Kylian
19.03.2017, 22.07
Moikka kaikki.
Nöösi tässä koittaa selkiyttää itselleen vaihteistojen säätöjä. Hommasin Ridleyn cyclon, jossa tiagran 2x10 vaihteet. Huomasin toisella lenkillä, että isolla eturattaalla ja pienillä takarattailla kuuluu naksutusta. Sitten aloin kokeilemaan muitakin asentoja:
Pienellä eturattaalla ja isolla takarattaalla kaikki ok, eli ihan linjassa siis. Pienellä eturattaalla ja pienellä takarattaalla kuuluu pikkasen naksutusta, mikä tietty on normaalia, kaikkea ei saa etuvaihtajasta pois, kun on täysin ristissä. Sen olen tajunnut. Mutta sitten kiinnostavaa, että isolla eturattaalla ja isolla takarattaalla ei kuulu paljon mitään, mutta sitten kun mennään enemmän linjaan eli iso eturatas ja pieni takaratas, niin alkaa mekkalaa kuulumaan.
Yritin katsoa tarkemmin, ja ihan kuin se ottaisi kiinni etuvaihtajan etureunaan. Koitin pyörittää sitä suuren välityksen säätöruuvia edes sun takas, mutta tilanne ei oikein muuttunut. Jätin sen nyt n. 1,5 kokonaista kierrosta auki siitä, mitä se oli, mutta edelleen piti meteliä..
Voisiko olla, että kun pyörä on ihan uuden karhea, että se etuvaihtaja ei ole ihan suorassa linjassa, eli pitäisi koko vaihtajan paikkaa ns. kääntää?
Ja ehkä se kaikkein tärkein kysymys, miltä se kuulostaa, jos se ottaa liikaa kiinni, eli mikä on liikaa?
Onko ihmisillä kokemuksia tällaisesta / vaihteiden kanssa pelaamisesta, lähinnä, että miten nöösin kannattaa alkaa noita vaihtoehtoja eliminoimaan. Sen verran olen mokaillut kaikenlaisissa säädöissä aikaisemmin, että en säädä enää kaikkea kerralla vaan yhden jutun kerrallaan :cool:
Kiitos paljon avusta jo etukäteen.
Nöösi tässä koittaa selkiyttää itselleen vaihteistojen säätöjä. Hommasin Ridleyn cyclon, jossa tiagran 2x10 vaihteet. Huomasin toisella lenkillä, että isolla eturattaalla ja pienillä takarattailla kuuluu naksutusta. Sitten aloin kokeilemaan muitakin asentoja:
Pienellä eturattaalla ja isolla takarattaalla kaikki ok, eli ihan linjassa siis. Pienellä eturattaalla ja pienellä takarattaalla kuuluu pikkasen naksutusta, mikä tietty on normaalia, kaikkea ei saa etuvaihtajasta pois, kun on täysin ristissä. Sen olen tajunnut. Mutta sitten kiinnostavaa, että isolla eturattaalla ja isolla takarattaalla ei kuulu paljon mitään, mutta sitten kun mennään enemmän linjaan eli iso eturatas ja pieni takaratas, niin alkaa mekkalaa kuulumaan.
Yritin katsoa tarkemmin, ja ihan kuin se ottaisi kiinni etuvaihtajan etureunaan. Koitin pyörittää sitä suuren välityksen säätöruuvia edes sun takas, mutta tilanne ei oikein muuttunut. Jätin sen nyt n. 1,5 kokonaista kierrosta auki siitä, mitä se oli, mutta edelleen piti meteliä..
Voisiko olla, että kun pyörä on ihan uuden karhea, että se etuvaihtaja ei ole ihan suorassa linjassa, eli pitäisi koko vaihtajan paikkaa ns. kääntää?
Ja ehkä se kaikkein tärkein kysymys, miltä se kuulostaa, jos se ottaa liikaa kiinni, eli mikä on liikaa?
Onko ihmisillä kokemuksia tällaisesta / vaihteiden kanssa pelaamisesta, lähinnä, että miten nöösin kannattaa alkaa noita vaihtoehtoja eliminoimaan. Sen verran olen mokaillut kaikenlaisissa säädöissä aikaisemmin, että en säädä enää kaikkea kerralla vaan yhden jutun kerrallaan :cool:
Kiitos paljon avusta jo etukäteen.