Näytä tavallinen näkymä : Vapaarattaan vaihto sinkulaan
Olisin vaihtamassa isompaa vapaaratasta sinkulaani ensimmäistä kertaa. Tämmöstä kattelin jos siihen kävisi https://www.bikeshop.fi/Vapaaratas-ACS-19T-3-32-/ekauppa/pFW1256/ . Käykö tuohon kuuluva vapaaratasavain myös nykyisen rattaan irrottamiseen ja tarvitsenko muita erikoistyökaluja? http://s730.photobucket.com/user/harvort83/media/DSC_0141.jpg.html?sort=3&o=0
Pyörä on tämä https://www.bikester.fi/473020.html
edit: Tarkemmin kun katoin, niin ei taida toi avain käydä nykyiseen. Saako sen muuten auki, ettei tarvitsisi kahta avainta ostaa?
Kiitos vastauksesta. Tarkotus olisi siis aina talveksi laittaa isompaa ratasta ja kesäksi pienempää. Oon tässä nyt pähkäilly mikä olis paras ja edullisin ratkaisu. Ehkä jos löytäis tuohon vanhaan sopivan avaimen ja samanlaisia rattaita. Hyviä ideoita otetaan vastaa.
Vanha vapaaratas irtoaa Parktool FR-6 työkalulla tai vastaavalla. Tai siis pitäisi irrota. Niin vain isolla meisselillä ja vasaralla piti edellinenkin vapaaratas irroittaa, sen verran hyvää momenttiin on reidellä tullut väännettyä. Laitoin vielä muistaakseni mutterin paikalleen estämään työkalun irtoamista. En omista ruuvipenkkiä mihin avaimen olisi voinut kiinnittää ja käyttää rengasta vipuna.
Pitää sitten semmonen ainakin hommata. Pyörä on uusi ja olen vasta parikertaa ajanut sillä, niin ehkä takaratas irtoaa helpommin.
Parktool fr-6 oli liian pieni, eli ei auennu sillä. Onkohan toi parktool fr-8 sitten se millä tuon saa auki? https://www.bikester.fi/tarvikkeet/polkupyoran-tyokalut/tyokalut/14998.html
Selvisikö tämä? Itselläni sama pyörä ja pitäisi ehkäpä välitystä vähän keventää. Mietin vain, että olisiko eturattaan vaihto helpompi ja jopa halvempi vaihtoehto, jos työkalua vapaarattaan irroittamiseen ei löydy valmiina.
BMX-vapaarattaiden ongelma on se, että jos ei laita reilusti rahaa kiinni (esim. White industries) niin niiden käyttöikä ei tapaa olla kovinkaan pitkä. Helpoin vaihtoehto on varmasti mennä lähimpään pyöräliikkeeseen irroituttamaan vapaaratas ja ostaa uuden kanssa yhteensopiva työkalu tulevaisuutta varten.
^ toutain postaa totuutta. 2 x Dicta ja 2 x BLB (sekä halvempi että kalliimpi) on hajonneet ajossa. Sitten viisastuin ja ostin Whiten. Eikä ole standardisoituneet kun kaikki tarvitsevat oman avaimensa.
Kalliiksi menee vaihdella välityksiä Whiten vapaarattailla. Parkin FR-6:lla aukee ainakin useimmat Dictat, kaikki Shimanot, White, Halo Clickster ja mun mielestä myös BLB:n rattaat, eli yhdellä pärjää aika pitkälle.
Ite kokeilisin varmaan Halo Clicksteriä tai sitten hommaisin talveksi vaan Dictan ja toivoisin parasta. Vaikka White ei hajoaisi, niin sen käyttö tulee silti älyttömän kalliiksi, kun uudet hampaat maksavat jotain 60£ ja saatavuuskin on heikko.
Tuommoinen ois ihan fiksu satsaus, jos tietäisi ajelevansa sinkulalla vielä monta vuotta. Ois välitysten vaihtelu jatkossa helppoa, halpaa ja ketjulinjaakin vois säätää.
https://www.velovitality.co.uk/products/sunxcd-classic-rear-cassette-hub
Muistin mukaan Halon tuote pojankin sinkulassa on, edellinen omistaja
oli poistanut porsineen Dictan. Toiminut myös moitteitta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.