PDA

Näytä tavallinen näkymä : Paras öljy vaihde (ja jarru?) vaijereille pakkasille...?



Golem
19.02.2017, 07.14
Mikä on teidän mielestä paras tapa öljytä vaihteiston ja kenties jarrujenkin vaijerit (joita suojaa osalta se vaijerikaapeli) niin että vaijerien jäätymisongelmat minimoituisi...?

- joku pyörähuoltaja suositteli teflonöljyä tai lukkosulaa. Alla vaihtoehtoja joita mulla tulee mieleen:

- teflonöljy
- aseöljy
- lukkoöljy
- lukkosula
- vaseliinispray
- polkupyörän ketjuöljy


Nyt ku oon vähän googletellut, niin aseöljy vaikuttaisi lupaavalta ku lienee ainoa öljy joka toimii vielä -50 tai -60 asteessa...? Mut en sit tiedä onko siinä mitään ominaisuuksia joka estäisi veden kondensoitumista?

Toisaalta voiko ketjuöljyä laittaa? Helpottaisi huoltamista ku ei tarvi olla ziljoonaa öljypulloa :)


- mielipiteitä, hyviä huonoja puolia yllä olevissa vaihtoehdoissa...? :)

TERU
19.02.2017, 08.40
Onhan näitä ja niin on mielipiteitäkin, omissani käytän pyöräily-yleisöljyä vaijereille ja vaihtajan nivelille, mutta ketjuöljyä, tippasellaista vain ketjuihin, koska oman havaintoni mukaan se muuttuu käytössä tahmaavaksi. Oletan ominaisuuden tarkoituksellisesti olevan ketjua suojaavaa. Tässä yksi mielipide.

nure
19.02.2017, 08.59
Vaijerien voitelua en pahemmin harrasta, laatukuoret ja pinnoitetut vaijerit kyllä hoitaa sen puolen. Ketjuihin vahatyyppistä kuivavoitelua ja ja muihin ohutta teflonsprayta.

Vilhelm V
19.02.2017, 09.24
Ostin ehkä noin 15 vuotta sitten huoltoasemalta purkin kalleinta ja parhaiten pakkasta kestävää autoon tarkoitettua vaihteistoöljyä. Se oli litrahinnaltaan halvempaa kuin mikään pyöräliikkeestä löydettävä neste. Tätä on nyt sitten suhauteltu injektioruiskua käyttäen talvipyörän vaijerinkuoriin, vaihtajien niveliin yms. paikkoihin siitä lähtien. Hyvin toimii. Purkki luultavasti riittää vielä tuleville sukupolville. Ketjuun on sitten muut aineet.

Kuronen
19.02.2017, 09.33
Tahmaavat vaijerit vaihtoon. Joskus aikoinaan tuli päästettyä vaijeri kuorestaan ja voideltua ohuella öljyllä. Nykyisiä sil-tec yms. vaijereita en voitele.

Pahimpien jäätyjien perussyy on mielestäni epäonnistuneet rakenneratkaisut. Eiväthän läheskään kaikki vaijerivedot ole innokkaita jäätymään.

Fat Boy
19.02.2017, 09.38
Itse en ole kokeillut, mutta listaan vois lisätä karvanaamareiden käsijarruvaijerivoiteen vaijereihin, joissa on alas koukkaavan mutkan vuoksi jäätymisongelmaa. Ja voide tuohon on glykoli raakana. Voitelee riittävästi, sietää kondenssia ja vaijerin mukanaan tuomaa vettä melkoisen pitkään jäätymättä. Suojaa korroosiolta.

nih..

Aakoo
19.02.2017, 09.48
Laadukkaat vaijerit ja kuoret, sekä tiivisteellä varustetut kuoren holkit. En ole koskaan voidellut vaijereita, kun ne alkavat tahmaamaan niin vaihtoon vaan.

EsaJ
19.02.2017, 12.48
Täyspitkät vaijerinkuoret, ei ongelmia eikä tarvii rasvoja miettiä

nure
19.02.2017, 12.56
Aakoon ja Esan kanssa samaa mieltä, jos mahdollista niin ehdottomasti täyspitkät kuoret.

Golem
19.02.2017, 14.10
Aakoon ja Esan kanssa samaa mieltä, jos mahdollista niin ehdottomasti täyspitkät kuoret.

1. Mun taloinpoikaisjärjen mukaan eiks täyspitkä voi pahentaa tilannetta...? Jos siinä on enemmän pituutta joka voi sitten jäätyä?
2. onks se edes mahdollista ku monessa polkupyörässä vaijeri tekee jyrkähkön kulman jossain polkinkammen lähistöllä. Se letku ei kuitenkaan niin jyrkästi taida taipua...?

CamoN
19.02.2017, 14.24
1. Mun taloinpoikaisjärjen mukaan eiks täyspitkä voi pahentaa tilannetta...? Jos siinä on enemmän pituutta joka voi sitten jäätyä?

Enemmän pituutta, mutta vain kaksi päätä. Kun toinen pää on vivussa/kahvassa ja vaijeri menee paljastumatta vipuun/kahvaan, jää jäljelle yksi pää jossa kosteus pääsee vaijerin pinnalle, ja vaijerin mukana kuoreen. Esimerkiksi perinteisessä maantiepyörän takavaihtajan pätkityssä kuoressa on neljä päätä, joista kolmeen menee paljas vaijeri. Kondensaatioteoriaan en oikein usko, metallivaijereiden ominaislämpökapasiteetti on kuitenkin todella pieni.



2. onks se edes mahdollista ku monessa polkupyörässä vaijeri tekee jyrkähkön kulman jossain polkinkammen lähistöllä. Se letku ei kuitenkaan niin jyrkästi taida taipua...?

En välttämättä ihan ymmärrä mitä tässä kysytään, mutta vastaan silti: kyllä, on mahdollista. Oikein tiukkoihin mutkiin suosittelen PowerCordzin, Nokonin ta Alligatorin tuotteita joissa vaijerikuori rakennetaan sisäkuoresta ja irtonaisista metallihelmistä. Ja kaikista tiukimpiin myös PowerCorzin cuituvaijereita, jotka voi irtonaisena vetää vaikka solmuun.

nure
19.02.2017, 15.46
Ongelma johtuu juuri siitä kun kuori koostuu useasta pätkästä, yhtenäisessä ei ongelmaa synny, en myöskään ole tavannut muissa kuin etuvaihtajissa moisia jyrkkiä mutkia mutta ei toimi muutenkaan loppuun asti yhtenäisellä koska täytyy olla jokin "vetopiste".