PDA

Näytä tavallinen näkymä : 80-90 luvun tunturiin uusi takavanne (+rengas), takarataspakka ja ketjut

mountainsnake
12.02.2017, 14.09
Terve! Ajattelin elvyttää faijan vanhan tunturi retki 6 polkupyörän 80-luvun puolestavälistä about, mutta takavanne (ja etuvanne) on ihan solmussa. Onko millainen homma (mahdollinen ylipäätään) vaihtaa uusi takavanne kaikkineen (sisältäen uuden rataspakan)? Äsken kun kokeilin, niin takavaihtaja pelasi hyvin ja vaihteet vaihtuivat suht hyvin 15vuoden käyttämättömyyden ja ukkosäilytyksen jälkeenkin, eli jotain positiivista. Muutenkin runko on säilynyt suht ruosteettomana ja maalipinta kohtalaisena.
Niin, otanko rungon ja vanhan renkan mukaan, ja painelen pyörähuoltoliikkeeseen, vai pystynkö tilaamaan netistä sopivan setin? myös etuvannekin menee vaihtoon. Pyörässä on vannejarrut. Ajattelin hintakattona huollolle paria sataa osineen, joten varmaan itte pitäis osata jotain tehdä tuolle. ihan kovin paljoa kokemusta pyörän huollosta, ei ole (etenkään takapääm uusimisen), mutta vaihteet osaan säätää, jarrut korjata jarenkaat vaihtaa. Vaijereiden vaihdosta ei kokemusta, mutta ilmeisesti tämä ei mikään maailman vaikein operaatio ole. Ohuet asfalttirenkaat näytti olevan, ja asfalttiajoon tarkoitus pyörä viritelläkin.

Niin, voin ottaa muutaman kuvan fillarista, jos niistä apua on. Osaako joku neuvoa noviisia? Kiitos paljon!

orc biker
12.02.2017, 14.19
Pystyy tilaamaan helposti, mutta rataspakan saat kiinnittää itse. Ei ole kyllä vaikeaa, koska se vain kierretään kiinni. Siihen tosin tarvitsee sopivan työkalun. Vanteen koko? Montako vaihdetta? Pitää olla vannejarruille sopiva malli, oletettavasti pikalinkuilla. Ja onko kierrepakka tai kasettipakka? Nuo rajoittavat aika paljon valikoimaa, jos takanavan pitäisi tukea kierrepakkaa. Mutta löytyy varmasti kyllä.

Oma mielipiteeni: operaatio ei kannata, ellei itse askartelu kiinnosta tai pyörällä ole tunnearvoa tai retroarvoa. Tietysti, jos se on droppitangolla, niin ehkä sitten on vähän houkuttelevampaa. Etenkin huollon hinnat ovat niin kovia, että tuohan helposti menee järjettömän paljon rahaa verrattuna uusiin pyöriin. Kun jonkin ihan siedettävän XXL:n hybridin usean ilmaisen huollon kera saa 400 eurolla, niin... Koska noissa voi helposti käydä niin, että sitten ollaankin pian vaihtamassa vaihdevipuja, vaihtajaa ja keskiötä jne. Uudet renkaat pitää tietenkin hankkia. Se saattaa lähteä käsistä, eikä sitä sitten oikein voi jättää enää kesken, kun kerran on jo satsannut, eli kannattaa miettiä tuo alusta asti loppuun. Nuo kiekot ja rataspakan saa kyllä alle satasella, ei siinä mitään. Hienohan tuosta tulee, jos sen hyvin kunnostaa, mutta kuten sanoin...

lai
12.02.2017, 15.53
Onko takavanne varmasti kiero? Kannattaa selvittää minkälainen takanapa tuossa pyörässä on. Tässä hyvä linkki:http://www.sheldonbrown.com/free-k7.html
Jos pyörässä on tuollainen kasetti missä uloin ratas on kierteellä, veikkaan että taka-akseli on kiero. On noiden napojen perusvika.
Kuten ORC sanoi, remontti kannattaa vain jos osaa tehdä työn itse ja jostakin kierrätyskeskuksesta saa varaosapyöriä lähes ilmaiseksi.

mountainsnake
12.02.2017, 15.57
joo, takapakka on 6 rattainen, rengas 28" vannejarru. Sanotaan sellainen 200-300 euroa tuohon kärsii laittaa. Ja mieluusti tekisin itse, koska kiinnostaa opetella tällaisen projektin parissa, sekä autotalli löytyy, jossa voi rakennella kylmältä piilossa, ziemailla olutta ja kuunnella musiikkia samalla :)

jos hommaan kaikki takapään osat uusiksi, lukuunottamatta vaihdevaihtajaa, niin paljo se kustantaisi? navat, vanne, rataspakka (mitä muuta tuo vielä tarvitsee?). Oon tosi aloittelija pyörän rakentelussa, joten tää olis varmaan hyvö projekti. Mitö tarkoittaa kierre- tai kasettipakka? jos vaihtaa uuden takapään kaikkineen osineen, niin onko tällä merkitystä?

400€ hybridiä ei ikinä, yksi 700 säädetty hybridi oli, en tykännyt. Konan blast nyt työmatka pyöränä, ja jatkossa on tarkoitus pitää se vain talvipyöränä, kun uudet nastatkin löytyy. Suunnitelmissa on hommata Konan Jake the snake tai vastaavasti maantiemalli, mutta alle 1000€ polkupyörää en ole ostamassa, enkä ainakaan xxl:n 400€hybridiä, mieluummin laitan sillä summalla vanhan retki 6 ajokuntoon, ja ostan sitten joskus (jos tarve tulee) vähän arvokkaamman pyörän.

ja rahallista hyötyä tällä ei tavoitella, vaan mukavaa puuhastelua, ja retropyörän kunnostamista :)

lai
12.02.2017, 16.05
Onko tuossa pyörässä ne tyypilliset aikakauden kromatut teräsvanteet? Jos teräsvanteilla, päivitys aluvanteisiin tuo huomattavan painonsäästön kiekkoihin.

mountainsnake
12.02.2017, 16.11
jep, kromatut teräsvanteet hyvinkin

mountainsnake
12.02.2017, 17.04
Nonnis, jos nyt oikein tulkitsin, niin pääseekö seuraavilla kamoilla hommassa alkuun?
Rataspakka: https://www.bikeshop.fi/Rataspakka-6-kierre-14-28T/ekauppa/pEMFTZ206428T/
työkalu rataspakalle https://www.bikeshop.fi/Park-FR-1-2-vapaaratasavain/ekauppa/pPTFR12/
takakiekko https://www.bikeshop.fi/Takakiekko-622-7V-kierrenapa/ekauppa/p725758/
vannenauha: https://www.bikeshop.fi/Vannenauhapari-BTI-92/ekauppa/pBBB0364077339201/
sisäkumit x 2: https://www.bikeshop.fi/18-28-622-630-Schwalbe/ekauppa/p10427343/
ulkokumit x 2: https://www.bikeshop.fi/Continental-GP4000S-II-23-622/ekauppa/p0100937/
rengastaudat: https://www.bikeshop.fi/Park-TL-1-2-Rengasrauta-3kpl/ekauppa/pPT101141/
pumppu: https://www.bikeshop.fi/Jalkapumppu-BFP-21-AirBoost/ekauppa/pBBB0112649642109/
etukiekko: https://www.bikeshop.fi/Etukiekko-28-napa-3-8-hope/ekauppa/p720251/
ketju: https://www.bikeshop.fi/Ketju-HG71-116L/ekauppa/pECNHG71C116I/

pääsiskös tollasella setillä alkuu / ovatko edes keskenään yhteensopivia?
pitää vielä selvittää, että sopivatko korjatttavaa pyörään

jos joku jaksaa nähdä vaivaa ja tsekata läpi, niin kovin paljon arvostan :)

orc biker
12.02.2017, 17.09
Mitö tarkoittaa kierre- tai kasettipakka? jos vaihtaa uuden takapään kaikkineen osineen, niin onko tällä merkitystä?

Eipä ole merkitystä, mutta se pitää huomioida ostaessa, että osat mätsäävät keskenään. Kannattaa toki ostaa kasettipakalla, mutta en tosin tiedä, onko 6-vaihteisia kasettipakkoja olemassakaan. Freewheel vs. freehub, jos haluat tutkia eroja.

ja rahallista hyötyä tällä ei tavoitella, vaan mukavaa puuhastelua, ja retropyörän kunnostamista :)
Silloin tuo kannattaa. Kiekkosetti 60-100 euroa. Takapakka 15 euroa. Ketjut toki kannattaa vaihtaa, 10-15 euroa. Työkalu pakan kiinnitykseen: 8 euroa. Postikulut 15 euroa. Saksasta.

oem
12.02.2017, 17.15
Kävisin kysymässä pyörähuoltoliikkeestä tarjouksen.

mountainsnake
12.02.2017, 17.22
ok! vai voisiko iskeä 7rattaisen takapakan kiinni, niin saisi kasettipakallisen ja voisi ostaa sen verran hyvän, että sitä voisi käyttää tulevaisuudessakin mahdollisesti uusissa projekteissa

orc biker
12.02.2017, 18.05
ok! vai voisiko iskeä 7rattaisen takapakan kiinni, niin saisi kasettipakallisen ja voisi ostaa sen verran hyvän, että sitä voisi käyttää tulevaisuudessakin mahdollisesti uusissa projekteissa
En oikein tiedä näiden vanhojen osien yhteensopivuudesta, mutta luulisin, että on mahdollistaa käyttää 7-pakkaa ja säätää vaihtaja niin, että siitä käytetään vain kuutta vaihdetta toisesta reunasta. Ketjujen leveyksiä en ikinä jaksa muistaa. Mutta kannattaa tutkia tuo optio, koska kasetteja on paremmin tarjolla ja siitä on helpompi päivittääkin vaikka kymppivaihteeseen, jos siltä tuntuu. Minä itse vaihtaisin saman tien kymppiin, vaihtajia saa jo kolmella kympillä. Vipu maksanee saman. Tosin onko tuo käyräsarvinen pyörä? Niiden kahva/vaihtajaratkaisuista en tiedä, taitavat kuitenkin olla aika paljon kalliimpia.

Lue tämä läpi. Tuosta voi löytyä vastauksia. http://www.sheldonbrown.com/k7.html#up7

orc biker
12.02.2017, 18.11
Kävisin kysymässä pyörähuoltoliikkeestä tarjouksen.
Mutta jos toisen idea projektissa on opetella tekemään itse ja nauttia siitä tekemisestä, niin tuohan on ihan poissuljettua.

oem
12.02.2017, 18.19
Tuleeko vanha pyörä siitä paremmaksi että vaihtaa siihen halpisosia sen sijaan että sen korjaa?

orc biker
12.02.2017, 18.20
Tuleeko vanha pyörä siitä paremmaksi että vaihtaa siihen halpisosia sen sijaan että sen korjaa?
Sehän on korjaamista/päivittämistä. Ja kyllä tulee. Huomattavasti paremmaksi. Nykyajan "halpisosat" pesevät kevyesti 30 vuotta vanhat huippuosatkin.

Taitaa olla 6-vaihteinen, ei etuvaihtajaa? Nykyaikainen kymppipakka tekee ihmeitä välitysalueelle. Samalla saa uudet liukkaasti toimivat vaihteet.

nure
12.02.2017, 19.28
En suosittelisi ostamaan enää kierteellistä takakiekkoa, millainen vaihdevipu pyörästä löytyy jos vaikka samalla vaivalla päivittäisi esim. kasille? Ja jos et moiseen halua rytyä niin ilman muuta kasettinapa joka tapauksessa.
Työkaluissa ei tarvi lukea ParkTool, noita työkaluja voita harvoin käyttää niin löytyy aivan riittäviä Biltsusta ja Motonetistäkin, halvemmalla...
Orcin heittämä kymppipakkahan olisi hieno mutta menee edestä ratas ainakin uusiksi, huonolla tuurilla kammet mallia Fauber niin menee nekin ja löytyykö sitten sopivaa laakeriakaan, mene ja tiedä...

mountainsnake
12.02.2017, 21.15
Joo, edessä yksi ratas, Takavaihtaja mallia shimano positron https://www.google.fi/search?q=vanha+shimano+vaihtaja&client=ms-android-samsung&prmd=imvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjy4N6kkovSAhXJXiwKHUkkAsUQ_AUIBygB&biw=640&bih=280#tbm=isch&q=+shimano+positron&imgrc=6_oqJkQaF9GTFM:

Ok, eli kasettikiinnitteinen ratas, no pitää tsekata sopiva, varmaan 7vaihteinen takapakka riittäisi. Mielusti tuolta bikeshopista tilaan ja tuen kotimaista liikettä, vaikka kamat vähän kalliimpia saksan hintoihin verraten olisi.

Mites, onko sellaista riskiä olemassa, että takakiekko napoineen on liian leveä, eikä haarukkaan mahdu

orc biker
12.02.2017, 21.16
Mites, onko sellaista riskiä olemassa, että takakiekko napoineen on liian leveä, eikä haarukkaan mahdu
Sen laittamani linkin takana oli tuosta.

mountainsnake
12.02.2017, 21.44
Joo just kahlailen läpi sitä

Kuronen
12.02.2017, 22.08
Eikös tuo Positron-takavaihtaja olekin pianolangalla, ei vaijerilla. Eksoottinen, eli vaikea tapaus. Oliskohan indeksoitu, itse vaihtaja?

mountainsnake
12.02.2017, 22.23
Pitää tutkia tarkemmin vielä. Takavaihtajaa ei ole tarkoitus vaihtaa, ainoastaan taakse 7-pakka uuden kiekon mukana ja mennä vanhalla vaihtajalla (jos sais säädettyä niin, että ees muutama vaihde pelais hyvin) katsotaan nyt, kun en oikein tiedä vielä mitä kaikkea pitää ostaa ja mikä on yhteensopivaa minkäkin kanssa

nure
12.02.2017, 23.49
Positron oli ensinmäisiä indeksoituja, itsellä 70-luvun lopulla Cressun retkipyörässä moiset, ei tule ikävä. Saat sitten tyytyä tuohon alkuperäiseen kuuteen ja kierrepakkaan, en usko että toimii tuon Positronin kanssa muut. On sen verran muinaista ja mennyttä aikaa...

Harryupp
13.02.2017, 02.02
Korjaa ekaksi ainoastaan ne tarpeelliset jutut. Käytettyjäkin 6V takakiekkoja ehkä löytyy muutamalla kympillä. Ketjun voisit vaihtaa samalla. Sitten vaan kokeilemaan haluatko investoida pari sataa tähän pyörään vai jätetäänkö 50 € investointiin.

mountainsnake
13.02.2017, 10.37
Joo, pitää käydä tällä viikolla hakemassa konsultaatioapua paikallisesta pyörähuolto liikkeestä, parasta olisi, jos entisen vanteen saisi vielä suoristettua, niin saisi suht originaalin näköisen kromivanteisen :) kumit menevät kaikki uusiksi, että ihan pienellä investoinnilla projektista ei joka tapauksessa selviä, ja raha ei ole keskiössä muutenkaan prokkiksessa.

No, korjaaja osannee kertoa muutenkin projektin aloittamisesta ja loppuunviemisestä, kun näkee livenä että millainen potilas kyseessä, vai sanookohan, että romulavalle suoraan :) Kiitoksia kaikille vastanneille!

LintuPete
13.02.2017, 12.13
Mikä tuossa on takahaarukan leveys? Mulla taitaa olla 120mm.

Mulla on vm 1988 Tunturi retkipyörä, jonka olen juurikin tunnesyistä pitänyt niin alkuperäisenä kuin mahdollista. Pyörä on aina välillä ollut käytössä, välillä levännyt varastossa kun ajo on keskittynyt muihin.

Alunperin se oli 10-vaihteinen ( 2x5 ), mutta nykyään jossain kiekkopäivityksessä vaihtui 12 vaihteiseksi ( 2x6 ). Pyörässä on kitkavaihtajat.

Jossain kohtaa löysin jostain varaston perältä likimain käyttämättömän samanlaisen, joten osia yhdistelemällä tämä on pysynyt hyvin kohtuuhintaisena ja orkkiksena. Siitä kuitenkin sain hyväkuntoiset Weinmann vanteet josta tosin takaa hajosi napa viime kesänä, joten purin sen ja se on nyt kasattu paremmalla, joskin yhtä vanhalla navalla uudestaan. Eli puuhastelua tommoisen kanssa on odotettavissa.

Ajoin pyörällä viime vuonna n. 2.5tkm.

Jos jotain tommoisen osaa tarvitsee tai tietoja, niin tuosta kyseisesä mallista voi jotain löytyä...

Matti Heikkinen
13.02.2017, 18.46
Positronin indeksointi on takavaihtajassa,eipä sitä pysty säätämään

nure
13.02.2017, 19.17
^Paholaisen keksintö sekin, eikä ihan joka pyörähuollosta löydy varaosia, Pyörätohtorilta ehkä... Ole varovainen kun menet huoltoon, sieltä voi tulla monenlaista kommenttia, kalliista remontista tai uuden hankinnasta...

Köfte
14.02.2017, 00.17
Ihan sivuheittona tähän; minulla on jemmassa täydellinen 6-v positron vipu-vaihtaja setti lankoineen.
Jos joku sattuisi tarvitsemaan. Iroittettu toimivana vapaarattaan porsittua.

Padex
14.02.2017, 10.38
Viime syksynä tein vastaavan operaation vaimon Tunturi Madonnaan. Se oli positron 5-vaihteinen. Ostin takavanteen Biltemasta ja muut netistä jostain..

- Takavanne kierrepakalle, 49,90
- 14-34 kierrepakka 7 speed 12,90
- Sram 7-vaihtaja Grip Shift, 10,95
- Tourney takavaihtaja, semmoinen joka ei vaadi vaihtajan korvaketta, 15,90

+ pinna-avain ja kierrepakan työkalu Biltema

Yhteensä siis 100 euron luokkaa päivityksen hinta.

Lisäksi vanteen pinnoja piti toiselta puolen löysätä ja toiselta puolen kiristää, rihdata siis vanne niin että se tuli oikealle kohdalle. Ja akselista ottaa se paksuin pultti pois, että mahtui haarukkaan. Bilteman vanne oli 135mm akselilla ja Madonnan haarukka siis kapeampi luokkaa 126mm.
Hyvä siitä tuli, tyyli nyt ei vastaa alkuperäistä, mutta mummovaihde on nyt kepeämpi ja vaihtaa kuin unelma.

juhe
14.02.2017, 13.53
Terve! Ajattelin elvyttää faijan vanhan tunturi retki 6 polkupyörän 80-luvun puolestavälistä about, mutta takavanne (ja etuvanne) on ihan solmussa.

Niin, voin ottaa muutaman kuvan fillarista, jos niistä apua on. Osaako joku neuvoa noviisia? Kiitos paljon!

Millä tavalla se takavanne on kierossa tai solmussa? Jos siinä ei ole jyrkkiä mutkia, niin ehkä on vielä oikaistavissa. Voi olla pieniä venymiä ja ehkä ei ihan uuden veroiseksi saa, mutta toisaalta voisi saada ihan käyttökelpoisen. Sivuttaisheittoa voi olla paljonkin, jos puolaus on pahasti epätasapainossa. Kun on harrastusmielessä liikkeellä, niin vanhan itse rihtaamistakin voisi harjoitella. Etukiekko on helpompi ja siitä voi aloittaa. Youtubesta löytyy ohjeita vaikka sanoilla "bike wheel truing". Sen oikaisun voi tehdä vaikka vaihtaisikin osia.

Silloin kun tekee harrastusmielessä korjausta, niin kiekkoon voi vaihtaa vanteen ja puolat :) Vanhan navan voi säilyttää. Itse olen tuon tehnyt joskus, paitsi että käytin vanhat puolat uudelleen, kun sopi uuteen vanteeseen (ei yleensä suositella). Se kierrepakan kiekko on tallessa (saisi toimituskulujen hinnalla). Mukana 7-lehtinen rataspakka. Akseli hiukan vino, mutta ajamaan pääsee. 6 ja 7 lehtisissä pakoissa on sama jako kuten aikaisemmin jo sanottu.

Täällä napojen ja haarukoiden leveyksiä http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html
jos vaihtaa kiekkoa ja vaitaisi samalla takavaihtajan + vivun...

orc biker
14.02.2017, 17.05
Vanhan navan voi säilyttää. Itse olen tuon tehnyt joskus, paitsi että käytin vanhat puolat uudelleen, kun sopi uuteen vanteeseen (ei yleensä suositella).
Ei yleensä, mutta esim. pyöräguru Jobst Brandt ei nähnyt siinä mitään vikaa. Päinvastoin. Hän tuumi, että ovatpahan rasitustestattuja. Niin tekisin itsekin, koska ei minulla varmasti ole parempaa tietoa asiasta kuin hänellä.

mountainsnake
14.02.2017, 18.07
No niin vein pyörän huoltoon, suoristavat etukiekon (joka ei ole alkuperäinen vaan alumiininen), vaihtavat uuden takakiekon ja ottavat rataspakan vanhasta sekä ketjut (löyty suoraan sopiva takakiekko jostain projektista), vaihtavat jarrupalat, sekä uudet vannenauhat, sisuskumit ja ulkokumit. Koko lysti maksaa 150-170€ töineen, joten menin nyt sieltä mistä aita on matalin. Tosin saboivat ettei projektissa kauaa mene, muutama tunti :)

Tarkoitus oli tehdä itse, mutta osien saatavuuden haasteellisuus ja epävarmuus yhteensopivuudesta ja vanhan pyöräpajan asiantuntemuksesta ja vanhojen osien ja projektien suhteen teki pelin selväksi

orc biker
14.02.2017, 18.18
Tarkoitus oli tehdä itse, mutta osien saatavuuden haasteellisuus ja epävarmuus yhteensopivuudesta ja vanhan pyöräpajan asiantuntemuksesta ja vanhojen osien ja projektien suhteen teki pelin selväksi
Opit heti pyörähuollon tärkeimmän totuuden: ylivoimaisesti vaikeinta on tietää, mikä osa käy yhteen minkäkin kanssa. Muuta vaikeaa ei oikeastaan olekaan.

Mohkku
14.02.2017, 18.44
Toivottavasti tulos on sellainen kuin toivot. Itselläni on vielä niin tuoreessa muistissa 7-v Positronilla ajelu, ettei mikään nostalgiafiilistelyn kaipuu saa minua sellaiseen sekaantumaan. Ajatuskin siitä, että pitäisi irrottaa ote tangosta joka kerta vaihtaessa on vastenmielinen. Sen verran paljon vaihteita tulee nykyään käytettyä. Pyörän huolto ja korjaus on toki hyödyllistä ja joskus jopa hauskaakin, joten sitä kannattaa harrastaa, vaikka sitten vanhemmallakin pyörällä. Jos vaihteet toimii liian huonosti, uusi ainakin ketjut ja pakka jossain vaiheessa. Saksasta tilattuna ei maksa mahdottomia. Hanki samalla työkalut ja ketjun venymämittari.

juhe
14.02.2017, 18.48
Yhteensopivuustietoa löytää netistä. Sen kaivaminen saattaa vaatia töitä, kun lähtee pienillä esitiedoilla liikkeelle, mutta sitä löytyy.

Eniten taitaa vaatia vanhan päivittäminen osittain uusilla osilla -- helpompaa on ostaa pyörä kokonaan osina ja kasata se :)

orc biker
14.02.2017, 20.24
Eniten taitaa vaatia vanhan päivittäminen osittain uusilla osilla -- helpompaa on ostaa pyörä kokonaan osina ja kasata se :)
Niinpä. Yhden projektin kerran aloitin silloin tietämättä paljoakaan osista. Koko ajan tuli uutta epäyhteensopivuutta, joten päätin sijoittaa pyörän roskalavalle ja kirosin, että koskaan edes harkitsinkaan sen uusimista.

mountainsnake
14.02.2017, 20.55
Yhteensopivuustietoa löytää netistä. Sen kaivaminen saattaa vaatia töitä, kun lähtee pienillä esitiedoilla liikkeelle, mutta sitä löytyy.

Näinpä, 170€ tuli hintaa ja nyt pyörä pelaa ja rullaa hienosti, mitä sulalla asfaltilla pääsin kokeilemaan. Ja vein fillarin joskus klo 16 maissa, niin klo 17 jälkeen tuli puhelu, että valmista on, juuri ehdin välissä viemään luistimet teroitukseen ja hakea kaupasta safkaa, niin sopivasti sai pyörän vielä korjattuna kyytiin kotimatkalla. Korjaaja oli oikein ilahtunut toki laskuttamisesta, mutta ennen kaikkea siitä, että vanha tunturi retki 6 sai uuden elämän. Hän itse esitteli vanhojen pyörien kokoelmastaan muuan 70-luvun viimisen päälle kunnostetun kilpapyörän, jolla sanoi ajavansa vain hyvällä säällä ja ilman kiirettä :)

Kiitoksia kaikille tähän topicciin vastanneille, sillä ilman teitä olisin todennäköisesti vain ostanut vääriä osia ja menettänyt hermoni korjauksen mahdottomuuden vuoksi

nure
14.02.2017, 22.26
Ketjumittaa voi pitää turhakkeena, kyllä venymän huomaa helposti ilmankin. On tosiaan olemassa muutama kymmen tärkeämpikin työkalu.

Mohkku, on Positronia takovivullakin, ei pelkästään runkovaihhteilla. Itsellä moiset 70-luvulla olleet käytössä ja kun niistä pääsi eroon niin ei ole ikävä ollut...

Mountainsnake, onnea ja ensikerralla kannattaa alkaa itse rakentelemaan, on hauskaa ja antoisaa puuhaa!

mountainsnake
15.02.2017, 11.24
Kiitos! Ei sitä tiedä vaikka tuohon innostuisin päivittämään vielä lisää osia ja tälläkertaa itse rakennellen, ehkä takarataspakka-ja-ketjut & takavaihtaja&kytkin , mutta ainakin testipyöräilyssä kaikki pelasi, joskin levyjarruihin tottuneelle vannejarrujen käyttö vaatii vähän enemmän ennakointia.

mountainsnake
25.03.2017, 17.09
päivitelläämpä kuulumisia! Pyörätiet alkavat olla sulat ja sepelit harjattu pois, joten pääsinpä testaamaan uutta menopeliä ihan kunnolla. (nousuja ja laskuja sisältävä) Työmatka kesti 26"maasturilla ja nastoilla sen 25 min, nyt vanhalla tunturi retki kutosella 18 min, ja tahti oli rauhallinen. Ajoasento on erinomainen, myös kiekot rullavat hyvin! Nälkä kuitenkin kasvaa syödessä ja pyörä kun tuntuu hyvältä ajaa ja kevyeltä liikkumaan, niin kysytäänpä palstan konkareilta täältä, että kuinka suuritöinen projekti on muuttaa pyörän 1x6 vaihteisto esim. 1x9 vaihteistoksi? ymmärtääkseni pahimmat yhteensopivuus ongelmat väistä ostamalla kokonaan uuden takakiekon 1x9 vaihteille.
takakiekko, takapakka, takavaihtaja, ketju, vaijeri ja vaihdevaihdin menevät uusiksi. Mites, taipuuko eturatas tuollaiseen muutokseen? Tarkoituksena ei olisi vaihtaa eturatasta, keskiölaakeria tai polkimia (kun ei tietoa, miten sopii yhteen uusien fillareiden kanssa).
puuttuuko listasta jotain? miten lähestyä hommaa?

lähinnä muutaman kevyemmän välityksen kaipaisin, koska työmatkalla on pitkiä nousuja ja laskuja

orc biker
26.03.2017, 19.56
kuinka suuritöinen projekti on muuttaa pyörän 1x6 vaihteisto esim. 1x9 vaihteistoksi?

Se lisää OLD:tä. Kaipa se runko sen verran taipuu. Varmaan tarvitsee sen uuden navan, kasetin, vaihtajan, liipasimen ja vaijerin ja kuoren ja ketjut. Sanoisin, että 10 olisi parempi ratkaisu, jos kerran vaihtaa. Miksi suotta jäädä ysiin, kun 10 on myös edullinen nykyisin? Eturattaasta en osaa sanoa, käykö se ohuemman ketjun kanssa. En ikinä jaksa muistaa edes tarkasti, miten ketjut ovat ohuempia, kapeampia vai myös seinämistä jne.