PDA

Näytä tavallinen näkymä : Yleinen viihde-elektroniikkatopic



Sivut : [1] 2

Concorde
28.03.2017, 15.28
Tällaista ei tainnut vielä olla ja ajattelin yleistää tän pelkästä telkkaritopicista muuhunkin viihde-elektroniikkaan... Ja tiedän, että tälle kyssärille on parempiankin foorumeita, mutta just ny ei jaksa kirjautua. Siis kysymykseen:

Tekis mieli ostaa uus telkkari ja hyvässä tyrkyssä on esim Samsungin kaareva 55" 4K-töllö. Varmaan hieno peli, mutta toi kaarevuus askarruttaa. Jos sitä ei katso ideallisti "polttopisteestä" , niin onko kuva yhtä hyvä kuin litteällä töllöllä? Voiko siis kaarevuus tuoda huonomman kuvan, jos katselukohta on keskilinjasta esim metrin-puolitoista sivussa noin 2.5-3m etäisyydellä? Onko tähän jotain nyrkkisääntöä, vai tarviiko vain etsiä suora lättytelkku?

Ja jos suoraan on kokemuksia esim tästä: https://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/televisiot/UE55KU6675XXE/samsung-curved-55-4k-uhd-smart-tv-ue55ku6675 , niin kiinnostaa kuulla.

hcf
28.03.2017, 15.40
Ite ostin just suoran samsungin 4k töllön (http://www.samsung.com/fi/tvs/uhd-ku6095/UE50KU6095UXXE/). Onhan se kaarevuus ehkä hienon näköstä designia mutta ei siitä mitään hyötyä ole. Katselukulmat kärsii ja herkästi tulee heijastuksia. Pitäs katsoa suoraan edestä. Ehkä kiinnittäsin muihin asioihin huomiota enemmän.

Jopotuinen
28.03.2017, 17.01
Kannattaa tsekata myös nuo OLED näyttöiset. Tyyriitähän nuo ovat juuri nyt, mutta hinta tulee putoamaan lehmän hännän mukaisesti parin seuraavan vuoden mukaan. Näyttö edustanee sitä viimeisintä paneelien tekniikkaa ja musta on näissä oikeasti mustaa.
Samsung on ollut merkkinä mulle murheen kryyni, pari takuu vaihtoa: Malli A -> B -> D.

Jopotuinen
28.03.2017, 17.18
Nyt harmia tuottaa tuliterät Audio Technica ATH-M50x Professional Monitor kuulokkeet.
Äänestä kun löytyy säröä. Onko särön lähde läppärin (Lenovo Yoga 710) D/A kuulukovahvistin, vaiko kuuuloke itse?
Olisin kyllä taipuvainen uskomaan särön juurisyyksi läppärin kuulokeliitännän, mutta kun en tiedä.
Muutoin kuulokeliitänätä on 100% hiljainen. ei suhise eikä vingu.

nure
28.03.2017, 18.09
https://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/televisiot/KD55XD7005BAE/sony-55-4k-uhd-smart-tv-kd-55xd7005 Itse mielummin tuo kuin kurvi, ei jostain syystä oikein säsväyttänyt juuri katselukulman vuoksi... OLED:n hinta vielä kallis noihin verrattuna.

r.a.i
28.03.2017, 18.19
Tällaista ei tainnut vielä olla ja ajattelin yleistää tän pelkästä telkkaritopicista muuhunkin viihde-elektroniikkaan... Ja tiedän, että tälle kyssärille on parempiankin foorumeita, mutta just ny ei jaksa kirjautua. Siis kysymykseen:

Tekis mieli ostaa uus tekllari ja hyvässä tyrkyssä on esim Samsungin kaareva 55" 4K-töllö. Varmaan hieno peli, mutta toi kaarevuus askarruttaa. Jos sitä ei katso ideallisti "polttopisteestä" , niin onko kuva yhtä hyvä kuin litteällä töllöllä? Voiko siis kaarevuus tuoda huonomman kuvan, jos katselukohta on keskilinjasta esim metrin-puolitoista sivussa noin 2.5-3m etäisyydellä? Onko tähän jotain nyrkkisääntöä, vai tarviiko vain etsiä suora lättytelkku?

Ja jos suoraan on kokemuksia esim tästä: https://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/televisiot/UE55KU6675XXE/samsung-curved-55-4k-uhd-smart-tv-ue55ku6675 , niin kiinnostaa kuulla.

Osta suoraan 65-tuumainen, jos katsomisetäisyys tuota luokkaa...

Munarello
28.03.2017, 19.13
Minkä verran sitä aitoa uuhoodeeta eli 4k-matskua tässä vaiheessa on tarjolla? En heti keksi muuta kuin jos päivittäisin pleikkarini ps4 pro -malliin niin siinä olisi 4k-tuki. Netflix ym nettipalveluilla on vielä haastetta ihan fullhd:nkin kanssa, mutta joko kaupoissa on 4k-leffoja levyillä? Jossain vaiheessa viime syksynä katselin mainoslehdistä, että oli Sonyn 4k-telkkareita kampanjoissa. Silloin hetken jo harkitsin, mutta jäi. Minulla ei ole mitään faktatietoa eri merkkisten telkkareiden vikaantumisprosenteista, mutta netin "tietojen" perusteella hieman karsastan Samppaa ja itse ehkä mieluummin valitsisin Sonyn. Tosin minulla on ollut jo useamman vuoden tuossa olkkarissa LG:n fullhd-lätty joka vaan ei ole vielä suostunut hajoamaan.

Tosin jos se Gigantista hommattu Samppa sitten hajoaakin takuuaikana, niin ehkä se takuuhuoltokin onnistuu takavuosia helpommin kun sekä myyjäliike että huoltofirma ovat molemmat samaa puljua.. :)

Munarello
28.03.2017, 19.22
Nyt harmia tuottaa tuliterät Audio Technica ATH-M50x Professional Monitor kuulokkeet.
Äänestä kun löytyy säröä. Onko särön lähde läppärin (Lenovo Yoga 710) D/A kuulukovahvistin, vaiko kuuuloke itse?
Olisin kyllä taipuvainen uskomaan särön juurisyyksi läppärin kuulokeliitännän, mutta kun en tiedä.
Muutoin kuulokeliitänätä on 100% hiljainen. ei suhise eikä vingu.

Tuskin se särö kuulokkeista johtuu, jos ovat ehjät. Särkeekö jos pudottaa volaa läppäristä ja entä jos kuuntelee jostain toisesta lähteestä kuten vaikka puhelimesta, stereoista, telkkarista tai ties mistä?

Edit: Nopea google-haku löysi ketjun, jossa arveltiin että kuunneltavassa matskussa on valmiiksi säröä, jota "kehnommilla" luureilla ei kuultu ja nyt nämä herkemmät sen tuovat esiin. Olisko tuo? :)

Concorde
28.03.2017, 19.29
Osta suoraan 65-tuumainen, jos katsomisetäisyys tuota luokkaa...

Ei mahdu suunnitellulle paikalle. Ja toisaalta noin iso telkku alkaa olla jo liian hallitseva möhkö olkkarissa. Jos olis erikseen joku man cave, johon vois vetäytyä katsomaan mies-sisältöä (kukin määrittää haluamallaan tavalla), niin se olisi toinen juttu.

bici74
28.03.2017, 19.39
^mulla on Sonyn 4k telsu (emmuistamalliajustnyt), ostin noin puolitoista vuotta sitten. 4k-materiaalia edelleen vähän tarjolla, Amazon Prime Videon kautta saa katsottua jotain, mm. Grand Touria, 4k:na. Youtubesta löytyy kaikenlaista 4k-pätkää ja demovideota, mutta en nyt sen takia 4k:ta hommaisi. Mun paikallisen palveluntarjoajan kautta saisi katsottua MotoGP:tä ja F1:stä 4k:na mutta se on vielä testiasteella ja vaatii erityistä laitteistoa.

Edellinen FullHD-Sony siirtyi täysinpalvelleena (+10 vuotta) mökille tuon nykyisen paikalta...käy ja kukkuu kuten uutena. Sitä edellinen TV - Sony (29" Trinitron vuodelta -98) on sekin edelleen käytössä, digiboksilla toki höystettynä. Seuraavakin telsu "saattaa olla" Sonyn tekele. Toi 4k tuli ostettua kun halvalla sai ja kun tuo TV:n päivitystaajuus on noin 10 vuotta, ei siksi että materiaalia olisi ollut sillä hetkellä tarjolla. Be prepared, kuten sanotaan.

En tiedä miten rautapuoli noissa Sonyn Android-telsuissa on tänä päivänä, mutta välillä ketuttaa vimmatusti kun toi oma hidastelee/tahmailee normikäytössä (esim. sisääntulon valinta voi kestää useita sekunteja kun jo 20 vuotta sitten toi hoitui sekunnissa). Jos tuollainen toiminta ottaa yleisesti päähän atk/viihde-elektroniikkalaitteiden kanssa niin kannattaa räplätä kaukosäädintä kaupassa kunnolla ennen ostopäätöksen tekoa. Muuta pahaa sanottavaa mulla ei ole.

bici74
28.03.2017, 19.43
Ei mahdu suunnitellulle paikalle. Ja toisaalta noin iso telkku alkaa olla jo liian hallitseva möhkö olkkarissa. Jos olis erikseen joku man cave, johon vois vetäytyä katsomaan mies-sisältöä (kukin määrittää haluamallaan tavalla), niin se olisi toinen juttu.

Ei mullakaan mahdu kuin 49-tuumainen siihen telkkarin paikalle. Urheilua - eli mun laskuissa mies-sisältöä - varten sitten voi laskea kankaan siihen eteen ja töräyttää projektorin käyntiin. Eihän se toki mikään man cave ole, mutta aina joskus emäntä lähtee lasten kanssa anoppilaan syömään sekä sukuloimaan ja mulle osuu just joku hyvä tekosyy etten pääse mukaan.

Pekka L
28.03.2017, 19.58
4K matskuahan voi tuottaa itse vaikkapa paremman pään GoProlla tai Sonyn actionkameralla. Sitä actionia voi kuvata esim. makkarissa, operoi laitetta kuvatessa siihen yhdistetyllä aktiivisuusrannekkeella.

Concorde
28.03.2017, 20.00
Sitä actionia voi kuvata esim. makkarissa...

Tyyliin A. Smith? :D

hcf
28.03.2017, 20.31
Netflix tarjoaa UHD:ta kans. Aika pitkälti netflixin omat tuotokset on saatavilla UHD:na. Ihan komeeta kuvaa. Täs kuukauden verran fiilistelly sitä :)
Harmi vaan ku joutuu vielä nuista tv:n SD kanavista kärsimään. Karmeeta katottavaa isolla töllöllä

Pekka L
28.03.2017, 20.50
60" Sonyn led-tv:ssä on oikein hyvä kuva. Ainakin kun ei tiedä paremmasta:D Joten ei kannata kiirehtiä upgreidausta kun tv-kuva ei kuitenkaan laadultaan niin kummoinen ole. Tota tulee katsottua ~4 metristä, silloin kun tulee.

Gaastra
28.03.2017, 20.51
Itselle hyvä televisio on sellainen, että siitä tulisi hyvän kuvanlaadun lisäksi löytyä ainakin pari viritintä, jotta voi samanaikaisesti katsoa toista kanavaa ja tallentaa toista (toki jos omistaa tallentavan digiboxin, niin tämä ei ole ongelma :)). Lisäksi ainakin Yle areena, Katsomo, Ruutu, Netflix ja Youtube -palvelut pitäisi löytyä.

4k-materiaalia on vielä varsin niukasti tarjolla ja sen tuoma tarkkuudenlisäys pääsee kunnolla oikeuksiin vasta tykillä katsottaessa kun kuvakoko on oikeasti iso.

Juha Lehtinen
28.03.2017, 20.57
Ostin viime vuoden lopulla LG:n litteään 55" oled television. Olediin päädyin siksi koska halusin että musta on todellakin mustaa. Kokeiltavana oli ensin Sonyn 55" lcd mutta siinä oli valovuoto aivan liian voimakasta, häiritsi hämärässä ja pimeässä huoneessa liikaa. Kaarevalla paneelilla on toki puolensa, heijastumat vähenee ilmeisesti jonkin verran. Itse otin heti Netflixin 4K palvelun käyttöön, kuva on kyllä hieno ja tuntuu että muukin HD materiaali näyttää paremmalta.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Smo
28.03.2017, 22.51
Kun hommattiin kasa kovalevyjä ym ceedeeonista yhteen prokkikseen niin lisäsin kasaan Android-mediaplayerin .. toistaa tikulta hyvin mutta näyttää kuin tubesta ei olisi kaikki värit tallessa ja Areena nykii aivan karseesti .. onko noi kaikki ihan kuraa

Jopotuinen
29.03.2017, 11.54
Niinpä. Hyvä telkkari on oikeastaan aika helppo speksata.
Hyvä telkkari on sellainen, josta tulee paljon hyvää katseltavaa, eikä lainkaan tosi TV ohjelmia :rolleyes:

Jopotuinen
29.03.2017, 19.13
Löytys tollanen kuuloketesti. http://www.audiocheck.net/soundtests_headphones.php
Tähän alkuun ehtisin testaamaan luurien taajuusvasteeksi 10 Hz...13 kHz, jostain pitäisi vielä saada korvat tsekatuksi, jotta kummatko hyytyi tuossa 13 kHz kohdalla...

Steni
29.03.2017, 21.02
^ Kiitos linkistä
Kuulokkeista tulikin mieleeni, niin kiinnostaisi kovasti nuo
Beyerdynamic T1 (2ngd gen.). Löytyykös keltään
kokemuksia/näkemyksiä kyseisistä ja yleensä Tesla-teknologiasta?

Concorde
31.03.2017, 16.51
Nyt olis taas tyrkkyä: https://www.gigantti.fi/cms/viikonloppuextra/viikonloppuextra

Koska nälkä kasvaa syödessä, niin katsekin on laajentunut hinnan noustessa myös naapureihin. Esim Sonyn 55EX9005 näyttää Suomessa maksavan 2200€ (https://www.power.fi/televisiot-ja-tarvikkeet/televisiot/sony-kd55xe9005baep-55-4k-android-tv/p-520107/) ja etelänaapurissa alle 1700€ (https://www.digisalong.ee/sony-kd55xe9005baep-55-140-cm-smart-tv-android-uhd-4k-3840-2160-pixels-wi-fi-dvb-t-t2-s-s2-black-140-cm.html). Onkos täällä kokemusta Virosta ostamisesta?

Jopotuinen
31.03.2017, 20.01
Telkkarimalleissa on joitain maakohtaisia eroja, en tiedä onko niitä Suomi - Viro välillä, mutta voisin kuvitella sellaista löytyvän esim. Areena jne. kohdalla, joissa eroja löytyy jo ihan Suomi laitteissakin.
Tästä tulikin mieleen heti vinkki nro 1: Varmistele ainakin Areenan näkyminen, sen näkyminen on vähemmän kuin itsestään selvyys. Pari vuotta sitten Samsung oli ainoa vaihtoehto

Gaastra
31.03.2017, 20.21
^ ei muuten ollut. Sonystä löytyi myös Areena :). Mutta joo, kannattaa ostaa sellainen tv, jossa tuo Areena on (ja mielellään Katsomo sekä Ruutukin).

Itse ostin oman Sonyn pari vuotta sitten, Areena siinä oli muttei Katsomoa eikä Ruutua. Ajattelin silloin etten niitä tarvitse, mutta nyt myöhemmin kun joskus haluasi jonkun mtv:n tai nelosen ohjelman katsoa jälkikäteen ottaa päähän ettei noita sovelluksia omassa vastaanottimessa ole.

Köfte
31.03.2017, 20.43
Bittipuimurista HDMI:llä töllöön? Meillä ainakin toimii Sonyssa. Myönnän toki vaivaa
olevan viritelmässä, mutta kuvan laatu ratkaisi asian tuolloin hankittaessa 40" koossa.
Tarve oli tuolloin per heti, kun futiksen mm-kisat olivat lähellä loppua.

Jopotuinen
31.03.2017, 20.49
^^ Älä suotta murehdi. Mulla näkyy myös Katsomo ja Ruutu, muutaman kerran kokeillut, mutta tolkuton määrä mainoksia ja ilmeisesti ainoastaan pieni osa näkyy veloituksetta.
Vallan kehnoja ovat Areenaan nähden :D

Köfte
31.03.2017, 20.52
^ Miten niiden luurien kanssa kävi? Tuliko tolkkua?

Concorde
31.03.2017, 20.56
Eikös toi Sony oo Android-töllö, eli kaikki mitä amdroid-telkulle on suunniteltu, toimii siinä? Ymmärtääkseni Areena, katsomo ja ruutu olisi tuolla Androidissa tarjolla?

Jopotuinen
31.03.2017, 20.59
^^^^ Juurikin näin. Tietsikka + HDMI ehdottomasti älykääpiötelkkaria parempi vaihtoehto.
Rouva kehräsi kun sai seurata F1 avauksen nettilähetyksenä HD laadulla isolta screeniltä.

Gaastra
31.03.2017, 21.11
Joo siis kyllähän täälläkin tarvittaessa kytketään läppäri hdmi:llä vahvistimeen kiinni, josta kuva sitten ohjautuu telkkaan ja äänet kaiuttimiin, mutta olisihan se nyt vaivattomampaa, kun löytyisi suoraan se sovellus televiissiosta. Ei tarvitsisi säätää.

Jopotuinen
31.03.2017, 21.16
^^^^ Kuuntelen juuri klassista moitteetta :)
Vaihdoin Spotifyn pro versioon, kun lupasivat parempaa laatua. Suurta eroa en kuitenkaan huomannut, kun vaihtelin sitten valitsimen asentoa paremman ja huonomman laadun välillä. Voi toki olla että kytkin on vain "viihdekäyttöön", eikä sillä ole mitään toiminnallista vaikutusta. Mutta uskoisin särön vähentyneen. Testailujen mukaan luurit ovat hyvät. Studiokäyttöön tarkoitettuna eivät ehkä paras valinta läppärin jatkeeksi.
Mutta joo säröä löydän edelleen, kuin myös pianon koskettimiston mekanismin äänet...
Pitäisi kai hommata erillinen USB kuulokevahvistin, mutta kun maksavat vain luokkaa 100...999 € ja ovat erillinen lisälaite.

Jopotuinen
31.03.2017, 21.30
^^ Toki toki, lip sync on silloin myös silloin likimain kohillaan. Mitä voi muuten myös säätää (telkkarista riippuen) telkkarin valikoista, tai sitten huoltovalikosta.
Mun D-Sampassa se löytyy huoltovalikosta, nyt en muista kaken näppäinyhdistelmää sinne, mutta Google muistaa...

Köfte
31.03.2017, 21.48
Kertokaapa sitten millä töllömerkillä löytyy toimiva scart-rca lähtö?
Vanhalla putkella ei ollut ongelmia. Jääräpäällä on kuitenkin kiinni n
määrä analogisia vermeitä. Sony ei osaa lenkittää tulevaa ääntä scartilta ulos.
Minä kun en haluaisi lisää muuntimia äänen signaalitielle.

Concorde
01.04.2017, 00.58
^ mitens sellainen scart, jossa on kyljessä RCA-lähdöt äänelle? Ne kiinni töllöön ja rock-rock?

Köfte
01.04.2017, 01.21
^ mitens sellainen scart, jossa on kyljessä RCA-lähdöt äänelle? Ne kiinni töllöön ja rock-rock?

Olisikin noin simppeliä. Tuo töllö ei jaeskele äänisigua ULOS, paitsi HDMI.
Tässähän se torttu naamioituikin kakaksi

Kuupo
01.04.2017, 09.30
Älyttömästä telkkarista saa kolmella kympillä älykkään kun ostaa Chromecastin. Ehkäpä ainut miinus "oikeaan älytelkkariin" verrattuna on, että ohjaamiseen tarvii puhelimen, tabletin tai tietokoneen.

JackOja
01.04.2017, 09.31
Ääni Chromecastille.

TUbbU
01.04.2017, 10.02
Älyttömästä telkkarista saa kolmella kympillä älykkään kun ostaa Chromecastin. Ehkäpä ainut miinus "oikeaan älytelkkariin" verrattuna on, että ohjaamiseen tarvii puhelimen, tabletin tai tietokoneen.
Sekään ei välttämättä ole miinus vaan jopa plussa. Telkkarin kautta katsottavan ohjelman valitseminen kun saattaa olla huomattavasti hankalampaa. Ainakin eräässä pari vuotta vanhassa Sonyssä Areenan tarjonnan selaaminen oli yhtä tuskaa verrattuna kännykkäsovellukseen.

hcf
01.04.2017, 10.28
Telkkarin kautta katsottavan ohjelman valitseminen kun saattaa olla huomattavasti hankalampaa.
Helppo on tizen samsungissa ainaki.

Harmi ku eurosportin appsia ei ole. Muistaakseni sillä joskus on ollu ainaki. Sitä varten on pakko olla chromecasti tai tietsikka.
Muutaman kerran on tiltannu netflixi ja tuota ku ei voi sulkea mistään manuaalisesti. Poistu netflixistä vaan jättää sen taustalle ja tv sulkeminenki pistää vaan valmiustilaan. Telkkari pois töpselistä vissii ainoa keino saaha appsit käynnistymään uudestaan.
Katsomo ei myöskään asennu. Mutta eipä maikkarilta mitään katsottavaa tulekkaan

Jopotuinen
01.04.2017, 12.40
Makkarin telkkaria päivittäessä jokin aika sitten katsoin tarkkaan, ettei Samppaan tule sitä uutta tizen järjestelmää.
Samppoja useampaan kertaan takuuna aina uudempaan malliin vaihtaneena, olen saanut havaita, että Samppa ei korjaa ohjelman bugeja vasta kuin seuraavaan malliin. Osa bugeista ihan tarkoituksella jätettyjä. Cnetissä oli paljon keskusteluja aiheesta ja tyypit teki jopa itse korjaavia päivityksiä ohjelmaan. Ongelmista ja korjausehdoksuksista oli paljon juttua Sampan tuen kanssa, mutta he vain kertoivat vievänsä asiaa eteen päin ja sitten levittelivät käsiään. Jonain epätoivon hetkenä jopatse otin yhteyttä johonkin pohjoismaiden markkinoiden johtajaankin, mutta tuloksetta.
Sampan lopullinen vastine oli seuraava firmware, joka:
- poisti itse tehdyt korjaukset
- lukitsi järjestelmän siten, ettei sitä päässyt enään muokkaamaan
- poisti valikosta valinnan, jolla saattoi palauttaa edellisen ohjelmaversion

Tuosta tein johtopäätöksen, että mieluummin vanha ja toimiva, kuin uusi ja buginen käyttis.
Mulla toimii Sampassa Areena, Ruutu ja Katsomo + muut.

Juha Lehtinen
01.04.2017, 13.46
Itselläni on LG:ssä toiminut hyvin WebOS käyttis. Areena ja Netflix ovat sovelluksista pääasiassa käytössä ja satunnaisesti youtube. Spotify siinä myös on mutta iPadia käytän Spotifyn käytössä.
Ruutu on myös asennettuna mutta tuo sovellus on minulle turha kun suurin osa tarjonnasta on Ruutu+ tavaraa. Pari kertaa Areena on jäänyt miettimään suljettaessa sovellusta mutta helposti tuokin on järjestynyt käynnistämällä tv uudestaan kauko-ohjaimesta.

coma
04.04.2017, 20.32
http://downshiftaaminen.blogspot.fi/2016/01/kannattaako-4k-television-hankinta.html

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/ict/astuin-vanhenevan-4k-television-miinaan-3482782

http://teknavi.fi/elektroniikka/television-valintaopas-tonnilla-kahdella-vai-kolmella

hcf
04.04.2017, 20.49
4k töllöllä voi myös pelata tuolla resoluutiolla kuhan vaan koneesta löytyy vääntöä ja hdmi 2.0. Tuo on unohtunu noista :)

Gaastra
04.04.2017, 21.33
^^ Hyviä kirjoituksia nuo, etenkin ensimmäinen.

Jopotuinen
05.04.2017, 15.26
Makkarin telkkaria päivittäessä jokin aika sitten katsoin tarkkaan, ettei Samppaan tule sitä uutta tizen järjestelmää.
Samppoja useampaan kertaan takuuna aina uudempaan malliin vaihtaneena, olen saanut havaita, että Samppa ei korjaa ohjelman bugeja vasta kuin seuraavaan malliin. Osa bugeista ihan tarkoituksella jätettyjä. Cnetissä oli paljon keskusteluja aiheesta ja tyypit teki jopa itse korjaavia päivityksiä ohjelmaan. Ongelmista ja korjausehdoksuksista oli paljon juttua Sampan tuen kanssa, mutta he vain kertoivat vievänsä asiaa eteen päin ja sitten levittelivät käsiään. Jonain epätoivon hetkenä jopatse otin yhteyttä johonkin pohjoismaiden markkinoiden johtajaankin, mutta tuloksetta.
Sampan lopullinen vastine oli seuraava firmware, joka:
- poisti itse tehdyt korjaukset
- lukitsi järjestelmän siten, ettei sitä päässyt enään muokkaamaan
- poisti valikosta valinnan, jolla saattoi palauttaa edellisen ohjelmaversion

Tuosta tein johtopäätöksen, että mieluummin vanha ja toimiva, kuin uusi ja buginen käyttis.
Mulla toimii Sampassa Areena, Ruutu ja Katsomo + muut.

Enkös minä sanonu... http://www.iltalehti.fi/digi/201704052200097359_du.shtml

hcf
05.04.2017, 17.11
Ois kova sana ku sais edes pois ton valmiustilan tizenistä niin ei olis kokoajan verkossa.

Concorde
05.04.2017, 17.22
^ kyllä sinne kohta polkuja löytyy: https://motherboard.vice.com/en_us/article/samsung-tizen-operating-system-bugs-vulnerabilities

bici74
05.04.2017, 17.59
Ei Sonylla mennyt kaikki ilmeisen putkeen sielläkään. Telkkari tarjosi päivitystä (Marshmallow?) jo jonkun aikaa ja vihdoin tällä viikolla painoin OK:ta. Tuli viestiä ruudulle jotta ovat poistaneet päivityksen jakelusta...en penkonut sen enempää taustoja, jään odottelemaan seuraavaa päivitystä. Enkä ihan ekana aio päivittää.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Esko
05.04.2017, 18.40
http://downshiftaaminen.blogspot.fi/2016/01/kannattaako-4k-television-hankinta.html

Hotlinkataanpa artikkelista kuva aiheesta, joka tässä tarkkuuskeskustelussa usein unohtuu. Eli mikä katsomisetäisyyden pitää olla jotta silmät kykenevät edes kasvaneen tarkkuuden näkemään.

https://1.bp.blogspot.com/-3gSihDbXSTE/Vfayts-r6rI/AAAAAAAABZU/qIgYPsgCcgw/s640/optimal-viewing-distance-television-graph-size.png

Toinen asia on sitten vielä sekin että kun kuvaa laajennetaan ja katseluetäisyyttä pienennetään päädytään lopulta tilanteeseen, jossa koko ruutua ei näe kerralla kunnolla. Toimii varmaan monissa peleissä ja tietokonekäytössä mutta televisio-ohjelmissa ei ehkä niinkään.

Yhdellä tutulla on päivätyön lisäksi sivutoiminen TV-kuvatuotantoyhtiö(!) ja hän totesi, ettei hänen kannata päivittää kalustoa edes HD-tasoiseksi, saadut hyödyt olisivat niin rajalliset. Tosin kun puhutaan rekka-autollisesta kuvaustekniikkaa niin ei olisi tietysti varaakaan, nykyinen hermokeskus on Yleisradion vanhaa kalustoa jolla tuotettiin mm. Linnan juhlat vielä kymmenen vuotta sitten.

Mitä tuohon 4K -telkkarin muuhun käyttöön tulee niin toinen tuttu taas hankki joskus muutama vuosi sitten ison kaarevan 4K -television tietokonenäytöksi työpaikalle. Sittemmin se siirtyi toiselle henkilölle joka sen nopeasti hylkäsi; syynä se, ettei kuva ollut tarpeeksi tarkka (koodaamiseen).

Itselläkin olisi tarve uudelle tietokonenäytölle jota olen tässä nyt pähkäillyt kuukauden-pari. Sopisikohan se tähän viihdeketjun aihepiiriin? Seuraavat kaksi ovat olleet vähän mielessä:

https://www.dustinhome.fi/product/5010970220/brilliance-272b7qpjeb
https://www.dustinhome.fi/product/5010819413/brilliance-bdm3270qp

Tarkkuus QHD 2560x1440 ja isoimpana erona se, että toinen on tekniikaltaan IPS ja toinen A-MVA. IPS on perinteinen valinta kuvankäsittelyyn parhaan värintoiston vuoksi, VA:ssa taas olisi parempi kontrasti varsinkin tummassa päässä (ei samanlaista valovuotoa kuin IPS:ssä ja muissa näitä halvemmissa tekniikoissa). Leffojen katsojat tykkäävät. Itsellä tuota kuvankäsittelyä tulisi tehtyä jonkin verran ja muuten erilaista sekakäyttöä. Budjetti on rajallinen ja jotain käytettyjäkin on tullut katsottua. Mielipiteitä näytöistä, näyttöjen tekniikoista, ja Philipsistä niiden valmistajana? Tai parempia vaihtoehtoja tilalle? Nykyinen näyttö on pieni ja vanha, maksoin joskus ~7 vuotta sitten käytettynä 50 euroa. Muutos tulee olemaan joka tapauksessa huomattava.

Pekka L
05.04.2017, 20.17
^Taannoin kun uhd teki tuloaan, TM vertaili paria töllöä ja siinä todettiin juuri tuosta tarkkuudesta, että jos 55" telkkua katsoo 1,5 metristä, on uhd perusteltu. Aika lailla just puoliväliin aluetta menee tossa käyrässä 55" kohdalla tuo 1,5m.

Concorde
11.04.2017, 20.08
Onkos noita OLED-töllöjä muilla kuin LG:llä? Ja mikäs tää Sampan QLED sitten on?

Concorde
19.06.2017, 12.11
Olisko arviota tai jopa tietoa tästä töllöstä: https://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/televisiot/49SJ810V/lg-49-4k-super-uhd-led-smart-tv-49sj810v

Concorde
20.06.2017, 19.49
No, mä kerron kohta. Kävin hakemassa moisen paikalliselta kika-antilta

Jopotuinen
20.06.2017, 20.31
^Noh, melkein kolme varttia mennyt jo...!

Concorde
20.06.2017, 20.46
No, se toimii jo/vielä... ;-)

Kuva on kyllä hieno, tosin suoraa vertailukohtaa ei ollut, koska gigantissa tuota ei ollut demottavana. Uusi malli, joten hinta ei johtunut wanhan varaston luukutuksesta. Antennista tuleva SD-kuva on mitä on, mutta esim. Areenan HD-lähetys on todella hienon näköinen jo ihan oletuskalibroinnilla. Pitää ajan kanssa kokeilla, josko noi muiden SJ-paneelien kalibrointiohjeet (http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/sj8500/settings) tuovat tuohon jotain muutosta...

Mutta kun laittoi internetskusta 4k-streamia tulemaan niin johan silmä lepää. Toi kuva on kyllä todella hieno.

WebOS 3.5 - käyttis on pikasilmäyksellä ihan OK ja sen nopeus on mulle riittävä (joskus älytelkkareiden hitaus voi nyppiä). Areena, Katsomo ja Ruutu löytyy kaikkien normiappsien lisäksi (Netflix, Viaplay, Amazon Prime, Google ym...). Weppiselain tuntui suht. ok:lta ekan käytön perusteella ja toi maaginen kake on kyllä hyvä käytölleen.

Josko illalla joku leffa, niin sitten lisää.

Kuinkas muuten, kun Netflix tarjos heti jotain uutta parempaa kuvanlaatua (ultra HD (https://help.netflix.com/en/node/13444)) 2€/kk lisähintaan... onkohan tuosta kokemusta?

Concorde
21.06.2017, 11.26
Leffan katselu meni vähän kuvan säätämiseksi, mutta noin pikaisella analyysillä esiasetetut "ammattilaisprofiilit" telkussa tuottivat omaan silmään ihan mukavan kuvan. Netflixin HD-raina oli kuvanlaadultaan hyvä. Ja kake saa edelleen kiitosta.

Jopotuinen
21.06.2017, 17.18
^ Hienoa, että äijä on tyytyväinen uuteen vempeleeseen, paljon onnea asian johdosta, varmasti hyvä valinta. :D

Concorde
21.06.2017, 18.12
Ja täällä epäonnistuneet hankinnat -topikin "innoittamana" otin tuohon vielä kika-antin tarjoaman 4v täysturvan. Kun kerran kake maksaa jo rikkoituessaan 100€, niin tuo voi jopa korvata itsensä takaisin tulevina vuosina.

Jopotuinen
31.10.2017, 11.50
Audio-Technica ATH-M50x (http://headphones.reviewed.com/content/audio-technica-ath-m50x-headphones-review) kuulokkeille olisi tarve saada kaveriksi USB DAC vahvistin.

Läppärin liitäntä kun on niin surkea kuin se vain voi olla. Tähän asti olenkin ääntä parannellut kierrättämällä se HDMI piuhalla telkkariin ja telkkarin kuulokeliitimestä takas ulos.
Hyvät DAC:it näyttäisivät olevan siellä tonnin molemmin puolin, joten tällä kertaa jätetään ne ihan suosiollisesti hyllyyn.

Mutta jos lompsasta sattuisi löytymään edes satasen verta ostovoimaa, niin voisiko tuolla rahalla kuvitella saavansa edes kelvon? Luonnollisesti pulikan tulisi osata vielä humpata ilman erillistä poweria, en tiedä onko tämä paljonkin rajoittava tekijä (tämä vaade voidaan tarvittaessa myös sivuuttaa). Sokkoammuntana Jimm’sillä näky joku olevankin ja vuolaasti kehuivat, kuten ihan mitä tahansa tuotetta.

Onko jollakulla jotain ehdottaa, itse kun en nuista oikein juurikaan tiedä. Ja siis alle satkunkin saa olla, mutta kelpo viitattuihin luureihin.

pätkä
31.10.2017, 18.27
Cambridge Audion DacMagic sarja kannattanee tsekata.

Jopotuinen
31.10.2017, 20.52
Tämä DAC rasti onkin osoittautumassa varsin hankalaksi.
Laitteita löytyy muutamasta kympistä muutamaan tonniin, joukossa luonnollisesti hyviä ja halpoja, kuin myös kalliita ja huonoja.

Tarjontaa puolestaan siinä määrin, että pää halkea, eikä nuita jaksa sitten kauaa ihmetellä. Suuri huoli päätyä epäonnistuneeseen hankintaan.
Pienimmät laitteet ovat muistitikun ja isommat (kalleimmat) transistoriradion kokkoisia.

Yritän löytää tähän muutan, josta valita, jos joku muukin sattuisi saamaan herätyksen aiheesta:
Cambridge Audion DacMagic XS (https://www.verkkokauppa.com/fi/reviews/34790/gqmbt/), jota kelvoksi kehutaan.
Audioquest DragonFly Black (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/29126/gxjmm/Audioquest-DragonFly-Black-USB-DAC) myös kehuttiinin jossain hifi-lehdessä

Hifi-maailman vertailu (http://www.hifimaailma.fi/testit/pc-aanen-parantajat-vertailussa-usb-dacit-kuulokevahvistimella/)

Steni
31.10.2017, 22.51
Ainakin tuo DragonFly Black passaa hyvin noihin sun kuulokkeisiin,
kun suositus 32-60 ohmia ja ATH-M50x näytti olevan 38 ohmia.
Mulla on kannettavan perässä joku halvempi Nuforce ja hyvin ajaa asiansa omilla kuulokkeillani,
AKG N60 vastamelukuulokkeet ja Sennheiser HD650.Noiden lisäksi löytyy Beyer-Dynamic T90 Tesla,
joita en ole vielä sillä testannut, mutta ohmit mahtuvat suositusrajoihin.

Jopotuinen
02.11.2017, 21.13
Joo, mitä tuossa hiukan lisää ihmetellyt, niin ehkäpä se on toi DragonFly Black, kun on joukon pelkistetyin.
SacMagic tarjoama vol säädin on toki hyvä, mutta tarpeeton omassa setupissa. Käytännössä en tarvitse erillistä voimakkuuden säätöä ja etäämmällä oleva telkkariin koplattu läppäri tottelee langatonta näppistä.

Jostain luin näiden kahden keskinäisen arvostelun, eikä äänen laadulle osattu oikein asettaa keskinäisiä eroja. Yhteistä niillä oli lisäksi huikea parannus läppärin kuulokeliittymään nähden.

Alkujaan mahdottomalta tuntunut asia alkaakin olla taputeltu. Viikonloppuna ajattelin kaupat tehdä jostakin vempeleestä. Kiitokset avusta!

Edit:
Valitsin sittenkin ton Cambridge Audio DacMagic XS, koska sille toiselle pulikalle oli Verkkokaupan palautus lähes 8% ja huolto jossain 1,5 % tuntumassa.
Nyt valitulla laitteella molemmat lukemat 0%
Kun mulla on ollut tuo taipumus epäonnisiin hankintoihin, niin valintahan oli täysin selvä tässä kohtaa.

Jopotuinen
10.11.2017, 22.05
Nyt soi luurit kauniisti ja tasapainoisesti läpi alueen :)

Sample rateksi sai näprättyä 88,2 / 96 kHz En tiedä onko siitä mitään hyötyä nettimusiikin kanssa. Latasin netistä USB2 päivityksen, mitä myöten käytettävissä olisi myös Sample rate 176,4 / 192 kHz.

DAC myötä nyt luurit soivat kauniisti. Analyyttiseksi koekaniiniksi laitoin Saara Aallon. Parissa kipaleissa kuulostaa kyllä luonnottomasti Barbilta (ei kuulokkeiden vika). Mutta, kyllä muutoin hyvältä kuulostaa, etevä on! Spotfy free kautta siis kuuntelen.

Aikaisemmassa arvoissa luureista kytkyssä Spotify pro ilman DAC ja silloin olin tyytymätön luurien toistoon ja pieneen selkeästi havaittavaan säröön. Tein myös kuuntelukokeita välillä Spotife Free ja Spotify Pro, löytämättä eroja. Tämä saattoi johtua läppärin kehnosta D/A muuntimesta.

DAC myötä Spotify Free ääni on nyt loistavaa. Sitä myöten heräsi kiinnostus, mikä on todellinen ero ”Free” ja ”Pro” välillä, vai onko loputa ainoastaan kyse mainosten lukemisen poistumisesta.

Täydet pisteet tälle Cambridge DAC:lle. Ei mitään ylimääräistä suhinaa tai hurinaa hiljaisissa kohdissa, ainoastaan tuo vitutuksen tinnitus.

Jotenkin jotain tuossa kuitenkin jää vielä kaipaamaan, tietty tuo oma tinnitus saattaa antaa tuohon oman särönsä. Tai sitten se tulee vain erosta live musiikin tai ämyreiden antamaista äänenpaineen tuntemuksista.

Ehkä joku osaa kertoa Free ja Pro välisen todellisen ääneneron.

Jhelen
30.11.2017, 21.23
Hoij!

Kädetön tarvii apua.
Likkakaveri kävi ostaa itelleen LG:n tarjous Soundbar:n ja tähän sitten optisen audiokaapelin, eli Toslink -liittimillä.

Noh, telkun puolelta ei löytynytkään sitten vastaavaa rööriä mihinkä olis sen tyrkännyt. Digital Audio OUT on RCA -liittimellä.

Nyt olisi sitten neuvot tarpeen, että minkälainen kikkare tohon väliin pitäis hommata, että alkais ääni kuulua?

hcf
30.11.2017, 21.30
Nyt olisi sitten neuvot tarpeen, että minkälainen kikkare tohon väliin pitäis hommata, että alkais ääni kuulua?


Oisko joku tommonen. (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/1793/srtx/Cypress-DCT-2-toslink-koaksiaali-sovitin) Ensimmäinen minkä googlasin. (koaksiaali toslink adapteri)

Varmista ettei telkussa ja soundbar:ssa ole bluetooth kummassaki. Sen välitykselläkin voisi yhdistää
Tai HDMI ARC liitin töllös josta saa myös äänen ulos 1.4/2.0 kaapelilla

Jopotuinen
30.11.2017, 21.46
^Äkkiseltään vilkasin Alilta, enkä tohon suuntaan vaihtavaa adaperia nähnyt. Vastakkaiseen suuntaan kylläkin.
Soundbarista kuitenkin löytyy sopivaiset liittimet vastaamaan TV:n RCA töpöjä ja tuskinpa tosta muuntimesta olisi mitään hyötyä, ehkä lipsynk enempi pielessä muunnoksen prosessoinnin viiveistä johtuen. Arvauksena ja MUTU faktana, kerrottakoon :D
Kaapeli takas puotiin ja sopiva tilalle.

Jhelen
30.11.2017, 21.51
Ei oo Soundbarissa muuta, kuin toi Toslink.

Jhelen
30.11.2017, 21.53
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/konig-knaco2500-digitaalinen-optinen-koaksiaali-audiomuunnin-rca-s-pdif-naaras

Tollanen löytyis Kärkkäseltä. RCA -in ja Toslink -out, eli pitäis mennä muunto oikein päin.

Jopotuinen
30.11.2017, 21.56
No sitte. Kokeile kuitenkin Alia, jos löytyis. Voit saada sen vitosella kotio kannettuna.
Jouluruuhkat nyt, toimitusaika ehkä 1-2 kk.

Köfte
01.12.2017, 00.17
Auttakaapa nakkikumimiestä mäessä. Tuo työkseen paljon reissaava puolisko
ilmaisi tahtovansa Joulupukilta vastamölyluurit. Minulle outo osa-alue, joten?
Bosen QC35 taitaisi olla mieltymysten mukainen, muita mielipuolia aiheesta?

Steni
01.12.2017, 01.48
Multa löytyy AKG N60NC langallisena, noista on tullut myös uudempi bluetooth-langaton malli.
Pienemmät ovat kooltaan ja taittuvat eli mahtuu hienosti vaikka takin taskuun. Tyytyväinen olen myös
äänenlaatuun matkakäytössä + taustamelun poisto ok. Jos tulee vaan kotikäyttöön, niin sitten eri asia.

Mulla on Sonyn luuri, ja jos nyt ostaisin kotikäyttöön vastaavat,
ostaisin varmaankin Sony WH-1000XM2 kuulokkeet.

H. Moilanen
01.12.2017, 11.11
Bosen QC35 taitaisi olla mieltymysten mukainen, muita mielipuolia aiheesta?

Langallinen QC25 tuottaa paremman äänen kuin ykkösgeneraatio QC35:stä. Kakkosgeneraatiohan työnnettiin juuri pihalle, tästä ei ole kokemusta. Jos johtojen kanssa pystyy elämään, QC25 on minun valinta.

Köfte
01.12.2017, 21.46
Langat ovat kuulemma no-go; uutena keksintönä soppaan kuupaillaan
nyt myös nappimalleja, kun oli päässyt testailemaan. Matkustuskäyttöön
tulisivat.

Alijohtaja
02.12.2017, 12.16
Kannattaa katsoa myös b&w px kuulokkeet.

Köfte
02.12.2017, 16.50
^ Kiitos myös vinkistä. Päivän vierailu Verkkokaupan myymälässä muilla asioilla
taas käänsi vaakakupin on-ear-malleihin. Antaapa pallon poukkoilla vielä vähän
aikaa...

Köfte
02.12.2017, 17.24
Vaatimukset täsmentyvät:) Kova loota & lentokonesovitin ehdottomia.
On-ear taitaa voittaa kuitenkin loppupeleissä. Laittelin linkkivinkin Rvalle:

https://www.whathifi.com/features/bose-quietcomfort-35-ii-vs-bowers-wilkins-px-vs-sony-wh-1000xm2-which-are-best

Concorde
10.12.2017, 13.44
Kertokaahan joku maksu-tv:stä paremmin ymmärtävä mikä on helpoin tai edullisin tapa saada hiihdon maailmancup näkymään tossa LG:n älytöllössä (https://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/televisiot/49SJ810V/lg-49-4k-super-uhd-led-smart-tv-49sj810v)?

Vaimo haluaa nähdä hiihdot suoraan telkkarista (ilman, että läppäri/känny/tab tarvitsee olla jotenkin kiinni telkussa) , joten tuohon tarvitaan varmaan joku maksukanavakortti. Tää on antennitalous ja ton LG:n lisäksi tosta kasasta löytyy Topfieldin tallentava boksi (jossa ainakin on korttipaikka)

Mitään ohjelmakirjastoja ei kaivata vaan ainoastaan se kanava, josta hiihdon maailmancup näkyy. Joku Cmore ilmeisesti?

Concorde
12.12.2017, 23.37
Ilmeisesti maksukanavaosaamista täällä ei ole?

Mikko Asikainen
13.12.2017, 00.38
^ Maksukortti , joka sisältää CMore tarjontaa , digiboksin korttipaikkaan on ymmärtääkseni edullisin sekä käytännöllisin vaihtoehto. Nyt vain vertailemaan tarjottavien korttien hintoja. Lg:n korttipaikkaa en tarvita jos antennisignaali otetaan digiboxin kautta. Ainakin minulla jäi tv:n korttimoduli käytöstä pois kun muinoin korttipaikallinen digiboksi tuli settiin mukaan.

Concorden Lg on saanut allekirjoittaneen tutustumaan tuohon televisioon, todennäköisesti seuraava telkkari on Lg SUHD !

Concorde
13.12.2017, 07.19
OK. PItää alkaa kaivamaan korttimyyjien sivuja...


todennäköisesti seuraava telkkari on Lg SUHD !

Toi on kyllä yllättänyt positiivisesti. Se, että 4K-kuva on jumalaista katseltavaa, ei yllätä, mutta isoin plussa tossa on mielestäni todella toimiva SD-ylösskaalaus, eli tavallinen TV-signaali näyttää tossa yllättävän hyvältä. Tosin kokemuksia muista (vertailukohtaa) ei juuri ole...

hcf
13.12.2017, 07.54
Kertokaahan joku maksu-tv:stä paremmin ymmärtävä mikä on helpoin tai edullisin tapa saada hiihdon maailmancup näkymään tossa LG:n älytöllössä (https://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/televisiot/49SJ810V/lg-49-4k-super-uhd-led-smart-tv-49sj810v)?

Vaimo haluaa nähdä hiihdot suoraan telkkarista (ilman, että läppäri/känny/tab tarvitsee olla jotenkin kiinni telkussa) , joten tuohon tarvitaan varmaan joku maksukanavakortti. Tää on antennitalous ja ton LG:n lisäksi tosta kasasta löytyy Topfieldin tallentava boksi (jossa ainakin on korttipaikka)

Mitään ohjelmakirjastoja ei kaivata vaan ainoastaan se kanava, josta hiihdon maailmancup näkyy. Joku Cmore ilmeisesti?

Jos eurosportin app:sia ei ole tullu lg:hen vielä niinku samsungiin tuli (tosin kielet on sekasin selostuksissa) niin chromecast (https://store.google.com/product/chromecast_2015) 39€ ja eurosport player (https://fi.eurosportplayer.com/) 6.99€/kk tai vuosi 69.90€. Chromecast vaatii älykännykän. Myös ilman chromecastiä onnistuu katselu ku liittää hdmi:llä tietsikan töllöön. Sveitsin osakilpailut ei tosin kuulu pakettiin minkään hiihtolajin osalta.

JackOja
13.12.2017, 10.59
OK. PItää alkaa kaivamaan korttimyyjien sivuja...
...

Kaikenmaailman katselukortit ovat eilispäivää, CMORE(kin) tukee chromecastia.

Concorde
13.12.2017, 12.03
Kaikenmaailman katselukortit ovat eilispäivää, CMORE(kin) tukee chromecastia.

Mutta tota ei pysty ohjaamaan telkun kakella, joka on se primäärivaatimus. Rouvan Nokia 515:llä on huono ohjata Chromecastia... ;-)

JackOja
13.12.2017, 12.09
^ai se oli vaatimus? Oli mennyt ohi korvien, sorpa.

Concorde
13.12.2017, 12.27
Joo, meillä vaimo tasapainottaa "digi"taloutta sopivasti, koska hänellä ei ole tarvetta älypuhelimelle ja eikä hän juurikaan käytä edes tietokonetta. No, tabilta hän selaa harvoja spostejansa, kun muistaa. Mutta ruutuaika (työ mukaan lukien) hällä on varmaan alle tunnin viikossa. Ja ennen kuin joku enemmän ihmettelee, niin ammatiltaan Floristi.

kuovipolku
13.12.2017, 13.20
Voi muuten olla syytä olla unohtamatta että eri kanavilla on eri selostajat ja kommentaattorit eli on ehkä varminta tiedustella mahdollisia preferenssejä tässä asiassa ennen kuin tekee kanavatilauksen.

Mikko Asikainen
13.12.2017, 15.57
Miten on, Chromecast --> Apple IPad yhdistelmä? Vai muistanko oikein että Applella oli oma laite chromecastin vastineeksi?

JackOja
13.12.2017, 16.10
...Vai muistanko oikein että Applella oli oma laite chromecastin vastineeksi?

Niillähän on se AppleTV (esim. @verkkokauppa.com (https://www.verkkokauppa.com/fi/search/?query=apple%20tv)). Eikös tuo ole kuin Chromecast, mutta kalliimpi. No saa oman kaken toki. Ei siis vaadi Applen tuotteita vaan kytketään töllöön.

noniinno
13.12.2017, 16.47
Apple tv:stä sen verran, että zwiftissä on nyt apple tv-tuki. Mitä tuo tarkoittaa? Toimiiko yksinään ilman applen konetta tai pädiä siis? En noista hedelmäpeleistä ymmärrä hevonhelvettiä.

JackOja
13.12.2017, 17.52
Apple tv:stä sen verran, että zwiftissä on nyt apple tv-tuki. Mitä tuo tarkoittaa? Toimiiko yksinään ilman applen konetta tai pädiä siis? En noista hedelmäpeleistä ymmärrä hevonhelvettiä.AppleTV kiinni töllöön hdmi-kaapelilla ja Zwiftin kama wlanissa langattomasti töllön ruudulle. Onko se zwifti joku virtuaalimaisemavehje?

hcf
13.12.2017, 18.30
Miten on, Chromecast --> Apple IPad yhdistelmä? Vai muistanko oikein että Applella oli oma laite chromecastin vastineeksi?

Toimii myös applen vehkeissä mutta ei hajua kuinka kätevästi

iOS 9.1 and higher
Mac OS X 10.9 and higher

Mikko Asikainen
13.12.2017, 19.00
https://support.google.com/chromecast/answer/2998456?co=GENIE.Platform%3DiOS&hl=fi

Jep, toimii IPad/Chromecast yhteistyö. Täytyy joskus kokeilla. Kiitti vinkeistä!

Antza44
14.12.2017, 23.52
Voisko joku Chomecast ultran omistaja vilkasta paljon 4K leffojen vuokraukset maksaa? Applella ilmeisesti samoissa hinnoissa, kun Full HD:eetkin, mutta en 200€ viitti maksaa laitteesta, kun kaikki muut toiminnot hoituu TV:eelläkin.
Samsungin Google play appilla ei 4K irtoa, niin kuin ei muidenkaan valmistajien ainakaan toistaseksi.

hcf
15.12.2017, 07.55
Netflixistä irtoaa 4k kuhan maksaa kalliimman hinnan. Aika rajattua tosin valikoima

Antza44
15.12.2017, 09.33
Netflixistä irtoaa 4k kuhan maksaa kalliimman hinnan. Aika rajattua tosin valikoimaJoo ja osa aika kuraa laadultaan 4K huolimatta. Minulla haussa nimen omaan 4K uutuus leffat.

Köfte
16.12.2017, 03.26
Niin; ne Bosen QC35 II valikoituivat pukinkonttiin.
Itse olisin ottanut B&W:n px:t, no näillä mennään.
Käyttäjä/tarve/mieltymykset ratkaisivat. Kiitokset
avustavista kommenteista.

Concorde
07.01.2018, 15.25
Digiboksikyssäri...

Toi Topfield taitaa olla aktiiviuransa loppupuolella ja joku uusi tallentava härveli pitäisi hommata. Toppyjä on ollut käytössä tää koko digiaika, mutta kun niitä ei enää tueta, niin aika taitais olla hommata joku muu.

Meidän taloudessa lähes kaikki telkusta katsottavat ohjelmat menevät boksin kautta, ettei mainoksia tarvitse tuijottaa, joten laatikko on päivittäisessä käytössä. Samoin, sen pitäisi pystyä tallentamaan sitä mitä haluaa ja pitää se katsottavissa haluttu aika. Telkustakin vois tallentaa ulkoiselle kovolle, mutta sieltä ei saa kuin yhden virittimen takaa kerrallaan

Ja siis tämä taas kerran ilman kännyjä ja appseja.

Oikeastaan kolme-neljä vaihtoehtoa nousee pintaan, eli

- HDTunder 6500
- Vu+ Duo
- Dreambox

jokumuumikä?

Onko noista komenntia / suositusta?

Jani Mahonen
08.01.2018, 12.56
vu+ duo on nyt itellä (2+2 viritintä) ja aivan unelmapeli. Välillä kaatuilee, kerran viikossa tai kerran kuukaudessa, ei haittaa. On nopea ja hoitaa hommansa, ja jos haluaa säätää vielä mieleisekseen niin rajoja ei oikeastaan ole. Kauko-ohjaimen käyttöliittymä on varauksella heikompi kuin perinteisemmillä merkeillä.

Otin gigan kovalevyllä ja kaikki valmiiksi asennettuna.

29er
29.01.2018, 12.41
Jos ostaa uuden ison (55"...65") telkkarin, niin miltä antennin kautta tuleva SD-lähetys näyttää? Ajattelin vain että tuleeko paha mieli rahan menetyksestä. Eli kannattaako tyytyä nykyiseen, joka on arviolta 46"

Concorde
29.01.2018, 13.01
^huonommalta. Toki esim oma LG:n SUHD-töllö osaa jonkin verran skaalata SD-lähetystä HD:ta kohti , eli se näyttää paremmalta siinä kuin wanhassa (pienemmässä) Panasonicissa.

marco1
29.01.2018, 13.34
Sijannista riippuen osa kanavista tulee kuitenkin HD:na, mulla on joku antenniverkon maksukortti minimimäärällä kanava ja ilmeisesti sen ansiosta HD-kanavia näkyy vähän enemmmän.
Nyt vieläpä Eurosport antennissa näkyy HD:na. Grrrreat.

29er
29.01.2018, 14.07
Sijannista riippuen osa kanavista tulee kuitenkin HD:na, mulla on joku antenniverkon maksukortti...

Mutta kun katolla on vain yksi harava, joka osoittaa kohti Digitan mastoa, ja sieltähän ei enää lähetetä HD:tä :(

VesaP
08.02.2018, 15.18
Pikakyssäri kun en ole itse saanut aikaiseksi testata ja tunnin päästä pitäs mennä ostaa kampe jo...

Googlen Chromecast Ultra. Jos sillä katsoo telkkarista vaikka Netflixiä kännykän kautta startattuna, saako ääniä mitenkään ulos kännykän kuulokkeista? Vai kuuluuko ääni väkisin Chromecastin kautta telkkarista jos kuvakin tulee sitä kautta? Tää kakkos Chromecasti tulis treenitelkkariin mutta äänet pitäs saada korvakuulokkeisiin bluutoothilla (mikä ei telkkarista päin siis onnaa).

marco1
08.02.2018, 15.22
Sinulla ei ole telkkariin kytkettäviä langattomia kuulokkeita? Tsk tsk.

Concorde
22.03.2018, 17.14
Jos olisin ison töllön tarpeessa, niin saattaisin innostua: https://www.power.fi/televisiot-ja-tarvikkeet/televisiot/lg-60-4k-hdr-smart-tv-60uj750vaen/p-566084/

OKS
20.04.2018, 21.52
"Kohta" jytisee, kun nämä kaiuttimet yleistyvät.
https://www.tekniikkatalous.fi/tiede/tutkimus/naita-uusia-alypuhelimen-pietso-mems-kaiuttimia-mahtuu-kolikolle-kymmenia-jokainen-tykittaa-hifitasoista-aanta-jopa-135-db-6721242

"- Mobiililaitteeseen helposti integroitavan ja energiaa säästävän sirun mitat ovat vain 4x4 millimetriä.

Kaiutin saavuttaa pienestä koostaan huolimatta erittäin korkealaatuisen äänentoiston pienellä energiankulutuksella.

Pieni kaiutin yllättää erittäin kovilla arvoilla. Laite toistaa koko ihmisen kuuloalueen (20 Hz – 20 kHz) ja dynamiikka riittää 110 dB asti. Rajoittamalla taajuusaluetta pääsee jopa 135 dB lukemiin."

Jopotuinen
20.04.2018, 22.03
^^ Speksasin hiljan tulevaan uuteen toimistooni 65", Concorden innoittamana. Kiitos tuosta :D :D

Mr_W
23.04.2018, 21.40
Vastamelukuulokkeista: hankin äskettäin havalla hulluilta päiviltä Philips SHL3855 on ear -vastamelukuulokkeet (ovh n. 70 euroa), joista raportoin hankintaketjussa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45578-Viimeisin-hankintasi-vol-II&p=2769245#post2769245).

No, tulipa hankittua vielä vertailupohjaa eli käytetyt ovh:ltaan n. 150 euron AKG N60 NC -vastamelukuulokkeet vertailua varten.

Ero oli suorastaan valtaisa: esim. hissin matalataajuisista meluista Philipsit eivät vaimentaneet juuri mitään, kun taas AKG:t hiljensivät lähes kuulumattomiin. Samoin kävellessä ja puhepodcastia kuunnellessa ohiajavat autot melusivat häiritsevästi Philipseillä, kun taas AKG:t hiljensivät niitäkin paljon, paljon enemmän. Vaikka "passiivinen hiljennys" on heikompaa tasoa: AKG:t ovat Philipseihin verrattuna reippaasti vähemmän korvia puristavat.

Philipsit voivat ehkä auttaa lentokoneessa ja vähentää vähän muuta matalataajuista taustamelua, mutta AKG:t hiljentävät laajemmin muita taajuuksia. Linnun laulu kuitenkin kuuluu läpi. Philipsien teknologia tosiaankin on aika lailla (erään arvostelun mukaan) "poor"-luokkaan kuuluvaa, kun taas parempi teknologia on parempaa.

Lyhyesti: vastameluteknologiassakin laatu maksaa ja näkyy todella huomattavasti.

Moska
29.04.2018, 11.12
Viikon vanha Nokia 3 puhelin. Videokamera kateissa. Kyllä siinä sellainen oli, koska ehdin sillä videota kuvatakkin. Voisko olla Android päivityksen syytä? Muilla tapahtunut? En viitti nyt tehdasasetuksia palauttaa, kun just saanu kaikki asennettua. Jospa sieltä tulis korjauspäivitys joskus.Varmaan se siellä silti on, mutta kaupasta löytyy kyllä muitakin kamerasovelluksia joilla pääsee alkuun.

vema60
29.04.2018, 14.10
Varmaan se siellä silti on, mutta kaupasta löytyy kyllä muitakin kamerasovelluksia joilla pääsee alkuun.
No poistin jo tuon oman kysymykseni, kun oli niin yksinkertainen ohje. Piti valita kamera ja pyyhkäistä oikealle, niin sieltä löyty. (Oli vaan ennen päivityksiä se videon kuvake siinä kameran näytön alareunassa)

Esko
02.05.2018, 23.59
Mitä mieltä tuotteista nimeltä soundbar? Noin ylipäätään ja verrattuna perinteisempään äänentoistoon (stereo tai 5.1)?

Tarkoitus on ollut jo pitkään hankkia ainakin vahvistin ja pari kohtuuhyvää hyllykaiutinta (käytettynä) mutta tällä hetkellä ei ole mitään "oikeaa" äänentoistojärjestelmää käytössä (varastossa tosin olisi Yamahan vahvari ja pari muovista kottaraisenpönttöä vanhasta pakettistereolaitteesta). Soundbarien markkinoilletuloa en ollut edes rekisteröinyt mutta kaveri myisi tällaisen (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/69930/jmkbh/JBL-Bar-5-1-soundbar-langattomalla-subwooferilla) vajaalla puolella hintaa ovh:sta ja aika pian pitäisi tehdä päätös.

hcf
03.05.2018, 06.29
Mitä mieltä tuotteista nimeltä soundbar? Noin ylipäätään ja verrattuna perinteisempään äänentoistoon (stereo tai 5.1)?



No ei sillä saa niin hyvää surroundia aikaseksi ku 5.1. Mutta eipähän oo kaiuttimia tiellä joka on ongelma ainaki mun yksiössä. Jos elokuvat ja pelit ei oo niin tärkeitä että pitäs kuulla ku vihollinen hiippailee takana niin mikä ettei. Liitännät kannattee tarkistaa että sopii telkkuun. Onko koaksiaali vai valokaapeli

marco1
03.05.2018, 09.33
Emmänyttiä soundbareista yleisesti mutta pakko kai noihin uusiin lättytelkkareihin on liittää joku kaiutinsysteemi jotta kuulee A-studion ja Karpon puheen paremmin. Vaihtoehtona soundbareille on aktiiviset 2.0 tai 2.1 -setit joissa valinnanvaraa on paljon.
(Lapsiperheessä kannattaa valita malli joissa kaiutinelementit on suojattu ritilällä.)

Köfte
03.05.2018, 11.32
Arkikäytössä meillä saman merkin subbari jo auttaa reippaasti.
Myös vahvistin on kytketty samaan nippuun äänimaailmaa
kohentamaan lähinnä leffakäyttöä ajatellen (2.0). Tuo pienehkö
aktiivisuppanen jää tuolloin vapaalle.

Mikä tahansa lisäratkaisu mitä suurimmlla todennäköisyydellä
kohentaa tilannetta nykyisestä. Tuohon kaupan olevaan en ota
kummemin muuta kantaa; liitäntöjen sopivuus ratkaisee.

Esko
03.05.2018, 14.15
Tuossa kyseisessä barissa on siis myös akulla toimivat erilliset bluetooth -takakajarit. Toiminta akkujen väsähdettyä mietityttää vaikka siihen oletettavasti menisikin useampia vuosia. Töllötin on ihan uusi 55-tuumainen Android-Philips; kaksion olkkarissa tilaa ei toki ole ylenmäärin mutta ei se johtojen vetokaan mahdottomuus olisi.

bici74
03.05.2018, 20.42
Kellään suositella jotain konversiokittiä muuttamaan takakajarit langattomiksi? Sohvan takana on tilaa ja sähköä, samoin vahvarin läheisyydessä...mutta ne kaapelit vahvarilta taakse häiritsee. En rupea vahvaria päivittämään, siksi joku lähetin-vastaanotin -tsydeemi haussa.

(voin olla aiemminkin tätä kysynyt mutta aikaiseksi en mitään ole saanut ja nyt vielä emäntä rupesi muistuttelemaan)

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Concorde
04.05.2018, 13.19
Jotain tällaista? https://www.lifewire.com/wa-60-wireless-audio-transmitter-4054297

tai

http://www.boomsbeat.com/articles/208523/20161223/top-5-best-wireless-speaker-transmitter-receiver-kit-for-sale-2016.htm

bici74
04.05.2018, 17.54
^juu, juurikin noita. Olisin miellelläni kuullut joitain kokemuksia noista laitteista kun itseäni ainakin hieman epäilyttää käytännön toimivuus...

Köfte
05.05.2018, 01.24
Kaikille foliohattuilijoille ajateltavaa. Ei meillä ollut johtoja,
langattomilla mentiin. Kitaristeillekin kasvoi 16 sormea...

pätkä
05.05.2018, 13.38
Kellään suositella jotain konversiokittiä muuttamaan takakajarit langattomiksi? Sohvan takana on tilaa ja sähköä, samoin vahvarin läheisyydessä...mutta ne kaapelit vahvarilta taakse häiritsee. En rupea vahvaria päivittämään, siksi joku lähetin-vastaanotin -tsydeemi haussa.

(voin olla aiemminkin tätä kysynyt mutta aikaiseksi en mitään ole saanut ja nyt vielä emäntä rupesi muistuttelemaan)

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Kyseessä on siis aktiivikaiuttimet?

Fjälle
05.05.2018, 21.29
Narut mukana. Magnepan on hyvä

Köfte
05.05.2018, 22.00
^Kah! Lohjan Motörhead on vielä läsnä/elossa:rolleyes:
Tottakai oikeissa kaiuttimissa on narut mukana,
paremmissa jopa touvit.

VesaP
29.08.2018, 11.31
Kait nyt JOLLAIN teillä on joko Sonyn tai Samsungin uusi blueray soitin? Voiko niillä kattoo suomessa seuraavia nettipalveluita: Vimeo, Amazon Prime video, Netflix ja Youtube?

Mulla on Sonyn pari vuotta vanha BD ja siinä on vain Netflix ja Youtube.

Samsungilla on kaksi parasta mallia missä on SmartHub ja netin mukaan sovelluslistassa on myös Amazon ja Vimeo. Mutta onko joku kokeillut toimiiko oikeesti?

Samsungin suomen tuki ei tiedä. Samsungin kansainvälinen tuki ei tiedä. Sonyn suomen tuki ei tiedä. Kukaan ei tiedä!

Fillarifoorumi tietää?

Ja taas näitä suomi hintoja. Sampan kahden parhaan hinnat Amazon versus Suomi: 149 vs 250e, 245e vs 299e. On suomilisää on.

VesaP
29.08.2018, 11.59
Ja toinen kyssäri, millä saan Chromecast Ultrani toimimaan? Se tilttaa 30sec-5min välein AINA. Reboottaa ittensä. Olis pitänyt koko paska palauttaa liikkeeseen jo ajat sitten mutta nyt taitaa olla myöhäistä jo joten kiva olis jos voisi saada toimimaan senkin.

Tuo ylläoleva blueray soitinongelma taas juontaa juurensa tästä Chromecastista. Tää kun on niin paska ettei toimi niin haluis kattoo noita bluray soittimella. Siellä toimii nytkin Flixi ja Juutube loistavasti pätkimättä.

Jani Mahonen
29.08.2018, 12.17
Ottaako Chromecast virtansa televisiosta? Jos ottaa, niin se on kytkettävä kunnon virtalähteeseen, eli suoraan seinästä otat siihen powerin (toki sitten muuntaja siihen väliin ettei kukaan lukija ala purkaa ja tunkea usbijohtoa 220-volttiin).

Jos ei toimi, niin tee 'Castille factory reset: pidä nappia pohjassa 20 sekkaa kunnes valo alkaa vilkkua.

Seuraavaksi, jos edelläolevat toimenpiteet eivät auta, niin 1) irrota chromecast kokonaan irti televisiosta ja muista laitteista / töpseleistä, 2) hanki korvaava toimiva laite luotettavalta ja hyvältä valmistajalta, joka osaa hommansa, 3) heitä chromecast roskiin.

VesaP
29.08.2018, 12.35
Ei ota televisiosta, vaan ihan omasta virtajohdostaan seinästä. Oon tehnyt Castille factory resettejä muutamaan kertaan, tosin vain softalla kännykästä (palauta tehdas-asetukset tms). Onko toi nappisysteemi vielä tykimpi tapa bootata rotisko?

Mikä on korvaava toimiva laite? Yritän just bluureisoitinta hankkia mutta vaatimuksena että nuo neljä videopalvelua toimii. Samsungin Smarthubin kautta vissiin saa kaikki nuo mutta kiva olisi kuulla ihan oikeesti että toimiiko jollakin vai ei.

JackOja
29.08.2018, 12.47
Mikä on korvaava toimiva laite?

'cast ilman ultraa? Tai toimiva ultra selvästi epäkuntoisen tilalle. Onko se JOSKUS toiminut?


...Samsungin Smarthubin kautta vissiin saa kaikki nuo mutta kiva olisi kuulla ihan oikeesti että toimiiko jollakin vai ei.

Sieltä mulla ei toimi mikään. No tjaa, YleAreena pätkien :)

H. Moilanen
29.08.2018, 12.54
Samsungin Smarthubin kautta vissiin saa kaikki nuo mutta kiva olisi kuulla ihan oikeesti että toimiiko jollakin vai ei.

Netflix ja Youtube toimii noista listaamistasi. Muita toimivia ja käytössäni olevia ovat Areena, Viaplay ja Ruutu.

Vimeosta ja Amazon Primestä ei käyttökokemuksia.

VesaP
29.08.2018, 14.23
'cast ilman ultraa? Tai toimiva ultra selvästi epäkuntoisen tilalle. Onko se JOSKUS toiminut?

Ei oo toiminut koskaan. Hyvällä tuurilla joskus on 30min toiminut putkeen mutta yleensä tilttaa 0-5min välillä. Laitteella saattas olla just ja just vielä takuuta jäljellä tai sit just on mennyt takuuaika ohi. Täytyy kaivaa kuitti jostain ja viedä liikkeeseen takaisin.

H.Moilanen asentaa Vimeon ja kokeilee vaikka muutamia ilmaisia trailereita kattella? No, ei oo pakko toki mutta jos joskus on tekemisen puutetta tms.

Tosin jaskaojalla jos ei taas toimi mikään... :seko:

pätkä
29.08.2018, 15.04
Kait nyt JOLLAIN teillä on joko Sonyn tai Samsungin uusi blueray soitin? Voiko niillä kattoo suomessa seuraavia nettipalveluita: Vimeo, Amazon Prime video, Netflix ja Youtube?...

Apple TV:lle löytyy kaikki nämä apit. Ainakin Netflix ja Youtube toimii mainiosti.

Jani Mahonen
04.09.2018, 10.28
Oma valintani mediatoistimeksi on Apple TV.

Jopotuinen
04.09.2018, 22.14
Kappas! Makkarin hinta-alkaen Samsung telkkarin USB kovalevytallennus muistaa tallenteen katselun keskeytyspaikan vaikka sammuttaisi telkkarin tyystin välillä! Nöyrästi jatkaa siitä mihin viimeksi jäätiin.

Kovalevy tuli taannoin Alipapalta alta 20 €, liimasin sen Velkro tarralla telkkarin takapaneeliin ja on siellä tyystin huomaamaton ilman mitään kaapelihelvettiä. Virtansa ottaa USB kautta.

En ole tuota juurikaan käyttänyt, mutta aina joskus kun alkaa silmät alkaa muljahdella, niin TV:n kakella ohjelmatiedoista tallennus päälle. Osaa myös lopettaa tallennuksen oikeassa kohden.

Jami2003
05.09.2018, 22.07
En kyllä muista milloin olisin "livenä" telkkarista jotain katsonut. Areenaa tulee joskus katsottua, pimeimpänä talven aikana saattaa olla Netflix tilattuna. Aika vähälle tuo ison ruudun kattominen on jäänyt. Tätä 5" ruutua tulee sitten kateltua liikaakin[emoji23]

marco1
06.09.2018, 10.32
Minä katson tv:tä enemmän ja vähemmän mutta sarjojen seuraamisen lopetin muistaakseni 97 tai 98 kun kypsähdin Salaisiin kansioihin. Nyt tulee usein havahduttua siihen että tuijotan myöhään illalla telkkariohjelmaa jossa joku vääntää jotain ruosteista pulttia auki.

Streamauslaitteita on riittävästi, kiinnostavaa sisältöä ei niinkään.

Jami2003
06.09.2018, 19.06
.... Nyt tulee usein havahduttua siihen että tuijotan myöhään illalla telkkariohjelmaa jossa joku vääntää jotain ruosteista pulttia auki...
Tuo kuulostaa vielä laatu ohjelmalta [emoji23]

Joskus jos erehtyy katsomaan nykyisiä "viihde" ohjelmia jossa munamies ja Sara Forsberg ym kumppanit esiintyy niin voi taas sulkea telkkarin kuukaudeksi.

Concorde
31.10.2018, 22.14
Tarvis HDMI-johdolle korvaavan kuvansiirtimen firman neukkariin. Matkaa n. 5m, suoritus olisi läppärin kuva seinän telkkuun kuten johtoa käyttäen ja muita vaatimuksia olis:

- Plug'n'play USB-porttiin. USB-porttiin siksi, että nyky ultrabookeissa ei ole enää suoraan HDMI-reikää
- Ei Miracast/OmppuAir ym. vehkeitä, koska pitää toimia kaikissa vehkeissä perusläppäristä alkaen
- Pitää toimia ilman ajureiden asentamista
- Hintaa mielummin alle 200€ kuin yli

Saa ehdotella.

bici74
01.11.2018, 00.06
^pahan heitit. Mulla duunissa USB-porttiin liitettävä näytönohjain (Hdmi-output) joka on aivammpaska eikä ollut käytössä kolmea minuuttia enempää. Toimihan se mutta järjetön lägi ja pätkiminen. Ajureista en muista. Kait sillä PowerPoint-sulkeisia voisi pitää mutta työntekoon nou-nou. Hommaa joku vimpain johon voi laittaa ne yleisimmät kaapelit kiinni, ei tuohon ole hyvää universaalia USB-pohjaista ratkaisua olemassa. Voin toki olla väärässäkin vaikken sitä usko.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

marco1
01.11.2018, 09.16
USB-telakoilla mennään täällä päässä eli siinä on verkko ja näyttö samassa, pienenä kauneusvirheenä laitekanta ei vielä tue usb-latausta. Toimii kuin Pendolinon vessa eli usein supersujuva ja välillä ei toimi ollenkaan.

Edit: Esim Lenovolla nuo telakat maksaa ~200€ ja on hyvä huomata että laitteesta läppäriin tulevat USB-johdot on kulutustavaraa...

Concorde
01.11.2018, 09.21
Verrokkina on siis Barco, joka ainakin omien (asiakkaiden neukkareista saatujen) kokemusten perusteella toimii työkäytössä hyvin : https://www.verkkokauppa.com/fi/product/38298/gshdg/Barco-ClickShare-CS-100-langaton-kuvansiirtojarjestelma

Hinta vaan tuossa pompsaa meidän budjettiin nähden.

Jani Mahonen
01.11.2018, 10.10
Verrokkina on siis Barco, joka ainakin omien (asiakkaiden neukkareista saatujen) kokemusten perusteella toimii työkäytössä hyvin : https://www.verkkokauppa.com/fi/product/38298/gshdg/Barco-ClickShare-CS-100-langaton-kuvansiirtojarjestelma

Hinta vaan tuossa pompsaa meidän budjettiin nähden.
Kymmenen hengen palavereissa viiden minuutin odottelu maksaa noin 10k vuodessa, olettaen että kokoonnutaan kerran viikossa joka viikko. Periaatteessa jo tuolla perusteltava laite, takaisinmaksuaika yksi kvartaali, tai korkeintaan yksi vuosi (jos suurimmassa osassa (75%) palavereita homma jo toimii nopeasti).

Smo
01.11.2018, 12.45
Chromecasti toimii mulla kyl kaikissa härveleissä mutta luulis että olis joku Video over IP boksi tms olemassa. HDMI:lle noita onkin kaikenlaisia mutta toi usb sotkee kyllä palettia. Vaikka kaikenlaisia USB-HDMI pulikoita kyllä on.

Jopotuinen
01.11.2018, 19.30
Voikos älykääpiöpuhelinta käyttää mini PC:nä?
Kuvanhan saa jotenkin peilattua langattomasti (en ole testannut) TV ruudulle ja jos tohon saisi vielä langattoman näppiksen, niin?

Teemu H
01.11.2018, 22.01
Saa siihen vaikka bluetooth-näppiksen ja hiiren, kuva telkkariin, ja sitten remote desktopilla yhteys oikealle tietokoneelle :D

Saman voisi tietysti toteuttaa kytkemällä se PC suoraan telkkariin, mutta jos on vaikka reissussa...

Hippo04
02.11.2018, 09.33
Uudemmilla Samsungin luureilla on ihan työpöytä moodi.

https://www.samsung.com/global/galaxy/apps/samsung-dex/


Omenoilla voi olla asteen hankalampaa, millä sitä ulkoisen näytön sisältöä käpistellään kun hiirituki puuttuu?

Jopotuinen
02.11.2018, 13.44
Wow! - tuo olisi juuri se idea.
Ei taida Honor 8 luurilla luonnistua?

Smo
03.11.2018, 15.26
^Cast desktop tms Google Homesta jos löytyy.


Chromecasti toimii mulla kyl kaikissa härveleissä mutta luulis että olis joku Video over IP boksi tms olemassa. HDMI:lle noita onkin kaikenlaisia mutta toi usb sotkee kyllä palettia. Vaikka kaikenlaisia USB-HDMI pulikoita kyllä on.

Nyt täytyy ottaa takas tää Chromecast osa, en ollu aikoihin käyttäny ja nyt on kyl aika takkuista. Netin pitäs kyllä olla ihan hyvä, mikä lienee sotkee. Ehkä ulospäin menevien IP:iden määrä tms

Teemu H
07.11.2018, 19.12
Kotiteatterin subwoofer on ruvennut pörisemään matalimmilla äänillä, kai se rikki on? Ei varmaan vahvistimesta voi johtua, kun linjajohtoa ääni siirtyy, vai voiko? Aika vanha subbari se on, noin 15 vuotias Paradigm.

Pörinä kuuluu aina Star Trek The Next Generationin alkuteksteissä, kun Enterprise menee varppiin. Vaimon kanssa katselemme iltaisin Star Trekiä, eikä ole hyväksyttävää päästellä noloja ääniä... No testasin kyllä Bachin BWV 565 urkumusiikilla, ja sama pörinä toistuu sielläkin.

Ehdotuksia halvasta uudesta subbarista? Riittää, että se ei pörise.

Kihti
08.11.2018, 11.53
Ehdotuksia halvasta uudesta subbarista? Riittää, että se ei pörise.

Riitäiskö että vaihtaa uuden elementin? Katoppa vaikka thomann.de sivuilta sopiva.

Köfte
09.11.2018, 22.22
Miten olisi SVS ajatuksena? Elementin vaihto toki ensin.
https://www.svsound.com/pages/subwoofers

Jopotuinen
21.11.2018, 21.21
^Cast desktop tms Google Homesta jos löytyy.

Nyt täytyy ottaa takas tää Chromecast osa, en ollu aikoihin käyttäny ja nyt on kyl aika takkuista. Netin pitäs kyllä olla ihan hyvä, mikä lienee sotkee. Ehkä ulospäin menevien IP:iden määrä tms

Mirrorilla näköjään onnistuu selailukuvakin telkkariin. Mutta iltapaskat toimivat ainostaan pystykuvana, saakohan mitenkään vaakaan, kuten vaikkapa FF?
Sekunnin viive puhelimen ja telkkarin välillä.
Kuvalaatu silmämääräisesti jotain SD luokkaa tai alle.
Erillisnäppis ja hiiri taitavat olla toiveissa liikaa?

Smo
21.11.2018, 23.28
Käännä puhelin vaaakaan?

tinke77
22.11.2018, 10.25
Vinkkejä ja kokemuksia? Tytär toivoo joululahjaksi kuulokkeita, pitää olla langattomat ja valkoiset oli vaatimukset. Hintaluokan määrään minä ja se on max 150€ , halvemmatkin saa olla. Pääsääntöisesti tulee käyttöön puhelimen kanssa musiikin yms. kuunteluun ja siis sellaiset sankamallit, ei korviin työnnettävät. Ite en noista mittää ymmärrä, eli saa suositella [emoji16]

Jopotuinen
30.12.2018, 22.44
Asentelin Alipapan MiniPC:n W10Pro64 (Celeron 2956U 1,4 GHz, 8/128G) koekäyttöön olohuoneen isolle taululle.
Mukana tullut HDMI kaapeli oli kökkö, häiriköi kuvaa julmetusti. Löysin tilalle molemmista päistä häiriösuojatun HDMI kaapelin tilalle ja voila!

Näppiksenä vanha BT logitech kosketuslevyllä.
W10 ENG päivittyi nöyrästi FI versioksi.
WiFi kenkkuili aluksi, ei hyväksynyt salasanaa, mutta reitittimen paritusnapin painallus toi ratkaisun.

Netti pelaa mainiosti ja Areenan tuottama HD toistui mainiosti. Äänetön passiivikotelo kuumenee, kuten kuuluukin, mutta ei polttavaksi.
Vaikuttaisi ainakin alustavasti sopivaksi speksatulta ja toimivalta peliltä TV:n takapuoleen ruuvattavaksi.

Täytyy jossain vaiheessa testata tota häiriösuojattua HDMI kaapelia tohon yhden kanavanipun pikseliongelmaan, josta aiemmin oli puhetta. Sama pikselimössöpulma ilmeni myös työhuoneen pöytäkoneella, kun pisti näytön TV:n päälle.

Smo
30.12.2018, 23.04
^Älytelkkarissa on muuten tietokone sisäänrakennettuna :D .. ei muuten olisi tullut mieleen mutta huomasin kun mutsin telkkarin kytkin Wifiin just ennen joulua :)

Teemu H
31.12.2018, 15.53
Kotiteatterin subwoofer on ruvennut pörisemään matalimmilla äänillä, kai se rikki on?

Subbarissa onkin vaahtomuovikehys mäsänä, viiltelin kankaan tänään auki. Ehkä sen korjauksella voisi aloittaa, hinta noin kympin, plus kangas, kun kerran sen menin pilaamaan. Takakautta olisi elementin saanut siististi pois. :o

https://speakerrepairshop.nl/index.php?action=page&group_id=20000036&lang=en#.XCoQEFz7R3j

Jopotuinen
31.12.2018, 16.03
Tarttis kai myös tsekata Genelecin subbari, se kun happani jo joitain vuosia sitten, eikä ole tullut ryhdytyksi tarkemmin syytä selvittelemään. Ilmeisesti XLR liittimen juuresta kaapeli taittunut pinteenseen ja mennyt oikkariin.

Jopotuinen
31.12.2018, 16.08
^Älytelkkarissa on muuten tietokone sisäänrakennettuna :D

Joo, niin on. Juurikin sen tähden ton minin tuohon virittelenkin :rolleyes:

VesaP
05.02.2019, 16.19
Pysyykö 25kg tauluteevee paskassa kipsilevyseinässä mikä murenee jos puhaltaakin sitä kohti?

Ostin jotain Fischer merkkisiä (made in germany) 8kg per kiinnike pitäviä kipsilevyankkureita 6kpl (ei ollut enempää kaupassa):

https://www.rakentaja.fi/artikkelit/img/20132/33723.jpg
Eli tuommosia. Sit tilasin myös Boschin jonkun rakenneilmaisimen millä yritän haistella missä olis levyn koolaukset levyn alla, ja niiden kohtaan sit myös jollain isolla puuruuvilla tv-telinettä kiinnittäisin.

En haluaisi tulla pätemään "Kuuluisat viimeiset sanat" ketjuun toteamalla "Hyvinhän tämä pysyy!"

Edit: Heräsi vaan tämä pysyykö mietintä päälle kotona kun 20kg painolevyä kantelin punttireenin aikana, että ei hitto tämä voi pysyä tuossa seinällä millään ruuvilla ja 5kg vielä enemmän massaa. Toki tv-telineessä paino jakautuu paljon laajemmalle alalle mutta silti.

VesaP
05.02.2019, 16.34
vEi vai? Perse. :mad:

mk
05.02.2019, 16.36
Pysyykö 25kg tauluteevee paskassa kipsilevyseinässä mikä murenee jos puhaltaakin sitä kohti?

.

EI PYSY !
(piti muokata, mutta poistin)

Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla

Kihti
05.02.2019, 17.07
Pysyykö 25kg tauluteevee paskassa kipsilevyseinässä mikä murenee jos puhaltaakin sitä kohti?
Laita vanerilevy puuruveilla koolauksiin kiinni ja ruuvaat siihen vaneriin sen tv:n pitimen.

juseh
05.02.2019, 17.11
Nuo kyseiset ankkurit on kyllä yllättävän pätevän oloisia. Kyllä se pysyy, jos saat jostain kohtaa koolaukseenkin kiinni.

mpk
05.02.2019, 19.15
Pysyykö 25kg tauluteevee paskassa kipsilevyseinässä mikä murenee jos puhaltaakin sitä kohti?

Ostin jotain Fischer merkkisiä (made in germany) 8kg per kiinnike pitäviä kipsilevyankkureita 6kpl (ei ollut enempää kaupassa):

https://www.rakentaja.fi/artikkelit/img/20132/33723.jpg
Eli tuommosia. Sit tilasin myös Boschin jonkun rakenneilmaisimen millä yritän haistella missä olis levyn koolaukset levyn alla, ja niiden kohtaan sit myös jollain isolla puuruuvilla tv-telinettä kiinnittäisin.

En haluaisi tulla pätemään "Kuuluisat viimeiset sanat" ketjuun toteamalla "Hyvinhän tämä pysyy!"

Edit: Heräsi vaan tämä pysyykö mietintä päälle kotona kun 20kg painolevyä kantelin punttireenin aikana, että ei hitto tämä voi pysyä tuossa seinällä millään ruuvilla ja 5kg vielä enemmän massaa. Toki tv-telineessä paino jakautuu paljon laajemmalle alalle mutta silti.

Mä en kiinnittäisi noilla harvakierteisillä kipsilelyyn kuin taulun.
Koolaukseen kiinni niin pysyy. Jos sen kipsin takana ois 12 mm havuvaneri, niin sit ehkä.

kaldera
05.02.2019, 19.46
Alligaattori-tyyliset kestää jos itse levy kestää, tollaset:
https://www.prisma.fi/tuotekuvat/iso/6416781020047_kuva1.jpg

Jopotuinen
05.02.2019, 21.03
Onnea uudelle telkkarille! Toivottavasti siitä tulee paljon hyviä ohjelmia. :)
Mites olis tämmöset?


Kuvaus TOGGLER TB ruuviankkuri 9-13mm + ruuvit:TOGGLER® kiinnike on perinteisten levyseinäankkureiden kolmas sukupolvi. Levyvahvuudelle 9-13mm. Kiinnikkeitä
voidaan käyttää myös umpimateriaaleissa. Sisältää ruuvit.
Kantavuus: TB 13mm kipsilevy 63kg

Alusmateriaalit: TB 13mm kipsilevy

http://tuotekuvat.hongkong.fi/i/hkg/6416781000704_1/TOGGLER-TB-ruuviankkuri-9-13mm-ruuvit.jpg?$product_250$&img404=fb_fi

Tuolla mainittu 63 kg tarkoittanee kohtisuoraa vetoa alas.

Riippuu telineestä, minkälaiset kuormitukset kohdistuvat kiinnitykseen.
Ruudun maltillisesta koosta huolimatta oletan sinne tulevan jokin VESA H kannatin, jolloin töllö asettuu mahdollisimman lähelle seinää ja kiinnitykseen kohdistuvat vääntövoimat jäävät varsin maltillisiksi. Mikäli taulua täytyy saada kallistettua tai käännettyä, silloin myös vääntövoimat kasvavat, mutta VESA H kiinnitys ottaa tukensa korkeussuunnassa laajalta alalta ja jaksaa kyllä kannatella, vaikka anopin siihen ripustais, mutta kukapa sitä viittis katella. :rolleyes:
Mikäli teline on tällainen nivelletty VESA armi, niin silloin kiinnitys tapahtuu pieneltä alalta (yleensä) ja armi kasvattaa vääntöä voimakkaasti ja voi olla, että seinään muodostuu kämmenen kokoinen aukko, josta on sitten kätevä pujotella kaapelointi ja vahvikkeita kipsilevyn takapuolelle.

Ehdotankin äänestyksen perustamista aiheesta :D




https://www.gigantti.fi/image/dv_web_D18000100249335/HAMA108771/hama-seinaeteline-vesa-600-x-400-108771.jpg?$prod_all4one$

VesaP
06.02.2019, 14.31
Ei ole tarkoitus kallistaa tv:tä vaan pitää seinän suuntaisena.

Noi Alligaattorit näyttäs parhailta vaihtoehdoilta! Käympä niitä hakemasta jostain läjän ja laittelen niillä telineen kiinni 20cm välein (jostain luin että kipsilevyyn pitää jättää 20cm kiinnikkeiden väliin väliä jotta levy kestää paremmin?). Ja jos/kun telineen alle mahtuu ainakin yksi koolinki niin siihen vedän kunnon jykevillä puuruuveilla telineen myös kiinni.

(Näköjään 8mm Alligaattorit 39kg/kiinnike vetolujuus) Niitä 4 telineen yläriviin ja 4 alariviin. Tuskin on sit kiinnikkeet ainakaan mitkä pettää 25kg massan alla!

Edit: Prkle, vai onko nuo TB versiot vielä tykimmät, peräti 63kg per kiinnike?

Tässä käy vielä niin että joku kaunis päivä kun tulee töistä kotiin niin televisio on seinälevyineen maassa... Eli Gaattorit olis kestäneet, seinälevyn kiinnikkeet ei. :rolleyes:

Edit: Tämmönen teline tuloo. Hama Fix XL. Teline itsessään kestää 75kg max.

https://www.gigantti.fi/image/dv_web_D18000100249409/HAMA118624/hama-fix-tv-seinaeteline-xl.jpg?$prod_all4one$

Edit2: Jos joku haluu 120" kangasta ja FullHD videotykkiä (kattotelineellä) halvalla niin yv:tä vaan kehiin. Tai Samsungin 22" vaikka reenitöllöksi. Jää vapaaksi tämän projektin tiimoilta.

Esko
06.02.2019, 16.03
Noita Jopon esittämiä proppuja on käytetty kun töissä on laitettu töllöjä ja valkotauluja kiinni levyseiniin eikä mikään ainakaan ole alas tullut. Kovin pahasti vääntäviä VESA -telineitä ei kyllä ole tainnut olla käytössä, kiinnikkeet ovat olleet useimmiten mallia C-palkki ja siihen sopivat nupit ylempiin VESA -kiinnikereikiin ja ruutujen alareunoihin tukipalikat tukemaan seinää vasten. Huonot telineet, en suosittele, mutta hyvänä puolena ei tule paljon vääntöä kun tukipisteet ovat korkeussuunnassa aika etäällä toisistaan.

kharik
06.02.2019, 17.56
MOLA-ankkurit on hyviä: https://fi.sormat.com/products/9640075706/

https://fi.sormat.com/wp-content/uploads/MOLA-10034-1-560x242.png

VesaP
11.02.2019, 16.00
Tv:n ripustus on tulevana lauantaina vasta, joten sinne asti saa odotella miten homma pelittää. Ostin Jumbon Prismasta kolmea erilaista Alligaattoria, eiköhän niillä tv ripustu seinälle!

Muuten, Netflix kyssäri. Onko jollain Netflix 4K tilausta? Toimiiko pätkimättä ja paljonko teidän kotinetti siirtää dataa jollain Speedtestillä mitattuna? Netflixin helppidokkarissa oli että 4K vaatii 25mbs (HD taisi tulla 5mbs:lla). Meillä on kotona 24mbs ADSL mutta ei se koskaan oikeesti siirrä kuin max 14mbs. Taitaa olla turha unelmoida 4K Netflixistä? :/

PK1
11.02.2019, 16.15
On 4K, Speedtest näyttää tonne makuuhuoneeseen 50-90 megaa nopeutta, vähän riippuen miten Orbi jaksaa wifiä työntää. Tolla pelittää hyvin, alle 15 megan nopeuksilla en usko että hirveen hyvin toimii. Kokeilemallahan se selviää.

Ja yksi ruuvipari seinärankaan noiden levyproppujen lisäksi, niin ei tarvitse huolehtia. Sen verran leveähän toi kannake on että väkisinkin menee ranka alla jossain kohdin.

Concorde
11.02.2019, 19.08
Mulla tulee operaattorilta 70-200M ja monesti Viapley / Netflix ilman mitään 4K-asetusta silti pätkii. oon tullut siihen tulokseen, että ongelma on siellä tuuppaavassa päässä vetävän sijaan.

JohannesP
11.02.2019, 19.35
Vesa oletko harkinnut ottaa testiin mokkulaa millä saisi enemmän nopeutta tai onko tämä jo todettu huonoksi? Ei ole omakohtaista kokemusta pätkiikö nämä nykyisin kuinka, mutta näitähän saa kai vissiin vieläkin palautusoikeudella testii.

marco1
11.02.2019, 20.05
Mikäs wlan-pönttö olis pop nykyään, nykyinen dd-wrt-päivitetty vanha Buffalo ei taida jaksaa enää tätä nykykuormitusta joten pitää katsella uutta. Mesh-systeemejä Googlelta, Netgearilta vai Zyxeliltä?

JackOja
11.02.2019, 21.13
^mulle sanottiin Verkkiksessä, että pitää olla gigabitin portti.

VesaP
18.02.2019, 15.35
Vesa oletko harkinnut ottaa testiin mokkulaa millä saisi enemmän nopeutta tai onko tämä jo todettu huonoksi?

Joo ei toimi meillä 4G. Toimi loistavasti toukokuulle 2018 asti, mutta sit Elisa teki "hienosäätöä" keilausten suuntauksiin, ja meillä tipahti 4G nopeus 80 mbs --> 0-2 mbs nopeuteen. Upload tipahti jostain 50mbs --> 0.005mbs. Telia toimii ihan yhtä hienosti. Olen jo ostanut kauan sitten DNA prepaid simmin mutta en ole jaksanut sitä testata, epäilen ettei toimi sen paremmin. :(

MUTTA, jostain syystä vaikka tuo oma 24mbs ADSL mikä siirtää näköjään tällä hetkellä noin 11-12 mbs oikeasti, riittää 4K kuvaan! En tiedä osaako televisio jotenkin säätää HD:n ja 4K:n välistä sitä resoa mutta UltraHD kuva on aivan järrrrrrrrkyttävän hyvää versus HD kuva. Ja toimii täysin pätkimättä!

Ja itse tv:stä, en uskaltanut sitä kuitenkaan kipsilevyyn ruuvata kiinni. Oli niin painavan oloinen (no, 25kg) että muutettiin olohuoneen sisustusta vähän että saatiin televisio tv-tasolle omille jaloilleen.

Ja on muuten aivan tautisen hyvä kuvanlaatu tuossa Sampan QLEDissä. On kirkas kuin mikä, värit on loistavat jne! On totaalisesti "next level" kamaa mitä aikaisempi ei niin kovin monta vuotta vanhassa Sonyn televiossa ollut kuva. Olen ihan LOVE tuohon televisioon!

Näyttääpi joku Pine Gap tai The Grand Tour "pikkusen" hyviltä 4K:na isolta screeniltä!

VesaP <3 QLED

Köfte
18.02.2019, 22.48
Meillä roikkuu sammuttimen rohjake kahdella 5 cm välimatkan omaavalla
https://www.rakentaja.fi/artikkelit/img/20132/33723.jpg
perusgyprocissa; ovat olleet paikoillaan jo 18 vuotta.
12 kg:n pönttö on toki vaihtunut uudempaan ajan myötä.
Toisaalla yksi kevyehkö kaappi ei suvainnut pysyä lainkaan
vastaavalla metodilla vastaavassa materiaalissa..?

VesaP
19.02.2019, 13.39
Jos töllöstä meneepi valokuitu vahvistimeen (Optical out reiästä) niin mitä ihmettä television HDMI SOUND setupin asetuksilla on väliä kun eihän ko kuitu ole hdmi, eikä hdmi ole kuitu? Siitä huolimatta jos säädän tv:n ääniasetuksia tuolta hdmi sound valikon alta, vaikutukset vaikuttavat ääneen. Ja tv herjasi että "Dolby Digital +" on enable vain HDMI ARC liitännän kautta. TV ja vahvari on yhdistetty HDMI piuhalla mutta se on käsittääkseni vain vahvarilta tulevaa kuvasignaalia varten. Satelliittipurkki ja bluray menee vahvariin josta kuva siirtyy yhdellä hdmi piuhalla tv:hen. Tai meni, Samppa sekoili input source kanavissaan ja nyt vedin molemmat suoraan telkkariin eli ohitin vahvarin.

marco1
19.02.2019, 14.52
Samsoniitistä en tiiä mutta jossain mun telkkarissa piti kertoa että käytä optista. Toisaalta jos on jo HDMI vahvarissa niin mihin sitä kuitua enää tarttee?

hcf
19.02.2019, 15.21
Niin jos on hdmi arc (audio return channel) tuettuna molemmissa ja piuha on 1.4 niin optista ei enään tarvi koska ääni kulkee molempiin suuntiin hdmi:ssä.
Mulla ainaki kulkee väkisin ääni tuota kautta jos on kytkettynä. Muistaakseni optinen ei pelaa
Samsungin töllö

VesaP
19.02.2019, 15.27
Samsoniitistä en tiiä mutta jossain mun telkkarissa piti kertoa että käytä optista. Toisaalta jos on jo HDMI vahvarissa niin mihin sitä kuitua enää tarttee?

Joo, se on toki valittu. Tuossa saa valita joko tv-spiikkerit, optical output tai bluetooth spiikkeri. Valittuna keskimmäinen. Silti HDMI äänivalinnat vaikuttaa aika radikaalistikin ääneen. Muistaakseni jos "bitstream" tai "pcm" oli asetukset ja toisella volume tipahti varmaan puoleen kuin toisella valinnalla, siis optisesta kaapelista. Vai siirtyyköhän silti ääni hdmi:tä pitkin jotenkin maagisesti vahvarille vaikka ko hdmi piuha ei olekaan tuossa television ainoassa HDMI ARC reiässä mikä töllön perseestä löytyy vaan ihan normaalissa HDMI reiässä.

Köfte
25.03.2019, 19.10
Niin. Hyvin palvelleen Panan "mikro"setin tilalle jotakin uutta keittiöön.
Tivoli Audion tuotteet digiversioina kiinnostaisivat ajatuspohjaisesti.
Model One tietty paranneltuna, tai sitten System Three monitaitoisena?
Mitäpä mieltä raati olisi asiasta, pääsääntöisesti radiosignaalia, satunnaisesti
muutakin langatonta tarjontaa tarpeen vaatiessa.

Hellasärö ainakin vähenisi mainituilla vaihtoehdoilla, eikä äänenlaatukaan
olisi kehnompaa nykymallia, vai olenko täysin hakoteillä?

Concorde
25.03.2019, 19.22
^ joku joka osaa lukea WLANista maailmaradioita tai vaikkapa spotifyä, niin tarjonta laajenee kummasti?

Köfte
25.03.2019, 19.46
^ Äänenlaatuakaan ei voi sivuttaa. Tuo 3-Systeemi vaikuttaisi pätevältä noiltakin osin.
Älyluurejahan voi myös hyödyntää käyttötarkoitukseen, kotiverkko on jo olemassa.
Bostonin alkuhipsterit ovat kuitenkin luoneet Tivolin myötä myös visuaalisesti miellyttäviä
tuotteita. Alkuperäinen Model one olisi ollut ehdoton ykkönen ilman rf- sivuongelmiaan.
Tuo uudempi "stereomalli" on jo saanut "wife approved"-merkinnän puukotelolla.
Saa sitten nähdä, kun käymme hypistelemässä muiden hankittavien sivussa.

Smo
26.06.2019, 12.48
Noukin M.2 kovalevyn hankinnan yhteydessä tällaset halvennuksesta heräteostonafirman piikkiin. Menisköhän "studioluureina" tms jos haluaisi kuulla lähes absoluuttista totuutta?

https://www.hifistudio.fi/fi/tuotteet/kuulokkeet/kuulokkeet/akg-k550-mk3-kuulokkeet/6925281929113

Concorde
29.06.2019, 16.27
Ja täällä epäonnistuneet hankinnat -topikin "innoittamana" otin tuohon vielä kika-antin tarjoaman 4v täysturvan. Kun kerran kake maksaa jo rikkoituessaan 100€, niin tuo voi jopa korvata itsensä takaisin tulevina vuosina.
Nyt 2v myöhemmin telkku on korjattu ekan kerran. LG 49" SuperUHD lätty siis. Kuvaan tuli about 5cm leveä pystyraita, joka oli selkeästi nähtävissä varsinkin vaaleilla sävyillä. Samoin WLAN moduuli alkoi pätkiä signaalia.

Soitto LGn huoltoukolle, joka kurvas pakulla pihaan, vaihtoi tuohon näyttöpaneelin ja wlan-kortin keittiön pöydällä ja löi kamat nippuun. Aika näppärästi kävi, eikä maksanut mitään. Näytti olevan osaavalle sellainen 20min(!) homma.

Korjaaja sanoi, että nää kohtuullisen kokoiset lätyt on vielä helppoja ja kertoi että samalle ehtoolle hällä oli vielä 65" OLED-paneelin vaihto tiedossa. Kuulemma se paneeli yksin maksaa nettona jonkun 1,5ke, joten sitä ei sais sössiä... [emoji2]

Nyt on taas raidatonta kuvaa ja vielä 2v takuutakin jäljellä.

Köfte
29.06.2019, 20.04
Pojalle ensimmäinen vinyylisorvi hankinnassa, jäppinen tuli taas viikolla 12,5" X-kaupan kassin kera kotiin.
USB ja rca lähdöt RIAA korjaimella, ei automatiikkaa ja vetotapa vapaa näin lähtökohtaisesti. Siirryin mobiilista
läppäriin ja vähän säätelin viestipolitiikkaa ymmärrettävämmäksi.
Verkkoliike tarjoaisi AT:n sl-1200 repsua, tuossa olisi hyvä lähtökohta, jota voi myös päivittää?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/45315/frbmf/Audio-Technica-AT-LP120-USB-HC-suoravetoinen-ammattilevysoit?list=OZCYkRMqTJ2h6f1cZcGCFOZOXDOZC aqZzvBsKLfdzOZOaN9taeDNU0QaMjV0vNU0inKvnXkhpivwNUU 4shZQQ9KxflFCZNByZzvh1OZOLFMzIyJ5glNwNUUQEhG66yW

JohannesP
29.06.2019, 23.00
Mitään en noista tiedä, mutta joskus hifiharrastajien foorumia luin aiheesta ja siellä ainakin manattiin kaikki nämä halppikset sillä tuhoavat levyjä. Suositeltiin budjettiostajia katsomaan käytettyjä. Tietysti pidettävä mielessä foorumin luonne, mutta jos oikeasti kiinnostaa perehtyä aiheeseen niin vilkaisemisen arvoisia suostiuksia.

Tuon muuten saa Thomannilta normihinnalla 238€ ilmaisilla posteilla ettei mikään kovin erikoinen poistotuotetarjous.

Köfte
29.06.2019, 23.15
^ Niin, toki samaan rahaan saa Projectia ja muitakin oikeita soittimia.
Tuossa on kuitenkin lähtökohtana säädettävä neulapaino ja antiskate
tuon mainitun raiskuun välttämiseksi. Liitäntämahdollisuudet ja käsi-
käyttö herättivät mielenkiinnon lisäksi tässä tapauksessa. Onhan minullakin
tuo uudehko puuraaminen Dual vähän modailtuna ollut aktiivikäytössä
vasta vuodesta -92:)

Rajoitteita luo sukupolvenvaihdoksen kokenut äänilähde, joka siirtyy
nuorisokäyttöön, vuosituhannen alun setti (ex-keittiöpoppikone Hifi 12/2
pikkukaiuttimilla ryyditettynä) kun ei ymmärrä 12" formaatin hienouksia
ilman signaalin esikäsittelyä.

Minä noita hifistien foorumeita lue, kunhan harrastelen pitkällä kaavalla tuotakin.
Fillaroin täsmälleen samalla mentaliteetilla, olen pyrkinyt vähentämään täälläkin
notkumista.

OKS
30.06.2019, 20.05
Verkkoliike tarjoaisi AT:n sl-1200 repsua, tuossa olisi hyvä lähtökohta, jota voi myös päivittää?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/45315/frbmf/Audio-Technica-AT-LP120-USB-HC-suoravetoinen-ammattilevysoit?list=OZCYkRMqTJ2h6f1cZcGCFOZOXDOZC aqZzvBsKLfdzOZOaN9taeDNU0QaMjV0vNU0inKvnXkhpivwNUU 4shZQQ9KxflFCZNByZzvh1OZOLFMzIyJ5glNwNUUQEhG66yW

Arvostelujen perusteella ihan kelpo laite.

Pekka L
02.07.2019, 09.14
Viihde-elektroniikan oheiskysymys.
Laajemman remontin yhteydessä tv-seinän uudelleen levytys. Mites ratkaista johdotukset?
1-osainen pistorasia uppoaa mukavasti, mahtaisiko mahtua tv:n ja seinän väliin? En ole vielä pahemmin mittaillut. Antennipiuha mahtunee ainakin jos on L-mallinen pää johdossa. Tuon lisäksi on sitten tietty hdmi ja optinen piuha, vetäisisikö ne jotenkin seinän sisäkautta? Mahdollisimman kliini lopputulos hakusessa.
Ehdotuksia, kuvia...

Jukka K
02.07.2019, 09.56
Viihde-elektroniikan oheiskysymys.
Laajemman remontin yhteydessä tv-seinän uudelleen levytys. Mites ratkaista johdotukset?
1-osainen pistorasia uppoaa mukavasti, mahtaisiko mahtua tv:n ja seinän väliin? En ole vielä pahemmin mittaillut. Antennipiuha mahtunee ainakin jos on L-mallinen pää johdossa. Tuon lisäksi on sitten tietty hdmi ja optinen piuha, vetäisisikö ne jotenkin seinän sisäkautta? Mahdollisimman kliini lopputulos hakusessa.
Ehdotuksia, kuvia...Tuleeko muut laitteet mihin?

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla

Pekka L
02.07.2019, 15.04
No se on vähän auki. Tv:n edessä-alla on nyt sellainen senkki, mut se kuulemma häipyy sisustusvastaavan mukaan.

Singer
02.07.2019, 15.30
ehdottaisin asennuslistaa seinään , jonka voi maalata hallituksen päätöksen mukaan, pistokkeet ynnä muut tarpeen mukaan.

Jukka K
02.07.2019, 15.43
Ehdottomasti seinän sisään. Joko putket rasioiden väliin,tai mikäli matka pitkä voi vetää piuhat valmiiksi. Lopuksi laittaa kannen mihin poraa reiän kulmaan, niin on siisti. Mites kajarit?

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla

bici74
02.07.2019, 16.50
^Kun meillä joskus iso remppa tehdään, menee kaikki mahdollinen johdotus seinän sisään...varmaankin putkeen perustuva ratkaisu. Pistorasioissa ei pihistellä ja verkkopiuha vedetään joka huoneeseen. Nih!

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Pekka L
02.07.2019, 22.16
Tällaisen (http://www.timpurilletalo.fi/2017/10/tv-seinalle-ilman-nakyvia-johtoja.html) löysin, ihan asiallinen toteutus.
TV:t sun muut on siitä käteviä, että niissä on järjestään europistokkeet. Noita pistorasioitahan saa 3x joten ei tule ihan sairasta riviä rasioita seinään.
Pari tuollaista ja yksi normaali 2x niin eiköhän kahdeksalla pärjää.
https://www.talotarvike.com/images/big/abb_303uc_w4.jpg

Köfte
05.07.2019, 21.33
^ Jos langattomilla meinaa pärjätä, virtajohdot ehdottomasti piiloon.
Kalustosta riippuen linjajohdot kouruun/seinään erillään virtasista,
tai sitten myös langattomasti

Kaapelifriikit tietty voivat olla eri mieltä asiasta, kuten säteilyaratkin.

Mikä estää rakentamasta kokonaisvaltaista xlr/rca/hdmi/whatsoever
jakokeskusta sinne seinän sisään?

Köfte
05.07.2019, 21.53
Ah. tuo AT tuli kotiin, koeponnistin omilla tutuilla kamoilla/levyillä.
Panssarilaivan oloinen epeli, tosin ketterämpi ominaisuuksiltaan.
Rusetoitiin lahjapakettiin levyharjan kera valmiiksi rca-kytkettynä.

Concorde
24.07.2019, 16.01
LGn telkkusaaga sai lisäkäänteen, kun paneelia yritettiin korjata jo toistamiseen (ja taas viallinen varaosa) ja sitten korjaaja sanoi, että hän vie sen mennessään, hae Gigantista uusi...

Tänään kävin sitten kuitin kanssa Gigantissa ja homma meni kuten Strömsössä. Täysi hyvitys 799e kaksi vuotta vanhasta 49" ledi- telkusta ja satasen välirahalla 55" OLED tilalle täydellä takuulla ja 6kk HBOta kaupan päälle.

https://www.gigantti.fi/product/tv-ja-video/televisiot/OLED55C8/lg-55-4k-uhd-oled-smart-tv-c8-oled55c8

Tää on melkein 6/5 Gigantille.

Juha Lehtinen
24.07.2019, 18.33
Itselläni on LG:n OLED pelittänyt ilman ongelmia ja kuvanlaatu on meikäläiselle ollut vähintäänkin riittävän hyvä, musta on mustaa jota televisiolta halusinkin.

Concorde
08.08.2019, 10.25
On se hiano. Ton LG OLEDin kuva nimittäin. :D

Toi kuvanparannuspiirikin (α9 tjsp) tuntuu olevan ajan tasalla, koska lineaaritelkun SD-kuvakin näyttää jopa siedettävältä. Aika hienosti se osaa siitä silotella reunat tarkaksi, vaikka kaikkia yksityiskohtia sekään ei tietty pysty pelastamaan. HD-kuva miellyttää silmää ja 4K-kuva tubesta saa jo huokailemaan, josko tulevaisuudessa kaikki töllötys nousis moiselle levelillle kuvan laadun suhteen.

Juha Lehtinen
08.08.2019, 11.40
On se hiano. Ton LG OLEDin kuva nimittäin. :D

Toi kuvanparannuspiirikin (α9 tjsp) tuntuu olevan ajan tasalla, koska lineaaritelkun SD-kuvakin näyttää jopa siedettävältä. Aika hienosti se osaa siitä silotella reunat tarkaksi, vaikka kaikkia yksityiskohtia sekään ei tietty pysty pelastamaan. HD-kuva miellyttää silmää ja 4K-kuva tubesta saa jo huokailemaan, josko tulevaisuudessa kaikki töllötys nousis moiselle levelillle kuvan laadun suhteen.
Hieno kuvaa nuo LG:n OLED tv:t pystyy tuottamaan. Netflix tarjoaa ihan kohtuullisesti 4K materiaalia ja iTunesilla on myös 4K materiaalia hyvää vauhtia tulossa. Kuitenkin tuohon 4K materiaalin määrään liittyen on hieman ehkä outoa että 8K televisioitakin on jo tuotu markkinoille. Sony on jo 16K jätti tv:n esitellyt.

JackOja
08.08.2019, 11.49
Kannattaa skipata tarpeettomat välivaiheet ja odottaa 64K- tai 128K -telkkaria. Ehkä jopa 256K?

Smo
08.08.2019, 14.04
Voi sitten mennä katselemaan Suomen elokuvateattereihin 2K elokuvia

Juha Lehtinen
08.08.2019, 14.16
Joskus 70-luvun alussa kun kävin oman paikkakunnan elokuvateatterissa niin elokuvia oli hieno katsoa isolta kankaalta ilman äänitehosteita yms nykyajan hienouksia kun ei niistä tiennyt. Teatteriin eivät tahtoneet aina kaikki halukkaat päästä, sen verran täyteen sali tuli. Kovin on ajat muuttuneet.

Jopotuinen
09.08.2019, 21.05
Kävin myös jokus jonkun tunnetun suomalaisen rainan teatterissa, mutta leffan taustamusa oli korvia satuttavaa, olisi pitänyt olla tulpat. Eikä repliikeistä sen melun tähden saanut mitään tolkkua. Tekstitys suomeksi toki olisi auttanut. Vitutti.

Sen koommin en ole viitsinyt vaivautua, kun ei edes ton vertaa enempää asiaa osata, tai että "taiteelisen ilmaisun" trendi on tämä.

hcf
22.08.2019, 19.36
Onko kokemusta sennheiserin langattomista?
Täs puntairoinu että ostaako rs175 vai bluetooth kuulokkeet (hd4.40/4.50)
Bluetooth kulkis mukana mutta ei niin hyvät tv käytössä. Viivettä yms. Ja tv:lle olis pääasiallinen käyttö.

Mitehän nuiden äänenlaatu eroaa?

Lähetetty minun F8331 laitteesta Tapatalkilla

JackOja
23.08.2019, 11.24
Töllö hankinnassa, 55" OLED (itse haluaisin 65", mut vihven mielestä liian iso). Olisko jotain syytä olla hankkimatta "TM testivoittaja"-Philipsiä (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/75540/mgnmf/Philips-55OLED903-55-Smart-Android-4K-Ultra-HD-OLED-televisi?list=OZCYkR5W2PF54YpD5I5AEhC1Rn5HTXK5PqMk hYRZ9hhjfK9)? Hitaudestahan tuota on moitittu. Mutta kuvan pitäis olla hyvä. Ja onhan se, mutta niin oli kaikki muutkin kun niitä Verkkiksessä ja Gigantissa tuijotteli kun kaikissa pyöri 4K-demomatsku eikä oikeat tv-kanavat.

Tuollaista ambient-valaistusta en tunne tarvitsevani ja B&W-kajauttimet menee ihan hukkaan kun vahvariin kuitenkin kytketään.

Lapsenahan vehje oli hyvä jos se oli Philips, mutta sittemmin olen pitänyt sitä ihan roskamerkkinä. Olenko ihan väärässä? Onko Philips edelleen Philips vai kiinalaisille myyty brändinimi niinku Nokia?

Jopotuinen
23.08.2019, 12.16
Joitain vuosia sitten TV mekaanikko neuvoi jättämään Philipsit kauppaan vikojen tähden.
High end laitteiden keskinäiset erot kuvanlaadussa keskenään saattavat lopulta olla jo varsin vaatimattomat, mutta kakessa ja käyttiksessä on eroja.

Kakeen kannttaa perehtyä, jotta on sopivan kokkone ja toiminnoiltaan järkevä.

Paneleiden valovuodot oli yleinen ongelma. LG OLED ovat valitelleet jotan raitaisuudesta tms.
VesaP taisi hommata hiljan Sampan QLED taulun, kannattaa siltä kysästä hankinnan ja valinnan vaiheista.

Ja jos on friikki, niin sitten vielä kuvan kalibrointi liikkeessä. Veloittavat tosin siitä, mutta jos samassa yhteydessä saa sovittua valovuotoisen paneeliin blokattavaksi ja töllö vaihtoon, niin sitten.

Afterdawn sivustoon kannatta perehtyä, siellä runsaasti keskusteluja ja arvioita merkkikohtaisesti.

Mulle tuli hommissa 55, olin tilannut 65 mutta IT:n kanssa mietittiin sitten toi pienempi ja onhan sekin jo julmetun kokkone.

Munarello
23.08.2019, 12.51
Eipä ole Philips tainnut valmistaa itse telkkareita enää muutamiin vuosiin vaan on myynyt lisenssin nimensä käyttöön muille toimijoille. Kyllähän noita Philipsin telkkareita on tietääkseni hajoillut ihan takuuaikana melko runsaasti, mutta sitähän se on kun mahdollisimman halvalla tehdään.

Esko
23.08.2019, 13.56
Mulle tuli hommissa 55, olin tilannut 65 mutta IT:n kanssa mietittiin sitten toi pienempi ja onhan sekin jo julmetun kokkone.

Siis tietokonenäytöksikö? 4K vai enemmän? Tuttu hankki joskus vuosia sitten kotiin ja töihin tuollaisen 4K kaarevan ruudun koodausnäytöksi mutta eihän se nyt varsinaisesti hyvä ole jos normaaleilta näyttöetäisyyksiltä on tarkoitus katsoa. Pikselikoko on sen verran iso, että kuva näyttää epäterävältä. Katsomisetäisyyttä pitäisi olla reilusti toista metriä. Jos on 8K niin sitten ruudulle mahtuu toki aika paljon nähtävää kerralla.

Juha Lehtinen
23.08.2019, 14.07
Itselläni on muutaman vuoden ikäinen LG OLED55B6V. Itse näyttö on toistaiseksi toiminut ilman ongelmia. Sovellukset ovat olleet ainoat jotka ovat joskus temppuilleet, lähinnä Ylen areena. Philips ei tänä päivänä ole ollut enää se "the televisio" ainakaan testien suhteen. Itsellä oli joskus Sonyn 55" led tv hetken käytössä mutta siinä oli valovuoto niin karsea että vaihdoin sen heti LG:n Oled:iin. Hyviä televisioita löytyy varmaan monelta valmistajalta mutta mallistoissa voi olla isojakin eroja ettei voi suoraan yleistää että joku merkki on parempi kuin joku toinen. Televisiota ei kannata ostaa ilman koekatselua, mieluiten vielä kotona.

Jopotuinen
23.08.2019, 14.12
^^ Ihan neukkari käyttöön vaan, 4K olettaisin olevan.

JackOja
23.08.2019, 14.32
Sehän noissa kaikissa tuntuu olevan vikana, että aina on jotain ikävää ominaisuutta tai puutetta kun testejä ja käyttäjäkommentteja lukee. Miksei joku voisi tehdä tuotetta, jossa kaikki on mallillaan? Luulisi, että plusmiinus parilla tontulla saisi tuotteen, jota ei tarvitsisi harmitella. Siksi taitaa olla myös ihan sejasama minkä ostaa... Sony, Samsung, LG... pilirimpsis.

pätkä
23.08.2019, 14.47
Mulla on pari vuotta vanha Sony 65” XE90 ja olen edelleen todella tyytyväinen ko. kapineeseen. Uudempi malli taitaa olla XF90. Kumpikaan ei ole Oled-paneelilla mutta kannattanee tsekata, jos ei ole aivan ehdoton vaatimus. Hinta on jo pudonnut siitä mitä linkin takana mainitaan.

https://www.whathifi.com/sony/kd-65xf9005/review

oem
23.08.2019, 15.03
Oma Philips juuri nyt rikki ja odottaa lähettämistä korjaukseen. Ostettu 01/17. Näkyy mutta ei sammu eikä kauko-ohjaimen painallukset mene perille.
Ostin jo uuden eri merkkisen ja lähetän vanhan sitten kun uusi tulee ja on katselukunnossa.

Jopotuinen
23.08.2019, 16.35
Joskus kun näitä ihmettelin, niin varteenotettavat valmistajat satunnaisessa järjestykssä: Samsung, Sony, LG ja oliskos ollut vielä Pana.

Korealaisissa kaken namiskelit yleensä sijoitettuna "engalantilaisessa" järjestyksessä, jolloin ergomia yhdelleä kädellä operoituna oikeakätisenä ei aina paras mahdollinen käytetyimpien namiskojen osalta, kuten äänenvoimakkuus ja kanavan valinta. Vasureilla tillanne voikin olla jo ihan toinen :D

Juha Lehtinen
23.08.2019, 16.44
Joskus arviolta 25-vuotta takaperin (tai kenties ennemmin) eräässä Raumalaisessa hifi alan liikkeessä ihastelin 32" Sonya jonka hinta oli silloin jotain 24000mk. Olisiko ollut ensimmäisiä tasaisia putkitöllöttimiä. Tuohon aikaan taisi Sony olla se "the televisio".

marco1
23.08.2019, 16.47
Älä pidä muita televisioita: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/78280/mjsfv/Sony-KD-98ZG9-98-Android-8K-Ultra-HD-Smart-LED-televisio?list=OZCYkR540HH5HUZk5bXdn5402q5m1sJ5lZf E5ceMz5wr6s5kdyt5ID3v5m1bwN2GAK5m67a5c3o55Pinq5IDI c5pFfa5ktDN5kOB15mzHt5lNU05bF8OhYWvc5wrd5R
Sony KD-98ZG9 98" on vaan 84 999,90€ verkkokauppa.comissa.

Juha Lehtinen
23.08.2019, 16.56
Älä pidä muita televisioita: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/78280/mjsfv/Sony-KD-98ZG9-98-Android-8K-Ultra-HD-Smart-LED-televisio?list=OZCYkR540HH5HUZk5bXdn5402q5m1sJ5lZf E5ceMz5wr6s5kdyt5ID3v5m1bwN2GAK5m67a5c3o55Pinq5IDI c5pFfa5ktDN5kOB15mzHt5lNU05bF8OhYWvc5wrd5R
Sony KD-98ZG9 98" on vaan 84 999,90€ verkkokauppa.comissa.
Ainakin on pilkettä silmäkulmassa ollut arvostelun suhteen :D.

Pekka L
23.08.2019, 17.01
Tulisi siinä hoidettua olkkarin lämmitys samalla. Tehonkulutus 802W.

JackOja
24.08.2019, 17.55
2-kanavainen vahvistin laadukkaalla da-muuntimella herjaa, ettei pysty käsittelemään töllöstä tulevaa optista digisignaalia. Ilmeisesti siksi, että tuleva signaali on monikanavaista. Eikä töllön asetuksista saa muutettua 2-kanavaiseksi.

Saako kaupasta jonkin ratkaisun tuohon väliin 5.1 -> 2 tms. Nyt pitää ottaa audio analogisena kuulokeliitännästä(!) ja sehän on ihan dorkaa 2010-luvulla.

Pekka L
24.08.2019, 18.17
Tuleeko tv:stä monikanavaista ääntä? Epäilen suuresti!

pätkä
24.08.2019, 18.29
2-kanavainen vahvistin laadukkaalla da-muuntimelka herjaa, ettei pysty käsittelemään töllöstä tulevaa optista digisignaalia. Ilmeisesti siksi, että tuleva signaali on monikanavaista. Eikä töllön asetuksista saa muutettua 2-kanavaiseksi.

Saako kaupasta jonkin ratkaisun tuohon väliin 5.1 -> 2 tms. Nyt pitää ottaa audio analogisena kuulokeliitännästä(!) ja sehän on ihan dorkaa 2010-luvulla.

Onko töllössä äänilähtö asetuksena bitstream? Jos on, niin asetukseksi pcm, jos mahdollista.

JackOja
24.08.2019, 19.38
^^en mä tiedä, en ole multichanneliin koskaan lähtenyt

^PCM on asetus.

pätkä
24.08.2019, 21.48
^höh, oisko toslink-letku rikki? Näkyykö letkun päästä punaista valoa?

(TV:n HD-kanavilla on ollut monikanavaääni jo pitkään).

Jopotuinen
24.08.2019, 22.05
Ihanaa, ostit siis siis uuden HighEnd töllön kaikilla herkuilla?
Eihän niitä ole edes tarkoitettu tomimaan!

Good luck! :rolleyes:

Juha Lehtinen
24.08.2019, 22.26
^^en mä tiedä, en ole multichanneliin koskaan lähtenyt

^PCM on asetus.
Saatko vahvistimesta valittua tulosignaalia?. Itselläni on ollut välillä opiskelemista näitten uusien televisioiden kanssa. Jos ei ääntä ole kaiuttimista ulos tullut niin ainakin omalla kohdalla syy on löytynyt television asetuksista. Itse joudun omasta vahvistimesta valitsemaan dig-1 tai hdmi-1 tuloliitännän kauko-ohjaimella riippuen minkä laitteen kautta ääntä haluan. Jos on uusi tv niin aika outoa jos ei saa määriteltyä ääniasetuksia tv:stä.

JackOja
24.08.2019, 23.39
No nyt on opiskeltu asia ja kyllä se nyt niin taitaa tosiaan olla, että ulostulo on kuin onkin monikanavaista ja vahvistin kykenee ymmärtämään vain kahta. Eikä pysty muuttamaan simuloiduksi kaksikanavaiseksi.

Toinen mahdollinen audioliitäntä olisi HDMI Arc, mutta vahvarissa ei ole sitä ja sekin output on monikanavaa.

Tulkoon nyt sitten kuulokeliitännästä, toimiihan se noinkin. Onneksi liitäntä on piilossa eikä etupaneelissa.

Juha Lehtinen
24.08.2019, 23.50
En ole ihan varma mutta uudemmista televisioista taitaa monesta ellei peräti kaikista puuttua ennen niin perinteiset rca-liittimet jotka saattaisi olla se liitäntätapa jolla voisi saisi äänen 2-kanava vahvistimiin.

oem
25.08.2019, 09.35
Jos kytkee optisesta outputista digi/ana, 2-kanavaiselle muuntimelle, (2 rca-ulostuloliitintä), on lopputulos 2ch.
Oman kokemuksen mukaan ainakin ex-Philipsini äänenlaatu digitaalisesta outputista on paljon parempi kuin kuulokeliitännästä 2.1 vahvistimella.

P.S.
muuntimissa on eroa.

Juha Lehtinen
25.08.2019, 10.24
No nyt on opiskeltu asia ja kyllä se nyt niin taitaa tosiaan olla, että ulostulo on kuin onkin monikanavaista ja vahvistin kykenee ymmärtämään vain kahta. Eikä pysty muuttamaan simuloiduksi kaksikanavaiseksi.

Toinen mahdollinen audioliitäntä olisi HDMI Arc, mutta vahvarissa ei ole sitä ja sekin output on monikanavaa.

Tulkoon nyt sitten kuulokeliitännästä, toimiihan se noinkin. Onneksi liitäntä on piilossa eikä etupaneelissa.
Olisiko tämä (https://www.gigantti.fi/product/audio-ja-hifi/aanikaapelit-ja-adapterit/FIIOD03/fiio-d-a-muunnin-d03k) sellainen laite jolla saisit tehtyä signaalimuutoksen. Kaikki ylimääräiset laitteet toki on vanhan aikaista ja aina ei ole 100% varmuutta toimivuudesta.

JackOja
25.08.2019, 17.53
^ahaa, tuollaisia on siis olemassa! Pitääpä kysyä vastaavaa Kruunuradiosta kun sinne on muutakin asiaa.

Kuulokelähtö ei hifimiehen mieltä lämmitä eikä muutenkaan ole kovin elegantti ratkaisu.

Jopotuinen
25.08.2019, 18.55
Joskus itseskin kipristelin juuri ton asian kanssa. Paikalla kävi koiteatterivahvistinkin, mutta palautin, kun luvatusta poiketen ei ollut täysin yhteistyökykyinen Samsung kanssa.
Aina kun sai jonkin jotenkin toimimaan, niin asetusten tai sitten jotain harmia kapulan kanssa äänen voimakkuuden säädössä (toimii tai ei toimi), tai TV:n omien kaiuttimien päällä / pois päältä olon kanssa.

Lopputulema oli sitten kuulokeliitäntä/XLR ja 2.1 Genelec, joka tosin lakkasi toimimasta jo jokunen vuosi sitten ja kyllästyneenä antanut asian sitten olla.

Juurisyy kai on se, ettei äänentoistojärjestelmä ole merkkiä Samsung. Tämä on tyypillistä Samsungia oman tuoteperheen lisäosien myynninvarmistusta.

Kuhan
25.08.2019, 23.15
Täällä ainakin on Juha Lehtisen linkkaaman kaltaisella boxilla toiminut hyvin jo monta vuotta. Toimii 6.1 systeemilläkin oletusten mukaisesti, jos tv-kanavan toimittama ääni on riittävää tasoa.

Jopotuinen
26.08.2019, 08.54
Ja vahvarin ON/OFF ohjaus tossa Genelec tapauksessa hoituu master/slave jatkoroikalla (mallia IKEA), elikkä kaikki siihen liitetty menee automaagisesti ON/OFF telkkarin tahdittamana.
Vink: Samaan töpseliin voi koplata myös jonkin telkkarin taustavalaistuksenkin, jos siltä tuntuu.

Ohessa mallia Mätänet:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/384402/AEG-jatkojohto-ylijannitesuoja

Hyväähän tuossa on myös toi ylijännitesuoja, jos oikein toimii ja siivoaa kaikki jännitepiikit pois, jotka ovat elektroniikan sielunelämää lyhentäviä juttuja.

https://asset.motonet.fi/img/3/384402/500/384402.jpg

JackOja
26.08.2019, 18.13
No nyt!

Jostain valikon valikon valikon valikon valikon valikosta löysin pcm-aiheisen asetuksen, jossa vaihtoehtoina olivat
-Automaattinen pakattu PCM 1
-Automaattinen pakattu PCM 2
-PCM

tjsp.

Ensimmäinen oli oletuksena ja kun vaihtoi pelkkään pcm:ään niin alkoi toimia. En tosin löydä enää samaa valikkopolkua vaikka kuinka etsin. Olis kiva tietää :) sinne ei suinkaan menty kohdan "PCM" kautta tai ääniasetusten. Tai minkään sellaisen, josta olisi voinut päätellä apua löytyvän.
Asetuksissa "ylimmäisenä" näkyi aiemminkin pcm eli mistäpä olisi arvannut.

Juha Lehtinen
26.08.2019, 18.24
No nyt!

Jostain valikon valikon valikon valikon valikon valikosta löysin pcm-aiheisen asetuksen, jossa vaihtoehtoina olivat
-Automaattinen pakattu PCM 1
-Automaattinen pakattu PCM 2
-PCM

tjsp.

Ensimmäinen oli oletuksena ja kun vaihtoi pelkkään pcm:ään niin alkoi toimia. En tosin löydä enää samaa valikkopolkua vaikka kuinka etsin. Olis kiva tietää :) sinne ei suinkaan menty kohdan "PCM" kautta tai ääniasetusten. Tai minkään sellaisen, josta olisi voinut päätellä apua löytyvän.
Asetuksissa "ylimmäisenä" näkyi aiemminkin pcm eli mistäpä olisi arvannut.
Hyvä että alkoi pelittämään. Mikäs televisio ja malli sinulla on?. Kiinnostaisi itseäkin lähteä netistä hakemaan ohjekirjaa ja tutkimaan mitä siitä sanotaan, ihan uteliaisuuttaan. Itselläni on LG josta kuvan,äänen jne pikavalikot saa näkyviin kun painan kauko-ohjaimesta nappulaa jossa on hammasrattaan kuva. Kun samaa nappulaa painaa pidempään niin pääse syvemmälle asetuksiin.

Jopotuinen
26.08.2019, 19.18
Töllöissä on muuten myös huoltovalikko, jota kautta pääsee ronkkimaan telkun sielua syvällisemminkin.
Google kertoo näppäinyhdistelmän, millä sinne pääsee. Itse olen tuolta ruuvaillut muistaakseni Lip sync arvoja, joka onkin tarpeen, jos ääntä kierräteään vahvistimen kautta. Viive kuvan ja äänen välillä voi silloin kasvaa häiritsevän suureksi.


Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

JackOja
27.08.2019, 10.38
Hyvä että alkoi pelittämään. Mikäs televisio ja malli sinulla on?. Kiinnostaisi itseäkin lähteä netistä hakemaan ohjekirjaa ja tutkimaan mitä siitä sanotaan, ihan uteliaisuuttaan. Itselläni on LG josta kuvan,äänen jne pikavalikot saa näkyviin kun painan kauko-ohjaimesta nappulaa jossa on hammasrattaan kuva. Kun samaa nappulaa painaa pidempään niin pääse syvemmälle asetuksiin.

Sony AG8. Kyllähän minäkin asetuksiin pääsen, mutta tuo löytyi jostain monimutkaisen valikkopolun takaa ja sillain, että jossain (missä ihmeessä se olikaan?) piti tehdä jotain, että PCM-tyypin valinta ylipäätään aktivoitui. Manuaali (https://www.sony.fi/electronics/support/oled-tvs-android-a8g_ag8-series/kd-55ag8/manuals)(nyt vasta katsoin :o) ei kerro asiasta mitään. Kehoittaa vain asettamaan lähdöksi PCM jos äänijärjestelmä on 2-kanavainen. Siinähän se koko ajan olikin.

Juha Lehtinen
27.08.2019, 11.03
Ei ole mitenkään tavatonta näitten uusien töllöttimien kanssa kun hetki sitten ääni toimi ja seuraavalla kerralla ei enää. Itsellänikin muutaman kerran käynyt niin että kotiteatterivahvistimesta ei ääni tulekaan seuraavana päivänä. Pään yläpuolella on silloin nippu ????? merkkejä. Nyt 2-3 vuotta myöhemmin luulen ymmärtäväni LG:tä paremmin. LG:stä kun löytyy 8 eri äänilähtö vaihtoehtoa pikavalikosta ja osan niistä saa erikseen configuroitua onko optinen vaiko hdmi. Sitten pitää vielä vahvistimesta muistaa vaihtaa oikea äänitulo.

JackOja
27.08.2019, 11.13
Ei ole mitenkään tavatonta näitten uusien töllöttimien kanssa kun hetki sitten ääni toimi ja seuraavalla kerralla ei enää...

Äh, nyt se sen sanoo, juuri kun minulla oli voittajan olo :(:)

Juha Lehtinen
27.08.2019, 15.11
Sony AG8. Kyllähän minäkin asetuksiin pääsen, mutta tuo löytyi jostain monimutkaisen valikkopolun takaa ja sillain, että jossain (missä ihmeessä se olikaan?) piti tehdä jotain, että PCM-tyypin valinta ylipäätään aktivoitui. Manuaali (https://www.sony.fi/electronics/support/oled-tvs-android-a8g_ag8-series/kd-55ag8/manuals)(nyt vasta katsoin :o) ei kerro asiasta mitään. Kehoittaa vain asettamaan lähdöksi PCM jos äänijärjestelmä on 2-kanavainen. Siinähän se koko ajan olikin.
Televisioiden manuaalit näyttää tänäpäivänä olevan kaikissa merkeissä vähän samanlaiset eli erittäin suppeat, ikään kuin oletuksena olisi että kaikki toimii laakista automaattisesti ja ettei käyttäjän tarvitse enempää tietääkään.

hcf
28.08.2019, 12.35
Ei ole mitenkään tavatonta näitten uusien töllöttimien kanssa kun hetki sitten ääni toimi ja seuraavalla kerralla ei enää. Itsellänikin muutaman kerran käynyt niin että kotiteatterivahvistimesta ei ääni tulekaan seuraavana päivänä. Pään yläpuolella on silloin nippu ????? merkkejä. Nyt 2-3 vuotta myöhemmin luulen ymmärtäväni LG:tä paremmin. LG:stä kun löytyy 8 eri äänilähtö vaihtoehtoa pikavalikosta ja osan niistä saa erikseen configuroitua onko optinen vaiko hdmi. Sitten pitää vielä vahvistimesta muistaa vaihtaa oikea äänitulo.

Käytä HDMI arc liitäntöjä ja 1.4 piuhaa jos semmoset löytyy töllöstä ja vahvistimesta. Heivaa optiset mäkeen. Töllö ja vahvistin kommunikoi sen välityksellä. Esim käynnistyy automaattisesti. Liitäntä on 2 suuntanen niin et tarvi ku tuon yhden piuhan
Muitaakseni pitää olla CEC Tai simplink päällä että toimaa

Juha Lehtinen
28.08.2019, 13.14
Käytä HDMI arc liitäntöjä ja 1.4 piuhaa jos semmoset löytyy töllöstä ja vahvistimesta. Heivaa optiset mäkeen. Töllö ja vahvistin kommunikoi sen välityksellä. Esim käynnistyy automaattisesti. Liitäntä on 2 suuntanen niin et tarvi ku tuon yhden piuhan
Muitaakseni pitää olla CEC Tai simplink päällä että toimaa
Tuo mahdollisuus minulla onkin joskus ollut ja joskus jostain syystä päädyin siihen ratkaisuun että AppleTV:stä menee HDMI vahvistimen HDMI:hin ja TV:stä optinen vahvistimen saman tulon optiseen jossa on AppleTV:n HDMI. Vahvistimesta HDMI ulostulo menee kaapeli TV:hen. Tällä olen hakenut jotain sellaista ratkaisua kun katson Canal Digitalin boksilla taivaskanavia niin AppleTV:n kautta voin iPadilla toistaa Spotifyta ilman että televisiossa kuva vaihtuu. Canal Digitali boksin HDMI menee siis televisioon. Joskus tulee katseltua tv:tä samaan aikaan kun AppleTV:n kautta soi taustamusiikki.

Jopotuinen
11.09.2019, 21.08
Mikähän tohon Rouvan telkkarin tullut, kun pätkii pikselimössä ja valittelee välillä heikko signaali ja tarjoaa mustaa ruutua.
Coxi-kaapelia kun sitten siirtelee ja etsii sopivaa paikkaa, niin sitten jossain kohden tokenee.
Eri kanavanipuilla eri asetukset antennikaapelille.
Olen nyhtänyt kaikki ylimääräiset piuhat pois.
Perus coxin voisi tietenkin korvata laadukkaammallakin, mutta kyllä tollasen normikaapelin pitäisi pärjätä ihan hyvin.
Veneen VHF radiokaapelin uusin jokin aikaa sitten tällä laadukkaalla, kun vedettävää tuli parikyt metriä niin ettei vaimenisi kovin:
https://www.partco.fi/fi/kaapelitjohdot/antennikaapelit-50ohm/7707-kaa-ant-aircell7.html

Seinän takana oleva PC:n HDMI vaikuttanee myös häiriköivästi päällä ollessa. Löysin hiljan kätköistä yhden irtonaisen ferriitin, voisi kokeilla laittaa se HDMI kaapeliin kiinni.
Makkarin telkkarissa oli joskus samaa vaivaa yhden kanavanipun kanssa ja siihen taisi tepsiä häiriönpoistajalla varustettu HDMI.

Kaapliverkossa ollaan.


https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1cYn1PXXXXXXPapXXq6xXFXXXo/Gold-Plated-Nylon-Braided-HDMI-Cable-HDMI-2-0-4K-x-2K-Ethernet-Support-Video-4K.jpg_50x50.jpg

3001
08.10.2019, 20.05
Piti alkaa leffafiiliksiä kasvattamaan, niin jotain piti tehdä. Kainennäkösiä lisäefektejä löytää kyllä.
2x15" dayton audion subit vajaa 300ltr koteloissa, sopivan matalalle viritettynä. I nuke6000 dsp syöttää virtaa.
Kiva kun torpedo jysähti sukellusveneeseen, niin sai takapuoli vähän hierontaa sohvalla.

Seuraavaksi pääkaiuttimien tekoon.

https://i.imgur.com/g23w59G.jpg

Köfte
01.11.2019, 14.28
Rippikouluiän jo ylittänyt DVD-soitin (polttava malli) halusi siirtyä SER-osastolle saattohoitoon.
Tuolle pitäsi korvaaja löytää; massamuisti ja suoratoisto ajoivat levykärvennyksen ohi.

Juha Lehtinen
01.11.2019, 18.13
Rippikouluiän jo ylittänyt DVD-soitin (polttava malli) halusi siirtyä SER-osastolle saattohoitoon.
Tuolle pitäsi korvaaja löytää; massamuisti ja suoratoisto ajoivat levykärvennyksen ohi.
Tällä on vielä ps3 jolla voi dvd, blue-ray ja cd-levyjä toistaa. Dualshock peliohjain on sen verran kömpelön oloinen ohjain levyasema käytössä että en ole edes cd-levyjäkään paljoa sillä toistellut.