PDA

Näytä tavallinen näkymä : Miten kevein ykkönen 8-rattaiselle



Noviisipyöräilijä
09.03.2017, 15.58
Pitäisi saada mahdollismman kevyt ykkönen pyörään, jossa Shimanon 8-rattainen takapakka (24v). Nykyinen setti on takana 11-30 ja edessä 24-42. Kaupan hyllystä löytyy helposti 11-34 taakse ja 22-42 eteen, millä välityssuhde laskee (24/30 -> 22/34) 0,8:sta 0,65:teen.

Saisiko tuota vielä tiputettua? Mahtaakohan joku myydä kampiasarjaa, jossa olisi vaikka 20-hampainen pikkuratas? Tai löytyykö taakse vielä isompaa ykköstä?

Onko muuten jotain esteitä laittaa 9-rattaiselle suunniteltu kampisarja 8-rattaisen takapakan kaveriksi? Kumpi ketju tällöin tulee olla?

Noviisipyöräilijä
09.03.2017, 16.14
Googlella löytyi tällainen...

https://www.youtube.com/watch?v=gQ3woJHv9kw

nure
10.03.2017, 05.44
Alpeilleko olet lähdössä? Millainen kampisarja on kyseessä? Maastokammissa taitaa olla 22 piikkinen yleensä pienin...

Fat Boy
10.03.2017, 06.27
Sunracelta taitaa löytyä 8-pakkaa, jossa suurin ratas 40-piikkinen.

nih..

Noviisipyöräilijä
10.03.2017, 11.32
Alpeilleko olet lähdössä? Millainen kampisarja on kyseessä? Maastokammissa taitaa olla 22 piikkinen yleensä pienin...

Joo, vuoristoon, mutta en Alpeille. Tavarakuorma vaatii välityksiä. :)

Ihan normi kampisarja, 90-luvun maastopyörä. Oisko se 123mm neliöakseli.

Noviisipyöräilijä
10.03.2017, 11.57
Sunracelta taitaa löytyä 8-pakkaa, jossa suurin ratas 40-piikkinen.

Kiitos vinkistä. Tällainen löytyy:

http://www.sunrace.com/en/products/detail/csm680

Mitenköhän toimii Deore LX -vaihtajan kanssa? Pitäisikö sitä siirtää hieman alemmas tai jotain?

Marsusram
10.03.2017, 13.08
Käytännön syistä 22T on pienin, joka toimii 64mm BCD 4-pulttisissa maastokammissa ilman videossa esitettyä modaamista, jolla 20T saadaan vielä jotenkin toimimaan. Pulttejakin (https://r2-bike.com/BOR-Chainring-Bolts-Aluminium-small-Chainring-20T-24T)joutuu pienentämään.
Ketju alkaa kantaa kun pultit tulevat liian lähelle hammastusta.
BMX kampiin saadaan 20T ja Cinch tyyppiseenkin voisi olla mahdollista, mutta 1x vaihteet edessä tai sopiva spider.
5- pulttisisssa compact -kammissa on 58mm BCD, johon 20T (Esim TA-20T (https://r2-bike.com/Specialites-TA-Chainring-BCD-58-COMPACT-Inside)) sopii jos jostain sopivat kammet tai spiderin kampiinsa löytää (esim. Middleburn (https://www.sjscycles.co.uk/chainsets/black-middleburn-xtype-cd-xc-spider-9458mm-bcd-5-arm-for-triple/)).

BB Holland
10.03.2017, 14.42
Ketjuksi käy kumpi vain.

nure
10.03.2017, 15.41
Virvelitehtaan sivuilta pitäisi löytyä tiedot mihin mikin vaihtaja pystyy, veikkaan että tulee ongelmia mutta viisaammat kyllä kertovat...

Noviisipyöräilijä
10.03.2017, 16.25
Käytännön syistä 22T on pienin, joka toimii 64mm BCD 4-pulttisissa maastokammissa ilman videossa esitettyä modaamista, jolla 20T saadaan vielä jotenkin toimimaan. Pulttejakin (https://r2-bike.com/BOR-Chainring-Bolts-Aluminium-small-Chainring-20T-24T)joutuu pienentämään.
Ketju alkaa kantaa kun pultit tulevat liian lähelle hammastusta.
BMX kampiin saadaan 20T ja Cinch tyyppiseenkin voisi olla mahdollista, mutta 1x vaihteet edessä tai sopiva spider.
5- pulttisisssa compact -kammissa on 58mm BCD, johon 20T (Esim TA-20T (https://r2-bike.com/Specialites-TA-Chainring-BCD-58-COMPACT-Inside)) sopii jos jostain sopivat kammet tai spiderin kampiinsa löytää (esim. Middleburn (https://www.sjscycles.co.uk/chainsets/black-middleburn-xtype-cd-xc-spider-9458mm-bcd-5-arm-for-triple/)).

Ja ilmeisesti tuo kampityypin vaihto tarkoittaa myös keskiölaakerin vaihtoa? Mahtaako edes onnistua?

Taitaa olla helpoin tie tyytyä tuohon 22T vakioeturattaaseen ja hankkia taakse se 11-40 pakka. Tällöin jää ratkaistavaksi ainoastaan takavaihtajan toiminta, minkä luulisi onnistuvat vaihtajan paremmalla sijoittamisella ja pidemmällä ketjulla.

Nykyiseen (24/30) verrattuna tuo olisi jo huomattava parannus (22/40) eli välitys muuttuisi 0,8 -> 0,55. Voimaa siis lisää reilut 30%.

hece
10.03.2017, 16.33
Shimanon omien speksien mukaan ei varmasti käy 40T rattaalle tuo 8-vaihtaja, semmoinenhan tuli vasta 11-vaihteisten myötä virallisiin valikoimiin. Shimanon 10-vaihtajat on tarkoitettu max 36T rattaalle ja ainakin osa toimii hyvin 40T rattaalla ja vaihtelevalla menestyksellä 42T hampaisilla, vaati ehkä pidemmän b-ruuvin tai pahimmillaan goat linkin. Eli ehkä onnistuu tuo kuuden hampaan ylikoko 40T, ehkä vaatii b-ruuvia, tai sitten ei toimi ollenkaan.

paaton
10.03.2017, 17.19
Eikös tuossa tule takavaihtajan kapasiteetti aika äkkiä vastaan?
iso-iso on 82t ja pieni-pieni 33t. Näpsäkät 49t eroa. Kannattanee säätää niin, ettei paria suurinta lehteä edes yritä saada toimimaan isolla eturattaalla.

Edit: Täältä taitaisi löytyä säätö/jatkopaloja vaihtajalle, jotta vanhakin vaihtaja toimii ison lehden kanssa.

http://www.wolftoothcomponents.com/collections/derailleur-optimization/products/goatlink

Kai rahalla saa myös pidemät sivupalat vaihtajaan, jolloin kapasiteetti lisääntyy.

Noviisipyöräilijä
10.03.2017, 19.50
Eikös tuossa tule takavaihtajan kapasiteetti aika äkkiä vastaan?
iso-iso on 82t ja pieni-pieni 33t. Näpsäkät 49t eroa. Kannattanee säätää niin, ettei paria suurinta lehteä edes yritä saada toimimaan isolla eturattaalla.

Ei ole oikeastaan mitään tarvetta saada tuota isoa takaratasta (40t) toimimaan kuin pienen eturattaan kanssa. Seuraava ratas (36t) jos toimisi jo keskimmäisen kanssa, niin eroja olisi: (pieni) 62, 58, ... (keski) 68, 64... (iso) 64 ...53. Noilla eroilla ja jollain siirtopalalla tuon Deore LX:n 8-vaihtajan voisi saada ehkä toimimaan melko jouheasti.

Edit: Laskeskelin hieman exelillä noita rataseroja.

Nykyisen, jos jokaisella eturattaalla käytössä kuusi takaratasta, erot ovat 12-15 hammasta.
Uusi (22-42 edessä, 11-40 takana) vastavalla erolla (11-15 hammasta), niin isolla ja keskimmäisellä eturattaalla olisi parina enää viisi takaratasta ja pienimmällä (22T) vain 3-4 suurinta ratasta. Ts. pitäisi ajaa pareilla:

42-11
42-13
42-15
42-18
42-22
32-13
32-15
32-18
32-22
32-28
22-22
22-28
22-34
22-40

nure
10.03.2017, 22.00
Tai yksinkertaisesti kannattaisi alkaa treenaamaan jos 22 edessä ja jotain 36 takana ei riitä kuorman kanssa. Toisaaltaan kun ajaa tiukoilla välityksillä niin aina hieman oudoksuu moisia kyselyitä ja ainakin excellin taulukoita...

paaton
10.03.2017, 22.04
Tai yksinkertaisesti kannattaisi alkaa treenaamaan jos 22 edessä ja jotain 36 takana ei riitä kuorman kanssa. Toisaaltaan kun ajaa tiukoilla välityksillä niin aina hieman oudoksuu moisia kyselyitä ja ainakin excellin taulukoita...

Ei voi tietää millaisen lastin kanssa on tarkoitus alpit ylittää.

http://www.livinginashoebox.com/wp-content/uploads/2014/11/widepathcamper-bicycle-trailer-camper-2.jpg

Noviisipyöräilijä
10.03.2017, 22.15
Tai yksinkertaisesti kannattaisi alkaa treenaamaan jos 22 edessä ja jotain 36 takana ei riitä kuorman kanssa. Toisaaltaan kun ajaa tiukoilla välityksillä niin aina hieman oudoksuu moisia kyselyitä ja ainakin excellin taulukoita...

Jaa, vanha vittuilija iski jälleen. Ei taaskaan mitään asiaa, mutta suuta pitää saada soittaa. Hankkisit nyt sen elämän. ;)

plr
10.03.2017, 22.21
Tuossa on oma riskinsä, jos laittaa vaihteet, joilla iso-iso kombinaatio ei ole mahdollinen. Jos esimerkiksi ketju on liian lyhyt tuohon, niin kun se välitys kuitenkin jossakin kohdassa tulee vahingossa laitettua päälle niin sitten voimansiirrossa menee yksi tai enemmän osaa vaihtoon. Peruslähtökohta on, että pyörässä pitää olla aina riittävän pienet välitykset. Suuremmassa päässä voi aina rullailla, jos välitykset loppuvat. Kun vauhtia on 40+, niin rullailu ei juurikaan haittaa, mutta ylämäkeen taluttaminen nostaa v-käyrää.

PMoi
10.03.2017, 22.22
Nykyiseen (24/30) verrattuna tuo olisi jo huomattava parannus (22/40) eli välitys muuttuisi 0,8 -> 0,55. Voimaa siis lisää reilut 30%.

Toisella tapaa ilmaisten tämä muutos tarkoisttaa seuraavaa:
Kadenssi pidetään 90 rpm niin välityksillä nopeudet on:
24/30 9km/h
22/40 n7.2km/h
(ja jos kadenssi pudotetaan 60 niin nopeus on piirun reilu 4km/h, jotenkin en osaa kuvitella oikeaa tarvetta vielä hitaamalle välitykselle)

Noviisipyöräilijä
10.03.2017, 22.41
Tuossa on oma riskinsä, jos laittaa vaihteet, joilla iso-iso kombinaatio ei ole mahdollinen. Jos esimerkiksi ketju on liian lyhyt tuohon, niin kun se välitys kuitenkin jossakin kohdassa tulee vahingossa laitettua päälle niin sitten voimansiirrossa menee yksi tai enemmän osaa vaihtoon.

Onneksi tuon ykkösen saaminen päällee vaatii nyt jo aika paljon voimaa peukalolta, että tuskin vahingossa menee päälle, jos on kymmenen hammasta suurempi ratas. Mutta toki tuo rikkoontumisen vaara pitää pitää mielessä, kun omia virityksiä tekee.

Marsusram
10.03.2017, 23.49
Ja ilmeisesti tuo kampityypin vaihto tarkoittaa myös keskiölaakerin vaihtoa? Mahtaako edes onnistua?

Taitaa olla helpoin tie tyytyä tuohon 22T vakioeturattaaseen ja hankkia taakse se 11-40 pakka..

BMX ja Cinch vaatisi keskiölaakerinkin vaihdon, mutta jos jostain löytyy käytettynä 5-pulttista nelikantti maasturikampea, niin menee 4-pulttisen nelikantin tilalle. Ketjulinjaa voi joutua säätämään.
Shimanon vanhoista malleista löytyi taulukko, näistä PCD 94/58 mm malleihin sopii 20T ratas.
http://www.bikepro.com/products/shimano_tables/shim_frtchnwhl_table.html

plr
11.03.2017, 00.32
Onneksi tuon ykkösen saaminen päällee vaatii nyt jo aika paljon voimaa peukalolta, että tuskin vahingossa menee päälle, jos on kymmenen hammasta suurempi ratas.

Tuossa voikin olla tilanne, jossa ei vahingossa mene iso-iso päälle. Jos ketju on vaikkapa 10 lenkkiä liian lyhyt iso-iso-kombinaatiolle, niin siellä on luultavasti muitakin välityksiä, joille ketju on liian lyhyt ja jotka saattavat mennä päälle, kun on veto päällä. Mahdollisia seurauksia ovatainakin: etu- tai takaratas vääntyy perunalastuksi, ketju katkeaa, vapaaratas(runko) vääntyy tai murtuu, takavaihtaja vääntyy, takavaihtaja menee pinnoihin, takakiekosta menee pinnoja poikki, korvake vääntyy/katkeaa, taka-akseli vääntyy. Mielestäni tuota riskiä ei kannata ottaa, koska ajo loppuu luultavasti siihen paikkaan ja saattaa tulla kaatuminen päälle.

plr
11.03.2017, 00.37
jos kadenssi pudotetaan 60 niin nopeus on piirun reilu 4km/h, jotenkin en osaa kuvitella oikeaa tarvetta vielä hitaamalle välitykselle)

4 km/h on perusnopeus maantiepyörälläkin ilman ylimääräistä kuormaa jyrkässä (> 20%) ylämäessä. Joka kerran kun on tuo tilanne päällä, toivoo pienempiä välityksiä. Kokeiltu kymmeniä kertoja vuoristossa.

Laskennallisesti 3,6 km/h 20% nousussa 100 kg kuski+pyörä vaatii noin 200 W tehoa.

Noviisipyöräilijä
11.03.2017, 02.09
BMX ja Cinch vaatisi keskiölaakerinkin vaihdon, mutta jos jostain löytyy käytettynä 5-pulttista nelikantti maasturikampea, niin menee 4-pulttisen nelikantin tilalle. Ketjulinjaa voi joutua säätämään.
Shimanon vanhoista malleista löytyi taulukko, näistä PCD 94/58 mm malleihin sopii 20T ratas.
http://www.bikepro.com/products/shimano_tables/shim_frtchnwhl_table.html

Yksi vaihoehto voisi myös olla ottaa vanhat hitsattu kampisetti, rälläköidä siitä 24-hampainen pikkuratas pois ja hitsata tilalle 20-hampainen. Hmmm...

Noviisipyöräilijä
11.03.2017, 02.14
4 km/h on perusnopeus maantiepyörälläkin ilman ylimääräistä kuormaa jyrkässä (> 20%) ylämäessä. Joka kerran kun on tuo tilanne päällä, toivoo pienempiä välityksiä. Kokeiltu kymmeniä kertoja vuoristossa.

Juuri näin. Lisäksi jyrkissä ylämäissä, ja etenkin poluilla, on hyvä olla hieman reserviä, jotta pääsee helpommin liikkeelle. Espanjan vuoristoissa 24/30 ei riittänyt retkikuorman kanssa. Siksi haen nyt isompaa välityssuhdetta.

nure
11.03.2017, 08.17
Kun oikein vittuillaan niin mieti sitäkin että kun puhutaan mooseksen aikaisesta takapakasta niin millaiset hyppäykset tulee jos takana on esim. suurimpana +40 piikkinen ratas, vaihtaminen tuskin enää mikään sofistikoitunut suoritus... Siinä tulee olemaan ketjut ja rattaat kovilla.

Paaton, kuvan kärrynvetäjällä taitaa olla aivan normivälitteinen maastopyörä käytössä, siis kovakuntoinen kuski.

paaton
11.03.2017, 08.24
Paaton, kuvan kärrynvetäjällä taitaa olla aivan normivälitteinen maastopyörä käytössä, siis kovakuntoinen kuski.

Hollannissa tuollainen koppi tulee perässä tosi kepeästi.

Noviisipyöräilijä
11.03.2017, 12.58
Hollannissa tuollainen koppi tulee perässä tosi kepeästi.

Voi olla aika tuuliherkkä laite. :)

nure
11.03.2017, 13.07
Juu, Euroopan tuulisinta seutua, mielenkiintoista kun koppi lähtee viemään kuskia.

Noviisipyöräilijä
11.03.2017, 13.11
Yksi vaihoehto voisi myös olla ottaa vanhat hitsattu kampisetti, rälläköidä siitä 24-hampainen pikkuratas pois ja hitsata tilalle 20-hampainen. Hmmm...

Mahtaako joku tietää, myydäänkö missään teräksisiä 20-hampaisia eturattaita?

lai
11.03.2017, 17.24
Mahtaako joku tietää, myydäänkö missään teräksisiä 20-hampaisia eturattaita?
E-bay:ssä näytti olevan jonkun metallimiehen kyhäämiä 20-piikkisiä. http://www.ebay.com/itm/Mountain-bike-sprocket-CHAINRING-20-TOOTH-64-BCD-STAINLESS-crank-shimano-racefac-/330629738451
Näyttää tulevan pultin kanta aika lähelle ketjua. Miten mahtaa toimia?

Noviisipyöräilijä
11.03.2017, 17.37
E-bay:ssä näytti olevan jonkun metallimiehen kyhäämiä 20-piikkisiä. http://www.ebay.com/itm/Mountain-bike-sprocket-CHAINRING-20-TOOTH-64-BCD-STAINLESS-crank-shimano-racefac-/330629738451
Näyttää tulevan pultin kanta aika lähelle ketjua. Miten mahtaa toimia?

Ketjun alussa on linkki videoon, jossa tuollainen sovitetaan nelipulttiseen kampeen. Hitsaamalla kiinteään kolmirattaiseen kampisettiin (sen pienimmän tilalle) voisi onnistua pulttikiinnitystä helpommin.

Noviisipyöräilijä
12.03.2017, 14.06
Teinpä sitten ratkaisun asiaan. Ostin eräältä ystävälliseltä palstalaiselta yli jääneen 11-34 takapakan ja ostan eteen 22-42 vakiokampisetin. Jos tuo välitys 22/34 ei vielä riitä seuraavan reissun jälkeen, alan virittämään asiaa kunnolla. :)

Pikaisella laskutoimituksellla voima lisääntyy tällä muutoksella (24/30 -> 22/34) 24%.