Näytä tavallinen näkymä : Pyörä ympärivuotiseen ajoon.
Elikkäs hakusessa olisi pyörä joka tulisi ympärivuotiseen käyttöön. Lähinnä työmatka-ajoon ja esim. kaupassa käyntiin. Työmatkaa kertyy noin 8 km suunta, talvella huono kuntoista pyörätietä.
Hintaa pyörällä saisi olla mielellään enintään noin 1500€ + mahdolliset tarvikkeet. Lokasuojat pakolliset tai helposti asennettavissa. Tarakka olisi iso plussa, jotta ei tulisi painoa selkään/takapuoleen ja kesällä ei selkä hikoilisi niin paljoa. Isoja kuormia en rahtaa, ehkä maks. 4 kg satunnaisesti.
Vielä sen verran, että työni on melko fyysistä ja 90% ajasta ollaan jaloilla. Eli hakusessa olisi pyörä rentoon ja huolettomaan ajoon. Mitään nopeus ennätyksiä en ole tekemässä.
Oikea koko on myös vähän hakusessa. Pituus 168cm, jalan sisämitta noin 75cm.
Jotain pyöriä jo vähän katselin, mutta on tämä jotenkin niin hankalaa.
Kona sutra http://www.konaworld.com/sutra.cfm
Specialized Awol Elite 2016. Tätä myös katselin, mutta en tiedä löytyykö oikeaa kokoa enää Suomen kaupoista. https://www.specialized.com/us/en/bikes/adventure/awol/awol-elite/106555
Kona Rove ST. Tämä myös rupesi himottamaan, mutta tässä ei kyllä ole edes lokareita valmiina. Muutama muukin seikka rupesi mietityttämään, vaihteiden vaihtaminen rukkaset kädessä ja eikös tuossa ole vaarana, että lahje menee rattaan ja ketjun väliin tai ainakin likaantuu kun se hinkkaa ketjua ja ratasta. http://www.konaworld.com/rove_st.cfm
Kiitokset jo etukäteen kaikille jotka mahdollisesti vaivautuvat avustamaan.
Hyviä vaihtoehtoja nuo kaikki. Kunnolliset lokarit ja tarakan saa noihin kaikkiin kiinni, joten sitä ei suoraan kannata pitää valintaperusteena.
Housujen kannalta tilanne on noiden kaikkien kanssa sama. Löysät housut menevät varmasti jossain vaiheessa ketjun ja rattaan väliin. Kannattaa siis samalla hommata kunnolliset pyöräilyhousut.
Mun omaan silmään toi Konan Rove ST näyttää kyllä erittäin hyvältä kaikin puolin.
Edit: droppitankoisen fillarin vaihteet toimii ihan kivasti myös rukkaset kädessä. Pikkusen se vaatii totuttelua, mutta ongelmia ei ole.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
orc biker
12.03.2017, 20.52
Hakisin suoratankoista ja leveäkumista. Se on talveen paljon helpompi, se on myös halvempi. Marin Muirwoods vaikka tai Kona Big Rove AL. En näe noissa oloissa, tavoitteilla ja noilla matkoilla crossarissa järkeä. Mitä sillä tekee? Mitä se tekee paremmin? Ei mitään.
Vaihdepyöriin on hankalampi saada ketjusuojia, tosin on niitäkin olemassa, mutta miten käyvät... Mutta ainakin ratassuojia saa muutamalla eurolla jo. Ne + paksut kuminauhat (tai jotain joustokangasta) lahkeeseen poistavat ongelman lähes täysin. Jos käyttöpyörää ei voi ajaa ilman trikoita, siinä on jotain pielessä.
Jos vain 4 kg tulee, niin tarakka taakse riittää. Kassi siihen tai vaikka ihan satulalaukut, jotka vain naksauttaa kauppaan mukaan ja täyttää hihnan päässä saman tien.
Jomppanen
12.03.2017, 21.43
Olen ajanut talvella fillareilla jossa on vaijerijarrut ja fillareilla jossa on hydrauliset jarrut.
Jos vielä joskus ajan talvella vaijerijarrullisella niin olen hävinnyt jonkun tyhmän vedon tai kärsin mielenvikaisesta hulluudesta.
Saahan sen vaijerijarrun tietenkin ennakoimalla ja huoltamalla pelaamaan mutta jos ei ole intohimoinen pyöräilijä joka haluaa säästää jonkun gramman eikä budjetti lopu jarrujen kohdalla kesken niin ottaisin ympärivuotiseen käyttöön hydrauliset jarrut.
Kona Big Roven alua en suorittele vihamiehillekkään, varsinkin jos herkkä tärinälle, kova kuin kivireki. Ehkä Orc oikeassa että suoratankoinen parempi talviajossa mutta jos ymärivuotisesta puhutaan ja yhdestä pyörästä niin kyllä crossarilla tai cravelillakin talvella tulee toimeen jos kunnon nastarenkaat mahtuu pyörimään.
Olen usean vuoden ajanut vaijerivetoisilla jarruilla talvetkin eikä pienimpiäkään ongelmia ole ollut, taas kuvitelmia että hydrauliset ainoat oikeat. Itse pidän mekaanisista yksinkertaisuuden ja helpon huollon vuoksi.
Tavaratelinettä en laittaisi noin olemattoman painon vuoksi vaan hankkisin kunnon pyöräilyyn suunnitellun repun joka kulkee aina mukana eikä tarvi joka pysähdyksellä mistään telineestä irroitella tai kiinnitellä.
Hakisin suoratankoista ja leveäkumista. Se on talveen paljon helpompi, se on myös halvempi. Marin Muirwoods vaikka tai Kona Big Rove AL. En näe noissa oloissa, tavoitteilla ja noilla matkoilla crossarissa järkeä. Mitä sillä tekee? Mitä se tekee paremmin? Ei mitään.
Makuja on tietysti monissa, mutta ainakin itse pidän käyräsarvisen ajoasentoa paljon mukavampana. Toisaalta ihan samaa asiaa se suoratankoinen ja käyrätankoinen fillari hoitaa, joten muut asiat ratkaisee.
Jos käyttöpyörää ei voi ajaa ilman trikoita, siinä on jotain pielessä.
Itse tarkoitin tuossa yllä pyöräilyhousuja en varsinaisia trikoota. Kyllä se kaikki liikkuminen/ulkoilu/urheilu on mukavampaa sopivissa varusteissa vaikka ihan rauhallisesti ajaisikin.
myös täältä ääni sekä suoralle tai ns viiksitangolle ja vannejarruille. kokemusta ei tosin ole levyistä enkä usko että tuleekaan, ajo on ollut ympärivuotista. mun vaihteisto on Rohloff, siis napavaihde johon saa ketjusuojan. rohloa en kysyjälle suosittele mutta kannattaa perehtyä napavaihteisiin. niitä on muitakin kuin Rohloff ja Nexus.
talvisin olen pitänyt nastaa vain edessä, jo yli 30 vuotta. multa myös ääni kunnon vanhanaikaiselle tarakalle johon saa esim kiinteän korin. mulla on etukori käyttöpyörässäni. varapyöränä on vanha maastopyörä jossa kori on tarakalla.
kummassakin pyörässä vaihteet toimii gripshiftillä, on melko tunteeton käsineen mallille - rohlossa tosin kaikki 14 on samassa kahvassa
Makuja on tietysti monissa, mutta ainakin itse pidän käyräsarvisen ajoasentoa paljon mukavampana. Toisaalta ihan samaa asiaa se suoratankoinen ja käyrätankoinen fillari hoitaa, joten muut asiat ratkaisee.
Itse tarkoitin tuossa yllä pyöräilyhousuja en varsinaisia trikoota. Kyllä se kaikki liikkuminen/ulkoilu/urheilu on mukavampaa sopivissa varusteissa vaikka ihan rauhallisesti ajaisikin.
minusta ns arkiliikkumisen täytyy hoitua samoilla vaatteilla, urheilu on sitten asia erikseen - pyykkipoika tms lahkeessa ei ole käytännön järkevää sillä yksi unohdus pilaa lahkeensuun eikä maastureissa käytetty suoja riitä. tosin näin muutama päivä sitten riittävän tilavan vanhanmallisen suojan jonka alla näkyi olevan ainakin kaksi eturatasta
Itse taas ajattelen niin, että jos ajaa ympärivuoden työ-/kauppamatkaa vajaat 20km per päivä eli n. 100km viikossa niin on tuohon hommaan parempi hommata sellaiset vaatteet, joilla homma hoituu mukavasti. Tuossa samalla sitten säästyy sitten ne arkivaatteet puhtaampia/ehjinä.
Mm. Endura/Vulpine... yms. tekee "arkisia" fillariaatteita, jotka päällä voi painua vaikka baariin jos siltä tuntuu.
Kysymykseen suora vs käyrä tanko oma näkemykseni. Käyrä on parempi muulloin, paitsi jos joutuu talvella ajamaan huonokuntoista pyörätietä. Tässäkin täytyy arvioida se, kuinka huono pyörätie on ja kuinka usein se on huonossa kunnossa. Jos nuo tilanteet ovat enemmän stunnaisia kuin säännöiilisiä, itse kallistuisin käyrän tangon suuntaan. Awolia en ole ajanut, mutta siihen mahtuu leveät talvirenkaat, mikä hiukan parantaa tilannetta verrattuna esim. Roveen.
Tarakka on mielestäni mukavampi tapa kuljettaa kevyttäkin tavaraa kuin reppu. Jos kokee kuorman sitomisen työlääksi, asiallisella sivulaukulla (esim. Ortlieb) hommasta tulee helpompaa kuin repun selkään laittaminen. Käyttöä laukuille on varmasti myös kauppareissuilla, jolloin kahden sivulaukun päälle mahtuu tarakalle vaikka paketti vessapaperia. Sen kuskaaminen repussa on jo hankalaa, vaikka painoa ei olisikaan.
Ketjusuoja olisi hyvä arkipyörässä, mutta valitettavan vähän niitä on ainakaan vakiona. Taitaa jossain Aceran kampisarjassa olla vaihtoehtona, mutta sekään ei leveiden lahkeiden kanssa täysin riitä. Itse käytän Bikeshopista ostettuja tarranauhoja lahkeissa. Monissa housuissa ei yksi tarra oikein riitä, mutta kahdella pysyy kaikki lahkeet erossa rattaista. Yksi leveämpi nauha olisi hyvä ja sellaisen varmaan saa helposti, kun käy paikallisessa kangaskaupassa ja esittää asiansa myyjille. Toki ketjusuojankin kanssa voi valita kapealahkeiset housut säännöllisille matkoille, mutta mitään haittaa ei ketjusuojasta mielestäni ole, joten minkänlaista joko tai-ajattelua ei kannata harrastaa.
Ei pyöräilyvaatteen tarvi olla mikään trikoo, löytyy niitä muunlaisiakin tänä päivänä ellei väki ole huomannut... Varsinkin jos kyse ympärivuotisesta ajelusta niin kuka hölmö silloin liehuvissa lahkeissa ajelee? Ketjusuojaa ei ole ollut liki 40 vuoteen pyörässä eikä ole ongelmia ainakaan itselle syntynyt...
Toiset pitää telineistä, itse repusta, en koe hikisenä tai raskaana, telineelle ei synny tarvetta varsinkaan jos ei kuljeta tarjous vessapaperia työmatkalla.
Kun aloittaja kaipaa pyörää työmatkojen lisäksi esim. kaupassa käyntiin, mielestäni käyttökelpoisuutta parantaa, jos pyörän selkään voi hypätä niissä vaatteissa mitkä päällä sattuvat olemaan ilman tämän suurempaa suunnitelmallisuutta. Edelleenkään ketjusuojasta ei haittaa ole. Itselläni ei suojaa ole, mutta hyötyä siitä olisi. Apexin kampiin ei kuulemma ainakaan yhden myyjän mukaan sellaista saa, enkä ole asiaa sen tarkemmin selvittänyt.
Itse en näe mitään ongelmaa sellaisten lahkeiden kanssa ajamisessa, jotka ilman tarranauhan käyttöä voivat jäädä suojaamattoman ketjun ja rattaan väliin. Vanhassa 7-v retkipyörässäni oli kunnollinen suojus ja se olikin sen pyörän ainoa hyvä ominaisuus.
Tavaratelineen idea onkin sen monipuolisuudessa. Itse hankin pyöräni monivuotista käyttöä ajatellen ja tällöin saattaa vessapaperiakin tulla kuskattua, vaikkei sitä pyörää ostettaessa niin tule ajateltua. Itse asiassa viime viikonloppuna talouspaperia sivulakkujen päällä kaupasta kotiin tuli. Kaupassa muistin, että paperi on loppu. Kuminauhaa ei kuorman sitomiseen mukana ollut, mutta onneksi aulassa oli paketointipiste, josta röyhkeästi otin pätkän lahjapakettinarua parempaan käyttöön. Mutta ei telinettä heti tarvitse hankkia, jos sitä vierastaa. Tärkeintä on, että kiinnityspaikat pyörästä löytyy, joten telineen voi laittaa kiinni myöhemmin jos tarve vaatii. Jollei vessapaperin takia, niin vaikka sitten päivä- tai viikonloppuretkiä varten. Kaikkein raivostuttavin tilanne olisi ollut, jos paperi olisi jäännyt ostamatta siksi, ettei sitä olisi saanut kotiin kuljetettua. Moni saa vähemmästäkin syyn käydä kaupassa autolla.
Jomppanen
14.03.2017, 13.17
Olen usean vuoden ajanut vaijerivetoisilla jarruilla talvetkin eikä pienimpiäkään ongelmia ole ollut, taas kuvitelmia että hydrauliset ainoat oikeat. Itse pidän mekaanisista yksinkertaisuuden ja helpon huollon vuoksi.
Tavaratelinettä en laittaisi noin olemattoman painon vuoksi vaan hankkisin kunnon pyöräilyyn suunnitellun repun joka kulkee aina mukana eikä tarvi joka pysähdyksellä mistään telineestä irroitella tai kiinnitellä.
Vaikka vaan tältä foorumilta lukaisee ketjuja Kona Rove, GT Grade, Cyclocross vol II niin selviää miten ne mekaaniset jarrut on toiminut pakkasessa ja loskassa..
Itse olen sotkenut työmatkat reppu selässä kuluvan vuoden alkuun asti, nyt on tavarateline.
Kesällä en pidä repusta koska hiostaa selkää. Talvella oli merinovillahuppari päällä ja sen kulutuskestävyys kun on heikko niin halusin luopua repusta joka hankaa hupparia.
Kunnon kurasuojat mun pyörässä on, ketjusuoja olis hyvä.
Cyclocrossiin ei varmaan tule ikinä ketjusuojia jos 0,5% asiakkasta sellaisen haluaa ja loput kiskoisivat sen heti pois. Työnantaja on hommannut mulle työsuhdejopon. Jopolla on mukava mennä 200m siirtymiä kun ei tule työhousujen puntit kuraan eikä jää ketjujen väliin. Siinä on vielä sellainen mummokori tavaroille. Ei ole Joposta sporttipyöräksi mutta työpaikalla en ole omaa fillaria käyttänyt koska siinä ei ole sitä ketjusuojaa.
Jos on tarkoitus pyöräillä rauhallisesti 8 km töihin niin en mä kyllä sen takia viitsis laittaa trikoita päälle ja taas töissä vaihtaa vaatteita koska työvaatteet eivät soveltuneet pyöräilyyn.
Vaikee valinta on jos haluaa pyörän rentoon ja huolettomaan menoon ympäri vuoden. Sit kun ostaa sellaisen niin huomaa että pyöräilyhän on ihan jees kuntoilumielessä mutta kun toi valittu pyörä ei olekkaan parhaimmillaan nopeatempoisilla lenkeillä. Pyöräkauppias tietty keksii tähän pulmaan nopean ratkaisun..
orc biker
14.03.2017, 14.18
Arkeen kuuluu monilla ihmisillä erilaiset vaatevalinnat, joten arkipyörää pitäisi pystyä silloin ajamaan muillakin kuin pyöräilyyn tarkoitetuilla housuilla. Sen takia ratassuoja on hyvä olla. Se estää ainakin pahimman rasvaantumisen ja rikkoutumisen. Se on jopa turvallisuuskysymys, koska rattaaseen jumittuva housu on turvallisuuskysymyskin. Ketjusuojaa harvemmin osaa kaivata, harvemmin se lahje sinne asti menee. Mutta tosiaan jo kuminauha farkkujen taskussa auttaa kovasti joka tapauksessa, jos sen sieltä jaksaa lahkeen ympärille lähtiessä sujauttaa. Noita ketjusuojia saa käytännössä jokaisiin kampiin, kiinnityksissä on on hieman eroa.
orc biker
14.03.2017, 14.56
Eikä kukaan mitään trikoita käske käyttämään. Ajakaa lukoilla niin jalat ei nuole rattaita.
Ei käske, mutta yllä on suositeltu pyöräilyyn tiettyjä housuja. Se ei ole käytännöllistä, jos ihmisellä on pukeutumisen suhteen muitakin vaatimuksia. Pyöräilykenkien käyttäminen ratkaisee tuollaisen ongelman yhtä hyvin kuin hyppääminen ojasta puroon.
Jomppanen
14.03.2017, 15.06
200m matkoihin mitään Jopoja tarvitse. Eikä kukaan mitään trikoita käske käyttämään. Ajakaa lukoilla niin jalat ei nuole rattaita. 75cm inseam on jokin 47/50 koko. Konassa kokotaulukot menevät jotenkin erikoisesti, joten testaus on ainoa vaihtoehto.
200m kerrallaan, 5km työpäivän aikana.
Kuukaudessa kun kävelee 100km työaikana noin 4000€/kk-palkalla niin tuo Jopo on aika saamarin hyvä investointi työnantajalle.
En ole tähän aiheeseen kovin syvällisesti tutustunut, mutta saako tuollaiseen ketjuvauhteiseen edes kunnollista suojaa lahkeita varten? Varmaan tuollaiseen 1x systeemin voisi jo aika hyvän suojan saadakin, mutta etuvaihtajan kanssa voi olla vähän vaikeampaa.
Jos itse lähden fillarilla perus farkuissa tms. liikkeelle, niin tungen lahkeet vain sukkiin -> problem solved.
+10C lämmössä onkin sitten jo shortsit jalassa, joten ongelma poistuu kuin itsestään.
Toisaalta mä ajan kaikki hyötyajotkin lukkopolkimilla, joten "suhtautuminen" arkipyöräilyyn on mulla ehkä vähän "vinossa".
Blackborow
14.03.2017, 18.53
En ole tähän aiheeseen kovin syvällisesti tutustunut, mutta saako tuollaiseen ketjuvauhteiseen edes kunnollista suojaa lahkeita varten?
On niitä. Mä hommasin isäukolle joku vuosi sitten Tunturin olisiko ollu TX500 tjsp. citypyörän. Siinä on muistaakseni 3x8 kunnollisen ja täyspitkän ketjusuojan alla.
Jomppanen, ei oikeastaan kiinnosta ketjujen kommentit, kokemus vain kertoo sen että liki 40v työmatkapyöräilyä ympäri ja jarrut alkaneet 70-luvun "retkipyörän" Weimanneista ja päätyneet mekaanisiin levyihin eikä kummiakaan ongelmia ole ollut. Kunnon kuoret ja vaijerit, hyvät voiteet niin homma hoituu kelillä kuin kelillä.
Meitä on niin moneksi, itselle ei taas yhteenkään pyörään telinettä tule ja reppu kulkee aivan mainiosti selässä, myös monenlaisia duuneja jokaisella, onneksi saa liikkua juuri pyöräilyyn sopivilla vaatteilla ja jos joku muu haluaa ajella kulmahousuilla niin ei se onneksi ole itseltä poissa.
Terve,
No niin, tällä hetkellä olen kallistumassa tuohon Sutraan. Awolissa näyttäis olevan aika huono saatavuus. Tuossa Sutrassa olisi melkolailla kaikki valmiina, eli lokarit ja tarakka. Toki melkein kaikkiin pyöriin saa ne asennettua. Hieman painavahan tuo ilmeisesti on, mutta onko sillä suurta väliä jos ei ole tarvetta reikä päässä ajaa. 20-25 km/h on jo ihan riittävä nopeus, Sutralla luulisi tuohon nopeuteen pääsevän niin ettei tarvitse hampaat irvessä polkea. Vai olenko ihan väärässä?
Tosiaan noista pyöristä mitä jo katselin puuttuu kaikista tuo ketju/ratassuoja myös Sutrasta. Tuohon Sutraan luulisi löytyvän kun siinä on shimanon osat jos sen välttämättä haluaa jälkiasentaa. Pitää tosiaan katella noita tarroja/kuminauhoja lahkeeseen jos koen ne tarpeelliseksi.
Kyllä tuo tarakka tuo mukavuutta ainakin omaan ajoon varsinkin kesällä. Nykyään kun pääsee työmaalle niin kyllä siinä on selkä ihan kokonaan märkä. Talvella tätä ongelmaa ei niinkään ole. Tokihan sen t-paidan voi aina vaihtaa, mutta kuitenkin kun on töissä kylmäterminaalissa ainakin toistaiseksi, niin itse en näe hyvänä asiana lämmittää selkää turhaan. Toinen on myös tuo kaupassa käynti. Toki pienemmät ostokset menee repussa mikä on selässä, mutta jos ostaa vaikka sen vessapaperipaketin tai vaikka heräteostoksena kaljakeissin. Niin kyllä ne kulkee mielestäni paremmin tarakalla, laukussa tai vaikkapa korissa. Onhan näitä muitakin mahdollisia tilanteita esim. hakee postista paketin mikä on oletettua isompi.
Mitenkäs nuo jarrut sitten ja niiden toimivuus talvella. Tämän hetkisessä pyörässä on vannejarrut mitkä on toiminut mielestäni ihan hyvin kesällä sekä talvella. Ainut mikä noissa ärsyttää on palojen nopea kuluminen jos on loskaa tai muuten märkää. Tosin on sanottava, että jos pyörä on päässyt pahasti kastumaan talvella niin sen on ollut yön yli lämmittelemässä. Eli mekaaniset levyjarrut sopisi käyttööni varmaan ihan hyvin kun vielä mennään -20 asteen pakkasella? Tuntuu että tämäkin jarruasia on mielipidekysymys kun lukee foorumeita.
Jos nyt päädyn tuohon Sutraan niin mikähän olisi oikea koko? 48,5 cm S/M vai 46 cm / S. Pyörä millä tällä hetkellä pääsääntöisesti ajelen on Kona Dew 2012 53cm Mikä tuntuu hitusen liian isolta. Tuossa vielä linkki siihen http://2012.konaworld.com/asphalt_commuter.cfm?content=dew#1
(http://2012.konaworld.com/asphalt_commuter.cfm?content=dew#1)
Polkimet pitää ostaa ilmeisesti erikseen, eli käykö tuohon perus 9/16" polkimet?
Polkimiksi käyvät nuo 9/16" polkimet ja kooksi 46. Kokoa kun katsoo, niin pienimmässä vaakamitta ja standover rajoilla, ei yhtään isompia lukuja saisi olla. Hyvä pyörä kuvailtuun käyttöön.
Vaimolle hommattiin viime viikolla s-kokoinen Awol Elite (https://www.specialized.com/us/en/bikes/adventure/awol/awol-elite/106555) Fox-Compista ja nyt olen muutamat työmatkat ehtinyt sillä itsekin polkea. Varsin miellyttävä kulkupeli, rauhallinen ja vakaa ja kyllähän tuo teräs tuntuu tuollaisessa pyörässä hyvältä runkomateriaalilta. 2016 vuoden s-kokoisia Awoleita taitaa olla vaan aika heikosti Euroopasta saatavilla, mutta nuo Konan mallit, sekä esim. Genesiksen muutama malli (http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure) voisi olla hyviä vaihtoehtoja. Sitten jos lähtee suoratankoista etsimään, niin vaihtoehtoja riittääkin. Salsalta (http://salsacycles.com/bikes) ja etenkin Surlylta (http://surlybikes.com/bikes) löytyy hyviä sekä käyrä- että suoratankoisia vaihtoehtoja, noissa on vaan Euroopassa hinta kohtalaisen kova tällä hetkellä.
Toi ^^ "kuollut paino" ei paljon haittaa, kun se on lokareiden, tarakan ja teräsrungon muodossa, jos nyt pyörää ei tarvitse pääasiassa kantaa, vaan voi keskittyä polkemiseen. Ja jos vauhti ei ole tärkein tavoite, niin mieluummin kohtalaisen leveät renkaat, tuo vähän lisämukavuutta noilla surkeilla pinnoitteilla, ja kyllä niistäkin jotkut rullaa ihan hyvin. Enemmän vauhtiin vaikuttaa retkipyörien korkeampi ajoasento ja sitä kautta lisääntynyt ilmanvastus. Satulan kanssa kannattaa lähtökohtaisesti varautua siihen, että vaihtoon menee. Onnellisia ovat ne, jotka ovat löytäneet takamuksellensa täydellisesti sopivan satulan (itsellä lähtee seuraavaksi Brooks kokeiluun...).
Itsellä olisi tarkoituksena kasata Canyonin jäykkäperän tilalle työmatka/metsäretki/yleispyöräksi mahdollisesti 2017 Genesiksen Longitude (http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/mountain/mountain-trail/longitude/longitude-fs) runkosetistä pyörä. Tuota löytyy myös valmiina pakettina (http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/mountain/mountain-trail/longitude/longitude) (on tosin 27.5+). ISP:t (https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/ice-spiker-pro.html) mahtuu (mahdollisesti jopa lokareiden kanssa), keskiö ja sitä kautta painopiste alhaalla, riittävästi kiinnityspaikkoja mahdollisille telinetarpeille, yms. 2016 malli oli muuten jostain kumman syystä alukeulalla... :seko:. Geokin tuossa on muuttunut hieman joka vuosi, oli aluksi 29+, jonka jälkeen tosiaan muuttui 27.5+ malliksi.
Mua itseä vähän tökkii tossa perus Sutrassa toi 3x9 vaihteisto ja noi tangonpäävaihtajat. Noista molemmat on ehkä enemmän suunnattu maapallonkiertämiseen, eli käytettävyys noissa kärsii huomattavasti luotettavuuden kustannuksella. Nykyisin mielestäni tuon hintaisessa fillarissa pitäisi olla jo 11-vaihteinen takapakka ja 1-2 ratasta edessä. En itse ainakaan antaisi noita intergoituja jarru-/vaihdekahvoja pois mistään hinnasta.
Viittaan yllä siis tähän versioon. http://www.konaworld.com/sutra.cfm
Esim Sutra LTD (http://www.konaworld.com/sutra_ltd.cfm) vaikuttaa tuon vaihteiston (ja jarrujen) osalta jo huomattavasti paremmalta.
Satula menee vaihtoon.
Itse en tunne tässä kysyjän takapuolta kovin tarkasti, joten en lähtisi suoraan suosittelemaan satulan vaihtoa. Monet noista Brooksin satululoista ovat kuitenkin tykänneet, jopa rakastaneet.
Renkaat 40mm, rullaavuus kärsii ottaisin siihen 35mm.
Huonokuntoisella tiellä rullaavuus ja etenkin mukavuus paranee, ei huonone.
Paino ei ole yksiselitteinen asia. Sutran painoisella pyörällä ajaminen ei ole millään tavalla ongelmallista, jos tavoitteena on "vain ajaa". Jos haluaa pyörältä herkkää kiihtyvyyttä ja käsiteltävyyttä, silloin paino alkaa haitata. Itse ajan tyytyväisena lenkit samalla pyörällä kuin kauppamatkat ja teräsrungon, vahvojen kiekkojen sekä muun varustelun takia painoa on suunnilleen saman verran kuin Sutrassa. Tietenkään keveydestä ei ole milloinkaan haittaa, kunhan rungon ja kiekkojen lujuus on riittävä
Tangonpäävaihtajat minuakin Sutrassa vaivaa, joten Rove St varusteltuna on huomattavasti kiinnostavampi.
Renkaiden rullaavuuden arviointi on vaikeaa. Tosiaan tien pinta on renkaan leveyden lisäksi yksi muuttuja, toinen on renkaan merkki/malli ja kolmas ilmanpaine. Kuten rollingresistance-sivuston mittauksista huomataan, päättelemällä ei oikeaan lopputulokseen pääse puhumattakaan, että pitäisi tietää eri muuttujien yhdistelmän tulos kussakin tilanteessa.
Renkaiden rullaavuuden arviointi on vaikeaa. Tosiaan tien pinta on renkaan leveyden lisäksi yksi muuttuja, toinen on renkaan merkki/malli ja kolmas ilmanpaine. Kuten rollingresistance-sivuston mittauksista huomataan, päättelemällä ei oikeaan lopputulokseen pääse puhumattakaan, että pitäisi tietää eri muuttujien yhdistelmän tulos kussakin tilanteessa.
Entä jos tekisit exelin ajamistasi lenkeistä? Jokaiselle tienpinalle ja polulle oma sarake, sekä tietenkin sepelin, lumen ja loskan määrä samoilla reiteillä. Vuoden, parin seurannalla tuloksien mukaan voisi jo varmaankin valita ne parhaiten käyttöön soveltuvat renkaat.
Jolloin on nykyiset mallit uudistuneet ja uusia tullut markkinoille eli homma pitäisi aloittaa alusta.
Se, että tietää ettei tiedä, on ok. Väärä tieto ei ole ok.
mulla on pyörien mukana tullut kaks erilaista Brooksia - ei valittamista kummassakaan
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.