PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uusi käyttö/työmatapyörä hakusessa



toolmu
27.03.2017, 17.08
Vanha uskollinen ajokkini Tunturi X620 hybridi alkaa olemaan elinkaarensa ehtoopuolella (vm-08) ja tarkoitus olisi katsella uutta käyttö- ja työmatkapyörää.

Olisi kiva jos uusi pyörä kestäisi vähintään yhtä pitkään kuin mitä nykyinen on kestänyt. pyörällä ajetaan 1-10km pituista työmatka ja vapaa-ajan ajoa.
Metässä rymyämiseen löytyy maasturi ja pitemmät matkat mennään autolla :D

Vaatimuksia uudelle pyörälle:
hydrauliset levyjarrut,
kevyt
Ei liian makaava ajoasento, Tangon pitää olla suora ja penkkiä korkeammalla.
Joustokeulaa ei tarvi olla.
Lokarit pitää olla tai saada kiinni.

Hintarajaa pyörälle ei oikeastaan ole mutta ei tämmöisen käyttöpyörän tarvitse montaa tonnia maksaa.
varmaan siinä ~800-1200€ luokassa luulisi löytyvän.

Mitää akuuttia tarvetta pyörälle ei ole joten pystyy miettimään vaihtoehtoja ja väijymään tarjouksia.

nure
27.03.2017, 20.13
Tanko satulaa korkeammalla... Menisi muuten mummokategoriaan mutta ei niissä taida olla suoraa tankoa.

toolmu
27.03.2017, 20.38
Eikö ole muka olemassa mitään hybridityyppistä commuter-pyörää jossa olisi vähän pystympi ajoasento?

orc biker
27.03.2017, 21.20
Eikö ole muka olemassa mitään hybridityyppistä commuter-pyörää jossa olisi vähän pystympi ajoasento?
Varmasti on. Sellaisen nyt saa toki itsekin vaihtamalla stemmiä ja vaikkapa tankoa, jos ei suoralla tarkoittanut kirjaimellisesti suoraa tankoa, niin esim. reilu riser-tanko nostaa ohjausta jopa monta senttiä tarvittaessa.

toolmu
27.03.2017, 21.20
esim. kogan sivuilla pysty rakentamaan oman matkapyörän. Hinta on aika kova tuommosesta pyörästä ja tuo mummopyörän tanko ei nyt ehkä oo sitä mitä hain mutta sinnepäin tuo on
http://imgur.com/a/mUmzt

pee
27.03.2017, 22.50
Tuommoisilla ajoasentovaateilla kannattaa sitten investoida joustosatulatolppaan tai kunnolla jousitettuun satulaan. Kogassa näyttäisi joustotolppa olevankin.

nure
27.03.2017, 22.59
Juu, ei tosiaan mikään ergonominen asento, koko massa selän päällä... Ei ymmärrä, toisaaltaan en ymmärrä montaa muutakaan juttua noissa pystyissä asennoissa...

Markku Liitiä
28.03.2017, 10.50
Älkääs nyt, pojat! Jos katsoo vaikka Kona Dew'n (jota aina tavataan suositella tämäntyyppiseen ajoon) tuotekuvia, niin onhan siinäkin tanko satulaa korkeammalla - tai samalla tasolla ainakin. Aiheen aloittaja ei ehkä tarkoita, että tangon pitää olla 15 senttiä satulaa korkeammalla... Myönnetään tosin, että linkin Kogassa tanko on kyllä varsin korkealla.

toolmu
28.03.2017, 11.22
http://imgur.com/a/tQIsz
Tuossa on jonkun tori.fi ilmoituksen kuva juuri samanlaisesta pyörästä kuin mikä minulla nyt on.
Tuota tangon korkeutta voi muuttaa kätevästi. Tuo stemmin päällä oleva läppä nousee ja kulmaa voi muuttaa.
Aika pystyssä tuota on tullut pidettyä, samaantyyliin kuin kuvassa.

Leewi
28.03.2017, 11.39
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-solution-sport-9.0-583620 Radon Solution Sport olisi sinnepäin?

Markku Liitiä
28.03.2017, 11.46
Olin siis väärässä. Haet todella pystyä ajoasentoa. Onko sinulla jotain järkevää syytä, miksi ohjaustangon pitää olla noin korkealla? Ei kai maasturissasi tangon ja penkin korkeussuhde ole kuitenkaan tuollainen?

Leewin linkkaama Radon muuten näyttää ihan pätevältä. Siinähän on jopa säätöstemmi :D.

Leewi
28.03.2017, 11.57
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-solution-sport-9.0-583620 Radon Solution Sport olisi sinnepäin?

Tohon vielä tommonen stemmi https://www.rosebikes.co.uk/article/ergotec-octopus-50-xl-stem/aid:2668215 niin oltaisiinko lähellä haettua?

TERU
28.03.2017, 12.01
Parhaaseen pääsee kun valitsee ihan sopivan pyörän, vaihtaa tai vaihdattaa siihen sopivan korkea tangon, tankoa täytynee samalla tuoda lähemmäs joten vaihtaa myös lyhyemmän stemmin, esim näistä:

https://www.bikester.fi/pyoranosat/ohjaustanko-sarvet.html

Vaijereiden sun muiden letkujen pitäis yltää edelleen tuollaisen modauksen vuoksi. Ajaahan tuollaisella pystylläkin asennolla 1 - 10 km matkat.

toolmu
28.03.2017, 12.13
Tuo 3 rattainen etuvaihtaja on todettu aika turhaksi nykyisessä pyörässä normaalilla ajolla. Ei sitä tule juurikaan keskimmäiseltä rattaalta vaidettua. Jos vaihteita pitää vaihtaa niin takavaihtaja on riittänyt.
Katoin että kona dr.dew tai vastaava yhden eturattaan vaihteisto riittäisi varmaan omaan käyttöön.

Jomppanen
28.03.2017, 12.51
Mulla on Konan Dr.Dew.
http://www.konaworld.com/dr_dew.cfm

Olen 182cm ja jalka 88cm, Kona on 57-kokoa.
Ajoasento on siinä melko pysty. Jos pyörä olisi pienempää kokoa niin satulaa saisi ylemmäs ja ajoasentoa matalemmaksi.
Tuo koko on kuitenkin mulle sopiva, pienempi olisi liian lyhyt. Itse halusin asentoa hieman matalammiksi joten vaihdoin stemmin reilusti miinuskulmaiseen ja pidempään.
Edelleen asento on sellainen että ei tarvitse mennä niska vinossa jos haluaa katsella eteenpäin, toisaalta selkeästi sporttisempi asento on kuin noissa mummopyörissä ja Jopoissa.
Työmatka on 18km suuntaansa ja sitä olen sotkenut, talvella myös sähkölinjaa ja polkuja pitkin metsässä. Hyvin on mennyt kunhan metsässä pinta on ollut tarpeeksi kovaa ja tasaista.
Eli mielestäni hybridipyörä hyvässä mielessä.
Ei tuo malli varmaan kovin kaukana ole aloittajan vaatimuksista. Tankoa saa ylöspäin jos tarvii vaikka säädettävällä stemmillä. Kovin kevyt tuo ei ole mutta ei varmaan mikään hybridi ole.
Tuo ajoasento on tietty vähän suhteellinen mikä on kenenkin mielestä pysty. Mulla tosiaan stemmi vaihdettu ja tanko ala-asennossa ajoasento vastaa aika pitkälti sitä mihin olen tottunut jäykkäperäisessä maasturissa.

nure
28.03.2017, 16.38
^Ehkä et mutta moni pärjää. Tällä hetkellä kolme pyörää ajossa ja kaikki 1x systeemeillä eikä mitään ongelmia ympärivuotisessakaan ajossa.

Itsellä myös Kona Dew Deluxe modifoituna maantieajoon. Vaikka olen 180 senttinen niin vasta 58cm rungolla ja 135 millin miinuskulmaisella stemmillä sain aikaiseksi tarpeeksi matalan ajoasennon, siis omaan makuuni... Siis Dew:n "oikeilla" mitoituksilla ollaan aika lähellä tuollaista pystyä asentoa. Nuo säätökannattimet ja muut perkeleen keksinnöt kyllä kiertäisin kaukaa, mielummin suoraa kannattimen kulmilla ja tangon nousuilla hankkisin tarvittavan korkeuden noston...

Jomppanen
28.03.2017, 18.26
Säätökannatin toimi ihan hyvin kun haki oikeaa kulmaa tulevaan stemmiin.
Alkuperäinen kannatin oli Dr.Dewissä +- 6 astetta ja nyt taisi olla miinusta 21 astetta. En olis noin jyrkkää uskaltanut tilata mutta säädettävällä sai mitoitettua kulmaa kohdalleen. Asento on tosiaan edelleen melko pysty joten uskoisin että sen saa ihan tarpeeksi pystyyn kaikille kuskeille.
Talvella on välitykset riittäneet hyvin, kesällä pitkät alamäet ovat varmaan sellaisia että isoin vaihde loppuu kesken.
Ihan riittävän laaja pakka kyllä on kun ottaa huomioon että kyseessä on hybridi. Mulla on melkein aina 6kg takaritsillä ja talvella olen päässyt hyvin nekin mäet ylös missä muksut laskee pulkalla alas.

nure
28.03.2017, 20.04
^Siihen säätökannatinta voi käyttää just ja just. Dew:n runko taitaa olla aika lyhyt ja tosiaan reilusti plussakulmaisella kannattimella nousee kyllä melkein seisoma-asentoon.
Itse käyttänyt talvivälityksinä 32/12-32 ja kesäisin 36-38/11-21/23 kun ei enää klpaa ole edes tarkoituskaan ajaa...

Ohiampuja
29.03.2017, 15.52
^Ehkä et mutta moni pärjää. Tällä hetkellä kolme pyörää ajossa ja kaikki 1x systeemeillä eikä mitään ongelmia ympärivuotisessakaan ajossa.
Samat sanat, Norcon käyttöpyörässä on etuvaihtaja ollut keskellä kohta kolme vuotta. Se on 36 piikkinen ratas siinä keskellä jolla pärjätty ihan kohtuullisesti.

Kun jaksaisi niin repisin ylimääräiset vaihteet yms rattaat pois. :)

Garymies
29.03.2017, 18.41
Mullakin kaikissa pyörissä tällähetkellä 1x10 ja hyvin pärjää. Jos joku pyörä on ostaessa muuten sopiva, niin ei kannata etuvaihtajan takia jättää ostamatta. Ei ole iso homma ottaa etuvaihtajaa ja ylimääräisiä rattaita pois.

toolmu
30.03.2017, 09.29
Ainahan sitä etuvaihtajaa voi olla käyttämättä, mutta mielellään katselen jo valmiiksi sopivaa ilman etuvaihtajaa olevaa pyörää.
Mitä muita hyviä vaihtoehtoja on olemassa tuon Konan DR.DEWin lisäksi?

Juho Jokitalo
30.03.2017, 12.47
Jos on 3-7 pyörää, niin silloin varmasti pärjää yhdellä eturattaalla joka pyörässä. Koska joka tilanteeseen/keliin/maastoon on oma pyörä.
Ite veivaan samalla pyörällä työmatkat ja metsäpolut ym enkä pärjännyt yhdellä etusella joka alunperin siinä oli, vaan jouduin päivittään 2 etuselle. Nytkin meinaa loppua välitykset myötätuuleen tai alamäkeen, eli varmaan tulevaisuudessa pitää päivittää vielä voimansiirtoa. Mielestäni tuo 2 rattaan combo on hyvä, isolla(42) meen töihin ja pienemmällä (28) metsässä.

toolmu
30.03.2017, 13.03
Toki jos menee samalla pyörällä metsässä ja tiellä niin ei sillon yksi ratas riitä. Minulla on mettähommiin spessun fuse ja perusajoon tuo tunturin hybridi joka saa nyt jossain vaiheessa väistyä. Se menee joko myyntiin/vaihtoon tai jää kesäkäyttöön baarireissuille tai vastaavaan käyttöön. Minun tarpeeseeni riittää varmasti yksi eturatas.

Leewi
30.03.2017, 14.33
Ainahan sitä etuvaihtajaa voi olla käyttämättä, mutta mielellään katselen jo valmiiksi sopivaa ilman etuvaihtajaa olevaa pyörää.
Mitä muita hyviä vaihtoehtoja on olemassa tuon Konan DR.DEWin lisäksi?
Siis 9-11 vaihteisiä hybrideitä? Vaihtoehtoja on loputtomasti: https://www.evanscycles.com/hoy-shizuoka-001-2017-hybrid-bike-EV246154 useita malleja budjetin mukaan, https://www.evanscycles.com/pinnacle-chromium-1-2017-hybrid-bike-EV253857 , https://www.absoluts24.de/GHOST-BIKES/GHOST-CROSSBIKE-URBANBIKE/CROSSBIKE/GHOST-Square-Cross-5-AL-28-nightblack-monarch-2017.html https://www.evanscycles.com/cannondale-contro-3-2016-hybrid-bike-EV297610 https://www.canyon.com/fi/urban/commuter/commuter-3.html ym ym

toolmu
31.03.2017, 11.03
Kävin paikallisessa pyöräliikkeessä ja tuommoinen tuli vastaan: https://www.pelagobicycles.com/bicycles/hanko.html
Mikä tuossa maksaa?
viidenkympin takavaihtaja ja alle satasen mekaaniset jarrut?
Onko tuossa nyt jotain mitä en hoksaa vai onko suomalainen suunnittelu noin kallista?

hece
31.03.2017, 11.16
Ainakin Brooksin satula maksaa extraa (70e?), samoin TRP Spyre jarrut on 150e+. Ja kyllä suomalainen suunnittelu (design!) on kallista.

hece
01.04.2017, 21.33
Runkoa ei ohennettu.

"Runko: TIG-hitsattu kaksoisohennettu 4130 CR-MO" lukee spekseissä.

Sent from my E5823 using Tapatalk

Mohkku
02.04.2017, 10.29
TM:ssä oli juttu Pelagosta. En sano, ettei merkki olisi kallis, mutta valmistajan mukaan pyrkimys on tavallista parempiin rakenteisiin. Lokaritkin on paksua alumiinia, eikä lerppua muovia kuten yleensä. Tällöin ne ehkä saattaa pysyä tukevasti kiinni yhdelläkin aisalla. Mutta jos XXL:n lastenpyörästä puuttuu navasta laakerit, pienillä piilossa olevilla yksityiskohdilla saadaan joko hintaa ylös tai alas. Speksilistaa (lue: voimansiirron osat) katsomalla ei kokonaisuus välttämättä avaudu.