YoHannes
14.03.2017, 13.09
Hyvää päivää,
teoreettinen pyöräilijä taas askartelee ja ihmettelee vaihteiden maailmaa, tällä kertaa eturattaitten anatomiaa.
Ja ennenkuin ehdotattekaan, olen kyllä lukenut kaikki konversiokeskustelut, googlannut ja en ole tullut hullua hurskaammaksi, hulluksi kylläkin.
No, siis tilanne se, että minulla on Radon ZR Race 8.0 29 vuosimallia 2014, jossa vaihteistona pitkälti XT setti (3 x 10).
Harvemmin tulee tuota isointa rinkulaa käytettyä, joten ajattelin, että josko sen voisi ikäänkuin tiputtaa käytöstä ja korvata bashringillä tai mikälie se nyt onkaan.
Alkoi mennä sormi suuhun, kun noita rinkuloita on kaikenlaisia .... on muovia, alumiinia, järeämpää jne.
Mulla taitaa toi XT kampisetti olla mallia FC-M780 tms. (175 pitkä).
Eli minkähän rinkulan tuon isoimman 40T rattaan sijalle voisi laittaa? En ymmärrä ollenkaan noita bashring speksejä, pitääkö siihen siis valita se bashring sen keskimmäisen hammasrattaan hampaitten lukumäärän mukaan vaiko nimenomaan 40T bashring tms.?
Ja vaikka tietysti pyörän keventäminen on parasta hommaa ikinä niin en osaa sanoa onko tässä nyt merkittävää keveysaspektia, en vaan tarvi sitä isoimpaa ja oletettavasti joku jykevä bashring suojannee niitä kahta jäljellejäävää ratasta runkojen yli ajaessa eli kaippa se bashring saisi olla ihan tukevaa tekoa eikä mikään ohut muovi- tai alumiinilärpäke?
Nuo rattaat on 22-30-40 kokoisia, ehkä nuo pienemmät voisivat olla 24-32 tms.? Hyvin harvoin tiputan edessä pienimmälle, lähinnä jos on joku 45 asteen mäki, armoton flunssakrapula tai vastaavaa, mutta yleensä ajan ne harvat maastoräpellykset enimmäkseen tuolla keskirattaalla.
No sitten ajan tuulahduksia seuratessani törmäsin ovaaliin rattaaseen ja mieleeni juolahti heti miten parempi ihminen minusta sen avulla tulee... niin ja pyöräilijä.
No, sain selville, että taitavat enimmäkseen olla tarjolla noihin 1x10, 11 jne.. konversioihin.
No, sain senkin selville absoluteblack putiikkiin meilatessani, että heiltä on tulossa myös 2x ovaalirattaat muutaman kuukauden sisään.
Mahtavuutta, eli jos kaksi pienintä eturatasta vaihtaa ovaaliksi niin etuvaihtaja toiminee edelleen ja minusta tulee 2x parempi ihminen ja pyöräilijä.
No, ihan uteliaisuudesta, päivittämisen ilosta ja mielenkiinnosta (40+ hieman ex-futispolvivaivaisena ihmisenä) haluan kyllä kokeilla tuota ovaaliratasta, kunhan se tulee 2x versiona (jos vain sopii nykykampiin) tarjolle.
Summa summarum -> suositelkaa jotain jykevää bashringiä mitä lie, jonka voisi asentaa tuohon isoimman 40T rattaan tilalle, koska on aivan joutava, saattaa tuo bashring säästää muutaman hampaannirhauman säärestäkin, kuka tietää.
Rupesin tässä samalla myös tubeless-talkoisiin, hommasin eteen 29x2,4 Maxxis Ardent renkaan ja taakse 29x2,3 Maxxis Minion SS renkaan, joten eiköhän tässä kivasti pääse kiroilemaan DT Swiss Spline X 1900 vanteita teipatessa ja kiroilun tauotessa lumetkin ovat pian poissa. Tubeless -osalta jatkan tuolla rengassäikeessä tarvittaessa, konsepti on muuten selvillä, mutta luin jostain, että venttiilinreiän ympäriltä pitää hieman kärväyttää/polttaa teippiä, ettei lähtisi repeämään... täytyy tuo asia vielä selvittää itselleen.
t. MJK
teoreettinen pyöräilijä taas askartelee ja ihmettelee vaihteiden maailmaa, tällä kertaa eturattaitten anatomiaa.
Ja ennenkuin ehdotattekaan, olen kyllä lukenut kaikki konversiokeskustelut, googlannut ja en ole tullut hullua hurskaammaksi, hulluksi kylläkin.
No, siis tilanne se, että minulla on Radon ZR Race 8.0 29 vuosimallia 2014, jossa vaihteistona pitkälti XT setti (3 x 10).
Harvemmin tulee tuota isointa rinkulaa käytettyä, joten ajattelin, että josko sen voisi ikäänkuin tiputtaa käytöstä ja korvata bashringillä tai mikälie se nyt onkaan.
Alkoi mennä sormi suuhun, kun noita rinkuloita on kaikenlaisia .... on muovia, alumiinia, järeämpää jne.
Mulla taitaa toi XT kampisetti olla mallia FC-M780 tms. (175 pitkä).
Eli minkähän rinkulan tuon isoimman 40T rattaan sijalle voisi laittaa? En ymmärrä ollenkaan noita bashring speksejä, pitääkö siihen siis valita se bashring sen keskimmäisen hammasrattaan hampaitten lukumäärän mukaan vaiko nimenomaan 40T bashring tms.?
Ja vaikka tietysti pyörän keventäminen on parasta hommaa ikinä niin en osaa sanoa onko tässä nyt merkittävää keveysaspektia, en vaan tarvi sitä isoimpaa ja oletettavasti joku jykevä bashring suojannee niitä kahta jäljellejäävää ratasta runkojen yli ajaessa eli kaippa se bashring saisi olla ihan tukevaa tekoa eikä mikään ohut muovi- tai alumiinilärpäke?
Nuo rattaat on 22-30-40 kokoisia, ehkä nuo pienemmät voisivat olla 24-32 tms.? Hyvin harvoin tiputan edessä pienimmälle, lähinnä jos on joku 45 asteen mäki, armoton flunssakrapula tai vastaavaa, mutta yleensä ajan ne harvat maastoräpellykset enimmäkseen tuolla keskirattaalla.
No sitten ajan tuulahduksia seuratessani törmäsin ovaaliin rattaaseen ja mieleeni juolahti heti miten parempi ihminen minusta sen avulla tulee... niin ja pyöräilijä.
No, sain selville, että taitavat enimmäkseen olla tarjolla noihin 1x10, 11 jne.. konversioihin.
No, sain senkin selville absoluteblack putiikkiin meilatessani, että heiltä on tulossa myös 2x ovaalirattaat muutaman kuukauden sisään.
Mahtavuutta, eli jos kaksi pienintä eturatasta vaihtaa ovaaliksi niin etuvaihtaja toiminee edelleen ja minusta tulee 2x parempi ihminen ja pyöräilijä.
No, ihan uteliaisuudesta, päivittämisen ilosta ja mielenkiinnosta (40+ hieman ex-futispolvivaivaisena ihmisenä) haluan kyllä kokeilla tuota ovaaliratasta, kunhan se tulee 2x versiona (jos vain sopii nykykampiin) tarjolle.
Summa summarum -> suositelkaa jotain jykevää bashringiä mitä lie, jonka voisi asentaa tuohon isoimman 40T rattaan tilalle, koska on aivan joutava, saattaa tuo bashring säästää muutaman hampaannirhauman säärestäkin, kuka tietää.
Rupesin tässä samalla myös tubeless-talkoisiin, hommasin eteen 29x2,4 Maxxis Ardent renkaan ja taakse 29x2,3 Maxxis Minion SS renkaan, joten eiköhän tässä kivasti pääse kiroilemaan DT Swiss Spline X 1900 vanteita teipatessa ja kiroilun tauotessa lumetkin ovat pian poissa. Tubeless -osalta jatkan tuolla rengassäikeessä tarvittaessa, konsepti on muuten selvillä, mutta luin jostain, että venttiilinreiän ympäriltä pitää hieman kärväyttää/polttaa teippiä, ettei lähtisi repeämään... täytyy tuo asia vielä selvittää itselleen.
t. MJK