PDA

Näytä tavallinen näkymä : harjoituskatana

tommi2
24.03.2017, 14.05
tuli pari vuotta sitten ostettua muovinen harjoituskatana, jonkun asteen idis oli opetella pyörittelemään tuota. hämää vaan, kun se on aika painava (Cold Steel, en nyt muista mikä malli) ja ranteet ja kyynärpää tulevat kipeiksi helposti.

onko noita eri painoisia vai pyörintänkö liikaa ranteella? ketään kohtalontovereita, jotka edes semisti ovat innostuneet tällaisesta? suosittele videoita tai kirjallisuutta.

tommi2
24.03.2017, 18.51
okei, ketju kannatti vaikka ei tulisi yhtään vastausta... olisi sitten löytynyt se harvinainen aihe, mistä täällä ei ole yhtään asiantuntijaa :P .. (odottaa että kohta joku vastaa esim. "mikä muovinen harjoituskatana.. ne tehdään puusta")

Köfte
24.03.2017, 19.10
Bat'leth:rolleyes:
https://i.stack.imgur.com/K7ad3.jpg

kyytimies
24.03.2017, 19.26
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Eskrima

Lähetetty minun SM-G388F laitteesta Tapatalkilla

tommi2
24.03.2017, 19.28
^^hahah... tlhaQqu'

Köfte
24.03.2017, 19.45
^ Kyytimiehen linkistä saattaa olla hyötyä?

Minäkin osaan klingonia. Rouva on trekkari:)

tommi2
24.03.2017, 19.50
kääntäjällä heitin "tosi hauskaa" klingoniksi.. ;) , eiku joo viittasitkin edelliseen postaukseen.. täytyy tutustua, pikaisesti katsoinkin jo.
kyytimies: harrastatko itse?

kyytimies
24.03.2017, 19.59
Aktiiviharrastus on nyt takanapäin, mutta suositeltavaa helposti sovellettavaa aseharjoittelua joka kehittää motorisia taitoja vahvasti.

Lähetetty minun SM-G388F laitteesta Tapatalkilla

SSGT-92
24.03.2017, 20.08
Sää sillä puisella harjoituskatanalla tarkoitat bokkenia :https://fi.wikipedia.org/wiki/Bokken

Ohiampuja
24.03.2017, 21.03
Taitaa olla tekniikka laji, onko tekniikka hiukan pielessä jos rasitus menee liikaa ranteisiin? Tämä siis tälläinen tyhmä kysymys mieheltä joka ei ole miekkaa ikinä heiluttanut. :)

Aikoinaan muita keppejä heilutellessa ranteet oli kyllä kovilla ennen kuin hoksasi tai sisäisti oikeat tekniikat.

tommi2
24.03.2017, 21.03
juu varmaan? itse kun vaan ostin ton ja yritin pyöritelly tuben ohjeiden mukaisesti.

gobbif
25.03.2017, 23.15
Cold steelin muovinen katana ei ole erityisen painava. Jos käy ranteisiin tai kyynerpäihin, lienee kyse tekniikkavirheestä.

Bokken (eli se puinen) taitaa olla yleisin perinteisenä harjoituskapistuksena. Puisista on myös raskaampia versioita, vähän paksumpi puu nostaa painon helposti metallista katanaa isommaksi. Käsittääkseni noita raskaampia puisia käytetään voiman hankintaan. Metalliset painavat yleensä hieman yli 1kg ja ovat selvästi painavampia kuin cold steelin muovinen.

Terävä metallinen on tietysti älyttömän vaarallinen harjoituskapistus kokemattomalle, jopa tylsällä metallisella voi käydä haavereita. Omalle metallisella leikittyä on tullut enemmän siirryttyä bokkenin käyttöön ja tylsä metallinen houkuttaisi.

En tiedä oppiiko tuota videoilta tai kirjoista kovin hyvin. Veikkaan että opettaja ja joku Iaido -kurssi antaa paljon enemmän oppia kuin youtuben videot tai kirjat. Opettaja osaa myös neuvoa pois virheistä, ennen kuin jotain tekniikkavirhettä on toistanut vuosia ja se on todella selkäytimessä. Minulla ei ole taustaa kunnon opettajan kurssituksesta, mutta monessa muussa lajissa olen huomannut nuo samat ja itsenäisesti tuolla leikkiessä häiritsee, kun ei ole ketään keneltä kysyä oikeaa tekniikkaa eikä kukaan neuvo selän takaa muutenkaan.

tommi2
26.03.2017, 14.12
kokeilin sitä harjoituskatanaa ja eihän se tosiaan hirveästi paina.. varmaankin annan ranteen pyöriä liikaa. täytyy varovasti ja hyvällä tuntumalla edetä.. sen verran "sivuharrastus" että en mitään opetusta käy hamuamaan.

joo, hankin tuon juurikin sen takia, kun mietin ihan oikeaa ja sitten tuli mieleen että sillä ei malttaisi olla kokeilematta ja olisin kenties korvaton ihminen sen jälkeen. hyvä näin, meinaan heti ekana löin vahingossa uteliasta koiraa (sen verran että olisi hengetön koira) ja polilla olisin ollut monta kertaa itsekin.