Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Junnarille koulumatkapyörä

Ishtor
04.03.2017, 02.10
Ostin itselleni pari vuotta sitten White-maantiepyörän, koska niissä ei makseta ylihintaa vain merkin vuoksi. Kun totesin 11v. poikani 20" Crescentin maasturin viimeistään nyt liian pieneksi, niin ensimmäiseksi käännyin Whiten malliston puoleen. Eiköhän muiden merkkien ylihinta päde myös nuorten malleihin.

Heitelkääpä syitä miksi EI kannattaisi ostaa tätä:
https://www.xxl.fi/white-xc-260-pro-17-nuorten-maastopyora/p/1132038_1_style

Myös edullisempaa (suorastaan jo sikahalpaa) 260 Lite-mallia katselin, mutta hintaero on sen verran pieni (50€), että kannattanee sijoittaa Deoren vaihtajaan ja pykälää parempiin jarruihin. Toki lukko, lokarit ja heijastimet (ja taitaapa vaatia myös polkimet erikseen ostettuna, vai kuuluvatko pakettiin?) tekevät satkun lisää hintaan, mutta edullinen pyörä siltikin. En ainakaan löytänyt mitään muuta vastaavaa vaikka puoli internettiä kahlasin läpi.

Poikani ei ole mikään aktiiviharrastaja, eikä aja maastossa, minkä vuoksi nykyisen pyöränsä joustohaarukka on tavallaan mennyt ihan hukkaan. Paremmin jaksaa ajaakin jäykällä. Ja kun koulumatkapyörästä on kyse, ja ajetaan milloin minkäkinlaisissa vaatteissa, niin mielessäni kuvittelin että tuollainen yhden eturattaan systeemi ei ime lahkeita väliinsä niin helposti kuin perinteisempi rakenne. Ja yleensähän muutenkin juuri etuvaihtaja on se minkä kanssa on eniten ongelmia. Käyttökokemuksia tuollaisesta ei ole, eli tuottaako vinot ketjulinjat ongelmia pidemmässä juoksussa jne...

Pancho
05.03.2017, 10.59
Ainoa huono puoli tässä pyörässä on 1x-systeemi. 1x- sopii sopii lähinnä lapsille, naisille ja muille heikoille. Mutta eipä sillä ole tarkoitus lujaa mennäkään.

Mulla menny foorumilla varmaan jotain oleellista ohi vai mitä tarkotat? 1x11 tai 1x12 ei ole tarkoitettu lujaa menemiseen? Jos maantiepyöriin vertaat niin sitten ymmärrän, että ihan niihin nopeuksiin ei välttämättä päästä, mutta ei ole tarkoituskaan. Hyvä systeemi nimenomaa lasten pyörään ja alkuperäiseen kysymykseen vastaten: ei tuota vinot ketjulinjat ongelmia.

Kemizti
05.03.2017, 12.13
^ tietäjä vaan trollaa. 1x on nykypäivää, tietäjä ehkä ei ;)

Ishtor
05.03.2017, 14.13
Tuossahan on vain 1x8 mutta kuvittelisin että välityssuhde max-min on suunnilleen sama kuin suuremmallakin ratasmäärillä.

Ishtor
05.03.2017, 14.17
Btw, yksi mitä mietin oli juuri että kun vaihdemäärä ei ole olennaisesti suurempi kuin keskiövaihteisella niin kannattaisiko etsiä vain Nexus-vaihteista pyörää. Nykyisin pojalla siis 3v Nexus. Toisaalta onhan tuo White sentään oikea vaihdepyörä ja hyvähän se on jossain vaiheessa niitäkin opetella.

nure
05.03.2017, 18.48
Pelkkää Tietäjäpelleilyä, ei kannata välittää. 1x ihan toimiva nuorelle. Omasta mielestä noita 3x systeemejähän juuri heikoille suiositellaan kun ei välitykset lopu...

1aloittaja
05.03.2017, 19.18
Vois muuten muistaa, ett Suomessakin tehdään vielä pyöriä...
Ainakin minä oon hankkimassa lapsenlapsilleni mieluummin täällä valmistetun

http://www.tahtipyora.fi/index.php/pyorat/lasten-ja-nuorten-pyorat.html

Ps. Ja niin myös kenkiäkin valmistetaan... you know Sievin kenkätehdas, tmsp...

Ishtor
05.03.2017, 20.08

26" ilman levyjarruja, napavaihteistolla ja painaa yli 15 kg. 540€! Suosisin suomalaista mutta en noilla hinnoilla. Kaksi tunturin trekkingpyörää omistan (tx300 ja rx500), että kotimaistakin on tullut tuettua.

1aloittaja
05.03.2017, 20.51
26" ilman levyjarruja, napavaihteistolla ja painaa yli 15 kg. 540€! Suosisin suomalaista mutta en noilla hinnoilla. Kaksi tunturin trekkingpyörää omistan (tx300 ja rx500), että kotimaistakin on tullut tuettua.

No eipä oo kyll Tuntureita enää vuosiin Suomessa väsätty ku korkeintaan sen jellonamerkin kiinnityksen verran ;)
ja kyll koulumatkapyöräksi luulisin 11 v:lle passavan hyvin pyörä vielä muillakin jarruilla. Mut ei siinä mitään, valintasi ja sen perustelut ovat toki sinun eikä muiden. Mutt minä suosin suomalaista silloin kun se on helposti mahdollista

nure
05.03.2017, 22.42
Juu, ei ole Ishtor kartalla ollut vuosiin, aivan yhtä kotimainen tuo Pirkkapyöräkin kuin Tunturi. Ei tuon ikäiselle terminaattorille kannata vielä hankkia mitään hienostunutta kilpuria, tuollainen suht simppeli peruspyörä aivan toimiva periaatteella kun paremmasta ei tiedä niin hauskaa on.
Sitten jos ja kun kiinnostus lisääntyy, oppii arvostaman ja pitämään huolta laitteista niin sitten hankitaan kunnon kapistuksia.

Odottakaa
05.03.2017, 23.24

Ylihintainen ankkuri. Alkuperäinen kysyjä toivottavasti ymmärtää pysyä erossa tästä. Aivan sama kasataanko pyörä suomessa ja laitetaan suomi tarra. Osat on kuitenkin tehty ulkomailla.

Tossa whitessä on hyvää, että siinä ei ole sitä typerää pomppukeppiä keulilla. Eihän siinä mitään huippuosia ole, mutta ajaa asiansa paremmin kuin hyvin koulupyöränä. Osta osta ;)

Ishtor
06.03.2017, 01.35
Jep, ostin jo, tai siis pistin tilaukseen. Sovittamatta pitää mennä, kun täällä susirajan takana ei ole myymälää. No poika 150cm joten luultavasti tuo on ihan sopiva. Tulihan tuollekin yli 500 hintaa kun osti lokasuojat, lukon, seisontatuen ja polkimet. Mutta edullinen silti laatuun nähden. En epäile etteikö Lite-mallillakin olisi pärjännyt vaikka huonompi vaihtaja onkin, mutta ihastui tuohon Pro:n väriin niin annoin periksi.

Hain juurikin jäykkäkeulaista, koska ei poika metsässä ajele kuitenkaan. Ja jos joskus satunnaisesti käy niin menee tuollakin. 99% ajasta se pomppukeula vaan vie tehoja polkemisesta. Ja lisää painoa. Tuo on varsin kevyt pyörä nimittäin!

Korjataan nyt alkuperäistä viestiä, eli on pojallani sentään 24" se entinen zykkeli, ei 20". :) Mietin jopa että kun tuossa iässä kasvavat niin nopeasti että olisiko pitänyt odottaa tämä kesä ja ostaa ensi kesäksi suoraan aikuisten kokoinen. Mutta sitten tuli järki saituuden takaa esiin, ja kertoi minulle, ettei mitään kasvunvaroja polkupyörään. :cool: Toiset vanhemmat sitä harrastaa, vaikka rahaa tuntuisi olevan vaikka lampaat söisi. Katselin kun pojan luokkakavereilla oli jo pari-kolme vuotta sitten 26" pyörät. Samaan aikaan kun pojalleni tuo 24" hankittiin. Eli skippasivat kokonaan 24-tuumaisen siirtyen suoraan lastenpyörästä 26":een. Hurjan näköistä manoa, kun hyvä että kädet ylettivät tangolle.

1aloittaja
06.03.2017, 11.13
Anteeksi tämä postaukseni, mutt hinta-argumenttisi ei sitt ollutkaan enää voimassa... ja mistä muuten tiedät, vai luuletko tähtipyörässä olevan 'pomppukeulan' ...tai vain toistatko muiden aloittamaa ja viljelemää matraa?
No sinähän olet valintasi toki tehnyt, mutta kriteerit taisivat vaihtua matkalla sopivammiksi haluamaasi lopputulokseen pääsemiseksi... you know: aidan takaa näyttää vihreämmältä

Ishtor
06.03.2017, 14.49
Anteeksi tämä postaukseni, mutt hinta-argumenttisi ei sitt ollutkaan enää voimassa... ja mistä muuten tiedät, vai luuletko tähtipyörässä olevan 'pomppukeulan' ...tai vain toistatko muiden aloittamaa ja viljelemää matraa?
No sinähän olet valintasi toki tehnyt, mutta kriteerit taisivat vaihtua matkalla sopivammiksi haluamaasi lopputulokseen pääsemiseksi... you know: aidan takaa näyttää vihreämmältä

En ihan ymmärtänyt mihin viittasit, mutta minun viesteihini ilmeisesti.

Hinta-argumentti?!? Kommentoin "en noilla hinnoilla", ja perustelut oli siinä edellä. Eli napavaihteet, vannejarrut ja suurehko paino, ja silti hintaa 540€ ja vieläpä alennuksessa! Siis jos noilla spekseillä oleva pyörä olisi maksanut 300€ niin homma olisi ollut ihan toinen. White Pro:ssa saa Tähtipyörän hinnalla hyvät hydrauliset levyjarrut, varsin hyvälaatuisen vaihtajan (Deore on kokemusteni mukaan kertaluokkaa parempi kuin Lite-mallin Acera) ja painoa 11kg. Toki tuohon tulee varusteista vielä lisäpainoa, mutta veikkaan että pari kiloa jää silti etua Whiten hyväksi. Prosentuaalisesti aika paljon, varsinkin kun sen 11-vuotiaan pitää massa kammeta jokaisen mäen päälle kesät-talvet. Eli argumentti siitä että sunnuntaipyöräilijä pärjää huonommallakin, ei ole sikäli validi, että jos on huono kunto, niin sitä suuremmalla syyllä pitää olla kevyt ja laadukas pyörä. ;)

Mitä hintaan tulee, White perusmalli pykälää halvemmilla osilla (tosin siinäkin oli jo hydrauliset jarrut) olisi maksanut 50€ vähemmän. Katsoin että on niin pienestä hintaerosta kiinni, että jälleenmyyntiarvossa voi hyötyä jo tuon verran. Ja toisaalta, muksu tykkäsi enemmän sinisestä kun Lite-malli olisi ollut harmaa. Että periaatteessa väristä tuo 50 lisäys. :D

Pomppukeulalla viittasin lähinnä joustokeulaan, en negatiivisessa merkityksessä. En edes tiennyt että se on negatiivinen ilmaisu... En ole niin sanotusti pyöräilyscenessä sisällä. Ajattelin sen tarkoittavan että voi ajella pomppumaastossa paremmin kuin jäykällä. Mutta pitääpä muistaa että tuo on haukkumatermi. Mitä tulee ylipäätään joustokeulaan lasten pyörissä, niin kyseenalaistan sen tarpeellisuuden arkikäytössä. Poikani entinen pyörä, sikakallis Crescent (http://www.crescent.fi/pyoramallisto/lastenpyorat/torn-24-3-v-2017) oli joustokeulalla varustettu, mutta eipä pojan paino ja ajomanööverit tainneet saada keulaa ikinä hievahtamaankaan. Voi olla että nyt isompana toimisi paremmin.

Lienetkö ihan puolueeton suhtautumisessasi, vai onko tähtipyörässä peräti oma firma kyseessä... Kun näyttää olevan suunnilleen loukkaus Tähtipyörää kohtaan kun en sitä valinnut. Koska jos ihan oikeasti noita kahta objektiivisesti vertaat, niin mitään muuta syytä valita tähtipyörää ei ole kuin kotimaisuus. Eikä sekään ole mikään laadun tae monessakaan asiassa nykyään.

On jo ihan eri keskustelun aihe, mutta miksi pyörän pitäisi olla valmistettu Suomessa? Mikä on se lisäarvo? Markkinatalous toimii niin että jos joku toiminta ei kannata, niin se loppuu. Olen ostanut 30 vuoden aikana kolme polkupyörää, joten tuskin se minun ostoksistani on kiinni jos Suomesta loppuu pyöränvalmistus, tai sitten ollaan tosi heikoilla. :P Jos tuotteen A saa halvemmalla kuin vastaavan tuotteen B, niin moni ostaa A:n. Ja jos A:n saa vielä halvemmalla nettikaupasta, se ostetaan sieltä. Itse olen ostanut jo melkein 20 vuoden ajan kaiken viihde-elektroniikan, konsolipelit, ja elokuvat ulkomailta. Miksikö? No hinnan vuoksi tietysti. 2000-luvun alkuvuosina se oli huomattavasti hankalampaa kuin ei ollut välttämättä edes englanninkielisiä sivustoja (piti osata saksaa), mutta esim kotiteatterivahvistimessa säästi helposti 200€, autosoittimessa 500€, televisioissa littutelkkujen alkuaikoina melkein tonnin.

1aloittaja
06.03.2017, 20.01
Jos todella et ymmärrä, miksi on hyvä suosia suomalaista, niin sitt on kyll jotain pahasti vinksallaan. Sorry!
En tarkoita, ett'ei saisi ulkolaista valita, mutta kohteen tarpeen ja vaatimusten mukaan suomalaisen valitseminen työllistäisi täällä ihmisiä ja hyödyttäisi yhteiskuntaa, joka sinullekin on paljon antanut ...koulun, sairaan-/terveydenhoidon, liikenneväylät, ym perustarpeet, jos on jäänyt huomaamatta...
Tietty, jos ei kotimaista riittävän kelvollista tai hyvää löydy kohtuullisella hinnalla, niin sitt tietty maailmalta. Mutt ei ensisijaisesti, mun mielestäni. Sorry, ett puutuin asiaasi! Mutt junnujen koulumatkapyörät ei mielestäni oo vielä huipputasoa vaativia laitteita.

Ps. En todellakaan oo missään tekemisissä ko valmistajan kanssa. Olen vallan muun alan ihminen. Ja ihan muualta Suomessa. Yrityksesi oli ...etten sanoisi halpa

Kemizti
06.03.2017, 20.15
Kuinkahan väärässä mä olen, kun tulevan ekaluokkaisen pyörään tulossa hiilikuitukeulaa, custom vannetta, xtr-levyjarrut, 1x10v jne.. Noh, osat on isoilta osin ostettu kuitenkin suomesta..

Odottakaa
06.03.2017, 21.56

Toi pomppukeula taisi liittyä mun kommenttiin, kun taisin ensimmäisenä mainita pomppukeulan. Jotta ei jää epäselväksi niin minä tarkoitin pomppukeulalla paskaa kapistusta joka tungetaan kaikkiin nuortenpyöriin koska se on cool. Toimiiko se, no ei todellakaan. Kestääkö se, voi kestää jopa vuoden ennen kuin alkaa ensimmäiset klapit ilmaantumaan. Minä väitän, että se nuortenpyörä on parempi ilman tuota mukamas joustavaa keulaa eri asia on jos laitetaan sitten kunnon ilmakeula mutta toimivaa ilmakeulaa kevyelle kuskille on vaikea löytää out-of-the-box.

Jos todella et ymmärrä, miksi on hyvä suosia suomalaista, niin sitt on kyll jotain pahasti vinksallaan. Sorry!
En tarkoita, ett'ei saisi ulkolaista valita, mutta kohteen tarpeen ja vaatimusten mukaan suomalaisen valitseminen työllistäisi täällä ihmisiä ja hyödyttäisi yhteiskuntaa, joka sinullekin on paljon antanut ...koulun, sairaan-/terveydenhoidon, liikenneväylät, ym perustarpeet, jos on jäänyt huomaamatta...
Tietty, jos ei kotimaista riittävän kelvollista tai hyvää löydy kohtuullisella hinnalla, niin sitt tietty maailmalta. Mutt ei ensisijaisesti, mun mielestäni. Sorry, ett puutuin asiaasi! Mutt junnujen koulumatkapyörät ei mielestäni oo vielä huipputasoa vaativia laitteita.

Ööh, "kotimaisesta kannattaa maksaa enemmän" minä en ymmärrä tätä ajattelua. Miksi maksaa kotimaisesta paskasta 100€ kun itämaista paskaa saa 50€? Huonosta ei kannata maksaa vaikka olisi kuinka kotimaista.

Mulla on kaksi junioria, joille on vuosien saatossa ostettu Trek:ä, Helkamaa, Titaniaa, Commencal:a ja Radon. Helkaman pomppukeula kesti vuoden (pomppukeulan jalat alkoivat klappaamaan). Tollanen Zoom merkkinen pomppukeula maksaa yhtä paljon kuin Rock shoxin halvimmat toimivat keulat. Titaniassa oli kanssa tuollainen huippu pomppukeula jolla ei tee mitään. Näyttää coolilta, painaa paljon, mutta ei jousta. V-jarrut on luokatonta laatua noissa, ei ne ole ikinä kunnon säädöissä tai ehkä yhden lenkin ja sitten taas pitäisi säätää. Trek kesti molemmat juniorit ja meni hyväkuntoisena kiertoon, siinäpä ei ollut mitään luokatonta joustokeulaa vaan jäykkä. Commencal on toiminut ok ja nyt nuorimmaisella käytössä, keulakin on Rokkarin hyvä ilmakeula ja oikeasti toimii. Radon on jo sitten isältä pojalle versio ;) Jokainen saa ostaa lapsilleen mitä haluaa ja vaikka millä perusteilla, mutta mun mielestä ei ole mitään järkeä ostaa huonoa suomalaista tai ulkolaista, paska ei muutu paremmaksi vaikka olisi suomessa väännetty ;)

@Kemizti, sä oletkin sitten sellainen isukki, joka pystyy panostamaan lapsensa mahdolliseen harrastukseen niin, että se ei jää kiinni huonoista osista ja osaltaan auta mielenkiinnon säilymiseen lajia kohtaan :)

Mohkku
08.03.2017, 14.15
Kuinkahan väärässä mä olen, kun tulevan ekaluokkaisen pyörään tulossa hiilikuitukeulaa, custom vannetta, xtr-levyjarrut, 1x10v jne.. Noh, osat on isoilta osin ostettu kuitenkin suomesta..

Itse ajattelin, että kun 24" jää pieneksi, koulupyöräksi tulee jostain vanhasta maasturista tai hybridistä rakennettu arkipyörä. Perustana vaikka sitten vanha, mutta aito turkulainen Tunturi. Kotona on toinen pyörä muita ajoja varten ja siinä voi olla ties mitä hiilikuitua tai xtrrää.

1aloittaja
08.03.2017, 18.17
Vaikutat kovin asenteelliselta, sinä 'odottelija'. Sulle kun näkyy riittävän paskaksi perusteluun kotimainen... kun olet lapsillesi Helkamaa hankkinut, ja sen seurauksena kaikki kotimaiset silkoksi tuomitset. Melkoinen sälli oot.
Enkä sitäpaitsi minä sen joustokeulan vuoksi kotimaista esiin tuonut, vaan kotimaisen työn seurausten vuoksi. Jos sitä et tajua, niin toivottavasti sinun alasi työt eivät lopu Suomesta, kun ulkoa sitä saa halvemmalla nyt tai koht'sillee...

Odottakaa
08.03.2017, 21.13
Vaikutat kovin asenteelliselta, sinä 'odottelija'. Sulle kun näkyy riittävän paskaksi perusteluun kotimainen... kun olet lapsillesi Helkamaa hankkinut, ja sen seurauksena kaikki kotimaiset silkoksi tuomitset. Melkoinen sälli oot.
Sä nyt haluat vääntää väkisin, että mä väitän kaikkea kotimaista paskaksi, näin ei ole. Tää keskustelu nyt menee alkuperäisestä aiheesta kaksi kilometriä ohi, niin tee uusi topiikki tuonne off-topic osioon niin voidaan siellä jatkaa vääntöä.

Enkä sitäpaitsi minä sen joustokeulan vuoksi kotimaista esiin tuonut, vaan kotimaisen työn seurausten vuoksi. Jos sitä et tajua, niin toivottavasti sinun alasi työt eivät lopu Suomesta, kun ulkoa sitä saa halvemmalla nyt tai koht'sillee...
Sen joustokeulan huonouden takia sanoin, että sitä ei kannata hankkia vaan ennemmin tuo White johon ei ole laitettu huonoa joustokeulaa vaan pidättäydytty toimivassa jäykässä. Minä en ainakaan ajattele niin, että huonoa kotimaista pitäisi tukea.

Grinder75
12.03.2017, 21.48

Pakko kommentoida, mutta suoraan sanottuna en itse antaisi oman poikani edes ajaa tuollaista pyörää. Komponentit näyttävät olevan sitä halvinta mahdollista kaukoidän laatua, ja jarrut todennäköisesti hyvin heikkotehoiset vaatien paljon säätämistä. Muovipolkimet 15,9 kg:n pyörässä kuulostavat lähinnä vitsiltä.

Tuolla hinnalla alkaa saamaan jo ihan kunnollisia maastopyöriä varmatoimisilla levyjarruilla ja hyvillä vaihteistoilla.

Jos "suomalainen" polkupyöräteollisuus ei parempaan pysty, niin ei tarvitse ihmetellä kuluttajien sympatien puutetta.

1aloittaja
13.03.2017, 11.22
Juu toi muvipoljin munkin 'silmään särähti', mutt valitussa vaihtoehdossahan ei ollut mitään polkimia... eli erillishankintaan siinä...kin. Ja siks toiseks, tuskin 11 v tarvii koulumatka-ajoihin mitään kilpa- tai huippupyöräosia. Jotkut maadto- tai alamäki- tai maantiekiitoajo-pyörät on sitten ihan oma juttunsa. Eli kullekin tarpeen mukaan. Ja JOS mahdollista, niin vois etsiä ja jopa suosia suomalaista, niin kuin myös muissakin hankinnoissa, niin voitais edes osa suomalaistakin työllistää veroja maksamaan... ettei kaikki oltais pikkuhiljaa eläkkeen tai jonkun sossun varassa...

Ishtor
13.03.2017, 13.52
Ja siks toiseks, tuskin 11 v tarvii koulumatka-ajoihin mitään kilpa- tai huippupyöräosia. ... Ja JOS mahdollista, niin vois etsiä ja jopa suosia suomalaista, niin kuin myös muissakin hankinnoissa, niin voitais edes osa suomalaistakin työllistää veroja maksamaan... ettei kaikki oltais pikkuhiljaa eläkkeen tai jonkun sossun varassa...

Kuinka paljon se suomalaisia työllistää, että muutama pyörä Suomessa kasataan. 1 henkilötyövuosi? Vai 0,5htv? Osat tehdään joka tapauksessa muualla. Kovin keinotekoista ajatella suomalaista työtä tässä asiassa. Sinun mielestäsi pitäisi ostaa paskaa kalliilla vain suomalaisuuden takia.

Noilla spekseillä tähtipyörän hinnan pitäisi olla 200€. Ja jos joku sen jälkeen ostaa ulkolaista suomalaisen sijaan, niin häntä voidaan sormi pystyssä torua, miten viedään suomesta veroeuroja. Omaa tyhmyyttään Tähtipyörä tekee noita (kalliita) halpispyöriä ja kilpailevat samalla markkinalla kiinalaisten kanssa. Jos työn tuntikustannuksia miettii, ne kalliit osat on ihan yhtä nopea asentaa kuin halvatkin. Joten tavallaan mitä kalliimpia osia käytettäisi, sitä pienempi olisi se (hintaa nostava) suomalaisen työn osuus. Eli hypoteettisesti ajateltuna 100 000€ pyörässä valmistusmaan työvoimakustannusten kalleus ei näkyisi enää juuri ollenkaan. Suomessa valmistaminen itsessään ei olisi yhtään sen kalliimpaa, vaikka he kilpailisivat laadulla isojen merkkien kanssa. Mutta kun Tähtipyörällä on selkeästi ajatusmaailmana vain että "eihän ne lapset mitään hyvää laadukasta tarvitse", niin tuossa on lopputulos. Ehkä asia joskus 80-luvulla näin olikin, mutta nyt eletään vuotta 2017. Tähtipyöräkin voisi herätä siihen todellisuuteen.

Suomalainen pyörä ei ole suomalaisuutensa ansiosta yhtään laadukkaampi, tässä tapauksessa ehdottomasti päinvastoin! Suomalaisissa vaatteissa laatueroa ehkä olisikin verrattuna Bangladeshissä tehtyihin (huolellisempi työn laatu, paremmat materiaalit yms). Teknisissä laitteissa kuten pyörät, tietokoneet, puhelimet jne eroa ei joko ole, tai se ei ole siitä maksetun ylihinnan väärti. Ostan minäkin välillä tietoisesti halpaa ja huonoa: Jos tarvitsen kerran vuodessa tasohiomakonetta tai kuviosahaa, se 15 euron Gern täyttää tarpeeni enkä tarvitse satasen Makitaa. Minulla on ollut noita parinkympin kiinalaisia sähkötyökaluja sekä laatumerkkejä, ja itse asiassa nuo halpikset on usein kestäneet pidempään ehjänä kuin laatumerkit ja täyttäneet kotinikkarin tarpeet mainiosti. Sitä minä kutsun hyväksi hinta-laatusuhteeksi, että halvalla saa hyvää! Ja Whiten tapauksessa näin nimenomaan oli. Vastaava kokoonpano Scott/Merida tai joku muu laatumerkki olisi maksanut tuplaten tuon. Esimerkiksi tämä (http://www.nummenpyora.fi/tuotteet/maastopyorat-26/felt-six-80-2016/) Felt on 200€ korkeammasta hinnasta huolimatta huonommista osista kasattu kuin ostamani White (johtuen myös siitä että siinä on tuo tarpeettomaksi todistettu joustokeula hintaa nostamassa). Ja siinä kulkee juuri se raja: En halua maksaa tyhjästä, on kyse sitten Feltin logosta tai Tähtipyörän suomalaisuudesta. Köyhä maksaa konkretiasta, ei fiiliksestä. Siinä köyhän ja rikkaan ero.

Jos joku firma/ala on kuihtuakseen, sitä eivät nykymaailmassa enää paikalliset asiakkaat pelasta. Eihän suomalaiset pelastaneet Nokiaakaan, vaikka olivat loppuun asti uskollisia asiakkaita. Ja kuitenkin kyse oli miljoonaluokan bisneksestä pelkästään Suomessa, toisin kuin Tähtipyörän tapauksessa.

Mitä tulee siihen tarvitseeko lastenpyörän olla laadukas, niin se nyt on vaan niin että ne laadukkaat vaihteet vaihtuvat täsmällisemmin, pysyvät paremmin säädöissä, laadukkaat jarrut pysäyttävät vauhdin paremmin, tuottavat helpommin säädeltävän jarruvoiman, jolloin lukkojarrutuksia ja ehkä niistä johtuvia kaatumisia tulee vähemmän. Jne jne... Lopputuloksena lapsi säilyy terveenä ja jälleenmyyntiarvon kannalta myös pyörä säilyy parempana kun sillä ei ole kaatuiltu tms. Toki tässä voi jokainen soveltaa maalaisjärkeään, lapsi kasvaa ja pyörä on parin vuoden päästä liian pieni, joten kannattaako sijoittaa pyörään tonnia? Yleensä ei. Mutta jos joka tapauksessa joutuu sijoittamaan sen 500€ niin eikö se kannata sijoittaa mieluummin laadukkaampaan kuin heikkolaatuiseen pyörään?

Ishtor
13.03.2017, 15.47
Moderaattorit voisivat toisaalta siirtää osan kommenteista omaan ketjuunsa, mutta toisaalta minun mielestäni tässä ei edelleenkään puhuta kotimaisuudesta, vaan huonosta pyörästä vastaan vähän parempi pyörä. Eli sinällään ihan ketjun aloituksen mukaisesti, vaikka asiat välillä kotimaista työllistämistä liippaavatkin.

1aloittaja
13.03.2017, 19.08
Ei yksi pyörä monia työllistä, mutta monta pyörää työllistää jo joitain JA monien muiden suomalaisten tuotteiden suosiminen jo MONIA suomalaisia...

ps. Ja kuvittelen, ett näitä ketjuja lukee joskus muutkin... Älä ota juttua noin henkilökohtaisesti. Kirjoitellaanhan ja kyselläänhän täällä esim Biltemankin pyöristä, joihin monetkin ovat varsin tyytyväisiä :) joten ei vaihtoehdon esittäminen pitäis nyt niin kauhian paha asia olla

Leewi
13.03.2017, 21.51
Kirjoitellaanhan ja kyselläänhän täällä esim Biltemankin pyöristä, joihin monetkin ovat varsin tyytyväisiä :) joten ei vaihtoehdon esittäminen pitäis nyt niin kauhian paha asia olla
Bilteman pyörät eivät suomalaisille (Tähtipyörä, Titania, Solifer, Helkama ym) häpeä, että ei se kauhian paha ole. Varsinkin suomalaiset lastenpyörät, siellä on menty niin pahasti alta riman että kanssahävettää.

Jami2003
13.03.2017, 22.08
Käy xxl:n pyörän ostossa säästyneillä rahoilla juniorin kanssa munkilla pyörälenkeillä niin kaikki voittaa. Poika sai hyvän pyörän, munkki maistuu pyörälenkillä ja niiden munkkien työllistävä vaikutuskin on huomattavasti suurempi kuin yhden Suomessa kasatun pyörän.

noniinno
13.03.2017, 22.39
Pa*kaa myydään juuri niin kauan kuin pa*kaa ostetaan. Vaikka kuinka olisi sinivalkoisella halpatuontiruuvarilla kiristetty heikkolaatuisen kiinankomponentin kiristysruuvi halpatuontirunkoon. Juicea kääntäen mukaillen "tulos ei kaikkia voi miellyttää, vaikka tekotapa miellyttäisikin".

Itse kokosin jälkikasvulle fillarin kalleimman kautta, eli rungosta ja komponenteista kasaten. Epäilemättä saattaa iskää itkettää, kun pyörä katoaa voron matkaan. Jälkiviisaana ajatellen olisi vaan kannattanut hakea tuo White, ei niin kovasti tarvitsisi stressata.

Vilhelm V
13.03.2017, 23.16
Moderaattorit voisivat toisaalta siirtää osan kommenteista omaan ketjuunsa, mutta toisaalta minun mielestäni tässä ei edelleenkään puhuta kotimaisuudesta, vaan huonosta pyörästä vastaan vähän parempi pyörä. Eli sinällään ihan ketjun aloituksen mukaisesti, vaikka asiat välillä kotimaista työllistämistä liippaavatkin.

Ishtor, olisin kysynyt että paljonko tuo hankkimasi uusi pyörä painaa? Vaikuttaa mielenkiintoiselta kokonaisuudelta minusta.

Ishtor
14.03.2017, 01.10
Ishtor, olisin kysynyt että paljonko tuo hankkimasi uusi pyörä painaa? Vaikuttaa mielenkiintoiselta kokonaisuudelta minusta.

11,1kg ilman polkimia ilmoittaa White. Tietty lokarit, seisontatuki ja lukko siihen päälle, eli lienee lukon painosta riippuen ajopaino ehkä 13 kg.

Tuossa ne nyt on whitet vierekkäin. [emoji41]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170313/76604981ebd2c91030ddde026c7e279e.jpg

Ja spekseistä poiketen mukana oli heijastimet ja pedaalit. ja hallintalaitteet, vaihteet ja jarrutkin valmiiksi säädetty. Eli osat vaan kiinni ja baanalle. (Tilasin ihan turhaan pedaalit, siitä sapiskaa XXL:lle. Mutta nuo tilaamani pedaalit on luultavasti vähän paremmat kuin originaalit joten en viitsinyt alkaa niitä palauttamaan. )

Vilhelm V
14.03.2017, 08.12
11,1kg ilman polkimia ilmoittaa White. Tietty lokarit, seisontatuki ja lukko siihen päälle, eli lienee lukon painosta riippuen ajopaino ehkä 13 kg.

Pääsitkö näkemään tuon ennen ostopäätöstä? Netin mukaan liikkeiden saldot näyttää nollaa. Itseä kiinnostaisi käydä tsekkaamassa tuo jossain liikkeessä.

Ishtor
14.03.2017, 09.29
Pääsitkö näkemään tuon ennen ostopäätöstä? Netin mukaan liikkeiden saldot näyttää nollaa. Itseä kiinnostaisi käydä tsekkaamassa tuo jossain liikkeessä.

Sokkona tilasin. Senhän saa palauttaa jos ei ole sopiva.

Krabba
20.03.2017, 19.41
Pahaa teki katsoa tänään kun naapurin datanomi oli ostanut 4-luokkalaiselle pojalle naisten L-kokoa olevan Spessun Vitan. Pyörässä ei vikaa, ostin rouvalle samanlaisen jouluna, tosin S-koossa. Vaarallisrn näköistä lähinnä ylisuurella pyörällä taiteilu.

Köfte
20.03.2017, 21.05
^ "Kasvunvaraa"... Taannoin lasten 24" pyöriä kaupatessa kiertoon piti pari käännyttää ensin
kasvamaan vuodeksi. Toinen ymmärsi, toinen ei.

Owl
23.03.2017, 14.10
Lainaan aihetta koska näyttäisi sopivan hyvin siihen mitä tässä on itse pohdittu...

Hakusessa olisi polkupyörä 11v pojalle joka ei ole vielä ajanut kovinkaan paljon, eikä siis ole kovin taitava kuski.

Pyörän kriteerit:
- jalkajarru
- helppokäyttöiset vaihteet, vähintään 3, mieluiten 7
- sopii n. 135-140cm pitkälle lapselle
- mahdollisimman huoltovapaa (omaa osaamista ei käytännössä ole)
- välitykset sopivat retkipyöräilyyn, eli koulun retkillä pitää tällaisen hieman hitaammankin pysyä ryhmän vauhdissa.
- varusteltu, eli lokasuojat ja mielellään myös tarakka saisi löytyä
- helppo hankkia (osaaminen ei riitä "kokoa se itse" rakennussarjaan...)
- halpa / edullinen, sillä rahaa ei ole liikaa, pyörä on (toistaiseksi) vähällä käytöllä ja lapsi kasvaa

Tavanomaisten pyöräliikkeiden tarjontaa katsellessa huomaa selvästi että saatavilla on käytännössä vain joustohaarukalla varustettuja "maastopyöriä" joilla ajaessa puuttuvien lokasuojien takia kura lentää, tai sitten etukorilla varustettuja pinkkejä unelmia joiden käyttäminen vaatii pojalta todella hyvää itsetuntoa... Esimerkki pyörästä jonka tyylistä etsitään voisi olla esim. 7-vaihteinen Helkama Kulkuri suoralla tangolla, mutta eipä niitä taida kaupasta saada... mihin lienee takavuosien Kulkuripoika kadonnut...

Eli olisiko fiksummilla suosituksia vai onko poika tuomittu ajamaa 20 tuumaisella 3 vaihteisella kunnes kokoa on aikuisen verran... vai pitääkö äidin ryhtyä opiskelemaan pyörän rakennussarjojen ostamista ja kokoamista?

jii.haanpaa
23.03.2017, 16.18
Lainaan aihetta koska näyttäisi sopivan hyvin siihen mitä tässä on itse pohdittu...

Hakusessa olisi polkupyörä 11v pojalle joka ei ole vielä ajanut kovinkaan paljon, eikä siis ole kovin taitava kuski.

Pyörän kriteerit:
- jalkajarru
- helppokäyttöiset vaihteet, vähintään 3, mieluiten 7
- sopii n. 135-140cm pitkälle lapselle
- mahdollisimman huoltovapaa (omaa osaamista ei käytännössä ole)
- välitykset sopivat retkipyöräilyyn, eli koulun retkillä pitää tällaisen hieman hitaammankin pysyä ryhmän vauhdissa.
- varusteltu, eli lokasuojat ja mielellään myös tarakka saisi löytyä
- helppo hankkia (osaaminen ei riitä "kokoa se itse" rakennussarjaan...)
- halpa / edullinen, sillä rahaa ei ole liikaa, pyörä on (toistaiseksi) vähällä käytöllä ja lapsi kasvaa

Tavanomaisten pyöräliikkeiden tarjontaa katsellessa huomaa selvästi että saatavilla on käytännössä vain joustohaarukalla varustettuja "maastopyöriä" joilla ajaessa puuttuvien lokasuojien takia kura lentää, tai sitten etukorilla varustettuja pinkkejä unelmia joiden käyttäminen vaatii pojalta todella hyvää itsetuntoa... Esimerkki pyörästä jonka tyylistä etsitään voisi olla esim. 7-vaihteinen Helkama Kulkuri suoralla tangolla, mutta eipä niitä taida kaupasta saada... mihin lienee takavuosien Kulkuripoika kadonnut...

Eli olisiko fiksummilla suosituksia vai onko poika tuomittu ajamaa 20 tuumaisella 3 vaihteisella kunnes kokoa on aikuisen verran... vai pitääkö äidin ryhtyä opiskelemaan pyörän rakennussarjojen ostamista ja kokoamista?

Jos tingit jalkajarrusta (parempi vaan opetella heti käsijarrut) ja suhtaudut joustavasti halpaan hintavaatimukseen, niin kannattaa tsekata Islabikesit. Meillä on tyttärellä Islabikesin Beinn 26" small, joka osuu aika täsmälleen tuohon kokoluokkaan ja fillarissa on myös varaa kasvaa muksun mukana. Sen verran tyytyväisiä olemme, että eilen lähetti toi pikkusysterille samanlaisen, mutta pienemmän.

Nuo ovat erittäin helppoja ostaa, muutama klikkaus ja toimitus kestää noin viikon. Pyörä toimitetaan koottuna, vain eturengas kiinni, tanko suoraan ja menoksi. Tekniikka on mallia perus, eli eipä noissa oikein mitään laitettavaa ole. Kunhan pitää paikat puhtaana ja ketjut rasvassa, niin pääsee jo pitkälle. Hinnaltaan eivät ole halvimpia, mutta säilyttävät arvonsa hyvin, joten tuskin ne sen kalliimmaksi tulevat kuin markettipyörätkään.

Owl
24.03.2017, 14.10
Hyvältä pyörältä tuo Isla vaikuttaa, vaikka hieman arveluttaakin jalkajarrun puute tällaista sunnuntaipyöräilijää jolla se jalkajarru on aina polkupyörässä ollut... eihän nyt ilman jalkajarrua voi lapsi ajaa :p

Toinen arveluttava seikka on tuo tilaus ulkomailta ilman koeajomahdollisuutta. Mitä mieltä ihmiset ovat esim. noista Frog Bikes pyöristä joita näyttäisi olevan mahdollista ostaa ihan kivijalkamyymälästä Helsingissä?

Tosiaan hieman arveluttaa hankkia "jarruton" pyörä aranpuoleselle kuskille, jonka ajotaidot ja kokemus ovat todella minimaaliset monien täällä kirjoittavien lapsiin verratuna. Poika sai ensimäisen 16" markettipyöränsä muistaakseni 4v. kieppeillä ja sillä ajettiin ehkä max 20km. Koskaan ei oppinut kunnolla ilman apupyöriä ajamaan. Sitten parin vuoden päästä pyörä jäi pieneksi ja tuli monen vuoden tauko, kunnes 10,5v sai tuon nykyisen 20" 3-vaihteisen. Ongelma on, ettei sillä meinaa pysyä joukon mukana koulun retkillä, vaikka hieman apua saatiinkin kun vaihdatettiin takarattaaksi pykälää pienempi (pienin mahdollinen) ratas.

Jonkun 500 voisi pyörään ehkä maksmissaan investoida, mutta sitten voisi tosiaan toivoa pyörän olevan hyvä ja sopivan usemman vuoden...

Jotta näistä lähtökohdista ollaan pienelle polkijalle hakemassa käytännössä ensipyöräksi sopivaa rullainta...

The flying Chocobo
24.03.2017, 15.30
Jos nyt osaa kohtuullisesti poika ajella niin oppii varmasti käsijarrut. Kannattaa rauhassa harjoitella, kesä on hyvää aikaa siihen kun vain joku vanhempi/kokeneempi/rauhallinen malttaa olla mukana ja neuvoa. Oma poika on myös sellainen ajotaidoiltaan (nykyisinkin) ei-mikään-mestari, pitkään sai muistutella vaihteiden käytöstä, mutta jarrut oppi aika nopsaan. Ikävä kyllä luulen, että joudut aika nopsaan investoimaan uuteen pyörään, sillä jos ostat hirveästi liian ison nyt, niin haasteita tulee. Minusta Islalla on sellainen maine, että on laatutavaraa ja niistä saanee jotain myydessä poiskin. Kannattanee pojaltakin kysyä, että ajaisitko tuollaisella jos löydät netistä hyvän, ei se ulkonäkökään ihan merkityksetön ole.

Ishtor
25.03.2017, 14.33
Edit: Jaaha, vastasin sitten ikivanhaan kysymykseen, johon olin lisäksi jo vastannut, ja vastasin vieläpä väärin. Putkeen meni! :)

Vilhelm V
25.03.2017, 14.58
Juniorit oppii käsijarrujen käytön nopeasti. Näin ainakin meillä. Jos on oikein hätäisen oloinen jarrukahvojen nykijä, niin etujarrun vaijerin voi ottaa hetkeksi pois paikoiltaan ettei tule yllätyksiä. Käsijarru pesee jalkajarrun siksi, että sitä voi käyttää välittömästi ilman viivettä, joka tulee poljinkammen saamisesta oikeaan asentoon.

jii.haanpaa
27.03.2017, 12.36
Juniorit oppii käsijarrujen käytön nopeasti. Näin ainakin meillä. Jos on oikein hätäisen oloinen jarrukahvojen nykijä, niin etujarrun vaijerin voi ottaa hetkeksi pois paikoiltaan ettei tule yllätyksiä. Käsijarru pesee jalkajarrun siksi, että sitä voi käyttää välittömästi ilman viivettä, joka tulee poljinkammen saamisesta oikeaan asentoon.

Näin se menee. Meillä 6vee teki eilen ensimmäisen kauppareissunsa uudella Islalla ja käsijarrut olivat hallussa suurin piirtein heti. Eikä meidän tyttö mikään virtuoosi tässä lajissa kuitenkaan ole, vaan aika varovaisesti ottaa. Etujarrun säädin siten, että pysää mutta pieni tyttö ei saa rengasta lukkoon vaikka yrittäisi. Kiristellään sitä mukaa kun kokemusta karttuu. Naama paistoi kuten se kuuluisa naantalin aurinko :)

ElBike
27.03.2017, 13.09
Tuohon tangon yli pelkoon auttaa kun käskee aina jarruttamaan molemmilla jarruilla yhtä kovaa. Vaarallisinta on kehottaa jarruttamaan joko etu tai takajarrulla ja sitten kun tulee paniikkitilanne, eihän sitä muista kumpi on kumpi. Tällöin molemmista yhtä kovaa olisi paras vaihtoehto.

Nautiskelija
14.08.2017, 14.17
Millaisia käyttökokemuksia tästä pyörästä on kertynyt kesän mittaan? Entäs onko kenellekään kertynyt käyttökokemuksia tässä ketjussa mainitusta Lite-versiosta, jota näyttää olevan edelleen "äksyllä" myynnissä?

Ishtor
14.08.2017, 16.51
Poika on tykännyt. Vaihteet ja jarrut pelaa hienosti, runko on kevyt, ja välitys on sopiva, jopa hiukan liiankin kevyt kadulla ajon. Poitsu kertoo ettei ole käyttänyt kolmea pienintä vaihdetta koskaan. [emoji41] Ajoasento pitkästä rungosta johtuen aika makaava ja vaikutelmaa vielä lisää pitkässä tangossa leveällä olevat kädet. Mutta eipä tuo ole valittanut kuitenkaan. Hyvä ostos.

PeZu
15.08.2017, 00.58
Minkä ikäisille / pitkille kannattaa jo 26" ajatella. Omalla pojalla nyt 24" mutta näyttää jo nyt pieneltä tuo maasturi kun satula jos suht korkealla. Tosin isommassa sitten tulee ensimmäiseksi vastaan tuo satulan ja tangon etäisyys eli varmaan joutuu kasvamaan silti. Näytti nyt tuo White XC 260 olevan 349e XXL:ssä.

Ishtor
15.08.2017, 10.11
Poitsu on 11 ja 150 pitkä. En kyllä kovin paljon pienemmälle ostaisi 26-tuumaista koska pyörään ei pidä ostaa kasvunvaraa. Toiset ostaa tuon kokoiselle jo 28:n mikä on mielestäni hullua.

noniinno
15.08.2017, 17.31
Poitsu on 11 ja 150 pitkä. En kyllä kovin paljon pienemmälle ostaisi 26-tuumaista koska pyörään ei pidä ostaa kasvunvaraa. Toiset ostaa tuon kokoiselle jo 28:n mikä on mielestäni hullua.
Omalle tyttärelleni (145cm) kasasin 27,5" fillarin. Nyt ajamista katsoessani en voi olla muuta kuin tyytyväinen, sopii kuin nakutettu ja tytärkin tykkää.

Ishtor
15.08.2017, 20.42
Omalle tyttärelleni (145cm) kasasin 27,5" fillarin. Nyt ajamista katsoessani en voi olla muuta kuin tyytyväinen, sopii kuin nakutettu ja tytärkin tykkää.

Riippuu toki pyörän mallista, eli teoriassa voi sopiakin.

Mutta useimmassa tapauksessa väitän että jos niillä spekseillä joilla esim maantiepyörä mitoitetaan alan harrastajalle (mittaillaan tangon etäisyyttä, käsivarsien suorakulmaisuutta kroppaan nähden, polvikulmia jne) alkaa tuon kokoiselle lapselle mitoittamaan täysikokoista pyörää niin muutama kohta pitää katsoa aika lailla läpi sormien...

paaton
15.08.2017, 20.51
Olen itse hivenen muuttanut kantaani, eli todennäköisesti meilläkin siirrytään isompaan pyörään hivenen liian aikaisin. Noilla nappuloilla tuntuu vauhti kasvavan pituutta nopeammin, jolloin pienillä renkailla varustettu laite alkaa olla vaarallinen.
Vähän sama juttu painonkin kanssa. Ne painavammat plus koon renkaat ja muutaman kilon lisäpaino eivät välttämättä ole yhtään pahasta.

noniinno
15.08.2017, 22.15
Vastoin yleistä mielipidettä, lapsi ei mene rikki, vaikka ei ajakaan bikefittingissä sovitetulla pyörällä. Pääasia on, että nauttii ajamisesta. Siihen taitaa pyörän värillä olla enemmän vaikutusta kuin nyanssit rungon ulottuvuuksissa.

Nautiskelija
16.08.2017, 09.27
Ishtor: kiitos vastauksistasi! Täytyy käydä sovituttamassa pyörää =D

Crimson
07.10.2018, 12.47
Nyt näyttäis olevan XXL:ssä White XC 260 Pro HD 18 tarjouksessa 299 €:

https://www.xxl.fi/white-xc-260-pro-hd-18-nuorten-maastopyora/p/1143901_1_style

Lienee hinta/laatu-suhteeltaan asiallinen pyörä?