Näytä tavallinen näkymä : Jarruletkujen vaihtaminen ristiin
Marcello
27.03.2017, 20.44
Hei
Tuli tilattua pojalle maastopyörä briteistä ja kasauksessa huomasin että Tektro HDC 330 hydrauliset levyjarrut ovat asennettu siten että oikea jarru ottaa eturenkaaseen ja vasen takarenkaaseen eli päinvastoin kuin Suomessa yleensä.
Helpoin lienee vaihtaa letkujen päät keskenään vai ?
Onnistuuko tuo helposti itsekin eikä öljyä tarvitse lisätä samalla ? Tarvitseeko joku osa uusia samalla ?
Kiitos jo etukäteen
Tämä löytyi YouTubesta mutta leikkausta ei tarvi varmaan tehdä.
https://youtu.be/cokWXvmdK38
orc biker
27.03.2017, 21.18
Helpoin lienee vaihtaa letkujen päät keskenään vai ?
Ei niitä oikein muutenkaan voi, kun piuhan mitta ei varmasti toisessa riitä vaihtamalla jarrut päittäin.
Onnistuuko tuo helposti itsekin eikä öljyä tarvitse lisätä samalla ? Tarvitseeko joku osa uusia samalla ?
Suosittelen, että varaat öljyä ja ilmaustyökalut kuitenkin valmiiksi, jos menee jotain pieleen. Niitä kuitenkin tarvitaan jossain vaiheessa.
Hei
Tuli tilattua pojalle maastopyörä briteistä ja kasauksessa huomasin että Tektro HDC 330 hydrauliset levyjarrut ovat asennettu siten että oikea jarru ottaa eturenkaaseen ja vasen takarenkaaseen eli päinvastoin kuin Suomessa yleensä.
Helpoin lienee vaihtaa letkujen päät keskenään vai ?
Onnistuuko tuo helposti itsekin eikä öljyä tarvitse lisätä samalla ? Tarvitseeko joku osa uusia samalla ?
Kiitos jo etukäteen
Tämä löytyi YouTubesta mutta leikkausta ei tarvi varmaan tehdä.
https://youtu.be/cokWXvmdK38
Tuon leikkaamisen tarkoitus lienee tiivistää uusi liitos.
Kannattaako vaihtaa on pitkälti makuasia kun muissa 2-pyöräisissä kuin polkupyörät ne on juuri noin.
Marcello
27.03.2017, 22.31
Siinä mielessä makuasia joo..Mutta poika on 12v ja vaihtelevat kavereiden kanssa pyöriä välillä niin olisi varmaan paras että on Suomi standardin mukaisesti jarrut ettei joku loukkaannu kun painaa kurvissa liikaa etujarrua vahingossa ja rengas lähtee alta.
^Kannattaa kyllä jo senkin vuoksi että jos seuraavassa pyörässä mannermaiset jarrut...
orc biker
27.03.2017, 23.31
Jos letkua lyhennetään, pitäisi vaihtaa uusi oliivi olettaen, että Tektron kiinnitysratkaisu on vastaava kuin esim. Shimanon. Eli sellaisia kannattaa hommata pari myös.
Varman päälle pelaaja hankkii kyseiseen jarruun sopivaa nestettä ja 2 kpl oliiveja, jotta ei ala vahingossakaan kahvan päästä vuotamaan
Meidän taloudessa ajellaan niin että oikealla kädellä on etujarru, siksi on tullut jokuset jarrut käännettyä useampaan pyörään oston jälkeen ja ennen myyntiä. Joka kerta sama juttu. Letkut irti, vaihdetaan päikseen, pari lirpautusta kahvasta, nestemäärän tarkistus/parin tipan lisäys ja sitten ajoon.
Ostin tammikuussa evanssilta Charge cooker midi 2 27.5+ maasturin, siinä vaihto onnistui vaihtamalla kahvat päikseen tangossa, nehän on täysin symmetriset toisin kuin käyräsarvipyörissä. Kymmenen minuutin homma eikä tartte letkujen kans pusata. Jarrut juurikin nuo samaiset tektrot.
Coasting
28.03.2017, 16.50
Hun duunimatkalla englannissa oltiin fillaroimassa niin totesin ekan mutkan jälkeet ettei homma toimi.
Ainakin sen fillarin jarrukahvat symmetriset niin irroitettiin vain kahvat ja vaihdettiin toiselle puolelle.
Helpoin ratkaisu jos onnistuu.
Kannattaako vaihtaa on pitkälti makuasia kun muissa 2-pyöräisissä kuin polkupyörät ne on juuri noin.
Ei todellakaan ole niissä muissa noin, koska vasen kahva on kytkin ja kytkin ei voi olla oikealla kaasun kanssa samalla puolen ;)
^Eikä etujarru voi olla vasemmassa kahvassa;)
Marcello
28.03.2017, 19.08
Ostin tammikuussa evanssilta Charge cooker midi 2 27.5+ maasturin, siinä vaihto onnistui vaihtamalla kahvat päikseen tangossa, nehän on täysin symmetriset toisin kuin käyräsarvipyörissä. Kymmenen minuutin homma eikä tartte letkujen kans pusata. Jarrut juurikin nuo samaiset tektrot.
Tuota pähkäilin mutta kahvat eivät ole identtiset...Nuo 3 ruuvia menisi mun mielestä alaspäin jos vaihdan vain kahvojen paikkaa keskenään letkuineen.
https://goo.gl/images/JEzn8V
Vai tarkoititko jotain muuta ?
orc biker
28.03.2017, 19.45
Tuota pähkäilin mutta kahvat eivät ole identtiset...Nuo 3 ruuvia menisi mun mielestä alaspäin jos vaihdan vain kahvojen paikkaa keskenään letkuineen.
https://goo.gl/images/JEzn8V
Vai tarkoititko jotain muuta ?
Joo, huono on ilmata alassuin, kun öljy ei ehkä kestä kovin hyvin siellä. Sitä paitsi nuo kannattaa muutenkin lyhentää sopivaan pituuteen. Eli öljyä, oliivi + tappi x 2, ilmaussetti varmuudeksi, niin pitäisi hoitua. Ne kannattaa omistaa muutenkin, joten se ei ole varsinaisesti lisähankinta.
Marcello
28.03.2017, 21.06
Joo voisihan mahdollisen ilmauksen tehdä kun kääntää kahvan tangon toiselle puolen...Mutta olisiko käytössä haittaa jos kahvat alaspäin ?
Laitoin eilen baiks huoltoon ja xxl huoltoon meilin mitä maksaa letkujen vaihtaminen ristiin..
^Lienet oikeassa tuon ilmausjutun suhteen kun ne ruuvit jää sinne alapuolelle. On mielestäni kuitenkin jopa siistimmän näköiset näin "väärinpäin". Toimivuuteen ei kuitenkaan mitään vaikutusta, hyvin pelittävät.
kalasatu
28.03.2017, 23.16
Näyttäisi jarrut hyvin samanlaisilta kuin omat Shimanot. Letkujen vaihto päikseen onnistuu helposti ilman öljyn lisäämistä tai ilmaamista. Kahdesti on tullut tehtyä temput ja tuo ei ole mikään erikoinen operaatio. Suunnittele miten vedät letkut uusiksi ja tarkista ettei tangon ääriasennoissa letkuihin tule vetoa.
Jos nykyiset letkut ovat ok:
1. Jarrupalat pois ja pumppaat jarrumäntiä ulos jarrusatulasta. Varmaan joku 4mm per puoli riittää. Öljyä pitäisi saada pumpattua jarrusatulaan, mutta jarrumäntiä ei saa päästää tipahtamaan pois.
2. Jarruvivut sellaiseen kulmaan, että letkujen irrotus ei valuta ylimäärin öljyä ulos
3. Letkujen irroitus ja vaihto päikseen
4. Kahvat takaisin samaan normaaliin asentoon
5. Kahvasta ilmausruuvi pois
6. Työnnä männät takaisin jarrusatulaan
7. Testaa jarrujen toiminta ja ilmausruuvi takaisin
8. Tarkista että letkujen kiinnitys ei vuoda öljyä
9. Polkemaan
Letkun irroitus päästää pienen määrän ilmaa letkuihin. Jarrumäntien työntäminen jarrusatulaan pakottaa letkun yläpäässä olevan ilman kahvaa ja ilmausaukosta pihalle.
kalasatu
28.03.2017, 23.22
Lisätään nyt vielä linkki johonkin artikkeliin, jossa olisi kuvilla selitetty letkujen lyhennys:
http://www.epicbleedsolutions.com/blog/shorten-shimano-hoses-without-bleeding/
Tuossa ohjeessa puhutaan mäntien pumppaamisesta ulos 2-3mm. Jokainen tyylillään.
Step 4
Carefully squeeze the brake lever just enough to advance both pistons outwards 2-3mm. This will enable you to bleed out any air that may enter the system when the hose is cut by pushing back the pistons in a later step.
noniinno
29.03.2017, 07.08
Mäntien sisään tai ulos pumppaaminen ennen ja jälkeen siirron ei riitä poistamaan kahvaan mahdollisesti mennyttä ilmaa. Nestettä ei turhaan kannata pumpata pois systeemistä. Ilman poistoon auttaa ilmaamnen. Kun toimii huolellisesti, ei ilmaamiseen ole vaihdon tai lyhennyksen yhteydessä tarvetta. Oma onnistumisprosentti n.98% koskematta mäntiin. Jos sen vaivan näkee, että ottaa palat irti ja ilmausruuvit auki, niin samalla voi tehdä kunnon ilmauksen.
kalasatu
29.03.2017, 10.53
Mäntien puristaminen takaisin jarrusatulaan riittää kaiken ilman pois saamiseen letkusta. Se jarruletkun ja kahvan väliin jäävä ilmamäärä on todella pieni. Jarrusatulaan saa yllättävän paljon (enemmän kuin tarpeeksi) jarrunestettä työnnettyä. Toki erillisen ilmauksen voi tehdä, mutta se on turhaa työtä jos jarrut muuten toimii hyvin.
edit: suuremmaksi mahdolliseksi ongelmaksi näkisin kuparitiivisteen uudelleenkäytön. Omalla kodalla vanha kuparinen oliivi on kuitenkin tiivistänyt liitoksen. Eipä nuo vanhat kuparitiivisteet ole koskaan tihkuttanut traktorin tai skootterin öljypohjassakaan.
Marcello
29.03.2017, 20.49
Vaihdoin nyt vain kahvat ristiin ja mm ilmausruuvi on nyt alapuolella.
Kuvissakin näkyy olevan tuo asennus..Tämä on se pyörä jonka tilasin
http://fi.sportsdirect.com/muddyfox-colossus400-932341?colcode=93234126
Kuulostaa siltä että ilmaushommiksi menee. Kahvoissa on se reservitankki pääsylinterin yläpuolella jotta painovoima vetäisi tarpeen tullen lisää nestettä sylinteriin.
noniinno
02.04.2017, 15.25
Kuulostaa siltä että ilmaushommiksi menee. Kahvoissa on se reservitankki pääsylinterin yläpuolella jotta painovoima vetäisi tarpeen tullen lisää nestettä sylinteriin.
Ei fillarissa ole vastaavaa painovoimaista reservitankkia niinkuin moottoripyörässä. Siellä on jokin kumisysteemi joka toimii nestetilavuuden tasapainottajana. Lisäksi rakenteesa voi olla kompensaatioportti, joka päästää nestettä tavittaessa pääsylinterin männän taaksekin. Siksi nuo systeemit onkin ilmattava (tai ainakin olisi hyvä) alakautta.
Hyvin onnistui itsellä letkujen vaihto kahvoista toiseen ilman ilmausta tai osien vaihtoa Deoren jarruissa.
Pystyy hetken aikaa. Valitse muokkaa ja sitten poista.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.