Näytä tavallinen näkymä : Mikä ajotietokone pyörään, GPS?
Moro,
Tarttisin gps-ajotietokoneen maantie- ja maastopyöräilyyn soveltuvaan käyttöön. Tähän mennessä ajeltu vain perinteisillä muutaman kympin Sigmoilla, että mistään "paremmasta" ei ole muuta kokemusta kuin nettifoorumit. Molemmissa pyörissä on omat, eri mallin, Sigmat.
Kaipaisin ajotieturilta ajonaikana näiden perus matka-, aika- ja nopeustietojen lisäksi sellaisia ominaisuuksia kuin auto start/stop, lämpömittari, yksi mittari useampaan pyörään-periaate, reittitiedot viimeistään tietokoneella ja mahdollisesti kartat ajon aikana.
Tähän mennessä olen lenkin päätteeksi naputellut exceliin perusajotietojen lisäksi ajetun reitin sanallisesti tyyliin Helsinki-Riihimäki- Tampere - Jämsä - Jyväskylä - Joutsa - Lahti - Helsinki ...Toki pikkasen lyhyempiä lenkkejä ajelen, mutta periaate noin :) Tästä manuaalisesta ja reitin osalta suht suurpiirteisestä tavasta kirjata ajettuja lenkkejä haluaisin päästä eroon.
Löytyykö sellaista laitetta, josta lenkin päätteeksi saisi helposti ja nopeasti tiedot suoraan johonkin ajopäiväkirjaan, missä näkyisi karttapohjalla ajettu reitti ja sen lenkin kaikki perustiedot (matka, nopeus, km jne jne)? Laitteet, missä on ajonaikana käytettävissä kartat, ei ole niin tärkeä, koska kännykkä on mukana ja sen kartoilla pärjää hyvin tiellä ja retkikartta-palvelu on loistava metsässä. Kuitenkin sujuva ajopäiväkirja atk-muodossa olis hyvä.
Pulssit, kalorit, kadenssit ym eivät niin kiinnosta, eikä muutenkaan mikään himotreenaus ole minun juttu, mutta jos nuo ominaisuudet laitteessa on, niin sitten olkoon. Perineinen renkaan pyörintään perustuva anturi-magneetti-mittaustapa on kai hyvä tarkkuuden puolesta verrattuna gps:ään, mutta ei toimi metsärymistelyssä kun osat karisee maahan tai rytinässä anturimagneetti-yhdistelmä menettävät sopivan hajuraon toisiinsa ja yhteys katkeaa. Toki, kerkensimpäs jo lukea paljon juttua myös näiden gps:ien ominaisuudesta hukata signaalia tuon tuosta. Jonkin verran tuntuu olevan ongelmaa myös valmistajien softapuolella, joten mitään kaatuilevaa bugihirviota en haluais.
Foorumilta olen yrittänyt tutustua ainakin Polarin V800, V650, M450-malleihin sekä Garminin pariin malliin. Budjetti on auki. Jos kunnon gps-pohjaista laitetta ei löydy, niin sitten mennään jollain max 50 € perumittarilla ja odotetaan evoluution vaikutuksia ajotietureiden saralla.
Itellä garmin edge. Pelaa stravan kanssa hyvin yhteen ja toimii kuvailemallasi tavalla.
Edit. eikä tartte pelata noiden magneettien kanssa kun nopeus tulee gepsistä.
Grandi66
20.02.2017, 07.48
Garmin Edge 820 tai 1000
yrittäjä itse
fillari10.blogspot.fi
Garmin Edge 1000. Tosin voi olla alkuun vähän tyhjäkäyttöä jos aikaisempi käyttötottumus on noin kivikautinen. Tervetuloa tänne informaatioyhteiskuntaan!
Löytyykö sellaista laitetta, josta lenkin päätteeksi saisi helposti ja nopeasti tiedot suoraan johonkin ajopäiväkirjaan, missä näkyisi karttapohjalla ajettu reitti ja sen lenkin kaikki perustiedot (matka, nopeus, km jne jne)?
Tähän käyttöön riittää Garmin Edge 20 https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/508487
Kovin on Garmin-painotteista. No mikäs siinä, täytyy tutustua vielä noihin tarkemmin. Edge 20 lompakkoystävällisin, 820 ja 1000 on sitten jo ihan eri hintaluokassa.
Kaikkein lompakkoystävällisintä lienee ladata älypuhelimeen Strava ja käyttää sitä suoraan. Perustoiminnot löytyy aika hyvin ja samalla tulee se ajopäiväkirjakin hoidettua. Toki jos statseja pitää päästä vilkuilemaan ajon aikana, niin tarvitsee jonkun pyöräkiinnikkeen (ja näytön pitäminen jatkuvasti päällä kuluttaa toki akkuakin melkoisesti, puhelin ei pärjää akkukestossa noille Garmineille). Jos pyörissä on yhä kiinni perus-Sigma, niin voi riittää että puhelin on taskussa tallentamassa matkaa Stravaan. Itse teen näin joskus kun en jaksa syystä tai toisesta ottaa Garminia mukaan.
paskalokki
20.02.2017, 15.13
..
Kaipaisin ajotieturilta ajonaikana näiden perus matka-, aika- ja nopeustietojen lisäksi sellaisia ominaisuuksia kuin auto start/stop, lämpömittari, yksi mittari useampaan pyörään-periaate, reittitiedot viimeistään tietokoneella ja mahdollisesti kartat ajon aikana.
..
Löytyykö sellaista laitetta, josta lenkin päätteeksi saisi helposti ja nopeasti tiedot suoraan johonkin ajopäiväkirjaan, missä näkyisi karttapohjalla ajettu reitti ja sen lenkin kaikki perustiedot (matka, nopeus, km jne jne)? Laitteet, missä on ajonaikana käytettävissä kartat, ei ole niin tärkeä, koska kännykkä on mukana ja sen kartoilla pärjää hyvin tiellä ja retkikartta-palvelu on loistava metsässä. Kuitenkin sujuva ajopäiväkirja atk-muodossa olis hyvä.
Pulssit, kalorit, kadenssit ym eivät niin kiinnosta, eikä muutenkaan mikään himotreenaus ole minun juttu..
Painin aikoinaan samojen ongelmien kanssa aloittaessani harrastusta. Ensimmäinen kesä taidettiin mennä puhelimen ja Sports Trackerin voimin, kunnes kuvioihin tuli mukaan juuri tuollainen Garmin Edge 20 -luokan, halvemman pään GPS-ajotietokone. GPS-jäljen sai talteen, sekä ajon aikana mainitsemiasi tietoja näkyviin.
Tulin kuitenkin aika lyhyen ajan jälkeen siihen tulokseen kun lenkkien pituudet kasvoivat ja löysin itseni uudestaan ja uudestaan mitä ihmeellisimmiltä teiltä ja paikkakunnilta, että kartat on saatava. Puhelimen kaivaminen taskusta jokaisessa mutkassa ja sieltä karttapohjan zoomailu oli liian haastavaa ja turhauttavaa.
Myin silloisen Edgen veke ja ostin Edge 800:n tilalle. Tuohon 800:een saa myös sykevyön, kadenssi- ja tehomittausanturin kiinni mitkä eivät yhdistyneet vanhempaan Edgeen. Niin vain tuli etenkin sykedatasta tärkeää seurattavaa, niin ajon aikana kuin jälkikäteenkin ja sen jälkeen on tullut vielä tehomittaus juttuun mukaan. Enkä pidä itseäni minään himotreenaajana enkä sellainen myöskään olekaan. Nälkä on vain kasvanut syödessä ja elämä olisi ollut yhdessä vaiheessa helpompaa jos olisin ostanut laakista ajotietokoneen mikä syö karttoja ja reittejä myös. Toisaalta myin tuon halvemman Edgen voitolla käytön jälkeen ja ostin Edge 800:n aika huokeaan hintaan, mutta silti.
Pomminvarma laite ollut, ei kaatumisia tai muitakaan bugeja. Urheilukellolla (esim. Polar M400, 100 eur) saat GPS-jäljen talteen, voit seurata ajon aikana sinua kiinnostavia tietoja ja tuohan toimii myös muissakin lajeissa. Sekä kellona, että aktiivisuusrannekkeena. Ja mukaan kuuluu sykevyö. Edge-sarjan mallit on enemmän spesifioitu pyöräilyyn, mutta sinun käyttöön käyvät halvimmasta päästä lähtien.
Se mitä tiedän nyt, jos olisin tuossa tilanteessa, ostaisin ajotietokoneen mihin saa karttoja ja reittejä, millä pystyy navigoimaankin tarvittaessa.
Vanhemman pään Edget (esim. 800) vaativat synkkautuakseen pilveen kaapeliyhteyden tietokoneeseen, mutta uusimmat hoitavat sen tarvittaessa BT:llä. Polar M400 menee BT:llä esim. puhelimen kautta pilveen tai piuhalla ladattaessa tietsikan kautta.
Kaikkein lompakkoystävällisintä lienee ladata älypuhelimeen ...
Garmineissa (ja varmaan muissa erillislaitteissa) on se hyvä puoli että niissä kestää akku paljon pitempään kuin puhelimessa sovellusta käytettäessä. Kerran jos toisenkin on käynyt niin että puhelimen akku on sipannut ennen kuin lenkki loppui. Siksi käytössäni on nykyään erillislaite.
Riippuu luurista, mun fillariluurissa LG40:ssä akku kestää ruutu päällä 8-10h (lentokonemoodissa, GPS päällä). Pikku Garmin 20 hyytyi vajaassa kolmessa tunnissa ja oli suunnistuskäyttöön kelvoton. En suosittele elleivät lenkit ole alle tuon 3h.
Kännykkä toimii kyllä hyvin kartta-/paikannuslaitteena, mutta vain hetkittäisellä käytöllä. Jatkuvassa käytössä näyttö päällä luulen, että 2-3 tuntia on maksimiaika, ja sittenkin 5" mötikkä tangossa esim risukossa rytistellessä ei oikein houkuttele. Talvella ja sateella kännykästä ei ole tankokäyttöön. Mieluusti pidän kännykän taukokäytössä karttaa zoomaillessa ja sen lisäksi pikaisia googlauksia varten ja pahimmassa tapauksessa hätäpuheluita varten.
Nälkä kasvaa toki syödessä ja kohta varmaan huomaan kiinnostuneeni pulssitiedoista, kadensseista ja ties mistä wattimittareista, mutta koitetaan nyt päästä käsiksi gps-seurannan pariin ja mahdollisiin karttoihin tien päällä ja metsässä.
Itse en ole mikään mittarifriikki mutta Polar M400 mittaa omasta mielestä kaiken tarpeellisen ja saa aivan riittävän hyvin tiedot purettua lenkin jälkeen. Riittää virtaa noin 10h. ja kellokäytössä muutaman kuukauden. Edullinen hankinta, n. 140€...
Liikuttava
20.02.2017, 20.53
Itseänikin kiinnostaisi kovasti tuollaisen ajotietokoneen hankinta. Tällä hetkellä käytössä on ihan hyvin toimiva Sigma, josta näkee ajetut kilometrit, kadenssin, nopeuden jne. Tässä vaan ärsyttää se, että maantielenkillä pitää tuntemattomalla seudulla ajaessa pysähtyä lähes jokaisen risteyksen kohdalle ja kaivaa kännykästä Google Maps esille.
Navigoinnin ja ennalta määrättyjen reittien seuraamisen lisäksi kiinnostaisi sykedata. Olen katsellut Garminin Edge 810 bundlea, jonka mukana tulisi siis langaton kadenssianturi ja sykevyö. Halvimmillaan tämän systeemin saisi n. 300 eurolla. Uudemman 820 bundlen saisi ilmeisesti 350 eurolla. En sitten tiedä mitä käytännön eroa näillä kahdella on, ainakin kosketusnäyttö vaikuttaisi olevan uudemmassa.
Iso asia, joka huolettaa, on näiden Garminien hinta-laatusuhde ja kestävyys. Netistä olen lukenut, että 810:ssa tietokone sekoilee kesken ajon ja sammuilee, eksyy reitiltä ym. Sykevyö kuluu kuulemma nopeasti ja pariston latauksen laskiessa sykkeet näyttävät päin honkia. En ainakaan itse viitsisi pulittaa satoja euroja ajotietokoneesta, joka ei edes toimi kunnolla. Voi toki olla, että sykevyötä on paranneltu uusimmissa malleissa. Olisi mukava lukea kokemuksia 800-sarjalaisista.
Garmin edge 800 palvellut hyvin. Nykyisin ei enää saatavilla, mutta uudemmat mallit (810/820) ovat muutenkin parempia tai sitten 1000 jos haluaa isomman näytön.
Navigointi, sykkeet, varoitukset sykkeen noustessa (tai tehon, jos on tehomittari), lokit jne ovat kivoja ominaisuuksia. Garminit vaativat magneetin kadenssia varten (jollei tule tuota tehomittarista) ja matka/nopeus on tarkempi magneetilla. Huonoissa olosuhteissa gps-jälki ainakin 800:lla voi olla vähän "sahalaitainen"/virhellinen, jolloin ajettu matkakin heittää vastaavasti. Eri juttu sitten onko sillä väliä, jos se heittää joskus 5%. Luokkaa 10% heitot ovat tuolla vanhallakin jo varsin hetkellisiä ja harvinaisia. Uudempien mallien voisi olettaa olevan merkittävästi parempia Glonass-tuen vuoksi.
Käyttöliittymänä pidän Garminsista, josta saa pyyhkäisemällä eri näyttöjä (esim. karta tai nopeus/kadenssi/matka). Näyttöihin haluttu data ja näyttöjen määrä on myös itse konfiguroitavissa ja myös kartan päälle saa vähän perustietoja. Joskus arvostaa jotain erilaistakin tietoa, kuten vaikka nousunopeus (metriä/tunnissa tms) mäkiosuuksilla, vaikka tasaisella haluaisi sen pois ja vain isot selkeät perusdatat jostain muusta.
Jos tavoite on data, joku 800-sarja on varmasti ok, jos haluaa käyttää paljon navigointia, voi 1000-sarjan isompi näyttö olla isokin lisäarvo. Kartatonta peliä en valitsisi itse missään olosuhteissa omaan käyttööni. Navigointi säästää kuitekin monelta harhaan ajolta, etenkin jos lenkkireitti kulkee vähän tuntematonta seutua tai käyttöä on myös kommutoinnissa tuntemattomammillakin seuduilla.
Halvan jonkun edge 20:n hommaaminen alkuun on mielestäni ihan järkevää niin näet oletko kiinnostunut enemmästä. Jos olet kovin epävarma niin katselisin käytettyjä. Jos harrastat muutakin kuin pyöräilyä niin suuntaisin rannelaitteisiin joita Suunnolla, Polarilla ja Garminilla kaikilla on monia. Käytettynä hommaisin kuten oman Garmin Forerunner 910XT:n kanssa tein (harrastan vähän kaikkea niin pelkkä edge ei oo ainoaksi mittariksi vaihtoehto).
Kenelläkään omakohtaista kokemusta Wahoosta: http://eu.wahoofitness.com/gps-bike-computer-elemnt
Täällä aika kattava katsaus värkkiin: https://www.dcrainmaker.com/2016/03/wahoo-elemnt-gps-bike-computer-in-depth-review.html
Kännykkä toimii kyllä hyvin kartta-/paikannuslaitteena, mutta vain hetkittäisellä käytöllä. Jatkuvassa käytössä näyttö päällä luulen, että 2-3 tuntia on maksimiaika, ja sittenkin 5" mötikkä tangossa esim risukossa rytistellessä ei oikein houkuttele. Talvella ja sateella kännykästä ei ole tankokäyttöön. Mieluusti pidän kännykän taukokäytössä karttaa zoomaillessa ja sen lisäksi pikaisia googlauksia varten ja pahimmassa tapauksessa hätäpuheluita varten.
Nälkä kasvaa toki syödessä ja kohta varmaan huomaan kiinnostuneeni pulssitiedoista, kadensseista ja ties mistä wattimittareista, mutta koitetaan nyt päästä käsiksi gps-seurannan pariin ja mahdollisiin karttoihin tien päällä ja metsässä.
Itsellä on kännykkä ollut tangossa kesät, talvet ja myös risukkorytistelyssä. Märemmillä keleillä huppu vaan päälle. Akunkesto yli 5 tuntia näyttö päällä.
Jossain vaiheessa mietin, että jos laittaisi kunnon ajotietokoneen, mutta olen todennut että nykyinen systeemi on paras minulle. Kännykkään kuitenkin saa ne sykkeet, kadenssit yms.. Ja näyttö on huomattavasti parempi kuin noissa halvemman pään ajotietokoneissa.
Saako noihin ajotietokoneisiin MML:n maastokarttoja väreissä?
Itsellä on kännykkä ollut tangossa kesät, talvet ja myös risukkorytistelyssä. Märemmillä keleillä huppu vaan päälle. Akunkesto yli 5 tuntia näyttö päällä.
Jossain vaiheessa mietin, että jos laittaisi kunnon ajotietokoneen, mutta olen todennut että nykyinen systeemi on paras minulle.
Omakin Garminin 520/820 hankinta muuttui vedenpitävän kännykkäkotelon hommaamiseen stemmiin. Teillä kun ajelen niin navigointitarve on pientä. Joskus kännykkä sammui näyttö päällä kuumuudessa mutta tuotakin saa vältettyä kun ei pidä näyttöä päällä koko aikaa jos ajaa tuttua pätkää tai jos seuraavaan mutkaan on kymmeniä kilsoja.
Kenelläkään omakohtaista kokemusta Wahoosta: http://eu.wahoofitness.com/gps-bike-computer-elemnt
Myin hiljattain Polar V650 pois ja ostin tilalle Wahoon. Toiminut täysin ongelmitta mitä olen ehtinyt käyttää. Ihan suositeltava laite.
Wahoo julkaisi tänään uuden pyörätietokoneen. Ominaisuuksiltaan samanlainen perus-Elemnt:in kanssa, mutta aerodynaamisempi muotoilu ja hiukkasen pienempi koko. (2.7" vs 2.2"-näyttö). Olen jo pitemmän aikaan harkinnut pyörätietokoneen ostoa maastoajoon ja Elemnt on jonkinaikaa ollut ykkösvaihtoehto. Nyt pitäisi vielä päättää ostaako normaalin Elemnt, vai tämän uuden Boltin. Käsitykseni mukaan joillakin on ollut ongelmia Elemntin ja antureiden kanssa, toisinaan katkonut yhteyttä joka ilmeisesti johtui piiritason ongelmasta.
Tämä kallistaisi päätöstä uudempaan, jossa todennäköisesti tämä ongelma olisi ratkaistu. Mietityttää vielä onko ruudun pienempi koko merkittävä miinus, verrattuna perus Elemnt:in tiilimäiseen ulkoasuun :)
http://eu.wahoofitness.com/devices/gps-elemnt-bolt
Tulee tilattavaksi tänään myöhemmin, jos ymmärsin oikein.
Reiska79
19.03.2017, 08.53
Lainaampa samaa puuta. Mulla hyvin palvellut vuosia (~5) Polarin CS300, mutta nyt (taitaa olla jo toinen) sykevyö sanonut työsopimuksen irti, vaikka paristokin uuteen vaihdettu. Olin jo lähdössä vyöostoksille, mutta mietin että vyötkin sen hintaisia, että voisihan samalla päivittää laitettakin hieman. Minulla pyöräily on kesän ykkösharrastus, mutta nautin ajamisesta (ainakin toistaiseksi, kun harrastusta jo 7 v takana) ainoastaan maanteillä ja vain hyvillä keleillä, eli sikäli mittareille ja näytöille ei kovin suuria vaatimuksia. Maastot ja reitit lähes poikkeuksetta tuttuja ja lenkit rajoittuvat yleensä max 2-2,5h. Tämän lisäksi sykettä seurailen mielelläni spinningpyörän päällä, juostessa - ja kuntosalillakin. Salilla erityisvaatimuksena, että mittarin saa ranteessa käännettyä "väärin päin" ilman että sykemittaus kärsii, jos vaikka kahvakuulia heiluttaa - ja muutenkin ranteen liikkeen takaamiseksi. Pyöräillessä taas olisi mukavin laittaa mittari (tai puhelin) tankoon. Käytännössä mittarilta odotan kaikin puolin toimintavarmuutta (sykkeen mittaus, satelliittien löytö & kohtuullista tarkkuutta GPS:ssä) ja sykkeen mittausta/näyttöä - sekän tiedon helppoa ulosottoa / siirtoa. Pyöräillessä seurailen myös mentyä matkaa, nopeutta/keskinopeutta ja reitin ulosotto GPSllä toki toimittava. Edellisen (/nykyisen) mittarin "päivän kunnon mukaiset" sykerajat ovat myös ihan ok, lähinnä jo siksi, että ne yleensä kertovat mitä tulossa. Yllättävän hyvin ovat ennustaneet hyvää/huonoa päivää, jota ei ihan aina tunne lenkille lähdössä jäsenissään. Jos mittari vielä kävisi kellona ja antaisi (päivän mittaan) jotain palautetta stressi-/palautumistasoista, niin olisi vielä parempi. Kadenssia ja tehoja en ole ainakaan vielä osannut kaivata, vaikka kadenssit löytyisi nykyisestäkin mittarista, kuten pitkälti kaikki tarpeellinen. Lisäarvoa toki toisi, jos vähän isommalta näytöltä ja useampaa dataa kerralla pystyisi seuraamaan - tai vaikkapa hieman suunnistamaan silloin harvoin kun oudoilla seuduilla.
Eli onko tähän käyttötarkoitukseen suositella sopivaa mittaria, tai vaikka samalla sykevyöllä toimivaa kahta pakettina? Katselin että 3XX € budjetilla näyttää jo monenlaista mittaria saavan, joten se voisi olla suuntaa antava budjetti. Pelkkään pyöräilyyn sopivia kalliita erikoismittareita en ehkä lähtisi hommaamaan, koska talvella kuitenkin mennään muilla lajeilla - ja osin kesälläkin. Muutama spesifinen kysymys vielä:
- löytyykö mittareita, jotka pystyvät mittaamaan sykkeen sekä ranteesta (esim. juostessa / muuten päivän aikana) että myös sykevyöstä (pyörälenkillä mittari tangossa)? Tai pystyykö vaihtoehtoisesti ranteesta sykkeen mittaavan (kaikki oleelliset) tiedot siirtämään reaaliaikaisesti treenin aikana pyörän tangossa olevaan puhelimen sovellukseen?
- mittaavatko ranteesta sykettä mittaavat mittarit sykkeen myös jos kello ranteessa käännetty "väärin päin", eli kellotaulu kämmenen puolelle?
- onko olemassa android-ohjelmistoja, jotka mittaisivat ja näyttäisivät lenkin aikana vyöstä sykkeen, sekä samalla matka- ja nopeustietoja suht luotettavasti? Tämä ajatuksella että pyöräillessä olisi kännykkä tangossa ja muulloin "oikea" sykemittari ranteessa?
Nopeasti Sport-tiedjestä katselin että Polarilta löytyy esim. V800, M600, M400 (vaikka M450n kanssa). Tom Tomilta Runner 3, Garminilta Forerunnereita ja Multisport Fenixiä jne. Olisko esim. joku noista toimiva vehje käyttötarkoitukseen - ja saisiko rannevehkeen ja/tai sykevyön kaveriksi android-puhelimeen jonkun appsin, jonka kanssa seurailla lenkin aikana paremmin dataa pyöräillessä? Lähtökohtaisesti toiveena olisi kuitenkin rannemallinen "kello", jonka voisi pyöräillessä siirtää ohjaustankoon, tai josta (mittarista tai sykevyöstä) saisi datan puhelimen näytölle pyöräilyn aikana. Jonkunlaista lisäarvoa, jos mittarissa olisi edes jotain päivän kunnosta/palautumisesta osviittaa antavaa infoa. Pelkät pyöräilyyn suunnatut isot lätyt ei innosta, varsinkaan jos perusdatan (syke, matka nopeus) saisi puhelimen näytölle ajon aikana. Toki kohtuuhintainen (1XX€) mittari, joka lukisi rannevehkeen tai sykevyön datan reaaliajassa voisi asiansa ajaa. Ja jos kahden mittarin komboa tarjotaan, niin mielellään sellaiset, joiden data seurattavissa samalla sovelluskella treenipäiväkirjassa. Suosituksia?
Mulla on nykyinen Suunto niin Ambit3 Peak Sapphire, mittaa vyöllä - hyvä kello. Sitten on 1,5 v vanha Apple Watch, mittaa ranteesta ja näkyy datat hyvin iPhonella - on toiminut aivan hyvästi. Talvikäyttöä olen tehnyt vain Suunnolla. Entinen Suunto on X6HRM, jossa ei ole mitään gepsejä. Sitten pyörään on Garmin Edge 1000, ihanan kallis, kun laittaa anturit kaikkiin fillareihin ja pidikkeet. En käytä sitä talvella, säästelen sitä että toimisi pitkään ja talvimatkat ovat niin paljon lyhyempiä ettei ole oikein tarvetta mittailla kaikella. Viime kesän fillarireissulla Nurmijärvi-Lahti-Sysmä-Luhanka-Joutsa-Kangasniemi-Hankasalmi-Konnevesi-Vesanto-Keitele (pahoista sadepäivistä johtuen matka tyssäsi Keiteleelle reilun 200 km päähän maalista Kalajoella, ei harmittanut, kun tilanne oli mikä oli - en halunnut sairastua ja kärsiä, kun oli niin kiva reissu jo takana); niin olivat ajaessa Garmin ja Suunto päällä, eniten iloa oli jälkikäteen Suunnosta. Garmin oli ajaessa tärkeä, oli mukava nähdä minkä matkan päässä on tärkeä risteys ja siten rytmittää huileja, syömisiä koko päivää. Latasin aurinkopaneelilla kaikki vehkeet, Anker PowerPort Solarlite, löytyy hyvin netistä ja tilasin eBaystä. Kannattaa ostaa se 3 paneelinen sitten, tuo pienempi on kiva, mutta tehoa saisi olla enemmän, toki sain kaikki vara-akut ja muut ladattua, mutta ei ollut yhtään liikaa kapasiteettiä. On erinomainen paneeli, helppo käyttää ja luotettava. Paras latausteho tulee suoralla auringolla, mutta pilvipoutakin riitti lataamaan, se vaan kesti pidemmän aikaa. Iso 6S Plus iPhone latautui noin oliko 3 vai 4 h. Lumia 925 latautui noin 2,5 h. Eli ei tuo ole mikään lelupaneeli. Aina oli ajaessakin joku latauksessa peräkärryn Bob Ibex päällä. https://www.anker.com/products/A2422011
Saako noihin ajotietokoneisiin MML:n maastokarttoja väreissä?
Tuolta (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44749-Kartat&p=1875659#post1875659) ketjusta löytyy muistaakseni myös ohjeet, miten se tehdään.
Juha Lehtinen
19.03.2017, 11.30
Nopeasti Sport-tiedjestä katselin että Polarilta löytyy esim. V800, M600, M400 (vaikka M450n kanssa). Tom Tomilta Runner 3, Garminilta Forerunnereita ja Multisport Fenixiä jne. Olisko esim. joku noista toimiva vehje käyttötarkoitukseen - ja saisiko rannevehkeen ja/tai sykevyön kaveriksi android-puhelimeen jonkun appsin, jonka kanssa seurailla lenkin aikana paremmin dataa pyöräillessä? Lähtökohtaisesti toiveena olisi kuitenkin rannemallinen "kello", jonka voisi pyöräillessä siirtää ohjaustankoon, tai josta (mittarista tai sykevyöstä) saisi datan puhelimen näytölle pyöräilyn aikana. Jonkunlaista lisäarvoa, jos mittarissa olisi edes jotain päivän kunnosta/palautumisesta osviittaa antavaa infoa. Pelkät pyöräilyyn suunnatut isot lätyt ei innosta, varsinkaan jos perusdatan (syke, matka nopeus) saisi puhelimen näytölle ajon aikana. Toki kohtuuhintainen (1XX€) mittari, joka lukisi rannevehkeen tai sykevyön datan reaaliajassa voisi asiansa ajaa. Ja jos kahden mittarin komboa tarjotaan, niin mielellään sellaiset, joiden data seurattavissa samalla sovelluskella treenipäiväkirjassa. Suosituksia?
Itselläni on pyöräilykäytössä Garminin Edge 1000. Hiljattain ostin kävely ja satunnaiseen hölkkä/juoksulenkille Polarin M200 sykemittarin. Tuo mittaa sykkeen ranteesta ja tarvittaessa myös sykevyöstä. Kännykässä oleva Flow sovellus ottaa tiedot kännykästä vastaan, sovellus täytyy tosin ensin avata. Ilmeisesti tuon saa myös ohjaustankoon kiinni polarin perustankokiinnikkeellä joka kiinnitetään kumisilla o-renkailla. Kattavasti näyttäisi infoa mittarista siirtyvän. Polarin sovellus arvioi lenkkiä ja antaa palautetta jonka voi lukea harjoituspäiväkirjasta.
Reiska79
24.03.2017, 16.50
En tiedä vieläkö pysyy puun aiheessa, mutten löytänyt parempaankaan ja kun tässä jo aloitin. Eli pienen tutkimuksen jälkeen ajatuksena että hommailen rannevehkeen, noin budjettiin ~300 €. Tällä hetkellä potentiaaliset mittarit (kutakuinkin fiilis-järjestyksessä):
1) Suunto Ambit 3 Sport
2) Polar V800
3) Polar M400 (budjettiin mahtuisi tarpeen tullen kaveriksi vielä V650 tai M450)
4) Garmin Forerunner 235 (/735, jos löytyisi hyvään hintaan)
Onko näistä antaa suosituksia, tai jotain mitä ehdottomasti jättää pois laskuista. Onko Suunnon laitteissa laatu ja toimintavarmuus muiden valmistajien tasolla? Entä onko Polareissa jotain sanomista? Garminit ylihintaisia ominaisuuksiinsa nähden?
Tärkeimmät kriteerit:
- laitteen toimintavarmuus ja käytön helppous (sis. tiedonsiirto palveluun, josta pystyy treenejä hieman seuraamaan... tällä hetkellä pudonnut kelkasta ja synkkaan vain websyncillä vanhan Polarin CS300:n)
- hyvät ominaisuudet pyöräillessä (ja samalla varmasti myös juostessa), kadenssia ja voimaa en seuraa vielä, mutta ei poissuljettua jatkossa, eli tuki niille olisi plussaa
- toivomus saada järkevästi lenkin aikainen seuranta sykkeelle, nopeudelle, ajetulle matkalla, muut tiedot plussaa (joko mittarin kiinnitys ohjaustankoon, tai data luurista esiin)
- toimiva ohjelmisto, jolla analysoida hieman tekemisiä... ilmeisesti tänä päivänä järkevin synkata vehje jonkun Stravan tai muun ohjelmiston kanssa (joista täältä pintapuolisesti lukenut, en muuten tutustunut)
- hinta/laatu
- ehdoton plussa, jos mittarilla mitattavissa palautumisen taso jotenkin, käsittääkseni ainakin Ambit 3:ssa onnistuu(?), onko tämä ominaisuus muissa?
- hakusessa selkeästi ensisijaisesti hyvä rannelaite - ja siihen kaveriksi "oikea" pyöräilytietokone vain jos budjettiin jää tilaa ja siitä selkeästi lisäarvoa (vs. androidin sovellukset, joista minulla ei vielä mitään käryä)
Kiitokset, jos joku ottaa kantaa noihin vaihtoehtoihin. Hyvää (halpa & luotettava) hankintapaikkaakin saa ehdottaa... Tarkoitus olisi laittaa tilaus sisään mahdollisimman pian, sillä tällä hetkellä ei mitään vehjettä käytössä polarin vyön lauettua ja olo siksi hyvin orpo.
Kyl nois polareissaki on palautumisen taso. M400:sessa näkee vaan flow palvelussa. Ei suoraa kellosta.
Kyllähän mie nuista comboista laittasin M400 muuhun lenkkeilyyn ja V650 fillarille. Kätevästi kummastaki syncaus samaan palveluun.
M400 ollu itellä tankoon laitettuna mutta akku lopahtaa yli 5h lenkeillä. Kerran käyny takuuhuollossa mutta ei haittaa ku takuu hoituu saumattomasti ja viikossa tais tulla takas.
Ambit3 Sportin akku on heikompi mitä Peakin, kertoneet tällä foorumilla. Siitä budjettiin, rannekkeen voi vaihtaa. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/12814/gtdfh/Suunto-Ambit3-Peak-Sapphire-Blue-HR-GPS-kello-sykevyolla
Reiska79
26.03.2017, 14.22
Tuli napattua M400 punaisena, kun oli sen verran hyvässä tarjouksessa. Saa budjettiin ostettua myöhemmin vielä V650:n ja tällä pääsee varmasti vähintäänkin alkuun. Ei nyt varmasti mikään suuri edistysaskel CS300:n jälkeen, mutta periaatteessa laite tuli melkein sykevyön hintaa, eikä mistään kisaajasta ole kyse, joten lähdetään tällä kokeilemaan. tämä vehje kuitenkin positiivista palautetta saanut paljon. Ja kun omat lenkit rajoittuu pariin tuntiin, niin eiköhän tuolla akullakin alkuun pääse. Ei ole suuri menetys, jos jossain välissä haluaa tämän päivittää. Varmaan tuo V650 tosin tuli maantiekauden auetessa tähän kaveriksi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.