PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mikä olisi sinun THE pitkänmatkan pyöräsi?

VesaP
27.03.2017, 11.16
Eli jos saisit hankkia jonkun pyörän pelkästään pitkänmatkan (audax/brevet/jne) ajoa varten, minkälainen se olisi? Runko hiilaria vai titaania vai peräti terästä? Vannejarruilla vai levyjarrutko olisi valintasi? Avokiekot vai tuubit? Sähköosat vai vanhanmalliset manuaaliset ongelmien välttämiseksi? Tulisiko pyörään tavarateline ja sivulaukut vai olisiko ennemmin "nykyaikainen" satulalaukku/pikkulaukkuja siellätäällä -combo ennemmin? Napadynamo vai virtalähteillä leikkien?

Eli mikä olisi sinun THE pyöräsi, millä haluaisit ajaa auringolaskuun, ja auringonousuun, ja laskuun jne...?

VesaP
27.03.2017, 11.22
Ja oma tämän hetken fiilisarvio voisi olla:

- titaanirunko
- tuubikehät (tosin järki sanoo että avot, tuubeja ei kovin montaa voi mukana kuljettaa varalle)
- levyjarrut (tosin pitkänmatkan käytössä jarrujen tarve on minimaalinen, joten voisi olla silti vannejarrutkin)
- sähköosilla (D-A Di2, uskon näiden kuitenkin toimivan varmemmin kuin SR EPS, kaikesta huolimatta)
- wattimittari (tiedolla ei tee mitään, sitä on vaan kiva seurata ajan kuluksi mitä näyttää)
- tavarateline ja kevyet sivulaukut (nämä kuitenkin voittaa käytettävyydeltään satanolla "tuhat" pikkupussukkaa ympäri pyörää, ja tuskin ovat pahasti hitaammatkaan?)
- napadynamokiekko (tämä on pakollinen varuste jotta saa ladattua laitteita myös muualla kuin taukopaikoilla, varavirtalähteet toki myös käytössä samaan aikaan)

kuovipolku
27.03.2017, 12.20
Vaikken ajaisti THE pitkiämatkoja, voin silti spekuloida sen ansiosta että mitä vähemmän tietää jostain, sen helpompi on esittää niillä vähille tiedoillaan ehdottoman varmoja mielipiteitä:

- tubelessrenkaat, sillä kaiken perusteella ne vähentävät renkaanpaikkaustaukojen tarpeen minimiin ja mikäänhän ei pilaa hyvää flowta niin kuin rengasrikko.
- sähkövaihteet, ehkä eTap sillä niistä harvinaisista vioistakin valtaosa taitaa olla johto- tai liitinongelmia.
- runkomateriaalilla ei väliä, mutta pyörän on oltava niin hyvännäköinen että uskoo itsekin olevansa hyvännäköinen sen satulassa ja että umpiväsyneenäkin kun ei yhtään maittaisi jatkaa matkaa tauon jälkeen niin hetken sitä katseltuaan olisi taas reippaana valmis lähtöön.

The flying Chocobo
27.03.2017, 12.24
Jännä, että just nyt tän esille otit.
Just eilen puolisolle mumisin (...pitääkönoitafillareitaainahankkia-katse...)

Mun tämän hetken arvio
- titaani- tai teräsrunko
- avokiekot, muutama sisuri ja paikkaveheet ei paljoa paina ja renkaan sentään osaan vaihtaa, tuubien kanssa menisi varmaan tupeksimiseksi
- jarrut on vaikein paikka, tottunut vannejarruihin, mut ei levytkään pois ole suljettu
- ei sähköä osiin missään tapauksessa
- pikkunyssykkäviritelmät, mutta mahdollisuus kohtuuhelposti laittaa tavarateline jos onnistun vakuuttumaan sen siunauksellisuudesta
- napadynamokiekko ilman muuta
- kirkas väritys (tismalleen sellanen kun ite haluaa eikä mikään tehtaa valitsema)

Eikä tässä ole kuin reilu vuosi pyöreisiin vuosiin...
Äh, kun tietäs vain mistä lähtis liikkeelle.

JackOja
27.03.2017, 12.32
- titaanirunko omien mittojen mukaan ja toiveiden mukaan speksattuna
- tubeless-kiekot
- hydrauliset levyjarrut
- tarakan kiinnittämisen ruuvinreiät niille reissuille kun pikkupussukat ei riitä

VesaP
27.03.2017, 12.34
- avokiekot, muutama sisuri ja paikkaveheet ei paljoa paina ja renkaan sentään osaan vaihtaa, tuubien kanssa menisi varmaan tupeksimiseksi

Tuubi on helpompi vaihtaa itseasiassa kuin sisäkumi. Ainut ongelma minkä koen "pitkänmatkanajossa" tuubeilla on se että niitä ei pahemmin liimailla tien päällä (liima vaatii yönyli kuivua). Tosin teippi voisi olla tähän ratkaisu. Ja toinen ongelma jotta juurikin muutama sisuri/läjä paikkoja vie paljon vähemmän tilaa kuin 5 varatuubia. Täytyisi kuitenkin varautua että rengas pamahtaa kuitenkin jossain vaiheessa jos tarpeeksi ajaa.

Kuovipolun mainitsemat tubelekset voisi olla hyvä vaihtoehto, en vaan tiedä niistä yhtään mitään joten vaatisi ainakin tiukkaa asian tutkimista ennenkuin moiset valitsisi ajoon.

- jarrut on vaikein paikka, tottunut vannejarruihin, mut ei levytkään pois ole suljettu

Varsinkin kun uudet DA:n hydraulikahvat on ekat kahvat mielestäni mitkä ilkeisi pyörään laittaa kiinni, siis maantiemallin levyjarrukahvat. Tietysti siinä taitaa tulla juomapullon (täyden) verran painoeroa vannejarruihin silti vielä?

- ei sähköä osiin missään tapauksessa

Olen siinä uskossa että noissa oikeesti pitkän matkan ajoissa jengille tulee rasitusvammoja vaihdekäteen/sormiin/ranteeseen siitä syystä että vaihtaa joutuu miljoona kertaa ajon aikana vaihdetta. Sähköllä rasitus olisi pienempi kun painetaan vain nappia. Siksi sähköt itselle varmaan tulisi.

tempokisu
27.03.2017, 12.55
Siis oli ja on edelleen. En ole selvillä teknisistä tiedoista niin kuva puhukoot puolestaan. Ja pahin tuon pitemmän lenkin jälkeen oli kämmenet, höpöhöpö tule vaihteen vaihtamisesta mitään rasitusvammoja.

https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/kisakuvia%20ja%20lenkkimaisemia/py%C3%B6r%C3%A4ily/Py%C3%B6r%C3%A4ily2008%20ferrari1.jpg?img=smaller https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/kisakuvia%20ja%20lenkkimaisemia/py%C3%B6r%C3%A4ily/Py%C3%B6r%C3%A4ily2010%20pitk%C3%A4lenkki.jpg?img= smaller

Nuorena jaksoi, nyt hirvittää mutta olen tosi iloinen että tuli Lenkki tehtyä, koko ajan...no melkein kuitenkin...tuntui hyvältä, heikotti vasta kun maaliin pääsin.

Oatmeal Stout
27.03.2017, 13.05
http://www.wrenchscience.com/DBImages/340x219/Colnago-C60-PLBK.jpg (http://www.wrenchscience.com/WSLogic/Road.aspx?&buildid=19266209)
Tuollainen, mutta linkin takaisena - ei tuo osannut päivittää kuvaa.

VesaP
27.03.2017, 13.21
höpöhöpö tule vaihteen vaihtamisesta mitään rasitusvammoja.

Kokeile laittaa tuohon mittarilukemaan vaikka 3 tai 4 numero eteen ja kerro sitten uudestaan...

PatilZ
27.03.2017, 14.25
http://www.bianchi.com/global/bikes/bikes_detail.aspx?rangeIDMaster=124356&categoryIDMaster=124362&bikeIDMaster=124596

Siinä se aika pitkälle olisi. Ei laukkuja tai nyssäköitä. Puhelinsoiton päässä huoltoauto. Ainainen myötätuuli ja jerkkua reidessä.

V-P.V
27.03.2017, 15.28
Kokeile laittaa tuohon mittarilukemaan vaikka 3 tai 4 numero eteen ja kerro sitten uudestaan...
Mun silmä näkee 711km.. vai onko se vaan roska ykkösen päällä. :)

tempokisu
27.03.2017, 15.56
Mun silmä näkee 711km.. vai onko se vaan roska ykkösen päällä. :)

711km, ja vielä 10 metriä päälle, ihan selkeesti on.
VesaP jos väität että ajat 4711km yhdellä rupeamalla niin mä olen Miss Universum. Vai alammeko keskustella vuositason kilsoista?

Mattia
27.03.2017, 16.34
^Nii, VesaP kyseli täällä pitkänmatkan, ei pitkän lenkin pyöristä.

heikki53
27.03.2017, 18.06
VesaP jos väität että ajat 4711km yhdellä rupeamalla niin mä olen Miss Universum. Vai alammeko keskustella vuositason kilsoista?
4711 tuoksuinen Miss Universum...
Mutta ihan oikeesti, mikäs on nyt sitten pitkä matka - kenellekin?
Itelle 4-5v sitten se oli yli 400k, pari vuotta sitten yli 1000k, nyttemmin se raja on vieläkin ylempänä (siis sillä yhdellä rupeamalla - miten sekin määritellään). Jotenkin se on vain lukema, jonka oma psyyke sanelee. Ja toisaalta konkreettisesti varusteiden, joita tarvitset matkalla, kuljetus. Eli mikä on se raja jolloin ei nykyistä pyörää voisi/haluasi käyttää "pitkän" matkan ajamiseen - vaan tarttee puolison "tukemana" paremman?

via
27.03.2017, 18.26
mulla on Pelago Rohloffilla ynnä Bob Yak - elämästä jäi juuri aika rajoitteineen pois eli tie on auki. moni rohloisti ajaa tuhansien kilometrien keikkoja. huominen näyttää toteutuuko mun pitkä repäisyni mutta vain Euroopassa. napadynamoa ei vielä ole, jarrut on mallia vanne, satula Brooks. vaihteensiirrin gripshift. on pieni Tubuksen tarakka jossa sivulaukku lukitsimia varten ja pärekori edessä. suhteellisen huomaamaton kulkine, runko 63cm

wanhus
27.03.2017, 18.59
Googlatkaa huviksenne "cracked titanium frame" . . kai joku paja noita osaa tehdä oikeinkin, mutta murtuvalla letkulla ajamisen sijaan:

+ Teräsrunko, dropbar, todella (lyhytselkäiselle) löysällä geolla. Rungossa ja keulassa kiinnikkeet räkeille, varapinnoille.
+ Rengaskoko 29" ja tilaa 2,2-2,4" renkaille asti. Euroopasta todennäköisesti helpompi löytää LAADUKAS 29" kuin 26" ja sama ilmiö on leviämässä muillekin mantereille, esim. afrikasta löysin kourallisesta nettikauppoja yhden 26" vanteen, sekin oli levyjarrulle.
+ Clincherit tietysti. Kiekoissa 36 dt swiss alpine pinnaa edessä ja takana, XT 756 navat (teräsakseleilla), ryde/rigida Andra 30 tai Sputnik kehät.
+ Levyjarrut (mekaaniset, vaijereita on helpompi kuljettaa mukana kuin varaletkua, ilmaus/korjaussarjaa ja nesteitä).
+ Tarpeeksi pitkä perä, koska heel clearance LAUKUILLE. Jos pärjää runkolaukuilla, ei aja THE pitkää matkaa.
+ Keulan trail optimoitu laukuille ja ajovakaudelle. Toe overlap matka-ajossa aika yhdentekevää.

Jos ajaa vähän lyhyempää matkaa, esim. euroopan ympäri . . hubdynamo, hydrauliset jarrut. Omavaraisuudesta riippuen dynamon tarve vähän niin ja näin, sohvasurffarit siitä todennäköisesti hyötyvät vähän, kun taas the pitkää matkaa ajavat näkevät sen potentiaalisena jatkuvan korjauksen kohteena/kulueränä/matkan pysäyttäjänä.

VesaP
28.03.2017, 06.33

Tuota noin. Kuka tässä on väittänyt yhtään mitään? Puhun TEOREETTISESTA pitkänmatkan pyörästä minkä kukin hankkisi JOS ajaisi oikeasti pitkää matkaa. Tässä ketjussa ei ollut eikä ole tarkoitus alkaa kilpailla sinun yhden pitkän lenkin tai vuosiajokilsojesi määrästä.

Jotkut ajaa 4711km yhdellä rupeamalla, en minä, valitettavasti. Ehkä joskus sit isona poikana. Tai siis paljon pienempänä mitä nyt mutta vanhempana. Katso vaikka "kilpailut" osiossa "Indian Pacific Wheel Race" ketjua. Ko kisassa on ihmisiä jotka ajaa lämmitellekseen ensin tuon 4711km ja sen jälkeen ajetaan vielä vajaa tonni loppukiriä.

JackOja
28.03.2017, 07.19
Googlatkaa huviksenne "cracked titanium frame" . .

Voihan tuohon titaanin paikalle laittaa muutakin matskua.

VesaP
28.03.2017, 07.48
^Joo. Tuon mukaan turvallisinta olis valita bambusta tehty runko.

cracked titanium frame
Noin 506 000 tulosta (0,43 sekuntia)

cracked carbon frame
Noin 527 000 tulosta (0,49 sekuntia)

cracked steel frame
Noin 817 000 tulosta (0,45 sekuntia)

cracked bamboo frame
Noin 497 000 tulosta (0,46 sekuntia)

cracked testicles
Noin 533 000 tulosta (0,48 sekuntia)

tempokisu
28.03.2017, 10.21
Tää menee jo jeesusteluksi. No joka tapauksessa, jos saisin valita minkä tahansa fillarin - niin mä ottaisin tuon Colnagon Ferrarin. On sekä maailman hienoin, jamikä kaikkein tärkeintä myös todella mukava ja ketterä ajettava ( tosin pehmeellä satulalla) tämän fillarin ostamisestahan ne pitkät lenkit lähti, kun oli niin mukava ajella ( + palstan pitkänmatkalaiset inspiroi).

Mietin muuten tuossa ajaissani myös vaihteiden vaihtamista. Isommalle menee peukalolla, mutta muuten käytän melkein koko muuta kämmentä ( varsinkin talvella kun on rukkanen/tumppu) ja ainakin kahta sormea. Itellä menee Valkeakosken lenkki joskus yhdellä vaihteella koko juttu.

via
28.03.2017, 10.35
olin jo Pelagoani hankkiessani lähellä teettämistä - tämän topikin fillarin teettäisin ilman muuta. asiantuntija voisi esittää varustelua

wanhus
28.03.2017, 13.42
Niin, no. 1,5-5k€ titaanirunkoja varmaan aika paljon vähemmän liikenteessä kuin terästä. Tai tätänykyä kuitua. Että siihen nähden hajoamisprosentti on huikea. Esim. kiveksiä on n. 3,5 miljardia ja ainoastaan 533k hakutulosta. Kiinalaiset teräsrungot tulevat todennäköisesti heti kivesten perässä :)

T.K.
25.08.2017, 11.32
Oma valinta olisi cyclocrossari levyjarruilla ja kohtuu hyvällä osasarjalla (Huom, minähän en näistä maantieosasarjoista tiiä tuon taivaallista). Miksi cyclo? Sen verran tunnen omat ajotottumukseni että asfaltilla pysyminen on lähestulkoon mahdotonta.

rjrm
25.08.2017, 19.23
Tähän voisi vastata tietysti monellakin tavalla, mutta tässä oma ehdotukseni:
https://www.fahrradmanufaktur.de/en/katalog/expedition-2017/tx-randonneur Erittäin kilpailukykyiseen hintaan 30-vaihteinen teräsrunkoinen fillari. (1600e) Sisältää valot, SON-dynamon, tubuksen telineet ja satulaa lukuun ottamatta täysin hyväksyttävissä olevia osia.

Jos puhutaan sitten ihan muusta hintaluokasta, niin kyllä joku käyrätankoinen Koga/Santos Pinionin vaihdelaatikolla olisi kelpo valinta.

The flying Chocobo
29.08.2017, 08.37
No, titaania nyt sitten tulee Hollannista kuiteskin. Saa nähdä mitä siitä ajan myötä kehkeytyy, pitkää matkaa on tarkoitus sillä ajella. Nähtäväksi jää tuleeko siitä lopulta The.