Näytä tavallinen näkymä : Ympärivuotinen työmatkapyörä - napavaihteilla, ilman levyjarruja
porsaskoski
11.02.2017, 19.05
Terve.
Tarvitsen ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn uuden pyörän, koska nykyinen Tunturi alkaa >8 vuoden jälkeen olla kierrätyskunnossa. Haluan napavaihteet (mikään ketjuvaihteinen pyörä ei koskaan minulla ole toiminut ongelmitta). Erityisesti, en halua levyjarruja (kaikki pyörät, joissa näitä olen nähnyt/käyttänyt, ovat vaatineet jarrujen huoltoa väh. kerran vuodessa). Poljen ~120km / viikko, ympäri vuoden. Tunturia ei puhdistamista sekä renkaiden vaihtamisia ja paikkaamista lukuun ottamatta ole tarvinnut huoltaa. Osaltaan siksi teen rajauksen napavaihteeseen ja jalkajarruun - omat kokemukseni muista tekniikoista ovat niin toivottomia. Haluan pyörän 1-1.5k EUR haarukasta.
Kiitos!
Jos Tunturi on kestänyt tosiaan 8 vuoden ajot eli 46000km ilman huoltoa ja alkaa vasta nyt olemaan vaihtoa vaille, niin suosittelen hankkimaan tismalleen samanlaisen fillarin.
porsaskoski
11.02.2017, 20.11
Jos Tunturi on kestänyt tosiaan 8 vuoden ajot eli 46000km ilman huoltoa ja alkaa vasta nyt olemaan vaihtoa vaille, niin suosittelen hankkimaan tismalleen samanlaisen fillarin.
Ilmeistä. Jos samanlaisia saisi. Ehkä samalla mallinimellä? Siksi nyt arvioin, mitä kannattaa ostaa.
^Just, jos et edistystä kaipaa niin suunta Biltsuun, hopi, hopi... Itse ajanut ympärivuotisesti jonkinkin verran enemmän kilometrejä ulkovaihteisilla ja eipä kummempia ongelmia ole tullut vastaan myöskään... Huoltoahan kaikki vaatii...
Jo tuo Mooseksen aikainen jalkajarru, mikä lienee Belsebuupin keksintö on, rajoittaa kunnon pyörien hankintaa joten pääset uuttakin hankkiessa edullisemmin kun pysyt noissa Tunturi tasoisissa peruspyörissä koska niihin olet tyytyväinen tähänkin mennessä ollut.
orc biker
12.02.2017, 00.35
Jalkajarrun huoltovapaus vilahtaa silmissä hetki ennen iskeytymistä auton kylkeen. Kyllä kannatti säästää! Muussa tapauksessa hydrauliset levyjarrut usein menevät vuosia ilman huoltoa, eikä se ilmaaminen useimmille kovin vaikeaa ole etenkään mineraaliöljypohjaisilla, koska ne eivät ole niin tujua kamaa.
Mutta ääni vastaavalle uudelle, jos prioriteetit ovat nuo.
^Eikä oikeastaan mekaaniset sen kummempaa huoltoa vaadi.
Jos matkaan lähdetään, niin ensin tien poskeen jää vannejarrullinen palojen kuluttua, viimeistään kurakelien alettua. Levyjarrulliset tekevät matkaa selvästi kauemmin, mutta mekaanisen matka saattaa päättyä talven tullen vaijerien jäätymiseen. Hydraulinen levyjarru porskuttaa, kunnes jarrupalat ovat totaalisen loppu. Jalkajarrullisen matka jatkuu vielä pitkään.
Lisäksi jossakin vaiheessa eksoottisemmat rullajarrut ja vastaavat alkavat yskiä, kenties.
Kysyjällä on kuitenkin käytettävissä kohtuullinen budjetti. Olisikohan huolettomin vahtoehto 7-8v napavaihteinen, edessä rullajarru ja pyörän vienti kerran vuodessa hyvään huoltoon. Itselläni ei tosin ole kokemusta rullajarrusta.
Tai maksaa sen satasen vuodessa siitä että joku muu huoltaa.
Blackborow
12.02.2017, 11.19
Tuolla budjetilla saa kevyesti hihnavetoisen Alfine-navalla olevan pyörän. Esim. Cube Hyde Race. On taas yksi huoltokohde vähemmän kun ei tarvitse edes ketjuja rasvata. Niissä kyllä valitettavasti on ne levyjarrut eikä hengenvaarallista jalkajarrua.
noniinno
12.02.2017, 11.30
Heikk Siivari ajeli Rohloffilla 16500km parissa kuukaudessa ilman ongelmia. Jos ei intersportin ylihintaiset Puolassa tai tiesmissä hitsatut Tunturin nimellä kulkevat laitteet enää kiinnosta, paras asiantuntija suomessa on http://www.bikestation.fi/shop/index.php?lang=2&. Itsellä ei ainakaan ole mitään sympatioita jäljellä Tunturille brändinä enää, toisin kuin silloin kun rungot hitsattiin vielä Suomessa.
edit: Tuo yllä suositeltu Hyde olisi kyllä juurikin loistava, mahtuisi kunnon renkaatkin haarukoihin. Mutta siinä on nuo spekseihin sopimattomat epäluotettavat levyjarrut.
Mikä tekee jalkararruista hengenvaaralliset? Lukkuun ottamatta käytön puutteessa paikoilleen ruostuneita, niin usein noista taakse polkaistaessa jotakin löytyy. Muut jarrutyypit tyyliin "ajan vain" ovat vielä vaarallisempia.
Ehkä ainoa täystuho jarrujen suhteen omalle kohdalleni on sattunut vannejarruille: vanha pala mureni ja etujarru nappasi alumiinivanteeseen vihaisesti, etupyörä pysähtyi ja etuhaarukka levistyi.
Blackborow
12.02.2017, 11.43
Mikä tekee jalkararruista hengenvaaralliset? Lukkuun ottamatta käytön puutteessa paikoilleen ruostuneita, niin usein noista taakse polkaistaessa jotakin löytyy. Muut jarrutyypit tyyliin "ajan vain" ovat vielä vaarallisempia.
Teho ja hidas käyttö. Jotta siihen jalkajarruun saa edes jotenkin tehoa pitää kampien olla jarrutuksen alussa juuri optimaalisessa asennossa. Jos ei ole jarrutuksen aloitus viivästyy tai se jää heikoksi. Sitä paitsi pyörä pysäytetään etujarrulla.
Kuronen, ei hyvin huolletuilla kaltaisiasi ongelmia ole esiintynyt, tietenkin vannejarrujen suurin ongelma on vanteiden kuluminen mutta niilläkin ajeltu sentään jo pitkään ja ajetaan vieläkin...
Jalkajarru on yksinkertaisesti vaarallinen siksikin että tehollista jarruvoimaa ei saa aikaiseksi kuin määrätyssä asennossa, ei ainakaan juuri silloin kun tulee jokin paniikinomainen tilanne, muilla jarruilla jarrutuksen teho aina vakio.
Rohloff on aivan upea kapistus mutta taitaa olla ongelma tuo hinta, pelkkä takakiekko maksaa kysyjän budjetin verran.
Teho ja hidas käyttö. Jotta siihen jalkajarruun saa edes jotenkin tehoa pitää kampien olla jarrutuksen alussa juuri optimaalisessa asennossa. Jos ei ole jarrutuksen aloitus viivästyy tai se jää heikoksi. Sitä paitsi pyörä pysäytetään etujarrulla.
Ehkä kannattaa tutustua ennakoivaan ajotapaan ja opetella liikenteen seuraamista, jos ei jalkajarrulla saa fillaria pysähtymään ajoissa.
Eikös noi rullajarrut ole melkolailla huoltovapaita kanssa? Olisko säikeen aloittajalla kiinnostusta laajentaa speksejä sen verran? Tolla budjetilla luulis saavan kyllä hyvän käyttöpyörän, oli jarru mikä tahansa. Käyt paikallisisa liikkeissä koeajamassa mahdollisimman monta, kevään tullen valikoimaakin alkaa löytymään.
porsaskoski
12.02.2017, 15.42
mutta tulee väkisinkin mieleen että olisiko tämä aihe taas niitä saman jätkän aloittamia...? sori jossei.
Jos viittaat minuun, niin tämä on ensimmäinen postaukseni foorumilla - minulla ei ole mitään jarruagendaa ajettavaksi, enkä työkseni myy mitään, edes pyöriä. Tässä ketjussa joka tapauksessa ollut mielenkiintoisia kommentteja. Yllä mainittu Cube Hyde Race vaikuttaa todella mielenkiintoiselta.
Blackborow
12.02.2017, 17.05
Ehkä kannattaa tutustua ennakoivaan ajotapaan ja opetella liikenteen seuraamista, jos ei jalkajarrulla saa fillaria pysähtymään ajoissa.
Nämä on kyllä aina täysin idioottikommentteja ja perusteluita heikentää yhtään mitään turvallisuuteen vaikuttavaa asiaa. Kaikkea ei voi välttää ennakoinnilla tai no voi jos ajaa vain vähän kävelynopeutta nopeammin kuten mummiksilla yleensä. Siihen nuo jalkajarrut sopii, ei muuhun.
Hihnaveto on idioottimainen, koska joutuu katkaisemaan takahaarukan. Ja se jos mikä on hengenvaarallista ajella rikkinäisellä rungolla.
Miksi se takahaarukka pitää katkaista? Eikö sitä voi vain avata siitä kiinnikkeestä jollainen kaikissa hihnavetorungoissa on?
http://3.bp.blogspot.com/-s0VVBSDdfLU/T1kaG6t4FbI/AAAAAAAAAUk/UBfeG06iYDo/s1600/MKE_29er_Belt.JPG
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Minulle ei ole syntynyt kammoa jalkajarrua kohtaan, vaikka sellaisella olen koulu- ja työmatkaa vuosia taittanut. Toki edellytän jarrua myös etupyörään. Jalkajarrun käyttö edellyttää tottumista ja tiettyä ennakointia.
Kun oma Tunturin Park Cafe, 7v/jalkajarru/edessä v-jarru, laukesi, niin jäin kaipaamaan huoletonta työmatkapyörää, joka tuskin kelpaisi edes varkaille.
Oman kokemuksen mukaan jalkajarru on enemminkin "hidastin", kuin varsinaisen tehokkaaseen jarruttamiseen soveltuva laite. Omasta mielestäni se ei siis ole lain vaatima tehokasjarrulaite. Kun edessä ja takana kunnolliset käsijarrut (levyt tms.) niin jarrujen mudulointi on aivan eriluokkaa, kuin jalkajarru + etujarru yhdistelmällä.
Laki näyttää sanovan seuraavaa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250
Polkupyörässä tulee olla ainakin yksi tehokas jarrulaite. Tavaran tai useamman kuin yhden henkilön kuljetukseen tarkoitetussa polkupyörässä, perävaunulla varustetussa polkupyörässä ja polkupyörässä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta, tulee kuitenkin olla kaksi erillistä tehokasta jarrulaitetta.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
monissa maissahan vain jalkajarrulla varustetut pyörät ovat laittomia.
Näinhän se on Suomessakin poislukien noi yksi- ja kaksivaihteiset.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Ennakoiva ajotapa ei silloin auta kun joku aasi ajaa eteen kolmion takaa, silloin auttaa vain reaktiot ja kunnon jarrut. Kun pyöräilyuran aikana käynyt läpi kaikenlaisia jarruja niin kyllä jalkajarrut löytyy ehkä listan viimeisiltä sijoilta, ehkä 70-luvun "retkipyörien" jarrut lasittunein paloin ja teräsvantein saattoivat ehkä olla huonompia...
Tietäjä taas tietää, miten tulisimme toimeen ilma kyseistä valopäätä...?
Tommi, ei tarvi edes ketjujen katketa, riittää kun tippuvat rattaalta alamäessä ja silloin mennään!
Jomppanen
12.02.2017, 19.44
Helkama jääkäri vois olla sopiva mutta jos hinta piti olla 1000-1500€ niin jääkäri on liian halpa
http://www.helkamavelox.fi/tuote/jaakari-3-v/
maalinni
12.02.2017, 21.04
Helkama jääkäri vois olla sopiva mutta jos hinta piti olla 1000-1500€ niin jääkäri on liian halpa
http://www.helkamavelox.fi/tuote/jaakari-3-v/
Voihan siihen jääkäriin ostaa vaikka Brooksin satulan ja Lupinen valon, niin hinnan saa oikeaan haarukkaan. Linkatkaapa tänne joku 1,5k€ jalkajarrupyörä ihan mielenkiinnon vuoksi.
Tää on taas tätä. Jos on jalkajarruun tottunut erinäisiä vuosikymmeniä niin käsijarruilla on suuri riski päätyä paniikki tilanteessa auton alle.
Ei muuta kun jalkajarrullista kehiin. Niissä on kuitenkin etujarrukin.
Jostain syystä itselle ei oel koskaan ollut ongelmia jalkajarrun kanssa eikä se ole ollut ikinä syy vaaratilanteisiin tai kaatumisiin... silloin nöösinä kun talvipyöränä oli Jaguar ja alla legendaariset Nokialla tehdyt nastat.
Viisas ei joudu tilanteisiin mistä vain älykäs (teknisesti osaava) selviää...
^Tämähän juuri on just sitä, eihän mulle voi mitään tapahtua... Jokaisellahan on mahdollisuus joutua itsestään johtumattomiin tilanteisiin, sen tyhmempikin tajuaa, kyse lähinnä siitä että jos kammet ovat 12-6 asennossa ja auto ajaa eteen niin miten saat jarrutettua... Etujarru lukkoon ja nokilleen vai...?
Toisaaltaan en ole ajanut kahteenkymmeneen vuoteen ilman lukkoja niin jotenkin nekin tuntuu aika idioottimaisilta jalkajarrun kanssa...
Tää on taas tätä. Jos on jalkajarruun tottunut erinäisiä vuosikymmeniä niin käsijarruilla on suuri riski päätyä paniikki tilanteessa auton alle.
Ei muuta kun jalkajarrullista kehiin. Niissä on kuitenkin etujarrukin.
Jostain syystä itselle ei oel koskaan ollut ongelmia jalkajarrun kanssa eikä se ole ollut ikinä syy vaaratilanteisiin tai kaatumisiin... silloin nöösinä kun talvipyöränä oli Jaguar ja alla legendaariset Nokialla tehdyt nastat.
Viisas ei joudu tilanteisiin mistä vain älykäs (teknisesti osaava) selviää...
Jos haluat tyydyttää palstalaiset, hanki tulevaan fillariin jalkajarrun lisäksi käsijarrut molempiin pyöriin. Yksi tuollainen omassa tallissa, alkujaan vaimolle kasatuna, nyt jo varapyöränä. Sanoin vaimolleni sillon, että jos jarrut ei riitä, laitan vielä ankkurin. Isekin tuolla vaihteeksi ajan eikä pahaa sanaa tuosta, ilo taas ajaa enemmän omillani.
^Tämähän juuri on just sitä, eihän mulle voi mitään tapahtua... Jokaisellahan on mahdollisuus joutua itsestään johtumattomiin tilanteisiin, sen tyhmempikin tajuaa, kyse lähinnä siitä että jos kammet ovat 12-6 asennossa ja auto ajaa eteen niin miten saat jarrutettua... Etujarru lukkoon ja nokilleen vai...?
Toisaaltaan en ole ajanut kahteenkymmeneen vuoteen ilman lukkoja niin jotenkin nekin tuntuu aika idioottimaisilta jalkajarrun kanssa...
Niissä jalkajarrullisissa on sellainen vapaaliike ja siihenkin oppii. Auto ei aja eteen yllättäen. Jalkajarrullisella ajetaan niille sopivilla tilannenopeuksilla.
Kyllä jotku kävelee kännissäkin ja se on sentään paljon vaarallisempaa.
Väittäisin että levyjarruista huolimatta alamäkipyöräily on paljon vaarallisempaa kuin rauhallinen pyöräily jalkajarrullisella. Ei siitä alamäkiajostakaan täällä kukaan jaksa itkeä. Se on oma valinta.
Jotkut jopa ajaa fillarilla ilman kypärää...
Sitäpaitti nuorilla (ja aikuisillakin) on kännykkä kädessä fillaroidessa. Ei siinä paljon levyjarrut auta kun ei nähdä ei kuulla ja toinen käsi on leikkikalun ympärillä.
Jotain suhteellisuuden tajua näihin juttuihin.
orc biker
13.02.2017, 18.58
Väittäisin että levyjarruista huolimatta alamäkipyöräily on paljon vaarallisempaa kuin rauhallinen pyöräily jalkajarrullisella. Ei siitä alamäkiajostakaan täällä kukaan jaksa itkeä. Se on oma valinta.
Jotkut jopa ajaa fillarilla ilman kypärää...
Vääriä rinnastuksia. Oikea rinnastus olisi ajaa alamäkiajoa tahallaan paljon huonommilla jarruilla ilman mitään syytä valita huonommat. Siinä ei vain ole järkeä missään oloissa. Kypärättömyydessä on selvät ovat hyötynsä, mutta huonoissa jarruissa ei ole. Niiden käyttöä ei puolla mikään muu kuin se, että käsijarruihin tottumisessa menee muutama tunti, mutta niitähän voi opetella jossain turvallisella alueella.
Kerrankin Orcin kanssa täysin samaa mieltä, Kiiturin perustelut tuollaisia "Jos taivas putoaa niskaan" luokkaa. Aika naurettavaa verrata jotain alamäkiajoa jalkajarruihin ...
Toisaaltaan en ymmärrä mitä tuolla suhteellisuuden tajulla on tekemistä aiheen kanssa, puhumattakaan puhelimen kanssa pyöräilyllä?
maalinni
13.02.2017, 20.03
Täältä löytyy yksisuuntainen katu, jonka vieressä kulkee pyörätie. Välillä tulee auto väärään suuntaan, kun luulee pyörätietä autokaistaksi. Etenkin siinä kohtaa missä katu muuttuu yksisuuntaiseksi tulee yllättävän usein pitkäkilpisiä autoja YLLÄTTÄEN eteen.
Nipistin itseäni poskesta: sattui, olen siis elossa!
Blackborow
13.02.2017, 21.12
Auto ei aja eteen yllättäen.
Ei niin. Itseajavia autoja kun ei Suomessa juurikaan ole.
Heikk Siivari ajeli Rohloffilla 16500km parissa kuukaudessa ilman ongelmia. Jos ei intersportin ylihintaiset Puolassa tai tiesmissä hitsatut Tunturin nimellä kulkevat laitteet enää kiinnosta, paras asiantuntija suomessa on http://www.bikestation.fi/shop/index.php?lang=2&.
Heikki on tällä välin ajanut 70,000km samoilla kiekoilla. Ketjuja ja renkaita on toki mennyt, mutta kiekot ovat edelleen hyvässä kunnossa. Heikki käyttää vannejarruja (tosin hydraulisia Magura HS-33 -jarruja eikä kysyjän kaipaamia perus-V-jarruja), mutta Rigida Andra CSS -vanteet eivät kulu puhki ihan heti. Käsittääkseni hän ei ole ajanut kyseisellä pyörällä Suomen loskakeleillä vaan keväästä syksyyn eri puolilla Eurooppaa.
Minäkin olen kohta vaihtamassa mankeliini halvan 3×7-voimansiirron ja SON28-etunavan tilalle poikani 16-tuumaisessa pyörässä olleet Rohloff- ja SONdelux-navat. Vaijeritoimiset halvat vannejarrut ajattelin pitää, ettei pyörä näytä liian houkuttelevalta varkaille, sillä pyörähän on arkiajossa satunnaisesti pysäköitynä mihin sattuu. Jos ja kun nykyinen halpa runko joskus antaa periksi, voin helposti vaihtaa levyjarrulliseen runkoon, sillä Rohloff-navassa on levyjarruvalmius.
Sanoisin, että mieluummin halpa runko ja laadukkaat (kestävät ja käytössä edulliset) osat kuin päinvastoin. Jos pyörä ei tule arki- vaan harrastuskäyttöön, niin silloin on vielä turhempi säästää edes siitä rungosta.
Lisäys: Vaikka osaan itsekin kasata kiekkoja, tiedän, että vääränlaiset pinnat tai huono työ voivat rikkoa navan pinnakehän. Koska haluan käytännössä ikuiset kiekot, olen valmis maksamaan maailmallakin tunnetusta laatutyöstä.
Ei niin. Itseajavia autoja kun ei Suomessa juurikaan ole.
Et voi olla noin lapsellinen, tai ehkä voitkin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.