PDA

Näytä tavallinen näkymä : avid elixir 5 ongelma

jooki
14.03.2017, 19.08
Hei Gurut,

Jarrumännät eivät liiku ja kahvankin liike on pieni.
Olen säätänyt kahvoja ja mikään ei auta. Jarrut ovat uudet.
Neuvoja?

Mannavelli
14.03.2017, 20.11
Voisko jarru olla säädetty siten, että männät ovat ulkona? Ts. jarrut pohjassa. Noihan jarruttaa vain toiselta puolelta ja ei-männän puolen etäisyyttä voi säätää.

Mannavelli
14.03.2017, 20.17
Eikun nuohan eivätkään olleet bb5. Mulla oli joskus elixir r:n männät jumahtaneet, ja lubrikantilla lähtivät liikkeelle. Mutta tokkopa on molemmissa päissä uusissa jarruissa tuo ongelma.

jooki
14.03.2017, 20.20
Männät ovat sisällä. Otin satulat irti ja painoin kahvasta. Painoin aika voimakkaasti, ei liiku.

CamoN
14.03.2017, 20.30
Pelin avaus kevennyksellä - ei ne aivan uudet ole, Elixir 5:ttä ei nimittäin ole hetkeen tupsahtanut tehtaan linjalta ulos.

Avid Elixir 5 Service Manual (https://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/elixir_5_service_manual_rev_b.pdf)

Virtuaalidiagnosaattorini tuottaa kaksi vaihtoehtoa:

1. Kahva on ilmattu etäisyyssäätöasetus liian kaukana (ks. Service Manual -> Bleed Procedure #7). Käsittääkseni tuon korjaamiseen tarvitaan ilmaussetti, jotta jarrunestettä voi liikuttaa kahvan pääsylinteristä kumpaankin suuntaan.

2. Männät jumissa käyttämättömyyden takia. Olisi tosin melko harvinaista, jos kaikki neljä mäntää olisivat jumittuneet (ilman likaa/olosuhdevaikutuksia) niin, ettei yksikään anna periksi yhtään. Ratkaisuna kiekko pois paikaltaan, jarrupalat pois paikaltaan, toisen männän pidättäminen paikallaan esim. sopivalla L-kuusiokololla ja kahvan painelua, kunnes mäntä nitkahtaa liikkeelle. Pidättämällä toista mäntää paikallaan, voiman saa ohjattua toispuoleisesti ja yksittäisen männän saa todennäköisemmin liikkeelle. Kun mäntä liikkuu, tulee varoa etteivät ne liiku kokonaan satuloista ulos. Liikealue ei ole montaa milliä jarrusatulan reunasta.

Mannavelli
14.03.2017, 20.47
Mä laitoin pikkuisen tf:ää männän reunoille ja lähti sitten jumi helposti painelemalla.

jooki
14.03.2017, 21.47
Joo, jumissa oli molemmat. nyt saadaan vaimo liikenteeseen!

Kiitoksia vastanneille!