Näytä tavallinen näkymä : Motoonetin kiekonkasaustyökalut
Onkos raadilla kokemuksia / mielipiteitä Motonetin työkalujen toimivuudesta / laadusta. Esimerkiksi pinnojen "jäykkyys" mittarista
http://www.motonet.fi/fi/tuote/385409/Super-B-pinnamittari
Nuo nippeliavaimet lienevät peruskamaa????
Esim:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/385411/Super-B-nippeliavain-330-mm-130-vihrea
http://www.motonet.fi/fi/tuote/385410/Super-B-nippeliavain-323-mm-127-musta
http://www.motonet.fi/fi/tuote/385412/Super-B-nippeliavain-345-mm-136-punainen
Minusta tämä pinnankireysmittari on laadukkaan oloinen. Vastaa hyvin kireyden muutoksiin, eli pienikin kiristys näkyy mittarissa niinkuin pitääkin.
Tuolla Motonet nippeliavaimella olen niputtanut yhden etukiekon. Ihan toimiva avain ja ei leuat ainakaan yhden kiekon kasauksesta pyöristyneet.
Tuo pinnamittari näyttää ihan suoralta kopiolta Parktoolin vastaavasta. Toimii varmaan ihan hyvin ja pääasia on että löytää kiekosta pinnojen kireyserot.
Tuolla Motonet nippeliavaimella olen niputtanut yhden etukiekon. Ihan toimiva avain ja ei leuat ainakaan yhden kiekon kasauksesta pyöristyneet.
...pääasia on että löytää kiekosta pinnojen kireyserot.
Eikös tuon kuule korvalla... Siis erot. Ainakin ite kaipaaan tuota mittaria kertomaan perustasoa, jolle nuo virittää...
Ei tuon tyypppisten mittarien absoluuttisiin lukemiin voi paljoa luottaa. Paitsi tietysti jos vähän väliä kalibroi jossain. Mutta voi toki ottaa toisesta kiekosta referenssiluvun tai laittaa 150kg roikkumaan pinnaan ja tarkastaa siitä.
Oppes, kuulee aivan riittävän hyvin...
Eikös tuon kuule korvalla... Siis erot. Ainakin ite kaipaaan tuota mittaria kertomaan perustasoa, jolle nuo virittää...
Ainakaan oma korva ei kyllä ole lähellekkään mittarin tarkkuinen. Lisäksi mittari on huomattavasti nopeampi käyttää, eikä pidä ääntä.
mhelander
19.02.2017, 18.14
mites te "soitatte" noita pinnoja korvakuulokiristyksessä? lyötte jollain vai näppäilette? en ole koskaan moista kokeillut ja kuulostaa mielenkiintoiselta
Ihan pinna-avaimella koputellen lähelle nippaa.
Tässähän ei tarvita uber-tarkkaa mittausta tai sävelkorvaa, hakee sävelen tai kireyden vastaavasta valmiista kiekosta ja sitten pyritään saamaan kaikki pinnat tasakireydelle ensin (per puoli jos on takakiekko tai levyjarrut).
Vasta sitten heitot pois ja niin että yritetään säilyttää se tasakireys. Näin saadaan suora ja kestävä kiekko.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Muutaman kerran ammattimies tehnyt itselleni kiekot ja ei kyllä moista mittaria käytetty. Kaipa sellaiset juuri harrastajia varten on tehtykin kuten monet muutkin vekottimet.
Olen pari kiekkosettiä kasannut Motonetin vihreällä nippeliavaimella. Mielestäni mainio avain.
Kovasti tekisi mieli hankkia pinnamittari mutta vielä en ole raaskinnut hinnan vuoksi. Toistaiseksi olen käyttänyt yhtä DT Swissin tehdaskiekkoa referenssinä ja verrannut näppituntumalla kireyksiä siihen.
Muutaman kerran ammattimies tehnyt itselleni kiekot ja ei kyllä moista mittaria käytetty. Kaipa sellaiset juuri harrastajia varten on tehtykin kuten monet muutkin vekottimet.
Gerd Schraner, kirjoittanut mm. Art of wheelbuildingin ja tehny piljoona kiekkoa ammattilaisille sun muille elikkäs ihan guru, myöntää tuossa kirjassaan ettei pysty millään tasolla kilpailemaan pinnamittarin kanssa. Luuli pystyvänsä, mutta mittari todisti toisin.
Takakiekko on ainakin ristiin pinnoitettu ja jokainen pinna koskettaa toista pinnaa. En oikein usko, että tuollaisia ristissä olevia pinnoja kilauttelemalla ja kuuntelemalla pääsee samoihin tarkkuuksiin kuin mittarilla. Toisaalta mittarilla homma voi kestää ikuisest kun alkaa tosissaan tehdä täydellistä kiekkoa...
Takakiekko on ainakin ristiin pinnoitettu ja jokainen pinna koskettaa toista pinnaa. En oikein usko, että tuollaisia ristissä olevia pinnoja kilauttelemalla ja kuuntelemalla pääsee samoihin tarkkuuksiin kuin mittarilla. Toisaalta mittarilla homma voi kestää ikuisest kun alkaa tosissaan tehdä täydellistä kiekkoa...
Mittarin kanssa oppii aika nopeasti kääntämään kerrasta oikean verran nippeliä. Siis jos pitää kirrata pari numeroa, niin opit minkä verran nippeliä pitää pyöräyttää. Toinen oikeasti nopeuttava apuväline on heittokello, vaikka sekin kuulostaa äkkiä turhalta tarkkuudelta, niin ainakin minua aloittelijana se helpottaa sairaan paljon. Käytännössä tiedät kerrasta mitä pinnoja kiristää ja miten paljon.
Pistää mikin ja kattoo tietokoneesta jollain äänisoftalla taajuuden? :)
Pistää mikin ja kattoo tietokoneesta jollain äänisoftalla taajuuden? :)
Minusta tähän oli olemassa jo iPhone softakin.
Harryupp
21.02.2017, 10.57
Sitä vähemmän pinnoja kiekossa sitä enemmän apua pinnankireysmittarista. Minä en pahemmin tarvitse mittaria kun rakennan 28 - 36 pinnan kiekkoja, mutta silloin kun kiekossa on 24, 20, tai 16 pinnaa alkaa jo mittarista olla hyötyä. Nuo nippeinavaimet ovat kyllä ihan toimivat. Ammattikäytössä kuluvat ehkä hiukan nopeammin kuin Parksin vastaavat mutta omassa käytössä kestävät varmaan pitkään.
Miten raati arvostelee Motonetin rihtauspukin?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/385401/Super-B-rihtauspukki
Muutaman kerran ammattimies tehnyt itselleni kiekot ja ei kyllä moista mittaria käytetty. Kaipa sellaiset juuri harrastajia varten on tehtykin kuten monet muutkin vekottimet.
Shock Therapyn Toikka kertoi lopettaneensa kiekkojen kasaus laskun, jossain useamman tuhannen jälkeen ja häneltäkin silti löytyi tuo Parktoolin kireysmittari. Häneltäkin varmasti onnistuu ilman, mutta ilmeisesti mittarista on silti hyötyä:rolleyes:.
Miten raati arvostelee Motonetin rihtauspukin?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/385401/Super-B-rihtauspukki
Tämä on kyllä mielenkiintoinen hinnaltaan. Näinköhän läpiakselikiekot saa kiinni? Sopiikohan 190mm läskinapa ja leveä vanne?
Jsavilaa
21.02.2017, 12.03
Miten raati arvostelee Motonetin rihtauspukin?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/385401/Super-B-rihtauspukki
Jonku reipas 10 settiä tuolla kasannu ja ihan on toimiva vaikkei hirveän jämäkkä. Miinuksena että ei mene kuin qr ilman askartelua ja yli 142millistä en ees yritä sovittaa.
heikki53
21.02.2017, 12.04
Miten raati arvostelee Motonetin rihtauspukin? http://www.motonet.fi/fi/tuote/385401/Super-B-rihtauspukki
En tiedä juuri tuosta mallista, vähän peltisen oloinen on. Itselläni oli ensin Minouran halpis ja sitten tämä (jota muutama vuosi sitten Rose myi omalla nimellään halvemmalla) https://www.rosebikes.de/artikel/park-tool-ts-22-profi-zentrierstaender/aid:2668114.
Kaikilla noilla saa suoran kiekon -myös halpis malleilla, ongelma on saada kehä keskelle, koska joka kerran kun kiekon asentaa pukkiin nuo mittauspäät liikkuvat hieman (eivät asetu täsmälleen samaan piakkaan uudestaan). Halvemmissa enemmän ja tukevammissa vähemmän, mutta koskaan ei voi olla varma, että ne ovat ja pysyvät keskellä (paitsi jollain Dt Swissin rihtauspukilla). Eli lisäksi tarvitaan joku tämmoinen https://www.rosebikes.de/artikel/minoura-zentrierlehre/aid:23084.
edit: onhan se Rosella edelleenkin: https://www.rosebikes.de/artikel/rose-2-zenta-xl-zentrierstaender/aid:713703?channable=e12368.NzEzNzAz
Edullisista rihtauspukeista voin suositella tätä:
http://www.parktool.com/product/home-mechanic-wheel-truing-stand-ts-8
Hyvin yksinkertainen ja erittäin tukeva. Pukkiin mahtuu vielä 170mm fatbike napa. 190mm napa ei muistaakseni enää mahdu.
Kehän keskittäminen tapahtuu yksinkertaisesti kääntämällä kiekko pukissa.
Tuohon pinnojen "soittelemiseen". En väitä olevani mikään pianon virittäjä mutta kaveri, joka tuota kiekonrakennuksen minulle opetti, havainnollisti ja opetti juuri tuon ja mielestäni kyllä merkitykselliset erot kireydessä kuulee selvästi kun noita pimputtaa vaikkapa ruuvarilla. Välillä ottaa sitten referenssin mittarilla. Toki huomioitava se, että soi eri taajuudella eri puolilla.
Tuohon pinnojen "soittelemiseen". En väitä olevani mikään pianon virittäjä mutta kaveri, joka tuota kiekonrakennuksen minulle opetti, havainnollisti ja opetti juuri tuon ja mielestäni kyllä merkitykselliset erot kireydessä kuulee selvästi kun noita pimputtaa vaikkapa ruuvarilla. Välillä ottaa sitten referenssin mittarilla. Toki huomioitava se, että soi eri taajuudella eri puolilla.
Sävelkorva vaikuttaa paljon siihen, kuinka pienet erot pystyy havainnoimaan. Itse olen huomannut, että minä en kykene edes kovinkaan suuria eroja kuulemaan äänen perusteella, joten minun on pakko käyttää mittaria. Aikaisemmin kasasin kiekot korvakuulon avaulla ja kun hommasin mittarin ja mittailin pinnojen kireuksiä vanhoissa kiekoissa havaitsin aivan liian suuria heittoja pinnojen kireyksissä, joita en silti pystynyt kuulemaan äänen perusteella, mutta toisaalta tiedän, ettei minulla ole minkäänlaista sävelkorvan tapaistakaan.
En ole kokeillut kiekkojen kanssa, mutta luulen, että puhelimeen ladattava kitaranviritysappi toimisi sävelkorvan korvikkeena hyvin. Kerran jouduin hiukan eri pituisista jämäpinnoista kiekkoa kasatessani turvautumaan korvakuuloon ja lopputulos oli käytettyihin osiin nähden ok. Normaalisti kasaan kiekon niin, että kiristän nippelit kaikki pinnan kierteeseen saakka ja siitä sitten etenen puoli kierrosta kerrallaan kunnes näppituntumalla sopiva kireys on saavutettu. Sitten tietty rihtaus suoran kiekon aikaansaamiseksi. Tätä jälkimmäistä tekniikkaa ei voi käyttää, jos pinnat ovat kaikki vähän eri pituisia.
Eikös pääasia ole harrastus ja se, että kiekko syntyy itseä tyydyttävästi. Jokainen tavallaan, työkaluillaan ja varmaan osin uskollaan - ehkä sitten sävelkorvallaankin. Yhtä ainoaa oikeaa tapaa ei varmaan ole.
orc biker
23.02.2017, 02.33
Soinnin erot ovat yksi asia, mutta mitä se tietty sointi tarkoittaa jännitteenä? Kas, siinäpä pulma. Suosittelen todellakin jännitemittarin käyttöä.
Soinnin erot ovat yksi asia, mutta mitä se tietty sointi tarkoittaa jännitteenä? Kas, siinäpä pulma. Suosittelen todellakin jännitemittarin käyttöä.
Jep, aika hifistelyksi menee. Mutta joku on tähänkin aiheeseen syventynyt. Olikos tämä jo tänne linkitetty?
http://www.sheldonbrown.com/spoke-pitch.html
orc biker
24.02.2017, 17.50
Jep, aika hifistelyksi menee. Mutta joku on tähänkin aiheeseen syventynyt. Olikos tämä jo tänne linkitetty?
http://www.sheldonbrown.com/spoke-pitch.html
Siis tarkoitin sitä, että miten muuntaa voiman yksiköksi taajuus. Kai senkin voi laskea, mutta aika konserttipianisti saa olla, että pystyy näppäilemään ja kuulemaan taajuudet niin hyvin, että niistä saa sitten jollain laskukaavalla vielä vaikka 110 kgf eli noin 1100 N.
Toisin sanottua asiassahan on kaksi puolta: pinnojen oikea absoluuttinen kireys ja pinnojen toisiinsa nähden oikea suhteellinen kireys. Taajuuden erot kuulostelemalla normaali ihminen pystyy korkeintaan saamaan selville jälkimmäisen. Kuinka moni tunnistaa vielä sen nuotin absoluuttisen taajuuden ja osaa laskea siitä omille pinnoilleen sitä vastaavan jännitteen? Ei kovin moni. Itse en ikinä lähtisi moista edes yrittämään, koska eivät minun korvani sellaiseen pysty.
Tuossa linkin takana puhutaan optimaalisesta jännityksestä, mutta sehän on riippuvainen kiekosta. Eri vanteille suositellaan erilaisia jännityksiä.
Jos yhtään vakavissaan aikoo rakentaa kiekkoja, niin jännitysmittari on hyvä olla olemassa. Toki tarpeeksi monta rakentaessa varmasti tulee jo näppituntuma siihen jännitykseen, että mitä se on ja mitä sen kannattaisi olla, mutta silloin puhutaan jo työkseen rakentamisesta, jossa se tuntuma muodostuu satojen tai tuhansien kiekkojen kasaamisen kautta. Silloin tällöin kasatessa sellaista tuntumaa ei tule.
Mitesbkun pinnoja on eri paksuisia, ohennettuja, litteitä.. Ne kaikki soi samalla kireydellä eri taajuudella ja vieläpä tuntuu erilaiselta, niin äkkiseltään luulisi, että mittari on välttämätön oikean kireyden saamiseksi. Vertailuun korva toimii kyllä.
nih..
Sopiva kireysalue on loppujen lopuksi aika laaja ja sille sopivalle alueelle käytännössä päätyy aika automaattisesti. Alkaa pinna kiertyä ja homma muutenkin olla tuskasta siinä vaiheessa kun aletaan mennä liian korkealle. Kyllä kuuntelusysteemillä ihan riittävän hyviä kiekkoja saa, niinhän niitä on miljoonia tehty. Mittarilla pääsee parempaan tulokseen, mutta onko sillä sitten merkitystä muuten kuin tyytyväinen olo pääs sisällä.
Siis tarkoitin sitä, että miten muuntaa voiman yksiköksi taajuus. Kai senkin voi laskea, mutta aika konserttipianisti saa olla, että pystyy näppäilemään ja kuulemaan taajuudet niin hyvin, että niistä saa sitten jollain laskukaavalla vielä vaikka 110 kgf eli noin 1100 N.
Tähän on itseasiassa olemassa puhelin sovelluksia. Kokeilin aikaisemmin Android sovellusta tuohon ja totesin, että se toimi joten kuten, mutta käyttö oli sen verran hankalaa, että ostin Parkin mittarin.
Sopiva kireysalue on loppujen lopuksi aika laaja ja sille sopivalle alueelle käytännössä päätyy aika automaattisesti. Alkaa pinna kiertyä ja homma muutenkin olla tuskasta siinä vaiheessa kun aletaan mennä liian korkealle. Kyllä kuuntelusysteemillä ihan riittävän hyviä kiekkoja saa, niinhän niitä on miljoonia tehty. Mittarilla pääsee parempaan tulokseen, mutta onko sillä sitten merkitystä muuten kuin tyytyväinen olo pääs sisällä.
Sopivan kireysalueen laajuuteen vaikuttaa huomattavasti navan mitoitus ja pinnojen lukumäärä. Joidenkin takanapojen kanssa (esim. Powertap GS) toimiva kireysalue on hyvin kapea.
Sopiva kireysalue on loppujen lopuksi aika laaja ja sille sopivalle alueelle käytännössä päätyy aika automaattisesti. Alkaa pinna kiertyä ja homma muutenkin olla tuskasta siinä vaiheessa kun aletaan mennä liian korkealle. Kyllä kuuntelusysteemillä ihan riittävän hyviä kiekkoja saa, niinhän niitä on miljoonia tehty. Mittarilla pääsee parempaan tulokseen, mutta onko sillä sitten merkitystä muuten kuin tyytyväinen olo pääs sisällä.
Omaan käyttöön ja jälkikasvulle olen kasannut matalan tason (ellei peräti matalimman) kiekkoja pelkästään näppituntumalla ja korvakuulolla, en lähde asiasta sen vaikeampaa tekemään millään lisälaitteella. Lopputulos on joka kerta ollut hyvin tyydyttävä. Nuottikorvaa ei lain, kuulo riittävän hyvä myös piano pianissimo.
orc biker
25.02.2017, 18.49
Sopivan kireysalueen laajuuteen vaikuttaa huomattavasti navan mitoitus ja pinnojen lukumäärä. Joidenkin takanapojen kanssa (esim. Powertap GS) toimiva kireysalue on hyvin kapea.
Sehän on usein hyvin kapea, koska vasen puoli pitää saada riittävän kireäksi, mutta toisaalta ei mielellään ihan älyttömästi laittaisi oikealle (yli valmistajan suositusten). Esim. vasemmalla voi olla 80 kgf ja oikealla 120 kgf. Alkaa olla jo aika löysä, jos vasemmalta enää laskee, varmaan kiertyvät pinnat jo helpommin auki, mutta toisaalta ei ole paljon vara enää mennä toiseenkaan suuntaan, koska alkavat jo pinnat helposti kiertyä kiristäessä ja ainakin valmistajan suositukset vanteen kestävyydelle ylittyvät. Tällaisten napojen kanssa haluan vasemman puolen mahdollisimman kireäksi. Hankala olisi tehdä ilman mittaria.
Motonetin pinnamittarissa tulee muuten nykyään taulukko kireyksiin mukana. Tuskinpa tämä nyt mitenkään tarkka on, mutta ainakin suuntaa-antava.
https://c1.staticflickr.com/3/2919/33010953620_3d82b6ab17_h.jpg
Edit: Aika tontille olen näköjään säätänyt jännitykset ilman taulukkoakin. Takana vetopuolella taulukon mukaan vetopuolella 100kg ja ei-vetopuolella 71kg.
Miten raati arvostelee Motonetin rihtauspukin?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/385401/Super-B-rihtauspukki
Jonku reipas 10 settiä tuolla kasannu ja ihan on toimiva vaikkei hirveän jämäkkä. Miinuksena että ei mene kuin qr ilman askartelua ja yli 142millistä en ees yritä sovittaa.
Ärsyttävää kun tuotetiedoissa ei mainuttu tätä ettei sovi käytännössä kuin ohuille pikalinkkuakseleille. Totesin tämän nyt sitten kotona kun maastopyörän boost läpiakselikiekkoa meinasin oikoa. Eikun palautukseen. Myyntikuntoinen onneksi kun asia selvisi nopeasti.
Ja se rihtaus sitten kuten ennenkin eli pyörässä kiekko kiinnitettynä säheltäen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.