PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kännykkä pyöräilytietokoneena

Mankelist
23.03.2017, 13.38
Moro,

Olen katsellut videoita yms. Garmineista ja Polarin pyörätietokoneista, mutta en ole vakuuttunut niiden tarpeellisuudesta tällaiselle perusmaantiepyöräilijälle.

Itsellä käytössä Polar M400 sykevyöllä, joten siitä saa riittävästi tietoa lenkin vaikutuksista kehoon. Pidemmillä lenkeillä oudoilla paikoilla olen kaipaillut navigointimahdollisuuutta. Kännykkä on vedenkestävä Android-puhelin 5,2" näytöllä, joten ajattelin ens kesänä laittaa sen kiinni pyörään. Lisäksi kännykkään tarvis hyvä pyöräily app sekä vielä varavirtalähde, kun pidemmillä lenkeillä virta loppui helposti ainaki google mapsia käyttäen viime vuonna.

Mitä appia suosittelette? Asensin Stravan ja sitä ajattelin kokeilla ekoilla lenkeillä.
Mikä varavirtalähde hyvä tuommoiseen käyttöön, lenkkien pituus max.8h? Kauanko riittää 10000mAh karkeasti arvioiden, jos kännyn näyttö keskikirkkaudella ja Strava tms. päällä koko ajan?
Näytönheijastukset voi tulla ongelmaksi aurinkoisella, onko porukalla käytössä jotain kalvoa tms., joka estää ne?

T. Mankelist

hcf
23.03.2017, 14.34
Polar beat on ihan ok mutta ei saa palautumisen mittausta flow palveluun. Muuten käyttäsin sitä kellon sijasta. Kartta on mutta en oo varma onko siinä navigointia.
Oryxmaps on sitte käytössä maastonavikoinnissa ettei eksy. Aika hankala appsi.
Here WeGo pelkkänä tie navigointina

kauris
23.03.2017, 14.59
Polar ei ehkä tarkoituksella ole laittanut palautumisen mittausta flow-palveluun, koska palautumisen mittaus on vain tiettyjen flow:n kanssa synkkaavien polarin rannetietokoneiden ominaisuus ja jos se olisi kännykässä, toimisi halvimmat laitteetkin tai pelkkä sykevyökin kalleimpien palautusominaisuuden sisältämien laitteiden tavoin.
Eli pihtaavat tätä ominaisuutta tarkoituksella ja siksi se ei ole flowssa.

Mankelist
23.03.2017, 17.11
Polarbeat asennettu ja näyttää hyvältä, kun saa sykkeen/sykerajat ruutuun, ei tarvii kelloo kiinnittää tankoon tai katella sieltä ranteesta. Sillä ohjelmalla alotellaan. Jäi vielä epäselväksi saako karttaan navigointia (hcfreak-nimimerkkikin tätä arpoi) tai edes reitin piirtoa etukäteen karttaan netin kautta. Jossain mainostekstissä oli, että seuraa reittiäsi ja tämmöinen löytyi, mut menee aika vaikeeks? http://support.polar.com/fi/support/how_to_import_a_route_into_the_polar_flow_web_serv ice_and_use_it_on_a_training_device

EDIT. Nähtävästi Stravalla vois piirtää reitin ja sit importtaa Polar Flowhun suosikkeihin?

Varavirtalähde-ehdotuksia ja heijastuskalvoideoita otetaan vastaan ja sit ollaan valmiitä kesään.

hcf
23.03.2017, 18.35
Kyllä se sen reitin ainaki piirtää joka tallentuu flow palveluun

heikki53
23.03.2017, 18.55
Jäi vielä epäselväksi saako karttaan navigointia (hcfreak-nimimerkkikin tätä arpoi) tai edes reitin piirtoa etukäteen karttaan netin kautta. Jossain mainostekstissä oli, että seuraa reittiäsi ja tämmöinen löytyi, mut menee aika vaikeeks? http://support.polar.com/fi/support/how_to_import_a_route_into_the_polar_flow_web_serv ice_and_use_it_on_a_training_device
EDIT. Nähtävästi Stravalla vois piirtää reitin ja sit importtaa Polar Flowhun suosikkeihin?
Jospa jättäisit kaikki Polarin tekeleet huomiomatta jos haluat navigointia harrastaa. Etenkin Flown kautta siirretyt reitit turhauttaa maantiellä pitkän päälle. Polar kun ei nyt ole koskaan tehnyt yhtään toimivaa navigaattoria tähän mennessä, ei hardista eikä softaa.
Kännykkään löytynee useita navi sovelluksia off-line karttoineen. Itse olen viime aikoina testaillut OSMAND appia, kaikkine turhuuksineen näyttäisi tekevän sen reitityksen Open Street Mappien päälle käypäsesti.

Kuronen
23.03.2017, 19.05
Itse olen käyttänyt Stravaa Xcover 3-puhelimessa tässä tarkoituksessa, mutta lisäksi puhelin on tallentanut lenkin sykkeet, kadenssit etc. Ongelmia aiheutti sim-kortin hukkaantuminen tärinöissä, joten käytin sitä ilman sim-korttia, minkä jälkeen puhelimen GPS ei onnistunut löytämään satelliitteja kuin ankaran yrittämisen jälkeen. Puhelimesta oli poistettu kaikki ylimääräiset sovellukset. Varavirtalähteenä toimi 5200 mAh akku. Tämä järjestely takasi (lähes) ongelmattoman toiminnan varhaisesta aamusta myöhäisen iltaan.

Xcover 3-malli ei sietänyt kuitenkaan kovinkaan hyvin sadetta: kuulokeliitäntään päätyvä vesi näyttäytyy puhelimelle kuulokkeiden kytkemisenä ja irrottamisena loputtomassa luupissa, tai ainakin kunnes vesi on poistunut.

Reitin seurantaan liittyi jotakin epävarmuutta, mutta en muista mitä. Siksi puhelimesta löytyi myös GPX Viewer.

Noin yleensä olen sitä mieltä, että verkkoon kirjautuneena älypuhelimen virrankulutus on ennakoimaton.

hcf
23.03.2017, 19.25
Etenkin Flown kautta siirretyt reitit turhauttaa maantiellä pitkän päälle.

Jaa mikäs tässä turhauttaa? Automattisesti menee tonne sivulle.

heikki53
23.03.2017, 19.47
Jaa mikäs tässä turhauttaa? Automattisesti menee tonne sivulle.
Se reitin tuonti rutiini Flow'n menee joo automaattisesti. Samalla vähenee automaattisesti reittipisteiden lukumäärä rajusti. Sinänsä ei traakista jollei samalla häviäisi (automaattisesti) ns. "seuraa tietä" toiminto. Flow'n tuotu reitti on reittipisteiden välillä "linnuntie", suora viiva reittipisteeltä toiselle. Reitistä riippuen, ja siis ympäristöstä riippuen (teiden, risteysten, ym lukumäärä) voipi aiheuttaa ongelmia reitin seuraamisessa.
Puhumattakaan, jos ruvetaan vertailemaan lähes mihin tahansa kilpailevaan sovellukseen.

Roko
24.03.2017, 13.47
Tässä erinomainen kiinnike puhelimelle. Mulla ollut useampi , on hukkunut ainakin aina ennen kuin hajonnut. Maastopyörässäkin käytin yhdellä lenkillä , mutta ekan otb:n jälkeen otin pois koska pelkäsin liikaa puhelimen puolesta. Tangossa pysyi kyllä kiinni siinäkin . Tässä linkki: http://getfinn.com/en/ .Tätä saa ehkä myös sportaxista, jos ei tilata halua

Varavirtalähteestä, mulla useampi puhelin on kyykännyt parin tunnin jälkeen kun sporstrackerin lisäksi on streamannut areenasta jotain podcastia tai ohjelmaa jota ei tarvii kattella niin paljoa. Sen lisäksi varmaan 60 muuta appsia puhelimessa . Eli laitteesta riippuen sanoisin että noin kaks tuntia kestää . Tommosesta 10 000 mah matkalaturista lataa kans luurista riippuen 3-4 kertaa täyteen, että 8h ajoa vois hyvin riittää. Kokeilemalla selviää. Lämpötila vaikuttaa kans paljon ja oman kokemuksen mukaan seiskaa vanhemmat ipsut on aika herkkiä kylmälle. Noi laturit sammuu kun akku tulee täyteen eikä mee enää automaattisesti päälle kun akku kuluu. Eli akku kantsii laittaa silleen että ylttää painaan sitä virtanappia. Ja vedenpitäviä puhelimiakaan ei tietääkseni sais ladata märkänä, että kaatosateessa tarvii varmaan ladata takin yms sisällä. Ja harva kosketusnäyttö toimii hyvin märkänä, mutta jos laittaa jollekin lukitustilalle että näkee samaan aikaan nopeudet kartan ja sykkeen niin siinä se toimii silti ihan koskemattakin ja veden aiheuttamista kosketushäiriöistä huolimatta.

Sportstrackeriä oon käyttänyt pari vuotta , kun en rcx5 sykemittaria oo enää päivittänyt . Kadensseja en oo puhelimeen saanut, mutta muuta en oo kaivannut sykemittarista kaivannut. Sisäinen gps ja harjoitusten tarkempi tarkastelu ilman siirtoja koneelle yms on kyllä mukavia toimintoja. Sykevyönä mulla on joku Polarin Bluetooth vyö, erinomaisesti toiminut kyllä, vaikka omaan makuun oli vähän kallis ostettaessa. Ja sportstrackerissä on se palautuminen, en tiiä kuinka tarkka se on kun ne ajat on vaihdellu mulla puolesta tunnista kuuteen päivään, mutta ei oo vertailukohtaa. Ja tosta sovelluksesta voi halutessaan maksaa kuukausittain mutta en oo kokenut tarpeelliseksi .

Mankelist
24.03.2017, 20.02
Tuommoisen Rokon linkkaaman kiinnikkeen hommasin viime kesänä, kun maasturilla käytin Team Locatoria, josta näki Tampereeen polkujen luokituksen (on muuten loistava tuo luokitus, kiitos tekijöille).

Varmaan tuo 10000mAh on sitten riittävä, semmoinen ostoslistalle.

Polar M400 käyttäessä Polar Flowssa näkee kyl tota palautumista, et sen seuranta kunnossa, jos haluan. Toisaalta omaa kroppaa kuuntelemalla/fiiliksen mukaan on vedetty ennenki, et en semmosta välttis tarvii.

DDx2
09.04.2017, 18.00
"

Roko (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?48051-Roko)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/statusicon/user-offline.pngVakiovieras

Liittynyt06/2013Viestit172

Tässä erinomainen kiinnike puhelimelle. Mulla ollut useampi , on hukkunut ainakin aina ennen kuin hajonnut. Maastopyörässäkin käytin yhdellä lenkillä , mutta ekan otb:n jälkeen otin pois koska pelkäsin liikaa puhelimen puolesta. Tangossa pysyi kyllä kiinni siinäkin . Tässä linkki: http://getfinn.com/en/ .Tätä saa ehkä myös sportaxista, jos ei tilata halua

Kiitos vinkistä, tilasin pari kiinnikettä tuolta. Näkyy olevan rahtivapaasti toimitus päällänsä.��

maalinni
10.04.2017, 08.11
Oukitelilla on 10 000mAh puhelin, niin ei tarvitsisi varavirtaa.

Mankelist
10.04.2017, 12.05
No nyt on eka maantielenkki takana yhdistelmällä: Polar M400 ranteessa ja Polarbeatilla varustettu känny tangossa nimimerkki Rokon linkkaamalla kiinnitteellä ?sykevyö. Polarbeatissa just ne mitä haluan: sykekäyrä ja lukema, nopeus, plussana vielä lenkillä mukana "kulkee" Polarbeatin nainen, joka lukee määräväliajoin lenkin edistymistä, esim. kertoen kilsan välein kilsaan kuluneen ajan, keskisykkeen yms.

Periaatteessa M400 ranteessa täysin turha nyt, kun Polarbeatista menee vissiin samat tiedot flowhun. Vara-akkua en vielä hommannut, kun kelit näyttää heikolta viikon sisään, joten en pitänyt kiirettä. Koska Polarbeatissa tuo naisääni, niin ei välttämättä tartte edes pitää ruuutua kännykässä auki eli se ei kuluttaisi niin paljon virtaa. Silti vara-akun hommaan, koska joskus voi kuunnella toiseen korvaan napilla spotify tms, joten kännyn akku ei vaan riitä pitkillä lenkeillä.

Kännyn kiinnityksen kanssa pientä haastetta, koska kiinnike on kumia ja mulla se on kiinni etulaukun pidikkeen putkessa, joka noin 20mm halk. niin känne heiluu jonkun verran rotvalleissa yms. ja koska mun kännyssä on pikatoimintoina kahella ravistuksella taskulamppu ja kahella pyörityksellä kamera, niin vähän väliä jompi kumpi oli päällä. No nää saa korjattu asetuksista disabloimalla. Kännyn heilumiseen täytyy kehitellä jotain eli ei sekää mikään ongelma oo.

Kaiken kaikkin Polarbeat on pirun hyvä ohjelma ja sillä + sykevyöllä pärjää aktiivinen kuntoilija.