Näytä tavallinen näkymä : kolmen vuodenajan työmatkoille ja asfaltti-menoon pyörä
mountainsnake
27.02.2017, 00.25
Tervehdys!
No niin, olen hommaamassa sulan maan työmatkoihin uutta pyörää, ja samalla voisi käydä ihan asfalttilenkkejä tekemässä. Ainakin ajatus on näin. Talvisiin työmatkoihin on maastopyörä nastoilla, ja rennompaan kesäpyöräilyyn on vanha retkipyörä (kiitokset palstalaisille kunnostusvinkeistä), mutta nyt joku 28millisillä varustettu "wannabe-maantiepyörä pystymmällä ajoasennolla" kiinnostaa.
Nin, tarkoitus ei ole pukeutua tiukkaan trikoopukuun ja painella autojen seassa selkä kyyryssä, vaan löytää hyvä ja kevyesti etenevä pyörä asfaltti-ajoihin (myös sadekelillä). Olen ajatellut hintaluokkaa 1000-1500euroa, ja voi olla käytettykin.
Konan Honky tonk on mahtavan näköinen (ja rautarungosta ehdoton plussa), mutta sen enempää en osaa siitä sanoa. Ja koeajoakin pitäisi päästä suorittamaan.
Jos tarkoitus ei ole hiekalla eikä talvella polkea, niin onko valinta suoraan maantiepyörä Cyclo-crossin ohi?
kiitokset jo etukäteen
Samaa mieltä. Jos retkipyöräsi menee fiilistelyn puolelle, eikä siten ole käyttökelpoinen tähän tarpeeseen, jotain tämän suuntaista alkaisin katsella:
https://www.bikeshop.fi/Felt-V85/ekauppa/pFEV85/
Tuo on jäänyt pois Feltin 2017 mallistosta, siksi jäljellä on enää vain yksittäisiä kokoja. Noita löytyy niin cyclojen kuin adventure tai gravel grinder-osastojen lisäksi myös maantiepyörien endurance-kategoriasta. Olihan jossain krossaritestissä mukana mm. Trek Madone, koska siinä on rengastilaa kohtalaisen hyvin. Hyvin tuntui testaajien mielestä sopeutuvan joukkoon. Kyseinen yksilö ei kyllä hintahaarukkaasi mennyt, mutta mallin hintahaitari on laaja.
https://www.bikeshop.fi/Kona-Sutra-LTD/ekauppa/pKOSULTD/ Hieman budjetti ylittyy mutta laadukas vetosysteemi puoltaa hankintaa...
Normi-Roveakin järeämpi runko, joten mielestäni Sutra LTD ei ole hyvä valinta aloittajalle, jolle keveyskin tarjoaa jonkin asteista hyötyä.
Tuohon saumaan vaikkapa Bianchin C2C tyyppinen pyörä, muillakin merkeillä saman kaltaisia, sopii jopa tuo 28 mm rengas yleensä.
Mohkku, paljonkohan Rove ST:llä ja Sutra LTD:llä on painoeroa? Toisaaltaan kumpikin aivan suositeltavia pyöriä...
En tiedä tarkkoja painoja, mutta käsittääkseni Sutran runko on järeämpi kuin Rovessa tai tavallisessa Sutrassa. Ja koska runko on pyörän tärkein osa, eikä tarvetta Rovea järeämmälle rungolle nyt ilmeisestikään ole, on vaikea kuvitella LTD:n olevan parempi valinta kuin Rove. Vaikka sitten olisikin pykälää kalliimpi pakka ja paremmat jarrut. Vain jos rengaskokoa pitää Roven 36-40 millistä kasvattaa, silloin LTD on mielestäni kiinnostavampi. Nyt kuitenkin painotettiin asfalttiominaisuuksia ja niihin ei LTD mielestäni oikein vastaa.
Jos Honky Tonkin retroteräsmeninki miellyttää ja koko sattuu natsaamaan niin tämä olisi aika päheä:
https://www.bikeshop.fi/Kona-Kapu/ekauppa/pKOKA/
Vähän modernimpaan lähestymistapaan tämä voisi olla kova:
https://www.bikeshop.fi/Kona-Esatto-Disc-DL-2016/ekauppa/pKOESDL16/
mountainsnake
28.02.2017, 13.17
Kiitokset vastauksista, gravelgrinderiä tuskin tulee, mutta yläpuolella mainittu Konan kapu vaikuttaa loisteliaalta, saako lokarit mahtumaan kanssa?
Kyllä kisa käydään kapun ja honky tonkin välillä, jos mieluisa ajoasento vain löytyy. Kiitokset!
Honky tonk on tosiaan jonkin verran edullisempi, joten mitä kaikkea saan kapun kalliimmalla hinnalla siihen verrattuna? 2x11 voimasiirrosta iso plussa, 1x11 olisi vielä mieluisampi
En ole paikan päällä Kapua tutkinut mutta nettijuttujen mukaan lokarit saa laitettua. Kaikkihan tuossa on Honky Tonkia muutamaa pykälää parempaa, rungon putket, osasarja, kiekot jne.
Voi olla että Kapuun ei saa lokasuojia kovin helpolla... On kyllä mainion näköinen retropaketti ja varmaan tottelee tarkoitustaan, noista vannesorveista antaisin pikku miinuksen mutta kun talvella et aja niin tulee niilläkin hyvin toimeen. Ja onhan tuo Kapu aivan eri luokkaa kuin Honky...
Munarello
28.02.2017, 18.27
Kun nyt ilmeisesti puhutaan pääasiassa työmatkapyörästä niin mielestäni lokasuojat kuuluvat pakettiin. Maantiejarrullisiin pyöriin semmoisia on aika hankala viritellä joten levyjarrut lienee paikallaan. Vielä kun toiveissa on vähintään 28mm rengas niin ehdotukseni noilla spekseillä on GT Grade.
mountainsnake
28.02.2017, 20.49
Kattelin näitä GT gradejakin, muttei oikein sytyttänyt, vaikka varmaan ijan soiva peli. kyllä se jompi kumpi konan teräsrunkoisista on, edullisempi tai kalliimpi. Kyllä sinne lokarin saa kikkailtua pienellä askartelulla, ja ainakin honky tonkiin menee netin mukaan ilman askarteluakin. Voi olla, että edullisemmalla mallilla mennään, ajatus 2k€:n pyörästä hirvittää, kun se pöllitään
Tuossa yksi Grade modifoinnin alla ja itse kyllä pidän aivan mainiona sitäkin, samalla rungolla löytyy useampikin komponentti vaihtoehto maun ja kukkaron mukaan... Melkein kaikkiin saa kyllä kikkailtua mutta mielummin sitten sellainen mihin ne on myös tarkoitettu...
Grinder75
02.03.2017, 16.43
Kun droppitankoista pyörää olet kuitenkin hankkimassa, niin itse suosittelisin myös harjoittelemaan matalampaa ajoasentoa, ja investoimaan esim. Windstopper-materiaalista valmistettuihin trikoisiin ja istuvaan takkiin. Pitää viiman hyvin loitolla, ja on oman kokemuksen mukaan myös hyvin aerodynaaminen materiaali.
Jos tarkoitus on edetä helposti vaihtelevissa sääoloissa ja kovaan vastatuuleenkin, niin kuskin aerodynamiikalla on älyttömän iso merkitys energiankulutuksen kannalta. Matalampi ajoasento vaatii enemmän kestävyyttä käsivarsilta ja keskivartalolta, mutta ajan kanssa se alkaa tuntumaan luonnolliselta. Ja jos innostut maantiepyöräilystä enemmän, niin pystympi ajoasento alkaa todennäköisesti tuntumaan jossain vaiheessa lähinnä hölmöltä, ja työmatkapyöräsi liian hitaalta :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.