityisesti E8000, jota ensisijaisesti tavoittelin + Machete + edes Deore + riittävän helposti irrotettavissa oleva akku, tolkulliset jarrut). Koko aiheutti päänvaivaa koska olen itse pituudeltani välikokoa suunnilleen kaikkien valmistajien mitoituksissa, eli n. 185 cm välisarjaa. Geometriataulukkoja tosiaan kannatti tutkia ajatuksella. Tässä eB.N:ssä XL-kokoisena on yläputkilinjan pituus 630 mm eli suunnilleen samaa luokkaa kuin aika monien jäykkis-kaksysien verrokkifillareiden L-kokoisissa versioissa +/- alle sentti. Reach on näistä moneen verrattuna jopa lyhyempi. Stackkia ja standoveria nyt sitten on enemmän niin kuin voi odottaa 53 cm fillarilta. Eli eB.N on oikeastaan ikään kuin vähän korkeampi versio muuten rungon pituudeltaan suht keskimääräistä L-kokoista fillaria vastaavasta pyörästä. Tosiaankaan erilaisiin kokoa kuvaaviin kirjainyhdistelmiin ei näköjään kerta kaikkiaan kannata suhtautua kuin viitteellisenä tietona. Vieläpä Competitive Cyclistin laskuri antoi cross country -fillarointiin minulla hyvinkin lähelle tuon n. 630 mm yläputkilinjan, joten sai siitäkin osviittaa valintaan. XL onkin osoittautunut aika lailla passelin kokoiseksi. Fillari tuntuu tasapainoiselta ja sen ohjaksiin oli todella helppo kotiutua ilman totuttelun tarvetta. Ei tunnu ahtaalta mutta ei sen selässä myöskään tarvitse repiä itseään epäluonnottomaan kurotteluun. Pitkine kinttuineni rungolla saa kuitenkin olla jonkin verran myös korkeutta. Itse asiassa täällä annettu "nyrkkisääntö", eli satulatolppaa voisi jäädä parin kämmenleveyden verran näkyviin, osuu sekin kohdalleen.

Ja hauskaa sillä on ollut käydä polkuja koluamassa.

retry
15.09.2018, 17.38
Tuli tuplaviesti..

retry
15.09.2018, 17.47
Tuossa parisen viikkoa sitten kävin täällä tuumimassa Merida eBig.Ninen hankkimista ensimmäiseksi (sähkö-)maastopyöräkseni. Tähän malliin lopulta päädyinkin, koska se mielestäni oli kolmen tonnin 29 jäykkäperä sähkikseksi kuitenkin sillä hetkellä tarjolla olevista parhaan oloinen kokonaisuus tarjoten myös kuitenkin hintaluokkaansa kelvollisia osia (erityisesti E8000, jota ensisijaisesti tavoittelin + Machete + edes Deore + riittävän helposti irrotettavissa oleva akku, tolkulliset jarrut). Koko aiheutti päänvaivaa koska olen itse pituudeltani välikokoa suunnilleen kaikkien valmistajien mitoituksissa, eli n. 185 cm välisarjaa. Geometriataulukkoja tosiaan kannatti tutkia ajatuksella. Tässä eB.N:ssä XL-kokoisena on yläputkilinjan pituus 630 mm eli suunnilleen samaa luokkaa kuin aika monien jäykkis-kaksysien verrokkifillareiden L-kokoisissa versioissa +/- alle sentti. Reach on näistä moneen verrattuna jopa lyhyempi. Stackkia ja standoveria nyt sitten on enemmän niin kuin voi odottaa 53 cm fillarilta. Eli eB.N on oikeastaan ikään kuin vähän korkeampi versio muuten rungon pituudeltaan suht keskimääräistä L-kokoista fillaria vastaavasta pyörästä. Tosiaankaan erilaisiin kokoa kuvaaviin kirjainyhdistelmiin ei näköjään kerta kaikkiaan kannata suhtautua kuin viitteellisenä tietona. Vieläpä Competitive Cyclistin laskuri antoi cross country -fillarointiin minulla hyvinkin lähelle tuon n. 630 mm yläputkilinjan, joten sai siitäkin osviittaa valintaan. XL onkin osoittautunut aika lailla passelin kokoiseksi. Fillari tuntuu tasapainoiselta ja sen ohjaksiin oli todella helppo kotiutua ilman totuttelun tarvetta. Ei tunnu ahtaalta mutta ei sen selässä myöskään tarvitse repiä itseään epäluonnottomaan kurotteluun. Pitkine kinttuineni rungolla saa kuitenkin olla jonkin verran myös korkeutta. Itse asiassa täällä annettu "nyrkkisääntö", eli satulatolppaa voisi jäädä parin kämmenleveyden verran näkyviin, osuu sekin kohdalleen.

Ja hauskaa sillä on ollut käydä polkuja koluamassa.

Minulla oli sama tilanne, ensimmäinen sähkömaasturi oli kiikarissa ja jokseenkin järkevistä palikoista kasattuna. Lopulta kotimainen(ainakin nimestä päätellen..) Verkkokauppa.com -puljun poistomyynti tarjous vei voiton. Fillari on Corratec E-Power X Vert 650B CX Gent.

Tässä linkki pyörään: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/11977/jndtm/Corratec-E-Power-X-Vert-650B-CX-Gent-sahkopyora-54-cm-2018

Vastaavilla osasarjoilla/moottorilla&akulla -varustetut pyörät olivat vähintäänkin +300€ kalliimpia, monet huomattavasti enempikin..
Kävi kerrankin tuuria mukana kaupanteossa, kun sain viimeisen kappaleen kyseistä fillaria oheisella runkokoolla!

Vaikka pyörä oli "halpa" -niin olisi suorastaan katastrooffi, jos rosvo sen veisi. Pyörää säilytän päivät&yöt kotonani, mutta kaupungilla fillarin joutuu jättämään lukkojen varaan abaut 15-30min ajaksi.
Köyhä kun olen, niin edullisuus on aina teemanani.. niin lukoiksi olen ajatellut tilata seuraavan yhdistelmän(luin jostakin että pyörä on syytä lukita kahdella eri mekanismilla toimivilla lukoilla) ja tästä tahtoisin saada palautetta kokeneemmilta. Lukot on siis Kryptonin U-lukko + järeä ketjulukko, jolla fillarin saa rungosta kiinni johonkin tolppaan yms. Tässä linkit lukkoihin:

https://www.bikester.fi/rcp-high-secure-chain-plus-ketjulukko-punainen-353948.html (https://www.bikester.fi/rcp-high-secure-chain-plus-ketjulukko-punainen-353948.html)

https://www.bikester.fi/kryptonite-kryptolok-2-mini-7-pyoranlukko-punainen-477414.html

Lukot maksavat toimituskuluineen ~70€ -joka on suhteellisen halpa hinta mielenrauhasta, vaikka tuolla pelkällä ketjulukolla on painoa ihan tolkuttoman paljon, yli 2.5kg!
(Maastolenkeillä sitä ei kuitenkaan ole tarkoitus mukana roudatakkaan)

Onko parempia ehdotuksia lukkokomboihin, jotka saa alle huntilla?

Pyöräily on kuulemma hyvä keino harrastaa ulkoliikuntaa.. en ole istunut koneen ääressä koko vuotena näin paljoa, kun olen tätä pyörä revohkaa selvittänyt!;)

villariveijari
15.09.2018, 20.51
Rungot ovat täsmälleen samanlaisia, joten eiköhän tämä on kiinalainen pyörä eri teksteillä. Eli molemmat panostivat saman verran tuotekehitykseen. ;) Omat ostohalut aika tehokkaasti kuolevat pois, kun katson chainstay pituutta, vaikka unelmoin 4,8 renkailla ja Shimano moottorilla varustetusta pyörästä...

Pitää kysyä tarkennusta tohon, et mikä siinä chainstay pituudessa on huonoa?

hphuhtin
15.09.2018, 21.08

Mielenkiintoista sinänsä, jos näin on. Tunturin emoyhtiö Accell Group on kuitenkin kohtalaisen kokoinen pyöräfirma miljardin liikevaihdollaan. Tunturi ja läskit nyt ehkä ei ole se merkki ja malli johon eniten panostetaan, joten miksei se mahdollista olisi.

Gikseri
15.09.2018, 21.24
Onkos kukaan sovitellut tuollaiseen Cubeen leveämpi renkaita? Nyt siis 2.6" leveä. Kuinka paljon käytännössä on leveämpi samalla kuviolla oleva schwalbe jos se on 2.8 tai 3.0 leveä? Ja minkälevyinen nastarengas talveksi olisi toimivin jos ajot jatkuu talven yli?

280km tullut nyt ajettua iltalenkkejä töiden jälkeen. Tänään loppui akku 8km ennenkun pääsin kotiin niin siinä kyllä sai ihan tosissaan polkea sateen pehmentämää hiekkatietä.

ealex
15.09.2018, 22.04
Pitää kysyä tarkennusta tohon, et mikä siinä chainstay pituudessa on huonoa?Se on pitkä, mikä itselleni maastossa on no go...

Kollinjoki
15.09.2018, 23.58
Minulla oli sama tilanne, ensimmäinen sähkömaasturi oli kiikarissa ja jokseenkin järkevistä palikoista kasattuna. Lopulta kotimainen(ainakin nimestä päätellen..) Verkkokauppa.com -puljun poistomyynti tarjous vei voiton. Fillari on Corratec E-Power X Vert 650B CX Gent.

Tässä linkki pyörään: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/11977/jndtm/Corratec-E-Power-X-Vert-650B-CX-Gent-sahkopyora-54-cm-2018

Vastaavilla osasarjoilla/moottorilla&akulla -varustetut pyörät olivat vähintäänkin +300€ kalliimpia, monet huomattavasti enempikin..
Kävi kerrankin tuuria mukana kaupanteossa, kun sain viimeisen kappaleen kyseistä fillaria oheisella runkokoolla!

Vaikka pyörä oli "halpa" -niin olisi suorastaan katastrooffi, jos rosvo sen veisi. Pyörää säilytän päivät&yöt kotonani, mutta kaupungilla fillarin joutuu jättämään lukkojen varaan abaut 15-30min ajaksi.
Köyhä kun olen, niin edullisuus on aina teemanani.. niin lukoiksi olen ajatellut tilata seuraavan yhdistelmän(luin jostakin että pyörä on syytä lukita kahdella eri mekanismilla toimivilla lukoilla) ja tästä tahtoisin saada palautetta kokeneemmilta. Lukot on siis Kryptonin U-lukko + järeä ketjulukko, jolla fillarin saa rungosta kiinni johonkin tolppaan yms. Tässä linkit lukkoihin:

https://www.bikester.fi/rcp-high-secure-chain-plus-ketjulukko-punainen-353948.html (https://www.bikester.fi/rcp-high-secure-chain-plus-ketjulukko-punainen-353948.html)

https://www.bikester.fi/kryptonite-kryptolok-2-mini-7-pyoranlukko-punainen-477414.html

Lukot maksavat toimituskuluineen ~70€ -joka on suhteellisen halpa hinta mielenrauhasta, vaikka tuolla pelkällä ketjulukolla on painoa ihan tolkuttoman paljon, yli 2.5kg!
(Maastolenkeillä sitä ei kuitenkaan ole tarkoitus mukana roudatakkaan)

Onko parempia ehdotuksia lukkokomboihin, jotka saa alle huntilla?

Pyöräily on kuulemma hyvä keino harrastaa ulkoliikuntaa.. en ole istunut koneen ääressä koko vuotena näin paljoa, kun olen tätä pyörä revohkaa selvittänyt!;)

Tuossa yksi U-lukkovaihtoehto, joka mielestäni on hinnan, painon ja turvallisuuden suhteessa kärkituote:
https://www.amazon.de/ABUS-Granit-X-Plus-160HB300-11188/dp/B00H3TL52S/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1537043792&sr=8-1&keywords=abus+granit+u+lock

Sen on Abus luokitellut omalla asteikollaan parhaaseen kategoriaan 15/15 ja Stichning Artin ankaralla asteikollakin saanut kunnioitettavat 3/5 tähteä. Lisäksi se on vielä kevyt. Pituutta on sen verran, että antaa vähän enemmän väljyyttä valita, mihin pyörän lukitsee.
Tuo Kryptoniten Mini saattaa olla jo hivenen ahdas maastopyörän leveät renkaat huomioiden, esim. jos käyttää lukon sijoittamiseen vaikka tätä taktiikkaa https://www.youtube.com/watch?v=HRZvOT521IM. Sille sitten jokin ketju kaveriksi, jos haluaa pelata varman päälle ja lukita fillarin vaikka rungosta+etupyörästä toisen kerran kiinteään esteeseen.

Roiala
16.09.2018, 07.53
Onkos kukaan sovitellut tuollaiseen Cubeen leveämpi renkaita? Nyt siis 2.6" leveä. Kuinka paljon käytännössä on leveämpi samalla kuviolla oleva schwalbe jos se on 2.8 tai 3.0 leveä? Ja minkälevyinen nastarengas talveksi olisi toimivin jos ajot jatkuu talven yli?

280km tullut nyt ajettua iltalenkkejä töiden jälkeen. Tänään loppui akku 8km ennenkun pääsin kotiin niin siinä kyllä sai ihan tosissaan polkea sateen pehmentämää hiekkatietä.

Tuollaiseen Cubeen? Mulla Stereo hybrid 160 Race https://www.cube.eu/en/2018/e-bikes/mountain/fullsuspension/stereo/cube-stereo-hybrid-160-race-500-275-metalngrey-2018/ ja 2.8 Magic Mary takana (ja edessä missä ei lähelläkään että ottaisi kiinni). Uutena mahtui ihan hyvin mutta venyi jonkin verran niin nyt jos ei painoa pyörän päällä eli jousitus ei painuneena niin ihan himppusen ottaa kiinni keskiön kohdilta pystysuunnassa. Leveydessä on tilaa ihan hyvin.
Ihan mahdottoman hyvä kumi ajella omasta mielestä muuten.

En usko mutta en kyllä tiedä jotta 3,0 nastakumi mahtuisi.

Gikseri
16.09.2018, 11.06
https://www.cube.eu/2019/e-bikes/mountainbike/fullsuspension/stereo/cube-stereo-hybrid-160-sl-500-275-blackngrey-2019/

Mulla on tämä, mutta tuskin paljon eroa takahaarukassa

retry
16.09.2018, 12.34
Ehdottamasi lukko on varmasti pätevä ja tuo video fillarin lukituksesta oli hyvä. Kiitos siitä!
Lukkojen tarve on säilyttää fillari kaupan pihassa sen 15-30min -max, niin siksi uskon että pyörä säilyisi tuolla aika edullisella Kryptoniten lukolla + järeällä ketjulla. U-lukon tarve ei siis ole kuin lukita pyörä ajokelvottomaksi ja järeällä ketjulla sitten rungosta telineeseen.

Niin ja tälläisen Kiinan ihmeen löysin 10e -hintaan: https://www.gearbest.com/bike-bells-and-locks/pp_364857.html?wid=1433363#anchorGoodsReviews

Oheinen hälytin on varmasti hankkimisen väärti, ihan sen takia, että jos varas rupeaa irroittelemaan osia fillaristani, niin 15-30min aikana kerkiää purkaa vaikka koko fillarin kaikessa rauhassa..
Jos 110db kimitys soi julkisellapaikalla, niin siinä saa olla aika paatunut konna jos siitä ei välitä, vaan jatkaa pyörän purkamista edelleenkin!:D Tuo hälytin lähtee varmasti tilaukseen samalla kun tilaan oheisesta puljusta valot, joiden hinnalla ei kummoista tuikkua saa Suomesta hankittua. https://www.gearbest.com/bike-lights/pp_364357.html?wid=1433363

Crimson
16.09.2018, 21.49
Tein pienen heräteostoksen ja tilasin Saksasta Cube Acid Hybrid One -sähkömaasturin ku sai niin halvalla.

https://www.cube.eu/en/2019/e-bikes/mountainbike/hardtail/acid/cube-acid-hybrid-one-400-29-greynwhite-2019/

Bosch Active Plus -moottori, akkuna PowerPack 400.
Olis kiva kuulla kommentteja jos joku on päässyt moista koeajamaan. Tai laittaa muita kommentteja eri komponenteista yms. Mikä on huonoa, mikä kenties hyvää. Olisi myös kiva kuulla olisko alta 1500 € saanut kenties jotain parempaa? Tuohon hintaan sain vielä hommattua Cube omat lokarit, seisontatuen ja - soittokellon!

Hommasin tämän siis ensimmäiseksi ”oikeaksi” maastopyöräkseni ja myös ensimmäiseksi sähköpyöräkseni. Tarkoitus olis ajella hiekkatietä, latupohjia/pururatoja ja isompia polkuja lähinnä retkeily/kuntoilumielessä.

harald
16.09.2018, 22.05
Fiksulta kuullostaa, etenkin jos menee alle 1500€. Tuo Active Line on uusi tuttavuus minulle. Jonkinlainen kevytversio, vain 50 Nm mutta kun itse ajan melkein aina eco-asetuksella luulisi että vähempikin kyllä riittää. Fiksua että Bosch:issa on normaali eturatas, lupaavat vähemmän vastusta kun polkee luomuna yli 25 km/h. Kerro miltä tuntuu sitten kun pyörä saapuu.

https://www.bosch-ebike.com/en/products/drive-unit-animation/

Itse odottelen Haibike Hardlife 3.0 pyörää italiasta. Huomasin että pitää hankkia sellainen jos mielii saada joku muu mukaan pyöräretkille. Parhaat kuvat siitä tuosta;

https://www.bikester.fi/haibike-sduro-hardlife-30-sahkopyora-li-ion-sininen-valkoinen-706310.html

Itse tilaus tapahtui ridewill.it sivustolta ebayn kautta. Jännää että saksassa miettivät toista viikkoa ja tulivat siihen tulokseen että sähköpyörän lähettäminen maksaa 150€, ja tuo ridewill.it lähettää italiasta hintaa 14,90€. En ymmärrä miten he sen tekevät mutta toivotaan että se tosiaan menee niin.

Gikseri
17.09.2018, 09.01
https://ebike-mtb.com/en/all-2019-haibike-flyon-models-with-tq-motor-at-a-glance/2/

Gikseri
17.09.2018, 09.02
Mikähän tuollainen moottori on jota käytetään parissa haibiken 2019 mallissa

harald
17.09.2018, 09.25
Tuossa oli jotain juttua siitä: https://www.youtube.com/watch?v=V0qkfShozH4

jyrmy
17.09.2018, 12.31
Tein pienen heräteostoksen ja tilasin Saksasta Cube Acid Hybrid One -sähkömaasturin ku sai niin halvalla.

https://www.cube.eu/en/2019/e-bikes/mountainbike/hardtail/acid/cube-acid-hybrid-one-400-29-greynwhite-2019/

Bosch Active Plus -moottori, akkuna PowerPack 400.
Olis kiva kuulla kommentteja jos joku on päässyt moista koeajamaan. Tai laittaa muita kommentteja eri komponenteista yms. Mikä on huonoa, mikä kenties hyvää. Olisi myös kiva kuulla olisko alta 1500 € saanut kenties jotain parempaa? Tuohon hintaan sain vielä hommattua Cube omat lokarit, seisontatuen ja - soittokellon!

Hommasin tämän siis ensimmäiseksi ”oikeaksi” maastopyöräkseni ja myös ensimmäiseksi sähköpyöräkseni. Tarkoitus olis ajella hiekkatietä, latupohjia/pururatoja ja isompia polkuja lähinnä retkeily/kuntoilumielessä.

Muuten en lähde arvosteleen, varmaa hintansa arvonen peli. Mut toi 400:n akku vaikuttaa pieneltä jos meinaa "retkeillä"
Tai ainakin itsellä se rajotti lenkit ~40km:n mikä taas sähköavusteisella on aika lyhyt. Tosin pisin ajo 400:lla akulla oli 62km, jolla ajoin pääasiassa ecolla, ja ilman avustustakin osan matkaa.

Omassa oli performance cx line moottori, en tiedä sit paljonko eroo on kulutuksessa tuolla active linella
400+500 combolla toinen repussa mukana, pääsinkin sitten jo hyvän matkaa toistasataa kilsaa

Gikseri
17.09.2018, 12.52
Vieläkö Jyrmyllä on vara-akku myynnissä?

Crimson
17.09.2018, 14.09
Muuten en lähde arvosteleen, varmaa hintansa arvonen peli. Mut toi 400:n akku vaikuttaa pieneltä jos meinaa "retkeillä"
Tai ainakin itsellä se rajotti lenkit ~40km:n mikä taas sähköavusteisella on aika lyhyt. Tosin pisin ajo 400:lla akulla oli 62km, jolla ajoin pääasiassa ecolla, ja ilman avustustakin osan matkaa.

Omassa oli performance cx line moottori, en tiedä sit paljonko eroo on kulutuksessa tuolla active linella
400+500 combolla toinen repussa mukana, pääsinkin sitten jo hyvän matkaa toistasataa kilsaa
Joo, tuo vähän harmittaa ku sama pyörä 500 akulla oli jo loppu eikä kuulemma tuu enää lisää. Saas nähdä säästinkö väärässä paikassa, kun ostin tämän. No, veikkaan että tulee kuitenkin pyöräiltyä aika paljon enemmän ja pidempiä matkoja kuin nykyisellä kolmivaihteisella Helkama Oivalla. Joka muuten painaa lähes yhtä paljon. :D

jyrmy
17.09.2018, 14.31
Vieläkö Jyrmyllä on vara-akku myynnissä?

Onhan se, vaikka ei tää kauppapaikka ookkaan, niin 500€ lähtee täältä käytännössä uus 500Wh boschin akku ;)
Noutohinta. 550€ niin kuskaan sen vaikka matkahuoltoon..

Gikseri
17.09.2018, 15.04
Yritin laittaa yv mut ei tainnut tulla perille?

Gikseri
17.09.2018, 15.18
Laitatko mulle viestinä puhelinnumerosi

jyrmy
17.09.2018, 15.31
Laitatko mulle viestinä puhelinnumerosi
https://www.fillaritori.com/topic/133739-bosch-powerpack-500wh-akku/

tuolta löytyy yht tiedot, jostai syystä täällä foorumilla ei tunnu yksityisviestit kulkevan perille.

maustevoi
18.09.2018, 19.41
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/atala-b-cross-cx-400wh-27,5--9v-sahkopyora-polkupyora
Ilmeisesti 181cm pitkälle runkokoon pitäisi olla 19 tai joku 56cm? Eli liian pieni tuo, eikös nii?

Muutenhan tuossa on varsin edullinen cx-moottorinen?

Onks ollu sähköpyöriä blackfridaynä tarjouksissa?

petrivet
18.09.2018, 22.01
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/atala-b-cross-cx-400wh-27,5--9v-sahkopyora-polkupyora
Ilmeisesti 181cm pitkälle runkokoon pitäisi olla 19 tai joku 56cm? Eli liian pieni tuo, eikös nii?

Muutenhan tuossa on varsin edullinen cx-moottorinen?

Onks ollu sähköpyöriä blackfridaynä tarjouksissa?

Moottori ja akku ovat varmasti ok. Mutta laitetaan halvimmat Altus tason osat ja muutenkin hinnat alkaen pyörä. Lisätään hintaa 30% ja lasketaan saman verran. Näppärästi saadaan edullinen tarjouspyörä. Ei noita Bosch sähköpyöriä taida kunnon osilla saada edes tarjouksista juuri alle 2000 euroa?

maustevoi
19.09.2018, 00.08
Moottori ja akku ovat varmasti ok. Mutta laitetaan halvimmat Altus tason osat ja muutenkin hinnat alkaen pyörä. Lisätään hintaa 30% ja lasketaan saman verran. Näppärästi saadaan edullinen tarjouspyörä. Ei noita Bosch sähköpyöriä taida kunnon osilla saada edes tarjouksista juuri alle 2000 euroa?

Entä tuo runkokoko? Löytyy erilaisia ohjeita. Bikester tarjoaa että 50cm ois ok 185-190cm mutta esim. polkupyöräkauppa tarjoaa 56cm tuohon?

On noita ollut kai, ainakin yks Ghost Deoren osilla 1759e, sit tais olla rajoitettu erä Cube Hybrid Pro 400watin akulla 1679e. Eiks noi ois jo ihan ok?

Gikseri
19.09.2018, 09.12
Ite oon 188cm ja Cuben runko on 20".

Onkos joku jo täällä ennakkotilannut haibike flyonin?

petrivet
19.09.2018, 11.08
Koko on osittain makukysymys. Jos ajaa vain tiellä L-koko on ok itselle eli 180cm pitkälle. Pahaan maastoon ottaisin M-koon

https://www.bikeshop.fi/kokotaulukko

Deore osat ovat jo ihan ok, jos on kunnon ketjut. Edelleen myyntiä helpottaa osien laatu ja tunnettu merkki.

Äyrämöinen
20.09.2018, 12.22
Alkais Meridan eone sixtyssä olla aika vaihtaa ketju. Mikähän olis hyvä ja mistä ( ei jaksa katella ,saisko linkkiä ).

Äyrämöinen
20.09.2018, 12.43
Onko muuten Meridan vaihdepakka yhtä rautaa , ei siis pysty mitään vaihdehampaita vaihtaa erikseen,täh ?

MRe
20.09.2018, 13.16
Alkais Meridan eone sixtyssä olla aika vaihtaa ketju. Mikähän olis hyvä ja mistä ( ei jaksa katella ,saisko linkkiä ).
En tiä. Ei jaksa vastata...

Crimson
20.09.2018, 14.08
Ei noita Bosch sähköpyöriä taida kunnon osilla saada edes tarjouksista juuri alle 2000 euroa?
Tämä vaikuttaisi aivan asialliselta parin tonnin vehkeeltä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/68612/kdkdb/Ghost-Teru-B2-7-sahkopyora-M-musta-keltainen

retry
21.09.2018, 16.31

Syksyn tarjouslöytö 2k budjetilla: Corratec E-power X Vert 650B CX -Gent
On kasattu käsittääkseni perus sälästä paremmista osista, mitä aiheeseen olen tutustunut.. Oleellisimpina mainittakoon:
Moottori: Bosch Performance CX / Purion Display
Akku: Bosch PowerTube 500 Wh
Runko: E-Power X-Vert 650B
Haarukka: Manitou Machete Air 100mm
Takavaihtaja: Shimano DEORE XT 11s
Etuvaihtaja: Shimano DEORE XT
Levyjarrut: Magura MT5/MT4 180mm/180mm

Fillaria myydään useammassakin kaupassa noin 3k -hintaan. Niin ja mainittakoon vielä että sain pyörän Suomalaisesta verkkokauppa.com -puljusta.
Vaikka tilaukset onnistuvat varmasti ihan hyvin ulkomailtakin. Aika reilu meininki tuolla.. huomasin että renkaat olivat 0.2" -kapeammat mitä myyntikuvauksessa oli mainittu(Meinasin jättää mainitsematta koko asian, kun olin niin tyytyväinen ostokseeni). Minulle tarjottiin kaupan purkua tai vaihtoehtoisesti 60€ -hyvitystä. Joten fillarin lopullinen hinta oli 1939€.

kiekkonen
21.09.2018, 18.35

Tossa ehkä paras: https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xtr-dura-ace-chain-cn-hg901-11-speed-116-links-494827

mustja
25.09.2018, 09.16
Moi!

Tässä mietiskellyt näitä kahta mallia. Oma ajo olisi lähinnä pyöräteillä ajelua mutta myös välillä maastoa. Plus Y näyttäisi äkkiseltään mukavammalta ajoasennolta perus ajeluun, korkeampi sekä tanko lähempänä ?Renkaat sitten leveämmät. En osista oikein osaa mitään päätellä, onko toisessa jotain paljon parempaa ?

Mutta mites tuo runkokoko? Omat mitat 178cm, jalan sisämitta 80cm. Näyttäis menevän joidenkin sivujen mukaan jopa liian suureksi? GX Gent sopivampi samassa runkokoossa ?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/12955/jndth/Corratec-E-Power-X-Vert-650B-CX-Gent-sahkopyora-49-cm-2018

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/16540/jndnb/Corratec-E-Power-X-Vert-650B-Plus-Y-sahkopyora-49-cm-2018 (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/16540/jndnb/Corratec-E-Power-X-Vert-650B-Plus-Y-sahkopyora-49-cm-2018)

ElBike
25.09.2018, 13.15
Tossa ehkä paras: https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xtr-dura-ace-chain-cn-hg901-11-speed-116-links-494827

Mites nykyään; maksetaanko xtr ketjuissa keveydestä vai xt:tä paremmasta kestävyydestä? Huomannut että monilla merkeillä kärkipään tuotteissa aivan kalleimmat ei enää toimi välttämättä sen paremmin, mutta korkea hinta johtuu keveydestä.

Kollinjoki
25.09.2018, 13.41
Moi!

Tässä mietiskellyt näitä kahta mallia. Oma ajo olisi lähinnä pyöräteillä ajelua mutta myös välillä maastoa. Plus Y näyttäisi äkkiseltään mukavammalta ajoasennolta perus ajeluun, korkeampi sekä tanko lähempänä ?Renkaat sitten leveämmät. En osista oikein osaa mitään päätellä, onko toisessa jotain paljon parempaa ?

Mutta mites tuo runkokoko? Omat mitat 178cm, jalan sisämitta 80cm. Näyttäis menevän joidenkin sivujen mukaan jopa liian suureksi? GX Gent sopivampi samassa runkokoossa ?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/12955/jndth/Corratec-E-Power-X-Vert-650B-CX-Gent-sahkopyora-49-cm-2018

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/16540/jndnb/Corratec-E-Power-X-Vert-650B-Plus-Y-sahkopyora-49-cm-2018 (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/16540/jndnb/Corratec-E-Power-X-Vert-650B-Plus-Y-sahkopyora-49-cm-2018)

Corratecin oman suuntaa-antavan taulukon mukaan olisit pituudeltasi aika lailla keskivaiheilla heidän jäykkäperä-mtb:n 49 sentin ajatellussa käyttäjäkokoasteikossa. Noiden varsinaiset geometriataulukot on kyllä huonoimmat mitä olen ihan äsken nähnyt, ja aika monia tuli omien fillariostosten merkeissä selattua.

Jos sulla on jokin vpn-palvelu käytettävissäsi, saat avattua competitive cyclistin runkokokolaskurin ja sieltä esim. cross country mtb. Siihen omat mitat syöttämällä saa muutamia suositusarvoja, joista muistaakseni helposti mihinkään sovellettavissa oleva on tuo yläputkilinjan pituus. Jos se menee kohdalleen, en usko että muut mitat menee pahasti pieleen kun olet tuon firman omassa kategoriassa juuri tuollaisen 49-senttisen fillarin päälle sopiva, ja veikkaisin että tuo 80 cm jalan sisämittakin on varsin normaali omaan pituuteesi nähden. Niin vpn:ää tarvitset tuohon competitive cyclistiin siksi, kun sivu ei suostu aukeamaan enää Euroopassa, vaan täytyy feikata itsensä USA:laiseks, että sinne pääsee.

mustja
25.09.2018, 22.21
Corratecin oman suuntaa-antavan taulukon mukaan olisit pituudeltasi aika lailla keskivaiheilla heidän jäykkäperä-mtb:n 49 sentin ajatellussa käyttäjäkokoasteikossa. Noiden varsinaiset geometriataulukot on kyllä huonoimmat mitä olen ihan äsken nähnyt, ja aika monia tuli omien fillariostosten merkeissä selattua.

Jos sulla on jokin vpn-palvelu käytettävissäsi, saat avattua competitive cyclistin runkokokolaskurin ja sieltä esim. cross country mtb. Siihen omat mitat syöttämällä saa muutamia suositusarvoja, joista muistaakseni helposti mihinkään sovellettavissa oleva on tuo yläputkilinjan pituus. Jos se menee kohdalleen, en usko että muut mitat menee pahasti pieleen kun olet tuon firman omassa kategoriassa juuri tuollaisen 49-senttisen fillarin päälle sopiva, ja veikkaisin että tuo 80 cm jalan sisämittakin on varsin normaali omaan pituuteesi nähden. Niin vpn:ää tarvitset tuohon competitive cyclistiin siksi, kun sivu ei suostu aukeamaan enää Euroopassa, vaan täytyy feikata itsensä USA:laiseks, että sinne pääsee.

Kiitos, tuli tehtyä taulukon mukaan ja mitaksi antaa XC FIT (Virtual top tube length) 23,4-23,8 eli juuri sen 600mm mikä on tuossa X-Vert 650B Plus Y:ssä. Kun CX Gent:issä se on 590mm

maustevoi
27.09.2018, 02.06
https://www.bikester.fi/cube-access-hybrid-pro-400-sahkopyora-li-ion-musta-692016.html

Onko hyvä peli? Cube markkinoi tuota naisten pyöränä, joten miten se vaikuttaa käyttöön tai ajamiseen?

roope123
27.09.2018, 16.45
Pitkään odotettu Merida eone sixty 800 L-koossa (tällä hetkellä loppuunmyyty) saapui tänään. Mieli kuitenkin ehti muuttua uuden Levon julkistuksen myötä, joten vahtoon joutaa. Järkipäätöksiä.. ;D

Jokatapauksessa Motocard.com:ista tilattu ja maksettu 3676,95. Jos joku haluaa ostaa pois niin 3600€ voi hakea Helsingistä asap, muuten lähetän takasin. Pyörä luonnollisti vielä pakkauksessaan, ja maksutositeen saa mukaan.

nolla neljä nolla 6575474

kiekkonen
27.09.2018, 20.43
Pitkään odotettu Merida eone sixty 800 L-koossa (tällä hetkellä loppuunmyyty) saapui tänään. Mieli kuitenkin ehti muuttua uuden Levon julkistuksen myötä, joten vahtoon joutaa. Järkipäätöksiä.. ;D

Jokatapauksessa Motocard.com:ista tilattu ja maksettu 3676,95. Jos joku haluaa ostaa pois niin 3600€ voi hakea Helsingistä asap, muuten lähetän takasin. Pyörä luonnollisti vielä pakkauksessaan, ja maksutositeen saa mukaan.

Paljonko maksaa uusi Levo?
nolla neljä nolla 6575474

kiekkonen
27.09.2018, 20.44

marha
28.09.2018, 05.54
Löytyykö kokemuksia Trek Powerfly LT 7 Plus mallista?

///Jone
29.09.2018, 15.09

Ebike-mtb.com:in mukaan suositushinta 4.499€ -> aina 10.999€

c1208
30.09.2018, 10.49
Kiinnostaisi hankkia työmatkoille ja räppäilyyn sähkömtb. Miten nuo toimii talvella? Akku ei tietysti jaksa ihan niin kauan mutta kestääkö nuo ylipäätään talvikäyttöä? Boschin ohjaimessakin mainitaan käyttö - 5 ja säilytys - 10. Käytettävissä kun on säilytykseenkin vain kylmä talli..

hphuhtin
30.09.2018, 10.55
Kiinnostaisi hankkia työmatkoille ja räppäilyyn sähkömtb. Miten nuo toimii talvella? Akku ei tietysti jaksa ihan niin kauan mutta kestääkö nuo ylipäätään talvikäyttöä? Boschin ohjaimessakin mainitaan käyttö - 5 ja säilytys - 10. Käytettävissä kun on säilytykseenkin vain kylmä talli..

Hyvin toimii oman kokemuksen perusteella. Ajoin koko talven töihin Bosch Performance CX varustetulla pyörällä. Pyörä oli lähinnä ulkona, mutta sateen suojassa. En halunnut tuoda sisälle, koska silloin ilmankosteus tiivistyy myös kylmän moottorin sisäpuolelle. Akku sisälle.

Tuli hiihtolomalla ajettua myös -20’C pakkasella Vuokatilla. Ihan ok toimi, hydrauliset jarrutkin ;) Keulan lukitsin silloin ettei turhaan rasitu enkä käyttänyt hissitolpan korkeussäätöä.

Akku tosiaan kestää jonkin verran vähemmän. Sain kerran akun tyhjäksi 28km matkalla , olikohan -15’C pakkasella, ajoin osin lumisella maastopolulla, osin paksussa lumessa pellolla, osin pyörätiellä avustus täysillä.

villariveijari
30.09.2018, 13.17
En halunnut tuoda sisälle, koska silloin ilmankosteus tiivistyy myös kylmän moottorin sisäpuolelle.

Epäilen hieman kyllä, että mahtaako näin käydä? Luulisi moottorin olevan sen verran ilmatiivis, ettei ilmakosteus sinne sillätavalla keräänny. Tähä voisi joku viisaampi antaa näkökulmaa.

Fat Boy
30.09.2018, 14.41
Aika suurella varmuudella moottori/vaihteisto ei ole ilmatiivis. Sen paine vaihtelee Lämpötilan mukaan ja laakerointien tiivistys ei riitä estämään ilman liikettä edestakaisin. Ja kun ilman mukana menee kosteutta, sillä on taipumus jossain vaiheessa tiivistyä vedeksi, joka ei sitten tulekaan itsekseen ulos kotelosta.

///Jone
30.09.2018, 15.24
Aikamoinen suunnittelun kukkanen, jos sähkölaitteita suunniteltaessa ei ole otettu huomioon mahdollista kondensoituvan veden tai veden ylipäätään pois johtamista komponenteista jotka voivat vaurioitua, jos niitä ei ole siis suojattu asianmukaisesti. Toisaalta jos tila ei ole höyrytiivis taikka edes ilmatiivis, niin pääseehän se kostaus sieltä haihtumaan aikanaan pois. Se vaurioittaako se ennen poistumista jotain, olisi taas aika huonoa suunnittelua.

Jami2003
30.09.2018, 15.35
Lämpötila erolta ei voi joka tapauksessa välttyä kun moottori itsessään tuottaa toimiessaan lämpöä joten kyllä minäkin säilyttäisin pyörän sisällä kuivassa.

Autotkin on täynnä sähkömoottoreita ja muita sähköhärveleitä ja paras säilytys tapa on sisällä lämpimässä kuivassa tallissa.

hphuhtin
30.09.2018, 15.36
Epäilen, onko lähellekään kaikille pyöriä suunnitteleville tullut mieleen, että niillä ajetaan pakkasella - tai välilä tuntuu, että edes märällä kelillä! ;)

villariveijari
30.09.2018, 15.46
Niin, varmaan on moottoreita jotka vois vahingoittua kosteudesta, et onhan se sinänsä hyvä huomion kohde. Pitäisin silti epätodennökösenä, että juuri kondensiovesi vahingoittas. Kaiketi myös pyörän pesussa pitäs ottaa huomioon ettei viruttele moottoria ehdointahdoin edes letkupaineella?

Kyllä mä ainakin oon ostamassa sähköläskiä ensisijasesti nimenomaan talvikäyttöön. Shimanon moottorilla. Siinä luulis kehityksen tuoneen myös kosteuden ja pakkasenkestoa.

Fat Boy
30.09.2018, 15.48
No, autoteollisuuteen komponentteja värkkäävillä firmoilla on osaamista hoitaa sisäisten osien suojaus niin, ettei ongelmia ilmene. Toki, ääriolosuhteet yllättää toisinaan. Ei noi kuitenkaan ikuisia ole, eikä sellaisiksi tehtykään.

Jami2003
30.09.2018, 16.04
No ainakin Bosch värkkää pirusti sähkötavaraa auto- ja mobiiliteollisuudelle. Ja itsekin kun jonku verran mobiiliteknologian alalla häärään niin onhan noi pyörän käyttöolosuhteet ihan sieltä kevyimmästä päästä.

Kollinjoki
30.09.2018, 16.04
Valokuvausharrastajien foorumeilla on säännöllisesti varoiteltu, miten digitaaliset yms. elektroniikkaa sisältävät kamerat pitäisi pakkasesta sisään tuodessa aina sulkea johonkin ilmatiiviiseen pussukkaan tai ainakin pitää kameralaukussa, kunnes lämpötila ja kosteus on tasaantunut. Kukaan ei tosin ole kai ikinä tavannut ketään, jonka kamera olisi ihan oikeasti ottanut jotenkiin siipeensä tämän ohjeen vastaisesta toiminnasta, vaikka kameroiden käyttäjien enemmistö ei varmasti edes tiedosta mitään ongelmaa asiassa.

Autojen osalta lämpötilanvaihteluista on kyllä varoiteltu. Ei ole hyvä, että auto on välillä kylmässä ja välillä lämpimässä - mutta varoitukset eivät suinkaan ole elektroniikan vuoksi vaan siksi, että lämpötilanvaihtelu talviaikaan voi edistää korroosiota.

Erilaisten elektronisten härvelien suhteen myös varoitellaan, ettei laitetta ole syytä käyttää heti kylmästä sisään tuonnin jälkeen, vaan lämpötilan kannattaa antaa tasaantua. Esim. telkkarit. Tämä varmasti on ihan järkevä toimintaohje. Tosin eipä monikaan älypuhelimen käyttäjä taida puhelimensa käyttöä sisällä millään tavalla varoa tai sen lämpenemistä odotella, vaikka laite olisikin ollut ulkosalla pakkaskelissä käytössä. Näiden yli 20 vuoden aikana, joina olen käyttänyt matkapuhelimia, en ole koskaan suonut ajatustakaan lämpötilanvaihteluille jne., enkä kyllä ole saanut puhelintani rikottuakaan tästä syystä.

Tulevan talven aion säilyttää sähköpyörääni työpaikalla lämpimässä työpäivien ajan. Eiköhän se siinä päivän mittaan ehdi riittävästi lämmetä ja kuivua. Ja vaikka ei ehtisikään, en jaksa uskoa että sille mitään pahaa siinä tapahtuisikaan.

c1208
30.09.2018, 16.12
Itelläki tarkoitus olisi nimenomaan tuo talvikäyttö. Vähän tuollainen Tunturin Emax polttelisi

villariveijari
30.09.2018, 16.49
^Heti kaupoille mikäli haluat ensitalveksi eMaxin, ehkä löydät vielä jostain. Oman varasin jo muutama viikko sitten ja haen ensiviikolla.

c1208
01.10.2018, 10.34
Juu näin olen kanssa ymmärtänyt^ Ainut on vaan kun on pähkäily suhteellisen alussa että minkälaisen sitä ostaisi. Ajatuksena olisi mahtavaa möyrytä lumipoluilla yms.. mutta sitten kun ottaa realiteetit käteen niin millä ajalla jos ei umpipimeään mehtään ole ajatus mennä. Viikot töitä ja viikonloput aikalailla kiinni lastenvahtina kun puoliso on töissä :D

Melkeinpä tässä olisi speksit mitä itse mietiskellyt:

-Onnistuu talvella mennä töihin ja toki myös kesällä (10km suuntaan, pahimmat lumimyrskyt bussilla)
-Onnistuu esimerkiksi tarakka & sivulaukut ja lasten kärryn vetäminen
-Onnistuu ajella kuitenkin jonkun verran maastossakin (ainakin luontopolut, kuntoradat jne)
-Budjetti siinä 2 - 3k pintaan

Tuollainen Focus sattui silmiin, jolla varmaan voisi kyseiset hoitua paremmin kun sähköläskillä?
https://larunpyora.com/tuote/focus-jarifa2-active-equipped-134ah-blue/

hphuhtin
01.10.2018, 10.46
Talvella on hyvä ajaa öisin, lumi heijastaa lyhdyn valon ;) Mä kyllä suosittelen läskiä. Sillä sitä tulee enemmän ajettua, vaikka tallissa on sähkötäpärikin.

lauri_lr
01.10.2018, 11.37
Vartiokylän Pyörän E/FAT vai Tunturi eMax jäykällä keulalla? Vaikea valinta... E/FATia olen päivän ajanut metsässä ja tykkäsin, mutta eMaxin tyyppisestä ei ole kokemusta. Tarkoituksena on rymytä metsässä kesät talvet ja lisäksi kuljettaa lasta ympäri vuoden päiväkotiin vaunulla.

Hinta olisi suurin piirtein sama kummassakin. Onko mielipiteitä? E/FATin vakuuttaminen ei haittaa.

villariveijari
01.10.2018, 11.49
Mulla on kokemattomana sellanen ennakkotuntuma, ettei läskipyörän voittanutta ole kun kyse on talvipyöräilystä. Renkaan tuoma pito ja kantavuus ovat ylivoimaisia. eMaxin koeajolla huomasin myös sen, etten enää tarkkaillut tien pintaa railojen, käpyjen, kivien tms. varalta, koska isolla renkaalla ne lähestulkoon "häviävät" olemattomiin. Miinuksena siinä on se, että tuntuma tiehen ei ole nii herkkä. Paineet taisi olla jotain 1-2barin väliltä. Ja ilman joustokeulaa. Uskoisin että iso rengas ajaa asiansa parhaiten juuri talvella, kun tiet ovat joskus pahastikkin railoille jäätyneitä tai muuten ennalta-arvaamattomia. Eikä esim. Jumbo Jim renkaan rullaavuus ollut mitenkään huono. Kokeilin myös ilman avustusta polkemista eikä siinäkään läskirengas ja 22kg pyörä tuntunut mitenkään erityisen raskaalta. Sanoisin, että rohkeasti vaan läskiä alle.

eMaxin huonoin puoli oli todella voimakas räikkä-ääni rullaillessa. Tottumista vaatii. Onko vastaavia vanteita johon vaihtamalla äänen saisi häviämään - vai onko se vaan maastopyörien ja etenkin säshköavustettujen ominaisuus?

hphuhtin
01.10.2018, 12.41
eMaxin huonoin puoli oli todella voimakas räikkä-ääni rullaillessa. Tottumista vaatii. Onko vastaavia vanteita johon vaihtamalla äänen saisi häviämään - vai onko se vaan maastopyörien ja etenkin säshköavustettujen ominaisuus?

Kyse on vapaarattaasta. Hiljeni itsellä jonkin verran kun vaihdoin vapaarattaan rungon alumiinista teräksiseen. Edelleen kuuluu, mutta ei niin kovana. En tiedä, millainen tuossa eMaxissa nyt on. Napaa vaihtamalla tuon saa vaikka kokonaan hiljaiseksi (esim. Onyx).

villariveijari
01.10.2018, 12.46
Kyse on vapaarattaasta. Hiljeni itsellä jonkin verran kun vaihdoin vapaarattaan rungon alumiinista teräksiseen. Edelleen kuuluu, mutta ei niin kovana. En tiedä, millainen tuossa eMaxissa nyt on. Napaa vaihtamalla tuon saa vaikka kokonaan hiljaiseksi (esim. Onyx).

Täytyy kysästä liikkeestä mitä maksais ja onko mahdollista. Olis niin upeeta jos ois hiljanen. Äänimaailma on iso osa omaa pyöräilyä, koska yks iso tavote on päästä nauttiin myös metsän hiljaisuudesta. Nimimerkillä, asuu lähellä moottoritietä.

Lisäksi Laurin pohdintaan eMaxin ja eFatin välillä; niin kehotan mennä koeajaan eMaxia, se on käsittämätöntä miten luonnolliselta pyöräily voi tuntua sähköavustettuna (Poislukien Boost tehoasetus).

jyrmy
01.10.2018, 17.17
Mulla on kokemattomana sellanen ennakkotuntuma, ettei läskipyörän voittanutta ole kun kyse on talvipyöräilystä. Renkaan tuoma pito ja kantavuus ovat ylivoimaisia. eMaxin koeajolla huomasin myös sen, etten enää tarkkaillut tien pintaa railojen, käpyjen, kivien tms. varalta, koska isolla renkaalla ne lähestulkoon "häviävät" olemattomiin. Miinuksena siinä on se, että tuntuma tiehen ei ole nii herkkä. Paineet taisi olla jotain 1-2barin väliltä. Ja ilman joustokeulaa. Uskoisin että iso rengas ajaa asiansa parhaiten juuri talvella, kun tiet ovat joskus pahastikkin railoille jäätyneitä tai muuten ennalta-arvaamattomia. Eikä esim. Jumbo Jim renkaan rullaavuus ollut mitenkään huono. Kokeilin myös ilman avustusta polkemista eikä siinäkään läskirengas ja 22kg pyörä tuntunut mitenkään erityisen raskaalta. Sanoisin, että rohkeasti vaan läskiä alle.

1-2bar kuulostaa hurjalta, 0.4-0.8 välilyä lähtisin kokeileen..

villariveijari
01.10.2018, 18.06
1-2bar kuulostaa hurjalta, 0.4-0.8 välilyä lähtisin kokeileen..

Hmm. 1bar oli vaan liikkeen arvio mitä siel olis, ja ite päättelin että oiskohan enemmän, en tiiä yhtään. Jumbojimin maksimipaine 2bar, niin meneeköhän ihan kivikovaks? Vai pitäskö sanoo katukovaks

ToLi
01.10.2018, 19.52
Juupajuu, tein sen virheen että koeajoin 2018 turbo levo fsr... Aivan kauhee polte saaha semmonen tai vastaava...
Mitä suosittelisitte, halvempia siis, vai menenkö vaan ja tilaan uuden levon? Käytettykin kävis, muttei tunnu olevan likimainkaan Oulua kaupan...
Moottori ja moottorin vapautus tuntu hyvälle ja vapautus kyllä ehdoton.
Plussarenkaat ois mukavat olla.

Käyttö ois työmatkaa arkisin ja vklp mettäpolkua/kuntopolkua.

Kannattaa ainakin vaihtoehtona pohtia tätä: https://www.ridemore.fi/devinci-ac-nxgx-2019-

Simu_l
01.10.2018, 19.58
Kannattaa ainakin vaihtoehtona pohtia tätä: https://www.ridemore.fi/devinci-ac-nxgx-2019-

Oho, yritin muokata edellistä viestiä niin vahingossa poistin kokonaan...

Tuon hinta menee jo vähä yli.

Mites tuo koko homma menee kun oon 170cm mutta jalanmitta avojaloin 70cm, olen vissiin persejalkainen.

Simu_l
01.10.2018, 20.08
Lähinnä nyt mietin että onko järkeä säästää ja ostaa esim.

https://www.motocard.com/en/bike/mountain/mondraker-e_factor_plus_275_2018_black_blue_sky_yellow.aspx

Vai tuleeko tuosta vain suru puseroon kun vertaa levoon...

petrivet
01.10.2018, 20.11
Oho, yritin muokata edellistä viestiä niin vahingossa poistin kokonaan...

Tuon hinta menee jo vähä yli.

Mites tuo koko homma menee kun oon 170cm mutta jalanmitta avojaloin 70cm, olen vissiin persejalkainen.

Itsellä harkinnassa ollut mm näitä. https://m.facebook.com/groups/324067604454460?view=permalink&id=884050981789450

Levo on tosi hyvä, mutta väittäisin että hyvillä osilla vasta comp olisi hyvä kokonaisuus eli 5,7 keur

Mittataulukoita esim. Commecalilla -> S...M koko. Kokeilla kannattaa. Pieniä pyöriä saa välillä hyvillä tarjoushinnoilla.

Simu_l
01.10.2018, 20.32
Larulla näyttäs olevan kans jotai edullisia univega..?

Hinnassa lähinnä se että yli 3keur pitäs rahottaa velaksi, ei se este ole, vaan mieluummin ilman. Toki jos ei ole järkevää säästää niin sittenhän se ei ole 😅

Tuo fb linkki ei toimi.

Koeajamani Levo oli L koko ja se tuntu kyllä hieman suurelta, mutta että ihan S koko ois...

Kauppiaita maailmalla joita kannattaa selata? Suomilisä tuntuu näissäkin...

petrivet
01.10.2018, 21.01
Larulla näyttäs olevan kans jotai edullisia univega..?

Hinnassa lähinnä se että yli 3keur pitäs rahottaa velaksi, ei se este ole, vaan mieluummin ilman. Toki jos ei ole järkevää säästää niin sittenhän se ei ole 

Tuo fb linkki ei toimi.

Koeajamani Levo oli L koko ja se tuntu kyllä hieman suurelta, mutta että ihan S koko ois...

Kauppiaita maailmalla joita kannattaa selata? Suomilisä tuntuu näissäkin...

Tämmöisiä itsellä siis harkinnassa. https://www.canyon.com/en/mtb/spectral-on/spectral-on-7-0.htm
Kokeiltu on. Ihan ok. 29 rengas tuntui vähän kömpelöltä. Ehkä M sopiva/ L voisi olla yleiskäyttöön tai nopeampaan maastoon.

http://www.cyclecenter.fi/tuote/merida-eone-sixty-800/

https://hollandbikeshop.com/fi-fi/polkupyoran-ostaminen/conway-polkupyorat/conway-sahkopyora/conway-mtb-27-5-e-bike/conway-ewme-627-e-bike-mtb-27-5-tuumaa-47cm-11v-harmaa-oranssi-533747/

https://www.mountainbikeshop.fi/shkpyrt/2017-specialized-turbo-levo-comp-fsr-6fattie-5wgxr

http://www.biker-boarder.de/shopware/Specialized-Turbo-Kenevo-Comp-6Fattie-2019-green-black-E-Bike_detail_164566_1860.html?sLanguage=en

https://larunpyora.com/tuote/2018-focus-jam2-plus-27-black/

https://www.commencal-store.co.uk/meta-power-ride-650b-2019-c2x26307615 Tämän testaus lienee vähän haasteellista.

Itselläni oli tuo Mondraker. Ihan hyvä pyörä. Perä on vain aika kova jos lujaa töyssyihin ajaa. Yleiskäyttöön hyvä jos esim joustotolpan hankkii tai pitää vauhdin kohtuudessa. sähköllä vauhtia tulee helposti lisää ja kun painoa pyörässä on niin joustosta on apua.

Pipo
02.10.2018, 08.03
Itsellä harkinnassa ollut mm näitä. https://m.facebook.com/groups/324067604454460?view=permalink&id=884050981789450

Levo on tosi hyvä, mutta väittäisin että hyvillä osilla vasta comp olisi hyvä kokonaisuus eli 5,7 keur

Mittataulukoita esim. Commecalilla -> S...M koko. Kokeilla kannattaa. Pieniä pyöriä saa välillä hyvillä tarjoushinnoilla.

2019 Levot on kyllä niin reippaasti ylihinnoiteltuja että raharajoitteisille niitä ei voi suositella mutta jokainen ostaa tietysti sen minkä haluaa ja on varaa.

wattijalka
02.10.2018, 08.51
Itse ostasin jonkun muun merkin.
https://www.emtbforums.com/threads/specialized-mission-control-app-v2-x-now-available.1650/

Simu_l
02.10.2018, 10.21
Onko missä kaikissa moottorin vapautus, tai missä sitä ei ole? Että pystyy ajaan normaalisti ilman sähköäkin eikä meno ole ku tervassa polkisi..?

petrivet
02.10.2018, 18.43
Onko missä kaikissa moottorin vapautus, tai missä sitä ei ole? Että pystyy ajaan normaalisti ilman sähköäkin eikä meno ole ku tervassa polkisi..?

esim, http://www.ebiketuning.fi/
ohjelmalla mm spessu ja brose (?)

Simu_l
02.10.2018, 19.58
Siis tarkoitin sitä että jos vaikka akku loppuu kesken niin vapauttaa moottorin ettei tarvi moottoria pyörittää polkimilla mukana.

Electrobikellä ois haibike sduro fullseven lt 6.0 tarjouksessa, tietojen mukaan ois aika vastaava ku turbo Levo 6fattie... Mutta entäs käytäntö?

Kun ei täällä Oulun tuntumassa ole oikee mitä koeajaa...

Fat Boy
02.10.2018, 20.02
Ei kai noissa missään pyöri mosa mukana. Boschissa pyörii vähän enemmän rattaita ja on vähän tahmeamoi ilman sähköjä.

Simu_l
02.10.2018, 20.16
Muistelinki että boschissa se oli.

petrivet
02.10.2018, 21.20
Siis tarkoitin sitä että jos vaikka akku loppuu kesken niin vapauttaa moottorin ettei tarvi moottoria pyörittää polkimilla mukana.

Electrobikellä ois haibike sduro fullseven lt 6.0 tarjouksessa, tietojen mukaan ois aika vastaava ku turbo Levo 6fattie... Mutta entäs käytäntö?

Kun ei täällä Oulun tuntumassa ole oikee mitä koeajaa...

Niinhän sinä luulit tarkoittaneesi. ��. No omistettuasi pyörän huomaat kyllä mitä tarkoitin.

Levon Brose moottori on luontevampi ("polkupyörämäisempi")

Haibike on silti tuohon hintaan parempi vaihtoehto ensimmäiseksi sähköpyöräksi.

Kari Hoo
03.10.2018, 23.14
Vartiokylän Pyörän E/FAT vai Tunturi eMax jäykällä keulalla? Vaikea valinta... E/FATia olen päivän ajanut metsässä ja tykkäsin

Olen ajanut E/FAT:lla yli 2kk/500 km ja ollut tyytyväinen. Määräaikaishuolto sujui sopimuksen mukaan ja samalla hoitui iskarin säätö mieleiseksi.

Pyörä rullaa virta päällä ilman sähkömoottorin jarrutusta, kun ei polje tai painaa kevyesti jarrukahvaa. (olen suurentanut jarrukahvojen vapaaliikettä). Kun polkee yli 25 km/h, moottori kytkeytyy pois ja se ei jarruta. Moottori ei jarruta ajamista myöskään kun sähkö on poiskytketty.

Akku on riittoisa, reipasvauhtisen Paloski MTB:n 25 km:n aikana akusta tyhjeni noin neljännes ja viime lauantain porukkalenkillä (n35 km) vajaa puolet.
Mittarin näyttö on monipuolinen ja tarvittaessa valaistu.

Moottori on takanavassa, se ei rasita ketjuja eikä ketjupyöriä.
Moottorin ylikuumenemisen oppii välttämään käyttämällä(maksimi)tehoa vain vähän aikaa kerrallaan ja polkemalla tarpeeksi.

Kaasukahva auttaa mm liikkeellelähdössä. Ajaminen on perinteiseen pyörään verrattuna hiukan erilaista, mutta hauskaa...
odotan lumikelejä...:):):D

Kollinjoki
04.10.2018, 13.03

Muistaakseni keskiömoottorin antama vastus valmistajittain näin:
- Bosch Performance CX antaa eniten vastusta, Active ei ollenkaan
- Shimano antaa hieman vastusta
- Yamaha ja Brose ei ollenkaan
Meno ilman sähköavustusta on joka tapauksessa kuin tervassa polkisi eikä tunnu normaalilta hyvällä fillarilla ajamiselta, koska sähköavusteinen maastopyörä painaa yli 20 kg. Lisäksi tervamaista fiilistä korostaa etenkin se, että avustuksen pois kytkemisen / kytkeytymisen jälkeen kontrasti lievimpäänkin avustustilaan on niin suuri, että tuntuu ettei mihinkään pääse.

Ei sähköavusteista maastopyörää minun mielestäni kannata ostaa ollenkaan, jos ei aio myös käyttää sähköapua. Se on kaunis ajatus, että ajeleekin paljon myös ilman sähköä, ja varmaan jotkut harvat niin tekevätkin, mutta eiköhän useimmilla käy niin että sähköapu on aina päällä jos vaan akussa virtaa riittää.

hphuhtin
04.10.2018, 13.07
Shimanon ja Bosch Performance CX:n omistajana sanoisin, että Bosch vastustaa aika lailla, Shimano ei havaittavasti. Ehkä sen voi mitata.

Simu_l
04.10.2018, 14.55
Siltä varalta tuon halusin tietää että jos tyytyy 400wh akkuun niin aivan taatusti se joskus loppuu kesken ja loppuu se varmaan joskus isompikin akku... Tarkoitus ei ole ajella huvikseen ilman sähköä.

Tosin levolla kokeilin ilman apua nii se ei ollu huomattavasti raskaampi mitä nykyinen "täysjousto" markettipyörä... Muutenkin nykyinen pyörä alkaa tuntua jo hieman vaaralliselta kun on tuo meno yltynyt...

Olin jo melkein siinä fiiliksessä että nyt vaan tilaan sen haibike, mutta sepä oli näemmä electrolla tarjous ja pyörät loppunut 🤦*♂️
Seuraavaa ettimään ja jahkailemaan, jos ei torin puolelta kukaan käytettyä tarjoile.

jumbojussi
10.10.2018, 14.31
Voi teijän kanssanne. Oon katellu jäykkiksiä lähinnä työmatkoille mut alkokii himottaa E8000 täpäri.

Mitkä mahtaa olla edullisimpia?

petrivet
10.10.2018, 15.59
Voi teijän kanssanne. Oon katellu jäykkiksiä lähinnä työmatkoille mut alkokii himottaa E8000 täpäri.

Mitkä mahtaa olla edullisimpia?

Tod. näk tämä https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/gt_everb_current_sahkomaastopyora-p-63374-0
Netistä löytyy ~2500 eur

Makro86
10.10.2018, 16.22
Tod. näk tämä https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/gt_everb_current_sahkomaastopyora-p-63374-0
Netistä löytyy ~2500 eur

Saako tuohon tai onko ylipäätään mahdollista asentaa mihinkään täysjousitettuun sähköpyörään Hamax lastenistuin pikakiinnike "möllykkää"??

petrivet
10.10.2018, 20.26
Saako tuohon tai onko ylipäätään mahdollista asentaa mihinkään täysjousitettuun sähköpyörään Hamax lastenistuin pikakiinnike "möllykkää"??

Eikai missään kielletä. Jousto täytyy ottaa huomioon ja sitä on melko paljon. Lisäksi näissä on usein hissitolppa. Liikkuvaan osaan ei voi kiinnittää varmaankaan

jumbojussi
10.10.2018, 20.42
Netistä löytyy ~2500 eur

Enemmän pitäs olla joustoa. Kävin tyyppaamassa Sixty 800:n jossa oli paras fiilis usean täpärin koeajaneena, näin noviisin kokemana siis.

Canyonin Spectral:ON 6.0 täytyis testata myös jotenkin. Tuntuu vaan ouvolta laittaa 29" eteen ja 27.5" taakse, enemmän alamäkipyöräkö?

-W-
11.10.2018, 11.10
Canyonin Spectral:ON 6.0 täytyis testata myös jotenkin. Tuntuu vaan ouvolta laittaa 29" eteen ja 27.5" taakse, enemmän alamäkipyöräkö?

Fillarimaailmaan tottuneelle hieman tuntuu kyllä ensin oudolta, mutta maastomopoihin tottuneelle taas erittäin luonnollista. Mutta kyllä tuolle ihan perusteet on sähköfillareissakin löydettävissä. 29" rullaa paremmin, menee esteistä yli kivemmin ja ehkä on tarkempi ajettava pienemmän ilmatilan vuoksi kovavauhtisissa kurveissa ja pitääkin tietyissä olosuhteissa kapeampana eturenkaana paremmin. Sitten taas muhkumpi takakumi pitää taas ylämäissä ja jarrutuksissa paljon paremmin kun voi pitää paineet matalalla ja on muutenkin mukavampi ajaa.

Sinällään mielenkiintoista nähdä tuleeko tuosta pysyvä nouseva trendi (nyt noita 29/27.5+ renkaisia löytyy ainakin Fanticilta, Canyonilta ja Intenseltä), vai häipyykö nuo ajan saatossa ja kaikki menee lopulta välivaiheiden kautta 29":hin (Spessuhan näin jo teki).

Pipo
11.10.2018, 11.25
Oma veikkaukseni on että vallitseva 27,5 plussa on se voittajaformaatti.

Spesssuhan oli jo viime kaudella plussana ja 29 renkailla ja silloin lähes 100 prosenttia myynnistä ( lähde paikallinen kauppias ) oli Suomessa 27,5 plussana. Siinä mielessä jännä nähdä ostaako kuluttajat sitä mitä haluavat vai sitä mitä valmistaja päättää tarjota.

Ghaldie
17.10.2018, 09.53
Täydellinen ympärivuotinen työmatkapyörä? Ei näyttäisi pahan hintaiselta, 1600€...

https://www.mhw-bike.de/ghost-hybride-square-cross-2-2017-herren-e-bike-crossrad-6715

Valmistajan sivu:
https://www.ghost-bikes.com/en/e-bikes/lanes/bike/hybride-square-cross-2-w/

Deoren osilla, 29 renkaat, Shimano 6000 moottori (sopiva käyttötarpeeseen tasaiseen maastoon, vain harvoin helppoja metsäpolkuja) ja näyttäisi että kiinnikepaikat myös tarakalle. Ainoastaan koko mietityttää koska ei mahdollisuutta koeajaa. S enää jäljellä, mutta kokolaskuri suosittelisikin juuri tuota kokoa (inseam on mulla 76cm).

Ei järkeä olla ostamatta tuohon hintaan??

pajatso
17.10.2018, 21.36
Aika halpa on. Ostin pari kk sitten XXLn tarjouksesta tommosen, mutta Boschilla. Sillonkin oli vaan S-kokoa. Sopiva itelle.
Todella mahtava juuri työmatkoihin. Maastossa en aio ajella. Jos tällä viikolla sais vielä lokarit kiinni, niin voi painaa sitten läpi talven.

Makro86
18.10.2018, 08.54
Ei tuo ihan sama taida olla kuin tämä meidän mutta aika lähellä. Itsellä siis Ghost HYB Square Cross 4,9 18, bosch cx performance tekniikalla. Ollut nyt n 2.5kk ja kilsoja sen ~750km ja hienosti on pelittänyt. Asfaltti sorateitä enimmäkseen ajettu mutta menee tuo metässäkin :)
Paa tilaten vaan jos omaan makuun sopii.

Han$a
20.10.2018, 14.47
Terve, onko joku päässyt testailee spessun turbo levoa ja kenties focuksen jamia/sam2 Sähkötäpäreitä? Tarttis vähän infoa kyseisistä vehkeistä, spessussa 29" kiekot ja joissain focuksen malleissa edessä 29"
ja takana 27,5 " . Vaikuttaaako kulkuun paremmin nuo isommat kiekot, jos vaikka vertaa normi kauramoottorilla kulkeviin pyöriin, mutta onko sähköpyörissä erot huomattavat?
Spessussa merkki maksaa ni paljon enemmän että sinänsä focus on järkevämpi vaihtoehto osiltaan... Moottoreiden toiminnasta toki voi kans heittää oman näkemyksen!

Motocrosser85
23.10.2018, 20.48
Onko tietoa saako mistään enää esim. Merida Eone Sixty 800 pyörää?
En onnistunut löytämään mistään nettikaupasta kyseistä pyörää M-kokoisena.
Mites paljon "huonompi" on Haibike Sduro Fullseven LT 6.0?

Needleman
24.10.2018, 07.18
En onnistunut löytämään mistään nettikaupasta kyseistä pyörää M-kokoisena.
Mites paljon "huonompi" on Haibike Sduro Fullseven LT 6.0?

Ootko kysyny cyclecenteristä?
http://www.cyclecenter.fi/tuote/merida-eone-sixty-800/

Tohon rahaan saa melkein devincin ac:tä
https://www.ridemore.fi/devinci-ac-nxgx-2019-

MRe
24.10.2018, 07.58
eBaysta? Sieltä omanikin (eOne Twenty 800) hankin... Osa eBay-myyjistä on ihan liikkeitä, ei kaikki ole yksityisiä henkilöitä.

Motocrosser85
24.10.2018, 09.08
Laitoin kyselyn Cyclecenteriin. Tarkoitus olisi löytää alle 4000€ tuollaisen pyörän ja olisihan niitä ollutkin 3750-4000 hintaan mutta kaikki jo myyty loppuun. Ebaystä löysin yhden Italiasta mutta se ei toimita suomeen.

harald
24.10.2018, 10.23
Nämä Husqvarnat näyttää kivoilta https://www.ridewill.it/p/en/husqvarna-4000000079-mountain-cross-ltd-anniversary-275-500wh-shimano-10s-sz-46-silver/596371/

Onko kellään jo kokemuksia Husqvarnasta fillareina?

MRe
24.10.2018, 13.05
Laitoin kyselyn Cyclecenteriin. Tarkoitus olisi löytää alle 4000€ tuollaisen pyörän ja olisihan niitä ollutkin 3750-4000 hintaan mutta kaikki jo myyty loppuun. Ebaystä löysin yhden Italiasta mutta se ei toimita suomeen.
Oma tuli myös Italiasta. Laitoin muistaakseni viestiä suoraan myyjälle, että toimitatteko Suomeen. 120 EUR maksoi vakuutettuna ja tuli alta viikossa kotiovelle.

harald
24.10.2018, 15.12
Ostin Haibike Hardlife 3.0 kakkospyöräksi italiasta (ridewill.it). Rahti oli 14,90 €. Taisi olla pieni virhe nettikaupassa, mutta perille se tuli.

hphuhtin
24.10.2018, 15.14
Elektrofahrrad24.de toimituskulut 25kg pyörälle viime vuonna oli muistaakseni n. 9€ Saksasta, eikä ollut mikään virhe kun kyselin siitä vielä puhelimessa :)

Irocci
24.10.2018, 16.52
Elektrofahrrad24.de toimituskulut 25kg pyörälle viime vuonna oli muistaakseni n. 9€ Saksasta, eikä ollut mikään virhe kun kyselin siitä vielä puhelimessa :)

Haibike tuli tuolta mulle 2016 joulukuussa myös 9€ toimituskuluilla koti ovelle.

Pexi
24.10.2018, 22.23
Haibike tuli tuolta mulle 2016 joulukuussa myös 9€ toimituskuluilla koti ovelle.

AKT:n lakon paikka, kun tuolla hinnalla rahdataan.

petrivet
24.10.2018, 23.06
Laitoin kyselyn Cyclecenteriin. Tarkoitus olisi löytää alle 4000€ tuollaisen pyörän ja olisihan niitä ollutkin 3750-4000 (tel:3750-4000) hintaan mutta kaikki jo myyty loppuun. Ebaystä löysin yhden Italiasta mutta se ei toimita suomeen.
Taas olisi: https://www.motocard.com/en/bike/mountain/merida-eone_sixty_800_275_2018_black_blue.aspx

MRe
25.10.2018, 12.06
AKT:n lakon paikka, kun tuolla hinnalla rahdataan.
Noilla isoilla liikkeillä on omat sopimukset. Pikkuliikkeet, jotka lähettää ehkä yhden pyörän vuodessa johonkin, maksavat sitten listahintaa.

Dude
25.10.2018, 13.06
Mullekin tuli Saksasta alennusmyynnistä Focus Jam2 plus LTD. Lähetyskustannukset pyöreät 0e. Eli ihan ok :)

Motocrosser85
26.10.2018, 21.33
Tilasin pyörän Italiasta, eli Merida Eone Sixty 800 M-kokoisena, hinta 3800e + rahtikulut. Lupasivat maanantaina lähettää, innolla odotan saapumista.

MRe
27.10.2018, 10.24
ˆOnnea uuden pyörän johdosta :) ja kuten tuolla toisessa ketjussa kirjoitin, pyydä Meridan maahantuojalta se technical spec sheet, jossa rungon räjäytyskuvassa momentit ja laakerien koot, sekä osien varaosanumerot.

Aadolff
27.10.2018, 22.31
Mitä mieltä tästä? Onko hinta kohdillaan vai kannattaako kytätä jostain toisesta kaupasta? Kaikki kommentit tervetulleita.

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-acid-hybrid-one-400-29-black-n-white-657085

Aiemmin ajelin pari vuotta acidilla ilman sähköjä ja olin kyllä tyytyväinen kunnes pitkäkyntiset vei. Työmatka-ajoon olisi tulossa ympärivuotiseen käyttöön.

maustevoi
27.10.2018, 22.40
Ainakin 1439e sai bikesterilta, liekkö nytkin siihen hintaan?

MRe
02.11.2018, 18.29
Kävin messukeskuksessa testailemassa Husqvarnan FS-sähkistä. Tasaisella hallin lattialla ei ajokokemuksesta voi kauheasti sanoa, mutta ihan positiiviselta tuntui. Shimanon käyttökytkimet, jotka oli halvempiin (<5000 EUR) malleihin laitettu olivat jäätävän ja käsittämättömän huonot. Ensinnäkin ne sijaitsivat tangon yläpuolella ja olivat toisekseen tunnottomat. Tuollaiseen fillariin jos ryhtyisi, niin vaatisin kaupan ehtona kytkimien vaihtamisen Di2 XT-kytkimiin (jotka siis yleensä tulevat E8000:n mukana).

Äyrämöinen
03.11.2018, 19.04
https://drive.google.com/file/d/1E8ax4We5h3ZuRRtC6kAQropiLYcoDmv6/view?usp=drivesdk
Onko tullut pohjakosketuksia shimanon moottoreihin.
Oli pakko tehdä itselle panssari .

MRe
03.11.2018, 19.58
^Ei ole vapaasti jaossa, jos siellä jotain on...

Mutta siis on tullut pohjakosketuksia ja aika paljonkin. En tiedä onko ne menneet moottoriin asti vai jääneet eturattaan hoideltavaksi.

Keevo
08.11.2018, 20.33
Mietteitä tästä cuben pyörästä? https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hybrid-eagle-500-black-n-blue-771190?varid=771194 Ei tulisi pelkkään maastoajoon, vaan myös arkiaskareiden hoitamiseen.. Voisiko vastaavilla specseillä saada halvemmalla jotain muuta pyörää? (ts 75nm moottori, 500 akku ja ilmakeula ja miellyttävä muotoilu) Ajattelin ostaa kerralla hyvän..

petrivet
09.11.2018, 00.17
Mietteitä tästä cuben pyörästä? https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-hybrid-eagle-500-black-n-blue-771190?varid=771194 Ei tulisi pelkkään maastoajoon, vaan myös arkiaskareiden hoitamiseen.. Voisiko vastaavilla specseillä saada halvemmalla jotain muuta pyörää? (ts 75nm moottori, 500 akku ja ilmakeula ja miellyttävä muotoilu) Ajattelin ostaa kerralla hyvän..

Miten tuommoiset?

https://www.motocard.com/en/bike/mountain/mondraker-e_vantage_r_plus_2018_black_yellow.aspx (https://www.motocard.com/en/bike/mountain/mondraker-e_vantage_r_plus_2018_black_yellow.aspx)

M koossa. https://www.rutlandcycling.com/bikes/electric-bikes/scott-e-aspect-910-2017-electric-hardtail-mountain-bike-grey_373441

L koossa
https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/ghost-kato-s4-9-hardtail-e-bike-2018/rp-prod175229

Keevo
09.11.2018, 07.50
Miten tuommoiset?

https://www.motocard.com/en/bike/mountain/mondraker-e_vantage_r_plus_2018_black_yellow.aspx (https://www.motocard.com/en/bike/mountain/mondraker-e_vantage_r_plus_2018_black_yellow.aspx)

M koossa. https://www.rutlandcycling.com/bikes/electric-bikes/scott-e-aspect-910-2017-electric-hardtail-mountain-bike-grey_373441

L koossa
https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/ghost-kato-s4-9-hardtail-e-bike-2018/rp-prod175229

Hei, kiitokset. Unohtuikin mainita, että kokoni on 17"/M (170cm/75cm)

Näistä mondraker vaikutti mielenkiintoisimmalta, mutta se oli "ylivuotisena" saman hintainen kun vuoden 2019 cube..

petrivet
09.11.2018, 16.01
Hei, kiitokset. Unohtuikin mainita, että kokoni on 17"/M (170cm/75cm)

Näistä mondraker vaikutti mielenkiintoisimmalta, mutta se oli "ylivuotisena" saman hintainen kun vuoden 2019 cube..

Varmaan joku kertoo seuravaksi että vuodessa akku menee ihan paskak..

Mutta mielestäni edellisen vuoden pyörissä ei ole mitään vikaa

Uusissa voi olla uudemmat / paremmat osa ja moottoreissa kehitystä.

Mutta näistä sanoisin että osien suhteen Mondraker on parempi ja 2.8 renkailla maastokelpoisempi. Mondraker on erikoinen eturatas joka maksaa ~100 eur muuten itse tykkäsin. Hyvä tuo Cube varmasti on myös. NX Eagle on jotenkin e-bike optimoitu. Itse epäilen että ohuempi ketju ei kestä paremmin ja 12 rattaiseen ketjuvalikoima on pieni. Ketjuja kuluu e-bikeissä ~1 / 500..1000 km

MRe
09.11.2018, 16.28
Uudessa voi olla paremmat tai huonommat osat... moottorit varmaan samat, jos samoilla myyntinimikkeillä. Shimanoonhan noita firmiksiä putoaa näköjään joka toinen kuukausi. Itsellä 2kk vanha pyörä ja kolmasti jo päivitetty.

Kyllä minä 2018-mallisen vielä uskaltaisin ostaa, jos hinta ja muut speksit vaan on kohdallaan.

Dude
09.11.2018, 23.42
https://www.fahrrad-kaufen-online.de/focus-jam2-plus-ltd-10g-10-5ah-36v/shimano-deore-xt-10-gang/a-41462/#technicaldata

https://www.fahrrad-kaufen-online.de/focus-sam2-6-7-12g-10-5ah-36v-shimano-mittelmotor-sram-nx-12-gang/a-45476/

Siinä muutama hyvin hinnoiteltu malli. Ton SAMin hinnan näkee kun tekee valinnat punainen js M , 3749e....

Itse tilasin tuolta ja ei tullut mitään postikuluja...

petrivet
10.11.2018, 00.31
https://www.fahrrad-kaufen-online.de/focus-jam2-plus-ltd-10g-10-5ah-36v/shimano-deore-xt-10-gang/a-41462/#technicaldata

https://www.fahrrad-kaufen-online.de/focus-sam2-6-7-12g-10-5ah-36v-shimano-mittelmotor-sram-nx-12-gang/a-45476/

Siinä muutama hyvin hinnoiteltu malli. Ton SAMin hinnan näkee kun tekee valinnat punainen js M , 3749e....

On kyllä edullinen. Tarkkana tuon ekan kanssa kuvassa on revelation keula mutta joku sai halvemman mallin olikohan Recon? Silti hyvä diili.

Keevo
10.11.2018, 11.36

Ohhoh, nyt olisi kyllä edullista sähkötäysjuustoa tarjolla.. :o

Dude
10.11.2018, 12.29
On kyllä edullinen. Tarkkana tuon ekan kanssa kuvassa on revelation keula mutta joku sai halvemman mallin olikohan Recon? Silti hyvä diili.
Joo. Mulle tuli Reconilla. Vähän oli vääntöä, sain pikkaisen hyvitystä ja myin keulan. Nyt on 150mm Yari RC Debonair alla ja hyvin rokkaa...

jumbojussi
10.11.2018, 20.59
Focuksiis on ikäväst pien & kiintee akku.

Dude
10.11.2018, 22.15
Focuksiis on ikäväst pien & kiintee akku.

Kaikki on suhteellista. Ihan kivasti tollakin ajaa. Kapasiteetinhan saa tuplaksi lisäakulla. Eli aina ei tartte extrapainoa raahata.

Kiinteä akku ei itseä haittaa, kun omakotitalossa asun ja fillari on lämpöisessä varastossa...

larha
14.11.2018, 12.15
Kaverin puolesta kysyisin mielipidettä pyörän valinnasta. Listalle valikoituneet seuraavat mallit (3), koska ovat saatavilla paikalliselta
kivijalkakauppiaalta ja ovat koeajettavissa. Plussaa toki huoltojen ja mahd. takuiden hoito helposti. Hintaluokka on n. 4k€.

-Trek powerfly 5 FS 2019
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupyörät/maastopyörät/maastopyörät-sähköpyörät/powerfly/täysjousitettu-powerfly/powerfly-fs-5/p/23254/

-BH rebel lynx 5,5 27,5 lite
https://www.helkamavelox.fi/pyorat/mtb/rebel-lynx-5-5-275-lite/

-Haibike sdure fullseven 8.0 2018
https://www.electrobike.fi/sahkopyorat/maastosahkopyorat/taysjousto-sahkomaastopyorat/haibike-sduro-fullseven-lt-8-0-2018.html

Tai sitten mennä nettikaupan linjalle ja sieltä:

Canyon spectral:ON 6.0
https://www.canyon.com/fi/mtb/spectral-on/spectral-on-6-0.html

Nouseeko näistä nyt jokin selvästi toista paremmaksi ja miksi? Moottorit toki erilaisia, mutta miten muuten?

Keevo
15.11.2018, 11.53
Tuli lopulta liipaistua ensimmäinen sähköpyöräni. Muutaman viikon jahkailu päättyi lopulta malliin Cube stero hybrid 140 PRO 500 - 2019

Oli aika sweetspot ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan.

Kävin koeajolla eräässä liikkessä ja sen jälkeen kuume oli aivan valtava, kun pääsi oikeassa ympäristössä kokeilemaan, miten sähköavusteinen toimii.

Ja onneksi joku merkki tekee tälläisiä vähän hillitymmän näköisiä, suurella osalla rungon dekaalit ym. ovat tosi levottomia, Cubelta saa näitä hieman huomaamattomampia..

Ps, kallion baiks- liikkeessä on tällä hetkellä 3600e käytännössä pakasta vedetty KTM macina lycan 274 19" koossa.

https://www.cube.eu/media_ftp/BIKE_Bilder_2019/236100/236100_light.jpg

PK1
15.11.2018, 17.21
Mulle tuli tällainen, ei tätäkään nyt hirveän räikeäksi voi väittää :D

On huomattavasti parempi laite kuin viimevuotinen, mun mielestä. Hieman kevyempi, ja jousitus toimii todella hyvin.
Valitettavasti tota ei saa kuin noilla kääpiörenkailla, mutta pikkasen snurrahommaa niin mahtuu paremmin 29x3 eteen, taakse tilasin 27.5x3.25 Cruxin, josko se mahtuisi pyörimään.
Mutta kaikkinensa, hieno laite ja parempi kuin uskalsin odottaa.

https://trek.scene7.com/is/image/TrekBicycleProducts/PowerflyLT99EU_19_24478_A_Primary?$responsive-pjpg$&wid=1500&hei=1125

harald
23.11.2018, 16.51
Haibike fullseven malleja verkkokauppa sivuilla. Onkohan kampanja, vai tuleeko lisääkin haibikeja?

Melko hyvä alennus noissa, LT malli 3 k€

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/4042/kskgn/Haibike-SDURO-FullSeven-LT-7-0-sahkopyora-44-cm

harald
23.11.2018, 16.53
Aika laaja valikoima haibikeja

https://www.verkkokauppa.com/fi/search?query=Haibike

MRe
08.12.2018, 17.38
Husse koeajossa: https://ebike-mtb.com/en/husqvarna-hard-cross-hc-9-review/

Mrei
13.01.2019, 18.17
Hankinnassa olis ensimmäinen sähköpyörä täysjoustolla ja hyvin vähän löytänyt täältä kokemuksia tuosta trekin powerfly 4 pyörästä. Hinta rajoittuu sinne 3500€ paikkeille. Vaihtoehtoina katsonut plussa renkaalla olevaa trek powerfly4 tai focus jam2 plus 2018 mallin sais edullisesti ulkomailta tilaamalla. Mielellään kuulisin mielipiteitä kyseisistä vehkeistä. Lähinnä takuu asiat mietityttää, jos ulkomailta tilaa focuksen, että miten saa hoidettu (rutland cycling). Trekissä plussaa ainakin isompi akku, mutta onko focuksessa muuten osat paremmat?

Smooth
16.01.2019, 08.14
Onko monta meridan eOne twenty 900 tai vastaavan omistajaa. Osaatteko sanoa onko 20” runko jo liian iso 177cm kuskille

MRe
16.01.2019, 09.24
^Mulla on M-kokoinen eOneTwenty 800 ja "pituutta" 173. Mulle tuo tuntuu sopivalta, vaikka aina fätistä vaihdettaessa ohjaamo tuntuu kauhean lyhyeltä, mutta tunne menee hetkessä ohi. Seisomakorkeutta mulle ei ainakaan yhtään lisää, eli siinä mielessä M-koko on mulle ok.

Pipo
16.01.2019, 09.57
178 cm, inseam 88 cm ja M-kokoinen eOneTwenty 800. Mulle menisi L kokokin ihan hyvin mutta pidän pienemmästä rungosta. Pituutta olen jatkanut setback satulatolpalla ja 7 cm stemmillä.

Sanoisin että rungon pituus tuskin on sulle liikaa...korkeudesta paha mennä sanomaan.

järtsy
16.01.2019, 20.07
Vitus E-Sommet saanut paljon kehuja hyvästä hinta/laatusuhteesta, valittiin jopa yhdessä vertailussa parhaimmaksi endurotyyppiseksi sähkäriksi jossa muina pyörinä oli Spessun Kenevo, Focus Jam ja Canyonin Spectral:On. Tää taitaa olla mun tuleva sähkäri.

Smooth
17.01.2019, 08.46
https://www.motocard.com/en/bike/mountain/merida-eone_twenty_900_e_275_2018_blue.aspx

Siitä edullisesti.

MRe
17.01.2019, 09.40
Siinä olisi edullinen sähköfilo. Kesän kun ajaa ja myy, niin ei jää kauheasti fillarille hintaa.

Brocol
17.01.2019, 17.22
Tuossa Twentyssä on näemmä edessä joustoa 130mm, takajousituksen joustolle en ole löytänyt speksejä. Tällaiset speksit siis:

Fork
Rock Shox Pike RCT3, 130mm

Shocks
Rock Shox Deluxe RT-A2

Onko noita iskareita mahdollista päivittää esim 150mm joustolle ja toimiiko sellainen? Sarjassa aloittelijan kysymyksiä. Löysin että ainakin johonkin Pike-versioon myydään 27,5" 150mm air shaftia.

Reba
17.01.2019, 18.23
Saa tuon keulan pidennettyä ainakin siihen 150mm. Siitä en sitten tiedä, mitenkä ajo-ominaisuudet kärsii. Pisti silmään, että kuvassa vanteet on XM 1501 ja tiedoissa HX1501. Kummatkin huippuvanteet, mutta kantavuus eri.

MRe
17.01.2019, 20.21
eOneTwenty == 120 milliä joustoa
eOneSixty == 160 milliä joustoa

hmmm... tässä on pakko olla joku logiikka takana... En kyllä lähtisi päivittelemään joustoja noin rajusti. Jos haluaa enskafillaria, kannattaa ostaa suoraan sellainen.

Smooth
17.01.2019, 20.59
Juuri tämän takia jätin 900 kauppaan vaikka hyvä tarjous onkin. Kaipaan fätin kaveriksi täysjoustoa kesäksi, mutta vähä rajumpaa kuin eOne twenty. spectral: on, turbolevo, meta power tms..

MRe
17.01.2019, 21.04
Itse olen ollut 120-milliseen tyytyväinen: se on juuri sopivan ketterä puiden kiertämiseen ja juurakossa möyryämiseen. Mutta kuka mitäkin hakee.

Brocol
17.01.2019, 21.07
eOneTwenty == 120 milliä joustoa
eOneSixty == 160 milliä joustoa

hmmm... tässä on pakko olla joku logiikka takana... En kyllä lähtisi päivittelemään joustoja noin rajusti. Jos haluaa enskafillaria, kannattaa ostaa suoraan sellainen.

Juu, tuo logiikka tulikin lisägoogletuksella vastaan. Tosin jonkun testin mukaan ensimmäisen vuosimallin Twentyssä takajousto olisi 125mm..

Näin se kannattanee tehdä. Hyvät tarjoukset vaan aina saa harkitsemaan ns luovia ratkaisuja. Harmi että syksyllä meni Motocardin tarjous Sixtystä ohi. Pari päivää tilauksen jälkeen ilmoittivat ettei toimittajalla enää olekaan. Muualta ei ole L-kokoa enää löytynyt, ainakaan niin hyvään hintaan

MRe
17.01.2019, 21.50
Itse tilasin oman 120:n ebayn kautta Italiasta... :D kun on pakko saada, niin keinot kyllä löytyy. Mulla oli pakkomielle siitä harmaa-keltaisesta värityksestä, joka ei sitten ollut ihan se yleisin.

Pipo
18.01.2019, 09.14
Mulla on eOneTwentyssa 130 milliä joustoa edessä ja takana...tai ainakin oli jo silloin speksienkin mukaan kun sen pari vuotta sitten hankin. Ihmettelin kyllä jo tuolloin miksi pyörä kuitenkin nimetty siten että viittaa 120 mm joustoon.

MRe
18.01.2019, 09.21
^No, 130-millinen keula mullakin näyttää olevan. Lisäksi vielä 29" sekä DebonAir, vaikka speksin mukaan SoloAir. Perän joustosta en tiedä mittään, kun se riippuu linkuista eikä iskarista.

Ehkä numero 13 on sen verran huono, ettei sitä haluta Kauko-Idässä missään muodossa näkyviin... Mutta en siltikään lähtisi tätä päivittämään kovin paljon poikkeavilla osilla. Lisäksi varaosina nuo iskarit maksaa sen verran, että hintaero on aika nopeasti hukattu.

mattim
19.01.2019, 02.05
Vitus E-Sommet saanut paljon kehuja hyvästä hinta/laatusuhteesta, valittiin jopa yhdessä vertailussa parhaimmaksi endurotyyppiseksi sähkäriksi jossa muina pyörinä oli Spessun Kenevo, Focus Jam ja Canyonin Spectral:On. Tää taitaa olla mun tuleva sähkäri.

Samaan johtopäätökseen tulin ja klikkasin. Ennen kuin loppuu... Viime vuonna ne todellakin loppuivat ja vasta nyt saa taas kun mallivuosi vaihtui. Painava syy oli myös se että luomupyöränä minulla on Bird aeris am9 jossa geo melkein yksi yhteen. Pois lukien st length.

Toki eri kiekkokoko myös.

järtsy
19.01.2019, 10.28
^Kumpi malli lähti tilaukseen? Tuo halvempi jäi maksamaan Wigglestä reilu 3200€ 12% alennuksella ja mielestäni kelpo osilla sekin, esim. Yari keula vakionakin ihan ok ja helppo päivittää paremmaksi jos siltä tuntuu.

Nuo uudet mt520 4-mäntä jarrut on myös mielenkiintoiset, nekin on kohtuullisen helpot ja halvat päivittää XT kahvoilla jos haluaa.

Moottori ehkä isoin ero näissä, halvemmassa e7000 sarjan moottori jossa 10nm vähemmän vääntöä mutta löysin internetin ihmeellisestä mailmasta tästäkin parivertailun jossa todettiin että käytännössä ero on olemattoman pieni, joku ominaisuus oli jopa himpun parempi kuin e8000 moottorissa.

mattim
19.01.2019, 10.47
^Kumpi malli lähti tilaukseen? Tuo halvempi jäi maksamaan Wigglestä reilu 3200€ 12% alennuksella ja mielestäni kelpo osilla sekin, esim. Yari keula vakionakin ihan ok ja helppo päivittää paremmaksi jos siltä tuntuu.

Nuo uudet mt520 4-mäntä jarrut on myös mielenkiintoiset, nekin on kohtuullisen helpot ja halvat päivittää XT kahvoilla jos haluaa.

Moottori ehkä isoin ero näissä, halvemmassa e7000 sarjan moottori jossa 10nm vähemmän vääntöä mutta löysin internetin ihmeellisestä mailmasta tästäkin parivertailun jossa todettiin että käytännössä ero on olemattoman pieni, joku ominaisuus oli jopa himpun parempi kuin e8000 moottorissa.

Edullisempi lähti. Miten sen 12% alen olisi saanut? Totta, moottori on ainoa mikä tässä mietytti. Mutta embn testi kyllä vakuutti että se on ihan ok. Muita osia nyt tulee kuitenkin varmaan jossain vaiheessa speksailtua.

järtsy
19.01.2019, 10.58
Kun tarpeeksi ostaa Wiggleltä niin pääsee "Platinium" asiakkaaksi ja saa 12% alea:) En kyllä muista mikä se raja oli mutta en ole aiemmin koskaan mitään isoa tilannut.

mattim
19.01.2019, 11.00
Kun tarpeeksi ostaa Wiggleltä niin pääsee "Platinium" asiakkaaksi ja saa 12% alea:) En kyllä muista mikä se raja oli mutta en ole aiemmin koskaan mitään isoa tilannut.

Ok, no 3660€ ei ainakaan riittänyt...

järtsy
19.01.2019, 11.07
Platinum customers have spent over £500 in the last 365 days and receive an exclusive 12% off list price.

mattim
19.01.2019, 11.51
Platinum customers have spent over £500 in the last 365 days and receive an exclusive 12% off list price.

No hitto, olis pitäny ensin ostaa jotain 500 punnalla ja sitten olis saanut 12% tosta fillarista ��. Eli pitää palauttaa se ja korjata virhe ��

Patavaltti
19.01.2019, 20.25
No hitto, olis pitäny ensin ostaa jotain 500 punnalla ja sitten olis saanut 12% tosta fillarista ��. Eli pitää palauttaa se ja korjata virhe ��

Oliko tuo 12% alennuskoodi vai tuliko suoraan alennus?

Tuo on hyvä kun tänne linkitellään nöitä hyviä sähkömaasturitarjouksia, jos vaikka osuisi itselle kohdalle se soppeli.

järtsy
19.01.2019, 22.02
Tulee suoraan alennus kunhan on ensin tullut täyteen tuo 500 puntaa.

mattim
20.01.2019, 13.09
Tulee suoraan alennus kunhan on ensin tullut täyteen tuo 500 puntaa.

Juuri näin. Kysyin voidaanko asia hoitaa helpommalla tavalla kuin että palautan pyörän, ostan jotain 500 punnalla ja sitten tilaan pyörän uudestaan. Ei ole joustoa heillä, vaan ainoa tapa olisi tosiaan fyysisesti palauttaa fillari ja sitten tehdä em. toimenpiteet. En taida jaksaa mutta olisihan siinä tietysti aika monen sadan säästö tiedossa. Toki se 500 punnan ostoskin pitäisi tehdä. Huoh...

MRe
21.01.2019, 20.34
^Wiggle loyalty score lasketaan alentamattomista hinnoista. Jos hinta on jo valmiiksi alennettu enemmän kuin tuo l.s., niin mitään lisäalea ei tule. Eli todennäköisesti et missannut mitään. Nuku vain yösi rauhassa :)

järtsy
21.01.2019, 22.33
Ei tuo käsittääksen missään tarjouksessa ollut, minulle näyttää suoraan tuota alennettua hintaa 3246€ kun listahinta näyttäisi olevan 3689€ (joka sekin on monta sataa halvempi kuin CRC:llä vaikka ovat vissiin samaa firmaa nykyään)

Tosin jostain syystä ale oli 11% eikä 12

mattim
22.01.2019, 12.07
Joo ei ole alehinta 3689. Nyt jos tilaisi uuden niin platinum hinta olisi tosiaan sen 3246...

MRe
22.01.2019, 14.26
^Totta. Luulin, että oli alehinta. Tarjosi mullekin sitä 5% alea (Gold memership).

madekala
23.01.2019, 20.51
Tänne tuli eilen kalliimpi Vitus E-sommet Wigglestä. Tilasin 16.1 ja toimitus 22.1. Harmillisesti laturi oli vain UK pistokkeella niin piti käydä hakemassa motonetistä matka-adapteri. No eilinen menikin sitten tarkastaessa että pyörä on kaikkialta kiristetty ja vaihteet kohdillaan (oli).

Tänään töiden jälkeen sain akun sitten ladattua ja pienen testiajon suoritettua. Sägejä sun muita en jaksanut säätää kohdilleen, vedin vanhasta tottumuksesta suurpiirteiset paineet iskareihin ja menoksi. Neitsyys lähti sähköpyörällä ja olihan se nyt aivan helvetin hauskaa. Ei kylläkään lainkaan kunnolle helpompaa ainakaan hien määrästä päätellen, vauhti vain oli suurempi. Polut toki oli vähän huonossa jamassa ja vähän tarvi himmailla kun ei vielä ihan sinut ollu pyörän kanssa, mutta ainakin näin pikaisella 12 kilsan kierroksella ei mitään pahaa sanottavaa Vituksesta.

järtsy
23.01.2019, 21.09
Nonni! Täällä odotellaan kuumeisesti kuriirin tuloa.. Saas nähdä mikä mikä pistoke on mulle lykätty.

Patavaltti
23.01.2019, 22.04
Täälä sähkötäpäriä katteltu ympäri euroopasta kohtuu hintasesti, tuo rutlandin focus + vähä harmitti kun oli päässyt loppumaan kun sai ostoskoriin. 2250£ + postit kustansi. Jos hyviä tärppiä tulee vastaan ,olisin kiitollinen jos linkitellään.

järtsy
24.01.2019, 08.09
Nonni! Täällä odotellaan kuumeisesti kuriirin tuloa.. Saas nähdä mikä mikä pistoke on mulle lykätty.

Tulihan se, vähän ennen puoltayötä:mad: Oli kuriiri vähän eksyksissä.

Ei saa Wiggle vai CRC:ltäkö tää nyt oikeesti tuli täysiä pisteitä hekään, nopeesti katsoin että on edes oikea pyörä niin laatikon pohjalla kaikki pikkunippelit levällään, löyttyi mm yksi tubeless venttiili. positiivisena yllärinä paikkamaalia ja oikea laturin pistoke.

Kronreif
24.01.2019, 15.54
E-Sommet VR tuli joulukuussa. Aika keikalla oli pakettiin paiskattu, pakettina vielä joku Nukeproof Scoutin pahvilaatikko. Pientä tykytystä aiheutti... Kaikki tarvittava oli kuitenkin mukana ja pyörä likipitäen ehjä. Etulevy mutkalla, vaihtajankorvake löysällä (heilui) ja momenteissa muutenkin jonkin verran sanomista. Laturiin vaihtui sivistyneen euroopan töpselimalli, tullessa UK. Mutta hyvä peli tuohon euromäärään.

MRe
24.01.2019, 20.20
^12% alentamattomista hinnoista. Siis kaikista mitä ostat. Jos ostat miljoonalla, saat 120 000 EUR alennusta.

järtsy
24.01.2019, 22.40
Tulihan se, vähän ennen puoltayötä:mad: Oli kuriiri vähän eksyksissä.

Ei saa Wiggle vai CRC:ltäkö tää nyt oikeesti tuli täysiä pisteitä hekään, nopeesti katsoin että on edes oikea pyörä niin laatikon pohjalla kaikki pikkunippelit levällään, löyttyi mm yksi tubeless venttiili. positiivisena yllärinä paikkamaalia ja oikea laturin pistoke.

No niin, nyt on pyörä kasattu ja suurinpiirtein tarkastettu, vähän hutiloitu maku jäi kyllä kasaustyöstä mutta ilmeisesti kaikki kunnossa, vielä en kerennyt koeajolle.

Moottorin "panssari" oli irtonaisena eikä ihme koska se ei istu paikolleen mutta suurin harmitus on se että en löydä akun avaimia mistään, pystyy tuolla nyt ajamaan mutta olishan se kiva jos akun sais irti..

Smooth
25.01.2019, 00.46
Täällä kanssa saatu pyörä tilattua, Mondraker e-crusher carbon r+, bike-discountin alesta.
Kuinka nopeasti tuolta on pyörät tullu, oli ns. hylly tavaraa.

Fat Boy
25.01.2019, 07.04
Täällä kanssa saatu pyörä tilattua, Mondraker e-crusher carbon r+, bike-discountin alesta.
Kuinka nopeasti tuolta on pyörät tullu, oli ns. hylly tavaraa.Nopeudesta en tiedä, mutta kertoileppa kokemuksia kun pyörän saat. Tuossa pyörässä alkaa olemaan asiat kohdallaan.

Smooth
25.01.2019, 07.48
Nopeudesta en tiedä, mutta kertoileppa kokemuksia kun pyörän saat. Tuossa pyörässä alkaa olemaan asiat kohdallaan.

Palailen asiaan ensimmäisen lenkin jälkeen

nve
25.01.2019, 09.58
Yhden pyörän olen tilannut bike-discountista, se tuli ovelle viikossa.

järtsy
25.01.2019, 21.17
Ihmeiden aika ei ole ohi, avaimet tuli tänään erikseen kuriirin tuomana, ihme touhua:seko:

Ilolla voin myös todeta että niin edessä kuin takanakin mahtuu pyörimään ahdistamatta 3.0 gummit ja kiekot on valmiiksi teipatut:)

mattim
27.01.2019, 09.51
Mun yksilö tuli perjantaina ja eilen laittelin suurinpiirtein ajokuntoon ja yöllä latasin akun. Ajokelejä odotellessa...

Pyörä oli cuben laatikossa hyvin suojattuna. Pikkusälä ja kaikki ohjeet laatikon pohjalla irrallaan. Pari pettymystä; jarrut ihan täynnä ilmaa, varsinkin taka. Pakko ilmata ennen enempiä ajosuoritteita. Ja takahaarukan päässä vasemmalla puolella nirhauma jossa osittain maali puhki. Mukana tulleet paikkamaalit siis ovat tarpeeseen. No, jälkiä tulee varmasti lisää mutta täydellä rahalla ostetussa pyörässä ei silti saisi olla mitään.

Täytyy sanoa että koskaan ei ole tullut näin paljoa sälää pyörän mukana. Jopa metallipolkimet, vaikkei niillä mitään kyllä tee. Korkeintaan johonkin kahvila- tai asemapyörään voi ruuvata kiinni jos tarvii joskus.

järtsy
27.01.2019, 10.38
Ja jotain ihmeellisen näköisiä muovisia osia, joista osa jotain työkaluja? Hitto kun tänne on niin työlästä liittää kuvia..

Eilen ajelin ekan kunnon lenkin ja pyörää/moottoria voi kyllä estoitta kehua, ei näillä keleillä juuri muuta avustusta kuin "eco" tarvinnut ja yllättävän kevyesti meni siirtymillä jopa ilman sähköä.

mattim
27.01.2019, 13.25
Ja jotain ihmeellisen näköisiä muovisia osia, joista osa jotain työkaluja? Hitto kun tänne on niin työlästä liittää kuvia..

Eilen ajelin ekan kunnon lenkin ja pyörää/moottoria voi kyllä estoitta kehua, ei näillä keleillä juuri muuta avustusta kuin "eco" tarvinnut ja yllättävän kevyesti meni siirtymillä jopa ilman sähköä.

Kyllä, jotain muovisia käikäleitä joiden tarkoitusperä ei vielä ainakaan ole selvinnyt. Sekä muutama ylimääräinen? ruuvi. Niin ja olihan siellä myös tubeless venttiilit ja suojatarroja runkoon. Laturiin tuli molemmat pistokkeet.

Proge
27.01.2019, 21.40
Ensimmäinen sähköfillari olisi hakusessa. Työmatkapyöräilyyn ja satunnaisiin makkaranpaistoretkiin polulle. 29" jäykkäperä toimittanut tätä virkaa ja hyvin on toimittanutkin, joten sellainen sähköversio olisi oikein passeli. Budjettina maks 2000€, mielellään allekin. Onko heittää hyviä suosituksia tähän? Plussaa jos löytys Kuopion alueelta ja pääsis koeajolle, kokemus näistä vempeleistä on pyöreä nolla. Nettiä ja mielipiteitä yrittänyt penkoa mutta pää vaan mennyt enemmän pyörälle.

Proge
28.01.2019, 19.13
https://www.bikester.fi/727046.html Serious Bear Peak
https://www.bikester.fi/serious-bearrock-sahkopyora-li-ion-harmaa-901011.html Serious BearRock
https://www.bikester.fi/haibike-sduro-hardnine-10-sahkopyora-li-ion-harmaa-musta-861790.html#specifications Haibike
https://www.baiks.fi/polkupyorat/sahkopyorat/sahkomaastopyorat/ktm-macina-force-292-9-v.html Ktm
https://larunpyora.com/tuote/2018-focus-jarifa2-ex-29-11ah-400wh-red/ Focus
https://www.bikester.fi/haibike-sduro-hardseven-20-sahkopyora-li-ion-valkoinen-musta-706154.html 27,5" Haibike

Tässä aloin miettimään, että miksei fillari voisi olla myös 27,5". Tuossa jotakin vaihtoehtoja mitä kaivelin. Haibike ja Seriouksen pyörät näyttivät omaan silmään parhailta? Onmo raadilla mielipiteitä? Tai muita vaihtoehtoja tässä hintaluokassa.

Cha
05.02.2019, 20.14
Onko tässä pyörässä jotain minkä takia pitäisi jättää ostamatta tai löytyykö samasta hintaluokasta jotain suosituksia mitä harkita, vai painanko vaan liipaisinta ja pistän pyörän tulemaan?
https://www.motocard.com/en/bike/mountain/mondraker-e_prime_r_2018_black_flame_red_amber.aspx

-W-
05.02.2019, 23.17
Onko tässä pyörässä jotain minkä takia pitäisi jättää ostamatta tai löytyykö samasta hintaluokasta jotain suosituksia mitä harkita, vai painanko vaan liipaisinta ja pistän pyörän tulemaan?
https://www.motocard.com/en/bike/mountain/mondraker-e_prime_r_2018_black_flame_red_amber.aspx

En kyllä ole millään muotoa jäykkäperien asiantuntija, mutta äkkiseltään tuo vaikuttaa ihan soivalta peliltä omaan silmään. Tuskin tuossa parin tonnin hintaluokassa on mitään merkittävästi parempaakaan tarjolla, joten eiköhän tuo ihan hyvä ostos ole jos tuon tyylistä pyörää on etsinyt.

petrivet
05.02.2019, 23.41
En kyllä ole millään muotoa jäykkäperien asiantuntija, mutta äkkiseltään tuo vaikuttaa ihan soivalta peliltä omaan silmään. Tuskin tuossa parin tonnin hintaluokassa on mitään merkittävästi parempaakaan tarjolla, joten eiköhän tuo ihan hyvä ostos ole jos tuon tyylistä pyörää on etsinyt.

Itsellä oli vastaava noin vuoden. Voi sanoa että jos täysjoustoa ei kaipaa, tuo on hyvä hintaansa nähden. Onhan koko sopiva?

ElBike
06.02.2019, 01.09
Miettisin eMTB käyttöön täysjoustoa. Isompi massa on aikamoinen paukutella menemään jäykkäperänä.

Cha
06.02.2019, 08.38
Itsellä oli vastaava noin vuoden. Voi sanoa että jos täysjoustoa ei kaipaa, tuo on hyvä hintaansa nähden. Onhan koko sopiva?

Jäykkäperä riittää parin vuokrapyörä kokemuksen perusteella sähkärissäkin hyvin omiin ajoon, enkä ole halukas maksamaan enempää, joten senkin puolesta täpärit jää pois vaihtoehdoista, olisihan sellainen kyllä hieno. M-koko sinänsä on itselle sopiva, mutta en ole ajanut millään Mondrakerilla, joten täyttä varmuutta ei ole miten tuo poikkeava geometria sopii itselle.

petrivet
06.02.2019, 09.48
Jäykkäperä riittää parin vuokrapyörä kokemuksen perusteella sähkärissäkin hyvin omiin ajoon, enkä ole halukas maksamaan enempää, joten senkin puolesta täpärit jää pois vaihtoehdoista, olisihan sellainen kyllä hieno. M-koko sinänsä on itselle sopiva, mutta en ole ajanut millään Mondrakerilla, joten täyttä varmuutta ei ole miten tuo poikkeava geometria sopii itselle.

Maku kysymyksiä. Mondraker on aika pitkä ( forward geometria) M-tuntui itselle (~180cm) vähän lyhyeltä

Smooth
06.02.2019, 10.09
Itselle saapui mondraker e crusher alkuviikosta, m koko on passeli 176cm pitkälle. Geometria on kyllä hyvän oloinen, kesäpolkuja ja bikeparkia odotellessa.

Sambolo
07.02.2019, 13.05
Tuossa muutama ehdotus, löytyy eri hintaluokkiakin. Itteä kiinostaa lähinnä vitus ja commencal hinnan takia. Äkkiä nuo kyllä kehittyy, jännä nähä mikä tilanne muutaman vuoden päästä.
https://youtu.be/e9SayOoPB-4

MRe
07.02.2019, 14.14
^En tiedä mikä, mutta joku mulla alkaa ärsyttämään tuossa Robissa. Ehkä se on nämä "Absolute powerhouse":t ja "Game changer":it.

järtsy
10.02.2019, 15.26
En nyt oikein sopivampaakaan ketjua tähän löytänyt niin kysytään täältä eli pyörä on Vitus E-Sommet joka sinällään vaikuttaa oikein hyvältä mutta tuossa on moottori kyllä pahasti tyrkyllä ottamaan kontaktia kivien yms ylityksissä ja mukana tullut(mulla ei ollut edes asennettuna) muovinen "panssari" on hyvin heppoisen oloinen.
Koitin etsiä jotain aftermarket panssareita mutta yllätykseni en löytänyt juuri mitään, olisko mitään vinkkiä heittää asian ratkaisemiseksi?

MRe
10.02.2019, 16.34
Mm Rockguardz tekee kuitusuojia sähköpyöriin, mutta Vitukselle ei ollut kuin yksi malli.

https://www.rockguardz.com/rockguardz/vitus.html

järtsy
10.02.2019, 17.07
Joo ei ole sähkäriin, mikä mun mielestä aika ihmeellistä kun tuossa olis oikeasti jotain suojattavaa.

Hussella olis aika pätevän näköinen mutta nuo on vissiin runkokohtaisia, ei moottori. https://ebike-mtb.com/en/husqvarna-introduces-new-models-for-2019/

MRe
10.02.2019, 18.20
Ongelmanahan on, että mihin tuon suojan saa kiinni. Kyllähän tuollaisen itsekin tekee vaikka jostain kolmemillisestä alumiinilevystä, mutta ei se paljon auta jos sen vetää jeesusteipillä siihen moottoriin.

Toisaalta kun näihin ei ole tehtaan toimesta tehty suojia eikä edes kiinnityskohtia, niin varmaan melko hyvin on jo valmiiksi suojattu. Tosin joku suora isku kiveen voi tehdä aika kipeää. Itse olen aika vapaasti rymistellyt (ensimmäiset polkimet kesti viikon, sen jälkeen akseli solmussa. Takahaarukassa karmea skraadu, jne) ja kun viimeeksi katsoin, niin moottorikopassa ei ole mitään jälkiä.

-W-
10.02.2019, 21.30
Niin no riippuu vähän merkistä missä on tehty ja missä ei. Canyonissa esimerkiksi vakio muovipanssari on ihan ok tekele moneen muuhun nähden ja tulee sekä edestä, että takaa kahdella ruuvilla suoraan pyörän runkoon kiinni.

Ja riippuu myös ajajasta, maastosta ja vähän pyörästäkin ottaako kiinni, vai ei. Vituksessahan keskiö on aika matalalla (kuten Canyonissakin vakiona matalammassa iskari asennosaa, Meridassa keskiö taas korkeammalla), pitkä akseliväli ja kone tosissaan sellaisessa kulmassa, että etureuna on melko tyrkyllä = sopivasti kun trialia metsäkoneurissa sun muissa hakkuaukeilla harrastaa, niin koneen suojaaminen voi olla ihan paikallaan.

MIKES
14.02.2019, 01.14
Moi, onko kellään mitään kokemuksia Husqvarnan pyöristä? Tää ois kyllä omaa silmää miellyttävä. https://www.electrobike.fi/sahkopyorat/sahkopyorat-2019/husqvarna-18/husqvarna-hard-cross-hc9-27-5.html Onko joku harkinnut tollasen ostamista? Millainen toi sähköisesti ohjattu vaihteisto on? Ja onko toi hinta 7499€ linjassa ton pyörän speksien kanssa teidän mielestä?

MRe
14.02.2019, 09.43
Muuten teksti oli aika hirvittävää ja ilmeisesti google-translatorin kautta ajettua, mutta ei Di2-vaihteistossa ole mitään ihmeellistä eikä Husse-spesifistä. Di2-vaihteistoja on ollut jo parikymmentä vuotta, joten eiköhän nuo lastentaudit ole saatu hoidettua pois. Itsellä makaa vielä Di2-kilkkeet pahvilaatikossa odottamassa inspiraatiota.

Tuossa hintaluokassa alkaa sitten olemaan muitakin vaihtoehtoja varmasti, mutta jos pyörä miellyttää ja pinkka kestää, niin mikäs siinä. Ehkä eniten itseäni häiritsi OEM-osien käyttö seitsemän ja puolen tonnin vehkeessä, lähinnä hissitolppa. Lisäksi kiekoista ja navoista ei ole mainintaa.

Ukkis
14.02.2019, 16.53
Aikamoinen suo tuntuu olevan sähköpyörät ja vähän jännittää tehdä hankintapäätöstä, kun sen verran tuoreesta ilmiöstä on vielä kyse. Kysyn nyt kuitenkin ostohousuja kaapin pohjalta etsiessäni, että onko kokemuksia Trekin malleista? Harkinnassa olisi tämmöinen:
https://www.sportax.fi/product/2010/trek-powerfly-lt-7-plus
Tarkoitus välttää tällä auton hankinta ja toisaalta saada kevyeen endurorymistelyyn sopiva peli. Yhdistetty työmatka- ja harrastepyörä siis.
Onko jotain varteenotettavia vaihtoehtoja? Erityisen kiva olisi, jos voisi järkevästi tukea paikallista kivijalkaa (tre). Postimyyntikin on kuitekin vaihtoehto.
Muokataan nyt vielä senverta. Olisiko tästä haastajaksi?
https://rtech.fi/cube_stereo_hybrid_160_sl_500_275_sahkomaastopyora .html?attr1_id=170
Entä Canyon tai Vitus, joita on paljon hehkutettu?

ElBike
14.02.2019, 17.59
Moi, onko kellään mitään kokemuksia Husqvarnan pyöristä? Tää ois kyllä omaa silmää miellyttävä. https://www.electrobike.fi/sahkopyorat/sahkopyorat-2019/husqvarna-18/husqvarna-hard-cross-hc9-27-5.html Onko joku harkinnut tollasen ostamista? Millainen toi sähköisesti ohjattu vaihteisto on? Ja onko toi hinta 7499€ linjassa ton pyörän speksien kanssa teidän mielestä?

Ihan veikeän näköinen pyörä. Itseäni mietityttää mitkä ovat Husqvarnan pyöräsuunnittelun taustat. Uusi merkki alalla, joten onko kaikki mietitty vimpan päälle. Sehän näissä sähköfillareissa on mielenkiintoinen ilmiö, että kun poljettavissa pyritään keveyteen ja kestävyyteen niin suunnittelu näyttelee vahvaa roolia. Täytyy tietää mistä voi keventää että fillarin runko kuitenkin kestää. Sähköavusteisissa taas näköjään lätkäistään runko kasaan melko paksuista putkista ja pyöristä tulee jo sen vuoksi melko jytyjä. Mutta saman seikan vuoksi, sähköfillarimarkkinoille on tullut monta uutta tekijää, jopa erikoisen muotoisilla rungoillaan.

Itseäni mietityttää tuossa Husqvarnassa sen akku ja mistä saa toisen akun kun tarvitsee. Ehkä ei tarvitse, mutta jos tuleekin myöhemmin mieleen että akku repussa mahdollistaisi pitempiä retkiä, niin mihin hintaan vara-akun saa ja mistä. Lisäksi varmistaisin että renkaina mahtuu pyörimään 3" freddie nastarengas. Talvipyöräily sähkiksellä on todella kivaa, mutta sähköavustus ei kauhean pitkälle auta, jos renkaat uppoaa polun läpi liian herkästi.

Hintapolitiikka on vaikeaa. Kalliita vehkeitä ja arvo tippuu hyvin nopeasti. Siksi kannattaa miettiä kerralla sellainen, jossa on kaikki kohdallaan. Tai sitten myy puolen vuoden päästä nopeasti pois. Kahden vuoden päästä tuollaisen Husqvarnan hinta käytettynä ja hyvin pidettynä on 5000€ luokkaa - jos sitäkään.

järtsy
14.02.2019, 19.20
Aikamoinen suo tuntuu olevan sähköpyörät ja vähän jännittää tehdä hankintapäätöstä, kun sen verran tuoreesta ilmiöstä on vielä kyse. Kysyn nyt kuitenkin ostohousuja kaapin pohjalta etsiessäni, että onko kokemuksia Trekin malleista? Harkinnassa olisi tämmöinen:
https://www.sportax.fi/product/2010/trek-powerfly-lt-7-plus
Tarkoitus välttää tällä auton hankinta ja toisaalta saada kevyeen endurorymistelyyn sopiva peli. Yhdistetty työmatka- ja harrastepyörä siis.
Onko jotain varteenotettavia vaihtoehtoja? Erityisen kiva olisi, jos voisi järkevästi tukea paikallista kivijalkaa (tre). Postimyyntikin on kuitekin vaihtoehto.
Muokataan nyt vielä senverta. Olisiko tästä haastajaksi?
https://rtech.fi/cube_stereo_hybrid_160_sl_500_275_sahkomaastopyora .html?attr1_id=170
Entä Canyon tai Vitus, joita on paljon hehkutettu?

Tuota Vitusta voin kyllä suositella lämpimästi ensimmäiseksi sähkäriksi ja varsinkin jos enska tyyppistä rymistely pyörää hakee. Edullinen hinta ja semihyvää osaa kautta linjan. Veikkaan ettei kauheasti takkiin tule jos haluaa myydä koska pyörä on hinta/laatusuhteeltaan mainio ja tosiaan paljon kehuja saanut.

Canyon on varmasti myös hyvä valinta samoista syistä, siitä minulla ei ole muuta kokemusta kuin pikku testilenkki viime kesänä Fiskarssissa, ei huonolta tuntunut sekään. Itseasiassa ajoin myös jonkun Trekin täpärin siellä mutta se ei ollut minun makuun yhtä kiva kuin Canyon.

Sambolo
14.02.2019, 22.44
Ei kyllä hussen pyörät messuilla vakuuttaneet. Kunnon tankkeja, niin ulkonäön kun painonkin suhteen ja hirveen hintasia.

harald
14.02.2019, 23.34
Jos yhtään miettii talvikäyttöä olen samaa mieltä että vähintään 3" pitäisi mahtua. Jossain mtbr-foorumissa oli kuvia läskipyörästä missä vaihtoehtoisesti 29x3" kiekot. Vaikuttaa fiksulta hankkia sähköläski, ja sitten vaihtaa vain kiekkoja kesäksi. Oma Fatsix on jäykkäperä, niin taakse jää varmaan 26x4.8" JJ kesäksi mutta eteen pitää kyllä kokeilla tuollaista 29" i35 kiekkoa 15x150 etunavalla. Kuvat varastettu internetistä

https://i.ibb.co/6tzPpJT/Fat-Six29-Front.jpg (https://ibb.co/6tzPpJT) https://i.ibb.co/N9zQd6W/Fat-Six29-Side.jpg (https://ibb.co/N9zQd6W) https://i.ibb.co/JQxNTFN/Fat-Six-JJFront.jpg (https://ibb.co/JQxNTFN) https://i.ibb.co/FKcnH67/Fat-Six-JJSide.jpg (https://ibb.co/FKcnH67)

MRe
15.02.2019, 09.38
Ei kyllä hussen pyörät messuilla vakuuttaneet. Kunnon tankkeja, niin ulkonäön kun painonkin suhteen ja hirveen hintasia.
Mulla jäi vähän sama kuva, mutta en tiedä johtuiko testiolosuhteista vai mistä. Ei tullut mitään omistamisen halua. Ehkä korkeintaan niissä kalliimmissa hintaluokissa, mutta sitten alkaa saamaan jo muitakin kovia pelejä.

Pexi
15.02.2019, 12.49
Itseäni mietityttää mitkä ovat Husqvarnan pyöräsuunnittelun taustat. Uusi merkki alalla, joten onko kaikki mietitty vimpan päälle.

Husqvarnahan aloitti polkupyörien valmistuksen jo vuonna 1896, joten taustat on siinä mielessä paljon paremmassa kunnossa kuin monella muulla. Valmistus tosin taukosi 1962, jolloin ei ehkä vielä osattu juurikaan käyttää tietokoneita ja CAE:ta rakenteiden mitoittamiseen ja niinpä tuon ajan historiasta tuskin on kauheasti todellista hyötyä tänään.

Husqvarnan tämän päivän tuotekehitysprosessista on vaikea tietää, mutta normimeininki alalla on käsittääkseni se, että vähän kerrotaan kiinassa sijaitsevalle koneistolle halutusta rungon mallista ja "valmistaja" sitten itse pulttaa satulan ja soittokellon paikalleen ja myy tavaran omalla brändillään. Paitsi puhtaasti postimyyntikanavassa toimivat firmat ei edes pulttaa niitä osia paikalleen, ne vaan heittää romut pahvilaatikkoon ja tilaa DHL:ltä kuljetuksen. Suurimmat vimpan päälle mietityt asiat ovat kustannuslaskelma ja "mallisarja" eli ne satula- ja soittokellovaihtoehdot. Ja tietysti se kiinasta seuraavaksi sesongiksi tilattavan tuotantosarjan koko.

-W-
15.02.2019, 13.29
Käytännössä Husqvarna (=KTM AG, jolla taas ei mitään tekemistä KTM Fahrradin kanssa) on lisensoinut brändinsä saksalaiselle Pexco Bikesille, joka sitten hoitaa koko bisneksen heidän nimissään. Eli sinällään ei mitään tekemistä alkuperäisen Husqvarnan kanssa missään mielessä - mutta tuskin sitä nyt kukaan tosissaan odottikaan = hyvän historian omaavan brändin uudelleen kierrätystä siis, aivan kuten Husqvarnan moottoripyörätkin nykyisin.

http://www.husqvarnagroup.com/en/node/4077

https://www.electrive.com/2017/12/09/ktm-industries-launches-electric-bicycle-brand/

https://www.pexco-bikes.com/en/

Kyseisen Pexcon taustalla on taasen Puellon perhe, joka käsittääkseni on ollut iso taustavaikuttaja aikaisemmin Haibiken brändin taustalla. Eli ei heille mikään uusi bisneksen ala, vaan uusi brändi millä sitä bisnestä tehdään.

MRe
15.02.2019, 13.32
Husqvarnan tämän päivän tuotekehitysprosessista on vaikea tietää, mutta normimeininki alalla on käsittääkseni se, että vähän kerrotaan kiinassa sijaitsevalle koneistolle halutusta rungon mallista ja "valmistaja" sitten itse pulttaa satulan ja soittokellon paikalleen ja myy tavaran omalla brändillään.
Pole taisi siirtää runkojen valmistuksen kuidusta alumiiniin ja Kiinasta Suomeen. Tosin ei niissä taida kelloja tullakaan, vai onko pakollinen "katsastusvaruste"?

Mutta pitkälti noinhan se menee.

MIKES
15.02.2019, 15.47

Mulla jäi vähän sama kuva, mutta en tiedä johtuiko testiolosuhteista vai mistä. Ei tullut mitään omistamisen halua. Ehkä korkeintaan niissä kalliimmissa hintaluokissa, mutta sitten alkaa saamaan jo muitakin kovia pelejä.

Millä tavalla tankkeja? Toi kohta missä akku on, niin siinä on tietty runko aika paksu, mutta eikö niin ole monessa muussakin? Hussen sivuilla painoksi ilmoitetaan 24.8kg, mutta ei tietoa mikä runko koko. Eikös noi täpäri sähkikset ole sitä 23-25kg?? Mitkä muut merkit ja mallit olisi hyviä tossa hintaluokassa? Kävitkö MRe koeajamassa hussea?

MIKES
15.02.2019, 15.54
Itseäni mietityttää tuossa Husqvarnassa sen akku ja mistä saa toisen akun kun tarvitsee. Ehkä ei tarvitse, mutta jos tuleekin myöhemmin mieleen että akku repussa mahdollistaisi pitempiä retkiä, niin mihin hintaan vara-akun saa ja mistä. Lisäksi varmistaisin että renkaina mahtuu pyörimään 3" freddie nastarengas. Talvipyöräily sähkiksellä on todella kivaa, mutta sähköavustus ei kauhean pitkälle auta, jos renkaat uppoaa polun läpi liian herkästi.

Simplon valmistama akku tuossa on. Luulisi että uuden akun saa jos esim. tuolta electrobikestä pyytää että tilaavat, mutta hinta tietysti voi olla aika kova. Simplo on ainakin läppäreihin valmistanu akkuja jo pitkään.
http://www.simplo.com.tw/edcontent.php?lang=en&tb=5&id=352&cid=49

Pexi
15.02.2019, 17.30
Pole taisi siirtää runkojen valmistuksen kuidusta alumiiniin ja Kiinasta Suomeen. Tosin ei niissä taida kelloja tullakaan, vai onko pakollinen "katsastusvaruste"?

Mutta pitkälti noinhan se menee.

Kyl kyl, mutta Pole ei toimikaan alan normimeiningillä. Eikös se ole vähän sellanen kapinallinen sielu? Ja onhan noita toki muitakin merkkejä, jotka ei teetä ja suunnitteluta ainakaan kaikkia runkojaan kiinassa. Husqvarnasta en tiä.

MRe
15.02.2019, 22.37
Kävitkö MRe koeajamassa hussea?
Kävin Messukeskuksessa. Nythän siellä lienee taas mahdollisuus GoExpossa maaliskuun puolessavälissä.

Sambolo
15.02.2019, 23.01
Millä tavalla tankkeja? Toi kohta missä akku on, niin siinä on tietty runko aika paksu, mutta eikö niin ole monessa muussakin? Hussen sivuilla painoksi ilmoitetaan 24.8kg, mutta ei tietoa mikä runko koko. Eikös noi täpäri sähkikset ole sitä 23-25kg?? Mitkä muut merkit ja mallit olisi hyviä tossa hintaluokassa? Kävitkö MRe koeajamassa hussea?

En edes tuon hintaluokan pyöriä ole katsellut, mutta vaikka canyon spectral on 6.0, 22kg ja 3800e sekä huomattavasti paremman näköinen imo.

PekkaLyyti
16.02.2019, 17.32
Moi,

Kertokaas kokeneemmat, että onko tuossa Tunturi E290 pyörässä jotain pahasti vialla?
https://www.tunturi.fi/tuote/sahkopyorat/e290-sahkomaastopyora-2019/
Näyttäisi täyttävän toiveeni melko hyvin tulevasta työmatkapyörästä nykyisen 29" maasturin tilalle.

Omat toiveet:
- Mielellään "normi" 29" rengaskoko (itseltä löytyy jo erilaisia 29" renkaita valmiiksi).
- EI Suntour keula.
- Shimanon E7000/8000 tekniikka isohkolla irroitettavalla "standardi" 504Wh akulla.
- Huomiotaherättämätön väritys.

Muutaman revikan tuosta E7000 tekniikasta lukenut.
Ei siitä äkkiseltään tullut mitään isompaa negatiivista eteen, minkä vuoksi olisi pakko olla E8000?
Tuo Sram NX-11 on ihan vieras kampe. Miten vertautuu Shimanon Deoreen?

jpuu
16.02.2019, 18.56
Moi,

Kertokaas kokeneemmat, että onko tuossa Tunturi E290 pyörässä jotain pahasti vialla?

Muutaman revikan tuosta E7000 tekniikasta lukenut.
Ei siitä äkkiseltään tullut mitään isompaa negatiivista eteen, minkä vuoksi olisi pakko olla E8000?
Tuo Sram NX-11 on ihan vieras kampe. Miten vertautuu Shimanon Deoreen?

Ei varmaan mitään vikaa, jos hinta vaan on kohdallaan. Sramin osat ovat aivan laadukkaita ja varmaan ainakin yhtä hyvä vaihtaja kuin Deore. Huollon osalta vaatinee Sramiin soveltuvia työkaluja joiltain osin. Mitä mottiin tulee, niin kasitonnisessa on hieman parempi vääntö, kun se on tehty lähinnä kovaan maastokäyttöön. Lisäksi sitä on mahdollista mukavasti säädellä esim. eMaxilla ym. Mutta seiskatonnisellakin pärjää varmasti aivan hyvin.

järtsy
16.02.2019, 19.40
Eipä taida suurta eroa olla 7000 ja 8000 sarjan moottoreilla, ainakaan käytännössä ja varsinkaan työmatkakäytössä. Mitä tuohon pyörään tulee niin sopinee myös käyttötarkoitukseen.

Myös tuon 7000 sarjan moottorin avustustasoja pystyy säätäämään E-Tubella joka viimeisimmän päivityksen myötä myös toimii ko. järjestelmän kanssa.

jpuu
17.02.2019, 00.11
Onhan nyt toki noilla eroa kestävyyden ja väännön osilta. Moottorit tehdään eri käyttötarkoituksiin. Toinen on vaan hieman kevyempään meininkiin tehty ja sen vuoksi edullisempi. E-tube on ihan jees mutta säätöominaisuuksiltaan varsin rajoitettu ja firmispäivityksiin hieman epävarma.

Pexi
17.02.2019, 01.38
Moi,

Aika usein ensimmäinen neuvo fillarin valinnassa on rungon koko. E290 mallia näyttää olevan saatavilla vain kahta kokoa, eikä kummastakaan ole ilmeisesti mitään mitoitusta ilmoitettu. Luuletko, että jompikumpi koko olisi sinulle sopiva?

järtsy
17.02.2019, 10.51
Onhan nyt toki noilla eroa kestävyyden ja väännön osilta. Moottorit tehdään eri käyttötarkoituksiin. Toinen on vaan hieman kevyempään meininkiin tehty ja sen vuoksi edullisempi. E-tube on ihan jees mutta säätöominaisuuksiltaan varsin rajoitettu ja firmispäivityksiin hieman epävarma.

Juu kyllä minäkin tiedän että väännössä on 10Nm eroa mutta mitä parivertailuja lukenut niin käytännössä ero on hyvin pieni. Sitä en tiennyt että olisi rakenteeltaan heikompi, mistä tälläinen tieto on peräisin? Kyllä tätä ihan yleisesti maastureissa käytetään.

PekkaLyyti
17.02.2019, 12.05
Aika usein ensimmäinen neuvo fillarin valinnassa on rungon koko. E290 mallia näyttää olevan saatavilla vain kahta kokoa, eikä kummastakaan ole ilmeisesti mitään mitoitusta ilmoitettu. Luuletko, että jompikumpi koko olisi sinulle sopiva?
Täytyy pyrkiä kokeilemaan tuota ensin.
Nykyään käytössä on kaksi 29" luomumaasturia, Focus Whistler ja Univega "jotain" kummatkin XL kokoa.
Itsellä mittaa 184cm ja pitkälti toista sataa kiloa.

Tämä Helkaman CE10 vaikuttaa myös mielenkiintoiselta työmatkakulkineelta.
https://www.helkamavelox.fi/pyorat/sahkopyora/ce10/
Tosin tuossa on tuo pelkäämäni Suntour keula, tosin ilmajousella.
Pyörässä olisi kyllä jo valmiiksi lokasuojat yms. tarvittavat. Tosin akku on jotenkin integroitu runkoon.
Saakohan sen helposti irti latausta ja säilytystä varten?
Ovatko nuo intergroidut akut kuitenkin jonkin standardin mukaisia?
Eli jos tarvitsee toisen tai nykyinen joskus pettää, niin uuden saa ongelmitta?

jpuu
17.02.2019, 13.59
Ketjuohjurikin näyttää olevan. Voisi olla vakiona shimanon koneissa. Kokemuksesta voin sanoa, että maastorytkytyksessä ketju lähtee aika helposti ainakin Deoren vaihtajalla varustetussa kulkineessa.

detor
19.02.2019, 15.47
Mites Cube Stereo vajaan 3K:n hintaan? https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-hybrid-120-exc-500-black-n-blue-656681 Olisiko parempia tuohon rahaan vai uskallanko painaa tilaa-nappia? (tuokin on jo budjetin yli...)

Zombieer
19.02.2019, 17.50
Heipä hei! Uusi kirjoittaja ilmoittautuu foorumille. Fillarilla on tullut ajeltua pitkään ja melko runsaasti, enimmäkseen höntsäilyä poluilla. Nyt olisi sitten sähkömaasturi hankinnassa, budjetti on melko matala. Www.sahkopyorakauppa.com myy kaupassaan itse maahantuomiaan apache bikesin pyöriä. Maahantuonti alkanut tänä vuonna ja jälleenmyyjänä on ainakin Iikan pyörävarikon liikkeet. Tutkin tuotteita melko paljon, myös muilta valmistajilta, ja päädyin tilaamaan Apache tuwan compin. En tiiä oliko ratlaisu oikea, mutta tuote vaikutti fiksulta. Joensuun varikolla oli esillä Apachen Hawk ja laatu vaikutti hyvältä, samoin viimeistely. Kertokaa mielipiteitä, miltä nuo vaikuttaa. Parhaiten pyörien tiedot löytyy tuolta verkkokaupan sivuilta, mutta sivut hiukan hitaat. Valmistajan sivulla specsit hiukan vajaat osassa pyöriä.

MRe
20.02.2019, 09.37
No eipä tuo täpärin hinta/laatusuhde ainakaan minua mitenkään saanut innostumaan. Neljällä tonnilla saa paremmillakin osilla olevia. Lisäksi jälleen kerran ei geometriasta ole mitään tietoa.

(P.S. kasausohjeista: "Kiinnitä polkimet (huomioi! tarkista että polkimet menevät oikein päin. VASEN - OIKEA)." Miten polkimet edes teoriassa saisi "väärin päin"?)