PDA

Näytä tavallinen näkymä : Lahden MM-hiihdot, 22.2.-5.3.2017

Pexxi
22.02.2017, 21.13
Avauksiin kun ei täällä juuri panosteta niin pitemmittä puheitta ensimmäisen kilpailupäivän tapahtumiin:

https://www.youtube.com/watch?v=3ySsYzRPKcc

MacKonte
22.02.2017, 21.25
Nämä on näitä Päijät-Hämeen latuja :D

MM-hiihdot karsinnoilla käyntiin - "Tämä oli raskain rata, jonka olen ikinä hiihtänyt"
http://www.ess.fi/urheilu/hiihtolajit/art2347894

ilmora
22.02.2017, 21.55
Avajaisia katsoessa mietti kyllä paria asiaa: miksi pakkasessa ollaan liki alasti, miksi esiintymislavaa ei suunniteltu lumisateen varalta, kuka kumma käsikirjoittaa nämä hommelit.

noniinno
22.02.2017, 22.27
Avajaisia katsoessa mietti kyllä paria asiaa: miksi pakkasessa ollaan liki alasti, miksi esiintymislavaa ei suunniteltu lumisateen varalta, kuka kumma käsikirjoittaa nämä hommelit.

Jep, huomisen lööpeissä luultavasti lukee: "Talvi yllätti talvilajien MM-kilpailun järjestäjän".

ilmora
22.02.2017, 22.28
^ Ylläolevasta kommentista sinulle täten myönnetään foorumlajien vihreä kultamitali.

MacKonte
23.02.2017, 06.34
10 000 lahtelaista etsi Salpausselän henkeä lumipyryssä - avajaisia kuvailtiin tunnelmaltaan ainutlaatuisiksi
http://www.ess.fi/urheilu/hiihtolajit/art2347993

tempokisu
23.02.2017, 06.44
No mä tietysti nukuin avajaisohjelman ohi. Oliko avajaiset yhtään sukua sille ....missä Jussi Lampi matkusti jossain pallerossa aikojen halki? Rölli talvikisahenkeä etsimässä Kiira Korven avulla, oli käsittääkseni aihio näissä avajaisissa, ja talviviulunsoittaja katolla.
Aamuteeveessä kehuttiin että oli ainakin "talvinen tunnelma" :D

Kisamenestysveikkaus: Suomelle viisi mitalia.

MacKonte
23.02.2017, 07.51
Areenasta sen näkee: https://areena.yle.fi/1-3908460

ilmora
23.02.2017, 09.27
Olisi jokseenkin toivottavaa, että Lahti muistettaisiin tällä kertaa hyväntahtoisesta venezuelalaisesta valehiihtäjästä (http://www.iltasanomat.fi/maastohiihto/art-2000005099042.html) kuin dopingista. :D

tommi2
23.02.2017, 09.35
mä muistan nämä kisat yrmyistä järjestysmiehistä/liikenteenohjaajista/olen-lähes-poliiseista. eikö ne saa normaali-ihmisiä noihin hommiin? vai muuttuuko tavis tollaseksi, kun saa toppatakin ja lapun kaulaan?

Farina
23.02.2017, 09.53
Olisi jokseenkin toivottavaa, että Lahti muistettaisiin tällä kertaa hyväntahtoisesta venezuelalaisesta valehiihtäjästä (http://www.iltasanomat.fi/maastohiihto/art-2000005099042.html) kuin dopingista. :D Sinänsä ihan hauskoja ovat nämä ei-hiihtomaiden edustajat, mutta kyllä nyt joku taso pitäisi olla edellytyksenä starttiin. Jos ei ole ikinä nähnyt lunta ennen tai hiihtänyt lumella, niin aikamoista hiihdon parodiaahan tuo on. Muutenkin kyseisen kaverin motiivit osallistua kisoihin haiskahtavat muilta kuin urheilullisilta.

tempokisu
23.02.2017, 10.32
Areenasta sen näkee: https://areena.yle.fi/1-3908460

No mun koneella EI näe. Joku liitännäinen puuttuu, ja olkoot. Kiira kuulemma kompuroi rullaluistimillaan että ( anteeksi) sitähän on jo nähty aiemminkin.

Samaa mieltä. Euroviisuissa voi olla niitä hupiedustajia, mutta ei urheilun arvokisoissa jonne toiset ihan tosissaan tulee. Onko kisoihin aina joku klovnikiintiö? Mäkihypyssä, alppilajeissa, uinnissa, hiihdossa - onneksi ei ampumahiihdossa!! on näitä nähty.
Voisiko olla jotkut harrastelijoitten mm-kisat, jonne pääsisi kokeilemaan ekaa kertaa lajeja ja heistä sitten paras voittaa?

MacKonte
23.02.2017, 10.38
mä muistan nämä kisat yrmyistä järjestysmiehistä/liikenteenohjaajista/olen-lähes-poliiseista. eikö ne saa normaali-ihmisiä noihin hommiin? vai muuttuuko tavis tollaseksi, kun saa toppatakin ja lapun kaulaan?
Tänä aamuna oli vain hymyileviä ja hyväntuulisia liikenteenohjaajia Jalkarannantien suunnalla. Nostivat punakeltaisen tikkarin pystyyn, mutta viittasivat eteenpäin, kun vilautin työpaikan ajolupaa tuulilasissa. Toimipisteen sijainti urheilukeskuksen vieressä on sellainen, ettei ilman ajolupaa pääse autolla lähellekään. Sen verran ollut erilaisten kisojen jäjestelyissä mukana, että se "yrmyys" alkaa väkisin nousta pintaan siinä vaiheessa, kun kolmaskymmenesneljäs autoilija alkaa selittää ajokieltoalueella, kuinka olisi vaan pakko päästä tästä tuonne ihan vaan nopeasti käymään....

Näyttää ikkunasta katsoen tällä hetkellä HS130 mäen Siniristilippu liehuvan varsin reippaasti hyppysuuntaan poikittain...toivottavasti tyyntyy iltapäiväksi, että naiset pääsee karsimaan pienempään mäkeen.

tommi2
23.02.2017, 11.04
saman suuntainen "toimipisteen sijainti" mullakin... osa jengistä ei päässyt ajoluvan kanssakaan... itse tulen fillarilla, joten olen vain kohdannut näitä "en väistä yhtään ja katson ilmeellä että mitäs täältä haet"-tyyppejä. tänään etäpäivällä, joten olisikohan joku "viesti" mennyt perille jos hymyilevät? meillä meinaan porukka kirosi noita niin paljon että ei olisi ihme jos joku olisi valittanut.

hyvä että hymyilevät. voi olla ulkomaaneläville melkoinen shokki noi vielä härmän standardia hymyttömämmät järkkärit.

MacKonte
23.02.2017, 11.26
Fillarilla olen koko talven tullut töihin, mutta otin "ihan varuilta" ajoluvan, jos tulee auton tarvetta. Sopivasti flunssanpoikasta ja iltapäiväasiointia pukkasikin sitten juuri tälle kisaviikolle...onneksi meidän parkkialue on talon omassa käytössä, kun iso osa on luovutettu kisajärjestäjälle, niin sai auton aamulla ulko-oven viereen.

Jotenkin näihin liikenteenohjaustouhuihin hakeutuu välillä erilaisia valtansa tuntevia pikkuhitlereitä. Nuoruusvuosien festareilla meillä oli kerran teltta leirintäalueen ulosajoliittymän vieressä. Tultiin viritetyllä Kupla-Volkkarilla aamuyöstä retkiltä ja ajateltiin rullata tieltä suoraan päin "kielletty ajosuunta"-merkkiä auto teltalle, ettei herätetä koko telttakylää. Asiansa osaava liikenteenohjaaja esti aikeet ja ajatti virallista reittiä - pakoputki mylvien koko laajan teltta-alueen läpi.... :/

tempokisu
23.02.2017, 18.41
Kysymys hiihtäjien aurinko/suojalasien käytöstä.
Ennenhän ei kenelläkään ollu. Itse inhoon kaikenlaisten lasien käyttöä, mutta joskus on pakko ( lumisade, oikein kirkas aurinko). Nyt siis kyselen miksi tollai iltakisoissa, ei lumisateella, näyttää jokaisella olevan jonkunlaiset lasit.
Tähän on varmaan ihan hyvä syy, mutta ite vaan ihmettelen.

MacKonte
23.02.2017, 18.56
Täällä loppui tilkuja silmiin satava lumisade ihan hetki sitten. Lasien käytön tarve hiihtäjillä on ainakin osittain sama kuin pyöräilijöillä: kovassa vauhdissa (kilpahiihtäjät menee todellakin kovaa, sitä ei telkkarikuvasta niin hahmota) lentää kaikenlaista, kuten lunta ja roskia eikä sellainen tunnu kisatilanteessa kivalta, kun saa roskan silmään tai viima saa vedet valumaan silmistä.

hcfreak
23.02.2017, 19.07
Ohan se aika ikävä tunne ilman laseja ku laskee 50km/h alamäkeen ja sattuu olemaan vielä vasta tuuli.
Kyynelehtii siihen malliin että laskee suoraan mettään ku ei näe mittää.
Lasien väritys auttaa myös hahmottaan alustaa ku on valkosta jokapuolella

Aurinkolasit on kyl vähä oudot iltasella. Itse pietän kirkkaita tai keltasia

Munarello
23.02.2017, 19.22
Tähän on varmaan ihan hyvä syy, mutta ite vaan ihmettelen.

Sponsorit.

Munarello
23.02.2017, 19.28
Ei tuo päivän tulos lainkaan hassumpi ole. Yksi ukko finaalissa, Matulla paska säkä kun kaveri taklasi muuten olisi voinut olla myös finaalissa. Mari hiihti hienosti ja muut naiset aika lähellä jatkopaikkaa. Tuo sprintti on kyllä kuitenkin raaka laji, kun lyhyillä palautuksilla pitää hiihtää useampi kovavauhtinen rykäys.

Pekka L
23.02.2017, 21.00
Laseistahan oli puhetta sprintin lähetyksessä. Käyttävät niitä sprintissä ihan suojana sauvan iskuilta ym. kun siinä vedetään kovaa ja lähikontaktissa. Ja kyllähän siinä kolisi vähän väliä.

misopa
23.02.2017, 21.39
Tässä myös hyvä syy käyttää laseja hiihdossa ja toki myös pyöräillessä:
http://www.kaleva.fi/urheilu/tervahiihto/suojalasit-tarpeen-talvikeleilla-myos-sunnuntaihiihtajille/364570/

Munarello
23.02.2017, 23.35
Siellä on tänään ollut melkein -1 pakkasastetta. Kyllä siellä jäätyy kaikki ajatuskuplista lähtien.

tempokisu
24.02.2017, 05.28
^^^ kiitos, minä kun vähän rauhallisemmin ja hämärässä ajelen, niin ei ole ajatellut....toki tuli selostajalta tähän selitys just kun olin tänne kysellyt....
Lumisateellahan noi kirkkaat suojalasit on mainiot, onneksi on ollut taskussa ja tarvittu on usein. Ei ne pöly/kivihiukkasetkaan mukavaa ole, varsinkaan silmissä. Ainut haitta kesällä, että tulee negatiivipanda-silmät ( siksi suosin mahdollisimman pienilinssisiä laseja eli lasten malleja)

Mutta. Toi haarahiihto näyttää vaan kamalalta. Jakun hiihdon arvokisoihin liitetään myös mäkihyppy ja yhdistetty, niin mun puolesta ampumahiihdon MM-kisat voisi olla hiihdon kanssa myös samassa.
Koska laskettelua on olemassa, voisi olla vastaavasti ylämäkihiihto. Tour deSkillähän se on se kaikkein mielenkiintoisin osuus ( silloin kun näkyi normaaleilta tv-kanavilta niin katselin).

hcfreak
24.02.2017, 19.27
Mulla niin ärsyttää tuo nina vanhatalo ku se haastattelee urheilioita. Saa aina urheilijat hämmentymään hölmöillä kysymyksillä. Saattaa tulla samaki kysymys pari kertaa hieman erinlailla.

tempokisu
24.02.2017, 20.11
Mua puolestaan ärsyttää nykyinen haastatteluvastaukset-malli tai oikeastaan sääntö, kun tulee aika latteeta kommenttia. Ponsoreitten takia ei saa sanoa että pskareissu tms. Aina menee ihan mukavasti ja tästä on hyvä parantaa sun muuta lässytystä.
Ja tämä oli jo 80-luvulla, ärsytti suunnattomasti kun ei saanu sanoa totuutta vaan piti peitellä esimerkiksi jalkavammaongelmaa, ilmeisesti ettei "valmentaja" saanu haukkuja kun ei huolehdi.

Hivenen ihmetyttää että Johanna Vanhatalo ( anteeksi, on varmasti erittäin hyvä) pääsi yhden hyvän hiihdon perusteella joukkueeseen. Hannu Mannisen näytöt eivät riittäneet.
Ja harmittaa kun Nortti ei ole ihan parhaimmassa kunnossa, kun hän on mun suosikkini ollu aina :D

OJ
24.02.2017, 20.17
Sinänsä ihan hauskoja ovat nämä ei-hiihtomaiden edustajat, mutta kyllä nyt joku taso pitäisi olla edellytyksenä starttiin. Jos ei ole ikinä nähnyt lunta ennen tai hiihtänyt lumella, niin aikamoista hiihdon parodiaahan tuo on. Muutenkin kyseisen kaverin motiivit osallistua kisoihin haiskahtavat muilta kuin urheilullisilta.
Noilla osanottajille on kai paremmatkin kilipailut tarjolla, niitä kutsutaan muistaakseni olympialaisiksi ja sinne mahtuu Eddie Edwardsit ja muut.

Lasit on ainakin allekirjoittaneella oikein kivat kun pysyy piilarit matkassa paljon paremmin.

tempokisu
24.02.2017, 21.02
Krista Pärmäkoskelta hyvä kommentti : "rata suosii kovakuntoisia" :D

MacKonte
24.02.2017, 21.31
Torilla juhlava palkintojenjako, niin mitä tekee Yle - näyttää pääkanavalla kahta tyttölasta Cheekiä haastattelemassa....onneksi sentään Areenassa näytettiin koko palkintojenjako sellaisenaan.

usko juntunen
24.02.2017, 21.45
Lumisateellahan noi kirkkaat suojalasit on mainiot...
Mutta. Toi haarahiihto näyttää vaan kamalalta...
Laseista; kuten jo todettiin, lasit ovat turvavaruste yhteislähtökisoissa, niin hiihto kuin pyöräily, ja varsinkin maastopyöräily. Näkeminen hoidetaan nykyisin laserilla. Jos ja kun ne suojalasit huurtuvat/kuraantuvat, ja joudutaan nostamaan lasit otsalle, niin näkökykyky säilyy. Vai onko joku nähnyt ampumahiihdossa käytettävän rillejä?

Minusta vaikkappa Jessica Diggins:in haarahiito(kaan) ei nyt niin kovin rumalta näytä...:D
https://www.google.fi/search?q=jessica+diggins+usa&client=firefox-b-ab&biw=1600&bih=736&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwi9wY2ut6nSAhWIhSwKHUFtDbcQ_AUIBigB#q=je ssica+diggins+usa&tbm=isch&tbs=rimg:CRCbK6GqsghvIjjVOIqURQoc-gmC8J1XaNhlZRzSgWXHWa1HMmrNuHMZD54CHMc5WJDWZHInwch RlqLROb-PRhvxAyoSCdU4ipRFChz6EdW8uJYu-GkzKhIJCYLwnVdo2GURXvp3eAYunBgqEgllHNKBZcdZrRGr5jo PHL3mKCoSCUcyas24cxkPEZd9yt9gExRGKhIJngIcxzlYkNYRs OqScl7h0tQqEglkcifByFGWohHt2hgMUAj2HSoSCdE5v49GG_1 EDEYNEadYCkdQN&*

Köfte
24.02.2017, 22.54
Ei nuo muutkaan sprintterit kovin luotaantyöntäviltä vaikuta?
Paitsi Björgen:)

tempokisu
25.02.2017, 12.47
:) Naisissa Björjen on ollu mun suosikkini Virpin lopetettua. Ja erittäin jännittävässä kisassa Björgenille kultaa, Krista hienosti hopeeta ja Kallalle pronssia, hieno suoritus sekin koska Kallalla ollu sydämen rytmihäiriö-ongelmia käsittääkseni ja alkukausi ollut vaikea. Onnittelut kaikille, mitalit tuli kivasti pohjoismaihin.

No mun mielestä melkein kaikki naishiihtäjät/laskettelijat/ampumahiihtäjät on paljon kauniimpia kuin vaikka suomalaiset missikisailijat. Ehkä vähän tavallisemman näköisiä että ei ihan niin kauniita on juuri Björgen ja Laura Dahlmaier ( sori jos sujunimi meni väärin) samoin normaaliurheilijan kroppa on paljon nätimpi kuin joku fitness-kroppa. Liika meikkikerroskaan ei mua miellytä, tommonen kisapuna poskilla on paljon nätimpi.

arctic biker
25.02.2017, 18.24
Tässä myös hyvä syy käyttää laseja hiihdossa ja toki myös pyöräillessä:
http://www.kaleva.fi/urheilu/tervahiihto/suojalasit-tarpeen-talvikeleilla-myos-sunnuntaihiihtajille/364570/

Aikamoinen väite että silmien "jäätyminen" aiheuttaisi keratoconuksen! Ei ehken kannata uskoa. Ja mitä yliään tapahtuu kun silmät jäätyy, se onkin mielenkiintoinen ilmiö.

tempokisu
25.02.2017, 21.12
^ Ehkä tarkoitetaan kuitenkin että ripset jäätyy. Joskus kun ajelin lenkkejä kovilla pakkasillakin niin ripset jäätyi kiinni, piti kädellä sulatella. ( ei, en lukenu linkkiä).

Mutta vaikka Kaj Kunnas hehkuttaa "tämä on Krista Pärmäkosken päivä" niin kyllä se Björgenin päivä tänään oli. ( miesten hiihtoa en seurannu).

Gaastra
25.02.2017, 21.51
Tuli oltua paikan päällä kisoissa tänään ja voi ristus sitä ryysiksen ja jonottamisen määrää, kun paikalla oli se reilu 35 000 henkeä. Joka paikkaan aivan karmeat jonot: kulkuväylät mm. katsomoihin eivät tuolle yleisömassalle toimineet lainkaan. Siellä seistiin paikallaan montakymmentä minuuttia, kun osa oli tulossa katsomoon ja osa poistumassa eikä liikenne sen takia vetänyt mihinkään suuntaan. Paikoin alkoi syntyä jopa sellaista hallitsematonta tungosta, kun ihmiset koittivat epätoivoisesti päästä liikkumaan johonkin suuntaan. Ruokapaikkoihin tunnin jonot. Vessajonot 20 minuuttia. Kahvia, makkaraa tai muutakaan snägärievästä ei arvostanut niin paljoa että olisi viitsinyt sen takia jonottaa 0,5h.

Keli oli hieno ja hyvinhän suomalaiset pärjäsivät, mutta silti päällimmäisenä päivästä jäi mieleen väenpaljous, tungos ja jonottaminen. Ei se toisaalta haitannut kun ei ollut mihinkään kiire, mutta asioiden paremmalla organisoimisella iso osa jonotuksesta olisi ollut vältettävissä. Tosin näitä em. ongelmia ei varmastikaan esiinny silloin kun väkeä on se 10000-15000 kuten mm. eilen oli ollut.

PK1
25.02.2017, 22.02
^Normaali ankkarockmeininki.

MacKonte
25.02.2017, 22.31
Mutta vaikka Kaj Kunnas hehkuttaa "tämä on Krista Pärmäkosken päivä" niin kyllä se Björgenin päivä tänään oli. ( miesten hiihtoa en seurannu).

Illan palkintojenjako oli kyllä Pärmäkosken juhlaa! Bjorgen poistui aika nopeasti lavalta yleisön osoittaessa suosiotaan hopeamitalistille :)

ilmora
25.02.2017, 22.44
Edelliset surullisen kuuluisat Lahen MM-kisat missasin, mutta nyt on tuntunut siltä, että tämä päivä on ollut vähän sellaista eteenpäin katselua ja uutta toivoa. Mäkihypyssä tilanne on kyllä yhä umpisurkea, mutta hiihdossa on mahdollisuuksia. Silloin se hopeakin on iso voitto. Vähän kuin se edellisten kisojen häpeä olisi pesty pois.

tempokisu
26.02.2017, 08.43
:D Oli miten oli, mutta "se on siinä" kuuluu kultamitalistille, ei hopeelle. Maritilla noita kultamitaleja jo on, ja Kristalle eka Iso Mitali, niin ehkä siksi tämä nyt on suomalaisille lähestulkoon voitto ja voitettu hopee, mutta sija numero 1 on aina se ainoa ykkössija. Siitä nyt ei vaan pääse mihinkään.

Ja mitäs siellä seremoonioissa turhaan patsastella jos seuraavana päivänä on parisprintti. Kannattanee käyttää kaikki mahdollinen aika palautumiseen?

lisäys: sori, kyseiset naiset eivät osallistukaan parisprinttiin.

ilmora
26.02.2017, 09.41
Ei se Krista nyt niin mahdottoman kauan siellä lavalla ollut. :D

Hieman sitä alkoi miettiä, että Suomelta on unohtunut sen dopingskandaalin jälkeen, että ollaanhan mekin talviurheilumaa ja Lahden kisat on nyt hyvä muistutus siitä. Ehkä Lahtikin nyt saa vähän uutta kipinää ja pääsee siitä eräänlaisesta henkisestä masennuksestaan, kun kaupungin identiteetti on ollut vähän hukassa.

Gaastra
26.02.2017, 10.30
Kyllä suomalaisten olisi vihdoin jo aika unohtaa 2001 tapahtunut: ne ovat ollutta ja mennyttä. Elämä jatkuu ja pitäisi keskittyä jälleen tähän päivään ja tulevaisuuteen. Suomalaiseen mentaliteettiin näyttää valitettavasti jossain määrin kuuluvan tällainen vanhojen, negatiivisten asioiden kaivelu ja niissä piehtarointi.

Kyllä Lahti eilen näytti kisaturistin silmiin hienolta talviurheilukaupungilta ja Lahden pitäisi jatkaa profiloitumistaan suomalaisen talviurheilun mekkana.

hcfreak
26.02.2017, 11.25
Lahden pitäisi jatkaa profiloitumistaan suomalaisen talviurheilun mekkana.

No mie vähän oon erimieltä eteläsuomen vähälumisten talvien takia. Kyllähän siellä kisat järjestää mutta harjotuspaikkana liian lyhyt/epävarma talvi

tempokisu
26.02.2017, 13.24
Ja ainakin minä olen tyystin unohtanut koko Lahti 2001, hyvä kun muistaa ketä siellä "kärähti" tms. En mä omiakaan "töppäilyjä ( ei urheilussa)" jotain 15 vuoden takaa muistele niin miksi pitäisi muittenkaan töppöjä? Kun kaikki tekee jotain virheitä elämässään, niin tärkeintähän on oppia virheistään. Oppirahat joutuu maksaan tosin.

Mutta televisiossa on kyllä hivenen liikaa noita etukäteis-spekulointeja. Ihan turhaa, saisi jättää yli puolet mietinnöistä pois. Vaikka Virpi asiantunteva ja hyvä kommentaattori onkin, niin silti..

Lisäys: No voi harmillisuus, yllätyin kyllä Aino-Kaisan hyvästä hiihdosta ( olin jo että ei hän enää jaksa ja se kirjakohukin oli..) olisi siittä mitalin palkaksi suonut.

MacKonte
26.02.2017, 13.58
"Hannu Mannisen näytöt eivät riittäneet." - tänään joukkueen ehdottomasti heikoin esitys 83m. Saa hiihtää kovaa, että saa tuon kuitattua.

Ikämiesten kannattaisi osata lopettaa huipulla....

tempokisu
26.02.2017, 14.19
:( voi piruvie, nyt harmittaa. Älkää ny vaan kyselkö kisan jälkeen että "miltä tuntuu, mitä tapahtui tms." Harmittaa, lievästi ilmaistuna.
Ja kyllähän se "sana" tuli ihan lähikuviiin. Eipä siinä muuta kyllä voi sanoa.

hcfreak
26.02.2017, 14.30
Jooh paras ratkasu ois hylätä kumpiki joukkue. Kumpiki teki virheen. Norja esti ja suomi laski päälle :D. Molemmat vaihto kaistaa.
On niin maku pois tuosta pronssista.
Tv menee kiinni jos tulee iivon haastattelu

paaton
26.02.2017, 14.31
Omasta mielestäni tuosta ei nyt mitään draamaa voi kehittää. Norski vilkaisi taakseen, mutta ei estämisen vuoksi, vaan katsoi että rata oli tyhjä. Ja vaihto sitten rataa samaan aikaan niskasen kanssa. Reisingaksident.

Blackborow
26.02.2017, 14.33
Vituttaa että venäläiset saa edelleen osallistua näihin.

ilmora
26.02.2017, 14.38
Se olisi ollut aika varma kulta.

paaton
26.02.2017, 14.41
Se olisi ollut aika varma kulta.

Jep, ja kun tuota nyt tarkemmin katsoo, niin tulihan se niskanen tosi paljon kovempaa takaa. Iversen totta kai tiesi niskasen tulevan vauhdilla ohi sisäpuolelta, jos tuonne jättää tilaa.

MacKonte
26.02.2017, 14.43
Vituttaa että venäläiset saa edelleen osallistua näihin.
Ja suomalaisetkin, vaikka kärysivät oikein joukolla edellisissä Lahden kisoissa... ja norjalaisetkin saa jatkaa huulirasvan käyttöä....

Kuntoilija
26.02.2017, 14.50
Norskien viimoinen keino on kamppi, kun anabolinen voide ja astmalääkkeen räikeä yliannostus ei riitä ;).

Blackborow
26.02.2017, 14.55
Ja suomalaisetkin, vaikka kärysivät oikein joukolla edellisissä Lahden kisoissa...
Ja tuo on ihan verrattavissa edelleen siihen valtiojohtoiseen dopingin käyttöön mistä venäläiset on viime aikoina joukolla kärynneet lajissa kuin lajissa...

Gaastra
26.02.2017, 14.57
Ustjugovilla on kyllä ollut taivaankappaleet kohdillaan: kaverilla kaksi kultaa taskussa ja molemmat ovat tulleet muiden epäonnen myötä. Eilen Sundby oli menossa ohi loppunousussa ennen kuin kompuroi omiin suksiinsa ja nyt oli tämä Niskasen ja Iversenin kolari.

tempokisu
26.02.2017, 15.01
Kun on kaikki pelissä ja vauhtia aika paljo niin - kolaroidaan autokisoissakin, fillarikisoissa, ja tulee välinerikkoja sun muita tarpeettomia. Harmitus on se sana, tai v**tutus, mutta urheiluun kuuluu voitot ja pettymykset.
Mun mielestä ei kansisi spekuloida tätä yhtään enää vaan katse tuleviin kisoihin ja perusviestiin :)

paaton
26.02.2017, 15.02
Jauhojärvi on kyllä mahtava kaveri :)
Hyvää kuittailua iversenille.

MacKonte
26.02.2017, 15.03
Ja tuo on ihan verrattavissa edelleen siihen valtiojohtoiseen dopingin käyttöön mistä venäläiset on viime aikoina joukolla kärynneet lajissa kuin lajissa...
Täällä päällä tilannetta seuranneena 2001 kaikkine liittotason peittely-yrityksineen ihan mittakaavassa...oli aika surkeaa sen jälkeen valmennettavia nuoria sparrata kilpailemaan, kun kansalliset idolit kaatuivat valehdellen.

Nykyisin enää toivoo, että ainakin jotkut kilpailevat puhtaasti. Niin hiihdossa, pyöräilyssä kuin kaikissa muissakin lajeissa.

Torilla tavataan! Mitali on kuitenkin mitali!

ilmora
26.02.2017, 15.05
Jauhojärvi on kyllä mahtava kaveri :)
Hyvää kuittailua iversenille.

Joo, kattelin ihan samaa. Melkoinen persoona. :D Vähän arvoin eilen kahden välillä mennäkö ens viikolla seuraamaan keskiviikon vai torstain kisaa ja nyt tämän päivän perusteella täytyy kyllä toivoa, että naisten viestijoukkue osuu kohdilleen, kun se torstai tuli valittua.

usko juntunen
26.02.2017, 15.09
Eiköhän oteta ja oikaista samoilla tulilla molemmat vääryydet:D
https://www.erepublik.com/ka/article/muistakaa-p-iv-rinnan-tapaus-1975-2473258/1/20

tempokisu
26.02.2017, 15.52
On Iivokin tosi symppis, tuli siinä kaiveleen tavaroita valmentajansa repusta ja "maailman paras valmentaja" siinä totesi :) ihanaa. On Samikin kivanoloinen.

buhvalo
26.02.2017, 16.38
Yhdistetyssäkin riitti jännitettävää muutamaksi minuutiksi kun Manninen pääsi muutaman metrin päähän Itävallasta. Vaan ei kyyti riittänyt kun mäki jyrkkeni. Kova osuus kuitenkin papalta.

Venäläisten touhu on kyllä niin ryssää kun olla ja voi. Millähän jokerikortilla se krujkov pääsi mukaan.

Viuh
26.02.2017, 18.10
Ei nuo muutkaan sprintterit kovin luotaantyöntäviltä vaikuta?
Paitsi Björgen:)

Mikäs vika Björgenissä on? Kaunis ja hyväkuntoisen näköinen nainen. En minä ainakaan näe hänessä mitään luotaantyöntävää.

Noin iso haba ei välttämättä sovi ihan kaikille, mutta Björgen kyllä kantaa habansa tyylikkäästi.

Köfte
26.02.2017, 19.37
Makukysymys:) "Not my type" Eihän se vika ole.

Kuntoilija
26.02.2017, 20.05
Ei munkaan sukkiin kyllä tallityttö Björgenillä ole mitään vaikutusta ja ei liity habaan vaan naamavärkkiin. :eek:

Olihan kyllä tänään ladulla ja mäessa ihan somia urheilijoita.

Ja kaikesta huolimatta hyvin on suomalaisten kisat alkaneet ja saattaa noita erivärisiä metallilätkiä vielä 2-4 tulla.

Pexxi
26.02.2017, 20.54
Niskanen ja Jauhojärvi hiihti muuten taktisesti hyvin paitsi viimeisen kurvin. Suotta yritti Niskanen sisäkautta kun ulkokauttakin olisi mennyt heittämällä ohi ja sinne norski ei olisi siirtynyt. Ainahan tossa käytännössä siirrytään sisimmäiselle ladulle ja usein sitten kolisee.

ilmora
26.02.2017, 21.54
Kisamuoti oli ennen muinoin kohillaan:

http://2.bp.blogspot.com/-bkFblf1_2z4/TWYfiSWY5MI/AAAAAAAAGbQ/cWpHU70v1jA/s1600/ScanImage002lahti.jpg

Gaastra
26.02.2017, 22.14
^ kova trio retropaidat päällä.

ilmora
27.02.2017, 13.55
Aikun jättäminen ulos huomisen kympiltä oli vähän yllätys, kun kunto näytti eilen olevan kohdillaan.

marco1
27.02.2017, 15.21
Vähän petti pokka kun eilen lentokentällä oli joukko norskipoikia joilla oli "Iversen Fan Club" -toppatakit päällä. Ei kai siinä mitään.

hcfreak
27.02.2017, 17.22
Aikun jättäminen ulos huomisen kympiltä oli vähän yllätys, kun kunto näytti eilen olevan kohdillaan.

Jooh outo juttu. Selkeessä nousukunnossa ollu viimeaikoina. Kertulla taas ei oo kulkenu koko talvena.
Varmaan jotain henkilökohtasta. Aikku on aika oikukas

arctic biker
27.02.2017, 17.48
Vatut tuo Aikun kohtalo, kerennyt kattomaan uutisia. Ja olen sitä mieltä minäkin jotta Iivo ois ulkorataa päässy kultaan.

ilmora
27.02.2017, 18.26
Katokaan kui naisten huomenna käy, mutta silti toivon, että Aikku olisi mukana torstain viestissä. Kotikisat, kotiladut ja parisprintissä osoitettu kunto kuitenkin.

arctic biker
27.02.2017, 18.45
Nykyisistä Anne Kyllönen on minulle semmoinen seurattava immeinen. Kovasti toivon että pärjää.

tempokisu
28.02.2017, 12.02
Nykyisistä Anne Kyllönen on minulle semmoinen seurattava immeinen. Kovasti toivon että pärjää.

Melkein pitää kysyä että kukas hän on ...jostain kumman syystä :D mun suosikeikseni valikoituu urheilija joka on selkeesti tosi hyvä, ja persoonallisuus. Usein nämä ominaisuudet kulkee käsi kädessä; jos pärjäät niin uskallat myös sanoa omia mielipiteitäsi ( vaikka nykyisin niitä sensuroi ponsorit yms. ).
Mulle pärjääminen on mitali, ja Anne joku ei pääse lähellekään, ikävä kyllä.
Aino-Kaisaa varmaankin "säästettiin" viestiin, toivottavasti on viestissä mukana ja näyttämisen nälkää varmasti on.

hcfreak
28.02.2017, 14.45
Marit käväs lenkillä ja otti samalla kultaa.
Ei näyttäny yhtään väsyneeltä maalissa :)

kauris
28.02.2017, 14.50
Ja Kertun valinta mukaan näytti osuvan oikeaksi.

Pekka L
28.02.2017, 14.56
Vatut tuo Aikun kohtalo, kerennyt kattomaan uutisia. Ja olen sitä mieltä minäkin jotta Iivo ois ulkorataa päässy kultaan.

Jos lehmällä olis pyörät, se olisi maitoauto. Kuten Iivo totesi, sisälatu oli hiihtämätön. Harvemmin kärkimies tarjoaa takaa tulevalle liukasta latua.

...toisilla tuo päivän kunto heittelee kovasti, toisilla se on rautaa vuodesta toiseen.

tempokisu
28.02.2017, 17.42
Suomalaisnaisten suksissahan se vika oli, tietysti. Anteeksi, mutta tuon tason hiihtäjä ( Krista) toteaa että niin vähän on hiihdetty liisterikelissä...

Otin matalamman suksen, se näkyi luistossa. Olen niin vähän hiihtänyt liisterikelissä, joten ei löytynyt teknisesti sellaista hiihtoa, että olisin saanut suksen pitämään.

Hän sanoi, että varsinaisesti pitovoitelussa ei ollut ongelmaa, vaan suksen profiilissa.
- Pito on ollut oikea, mutta kun latu on mikä on, en pystynyt löytämään oikealta kohdalta lähtevää potkua. Onhan se karmeaa.
Haavisto nosti käden ylös virheen merkiksi.
- Olisi pitänyt uskaltaa rohkeammin ottaa korkean profiilin suksi, Haavisto myönsi.

Mä veikkaan että siinä yhdistelmä-yhteislähdössä Marit vaan "leikitteli" ja antoi Kristan saada semmoinen vaikutelma että on melkein yhtä hyvässä kunnossa kun Marit ja jees tästä se lähtee..

arctic biker
28.02.2017, 18.36
Toki olen sitä ikäluokkaa että muistan kuin Marja-Liisa Haeamalaesta haukuttiin, onnekseen ennen Internettiä. Hiihtäjä hänestä tuli ja jos Anne Kyllösestä ei niin sekin sopii. Uskon jotta joku vuosi niin olemme iloisia Annen kanssa.

Munarello
28.02.2017, 19.01
Kyllönen kertoo suksen voitelun menneen pahasti pieleen. Sukseen ei saatu kunnolla pitoa ja kun sitä liisteriä lisättiin ja lisättiin niin lopulta se haittasi jo luistoa. En usko Annen kondiksen olevan lainkaan niin kehno kuin tuloslista kertoo.

Concorde
28.02.2017, 19.59
Hiihto on siitä jännä laji, jossa saa laitettua 1000€ huippuvarusteisiin ilman, että niillä tekee "mitään". Jos ostat 300€ juoksutossut, niin ne on yhtä hyvät kuin maailman huipuilla, mutta suksien tapauksessa pitää olla vielä miljoonan rekka ja 10 avustajaa, että suksi on yhtä hyvä kuin maailma huipuilla.

Toki tavallinen harrastaja pääsee melko lähelle jo parin sadan voidearsenaalilla ja kysymällä viisaammilta neuvoja... Mutta ei kuitenkaan ihan samaan tähtien kanssa.

tempokisu
28.02.2017, 20.07
^ yksi syy siihen miksi aikoinaan pakko lopettaa hiihtokisailu. Ja siirtyä hölkkään...Mitäh? 300 euron juoksutossut, onko semmoisia olemassakaan?

MacKonte
28.02.2017, 20.45
Hiihto on enemmän välineurheilua kuin moni muu laji. Aikanaan vastasin osaltani seuran juniorijoukkueen voitelusta. Yhteen suksipariin tämänpäiväisen kaltaiseen keliin meni helposti 5-6 voidetta sopivasti sekoitellen, mutta sitten pojilla sukset kyllä toimikin. Hionnat ja uritukset tulivat tutuiksi. Ja tämäkin onnistui vain, jos suksi oli hyvä ja profiililtaan sopiva. Kelipäiväkirja pelasti monesti, kun edellisen päivän pakkanen suli nuoskakeliksi eikä suksia voinut tehdä valmiiksi kisaa varten kuin aamulla.

Nykyisin omiin ex-kilpasuksiin riittää sininen Rex, pitoteippi ja pikaluisto huoltoon. Laiskuus, vaikka tietää....

Huolto on kovilla kelien muuttuessa ja testiajan ollessa vain muutamia tunteja. Ei ole kadehdittava pesti!

OJ
28.02.2017, 20.55
Hiihto on siitä jännä laji, jossa saa laitettua 1000€ huippuvarusteisiin ilman, että niillä tekee "mitään". Jos ostat 300€ juoksutossut, niin ne on yhtä hyvät kuin maailman huipuilla, mutta suksien tapauksessa pitää olla vielä miljoonan rekka ja 10 avustajaa, että suksi saattaa potentiaalisesti olla lähes yhtä hyvä kuin maailma huipuilla.
Korjasin vähän tota sun postia...korvasin on sanan tolla lihavoidulla tekstillä

hcfreak
28.02.2017, 20.57
Anne ny tipahti viestijoukkueesta epäonnistuneen pidon takia :)
Ei siinä. En oo minäkään onnistunu ikinä liisterien kans hyvin. Se joko tökkii tai ei pidä. Tosin en kauheena ole jaksanu värkätäkkään

tempokisu
01.03.2017, 07.38
Muistelen hiihtokisoistani että yhden ainoan kerran voitelu epäonnistui. Silloin kun sen hoiti seuran joku voiteluspesialisti. Ei ymmärtäny että olin vähän kevyempi hiihtäjä ja ainut oikee voide oli violetti. Tai liisteri. ( no mun hiihdot loppui kun aloin olla vähän liian kevyt hiihtäjä..).

Eikä se juoksussa ( hölkässä) ole kiinni tossujen hinnasta, vaan siittä että on tassuun sopivat tossut.

ilmora
01.03.2017, 09.26
Asetehtaan mainos on aiheuttanut Norjassa hieman närää:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16299081_10154805436142247_3057025628713114700_n.j pg?oh=e716607f67bfde95c741726848a1beeb&oe=59739B5E

tempokisu
01.03.2017, 11.40
Tuota...kun miettii sitä Aino-Kaisa Saarisen muistelmakirjaa, niin tämä kommentti tuntuu hieman oudolta ( vastausta toimittajille miltä tuntui kun ei valittu 10km perinteisen hiihtoon), siinä kirjassahan nimenomaan käsittääkseni märehditään tosivanhoja asioita.

- Minä en ole lehmä, eli märehtijä. Ei minulla ole muuta mahdollisuutta kuin jatkaa eteenpäin. Jos katsoo taakse, ura on förbi, Saarinen paalutti.

MacKonte
01.03.2017, 12.19
Käväisin aamulenkillä fiilistelemässä kisatunnelmia. Juttelin vanhemman herrasmiehen kanssa päivän odotuksista ja poikkesin Saltnesin (Norway) telttaleirissä tarinoimassa. Toivoivat kovasti Suomelle mitaleita, kun omia kotiinviemisiä jo on riittämiin :)

Kisafiilis tuntuu kaupungissa nousevan kisojen edetessä. Jospa huomenna lähtisi ihan stadionille, tänään vielä tyydytään Ylen tarjontaan.

Köfte
01.03.2017, 12.59
Asetehtaan mainos on aiheuttanut Norjassa hieman närää:

Ei aivan ensimmäinen kerta:rolleyes:

http://imgc.allpostersimages.com/images/P-473-488-90/78/7843/FQP7300Z/posters/poster-for-berlin-olympics.jpghttps://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/cf/f3/d4/cff3d432ff19a7826efed420ca915409.jpg

ilmora
01.03.2017, 13.03
On norjalaisilla jokin kumma fiksaatio saksalaiseen estetiikkaan... :D Lahen kisoja täytyy kyllä onnitella onnistuneesta visuaalisesta ilmeestä.

tempokisu
01.03.2017, 14.45
:D Iivolla nyt hyvää menoa "hyvällä sykkeellä"

Ja sehän oli siinä, voi että hianoo. ISOT ONNITTELUT Iivolle!

MacKonte
01.03.2017, 15.50
Käväisin aamulenkillä fiilistelemässä kisatunnelmia. Juttelin vanhemman herrasmiehen kanssa päivän odotuksista ja poikkesin Saltnesin (Norway) telttaleirissä tarinoimassa. Toivoivat kovasti Suomelle mitaleita, kun omia kotiinviemisiä jo on riittämiin :)

Pitäisköhän useammin vierailla norjalaisten juttusilla :D :D :D

Hienoa Iivo! Illalla torille palkintojenjakoon ja huomenna stadionille!

Köfte
01.03.2017, 16.33
Kokonaisuutena viestiäkin ajatellen kiinnostavaa. Mukavaa.:)

Kuntoilija
01.03.2017, 17.34
Iivon lisäksi lämmittää Jauhojärven onnistuminen.

Norjan pitäisi klaarata myös miesten viesti, mutta kyllä Suomikin mitallista kamppailee, kun vain se neljäs ukko onnistuu.

tempokisu
01.03.2017, 18.37
Nyt on jo kolme mitalia, että kaksi puuttuu. Uskon että Iivon suoritus antoi positiivista henkeä ja molemmista viesteistä tulee mitali. :)
Mutta erityisesti toi Iivon kulta lämmittää kun parispintissä tuli se pieni vihre - ehkä siittä tulikin se viimene silaus ja tsemi. Mun mielestä on lisäksi kaikkein arvokkain kisa kun on perinteisellä tyylillä väliaikalähtö.
Hienoa myös kuunnella Iivon haastattelu juuri kisan jälkeen, siinä oli tunteet todella pinnassa. Ihmettelen vaan miksi noilla sukulaisilla oli tällaisena päivänä mustat aurinkolasit? Jos sitten Iivon menestys häikäisi niin paljo.

Ja Riitta-Liisa Roposelle kun oli haastattelustudiossa - Riitta-Liisa olet kaunis nainen, mutta jätä se tumma ja vahva silmämeikki iltajuhliin. Kepeempi meikki on nätimpi, tai et tarvisi välttämäti ollenkaan. Ja tsemiä selkäleikkauksen jälkeen.

usko juntunen
01.03.2017, 20.57
Hyvä Iivo, Ponsse ja Vieremä. Tässä se tuas nähtiin mistä ovat kotosin mualiman parraat mehtäkonneet:)
https://www.youtube.com/watch?v=kRhO5uR_SYY

Antza44
01.03.2017, 22.03
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170301/1aeeab158c27d30171c008e533bac412.jpgSen verran kävin haistelemassa kisa viilistä Lauantaina, että osa järkkäreistä oli positiivisella ihmetyksellä, että ei ole moista pyörää ennen nähnyt ja pari ihmetteli takaportilla, kun olin menossa pois alueelta, että mistä olen eksynyt? Nätisti totesin, että en ole eksyksissä, kun poistuin taka vasemmalle[emoji1] .

OKS
01.03.2017, 22.07
Iivon lisäksi lämmittää Jauhojärven onnistuminen.

Kyllä, hienosti nousi sijoitus koko ajan.

Norjan pitäisi klaarata myös miesten viesti, mutta kyllä Suomikin mitallista kamppailee, kun vain se neljäs ukko onnistuu.

Kun nyt vain muistaisivat tuon viimeisen tiukan mutkan, mahdollisessa loppukirissä ei ole enää varaa törmäillä ja kaatuilla. Jos ei muuten, niin oikealta ohi.

Speiser
01.03.2017, 23.06
Julma oli Niskasen kannatus, mutta tasaseen hiihteli.

MacKonte
01.03.2017, 23.18
Oli se hieno laulaa torilla Maamme- laulua Iivon ja 10.000 muun kanssa (Poliisin arvio) vaikka räntää tuli taivaan täydeltä!

ilmora
01.03.2017, 23.43
Lahti on takas maailmankartalla.

tempokisu
02.03.2017, 05.43
^ hävisikö Lahti jossain välissä sieltä? mun käsittääkseni nimenomaan ei.
Suomalainen hiihto nousuun, hyvässä mielessä. - tänään tulee myös ampumahiihdon maailmancuppia -

ps. juuri nyt ennen aamuteeveetä ykköseltä tulee joku "dokumentti" juurikin Lahden 2001, ja muistakin mm. vuoden 1984, doping-asioista. Mun mielestä nyt ihan turhaa jauhaa ikivanhoista asioista, ja ajankohta ohjelman esittämiselle on maailman huonoin. Antaisivat jo olla piruvie.

ilmora
02.03.2017, 11.01
http://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1198,h_674,q_70/13-3-9487575.jpg

tempokisu
02.03.2017, 15.31
:) hyvin sujuu viesti, pahus pääsin vasta nyt seuraamaan tässä välissä, mutta tosi hyvin nyt viesti kulkee. Norja tosin voittaa.
..jaha, no toivottavasti tulee mitali Suomen joukkueelle, tiukille se näyttääkin menevän.

hcfreak
02.03.2017, 15.32
Pelottavan hidas suksi monosella verrattuna norjaan. Toivottavasti ei tule seinä vastaan.

edit:
Nojoo ei ollu hyvä peliliike alkaa hiihteleen ruottalaisen kans yhessä ku tietää että loppukirissä stina on kova.

Pekka L
02.03.2017, 15.56
Ja siihen Monosen sukseen se hopea meni:( Voi vaan kuvitella paljonko se Lauraa söi.

tempokisu
02.03.2017, 16.06
No, tuli kuitenkin mitali eikä USA kiriny siihen rinnalle. Positiivisen kautta. Kaikkensa Krista teki minkä pystyi.
Vielä huomena miehille mitali, mun mitaliveikkaus oli 5 mitalia Suomelle. Ja jos vaikka Northug kirisi viidenkympin mitaleille niin olisin supertyytyväinen :) Björgen voittaa naisten kolmekymppiä.

Ja voi että hianoo, Siiri Rantanen ja - Sauli Niinistö tuolla onnittelemassa mitalisteja.

tchegge_
02.03.2017, 16.31
Hyvä hiihtäjien kokonaissuoritus. "Normi"-suksella Mononen olisi varmaan pitänyt jonkilaisen eron Ruotsalaiseen. En ole tuolla tasolla ihan hetkeen nähnyt että luistelusuksella jää neljä sekuntia helpossa alamäessä.

kuovipolku
02.03.2017, 17.26
Aliarvioitte Ebba Anderssonia, jonka kilpailukypsyys, vauhdinjako, voitontahto ja luistelutekniikka olivat Monosen suksivalinnan ohella avaintekijöitä tänään.

plr
02.03.2017, 18.58
En ole tuolla tasolla ihan hetkeen nähnyt että luistelusuksella jää neljä sekuntia helpossa alamäessä.

Katsoin aivan samaa. Ei ollut hiihtäjästä kiinni tuo luisto. Onko suksivalinta- ja voitelu edelleenkin arpapeliä vai onko mahdollista muodostaa jokin suhteellisen yksinkertainen prosessi, jolla saataisiin aina hyvä suksi?

tempokisu
02.03.2017, 19.01
^ Kaikille samanlaiset ja samanlailla voidellut kapulat alle niin siinä se olisi. Sama vähän kun autokisoissa, kaikille samanlainen ooppeli alle ja ajamaan samanlaisilla rengailla.
Siksi pitkänmatkanjuoksu on suhteellisen tasavertainen laji ton välinepuolen osalta.

usko juntunen
02.03.2017, 19.11
Edes kahta täysin identtistä suksiparia ei ole vielä tähän päivään mennessä tehty. Samanlainen voitelu on mahdollinen, mutta sekään ei pelaa esm. eripainoisilla hiihtäjillä samalla tavalla. Että se siitä.

Se on muuten hyvän akan- ja suksen saaminen tuurin peliä. Vaikka kuinka niitä puristelet, niin lopullinen totuus selviää vasta ne alle laittettuasi.

Munarello
02.03.2017, 19.23
Aika harvoissa kilpa-autosarjoissa mennään täsmälleen samanlaisilla autoilla. Vaikka ne ooppelit olisikin muuten samanlaisia niin monesti vähintäänkin säädöissä tulee eroja. Uimahyppyurheilu lienee varsin tasavertainen laji. :)

Lehisj
02.03.2017, 19.39
Kyllä olisi vähintään hopea ollut varma, jos valmennusjohdolla olisi ollut kanttia katsoa se "Mäkäräinen-kortti" rohkeasti. Eikä pelätä sitä hiihtomaajoukkueen vakiklaanin "kostoa/murmutusta". Jopa se jo vähän vilauteltu Laukkasen ottaminen kolmannelle osuudelle olisi saattanut tuoda sen hopean. Mutta kun pienessä maassa piirit on pienet ja kateelliset lajissa kuin lajissa ja aito avoimuus päätöksenteossa jää juhlapuheiden tasolle.

Steni
02.03.2017, 19.41
Aliarvioitte Ebba Anderssonia, jonka kilpailukypsyys, vauhdinjako, voitontahto ja luistelutekniikka olivat Monosen suksivalinnan ohella avaintekijöitä tänään.

Komppaan. Pelottavan helpon näköistä oli Ebban meno verrattuna Lauraan enkä pysty syyllistämään pelkkiä suksia......

tempokisu
02.03.2017, 19.50
Aika harvoissa kilpa-autosarjoissa mennään täsmälleen samanlaisilla autoilla. Vaikka ne ooppelit olisikin muuten samanlaisia niin monesti vähintäänkin säädöissä tulee eroja. Uimahyppyurheilu lienee varsin tasavertainen laji. :)

No, minä koin että juoksussa oli aika tasavertaista ( kunhan sain valita omat tossuni). Samoin pyöräilyssä koin että se on kuski kun polkee ( toki välinerikot on asia erikseen).
Tämä nyt kuitenkin vain näissä Suomen rinkuloissa.
Mutta semmoista se on urheilu.

Pekka L
02.03.2017, 19.52
Jylhä olisi ottanut Kaisan kiljuen viestiin, mutta kyllä se oli Kaisa ihan itse joka päätti olla tulematta.
Lauralla ei ollut ehkä paras päivä, mutta jos nyt viestiä sattui katsomaan niin näki mistä oli kyse. On vaan sen verran fiksu urheilija ettei lähde annekyllösmäisesti julkisesti arvostelemaan huoltoa/suksia.

Kampinalle
02.03.2017, 20.03
Jylhä olisi ottanut Kaisan kiljuen viestiin, mutta kyllä se oli Kaisa ihan itse joka päätti olla tulematta.

Eiköhän se ollut niin, että Jylhä nimenomaan EI luvannut Kaisalle suoraa paikkaa viestiin ja koska kisojen ohjelmassa ei ollut ennen viestiä mitään näyttöpaikkaa vapaalla tyylillä, niin Kaisa ei tullut. Kaisahan on viimisen vuoden suoraan antanut ymmärtää haluavansa hiihtää Lahdessa. Jylhän päätös varmasti johtuu myös siitä, ettei halunnut sotkea vielä enemmän naisten maajoukkueen huonoa henkeä.

Jossittelua toki, mutta Kaisan kanssa Suomi olisi nyt hopeajakkaralla.

Lehisj
02.03.2017, 20.27
Lauralla ei ollut ehkä paras päivä, mutta jos nyt viestiä sattui katsomaan niin näki mistä oli kyse. On vaan sen verran fiksu urheilija ettei lähde annekyllösmäisesti julkisesti arvostelemaan huoltoa/suksia.

Niin varmaan olisi ottanut, jos Kaisa olisi suostunut lähtemään heittämään sen Ruotsin maailmancupin vapaan kisan. Mutta ilmeisesti Kaisakin on ihan "oman arvonsa" tunteva urheilija ja ylpeys ei ehkä antanut periksi jättää väliin oman päälajinsa kilpailuja, vaan "Madame" Mäkäräiselle paikka olisi pitänyt antaa viestiin ns. muilla näytöillä.

Tämä on tietysti vain luettuun uutisointiin perustuvaa tilannespekulaatiota vailla ilman mitään tietämystä, miten asiat oikein menivät.

Pekka L
02.03.2017, 20.38
Niin ja tällä ei ollut asian kanssa mitään tekemistä?
http://www.biathlonworld.com/standings/season/1617/level/1/score/pu/gender/w/
Valoja päälle siellä.

r.a.i
02.03.2017, 20.56
Valoja päälle siellä.

Jep, ja lisäksi tän viikon kisat ensi vuoden Olympialaisten pitopaikkalla...

Ja Monosella oli umpisurkea suksi, siitä ei pääse mihinkään.

Lehisj
02.03.2017, 20.57
Valoja päälle siellä.

Pimeydessä täällä tosiaan vaelletaan -avoimmesti myönnän sen. Mutta onko pitkässä juoksussa jollain ampumahiihdon maailman cupin alaosan voitolla suurempi merkitys kuin sillä, että olisi tehnyt omalla tavalla suomalaista urheiluhistoriaa ottamalla mitskun myös maastohiihdon MM-kisoissa. Kysyn vaan.

Niin ja ymmärrän kyllä, että ampumahiihdon maailmancupissa on kyllä hyvä tilipäivä tiedossa verrattuna Lahden mahdollisesti tarjoamaan lämpimään käteen ja "legendaariseen maineeseen"!

Kampinalle
02.03.2017, 21.00
Valot on päällä, luuletko todellakin, ettei Kaisa olisi halunnut Lahdessa hiihtää, vaikka oliskin joutunut jättämään yhden maailman cup -viikonlopun väliin? Joo, olis menettänyt (palkinto)rahaa ja mahdollisuuden kahteen pieneen kristallipalloon, mutta tuskin se on vuoden päivät ihan vaan paskaa jauhanut halustaan hiihtää Lahdessa.

Kyllä toi kaatu todennäköisimmin siihen, ettei Jylhä halunnut sotkea maajoukkuettaan. Kaisa ei varmasti ole mikään joukkuepelaaja, mutta harmi, kun parhaat eivät hiihtäneet. Mutta mitali tuli joka tapauksessa ja Kaisa neljäs Koreassa, eli kaikki hyvin.

usko juntunen
02.03.2017, 21.15
Iivon kannalta kuninkuusmatka hiihdetään "väärällä" tyylillä. Sama juttu Kertun kohdalla. Perinteisellä, vaikkakin on yhteislähtökisa, niin nykykunnolla molemmilla ois mahkut vaikka mihin.

Kerkesin katsomaan Laura Monosen hiihtoa 2 krs. ja kuten moni jo todennut-ei pelannut suksi, mutta eipä hän fiksuna urheilijan alakanut selittelemään, vaan otti pienen nitkahduksen omaan piikkiin.

Pexxi
02.03.2017, 21.42
No eipä Ruotsikaan kummoisesti hiihtänyt kolmatta osuutta, kahdeksas. Suomi kymmenes. Aika erikoista oli, että kotikisoihin pidemmät osuudet on vapaalla ja perinteisen sitten jopa vähän alimittaiset.

MacKonte
02.03.2017, 22.00
Hieno kisapäivä eikä edes satanut :) Pronssi on kuitenkin mitali ja kisa hyvin järjestetty. Tapahtumia oli stadionilla jatkuvasti ja sen lyhyen metsätaipaleen näki screeniltä. Mitalistien jälkeen suurimmat suosionosoitukset sai Australia. Suomella on liian kapea kärki monessa lajissa ja valmennusrahat vähissä...

Mäkimiehiltä parhaana saavutuksena pääsy toiselle kierrokselle. Väkeä alkoi valua mäkimontusta pois ensimmäisen kierroksen jälkeen.

Kisojen moitittu ruuhka on vaan ihmisten päässä. Odoteltiin poikain kanssa maalisuoralla eväitä nauttien ja käveltiin jonottamatta oheistapahtumien alueelle. Makkarajonossa meni 5min, hieman lyhyemmällä jonotuksella sai metrilakua.

Huominen seurataan Yleltä, lauantaina taas suunnataan stadionille.

hcfreak
02.03.2017, 22.05
Kyllähän se monosen alkuvauhti näytti normaalilta mutta suksi hyyty loppua kohden. Tuttu ilmiö vesikelillä ku hiihtelee väärällä kuviolla ja fluorittomilla voiteilla
Varmaan testausvaiheessaki luistanu ihan ok.

Pekka L
02.03.2017, 22.13
... mutta tuskin se on vuoden päivät ihan vaan paskaa jauhanut halustaan hiihtää Lahdessa.

Ei tainnut vuosi, eikä edes 2kk sitten olla oma cup-sijoitus tiedossa? Ja kyllä se kristallipallo kiinnostaa takuulla enemmän kuin se himmeä viestimitali.
No, itse en ole Kaisaa tuonne edes haihatellut. Kyllä se on ollut enemmän media ja tyypit jotka muodostaa "omat" mielipiteet sen perusteella.

Ihan varmasti silti Kaisankin mielestä ajatuksena kiehtova nuo kotikisat. Mutta onko oma-aloitteisesti sen kertonut? Vai kysyttäessä?

tempokisu
03.03.2017, 03.43
^ Varmana vaikea päätös mutta mun mielestä oikea; entä jos viestistä olisi kumminkin tullut pronssia? Kaamee poru ja kaikille paha mieli. Tai Kaisaa ei sittenkään olisi valittu viestiin, sitten olisi harmittanut "jonkii verran".

Ohiampuja
03.03.2017, 10.30
Mutta onko pitkässä juoksussa jollain ampumahiihdon maailman cupin alaosan voitolla suurempi merkitys kuin sillä, että olisi tehnyt omalla tavalla suomalaista urheiluhistoriaa ottamalla mitskun myös maastohiihdon MM-kisoissa. Kysyn vaan.
Tämäpä erikoinen kommentti. Jos urheilija on valinnut ampumahiihdon päälajikseen jonka eteen tekee pitkäjänteisesti töitä, niin miksi sivulajin MM-kisat pitäisi kokea arvokkaammaksi?

Henkilökohtaisesti minä en pidä tätä tavallista hiihtoa yhtään sen arvostetumpana lajina kuin ampumahiihtoa. Minusta ihan absurdia verrata tai arvottaa näitä lajeja keskenään. :)

Ps: Aika erikoinen ulostulo kesken kisojen. Vaikka kuinka harmittaa, niin ei tällaisia pitäisi mennä lehtiin laukomaan.
http://www.iltalehti.fi/lahden-mm-kisat-2017/201703022200079332_lm.shtml

Köfte
03.03.2017, 11.15
Tämäpä erikoinen kommentti. Jos urheilija on valinnut ampumahiihdon päälajikseen jonka eteen tekee pitkäjänteisesti töitä, niin miksi sivulajin MM-kisat pitäisi kokea arvokkaammaksi?

Henkilökohtaisesti minä en pidä tätä tavallista hiihtoa yhtään sen arvostetumpana lajina kuin ampumahiihtoa. Minusta ihan absurdia verrata tai arvottaa näitä lajeja keskenään. :)

Ps: Aika erikoinen ulostulo kesken kisojen. Vaikka kuinka harmittaa, niin ei tällaisia pitäisi mennä lehtiin laukomaan.
http://www.iltalehti.fi/lahden-mm-kisat-2017/201703022200079332_lm.shtml

Saattaahan Kaisalla olla sponssipuolellakin velvotteita ah-kisoihin osallistumisesta?

Samaa mantraahan Kyllönen on hokenut koko ajan, toisaalta jos näin on, miksi epäkohdista pitäisi vaieta?
Enemmän tuo kylläkin on tuoksahtanut katkeruudelta jotakin kohtaan.
Monoselle pisteet kehnon suksen ottamisesta omaan piikkiin yhteishengen säilyttämiseksi. Joukkuehan tämäkin on.

tempokisu
03.03.2017, 14.22
Jostain kumman syystä miehet ei ole valittaneet. Eikä kirjoituttaneet mitään haukkumakirjoja. Oman käsitykseni mukaan yhteishenki on miehillä sopuisampaa kun naisissa ( ja oma havaintoni pyöräkisoista ja -lenkeistä).

Ai miesten viesti on jo nyt meneillään, kolmas osuus. Ei ranskalaiset saa saada suomalaisia kiinni! Toivottavasti mitali tulee.
- ei ehkä kummiskaan tule, näyttää ei-hyvältä.

Ja kaatumiseen meni se(kin) mitali. Voi harmin harmin harmi.

Kampinalle
03.03.2017, 15.12
Voi perse.

MacKonte
03.03.2017, 15.14
Pahasti haukkasi oikean jalan suksi.....aaarghh :(

Markku Liitiä
03.03.2017, 15.15
Jii Helminen tuossa sanoi, kun miehet laskivat viimeiseen kurviin, että Heikkinen menee kohta nurin. Meni. Etteikö Fillari-lehti olisi luotettava lähde!

Hartsa69
03.03.2017, 15.21
^ Täälläkin arvattiin oikein, pitäiskö alkaa lottoamaan..

ilmora
03.03.2017, 15.21
Spekulointi Kaisasta ja hopeasta on aika turhaa, sillä hopeasauma oli jo nykyisellä naisten joukkueella, mutta taktikointi oli mielestäni heikompaa kuin miehillä. Joku voodookirous on kyllä Suomen miehille langetettu tuonne stadionin kurviin.

tempokisu
03.03.2017, 15.25
No, nyt tarvii alkaa harjoitella loppukirejä ja pystyssä pysymistä väsyneenä ja tiukassa paikassa.
Ensi vuonna uudet mittelöt; toki pitkät matkat vielä jäljellä mutta en usko että suomalasia mitaleilla enää nähdään. Hienoa tietysti olisi.

hcfreak
03.03.2017, 15.43
Hyvä homma ku ei tarvinu hävitä ruotsille loppusuoralla :) Liian kova sprinttimies oli matilla vastassa.
Se ois ollu katkera tappio.

MacKonte
03.03.2017, 15.45
Tuollaisella pehmeällä kelillä vapaan hiihto on melkoista harppomista vaikka olisi kuinka jäykät sukset. Jos kärki haukkaa lumeen, siinä suksi vie miestä. Sitä ei vaan voi harjoitella, kun sellaista tilannetta ei pitäisi tulla ja tulee kuitenkin.

Se on kuin pyöräilijän kaatuminen.

plr
03.03.2017, 16.50
Jaa pehmeässä irtolumessa hiihtoa ei voi harjoitella? Kahdet edelliset olympialaiset on hiihdetty kesäkelissä ladut puurona. Ainakin kannattaisi opetella tuokin keli, jos ei jo osaa.

tempokisu
03.03.2017, 17.55
Mä olen varmaan jäävi sanomaan kun itellä kirikykyä ei ole ollenkaan, mutta kun tulee loppukirikamppailu - valitettavasti suomalaiset häviää sen. Miesten kisassa näytti kun pojaat olisivat pysähtyneet ja selät suorina ihmeteltiin - olisiko just siinä kansinu ottaa se kirivaihde?
Mutta kun muistelee omia kisavuosia, niin kyllä siinä oli juuri etua että oli harjoitellu huonoilla keleillä ja hankalissa olosuhteissa, erityisesti juuri juoksussa ( hölkässä) siitä oli etua ja asennoiduin niin että jaha, tämä on noille raskas keli ja siittähän on mulle etua. Käydäänkö liikaa niillä leireillä hyvissä oloissa harjoittelemassa, kun pitäisi reenata vähän kökömmässä kelissä vaikka ihan kotomaassa?

Mutta toi mitalin menettäminen kaatumisen takia, niin se piruvie harmittaa ihan #¤% ketä hyvänsä pienemmissäkin piireissä. Kaikki ei ole lassevirenejä.

buhvalo
03.03.2017, 18.18
Tuskinpa ois Heikkisen kiri riittänyt tuosta paikkaa. Ois vaan pitänyt rytkyttää enempi kierrosten ainaka jos sitä laktaattinpoistokykyä vielä on.

Vaan kylläpä kyrsii kun 50:lle ei ole suomalaisittain tunkua. Vaikka pertsan spesialistit on siellä liki turisteja; niin kotikisat kuitenkin.

Köfte
03.03.2017, 18.41
Jotensakin näin:

http://huussikirja.com/files/2016-10/1475324943_vituixman.jpg

MacKonte
03.03.2017, 19.16
Jaa pehmeässä irtolumessa hiihtoa ei voi harjoitella? Kahdet edelliset olympialaiset on hiihdetty kesäkelissä ladut puurona. Ainakin kannattaisi opetella tuokin keli, jos ei jo osaa.
Kannattaisi lukea jokainen tavu ennen kommentointia - puhe oli suksen haukkaamisesta johtuvan kaatumisen harjoittelemisessa tai lähinnä, miten suksen haukatessa ei kaadu. Se on vähän sama kuin koettaisi fillarilla opetella kaatumisen välttämistä. Kun ei tiedä, milloin, missä ja miksi se kaatuminen iskee...

tempokisu
03.03.2017, 19.28
Yhtä asiaa oon ihmetelly, ja pidän huonona ratkaisuna; sillä hetkellä voittaja jää siihen karvatalja-tuolille istuskeleen, aika moni jää siihen hikisissä kisavaatteissa ja vaikka laittaisi takkia päälle niin silti siinä istuskeleminen ei ole järkevä teko kisan jälkeen. Pitäisi saada kuivaa paitaa ja takkia ja vähän verryttelyä istumisen sijaan. Ja jos se on nainen kun heti vaihtaa kuivaa paitaa niin eikös kuvaajat ole haukkana paikalla just siinä paidanriisumis-vaiheessa.

Köfte
03.03.2017, 19.32
^ "Haaskalinnut saalistaa"

Pexxi
03.03.2017, 19.34
Kumpikas Kustin päälaji nykyään on? Jos maastopyöräily niin aika hyvin jos pääsee kakkoslajissa MM-kisoihin. On siis sunnuntaina mukana.

usko juntunen
03.03.2017, 20.08
http://kustikittila.com/tuloksia/

Kustille jos kelle suo paikan kotikisojen kuninkuusmatkalle. Su. kaikki kynnelle kykenenevät ladun varteen tsemppaamaan!
http://www.kaleva.fi/urheilu/iivo-niskasen-mm-kisat-ohi-kusti-kittila-hiihtaa-50-kilometrilla/753383/

Mattia
03.03.2017, 20.11
Kumpikas Kustin päälaji nykyään on? Jos maastopyöräily niin aika hyvin jos pääsee kakkoslajissa MM-kisoihin.

Eikös kuvaa vaan suomalaisen pyöräilyn uskomattoman kovasta ja laajasta tasosta, koska Kusti ei kuitenkaa oo päässy fillarin MM-kisoihi edustajaks.

usko juntunen
03.03.2017, 20.23
Kannattaisi lukea jokainen tavu ennen kommentointia - puhe oli suksen haukkaamisesta johtuvan kaatumisen harjoittelemisessa tai lähinnä, miten suksen haukatessa ei kaadu. Se on vähän sama kuin koettaisi fillarilla opetella kaatumisen välttämistä. Kun ei tiedä, milloin, missä ja miksi se kaatuminen iskee...
Niinpä. Sattuu sitä "paremissakin" piireissä...
Tuskin lie MJ Sundby:kään eka kertaa ladulla, ja näin kävi vieläpä ylämäessä turvalleen.

"Kaksikko kiri lopussa Intiaanikukkulan nousuun hurjaa vauhtia, ja kulta ratkesi siihen, kun Sundby kaatui ja katkaisi sauvansa kesken kiivaimman loikkavaiheen."

Juuno
03.03.2017, 23.12
Sundby ei, ainakaan minun mielestäni, ole tuollaisen nopean loikan taitaja. Lähti tuossa kohdassa pakon edessä yrittämään jotain, johan hänen kroppansa ei ole oppinut tai mihin sillä ei ole edellytyksiä.

ilmora
04.03.2017, 09.42
Lahen kisoja kiitellään (http://yle.fi/uutiset/3-9491296):

"Lahdessa uskotaan, että kaupungissa nähdään isoja arvokisoja tulevaisuudessakin. MM-kisat ovat saaneet hyvää palautetta sekä suomalaisilta että ulkomaalaisilta tahoilta.Ainakin hiihdon maailmancupin osakilpailu eli Salpausselän kisat järjestetään varmuudella ensi talvena Lahdessa. MM-kisaorganisaation varapuheenjohtaja Juha Viljamaa uskoo, että Lahdella on mahdollisuudet saada arvokisat Lahteen myös tulevaisuudessa.

– Yleisö on viihtynyt ja kisaogranisaatio on saanut Kansainvälisen Hiihtoliiton puolelta erittäin hyvää palautetta, että hyvät kisat.

– Täällä on pystytty uusiutumaan ja järjestämään kaikki hiihtolajit ja tekniikka yli odotusten. Uskon, että meillä on mahdollisuudet anoa MM-kisoja 15–20 vuoden päästä. Uskoisin, että joka vuosi meillä on maailmancup-kisat eli Salpausselän kisat."

tempokisu
04.03.2017, 14.17
Kun näissä Lahden kisoissa on paljon ollut kritiikkiä suksien luistavuudeta/pidosta/ voitelusta niin kysyn eikö hiihtäjät itse testaile ollenkaan suksia, vai testaako vaan se voitelyryhmä ja valitsee että tässä sulle hyvät sukset? Tuntuisi järkevältä että hiihtäjä itse verrytellessään testaa suksia vähän ja jos tuntuu että lipsuu niin säädetään pitoa?
Onko voitelu nykyisin niin vaativaa hommaa että hiihtäjä itse ei sitä voi tehdä? Minä ainakin ymmärrän Anne Kyllöstä, eihän hiihtäjät ( kuten ei muuallakaan) varmana ole ihan täysin tasa-arvoisia, onhan näistä ollut juttua aiemminkin, miten vaikkapa tietyt naiset saa autossa paremmat paikat yms. Miehethän ei ole näistä asioista puhuneet, ehkä se on miehillä parempi yhteishenki....kyllä tätä epätasa-arvoa on varmaan joka paikassa, kisajoukkueessa ja työelämässä.

Se mikä tällaista tavista ihmetytti ja yllätti, on noi hiihtäjien km/h arvot tietyissä kohdissa. !! Kääk, no jos neljääkymppiä tullaan söherössä mutkaan. On ajat ja menot muuttunu.
Mutta kun on tehty sprinttiä sun muuta pikamatkaa, saisi olla myös sitten kunnon pitkät matkat. Ja ehkä vähän erilaisia ratavaihtoehtoja, nythän noi kiertää sitä samaa rataa päivästä toiseen ja useampaan kertaan. Mutta siis naisille se viiskymppiä kans. Perinteisellä. Väliaikalähdöllä.

buhvalo
04.03.2017, 17.55
Eikös kuvaa vaan suomalaisen pyöräilyn uskomattoman kovasta ja laajasta tasosta, koska Kusti ei kuitenkaa oo päässy fillarin MM-kisoihi edustajaks.

:) Ja hiihto kuitenkin 'palautti uskon suomalaiseen huippu-urheiluun', 2 pronssiakin 3:n hevosen kisassa.

Yksitoikkoinen oli 30km:n tuloslista, vähän vahingoniloa kuitenkin kun norjalainen jäi neljänneksi.

tempokisu
04.03.2017, 18.05
Mun veikkaus meni hyvin; Marit voitti. Ainoastaan se yksi suomalaismitali nyt jäi.

Aika "hauskoja" otskoita iltalehdissä:
"Ruotsalaiset käärmeissään - syyttävät norjalaista oman tähtensä kisan tuhoamisesta"
"Taas sama ruotsalaissähläri! Charlotte Kalla kiusasi jälleen Krista Pärmäkoskea" ( jonka kisan norskit tuhosivat..)
"Kerttu Niskasen MM-kisat päättyivät karmealla tavalla: "En tuntenut viiden kilometrin jälkeen mitään"" - karmea päätös olisi ollut joku vakava loukkaantuminen.
"Pärmäkoski kiukustui kilpasiskojen röyhkeydestä" - vähän väliä tuli joku sauvoille.

Väliaikalähdöllä näitäkään otsikoita ei olisi saatu, paitsi Kertun karmea kisojen loppu. Mun mielestä meni ihan odotetusti, tommonen 30km yhteislähtö vapaalla jäisellä ladulla.

ilmora
04.03.2017, 19.26
Voisikohan sitä rahaa ohjata hieman enemmän tuonne urheilun suuntaan sen sijaan, että tuetaan vaikka niitä mainoskanavien tv-uutisia?

Välinekriisi kalvaa suomalaisia (http://www.iltalehti.fi/lahden-mm-kisat-2017/201703042200080589_lm.shtml):

"Suomen mäkihyppääjät joutuvat kilpailemaan B-luokan välineillä.- Olemme ihan resupekkoja, toteaa lahtelaisvalmentaja Jari Larinto.

Hän viittaa suomalaisurheilijoiden käyttämiin hyppypukuihin. Ne ovat Larinnon mielestä kaukana lajin mahtimaiden kilpailuasuista.

- Välinekehitys on kallista, eikä meillä ole annettu rahaa siihen. Paljon on takamatkalla meidän välinekehitys. Olemme koko ajan askeleen perässä huippumaita.

Larinto toimii Lahden aluevalmentajana ja poikansa Villen henkilökohtaisena luotsina.

- Kun Suomen pojat näkevät kisapaikalla, että vastustajilla on selvästi paremmat puvut, se kalvaa mieltä."

hcfreak
04.03.2017, 19.34
Nojoo. Suomessa ehkä pelataan sääntöjen mukaan ku muilla käytetään porsaanreikiä.
Siihen ei oo muuta ratkasua ku kaikille kortsut päälle

MacKonte
04.03.2017, 21.49
Kun näissä Lahden kisoissa on paljon ollut kritiikkiä suksien luistavuudeta/pidosta/ voitelusta niin kysyn eikö hiihtäjät itse testaile ollenkaan suksia, vai testaako vaan se voitelyryhmä ja valitsee että tässä sulle hyvät sukset? Tuntuisi järkevältä että hiihtäjä itse verrytellessään testaa suksia vähän ja jos tuntuu että lipsuu niin säädetään pitoa?
Onko voitelu nykyisin niin vaativaa hommaa että hiihtäjä itse ei sitä voi tehdä? Minä ainakin ymmärrän Anne Kyllöstä, eihän hiihtäjät ( kuten ei muuallakaan) varmana ole ihan täysin tasa-arvoisia, onhan näistä ollut juttua aiemminkin, miten vaikkapa tietyt naiset saa autossa paremmat paikat yms. Miehethän ei ole näistä asioista puhuneet, ehkä se on miehillä parempi yhteishenki....kyllä tätä epätasa-arvoa on varmaan joka paikassa, kisajoukkueessa ja työelämässä.

Johan taas tulee höpöhöpöä.... Suksien voitelu on sellainen operaatio urituksineen ym, ettei hiihtäjällä huipputasolla (nyt ei hiihdetä nuorisoseuran iltakisaa) ole siihen osaamista ja aikaa. Voiteluryhmät ovat alansa huippuja ja olivat tänäänkin jo pari tuntia ennen kisaa testaamassa suksipareja. Hieman ennen kisaa hiihtäjät itse kävivät niillä verryttelemässä ja valitsivat haluamansa suksiparin. Tänään kisassa oli mahdollisuus vaihtaa suksia matkan aikana, mutta vain pari loppupään hiihtäjää näin teki. Seurailin ennen kisan alkua takasuoralla tätä toimintaa.

Mitenhän se aina tietyille naisille jää tämä epätasa-arvokortti käteen....oli sitten työelämästä tai suksien voitelusta kyse. Näkyiskö peilissä mitään.....?

Munarello
04.03.2017, 22.13
^Nyt olisi jo syytä maastoutua.

tempokisu
04.03.2017, 23.27
Mä vaan kysyin, juurikin siksi kun en tiedä nykyisen huippu-urheilun asioista! Itse myönnän urheiluaikoinani olleeni sellainen yksin viihtyvä ( toki aina ollu ja tulen olemaan) ja sen kyttäilyn ja kyräilyn syyt oli ihan selvät mutta eipä se haitannu kun kummiskin aika mukavasti pärjäilin kisoissa. Nauratti vaan kun ei moikattu takas. Sensijaan d-vihjailut oli törkeitä.
Joo ja peilissä näkyy ruma vanha akka, en hirveesti katsele. Mutta kun tiettyä asiaa seurailee 14 vuotta niin ehkä siinä jotain on havainnu, en mä päivänselvästä asiasta turhaan puhu. Onhan se ihan hyvä että jos epäkohtia on niin niistä puhutaan. Ei tämä maailman ikinä tasa-arvoiseksi muutu.

MacKonte
04.03.2017, 23.34
Tuossa lukemisen arvoinen artikkeli mäkihyppyyn liittyen:
https://www.raymond.fi/paajuttu/makihyppy/

Olihan se hieman hämmentävää, kun Suomea juhlittiin joukkuemäessä pääsystä viimeisenä joukkueena toiselle kierrokselle, norjalaisen täräyttäessä uuden mäkiennätyksen ja Puolan voittaessa ensimmäisen joukkuemäen maailmanmestaruuden.

Jostain palautui mieleen ilta Salpausselällä, kun Suomi olisi voinut jättää joukkuemäen toisen kierroksen viimeisen hypyn hyppäämättä ja voittanut silti....palaako aika mennyt joskus?

tempokisu
05.03.2017, 02.59
^ No kun tavaksi on tullut että pääseekö mäkimiehet karsinnasta, tai ollenkaan toiselle kierrokselle niin onhan toi edistystä. Mun mielestä kansii siittäkin iloita että vähän alkaa jo sujua.
Ja kyllähän tuossa jo monet ovat jutelleet urheilupiireissä vallitsevasta tietynlaisesta ikävästä ilmapiiristä. Ja urheilijat on kans usein vahvoja persoonia ja tietyllä tavalla itsekäs pitääkin yksilölajin urheilijan olla. Taitoa se vaatii olla hyvä valmentajakin. Ja itse kokisin tuon tosi pskamaisena että koko ajan toimittajat on kärppänä kyselemässä tuntemuksia ja kuulumisia suorituksen jälkeen, jos ja kun siinä on urheilijan tunteet pinnassa niin ei siinä voi vaan aina hymistellä että ihan kiva, hyvin meni.

tempokisu
05.03.2017, 07.19
Johan taas tulee höpöhöpöä.... Suksien voitelu on sellainen operaatio urituksineen ym, ettei hiihtäjällä huipputasolla (nyt ei hiihdetä nuorisoseuran iltakisaa) ole siihen osaamista ja aikaa.. Näkyiskö peilissä mitään.....?

No jostain oon lukenu että suomalaishiihtäjättäret reenaa ...mitäs se oli 700 tuntia vuodessa. Kyllä siinä on aika paljo aikaa harjotella vaikka oman suksen voitelua.
Mitä pirua ne muulla ajalla tekee? ai niin, jotkut rakentaa taloa ja hoitaa lastaan. Silti ainakin noi nuoremmat voisi hyvinkin vähän harjoitella suksen voitelua, miksi se muka ei naiselta sujuisi ( näyttää kaikki huoltoryhmäläiset olevan miehiä) varsinkin jos kokee että huoltoryhmä ei osaa.
Harmihan se on jos ennen minäkin osasin omat sukseni voidella, mutta nyt menee niin välineurheiluksi että urheilija on siinä vaan joku välikäsi. Oma ( lajin) vika kun lajista on tehty niin pirun vaikeeta. Tarvii vaihtaa lajia jos ei koe saavansa välineitä kuntoon, vaikka hölkkään.

No mutta kumminkin, nyt teidän Kusti Kittilänne pääsi viidellekympille mukaan.

hcfreak
05.03.2017, 09.00
Kyllä ne lenkkikaluston voitelee. Mutta kisakalustoa testailee huoltoporukka. Pienestä kiinni ku sekunneista tapellaan

ilmora
05.03.2017, 09.26
Tuossa lukemisen arvoinen artikkeli mäkihyppyyn liittyen:
https://www.raymond.fi/paajuttu/makihyppy/

Olipas hyvä ja mielenkiintoinen juttu. Oli jo pakko nousta ylös, hakea kahvia ja siirtyä koneen ääreen lukemaan loppuun, kun ei ollutkaan mikään älykännykän pituinen artikkeli. Siellä mäkimontussa oli jo torstainakin sen verran hieno fiilis, että ajatteli miten sitä tarvitaan kyllä lisää. Se on varmaan urheilijoillekin ollut aika erityinen tunne päästä kilpailemaan niin suuren kotiyleisön eteen pitkästä aikaa tai oikeastaan nuorempien kohdalla ensimmäistä kertaa ikinä.

tempokisu
05.03.2017, 13.23
Mietaan kanssa täysin samaa mieltä:

- Olen sitä mieltä, että yhteislähtöjä pitäisi perkeles välttää kaikilta osin, viisinkertainen olympia- ja nelinkertainen MM-mitalisti Juha Mieto sanoo.

- Viesti on hohdokas kilpailu, samoin sprinttiviestit ja sprintit. Niissä lähdetään yhtä aikaa. Se riittäköön. Kaikki muut väliaikalähdöiksi, kerta kaikkiaan!

^^ onko noissa huoltoporukoissa sitten yhtä kepeitä hiihtäjiä kun naishiihtäjät? Ukko testaa ja akka hiihtää, ei se onnistu välttämäti sillee.No, omat hiihtoni loppui osaltaan siihen että pelkkä harjoittelu ei enää riittäny ja mulla oli puusukset ja toisilla jotain kalliita vempaimpa, juoksu oli yksinkertaisempaa yksinkertaiselle urheilijatytölle. Ja tempo se on mun mielestä pyöräilyssäkin se ainoa oikea kunnon mittari. Olkaa vaan eri mieltä.

Pekka L
05.03.2017, 14.05
"Kollenin viidellekympille on kunnia katketa"
-Juha Mieto

Kampinalle
05.03.2017, 14.57
10 kilsan väliaika 20 minuuttia - ihan mahdotonta vauhtia hiihtävät!

hcfreak
05.03.2017, 15.09
30km/h. Samaa vauhtia ku maantiepyörällä lenkkeillää :)
En pääsis nuin kovaa suksilla vaikka kui runttaisin. Paitsi tietty alamäkeen.

Jami2003
05.03.2017, 15.15
En tiiä meniskö toi profiili maantiepyörälläkään kuinka monella 30 km tunnissa :)

Blackborow
05.03.2017, 16.22
Hieno hiihto Matilta!

On tää yhteislähtö vähän syvältä kyllä.

plr
05.03.2017, 16.27
Yllärimitali. Samaa mieltä, että ei 50 km pitäisi hiihtää kuin väliaikalähtönä. Eihän yhteislähdössä ole mitään järkeä, kun kilpaillaan. Kuntoilutapahtumissa tuon vielä ymmärtää.

ilmora
05.03.2017, 16.29
Huhhuh! Nyt kelpaa lähteä lenkille rauhoittumaan. Kyllä Sundbyn voittaminen maistuu aina makeimmalta ja Matti vaikuttaa tosi analyyttiseltä hiihtäjältä.

Jami2003
05.03.2017, 16.32
Hieno hiihto toi oli. Yhteislähtö on tosiaan ihan eri laji kuin väliaikalähtö. Sprintit ja viestit ok mutta onhan toi vähän kummallinen pitkille matkoille.

Mutta hei, 50 km yhteislähdössähän on jotain "maantiepyöräilymäistä".

Köfte
05.03.2017, 16.41
Yllärimitali tosiaankin. Kelpo suoritus.

MacKonte
05.03.2017, 17.17
Tuliko niitä viisi mitalia, kuten presidenttimme Sauli ennusti?

Huikeeta olla seuraamassa näitä kisoja! Saattaa ensi vuonna Salpausselän kisat tuntua taas pieneltä tapahtumalta...

tempokisu
05.03.2017, 17.29
Tuliko niitä viisi mitalia, kuten presidenttimme Sauli ennusti?

.

Se olin kyllä minä :) ennen kisojen alkua 5 mitalia Suomelle, ja Marit voittaa 30km.
Että turhaan te siinä naureskelette ja kuittailette, mä tiedän.

Ainoo miinus että toi "virallinen kisabiisi" on kamala, voiko kliseisempää sanoitusta ollakaan? ja kun se on jotain hiphoppia niin kamala. Joittenkin hiihtokisojen jälkeen soittivat aina Nightwishin kappaletta, ja se tuntui kyllä hienolta.

r.a.i
05.03.2017, 18.40
Yllärimitali. Samaa mieltä, että ei 50 km pitäisi hiihtää kuin väliaikalähtönä. Eihän yhteislähdössä ole mitään järkeä, kun kilpaillaan. Kuntoilutapahtumissa tuon vielä ymmärtää.

Itse en kovasti yllättynyt mitallista. Matti on ollut todella kovassa kunnossa koko kauden, näissä kisoissa on ollut ongelmia koneen käynnistymisessä ja vireessä. nyt viidellä kympillä oli aikaa käynnistellä ja vire löytyi kovista starteista. Mahtava juttu kaikkiaan ja todella hyvä ja rauhallinen hiihto Matilta!

Nykyisillä tynkäladuilla tuo väliaikalähtö on ongelmallinen etenkin pitkillä matkoilla. Siellä voi joku hyvällä tuurilla saada aivan älyttömästi peesihyöytyä myöhemmin/aikaisemmin lähteviltä, kuten kävi Kallalle kympillä.

kuovipolku
05.03.2017, 18.52
Pienenä yksityiskohtana on ehkä aihetta todeta mitään ja ketään vähättelemättä että ykkönen, kolmonen ja nelonen olivat Salomonin miehiä. Hellneriin luottaneet ehkä eivät ottaneet huomioon että viestipäivän ja viisikymppisen kelit erosivat aivan oleellisesti.

ilmora
05.03.2017, 19.02

Justiinsa tuolla lenkillä ollessa pohdiskelin millainen maantiepyöräilijä Heikkinen voisi olla, jos ei olisi maastohiihtäjä. Kanadalaisvoittajalla näyttäisi olevan pyöräilytaustaakin Wikipedian mukaan (https://en.wikipedia.org/wiki/Alex_Harvey_(skier)) ja kaveria lainatakseni Alex Harvey voi viedä meikäläisen lenkille milloin vain.

MacKonte
05.03.2017, 19.43
Lahdessa on ollut tapana onnistua ja nyt onnistuttiin kunnolla!

FIS-pomo yritti etsiä huomautettavaa: "En löytänyt mitään. Olen pahoillani"
http://www.ess.fi/urheilu/hiihtolajit/art2352297

Pexxi
05.03.2017, 19.57
Lahdessa on ollut tapana onnistua ja nyt onnistuttiin kunnolla!

FIS-pomo yritti etsiä huomautettavaa: "En löytänyt mitään. Olen pahoillani"
http://www.ess.fi/urheilu/hiihtolajit/art2352297Muuten kyllä mutta taloudellisesti taidettiin vetää sitten huolella sinne toiseen suuntaan. Lähinnä kai sen yhden puuhastelijan sopiman surkean sopimuksen takia. Mutta hienoa kun kisat itsessään onnistuivat.

Pekka L
05.03.2017, 20.10
Pienenä yksityiskohtana on ehkä aihetta todeta mitään ja ketään vähättelemättä että ykkönen, kolmonen ja nelonen olivat Salomonin miehiä. Hellneriin luottaneet ehkä eivät ottaneet huomioon että viestipäivän ja viisikymppisen kelit erosivat aivan oleellisesti.

Jahas, tuli siis liityttyä voittajien kerhoon. Hain tänään kaksi paria semisti kisakireitä Salomonin suksia. Molemmat toimii erinomaisesti jäisellä kelillä.
Niissä on nimittäin teräskantit...:rolleyes:

ilmora
06.03.2017, 09.33
Yle: Lahti näytti mallia MM-kisojen järjestämisestä - kova tavoite ei silti täyttynyt. (http://yle.fi/urheilu/3-9492713) Omalta osaltani olisin voinut kyllä osallistua useampana päivänä kisahuumaan, jos liput olisivat olleet hieman edullisemmat ja julkinen liikenne ei olisi niin surkeassa jamassa kuin mitä se nykypäivänä on.

buhvalo
06.03.2017, 10.38
Yle: Lahti näytti mallia MM-kisojen järjestämisestä - kova tavoite ei silti täyttynyt. (http://yle.fi/urheilu/3-9492713) Omalta osaltani olisin voinut kyllä osallistua useampana päivänä kisahuumaan, jos liput olisivat olleet hieman edullisemmat ja julkinen liikenne ei olisi niin surkeassa jamassa kuin mitä se nykypäivänä on. "Projektin alussa kisajärjestäjät ottivat suureksi tavoitteekseen 250 000 myytyä lippua. Kun alueen maksimikapasiteetti selvisi 35 000 katsojaan, luku tarkentui 200 000 myytyyn lippuun." Katsomokapasiteetti yllätti kisajärjestäjät. :) --- On se northug vaan pelimies yhteislähdöissä. Muutenkin 50k oli poikkeuksellisen mielenkiintoinen yhteislähdöksi. Olin jo varma ettei Heikkinen pääse pääjoukkoon kun jäi tupeltamaan juottoasemalle pääjoukon jo katketessa, oisko ollu jossain 4-lenkin alussa. Olikohan Chervotkin uhrattu Ustjukoville, vai riuhtoiko itselleen...

MacKonte
06.03.2017, 11.12
Yle: Lahti näytti mallia MM-kisojen järjestämisestä - kova tavoite ei silti täyttynyt. (http://yle.fi/urheilu/3-9492713) Omalta osaltani olisin voinut kyllä osallistua useampana päivänä kisahuumaan, jos liput olisivat olleet hieman edullisemmat ja julkinen liikenne ei olisi niin surkeassa jamassa kuin mitä se nykypäivänä on.

Eniten ärsyttää jatkuva selitys samalla lipulla saatavista "oheistapahtumista", kun Supersunnuntaina sai seurata viidet kisat samanhintaisella lipulla niin tiistaina vain yhden tunnin kestävän naisten hiihdon. Kun oheistapahtumina on Röllimaa, tangoa ja Audin koeajoa, ei välttämättä nappaa... Jos tiistain lippu olisi ollut ilman oheistapahtumia vaikkapa 15€, olisin taatusti ollut perheen kanssa kannustamassa naishiihtäjiä. Nyt satsattiin torstaihin ja lauantaihin (huom tasa-arvohenkilöt: naisten hiihdot :) !!!)

noniinno
06.03.2017, 11.20
Neljän hengen perheelle olisi kisahuuman seuraaminen paikan päällä tullut vähän turhan arvokkaaksi. Toki eihän liput ole varakkaille kalliita ja köyhyys on enimmäkseen pienituloisten ongelma.

ilmora
06.03.2017, 11.27
Oheistapahtumia olisi kyllä voinut kehittää lisää. Tiistaille olisi mahtunut vaikka urheiluaiheinen ulkoilmaleffa mäkimonttuun tai sitten juurikin halvempi hinta.

Ari H
06.03.2017, 11.54
Hieno hiihto toi oli.

Samaa itsekin katsellessani ajattelin ja rouvalle selittelin, miten siinä voisivat (Norja) hiihtää joukkueena voittoa ennalta sovitulle hiihtäjälle. Juna jossa kolme vetää ja yksi peesaa loppukiriin.
Eivät hiihtäneet, mutta olisivat voineet.

Suomi ei olisi voinut hiihtää joukkeena; ei taso riitä.
Ehkä Ruotsi ja/tai Venäjä olisivat voineet yrittää.

hcfreak
06.03.2017, 12.25
Samaa itsekin katsellessani ajattelin ja rouvalle selittelin, miten siinä voisivat (Norja) hiihtää joukkueena voittoa ennalta sovitulle hiihtäjälle.

Naisissa tekevät tiimityötä hyvin useasti. Vuorovedoin.
Ihmetellykki miksi ne suomalaiset ei kiilaa väliin et rikkos niitten taktiikat :)

ilmora
06.03.2017, 15.14
Venäjän mitalitähti Sergei Ustjugov onkin kuulemma kansallisuudeltaan mansi eli Suomen sukulaiskansaa. Urheilutoimittajat missanneet täysin.

OKS
06.03.2017, 19.39
Vähän ihmetyttää tuo kaatumisille altis tiukka kaarre hiihtostadionin loppusuoran alussa. Mielestäni on urheilijoiden aliarvoimista, että tiukan latutaiston päätyessä heidät pakotetaan vielä tuohon sumppuun. Voimia saattaisi olla vielä tiukkaan loppukiriin, mutta horjahdus ja jopa kaatuminen ahtaassa paikassa romuttaa kaiken.

tchegge_
06.03.2017, 19.53
Se mutka taas minulle on Lahden latujen kiva erityispiirre, vähän pelkäsin että siitä on tullut liiankin helppo kun sorkkivat loivemmaksi näihin kisoihin. Onneksi oli vielä vanhaa meininkiä jäljellä. Enemmän mua haittaa se stadionin julmetunmoinen loppukaarrostelu ja lyhyt loppusuora. Pitkä suora ja mielellään loivaan ylämäkeen olisi semmoinen rehti ja reilu ratkaisuloppu. :)

Fuuga
06.03.2017, 21.44
En tiedä oliko mulla väärän väriset lasit, mutta mielestäni en löytänyt 50 km jälkeen lööppejä, joissa olisi maiskuteltu Norjalaisten lyömisestä. Mielestäni hieno juttu, että aletaan päästä toisten lyömisestä omien kehumiseen.

ElBike
06.03.2017, 23.51
Täältähän ne Lahden hiihtopomot asiat lukee joten; meinasin lähteä katsomaan kisoja kun majoituskin olisi järjestynyt ilmaiseksi. Mutta olivat perskules laittaneet jo metsäkatsomoidenkin hinnat niin koviksi, että ei oikein kehdannut. Totuus on että paremmin kilpailuja seuraa telkkarista ja ladun varrella vain vähän fiilistellään.
Itse olisin maksanut ladunvarsipaikasta 20€/lärvi. Sen sijaan kahdelta 74€, plus paikanpäältä ostetut makkarat ja muut sapuskat, alkoi kirpasemaan köyhää.

Farina
07.03.2017, 08.33
Vähän ihmetyttää tuo kaatumisille altis tiukka kaarre hiihtostadionin loppusuoran alussa. Mielestäni on urheilijoiden aliarvoimista, että tiukan latutaiston päätyessä heidät pakotetaan vielä tuohon sumppuun. Voimia saattaisi olla vielä tiukkaan loppukiriin, mutta horjahdus ja jopa kaatuminen ahtaassa paikassa romuttaa kaiken. Siis tuo mutkahan tekee Lahden stadionista sen mikä se on. Legendaarinen Inkkarikukkula, ylähylly, mutka jne. Holmenkollenilla on omat piirteensä jne. Lahdenkin kannattaa pitää omista erikoisuuksistaan kiiinni.

ilmora
07.03.2017, 08.57
Eihän Lahen kisat ole mitään ilman J-mutkaa, joka on kuulemma saanut nimensa Järvisen suksimerkistä. Kisoja varten sitä aika paljon muutettiin (http://www.hs.fi/urheilu/art-2000002882538.html), mutta ei sitä nyt voi kokonaan poiskaan ottaa.

MacKonte
07.03.2017, 09.31
Uskomatonta, lahtelaiset työkaverit eivät tunteneet Lahden vanhaa kisahittiä. Kisatunnelma nousi entisestään, kun joukkuemäen jälkeen montun DJ huudatti tätä vuoden 1978 MM-kisabiisiä!

https://www.youtube.com/watch?v=fzYTCM3PpOM

Gaastra
07.03.2017, 09.44
Minä ymmärsin, että tässä nyt kritisoitiin sitä ennen loppusuoraa olevaa, huutokaarteen edessä olevaa kaarretta, jossa mm. Niskanen ja Heikkinen kaatuivat ja Sundby horjahti. J-mutkan kanssahan ei näissä kisoissa urheilijoilla tuntunut sen suurempia ongelmia olevan.

Kampinalle
07.03.2017, 13.16
NRK (Norjan YLE) on tehnyt aika hauskan parodiavideon norjalaisista hiihtäjistä Lahdessa http://www.ess.fi/urheilu/hiihtolajit/art2352709

Farina
07.03.2017, 15.27
Minä ymmärsin, että tässä nyt kritisoitiin sitä ennen loppusuoraa olevaa, huutokaarteen edessä olevaa kaarretta, jossa mm. Niskanen ja Heikkinen kaatuivat ja Sundby horjahti. J-mutkan kanssahan ei näissä kisoissa urheilijoilla tuntunut sen suurempia ongelmia olevan. No niinpä nähtävästi olikin. Pitäisi lukea kunnolla ennen kommentointia. Toisaalta en kyllä näe tuossa stadionin mutkassa mitään sen hankalampaa. Pehmeä lumi taisi aiheuttaa osan kaatumisista ja sprintissä liika optimismi.

kuovipolku
07.03.2017, 17.06
Salpausselän J-mutkahan on laitettu lähes kokonaan uusiksi kahdessa eri vaiheessa edellisten MM-kisojen jälkeen.

Norjassa on käyty viisikymppisen jälkipyykkiä sen verran että on nostettu polemiikkia siitä että järjestäjät eivät "poikkeuksellisesti" ajaneet latuja uusiksi lauantaisen naisten kolmenkympin jälkeen. Nyt latu oli niin kova ja jäinen että peesaajat saivat suurta etua ja porukan hajalle vetämiseen ei ollut mahdollisuuksia, latu oli tehty norjalaisia "kapasiteettihiihtäjiä" ei-suosivaksi, vauhti oli kovaa liian helpolla.

Jäiset olosuhteet aiheuttivat myös sen että suksien kantit kuluivat piloille. Madshus-mies Holund valittikin että hänen huippukisaparistaan tuli entinen.

Tyylilleen ja ehkä luonteelleenkin uskollisena Northug yhtyy kyllä mielipiteeseen ladun suhteen, mutta huomauttaa että menestyvän hiihtäjän kuuluu pärjätä kaikissa olosuhteissa. Hän myös lisää että jos olisi ollut kunnossa, hän olisi ilman muuta voittanut sillä kisan kulku suosi häntä.

Pekka L
07.03.2017, 17.21
Vai suosi kisan kulku Norttia. Eikös se just kitissyt että norjalaiset veti liian kovaa, kun heidän olisi pitänyt säästellä kuningas Petteriä loppukiriin?

ilmora
07.03.2017, 18.00
Norskit on kyllä huonoja häviäjiä. Vai että latusabotaasia. Ne hiihtäjät oli kuitenkin top 10:ssa, joten olipa vaikea ja hankala kilpailu?

OKS
07.03.2017, 18.27
Minä ymmärsin, että tässä nyt kritisoitiin sitä ennen loppusuoraa olevaa, huutokaarteen edessä olevaa kaarretta, jossa mm. Niskanen ja Heikkinen kaatuivat ja Sundby horjahti. J-mutkan kanssahan ei näissä kisoissa urheilijoilla tuntunut sen suurempia ongelmia olevan.

No niinpä nähtävästi olikin. Pitäisi lukea kunnolla ennen kommentointia. Toisaalta en kyllä näe tuossa stadionin mutkassa mitään sen hankalampaa. Pehmeä lumi taisi aiheuttaa osan kaatumisista ja sprintissä liika optimismi.

Gaastralta oikea ymmärrys tuohon esittämääni kaarrekritiikkiin, J-mutka on ihan ok. :)

OKS
07.03.2017, 18.33
Norskit on kyllä huonoja häviäjiä. Vai että latusabotaasia. Ne hiihtäjät oli kuitenkin top 10:ssa, joten olipa vaikea ja hankala kilpailu?

Kovillehan se ottaa, kun naisille neloisvoitto ja miehille ei yhtään mitalia. Siis näillä pitkillä matkoilla.

kuovipolku
07.03.2017, 21.51
Vai suosi kisan kulku Norttia. Eikös se just kitissyt että norjalaiset veti liian kovaa, kun heidän olisi pitänyt säästellä kuningas Petteriä loppukiriin?

Onhan se voinut jossain sellaistakin sanoa (tai sitten jossain on voitu kertoa hänen niin sanoneen), ei se mahdotonta ole. Referoimassani jutussa ei Northugilla kuitenkaan ollut valittamista muiden norjalaisten vauhdinpidosta.

Niin Northug kuin minäkin tarkoitimme tietenkin että kisan kulku suosi tai siis olisi suosinut huippukuntoista Northugia, mutta kun hän nyt sattui kuitenkin olemaan kaukana huippukunnossa, mitä hän ei ole erityisemmin salaillut.

PS Muuten Northug jatkoi Norjan päävalmentajan arvostelemista ja totesi ettei kenenkään pidä olla tyytyväinen joukkueen suoritukseen silloin kun miehet jäävät ilman kultamitalia normaalimatkoilla.

Googol
07.03.2017, 23.29
Vähän ihmetyttää tuo kaatumisille altis tiukka kaarre hiihtostadionin loppusuoran alussa. Mielestäni on urheilijoiden aliarvoimista, että tiukan latutaiston päätyessä heidät pakotetaan vielä tuohon sumppuun. Voimia saattaisi olla vielä tiukkaan loppukiriin, mutta horjahdus ja jopa kaatuminen ahtaassa paikassa romuttaa kaiken.

Tuohon on kokeiltu viime vuosina vaikka mitä variaatioita, mutta mikään ei ole oikein toiminut. Joskus on jopa haettu loppusuoralle lisämatkaa vetämällä latu kaarrekatsomon päälle, mutta MM-kisoihin sekään ei oikein hyvä vaihtoehto ole. Joten jäljelle jää vanhanmallin pyöreä (ehkä helpompi, mutta takaa tulevalla ehkä vielä huonommat mahdollisuudet ohittaa), nykyinen tai yksi tiukka mutka ja loppusuora viistosti halki stadionin (tosin kun pitää mahtua lähtö sekä perinteisen ja vapaan reitit (yhdistelmäkisassa), niin tila loppuu). Ei siihen vaan mahdu parempaa.

MacKonte
08.03.2017, 12.41
Kaikki hiihtäjät eivät muistaneet lähteä kotimatkalle:

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2352941

ilmora
11.03.2017, 16.00
Vaikka nyt ei Lahdessa enää ollakaan niin Kusti Kittilä hiihti äsken Holmenkollenilla toiseksi parhaana suomalaisena sijalle 25.

Onkohan täällä jossain yleiset urheiluhöpinät -ketjua?

LauriP
12.03.2017, 19.22
Parempi perseellään kuin turvallaan, ei tarvi peukuttaa.

Lähetetty minun SM-T905 laitteesta Tapatalkilla

usko juntunen
12.03.2017, 19.49
Vaikka nyt ei Lahdessa enää ollakaan niin Kusti Kittilä hiihti äsken Holmenkollenilla toiseksi parhaana suomalaisena sijalle 25.

Onkohan täällä jossain yleiset urheiluhöpinät -ketjua?
Hiihtojutut.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?33552-Hiihtojutut&p=2645524#post2645524