PDA

Näytä tavallinen näkymä : 29'' kiekot täysjäykkään yleiskulkupeliin



Jukka
26.03.2017, 21.22
Moi,


Olen kasaamassa itselle yleiskulkineeksi 2017 Genesis Longituden (http://www.harryhallcycles.co.uk/m8b0s424p6323/GENESIS-Longitude-Frameset-2017) rungosta täysjäykkää työmatka/retki/maastopyörää ympärivuotiseen käyttöön. Runko on jo tilauksessa Bike Companyn kautta ja muutkin osavalinnat ovat jo aika hyvin selvillä, mutta kiekoissa tuntuu olevan suuria päätösvaikeuksia. Eli tarve olisi kestäville ja helppohoitoisille pikalinkullisille 29'' kiekoille. Budjetti olisi n. 200-400 euroa aivan laadusta ja vastineesta sijoitetulle rahalle riippuen.


Kokonaiskuormaa tulee työmatkakäytössä (tätä suurin osa kilometreistä) olemaan noin 110 kg (sis. kuski 94, pyörä n. 13 ja työmatkavarustus n. 3), maastossa muutama kilo vähemmän. Maastoajo ei tule olemaan rankkaa, korkeintaan pieniä kaatuneiden runkojen ylityksiä ja jotain 20-30 cm:n droppeja, muuten rauhallista polkuajoa. Retkikäytössä konaiskuormaa tulee olemaan noin 115-120 kg.

Nykyisessä jäykkäperässä 2013 Mavicin 29'' Crossidet ovat kestäneet ja toimineet ihan ok (tosin ilman tuota retkikuormaa). Nuo samat (https://www.rosebikes.fi/tuote/mavic-crossride-disc-mtb-wheels/aid:858986) tai DT Swiss X 1900 (https://www.bike24.com/p2139914.html) (myös M1900) olisivat ehkä ihan ok budjettivaihtoehto, mutta mielummin haluaisin seuraavaksi vähän laadukkaammat ja vähintään 21 mm sisäleveydellä olevat 32 pinnaiset, vaikka Maviccien 24 pinnan kanssa ei ole ongelmia ollutkaan. Renkaiksi on tulossa kesäksi Schwalben 2.25'' Thunder Burtit (https://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/thunder-burt.html)tai WTB:n 2.1'' Nanot (https://www.wtb.com/products/nano) tms. Talveksi sitten nykyiset 2.25'' ISP:t. Mahdollisesti tulevaisuudessa myös 27.5+ kiekot olisivat tulossa maastokiekoiksi, mutta tähän voi mennä aikaa... Sisurit tulevat olemaan käytössä, mutta myös tubeless optio kiinnostaa.


Navoiksi haluaisin kestävän (tai ainakin halvalla ja helposti vaihdettavan) vapaarattaan omaavat ja konelaakeroidut, DT Swiss 350 olisi tietenkin hyvä vaihtoehto, mutta tuleeko mieleen hieman halvempaa vaihtoehtoa? Shimanon XT taitaa olla edelleen kuulalaakereilla, mutta onko laatu millä tolalla tuossa nykyisessä 8000-versiossa?


Kehiksi mahdollisimman kevyet, jotka kuitenkin selviytyvät kokonaiskuormasta. Eikös kehien ja renkaiden paino vaikuta eniten kiihtyvyyteen? Kuskin reiden lisäksi tietenkin... Sisäleveys mieluiten 21-25 mm.


Pinnoiksi olen ajatellut DT Swiss Competion 2.0/1.8 mallia. Saman valmistajan Competion Race 2.0/1.6 kiinnostaisi kanssa, mutta kerjäänkö niillä vain ongelmia?


Nipoiksi varmaankin messinkisit, vai?


Voin kasauttaa setin Suomessa, jos hinta ei nouse liikaa esim. Saksalaisen Action Sportsin tai vastaavien Eurooppalaisten toimijoiden hintojen yläpuolelle. Tai sitten tilata setin Euroopasta. Onko suosituksia Etelä-Suomen alueen kiekonkasaajista, ja hintatasosta? Entä Euroopan kaupoista, jotka kasaavat noita Action Sportsin (https://www.actionsports.de/en/dt-swiss-350-disc-is-custom-wheelset-mtb-29er-4169?c=398), CRC:n (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/hope-custom-mtb-disc-rear-wheel/rp-prod63713) R2-Biken (https://r2-bike.com/navi.php?jtl_token=ec0bd8968bf23a867b00777ac9ba768 7&k=212&suche=&Sortierung=3&hf=0&af=0) lisäksi?

Voin tietenkin myös ostaa jonkun valmiin setin, esim. Stan's NoTubes ZTR Arch EX 29'' (https://www.bike24.com/p2153549.html), Easton Heist 24 (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/easton-heist-24-mtb-wheelset-29-/rp-prod156924) tai Ritcheyn WCS Vantage (https://www.winstanleysbikes.co.uk/product/80489/Ritchey_WCS_Vantage_29er_Wheelset) ovat herättäneet kiinnostusta. Onko noista kokemuksia jaettavaksi? Tai tuleeko mieleen muita vaihtoehtoja 200-400 euron välillä. Mietinkö liian kalliita vaihtoehtoja tulevaan käyttöön nähden, vai riittäisikö joku Shimanon tms. hinnat alkaen setti tuleviksi vuosiksi? Saanko lisäsatsauksella huolettomuutta/jäykkyyttä/kevyyttä? Alkaa pää hajoamaan vaihotehtojen keskellä... :seko:


Tulipa aika pitkä postaus, olen kiitollinen kaikesta avusta päätöksentekoa helpottamaan...

nure
26.03.2017, 22.10
https://www.huntbikewheels.com/collections/road-disc-wheels/products/4season-gravel-disc-road-cx-wheelset-1589g-24deep-24wide

Jukka
26.03.2017, 22.38
Kiitos tuosta linkistä, ihan uusi merkki itselle. En ole miettinytkään vielä noita leveämpiä cyclo-kiekkoja, noh lisää pähkäiltävää. Kai noi leveimmät mallit toimii vielä 2.25" kumien kanssa, kun Crossridetkin (sisäleveys 19mm) ovat toimineet, profiili ollut tosin aika pallona.

Tajusin just, että nää mun pohdinnat olisi voinut laittaa tuonne 29" kiekkoketjuunkin, mutta ehkä tässä omassa ketjussa tulee monipuolisempaa pohdintaa asiasta? Voi tän siihenkin yhdistää, jos modet näkee tarpeelliseksi...

H. Moilanen
26.03.2017, 22.53
20 millin sisäleveys riittää 2,25" kumille.

Jukka
29.03.2017, 21.39
Juu, on tosiaan noiden Crossride-kiekkojen 19 mm sisäleveys jotenkin riittänyt 2.25'' renkaille omassa käytössä (kun en yleensä hirveän matalilla paineilla ajele), mutta jos nyt löytyy hieman leveämmät sopivasti, niin ei haittaa.

Olen nyt päätymässä siihen, että kiekot saisi olla reilusti alle 500 gramman kehillä, 28-32 pinnaa/kiekko, kasettilaakereilla ja mieluusti kestävällä vapaarattaalla ja vielä helposti itsekin huollettavissa. Tuommoiset vaan pitäis vielä löytää, voi olla tosiaan vaikka jonkun valmistajan oma setti, mutta esim. noista Rithceyn Vantage (https://www.winstanleysbikes.co.uk/product/80489/Ritchey_WCS_Vantage_29er_Wheelset) kiekoista ei paljon tietoa tunnu löytyvän ja noissa Nuren vinkkaamissa Huntin 4seasoneissa saatavuus menee toukokuulle parhaassa tapauksessa. Pitää lukea vielä kerran tuo 29'' kiekkoketju läpi, jos sitä viisastuis...

orc biker
30.03.2017, 00.06
Alumiinin ohentamisessa on tietyt järkevät rajat. Jos on yhtään leveämpi vanne ja paljon alle 500 g, niin se on jostain pois. Saati vielä, jos tinkii pinnojen määrästä syystä, jota en pysty ymmärtämään. 94-kiloinen kuskikin ja vielä retkikamoja mutaan. Älä ota alle 32 pinnaa. En voi sitä liikaa korostaa. Et saa kestävyyttä ja keveyttä, ellet ota kuitua, joten valitse toinen tai laita paljon enemmän rahaa tiskiin.

orc biker
30.03.2017, 00.16
Saman valmistajan Competion Race 2.0/1.6 kiinnostaisi kanssa, mutta kerjäänkö niillä vain ongelmia
Et. Minulla on 1,8/1,6/1,8, enkä mitenkään säästele niitä. Ei se pinnojen kestävyydestä jää kiinni. Nykypinnat kestävät helposti maksimivoimat, niissä on pelivaraa, jos niitä on riittävästi. 1,6 on vain hankalampi kasata kunnolla, koska se lähtee jo kiertymään. Tässäkin pinnojen määrällä on merkitystä: enempi on parempi. Ei ole mitään syytä kilpaurheilun ulkopuolella (ilmanvastus) tinkiä pinnojen määrästä.



Nipoiksi varmaankin messinkisit, vai?
Pari päivää sitten luin Sapimin sivuilta, että ainakin heidän alumiininippelinsä olisivat nykyisin messinkisiä parempia joka rintamalla. Vakuutuin itse sen verran, että en aio messinkisiä ikinä laittaa. Tosin DT:n nippeleistä en tiedä (enkä muuten äkkiseltään löytänyt Sapimilta 1,8 mm:n kierteellä, mutta täytyyhän niitäkin olla). Epäilen, että eivät ole yhtä kestävästä alumiinista, koska yleensähän sellaista mainostetaan, jos tulee parannuksia materiaaleissa. Mutta en silti itse enää messinkisiä aio käyttää, oli mikä oli, jos kerran nykyisin parempaakin löytyy. Sillähän saat kevennettyä n. 20 g per kiekko, jos otat alumiinia. Jos yhdistät kevyisiin pinnoihin, niin voit ottaa vahvan vanteen ja päätyä samaan loppupainoon kuin kevyellä vanteella ja raskailla pinnoilla, mutta kokonaisuudesta tulee näin minun mielestäni vahvempi.

Laitoin DT:lle kyselyä heidän nippeleistään. Katsotaan, vastaavatko. Vaikuttaa aika etäiseltä firmalta web-sivujen perusteella. "Katso FAQ, kysy paikalliselta kauppiaaltasi. Jos se ei auta, niin "then you may contact us". Sepä armollista heiltä. Joka tapauksessa laitoin kysymyksen, toivottavasti vastaavat.

Jukka
30.03.2017, 08.56
28 pinnaa tulisi kyseeseen vain valmiissa setissä esim. noissa Ritcheyn WCS Vantage (https://ritcheylogic.com/wcs-vantage-29-mountain-bike-wheels) tai WCS Trail 30 (https://ritcheylogic.com/wcs-trail-29-mountain-bike-wheels) kiekoissa (laitoin kyselyä noiden painorajoista valmistajalle). Jos päädyn kasauttamaan setin, niin silloin tulee 32 pinnaa.

Ajattelinkin, että kasaus/säätö on sitä tärkeämpää, mitä ohuemmat pinnat ja kevyemmät kehät. Kehissä kyllä ajatelinkin jotain n. 450 gr painoisia.

Nippeli-asia on ihan mielenkiintoinen, hyvä että laitoit kyselyä DT Swissille.

Blackborow
30.03.2017, 10.05
Jos kasaamiseen päädyt niin CRC:ssä on todella edullisesti Eastonin kehiä poistossa, kun napauttaa vielä CLEAN2017 koodin niin eipä jää paljoa hintaa. http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/easton-arc-mtb-rim/rp-prod136865

orc biker
31.03.2017, 13.41
DT vastasi, että heidän tuotepolitiikkansa ei salli sen enempien tietojen antamista kuin mitä on nettisivuilla. Hah!

Luen tuon suomeksi siten, että heidän nippelinsä eivät ole yhtä laadukkaita. Jos olisivat, niin varmaan voisivat kertoa edes, mistä alumiinista ne on valmistettu.

Itse aion siirtyä jatkossa Sapimin tuotteisiin. Ilmeisesti DT on jo niin iso firma, että henki on tuollaista. Jotenkin jo tuo palautelomake toi sellaisen fiiliksen, että ei sieltä kunnon vastausta saa.

orc biker
31.03.2017, 13.47
Jos joku näkee Sapimin alumiininippeleitä 12 millin mitassa ja 1,8 millin kierteellä jossain myynnissä, niin laittakaa linkkiä.

orc biker
01.04.2017, 04.54
Mutta tuosta pinnojen paksuudesta vielä. Ohennettu keskeltä 1,6 on n. 35 g kevyempi per kiekko kuin 0,2 milliä kauttaaltaan paksumpi. Eli tuollaiset + alumiininippelit ottavat n. 55 grammaa pois per kiekko. Jos tuollainen poisto tulisi vanteesta, niin moni hyppisi riemusta, mutta näitä moni ei niin jaksa huomioida. Toki kaikki tuo kevennys ei tule ihan ulkokehälle.

Eli vertailun vuoksi, jos hyvin vahvat vanteet ovat 500 g, niin ne vastaavat noilla jonkun toisen 445 gramman vanteita, joissa on messinkinippelit ja paksummat Competitionit. Minä uskon, että tällainen yhdistelmä on kestävämpi.

Äijä
01.04.2017, 08.33
Jos joku näkee Sapimin alumiininippeleitä 12 millin mitassa ja 1,8 millin kierteellä jossain myynnissä, niin laittakaa linkkiä.

Olisko nämä sellasia joita etsit? https://r2-bike.com/SAPIM-Spoke-Nipple-Polyax-Aluminium-18-mm-12-mm-gold

orc biker
01.04.2017, 08.43
Olisko nämä sellasia joita etsit? https://r2-bike.com/SAPIM-Spoke-Nipple-Polyax-Aluminium-18-mm-12-mm-gold
Juuri noita. Kiitos! Jostain syystä yleisesti käyttämissäni kaupoissa ei ollut kuin 2 millin versioita.

lai
01.04.2017, 10.28
Navoiksi haluaisin kestävän (tai ainakin halvalla ja helposti vaihdettavan) vapaarattaan omaavat ja konelaakeroidut, DT Swiss 350 olisi tietenkin hyvä vaihtoehto, mutta tuleeko mieleen hieman halvempaa vaihtoehtoa? Shimanon XT taitaa olla edelleen kuulalaakereilla, mutta onko laatu millä tolalla tuossa nykyisessä 8000-versiossa?
Kehiksi mahdollisimman kevyet, jotka kuitenkin selviytyvät kokonaiskuormasta. Eikös kehien ja renkaiden paino vaikuta eniten kiihtyvyyteen? Kuskin reiden lisäksi tietenkin... Sisäleveys mieluiten 21-25 mm.
Pinnoiksi olen ajatellut DT Swiss Competion 2.0/1.8 mallia. Saman valmistajan Competion Race 2.0/1.6 kiinnostaisi kanssa, mutta kerjäänkö niillä vain ongelmia?

Oma ehdotus kiekoiksi olisi seuraava. Kehiksi WTB STi19, ja vielä tubeless käyttökin onnistuu. http://www.rczbikeshop.com/default/wtb-rim-29-st-i19-tcs-disc-32-holes-black.html hinta vain 12,99kpl
Etunavaksi Hopen Pro4 muunneltavuuden takia: http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/hope-pro-4-mtb-front-hub-qr-axle/rp-prod145294
Takanavaksi Shimanon XT: http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-deore-xt-disc-hub-rear-m756a/rp-prod3987
Pinnat ihan oman maun mukaan. Taakse pistäisin 2.0 millisen Championin, jos tuolla kiekolla on tarkoitus ajella kuormattuna retkiajoa. Eteen 2.0/1.8 Competitionit.
Alunippelit kannattaa unohtaa jos ajelee maastossa ja kuormatulla retkipyörällä. On meinaan mukava availla jumittuneita nippeleita jossakin korpikuusen alla.

orc biker
01.04.2017, 11.21
Pinnat ihan oman maun mukaan. Taakse pistäisin 2.0 millisen Championin, jos tuolla kiekolla on tarkoitus ajella kuormattuna retkiajoa. Eteen 2.0/1.8 Competitionit.

Ne kauttaaltaan 2 milliset eivät ole yhtään vahvemmat, luultavasti päinvastoin, kun venyvät huonommin.



Alunippelit kannattaa unohtaa jos ajelee maastossa ja kuormatulla retkipyörällä. On meinaan mukava availla jumittuneita nippeleita jossakin korpikuusen alla.
Kuka ne jumittaa etenkin, jos ottaa tuollaisia anodisoituja? Minullakin pyörä ollut monta vuotta ulkona kesät ja talvet sateessa. Ei ole jumittunut yksikään nippeli, kun on kasattu rasvan kanssa.

JackOja
01.04.2017, 12.00
...Etunavaksi Hopen Pro4 muunneltavuuden takia... Takanavaksi Shimanon XT...

Miksi taakse Shimanoa? Itse laittaisin Hopen. Vaikkapa muunneltavuuden takia.

stenu
01.04.2017, 13.00
Alunippelit kannattaa unohtaa jos ajelee maastossa ja kuormatulla retkipyörällä. On meinaan mukava availla jumittuneita nippeleita jossakin korpikuusen alla.

..ja jos ympärivuotiseen käyttöön, niin suola syö alunippeleitä aika vauhdilla.

Miksei Hopen Hoopsit? Esim. Merliniltä alle 400 € kotiovelle kuskattuna.

https://www.merlincycles.com/hope-hoops-pro-4-wheel-29-88536.html

orc biker
01.04.2017, 13.31
Kyllä te jaksatte toistella tuota samaa, vaikka olen yrittänyt tässä sanoa, että asiat ovat muuttuneet.

"All our aluminum nipples are now anodized. Salt spray tests showed better results than brass nickel plated nipples."

"Aluminum nipples are more expensive but for sure much better than brass."

http://www.sapim.be/choose-the-right-product

Mettis
01.04.2017, 13.36
..ja jos ympärivuotiseen käyttöön, niin suola syö alunippeleitä aika vauhdilla.

Miksei Hopen Hoopsit? Esim. Merliniltä alle 400 € kotiovelle kuskattuna.

https://www.merlincycles.com/hope-hoops-pro-4-wheel-29-88536.html

Mulle on tulossa täysjäykkään maasturiin tuommoset Hopen kiekot, varmaan ens viikolla saan ne. CRC:ssä oli laajempi valikoima noita niin pysty navan värinki valitsemaan niistä Hopen väreistä siis jos ei mustia halua.

lai
01.04.2017, 14.01
Miksi taakse Shimanoa? Itse laittaisin Hopen. Vaikkapa muunneltavuuden takia.

Oli tarkoitus tavoitella tuota 200€:n budjettia, jota alkuperäinen kysyjä tavoitteli. Ja ostamalla tuon Hopen takanavan taidetaan kiikkua siinä alkuperäisen kysyjän budjetin ylärajoilla eli 400€ hintahaarukan sisällä. Tuon Stenun linkkaama Hope Hoops tarjous on kuitenkin niin hyvä että irto-osista askartelemalla ei säästä ainakaan rahallisesti yhtään mitään.

lai
01.04.2017, 14.12
Kyllä te jaksatte toistella tuota samaa, vaikka olen yrittänyt tässä sanoa, että asiat ovat muuttuneet.

"All our aluminum nipples are now anodized. Salt spray tests showed better results than brass nickel plated nipples."

"Aluminum nipples are more expensive but for sure much better than brass."

http://www.sapim.be/choose-the-right-product

Tämähän on mielenkiintoista. Ei auta kuin kasata seuraavat maastokiekot noilla Sapimin alunippeleillä. Pientä epäilystä kuitenkin on, jotta ovat todella niin hyvät kuin markkinamiehet lupaavat. Tuo anodisoinnin kesto nippelin kierreosassa kuitenkin ihmetyttää, jos pinnaan vedetään noin 130kg jännitys niin veikkaan että kierreosasta lähtee kaikki anodisointi irti loppukiristyksessä. Kierteisiin kun laitetaan 4*syksyn ja kevään savilitkut ja kuivatus varastossa ..jne. Ilmoittelen kun aloitan Sapim nippelien kestotestin:D.
Noita anodisoituja satulaputkia on ollut markkinoilla melko kauan, ja silti ne jumittuvat kiinni teräsrunkoihin.

JackOja
01.04.2017, 14.32
Kyllä te jaksatte toistella tuota samaa, vaikka olen yrittänyt tässä sanoa, että asiat ovat muuttuneet.

"All our aluminum nipples are now anodized. Salt spray tests showed better results than brass nickel plated nipples."

"Aluminum nipples are more expensive but for sure much better than brass."

http://www.sapim.be/choose-the-right-product

Mutta pitääkö tuo paikkaansa? Tuostahan ei ole muuta näyttöä kuin Sapimin mainosmiehen lausunto. Ihan äkkiä en uskoisi.

orc biker
01.04.2017, 14.47
Mutta pitääkö tuo paikkaansa? Tuostahan ei ole muuta näyttöä kuin Sapimin mainosmiehen lausunto. Ihan äkkiä en uskoisi.
Sapim myy myös messinkisiä. En keksi mitään syydä heidän valehdella tuosta, mutta jokainen valitkoon ihan itse, mihin uskoo.

Jukka
01.04.2017, 15.44
Bike-components.de:n asiakaspalvelun mukaan Ritchey Vantagen kuskin max paino olisi 110 kg (nettisivuillansa puhuvat kyllä max kokonaiskuormasta). Muutamien arvostelujen mukaan nuo ovat todella jämäkät painoisikseen, niin tuli nyt ensi hätään tilattua tuollaiset CRC:n tarjouksesta (357 €). 2013 Mavic Crossride kiekkojen (24 pinnaa) max kuorma on muuten 100 kg, eikä niidenkään kanssa itsellä ole ongelmia ollut, oma käyttö on kuormaan nähden varmaan tosi kevyttä.

Hopen setin hinta olisi ollut nyt jonkun verran enemmän, niin piti vetää raja tuohon (lähtee muutenkin käsistä noi uuden pyörän kustannukset).

Täytyy toisiksi kiekoiksi (27.5+) katsella tarjouksista kesän aikana paketti esim. Hopen tai DT Swiss 350 navoilla ja 30-35mm kehillä ja 2/1.8 pinnoilla, niin saa noi Vantaget jäädä sitten kevyempään käyttöön. Ja jos ei kestä edes kevyessä käytössä, niin laitetaan ne sitten vaimon Awoliin...

Kiitos kaikille neuvoista, hyödynnetään niitä kakkoskiekkojen kasaamisessa.

Jukka
01.04.2017, 15.48
Ja lupaan sitten olla itkemättä täällä, jos noi Ritcheyt ei kestä...