PDA

Näytä tavallinen näkymä : Croc Bikes



hasanen
28.02.2017, 15.22
Hei Palstalaiset,

Onko kellään kokemuksia Croc merkkisistä pyöristä? Kyseessä siis aika uusi pyörävalmistaja. Itse ajattelin kesäksi tuollaise hommata:
http://www.crocsports.com/en/bikes/2017-campaign-croc-ht-29-bike.html. Huhtikuussa näyttäisi alkavan toimitukset. Pitää muistaa laittaa käyttökokemuksia sitten kun pyörä saapuu ja parille lenkille päässyt.

nure
28.02.2017, 16.53
Runko taitaa olla suoraan Kiinasta, kai ihan toimiva paketti muuten tuossa hintaluokassa... Kokemuksia aina mukava kuulla että sitä odotellessa...

Markku Liitiä
28.02.2017, 17.00
Toivoa sopii, että avausviesti on vilpitön eikä sissimarkkinointia, sanoo alati epäileväinen moderaattori.

Niin tai näin, F-lehdessä oli reilu vuosi sitten koeajossa Crocin hiilarirunkoinen läskipyörä. Se sai vallan hyvät arviot, oli kevyt ja varustettu hyvillä osilla. Ko. yksilö tuli testiin kaksilla kiekoilla. Läskikiekkojen lisäksi siinä oli 29+ -kiekot. Hintaakin tietysti kertyi. Kestävyydestä ja muista seikoista, jotka selviävät vasta ajan kanssa, emme tietysti voineet sanoa mitään.

tiaalto
28.02.2017, 17.07
Ensimmäisestä lanseerauksesta ovat onneksi hieman siistineet brändäystään, silloin tuli lähinnä mieleen ajatus "Euroshopperjonnet eivät osta hiilaripyöriä". Ei tuo tosin vieläkään ostamishalua ainakaan minussa herätä.

nure
28.02.2017, 22.23
^Samoilla linjoilla, ei mitään ambitioita herättänyt...

hasanen
01.03.2017, 10.41
Toivoa sopii, että avausviesti on vilpitön eikä sissimarkkinointia, sanoo alati epäileväinen moderaattori.

Niin tai näin, F-lehdessä oli reilu vuosi sitten koeajossa Crocin hiilarirunkoinen läskipyörä. Se sai vallan hyvät arviot, oli kevyt ja varustettu hyvillä osilla. Ko. yksilö tuli testiin kaksilla kiekoilla. Läskikiekkojen lisäksi siinä oli 29+ -kiekot. Hintaakin tietysti kertyi. Kestävyydestä ja muista seikoista, jotka selviävät vasta ajan kanssa, emme tietysti voineet sanoa mitään.

No worries kyseessä ei ole mikään sissimarkkinointi. Itsekin alunperin kiinnostuin merkistä juuri tuon Fillarilehden arvostelun takia. Nyt tilattu fillari miellytti silmää, oli kevyt ja osasarja käsittääkseni ihan OK. Viiden vuoden takuustakaan ei ollut haittaa.

noniinno
01.03.2017, 10.57
Ebaystahan noita runkoja, tai ainakin ihan samanlaisia löytyy, hakusanaksi esim: UD matt Carbon Full Suspension Frame MTB.

Ei toki tarkoita että olisi jotenkin huonoja nuo pyörät. Aika laadukkaita kuskeja Crocin tiimissä ajelee ensi kaudella, ja taisi Kusti ja Sini ajaa jo männäkaudella.

Ihmettelen vain, ostaako joku pyöriä, joista ei ole minkäänlaisia geometriatietoja tarjolla?

Fillarihemmo
01.03.2017, 12.48
Käsittääkseni Crocin rungot on Icanin runkoja, mahtaisko olla sillai, että Ican tekee monien merkkien rungot ja sitten eri teipit/tarrat kiinni ?

Imatra MTBssä näin livenä myös ihan rehellisen Ican hiilikuiturunkoisen läskin, täysi mattamusta, ei mitään teippejä/tarroja. Kiinnitin huomiota myös siihen, että siinä oli tarakkaa varten insertit valmiina, joita vissiin ei hiilikuiturunkoisissa yleensä ole.

Pyörän omistaja oli tilannut runkonsa suoraan Kiinasta, toki siinähän on riskinsä, jos täytyy alkaa takuujuttujen kanssa säätämään.

Jami2003
01.03.2017, 13.07
Samat fiilikset kuin muutamalla muullakin. Hajuton ja mauton uusi yrittäjä jonka taustoista tai kokemuksesta ei löydy mitään faktaa. Joskus selailin niiden nettisivuja ja sieltäkään ei tullut selvyyttä kuka omistaa ja millä taustoilla on päätetty alkaa "tekemään" high end pyöriä.

Siitä syystä en näe mitään pointtia laittaa rahoja ko merkkiin.

roadking
01.03.2017, 13.17
https://www.finder.fi/Polkupy%C3%B6ri%C3%A4/Croc+Bike+Oy/Sein%C3%A4joki/yhteystiedot/3088301

http://www.mtv.fi/sport/hiihtolajit/alppihiihto/artikkeli/heikki-kovalaisen-yllatysbisnes-omistajaksi-uuteen-suomalaisten-suksimerkkiin/5704816

Jakke81
01.03.2017, 14.56
Aika hyvin on merkin alle huippu kuskeja haalittu ja hyvin nuo näytti viimekesänä kulkevan ja kestävän.
https://m.facebook.com/Croc-Bike-679059822194850/

Jami2003
01.03.2017, 16.14
Kovin suksipainotteiset sivut ja pyörissä puhutaan brändistä. Onko noissa enemmänkin omaa suunnittelua kuin visuaalinen ilme ja teippaus ei ainakaa selviä mulle.

Tällä hetkellä sama fiilis kuin ostaisi Red Bull merkkisen pyörän. Mielellään olen väärässä.

nure
01.03.2017, 16.29
Faktahan on se että merkkien kisakuskit noilla pyörillä ei aja, saattaa näyttää samalta mutta rakennettu juuri ko. kuskille... Kiinanrunkojen ongelma ollut joskus hieman epätasainen laatu mutta siihen auttaa juuri tuo viiden vuoden takuu ;-)

Pexxi
01.03.2017, 17.06
Eiköhän Kiinan taso ala olemaan aika lähellä Taiwania parhaiden tehtaiden osalta. Ainahan uusiin merkkeihin suhtaudutaan epäillen ja on paikoin kyllä syytäkin. Parhaimpana varmaan OneWay ja niiden "hiilikuitusauvat" hiihdon puolelta. Pyöräilyn puolelta mielellään kuulisin myös esimerkkejä, niitä varmaan kuitenkin on. Kiinan hikipajat tietty mutta eivät nyt oikein ole vertailukelpoisia.

Jami2003
01.03.2017, 17.10
Canyonin rungoissahan oli laatu ongelmaa muutama vuosi sitten mutta hyvin taisivat homman hoitaa takuun osalta plus parantaa runkoja.

Jakke81
01.03.2017, 17.35
Faktahan on se että merkkien kisakuskit noilla pyörillä ei aja, saattaa näyttää samalta mutta rakennettu juuri ko. kuskille... Kiinanrunkojen ongelma ollut joskus hieman epätasainen laatu mutta siihen auttaa juuri tuo viiden vuoden takuu ;-)meinaatko että runkokin on saman näköinen mutta parempi :) taitaa kaikki jotka kisaa tosissaan vääntää rakentaa pyörästään omanlaisensa budjettinsa ja mieltymyksen mukaan.

pht
10.03.2017, 11.14
Hei,

Pyörämerkki Croc Bike on osa CSH Group konsernia joka omistaa ja kehittää Croc nimistä urheiluvälinebrändiä. Muita CSH Groupin tytäryhtiöitä ovat mm. suksia kehittävä ja valmistava Croc Ski GmbH sekä verkkokauppaa harjoittava Croc Sports GmbH. CSH Group Oy:n omistuspohja koostuu suurimmaksi osaksi suomalaisista eri toimialojen osaajista.

Croc -pyörien rungot valmistetaan Taiwanilaisella tehtaalla, jolla on tuotantolaitokset myös manner-Kiinassa. Valmiit pyörät kasataan Suomessa ja Itävallassa. Osa Crocin pyörämalliston rungoista on ns. ”open moldeja” ja osa yhtiön omia ”closed moldeja” (mm. -17 29 Fully). Yhtäkaikki, Croc käyttää myös ”open modeissaan” omia laadunvalvonta-, kuidun tyyppi-, pinnoite- ja jäykkyyskriteereitään. Todettakoon myös että Ican Bikes ei ole runkoja valmistava taho, vaan niiden välittäjä (treidaaja). Croc Biken rungot sensijaan tulevat suoraan runkoja valmistavalta tehtaalta, joka on iso toimija niiden harvojen Aasialaisten runkovalmistajien joukossa, jossa valmistetaan myös monen muun jo markkinoilla olevan isomman pyörämerkin rungot. Croc Bike käyttää pyörissään runkomateriaalina vain hiilikuitua, ja on toistaiseksi keskittynyt ”High -end” pään pyöriin ja osasarjoihin. Ajovalmiiden pyörien laatuvaatimus vastaa huippu-urheilijoiden vaatimaa tasoa. Runkotehtaan lisäksi Croc Biken muita yhteistyökumppaneita ovat mm; Sram, Shimano, Selle Italia, Race Face, Schwalbe, Carbon-Ti, Miche, Fox, Lauf, ja Spiuk. Croc Biken tunnusmerkkejä ovat edullisuus, keveys, laatu, nopeus ja urheilullisuus. Pyörämerkki tuli markkinoille kauden 2016 aikana, jolloin sitä myytiin n. 160 kpl. Toiminta on siis vasta alussa, mutta erittäin kovassa kasvussa.

Croc -alppisukset valmistetaan käsityönä Itävallassa n.12 henkeä työllistävässä tuotantoyksikössä. Suksituotannon kapasiteetti vuonna 2017 on 4000 suksiparia. Suksien kehityksestä ja suunnittelusta vastaa jo pitkään alalla toiminut paikallinen henkilökunta. Croc Ski on ensimmäinen toimija alalla joka on tuonut käsintehdyt sandwich -sukset saataville kaikille urheilijoille ja alan harrastajille.

Croc urheiluvälineiden markkinointistrategiassa urheilijat ovat suuressa roolissa. Crocin alppisuksilla lasketaan alpin maailman cupissa (mm. Tim Jitlof ja Eemeli Pirinen) ja monissa muissa FIS :in alaisissa alppikisoissa ja sarjoissa. Pyöräpuolella Croc Sports urheilijoita ovat mm. Sini Alusniemi, Kusti Kittilä, Toni Tähti, Eemil Uitto, Niko Heikkilä, Jennika Teiskonen ja Elias Hämäläinen. Muita tunnettuja Croc pyöriin luottavia urheilijoita ovat mm. Heikki Kovalainen ja Valtteri Bottas. Croc urheiluvälineitä myydään CSH Group Oy:n omistamassa verkkokaupassa (crocsports.com (https://mail.dmail.fi/OWA/redir.aspx?C=5CFe2pKWBEsSME2AOZuDus6B-60qQ_VXhEiJ_5yn5waCaJUdjGfUCA..&URL=http%3a%2f%2fcrocsports.com%2f)).

Nähdään tulevan kesän kisoissa ja muissa pyörätapahtumissa ja pidetään ketjut kireällä!

Terveisin,

Jani Pirttinen, M40
CSH Group Oy

Jami2003
10.03.2017, 18.11
Kiitos tiedoista. Asia selkeni huomattavasti ja ainakin allekirjoittaneelle loi myös positiivisen mielikuvan.

elasto
11.03.2017, 11.43
Hei,

Pyörämerkki Croc Bike on osa CSH Group konsernia joka omistaa ja kehittää Croc nimistä urheiluvälinebrändiä. Muita CSH Groupin tytäryhtiöitä ovat mm. suksia kehittävä ja valmistava Croc Ski GmbH sekä verkkokauppaa harjoittava Croc Sports GmbH. CSH Group Oy:n omistuspohja koostuu suurimmaksi osaksi suomalaisista eri toimialojen osaajista.

Croc -pyörien rungot valmistetaan Taiwanilaisella tehtaalla, jolla on tuotantolaitokset myös manner-Kiinassa. Valmiit pyörät kasataan Suomessa ja Itävallassa. Osa Crocin pyörämalliston rungoista on ns. ”open moldeja” ja osa yhtiön omia ”closed moldeja” (mm. -17 29 Fully). Yhtäkaikki, Croc käyttää myös ”open modeissaan” omia laadunvalvonta-, kuidun tyyppi-, pinnoite- ja jäykkyyskriteereitään. Todettakoon myös että Ican Bikes ei ole runkoja valmistava taho, vaan niiden välittäjä (treidaaja). Croc Biken rungot sensijaan tulevat suoraan runkoja valmistavalta tehtaalta, joka on iso toimija niiden harvojen Aasialaisten runkovalmistajien joukossa, jossa valmistetaan myös monen muun jo markkinoilla olevan isomman pyörämerkin rungot. Croc Bike käyttää pyörissään runkomateriaalina vain hiilikuitua, ja on toistaiseksi keskittynyt ”High -end” pään pyöriin ja osasarjoihin. Ajovalmiiden pyörien laatuvaatimus vastaa huippu-urheilijoiden vaatimaa tasoa. Runkotehtaan lisäksi Croc Biken muita yhteistyökumppaneita ovat mm; Sram, Shimano, Selle Italia, Race Face, Schwalbe, Carbon-Ti, Miche, Fox, Lauf, ja Spiuk. Croc Biken tunnusmerkkejä ovat edullisuus, keveys, laatu, nopeus ja urheilullisuus. Pyörämerkki tuli markkinoille kauden 2016 aikana, jolloin sitä myytiin n. 160 kpl. Toiminta on siis vasta alussa, mutta erittäin kovassa kasvussa.

Croc -alppisukset valmistetaan käsityönä Itävallassa n.12 henkeä työllistävässä tuotantoyksikössä. Suksituotannon kapasiteetti vuonna 2017 on 4000 suksiparia. Suksien kehityksestä ja suunnittelusta vastaa jo pitkään alalla toiminut paikallinen henkilökunta. Croc Ski on ensimmäinen toimija alalla joka on tuonut käsintehdyt sandwich -sukset saataville kaikille urheilijoille ja alan harrastajille.

Croc urheiluvälineiden markkinointistrategiassa urheilijat ovat suuressa roolissa. Crocin alppisuksilla lasketaan alpin maailman cupissa (mm. Tim Jitlof ja Eemeli Pirinen) ja monissa muissa FIS :in alaisissa alppikisoissa ja sarjoissa. Pyöräpuolella Croc Sports urheilijoita ovat mm. Sini Alusniemi, Kusti Kittilä, Toni Tähti, Eemil Uitto, Niko Heikkilä, Jennika Teiskonen ja Elias Hämäläinen. Muita tunnettuja Croc pyöriin luottavia urheilijoita ovat mm. Heikki Kovalainen ja Valtteri Bottas. Croc urheiluvälineitä myydään CSH Group Oy:n omistamassa verkkokaupassa (crocsports.com (https://mail.dmail.fi/OWA/redir.aspx?C=5CFe2pKWBEsSME2AOZuDus6B-60qQ_VXhEiJ_5yn5waCaJUdjGfUCA..&URL=http%3a%2f%2fcrocsports.com%2f)).

Nähdään tulevan kesän kisoissa ja muissa pyörätapahtumissa ja pidetään ketjut kireällä!

Terveisin,

Jani Pirttinen, M40
CSH Group Oy



Tuo linkki ohjaa johonkin sun sähköpostiin eikä näin ollen toimi.

Mitä tuo "closed mold" käytännössä tarkoittaa? Teidän 29" täysjouston runko näyttää kuitenkin ihan samalta kuin tämä White: https://www.xxl.fi/white-xc-fs-290-interceptor-2017-maastopyora/p/1132049_1_style

pht
11.03.2017, 20.34
Closed mold tarkoittaa Croc Bike:n omistamaa ja sen speksien mukaan suunniteltua muottia. Sitä ei saa käyttää muiden pyörämerkkien runkojen valmistukseen, toki sitä on miltei mahdotonta valvoa.

Kyseessä ei ole sama runko kuin White:ssa. Geometria on eri ja myös runkoputken linjat sekä muoto poikkeavat. Takakolmio saattaa olla sama, koska siinä käytämme olemassa olevaa kaikkien käytössä olevaa muottia. Myös rakenne on todennäköisesti eri, koska Croc Bike:n runko on suunniteltu kilpailukäyttöä varten keveysvaatimukset huomioiden.

Emme tiedä White:n valmistajaa, mutta voi hyvinkin olla sama tehdas, joka siis osittain italialaisessa omistuksessa olevana valmistaa runkoja useammalle Eurooppalaiselle pyörämerkille.

Terveisin,

Croc Bike

Markku69
09.05.2017, 16.50
Joko jollakin on tuo Crocin kampanja pyörä? Kommentteja?

hasanen
09.05.2017, 17.59
Hei,

Viime perjantaina tuli paketti kotiovelle ja nyt on pari lenkkiä alla.

Täytyy sanoa että olen enemmän kuin tyytyväinen pyörään. Missään hirveän haastavassa maastossa en ole vielä ajanut mutta pienillä metsäpoluilla tuon on ihan peto! Toimivat komponentit, kevyt ja näyttää hyvältä. Kelpaa minulle! Laitan ehkä tulevaisuudessa vähän kattavampaa raporttia kunhan kilometrejä tulee lisää.

NikHa
25.06.2017, 21.25
Laitan ehkä tulevaisuudessa vähän kattavampaa raporttia kunhan kilometrejä tulee lisää.

Miten on pyörä toiminut? Harkinnassa juurikin tuo kampanjamalli s-koossa vaimolle lenkkikäyttöön. Kuinka isoa nakkia tuohon jäykkäperään mahtuu pyörimään taakse?

PaKu
04.07.2017, 09.57
Jos tarkoitat kampanjamallilla HT 29 carbon MTB pyörää, niin olen ajellut sellaisella nyt pari kuukautta ja reilut 1000 km. Pyörä on toiminut moitteettomasti ja olen ollut erittäin tyytyväinen - suosittelen. Itselläni pyörässä 2,35 leveä rengas ja taitaa olla levein, minkä saa mahtumaan.

J.Kottenberg
04.07.2017, 12.16
Ihmettelen vain, ostaako joku pyöriä, joista ei ole minkäänlaisia geometriatietoja tarjolla?

Kyllä ostetaan, ja vielä hyvinkin innokkaasti. Siksi geotietoja ei välttämättä tarvitse tarjotakaan.

XXL:n tarjouksessa taannoin olleesta pluspyörästä yritin kohtuullisen sitkeästi etsiä geometriatietoja sekä kyselin palstalaisiltakin. Ei löytynyt. Mutta ei se myyntiä näköjään haittaa.

käpä
23.01.2018, 00.28
Onkos yhtään Crocin täpäri omistajia? Irtoaako kommentteja. Risut ja ruusut kiinnostaisi vai onko noita vain muutamilla huipulla ja formula kuskeilla?

dikala
12.02.2018, 14.34
Crocin -täpäri ollut viime kesästä asti. 110/120mm joustoa, paino 10,4kg (XTR:n polkimilla ja juomapullotelineellä). Geometrialtaan modernin pitkä reach loivalla ohjauskulmalla, eli saa käyttää lyhyttä stemmiä. Entiseen Trekin Top Fueliin verrattuna tukevampi, tehokkaampi ja vakaampi. Trek oli ketterämpi. Crocin takapää kadottaa patit todella tehokkaasti, mutta silti pyörä on tehokas polkea.
Ruusut: Paino joustomäärään verrattuna. Tukevuus ja jousitus. Geometria sopii suomen marathoneille.
Risut: Rungon sisäiset vaijerit pitää meteliä, mutta ne saa sopivalla superlonin palalla hiljaiseksi. Foxin takaiskarin ilmaventtiili on ärsyttävästi edessä kun ottaa oikealta puolelta juomapulloa, tähänkin tottuu jo ekalla lenkillä.

Suosittelen rohkeasti kokeilemaan Crocin täysjoustoa ja katsomaan sitten miellyttääkö pyörä. Eikä pelkkien foorum-keskustelujen perusteella muodostaa mielikuvaa.
Itselläni on ollut ennestään täysjoustoisina Giant Anthem advanced 29, Specialized Epic S-Works WC, Trek Top Fuel 9.9 RSL. Crocin täpäri kestää täysin vertailun niihin. Makuasia minkä niistä valitset, itse valitsisin Crocin tai Spessun. Giantin geometria oli floppi ja Trekin jousitus notkuu turhan paljon. Spessu oli tehokas ja ketterä, Croc tehokas ja vakaa. Paino kaikissa aika lailla sama.

padildo
16.06.2018, 16.40
Löytyykö tietoa myykö croc pelkkiä kiekkoja?

jniska
29.08.2018, 10.15
Croc Fully 29 Fox factory Fit4 keulalla ja Fox factory float takaiskarilla ollut ajossa nyt 2 kk. Croc Fat noin parisen viikkoa.
29 fullyä vertailtu Spessun vastaavaan ja Trekin Fuel 9:iin. Croc on hieman vakaampi ja hitaampi kääntymään kuin Spessu, mutta huomattavasti ketterämpi kuin Trek. Trekin ohjaus tuntuu ajossa herkemmältä, mutta Croc kääntyy jäykemmästä ohjaustuntumasta huolimatta herkemmin. Spessu on taas mutkapolulla herkempi kääntää, mutta epävakaampi laskuissa.

Croc:in fiilis pyörän päällä on paljon enemmän etupyörän päällä oleva kuin Trekissä, mutta silti Croc on pahoissa reissä hyvin vakaa eikä mene helposti keulan kautta ympäri fiiliksestä huolimatta.

FAT:istä on vielä niin vähän kokemusta että syvempää analyysiä ei voi tehdä. Canyon Dudeen verrattuna Croc on taas paljon enempi etupyörällä ajettava ja huomattavasti ketterämpi kuin Dude. Ylämäessä Dude keulii helpommin ja muutenkin etupää tuntuu keventyvän paljon enemmän kuin Croc:lla. Kuitenkin Croc:in ohjaus on rauhallisempi kivikossa.

Valmistajan ( Seinäjoki) palvelu on ollut huippuluokkaa, tukea ja ohjeita on saanut pyytämällä hyvin.

Sotanorsu666
05.10.2018, 08.58
Löytyykö käyttökokemuksia Crocin jäykkäperäisestä 29" maasturista ?

https://www.crocsports.com/en/bikes/complete-bikes/croc-hardtail-29-race-carbon-mtb-bike.html

Kevyt ja nopea jäykkäperä hakusessa jossain välissä. Olisikohan tuossa ainesta siihen hommaan ? Olisi kiva kuulla käyttökokemuksia, jos jollain tuollainen on perseen alla. On kuitenkin suhteellisen arvokas pyörä, vaikka onkin suhteellisen edullinen verrattuna johonkin "paremman brändin" omaavaan pyörään vastaavilla osilla.

LJL
05.10.2018, 10.25
Toi Crocin täpäri kiinnostaisi, Syöte MTB:n kojulla ihastelin. Mutta se pitäisi saada ilman vihreää väriä missään, ei taida onnistua.

LJL
16.01.2019, 16.06
Krok on nykyään ilmeisesti Augment, joka tarkoittaa suomeksi suurennusta tai lisäystä. Jotenkin paperinmakuinen nimi pyörälle mutta, ei se mitään

https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/50000461_1645987712168718_2544089101435404288_o.jp g?_nc_cat=110&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=a967e1cbcc8509aaadb314eb21bfe2a0&oe=5D00A702

hcf
16.01.2019, 18.06
Olihan se croc vähän sekotettavissa muihin saman nimisiin.
Uus nimi on kyl vähän mitään sanomaton

Shamus
18.01.2019, 11.48
Hämmentävän samanlainen... :)

https://i0.wp.com/www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2019/01/American-Eagle-prototype-XC_full-suspension-XC-race-mountain-bike-proto-coming-soon_Sebastian-Fini-complete.jpg

LJL
18.01.2019, 12.09
Hämmentävän samanlainen... :)

Kyseessä on harvinainen risteytymä, Amerikan Lisäys-Kotka

IHD
18.01.2019, 12.16
^eihän noissa ole mitään samaa, toinenhan on oranssi:D...ja se niistä "closed mold"eista...

Ansis
19.01.2019, 11.02
Mitä olen tässä viime vuosina kaverin neljää Crocia huoltanut niin täytyy sanoa, että kyllä on niin paljon jätetty tekemättä pikku viimeistelyjuttuja ettei tosikaan.
Esimerkki 1. Takapään läpiakseli. Läpiakselien vastakierteet ovat yleensä kiinteästi runkoon tehdyt, mutta Croceissa on sellainen irtonainen mutteri toisessa päässä.
Esimerkki 2. Rungoissa on sisäinen läpivienti takavaihdevaijerille. Juu siis pelkälle vaijerille EI koko kuorelle. Kaiken huipuksi se vaijeri tulee takahaarukasta ulos chainstayn päältä EI esim kyljestä. Nyt kun se tulee päältä ja kuori kun ei ole yhdestä kappaleesta, niin arvatkaapa meneekö tuosta chainstayn päällä olevasta reijästä kaikki vesi ja hiekka tuonne rungon sisään vaijerin harmiksi?. Kyllä menee ja vaihteet toimivat suht hyvin kuivalla kelillä ei muuten.
Esimerkki 3. Ja ne navat joita Croc käyttää jopa hiilikuitukiekoissaan niin voi luoja....

Kurapyörä
19.01.2019, 11.52
^ Nyt on kyllä oikea "asiantuntija" kirjoittanut tuon yllä olevan ja tämän mukaan ei kyllä mitenkään voi tuomita tämän pyörämerkin laatua sillä:

- esimerkki yhden mukaisia läpiakselin vastakierre ratkaisuja käyttää moni muukin valmista! Joskus kierre on suoraan rungossa, joskus yhdistetyssä osassa, jossa takavaihtajan korvake samassa ja joskus erillisessä mutterin tapaisessa osassa, eli ihan normaali ja yleisesti käytetty ratkaisu!

- esimerkki kahden mukaista vaijerin reititystä, jossa kuori ei kulje rungon sisällä käytetään myös yleisesti, jopa mm. sellaisen "pikkumerkin" kuin Specialized pyöristä löytyy tätä ratkaisua. Se, että se tulee chainstayn päältä on reitityksen kannalta parempi ja paremmin suojassa osumilta.

- kohta kolmeen en osaa sanoa mitään.

Ja juu...en aja kyseisellä pyörämerkillä, eikä minulla ole muutenkaan mitään tekemistä ko. merkin kanssa, mutta noilla argumenteilla turha tuomita pyörää huonosti suunnitelluksi, tehdyksi tai viimeistellyksi.

Fat Boy
19.01.2019, 14.40
Mun nähdäkseni toi taka-akselin mutteri on huomattavasti parempi ratkaisu kuin kierteet haarukassa. Halpa ja helppo vaihtaa ja joissain akseleissa on myös tarve saada suunnattua vipu toisella puolella, jolloin mutteria pitää voida asetella eri asentoihin.

arisaast
19.01.2019, 17.07
Crocin irtomutteri pelasti minut ainakin kerran kun tuhosin kierteet. Viesti Crocille -> uusi mutteri paikalleen ja homma jatkui. Toki tuo kierteiden tuhoutuminen saattoi johtua myös osin huonosti istuvasta mutterista mutta enemmän taisi olla käyttäjän mokaa.

Rungon sisäiset vaijerit olivat sitten melko piinaavat. Niiden kanssa meinasi tosiaan mielenterveys järkkyä kun pitivät niin kovaa mekkalaa. Nekin saatiin lopulta hiljaiseksi kun Sportaxissa käytti huollossa.

Ansis
19.01.2019, 20.53
ja joissain akseleissa on myös tarve saada suunnattua vipu toisella puolella, jolloin mutteria pitää voida asetella eri asentoihin.
Itse käytän Dt Swissin läpiakseleita niin niissä pystyy laittamaan vivun siihen asentoon kuin itse tykkää. Tänä päivänä monien muidenkin valmistajien akselien vivut pystyy laittamaan haluamaansa asentoon.

Fat Boy
19.01.2019, 21.28
No, Mondrakerin akselin vipu on kiinteä, joten tarvittaessa mutteria pitää kääntää eri asentoon. Ja joka tapauksessa, vaihdettava kierreosa on pelkkää plussaa. Toki, kai senkin voi toteuttaa huonosti.

F. Kotlerburg
19.01.2019, 22.02
Mulla on vissiin 4 läpipulttiperällä olevaa pyörää. Yhdessä on kierteet rungossa. Muissa jotenkin eri tavalla. Pitää vissiin jatkossa katsoa mitä ostaa.

dikala
02.09.2019, 18.07
Mitä olen tässä viime vuosina kaverin neljää Crocia huoltanut niin täytyy sanoa, että kyllä on niin paljon jätetty tekemättä pikku viimeistelyjuttuja ettei tosikaan.
Esimerkki 1. Takapään läpiakseli. Läpiakselien vastakierteet ovat yleensä kiinteästi runkoon tehdyt, mutta Croceissa on sellainen irtonainen mutteri toisessa päässä.
Esimerkki 2. Rungoissa on sisäinen läpivienti takavaihdevaijerille. Juu siis pelkälle vaijerille EI koko kuorelle. Kaiken huipuksi se vaijeri tulee takahaarukasta ulos chainstayn päältä EI esim kyljestä. Nyt kun se tulee päältä ja kuori kun ei ole yhdestä kappaleesta, niin arvatkaapa meneekö tuosta chainstayn päällä olevasta reijästä kaikki vesi ja hiekka tuonne rungon sisään vaijerin harmiksi?. Kyllä menee ja vaihteet toimivat suht hyvin kuivalla kelillä ei muuten.
Esimerkki 3. Ja ne navat joita Croc käyttää jopa hiilikuitukiekoissaan niin voi luoja....

Croc käyttää omissa kiekoissa DT:n 350 -napaa. En niitä nyt aivan paskaksi väittäisi, jotkut jopa pitää varsin hyvänä ja kestävänä napana.
Alukiekot on vuorostaan kokonaisuudessaan Michen (https://www.miche.it/)käsialaa.

padildo
26.10.2019, 17.15
Onko kukaan laittanut absoluteblackin ovaalia croc/augment fättiin? millä offsetilla ja mahtuuko 32t?

ASL
27.10.2019, 16.53
Mulla on vissiin 4 läpipulttiperällä olevaa pyörää. Yhdessä on kierteet rungossa. Muissa jotenkin eri tavalla. Pitää vissiin jatkossa katsoa mitä ostaa.

Sama homma, kolme 12x148 perällä varustettua pyörää taloudessa, joissa kaikissa irrallinen vastakappale. Neljännen, tosin 12x190 läskin, myin vähän aikaa sitten onneksi pois!

Jotenkin itse aina ajatellut, että mitä vähemmän integroituja kierteitä sitä parempi ja ihmetellyt mm. noita integroituja tolpan kiristyksiä. Näin sitä vaan ihminen erehtyy, onhan se tietysti kivempi vaihtaa koko runko jonkun kierteen korkatessa...

padildo
01.11.2019, 10.50
Onko kukaan laittanut absoluteblackin ovaalia croc/augment fättiin? millä offsetilla ja mahtuuko 32t?

Tulipa laitettua 32t ovaali ja hyvin mahtui :)

hcf
08.12.2019, 10.15
Onkos tällä augmentilla enään mitään kytköksiä suomeen? En ainakaan nettisivulta enään löytäny muutako itävallan

SBIAN
08.12.2019, 10.49
Tuollainen ainakin löytyy: https://www.finder.fi/Polkupy%C3%B6r%C3%A4/Augment+Bike+Oy/Sein%C3%A4joki/yhteystiedot/3088301

Jami2003
08.12.2019, 11.11
Mua on aina häirinnyt crog/augmentissa se että kovasti mainitaan suomalaisuudesta mutta ikinä en ole nähnyt ketään omilla kasvoillaan haastatteluissa yms. Että oisko sitten joku urheilu-rahamiesten harraste projekti mutta tuskin sieltä mitään pyöräilyllistä intohimoa löytyy.

Barracuda
08.12.2019, 16.50
Mua on aina häirinnyt crog/augmentissa se että kovasti mainitaan suomalaisuudesta mutta ikinä en ole nähnyt ketään omilla kasvoillaan haastatteluissa yms. Että oisko sitten joku urheilu-rahamiesten harraste projekti mutta tuskin sieltä mitään pyöräilyllistä intohimoa löytyy.

No ei nyt mustamaalata suomalaista yrittäjyyttä...
https://www.youtube.com/watch?v=Dcx_ObFynVw (https://www.youtube.com/watch?v=Dcx_ObFynVw)

Jami2003
08.12.2019, 17.59
No ei nyt mustamaalata suomalaista yrittäjyyttä...
https://www.youtube.com/watch?v=Dcx_ObFynVw (https://www.youtube.com/watch?v=Dcx_ObFynVw)Ei kai se mustamaalaamista ole jos totean totuuden että esim Fillari lehden artikkeleissa ei ole tullut esiin ketään suomalaista (tai muunmaalaista) pyörä suunnittelijaa esiin ko lafkasta.

Videon kaveri ei löydy firman kotisivuilta vaikka siellä muutama muu suomalainen onkin.

Ansis
08.12.2019, 19.03
Ei kai se mustamaalaamista ole jos totean totuuden että esim Fillari lehden artikkeleissa ei ole tullut esiin ketään suomalaista (tai muunmaalaista) pyörä suunnittelijaa esiin ko lafkasta.

Videon kaveri ei löydy firman kotisivuilta vaikka siellä muutama muu suomalainen onkin.
Juu ei varmaan ole suomalaista suunnittelua, kun runkoja, on sitten läski, täpäri tai jäykkäperä, löytyy ihan kiinan nettikaupoista. Kun niitä tilaa kiinasta määrätyn määrän niin saa, vaikka millä väreillä ja teksteillä :)

JohannesP
08.12.2019, 19.38
Ei tarvi edes mustamaalata, kun käy itse katsomassa sivuja ja kuinka kovasti yrittävät myydä näitä pyöriä. Yhden linkin takaa pääsee katsomaan pyöristä minimalistisesti tietoa ja muu sivusto käsitteleekin suksia. Jos sivusto näyttää siltä, että pyörät eivät ole päätuote niin ostajana voi miettiä saako näihin minkäänlaista asiakaspalvelua enää vuodenkaan päästä tai ylipäätään kuinka paljon näihin on laitettua edes mahdollista suunnittelua.

Lähinnä tulee mieleen, että ottavat helpot rahat pois markkinoilta sponssaamalla muutamaa menestyvää pyöräilijää jos sitäkään tekevät enää. Sponssisivustolla kun näkyy 56 pientä kuvaa ja yllättäen yksikään ei viittaa pyöriin.

jkohvakk
08.12.2019, 21.33
Ainakin näin käytetyn sponssipyörän ostaneena olen positiivisesti yllättynyt asiakaspalvelusta. Sain varsin nopeita vastauksia pariin kysymykseen.

Netti- ja facebook sivuissa todellakin olisi toivomisen varaa.

Itse pyörästä en osaa sanoa kuin että hyvin on viihtynyt autotallissa kevättä odottamassa :-).

hcf
08.12.2019, 22.34
Tuollainen ainakin löytyy: https://www.finder.fi/Polkupy%C3%B6r%C3%A4/Augment+Bike+Oy/Sein%C3%A4joki/yhteystiedot/3088301

Oiskoha vanhoja tietoja. Oli sillä ennen toimipiste suomessa. Jos en väärin muista että pyörähommelit oli suomesta ja suksivalmistus itävallasta. Oli joskus nettisivullakin
Mutta enään ei ole. Sillä mie vähä rupesin tuumaileen että ovatkohan siirtäneet koko toiminnan itävaltaan

SBIAN
08.12.2019, 22.41
Voi olla mutta on johdossa ainakin suomalaisia: https://augment-sports.com/about-us/organisation/

Barracuda
09.12.2019, 22.11
Ei kai se mustamaalaamista ole jos totean totuuden että esim Fillari lehden artikkeleissa ei ole tullut esiin ketään suomalaista (tai muunmaalaista) pyörä suunnittelijaa esiin ko lafkasta.

Videon kaveri ei löydy firman kotisivuilta vaikka siellä muutama muu suomalainen onkin.

Joo eipä niin ja tuskin niitä kukaan siellä piirteleekään kun mallina näyttää olevan pyörien värkkääminen saatavilla olevista rungoista. Mutta ei kai siinä mitään pahaa ole, ei noiden laadusta mitään kummallista ole kuulunut ja jonkinlaisen kisatiiminkin ovat saaneet ainakin aikaisemmin aikaan.

Mutta eipä tämä arvaus nyt oikein mikään kehukaan ole: "Että oisko sitten joku urheilu-rahamiesten harraste projekti mutta tuskin sieltä mitään pyöräilyllistä intohimoa löytyy."

JPE
10.12.2019, 10.52
Voi olla mutta on johdossa ainakin suomalaisia: https://augment-sports.com/about-us/organisation/

Augmentilla on kaksi liiketoimintayksikköä: 100% suomalaisessa omistuksessa olevan tytäryhtiön suksitehdas Itävallassa ja Augment Bike Oy Suomessa, toimitilat ovat Seinäjoella.

Pyöräliiketoiminta on keskittynyt tällä hetkellä aika vahvasti XCM / XCO pyöriin markkina-alueena Suomi. Em. lisäksi Augmentilla on roadit ja carbon FAT:it.

Aikaisemmin täällä joku kyseli liittyen American Eagleen. Heidän Fullyssään käyttämä runko on sama kuin meidän runko - siis tämä: https://americaneagle.online/flow-full-suspension/

Meillä on pari hyvää runkotehdasta Kiinassa (ja Taiwanissa) (tai siis kaikkihan Kiinassa käytännössä nykyään tehdään merkistä riippumatta). Me ei olla julkisuudessa haluttu esiintyä suomalaisina pyöräsuunnittelijoina (mikä meille ei ole itseisarvo), mutta meillä on varsin vahvaa osaamista XCM pyöristä Suomen olosuhteisiin ja ollaan esim tuon Fully rungon suunnitteluun osallistuttu antamalla omat toiveemme spekseistä tehtaallemme. Tehtaamme valmistaa runkoja useimmille isoille mainstream merkeille.

Racing teamissä ajavat Sini Alusniemi, Toni Tähti ja Jukka Vastaranta kärkikuskeina. Unohtamatta myöskään Matti Tahkolaa, joka tarjoaa meille hyvää käyttötestiä ultra pitkissä kisoissaan. Heidän lisäkseen iso määrä muita eri ikäluokkien aktiivisia eritasoisia kilpapyöräilijöitä. En tiedä onko se sitoutunutta pyöräharrastamista vai ei, mutta esimerkiksi toimintaa Suomessa pyörittävä Jani Pirttinen varmaan sen 700 tuntia vuodessa pyörän päällä istuu.

En ole itse pyöräilyn asiantuntija, mutta voin vastata kysymyksiin niin paljon kuin osaan. Itse toimin Itävallassa Augment alppihiihdon parissa.

tv Jukka Peltola / founder Augment / Croc

PS. Croc nimestä jouduimme luopumaan tavaramerkki-oikeuksien vuoksi.

hcf
10.12.2019, 12.10
Augmentilla on kaksi liiketoimintayksikköä: 100% suomalaisessa omistuksessa olevan tytäryhtiön suksitehdas Itävallassa ja Augment Bike Oy Suomessa, toimitilat ovat Seinäjoella.

Pyöräliiketoiminta on keskittynyt tällä hetkellä aika vahvasti XCM / XCO pyöriin markkina-alueena Suomi. Em. lisäksi Augmentilla on roadit ja carbon FAT:it.

Aikaisemmin täällä joku kyseli liittyen American Eagleen. Heidän Fullyssään käyttämä runko on sama kuin meidän runko - siis tämä: https://americaneagle.online/flow-full-suspension/

Meillä on pari hyvää runkotehdasta Kiinassa (ja Taiwanissa) (tai siis kaikkihan Kiinassa käytännössä nykyään tehdään merkistä riippumatta). Me ei olla julkisuudessa haluttu esiintyä suomalaisina pyöräsuunnittelijoina (mikä meille ei ole itseisarvo), mutta meillä on varsin vahvaa osaamista XCM pyöristä Suomen olosuhteisiin ja ollaan esim tuon Fully rungon suunnitteluun osallistuttu antamalla omat toiveemme spekseistä tehtaallemme. Tehtaamme valmistaa runkoja useimmille isoille mainstream merkeille.

Racing teamissä ajavat Sini Alusniemi, Toni Tähti ja Jukka Vastaranta kärkikuskeina. Heidän lisäkseen iso määrä muita eri ikäluokkien aktiivisia eritasoisia kilpapyöräilijöitä. En tiedä onko se sitoutunutta pyöräharrastamista vai ei, mutta esimerkiksi toimintaa Suomessa pyörittävä Jani Pirttinen varmaan sen 700 tuntia vuodessa pyörän päällä istuu.

En ole itse pyöräilyn asiantuntija, mutta voin vastata kysymyksiin niin paljon kuin osaan. Itse toimin Itävallassa Augment alppihiihdon parissa.

tv Jukka Peltola / founder Augment / Croc

PS. Croc nimestä jouduimme luopumaan tavaramerkki-oikeuksien vuoksi.

Ahaa. Miksihän nettisivulla (https://augment-sports.com) ei ole enään mitään mainintaa suomalaisuudesta. Eikä seinäjoen toimipisteestä.
Yhteystietonakin vain itävalta.

JPE
10.12.2019, 13.22
Täällä joku mainitsi tuolla aiemmin, että meidän netissä ja Facebookissa olisi parantamisen varaa. Olen samaa mieltä, olemme hoitaneet ne huonosti ja meidän pitää parantaa niitä. Tuo nimen vaihdos tuli eteen yllättäen, koska meillä oli jo voimassa oleva EUIPO tavaramerkin rekisteröinti, joka sitten myöhemmin peruttiin suksien osalta. Jouduimme nopealla aikataululla tuomaan uudet sivut, ja ne tehtiin suksipainotteisesti, koska siellä oli akuutein tilanne. Pyörissä pystyimme jatkamaan siinä vaiheessa vielä CROC merkillä.

Kaikki pyörät kootaan Seinäjoella. Suurin osa meidän pyöristä räätälöidään asiakaskohtaisesti ja usein bike fittingin kera. Meillä on sama filosofia sekä suksissa, että pyörissä eli sopiva ja oikea väline haluttuun käyttötarkoitukseen. Suksissa asiakkaalle valitaan oikea jäykkyys (1-10) ja rakenne - koska valmistamme kaikki sukset omassa tehtaassamme täysin käsityönä alusta loppuun. Samoin pyritään tekemään pyörissä mahdollisuuksien mukaan.

Helmikuussa muutamme uusiin isompiin tiloihin pyörien kanssa ja samalla pystymme lisäämään myös määrää.

JohannesP
12.12.2019, 00.13
Peukkua asiallisista ja selventävistä vastauksista sekä erityisesti ottamalla kritiikki hyvin vastaan. Keskeneräiset valmistajan sivut antavat aina hieman epämääräisen kuvan kuinka tosissaan sitä hommaa todellisuudessa voidaankaan tehdä.

derri
06.04.2021, 12.23
Tuli mahdollisuus eteen ostaa käytetty Croc Adrenalin Road - maantiepyörä. Löytyykö käyttäjä kokemuksia, risuja/ruusuja? Nykyisinhän pyörää myydään ilmeisesti Augment-merkin alla(?).

Ja mitähän näistä kannattaa maksaa, markkinavertailu on hieman hankalaa kun vastaavia ei tunnu löytyvän oikein mistään.
Tässä yksilössä:
- Täydellinen Sram Red osasarja
- Hiilikuitu runko
- Croc:in omat hiilikuitu kiekot
- Satulatolppa ja ohjaustanko hiilikuitua