PDA

Näytä tavallinen näkymä : XXL/23" täysjoustoista kokemuksia

Partaheebo
11.03.2017, 10.12
Hola.

Kaipaisin vinkkejä/kokemuksia pitkiltä kuljettajilta XXL-kokoisista pyöristä. Oon kattellu about kolmentonnin xc-fillareita. Ja juu.. kaksi myyjää on nyt sanonut et XL on auttamattomasti pieni. Pituutta 197 ja painoa 100kg. Jalat pitkät suhteessa selkään.

Ainakin seuraavat on päteviä vaihtoehtoja. Saa ehdottaa muitakin jos tietää hyväksi.

-Trek fuel ex 8 29
-Spessu stumpjumper fsr comp 29
-Cube stereo 120 hpc race
-Canyon spectral 7.0/8.0 ex al (tää voi olla vähän pieni vaik ne väittää et menis 202 pitkällekin, tuntuu toi 191-202 väli aika laveelta)

Ps. Käytettykkin saattaa kiinnostaa.

nure
11.03.2017, 13.09
Myyjiä ei aina kannata uskoa, paljon myös kiinni kuskin mieltymyksistä ja ajotyylistä. Parempi lähteä testailemaan!

hana79
11.03.2017, 16.28
Minulla on kokemusta vain yhdestä täysjousto maastopyörästä (joka on sattumoisin myynnissä, http://www.fillaritori.com/topic/92639-m-radon-slide-130-80-se-29-22xl-kouvola/ awink awink :)). Olen 198cm pitkä ja painan n.100kg. Jalan sisämitta n.98cm. Yhtään isompaa pyörää en pysty kuvittelemaan itselleni.
Tuossa pyörässäni on vakiona 120mm stemmi, viime aikoina ajelin 100mm stemmillä ja 30mm riseri tangolla. Tykkäsin. Lyhyempääkin stemmiä olis voinut ehkä kokeilla.
En ole ammattilainen näissä jutuissa mutta en kyllä lähtis tilaamaan XXL/23" pyörää.

Edit: Tule testaamaan pyörän kokoa jos Kouvola ei ole liian kaukana.

Partaheebo
11.03.2017, 18.23
Ongelma ei oikeastaan olekaan rungon pituus vaan painopisteen valuminen liian eteen kun satulan joutuu nostamaan niin ylös. Stadissa asustelen niin on se vähän pitkä matka lähteä testaamaan. On tuossa useammankin XL:n päällä tullut oltua ja ehdottomasti haluaisin päästä testaamaan isompaa ennen ostopäätöstä. Niitä vaan ei ole kenelläkään varastossa.

hana79
11.03.2017, 18.36
Niin ehkä olen tuota vastaavaa ongelmaa kompensoinut lyhyemmällä stemmillä ja riseritangolla? :seko:

miumau
11.03.2017, 18.49
Polelle on xl kokoja joistakin malleista. Niissä on ainakin vaakaputken pituusmitat sitä luokkaa että ei pitäisi tarvita laittaa mitään järkyttävän pitkiä ohjainkannattimia.

Partaheebo
11.03.2017, 20.38
Sulla on ilmeisesti myös nostettu satulaa ylöspäin? Isommalla rungolla saa satulatolppa pidettyä matalammalla ja keula (stack?) nousee ylemmäs. Jotenkin ajattelisin et painopiste pysyy näin matalammalla. En sitten tiedä. Toivottavasti messuilta löytyy edes yksi XXL-runko joltain valmistajalta.

Partaheebo
11.03.2017, 20.41
Niin siis ei ongelma ole tuo rungon pituus vaan keulan korkeus suhteessa satulaan. Tulee helposti liian kyykky asento. Sit jos nostaa riserilla "keulaa" ylemmäs niin painopiste on jo aika korkealla kun satulaputkeakin on ruuvattu se 50mm ylöspäin. Tää voisi olla estettävissä 23" rungolla. Mahdollisesti. En tiedä. Tämmönen fiilis mulla on tällä hetkellä.

Saegi
13.03.2017, 13.22
Omasta mielestä ei kannata tuijottaa sittä XXL/23"- kokotietoa, vaan katsoo vaakaputken/reachin/standoverin mittaa. Jokaisella valmistajalla kuitenkin on se oma taulukkonsa ja toisen 21" voi olla toisen 23", kärjistetysti.

Itsehän olen sen 200cm ja painan sen 105kg. Pyöräkaupoilla käydessä myyjän kanssa keskusteltiin asiasta ja tuli vaihtoehdot Mondraker, Pole ja Canyon. Näillä kuulemma rungot on hieman isompia verrattuna muihin valmistajiin (vaakaputken mitta/reach). Mitään näistä edellämainituista en kokeillut ja päädyin Radonin Slide 150 pyörään, kokeilematta sitäkään ennen tilausta. Pienellä riskillä mentiin mutta kun tarpeeksi katteli kokotaulukoita ja vertaili jo ajamiinsä pyöriin, niin ajattelin tilailla. Ainakin sillä kertaa osu ja uppos. Menee niin ylä- ja alamäet kuten juurakkorallikin. Toisaalta tällä hetkellä ei ole parempaakaan kokemusta muista.

hece
13.03.2017, 15.00
Itse olen "vain" 193/93 ja vasta ostin Genesis Tarn 10:n jota sai viimevuotisena hyvällä halvennuksella. Siinä on pituutta reilusti, vakioasetuksilla setback-tolpalla ja 5cm stemmillä tuntui satulassa ehkä jopa liian pitkältä mutta satulan siirto auttoi. Tuo on täysjäykkä (tosin uusi joustokeula tuli juuri postissa) plussapyörä, mallistossa myös etujousto plus ja 29. Ei mikään XC-pyörä teräsrunkoisena, painoa 14 kg kieppeillä plussana.

http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/mountain/mountain-trail/tarn/tarn-10

stumpe
13.03.2017, 19.04
Omasta mielestä ei kannata tuijottaa sittä XXL/23"- kokotietoa, vaan katsoo vaakaputken/reachin/standoverin mittaa. Jokaisella valmistajalla kuitenkin on se oma taulukkonsa ja toisen 21" voi olla toisen 23", kärjistetysti.

Itsehän olen sen 200cm ja painan sen 105kg. Pyöräkaupoilla käydessä myyjän kanssa keskusteltiin asiasta ja tuli vaihtoehdot Mondraker, Pole ja Canyon. Näillä kuulemma rungot on hieman isompia verrattuna muihin valmistajiin (vaakaputken mitta/reach). Mitään näistä edellämainituista en kokeillut ja päädyin Radonin Slide 150 pyörään, kokeilematta sitäkään ennen tilausta. Pienellä riskillä mentiin mutta kun tarpeeksi katteli kokotaulukoita ja vertaili jo ajamiinsä pyöriin, niin ajattelin tilailla. Ainakin sillä kertaa osu ja uppos. Menee niin ylä- ja alamäet kuten juurakkorallikin. Toisaalta tällä hetkellä ei ole parempaakaan kokemusta muista.

Radonit ei ainakaan pitkiä pyöriä ole, esim. Radonin slide 150 L-koko lyhyempi kuin Mondraker dunen S-koko. Toki pitkät jalat vaativat pitkän istuinputken myös.