Näytä tavallinen näkymä : Ruska - Pyöräily Suomen halki 15.9.2017- (Hanko-Koli-Syöte-Saariselkä-Kirkenes)
Lisätietoja luvassa kevään mittaan. Mahdolliset järjestelyt tapahtuvat sen mukaan kuinka paljon potentiaalisia osallistujia ilmaantuu.
https://www.facebook.com/events/1519239504785408/1519239524785406/
StantheMan
11.02.2017, 19.28
Onneksi ja toivottavasti olen töissä tuolloin niin ei tarvitse edes harkita.
Teoriassa olis komeet maisemat luvassa. Todellisuudessa sataa vettä ja on synkkää. pari viikkoa olis kesälomaa, heinä- vai syyskuussa? Onneksi en ole virkamies ;)
StantheMan
11.02.2017, 20.00
Toivotaan navakkaa pohjoistuulta, ettei ihan mene hupiretkeilyksi.
heikki53
11.02.2017, 20.17
Voi ***** noita ensimmäisiä kommenteja järjestää Suomessa jonkulaista pyöräiliyn joukkotapahtumaa. Hävetkää!
Joukkotapahtuma? Ei tämä mikään Pirkan pyöräily, Myllyn pyöräily, tour de helsinki, tahko mtb tai syöte mtb ole. Noissa maksetaan osallistumissesta ja ajetaan sitten kilpaa! Lähimpänä on ehkä HSH, ja sielläkin kilpaillaan kuka ajaa nopeiten reitin.
Arvostan kuitenkin mkpään intoa järjestellä näitä, saa kuitenkin satakunta ihmistä polkemaan 200km matkaa. Saatan ite osallistua, kattoa miten vaan järjestelen lomani. Kilpaa kieli ketjun alla en lähde ajamaan.
Kaikkeen brevetteihin tai tyhmäpyöräilyklassikoihin vähänkään viittaavissa keskusteluissa kannattaa heikki53 muistaa, että vastuu on lukijalla. Nuo vastatuuli- ja vesiurheilun mestarit ovat itseruoskinnassa niin taitavia, että kaikki ilkeätkin kommentit on varmasti tarkoitettu oman piinatun kehon rankaisemiseen. Hieno tapahtuma! Jos sää on vähänkään samanlainen kuin viime syksynä, ajo on silkkaa nautintoa.
Kyllä se on sellainen, että brevetillä tai siihen verrattavissa olevalla tapahtumalla on brevet-keli. Sataa 3-asteista vettä - koko matkan. Joskus saatetaan saada jokunen raekuurokin ihan vain muistutukseksi, että kylymempääkin voisi olla. Mulla saattaisi olla taas riittävästi tyhmyyttä lähteä tuohon.
^^ Korjataan heti erheesi. Pitäisi olla "nautintoa", lainausmerkeissä. Itseruoskittavaksi lähtisin, mutta tiedän jo nyt työnantajan olevan ihan eri mieltä.
Ava sano työnantajalle, että otat asian esille työnantajan yhteistoimintaryhmässä. Brevetille pääsyn estäminen on seikka, joka voi vaikuttaa merkittävästi työntekijän työkyvyn ja terveyden ylläpitämiseen. Sinulla on täydet perusteet hakeutua tuohon hullujen letkaan.
Yllä mainittiin, että lisätietoja tulee kevään aikana, mutta noin niinkuin alustavasti, sitoumuksetta, se käsittäen että suunnitelmat voi kääntyä niin tai näin ja ainakin toisin päin: millä parametreilla alustavasti oli ideana ajella? Siis esim.
- ihan vaan kunhan ajellaan porukkalenkkityyliin, mainitut paikkakunnat alustavan reitin pisteitä, mutta ans kattoo sitten reissussa
- brevetintapainen, reitti työn alla, mainitut paikat ehdolla kontrollipisteiksi. Mahdollisesti toimii harjoituskierroksena viralliseen 1200+ järjestettyyn brevettiin Suomessa (spekulaatiota, hehheh).
- jonkinlainen TransFinlandia. Kontrollit mainituissa pisteissä, maaliin päässeiden bileet Kirkenesissä 21.9. tjsp?
Sorppa näistä, ei ole pakko vastata. Kutkutti vaan mielikuvitusta kun yllättäen tämmönen pamahti ilmoille :). Teoriaahan nuo muutenkin on, taas on sellainen juttu, että kovasti tekisi mieli lähteä "naatiskelemaan" mutta luultavasti ei käy kun se ei kerta kaikkiaan käy ;).
FB-eventissä jo vähän lavertelin periaatteita. https://www.facebook.com/events/1519239504785408/
Eli odotettavissa on vapaa reitti ja huoltokielto kontrollien ulkopuolella, jos paljon osallistujia niin mahdollisia miehitettyjä huoltoja. Soolo ja pari kategoriat, mahdollisesti myös ryhmät (viimeinen maaliin tullut määrää ajan). Vaikka Kirkenesin hintataso vastaa keskimääräistä pystyryöstöä niin siellä olisi ajajien tapaaminen lauantaina. Tavoitteena on pitää osallistuminen ilmaisena.
Kirkenesin lentokentältä on päivittäiset yhteydet Osloon ja Näätämöstä pääsee bussi+bussi+juna kombolla päivässä Helsinkiin.
Ja Ilkan veikkaus siitä, että tämä on koeajoa 1200+:lla meni oikein. Vapaa reitti ja oma huolto on vaan n kertaa helpompi järjestää. Lisäksi sellaiselle on oma kohderyhmänsä. :)
Oikeastaan kaikki ajankohtaa ja kontrolleja lukuunottamatta on vielä auki. Jos todennäköisiä osallistujia ilmaantuu kymmeniä huhtikuun loppuun mennessä niin tapahtuma sisältää jotain järjestelyjä. Muussa tapauksessa vain ajetaan.
Kontrollipisteiden tarkat paikat eivät vaatine suurta mielikuvitusta. ;)
Eli odotettavissa on vapaa reitti ja huoltokielto kontrollien ulkopuolella .... Soolo ja pari kategoriat, mahdollisesti myös ryhmät (viimeinen maaliin tullut määrää ajan). .... ajajien tapaaminen lauantaina.
Eli "TransFinlandialta" vaikuttaa tämänkertainen rupeama :). Oikein hyvä, kiitoksia selvityksestä.
heikki53
12.02.2017, 00.01
Kaikkeen brevetteihin tai tyhmäpyöräilyklassikoihin vähänkään viittaavissa keskusteluissa kannattaa heikki53 muistaa, että vastuu on lukijalla. Nuo vastatuuli- ja vesiurheilun mestarit ovat itseruoskinnassa niin taitavia, että kaikki ilkeätkin kommentit on varmasti tarkoitettu oman piinatun kehon rankaisemiseen. Hieno tapahtuma! Jos sää on vähänkään samanlainen kuin viime syksynä, ajo on silkkaa nautintoa.
Olet kaiketi oikeassa, pitänee lisätä itseruoskintaa.
alakampi
12.02.2017, 09.39
Mahtaako tarvita loppupäässä tuohon aikaan lumilapiota ja nastarenkaita?
Nyt kun on tullut (huonosti) nukuttua yön yli, niin taidan ottaa puheeksi työnantajan kanssa mahdollisesta palkattomasta. Sen verran hullunhauskalta tapahtumalta tuo kuulostaa.
Kävi kyllä sama mielessä kuin alakammella. Onko tuo reitti (kontrollit) nyt jo loppuunlyöty? Sään ja logistiikan kannalta voisi olla parempi, jos olisi esim. rengasreitti jostain Oulun korkeudelta takaisin etelän suuntaan?
Olisi lomaa tuolloin. Jos en ole vaeltamassa, niin voisin vaikka lähteä polkemaan. Vaikuttaisi hauskalta. Tosin olen täydellisesti sooloaja, joten ryhmässä ajaminen vaatisi asennetta.
Mahtaako tarvita loppupäässä tuohon aikaan lumilapiota ja nastarenkaita?
Päivän keskilämpotila on tuohon aikaan +5 tietämissä. Yleensä, jos on kylmää niin on myös kuivaa. Varmaan kannattaa Sodankylän/Ivalon pyöräkauppiaille huomauttaa mahdollisesta 622 nastarenkaiden kysyntäpiikistä kuitenkin. :)
Kävi kyllä sama mielessä kuin alakammella. Onko tuo reitti (kontrollit) nyt jo loppuunlyöty? Sään ja logistiikan kannalta voisi olla parempi, jos olisi esim. rengasreitti jostain Oulun korkeudelta takaisin etelän suuntaan?
Suomen halki pyöräilyn on tarkoitus olla Suomen halki pyöräily. Logistiikan kannalta kotimatka on vain vähän pidempi ja joka tapauksessa se pitää tehdä.
1. kontrollin on tarkoitus varmistaa 4-tien välttäminen ja viimeiseksi kontrolliksi arvoin (Syöte-Levi-)Skibotnin ja Kirkenesin välillä. Näin päässee kunnolla Jäämerelle eikä vain vuonon pohjalle.
Olisi lomaa tuolloin. Jos en ole vaeltamassa, niin voisin vaikka lähteä polkemaan. Vaikuttaisi hauskalta. Tosin olen täydellisesti sooloaja, joten ryhmässä ajaminen vaatisi asennetta.
Todennäköisesti korkeintaan se yksi kaveri siinä edes saisi olla lähettyvillä. :)
^eli yksin. Aikaikkuna?
Tapahtumakuvauksen lauantai keskiyö olisi dedis. 8 päivää ja 6 tuntia. Pitää katsoa huomioidaanko aikavyöhyke vai ei. Vai onko aikaraja esimerkiksi vielä aiemmin. 1800 km matkaan pääsemiseen täytyy olla hyvin huolellinen reitin tekemisessä ja toteutuksessa.
Maalipaikka, jossa kello pysähtyy on näillä näkymin kuningas Oscar II kappeli, josta pitää sitten vielä ajaa 60 km takaisin bileisiin. :) https://en.wikipedia.org/wiki/King_Oscar_II_Chapel
Tuloksiin olin ajatellut kolmea kategoriaa: ajoissa olleet, myöhässä olleet ja keskeyttäneet. Aikaraja on sellainen, että kenelläkään pyöräilyyn keskittyvällä ei pitäisi siinä olla ongelmia vaikka vastassa olisi meteorologinen perkele.
Kuulostaa aivan törkeen siistiltä ja mahtavaa että tällästä on järjesteillä.
Mutta oman osallistumiseni suhteen saa nähdä lähempänä sitten, että onko aikaa ja lomapäiviä.
Eipä pitäisi mennä ainakaan ristiin muiden lomasuunnitelmien kanssa tuolla ajankohdalla. :-)
Aikataulu on sellainen, että matkoineen siinä kuluu 5 arkipäivää.
Mukana jos vaan järjestetään
^^Sopivasti reitin suunnittelemalla ehtii vielä käydä jonkun arkipäivän töissäkin.
Entäs matka, 1800 km? Nopsaan kun löin reittipisteet karttasovellukseen, niin ei täyty vaadittu matka.
Joo, pikkusen jää alimittaseksi. Lisää mkpaa vaikka Lappeenranta tai joku muu kaakon paikka kontrolliksi, niin ei pääse oikaisemaan suoraan Kolille.
Ja se Levi tms. tietysti
Kai jokainen suunnittelee reitin itse ja minimi olisi 1800 km. En kyllä itse pääse ajamaan.
Itse tarkastelen reittiä lyhimpänä mahdollisena, jolle vaaditut reittipisteet osuvat. Pyöräilyn kannalta järkevin, tai halutumpi, voi olla tätä pidempi. Lyhin ei aina ole nopein.
Kuvittelisin, että riittää kun käy kontrollipisteillä. Matka jää vähän vajaaksi jos menee suorinta reittiä, mutta se sisältää aika paljon valtatien laitaa, jota itse en ainakaan viitsisi ajella.
Jami2003
13.02.2017, 21.12
Tuolla aikataululla maksimi aika käyttäen päivämatkat ovat melkein inhimilliset. Varmaan alkaa vaatimaan tuo vuodenaika vaan jo sisänukkumisia. Tällaisesta olen joskus haaveillut, tosin keskikesällä toteuttaen :)
Jos ei kertaakaan eksy ja ajaa suorinta järkevää reittiä niin noin 1760 km:lla selviää. Se ei välttämättä ole paras tai edes nopein reitti. Päivämatkojen oletan olevan siinä 230-250 km välillä tosissaan maaliin yrittävillä. Reitti on maastollisesti helppo, koska Suomesta ei maastollisesti vaikeaa päällystettyä reittiä löydy eli nopeimmat pääsevät varmaan 350-400 km päivämatkoihin.
Varmaan alkaa vaatimaan tuo vuodenaika vaan jo sisänukkumisia.
Tästä tulee toivottavasti mielenkiintoisinta seurattavaa. Alun reittivalintojen lisäksi.
Kirjailin infosivua, josta pitäisi vähitellen löytyä kaikkea tarvittavaa tietoa. http://www.randonneurs.fi/ruska-ride-across-finland-info-page/
Reitti on maastollisesti helppo, koska Suomesta ei maastollisesti vaikeaa päällystettyä reittiä löydy
Vuoristot on tosiaan vähissä, mutta päällystämätöntä tietähän tuohon voisi vittuillakseen pätkän määrätä pakolliseksi reitille, kun se tavallaan seudulle tyypillistä on? Pohjoisesta joku hyvä maalaispitäjä tai alkumatkasta Repoveden kansallispuiston läpi. Välttyisi osaksi houkutukselta ajaa isoa tietä suoraan. Ja Kolilla menee kanssa kiva soratie siinä järven rannassa, jos siltä suunnalta lähestyy...
Ai hitto, saattaa olla ettei tähän pysty olla osallistumatta.
Miten meinaat ton reaaliaikaisehkon seurannan järjestää?
Live-seuranta todennäköisesti kännyköillä. Peitto on sen verran hyvä, että se riittää. Pitää katsoa mikä on energiatehokkain tapa hoitaa se. Viimeisillä ~300 km:lla saattaa olla katvealueita, mutta ei kovin pitkiä. Selvittelen myös SPOT-vuokran hintoja, mutta se voi olla vähän työläs vaihtoehto.
Ensimmäinen etappi Kolille on syysviikonloppu ja ennen ensimmäistä aamua ollaan jo ruuhka-Suomen ulkopuolella. Liikenne ei pitäisi olla kummoinen ongelma.
Pakollisia sorateitä tuskin tulee. Jos tulee niin Syötteen jälkeen. Ne eivät sinänsä tuo juuri lisäarvoa ja sitovat aika pitkän matkan reitistä ennen ja jälkeen. :)
Saariselän kun korvaa Levin huipulla. Niin valkkaa siinnä kierätkö Sodankylän kautta asfalttia (300km) vai Pokan kautta soratietä (200km) Inariin.
Levi oli yhtenä vaihtoehtona, mutta sitten sopiva matka venyisi jo yli viikoksi.
ps. Mitäs kummaa. Eihän 955:sta oli päällystämätöntä kuin ekat 70 km, Pokka-Inari näytti Street viewissä epäilyttävästi päällystetyltä.
pps. Mitähän mä olen laskenut. Eihän se olisi kuin 50 km pidempi.
Juu en minäkään ole mieltä että ne isommat tiet liikenteineen ongelma olisi. Mutta pikkutiet on kivoja. Toisaalta myös suorin reitti on kiva.
Kännyköissä tosiaan virran riittäminen olis se osallistujilta huolehtimista edellyttävä asia, mutta jos ei vaadi seurannalta ihan ehdotonta jatkuvuutta niin onnistuu varmaan ihan hyvin.
Jami2003
14.02.2017, 18.31
Näyttää ebayssa lähtevän spot:ien hinnat 29 taalasta. Melkein voisi tuon vaatia jo osallistumismaksuna.
Noiden eBay laitteiden laadusta sitten en tiedä mitään :)
http://m.ebay.com/itm/252768685783
Team Locator appia on käytetty mm. talvipäivänseisausajoissa. Siinä on melko pieni virran kulutus.
Vähän tuo sora-ajelu arveluttaa. Itse pysyisin kestopäällysteellä, niin pysyisi tarvittava kalusto paremmin haarukoitavissa. Mielestäni sora olisi keinotekoinen vastus -tavoitteen eteen on mukava ponnistella, mutta itsetarkoituksellinen rypeminen ei.
SPOTille kertyy palvelusopimuksineen hintaa, eikä toimintavarmuus pohjoisessa välttämättä ole edes tyydyttävä.
Spot toimii kaikkialla missä näkee taivaalle.
Itse olen käsityksessä, että paikkatiedon lähetys ei aina onnistu, etenkään olosuhteiden poiketessa optimista. Eikö spot edelleenkin ole yksisuuntainen lähetin?
Joku varmasti tietää paremmin, mutta minun tietääkseni leveyspiirillä tai säällä ei ole merkittävää vaikutusta lähetyksen onnistumiseen. Yksisuuntainen tuo Trace ainakin on.
Mieluiten välttäisi tuon sopimusten selvittämisen ja laitteiden lähettelyn eestaas.
Jos mukana on matkapuhelin ja riittävästi virtaa, niin olisiko sopivaa ohjelmaa, joka hoitaisi homman. Pitääkö seurannan olla jatkuvaa, vai riittääkö polkijan omasta tahdosta tapahtuva paikkatiedon lähetys?
Vaaditaanko tosiaan älykännyn omistamista, että voi tähän osallistua? Itselläni ei sellaista ole, ja mahdollisimman kauas tulevaisuuteen sellaisen hankkimista välttelen.
Työnantajalle kainon pyynnön esitin vapaan myöntämisestä liikunnalliseen viikkoon, eikä ainakaan heti punaista valoa välkytelty.
Jokin kapine, jolla sijainti saadaan verkkoon vaaditaan. Se mikä se on, on vielä epäselvää. Yleisölle on tarkoitus saada mahdollisimman hyvä käsitys siitä miten kenenkin matka etenee.
"Sopivia" ohjelmia on 100 tusinassa, mutta hyviä en ole vielä nähnyt. :)
Kun Hebe nyt otti tuon Levin puheeksi niin Pyhä-Luoston kautta Leville niin olisi kyllä todella hieno ja yksinäinen loppusuora, mutta siinä olisi huonolla aikataululla nolla auki olevaa huoltopistettä 450 km:lla. :-)
Minttukaakao
15.02.2017, 08.39
Jos laittaa esim. Vaalimaan Teboilin ja Rukan kontrollipisteiksi niin tulee kilometrit aika hyvin täyteen. Toivottavasti syksyllä on aikaa ja kuntoa sen verran että pystyy lähtemään mukaan..
Lisätietoja luvassa kevään mittaan. Mahdolliset järjestelyt tapahtuvat sen mukaan kuinka paljon potentiaalisia osallistujia ilmaantuu.
https://www.facebook.com/events/1519239504785408/1519239524785406/
Voisko kaiken infon laittaa myös jonnekin muualle kuin tuonne. Facessa jos ei ole, tuota ei voi lukea. Mukava olisi seurata miten homma etenee vaikkei itse ajakaan tuota. Hengessä kuitenkin mukana täysillä. :)
Ja älykännykkävaatimus on huono juttu mielestäni. Tunnen myös lähipiiristä ihmisiä joilla ei ole älykännyä vaan Nokian perusluuria jopa kaappiin varalle ostettuina jos nykyinen hajoaa. Ei tunnu tosin hajoavan... Eikös Spotteja voi ostaa ihan omaksi? Jos ajelee tämmösiä niin lienee ihan järkevä hankinta anyway? Laite sinällään halpa mutta ne plänit tais olla tosiaan aika tyyriitä mitä joskus katsoin niitä mutta se tuskin tosiaan olisi ongelmana jos ei ole ongelmana ajaa viikossa 2000km pyörääkään ajan ja kunnon puolesta. :)
Jos tollasen spotin ostaa omaksi, kannattais sen käsittääkseni olla toi Gen3, jossa on parempi paristonkesto kuin vanhoissa yms. ja maksaa uutena 145,50€ firman omasta nettikaupasta, +verot 39,22€ + postikulut 25€ + ylläpito 137,40€ ekalta vuodelta. Eli lähtiessä maksaisi 347,50€ ja tulevat vuodet ylläpito 152,39€/vuosi. Olis toi näppärä ja mielelläni itsekin omistaisin, mutta saattaisi ton vaatiminen osallistumista enemmän rajoittaa kuin älypuhelimen vaatiminen. Toisaalta ei kiinnostais huolehtia puhelimen akun riittävyydestä.
Ja tosiaan niitä on jotenkin mahdollista vuokratakin, siitä en tiedä sen enempää. Ja olis siinä vaivansa järjestäjälle.
heikki53
15.02.2017, 11.24
Kun katselin noita Spot hintoja paikallisesta shopista, pisti silmään että myynnissä on myöskin GSM pohjaisia trackereitä. Esim: http://www.gpsvision.de/GPS-Tracker Ellikkä toimii esim Prepay Sim-kortilla - mikäli ollaan kuuluvuusalueella.
En kuitenkaan tunne noita ollenkaan, on vain vinkki.
Kustannukset olisivat pienemmät.
Kun katselin noita Spot hintoja paikallisesta shopista, pisti silmään että myynnissä on myöskin GSM pohjaisia trackereitä. Esim: http://www.gpsvision.de/GPS-Tracker Ellikkä toimii esim Prepay Sim-kortilla - mikäli ollaan kuuluvuusalueella.
En kuitenkaan tunne noita ollenkaan, on vain vinkki.
Kustannukset olisivat pienemmät.
Ero gsm-trackereiden ja älypuhelinten välillä on aika pieni sekä hinnassa että laadussa. Älypuhelin+akkupaketti vs. spot on varmaan parhaat vaihtoehdot. Uusi liittymäkin on tuoksi ajaksi alle 5 euroa.
Vähän spotin paristojen tapaan niille akkupaketeille voisi ottaa puolimatkaan (tai kaikille kontrolleille) vaihtomahdollisuuden. Akkupaketti ja pelkkä gps käytössä (ei näyttö eikä muita sovelluksia) niin tyypillinen akku kestää sen 2-3 päivää.
Päivitin infosivua lähinnä ulkomaiset osallistujat mielessä. http://www.randonneurs.fi/ruska-ride-across-finland-info-page/
Jami2003
15.02.2017, 18.48
Päivitin infosivua lähinnä ulkomaiset osallistujat mielessä. http://www.randonneurs.fi/ruska-ride-across-finland-info-page/
Ai hitsi. Aivan mahdottoman innostava tapahtuma ja reitti. Hyviä tekosyitäkin löytyy hirveän vähän. Voisikohan sitä tällaisella täydellisellä amatöörillä pää kestää vai luovuttaisiko sitä heti kun pari tuntia sataa vettä :)
Odotellaan ratkaisua seurantaan. Omalta osaltani en usko minkään ratkaisun olevan kynnyskysymys. Toivottavasti ratkaisu vapauttaa ajatukset polkemiseen elektroniikan kanssa puuhastelun sijaan. Ehkä epäluuloistani ja hinnastaan huolimatta spot (gen3) olisi yksinkertaisin ratkaisu. Älypuhelimeen liittyy omat ongelmansa ja epävarmuutensa.
Enemmän mietityttää ottaisinko mukaani kevyimmän yöpymisvarustuksen. Tämä vapauttaisi polkemaan ja lepäämään aikataulutta.
Tässä vaiheessa näyttäisi siltä, että seuranta toteutetaan SPOT traceilla, jotka jokainen joko vuokraa tai tuo itse. Tämän todennäköisyys saattaa vielä kuumeta ja kylmetä moneen kertaan seuraavien kuukausien aikana, että ei kannata vielä sen varaan liikoja laskea. :)
SPOT kuullostaa kaikin puolin järkevimmältä vaihtoehdolta. Pystyisikö tapahtuman järjestäjä tekemään yhteisvuokraamisen halukkaille? Ennen vuokrausta (riittävän ajoissa tapahtumaankin nähden) maksettaisiin vuokra ym. kustannukset, niin ei tulisi ainakaan järjestäjälle takkiin. Saattaa muuten melkoinen soppa syntyä sopimattomien laitteiden yms. ajatusvirheiden takia.
Saan hyvissä ajoin ennen tapahtumaa tietää saanko SPOTit. Jos saan niin ne maksetaan (pantti) etukäteen ja jaetaan lähdössä/kerätään maalissa.
Edit: Riippuu siitä meneekö jonkin muu tapahtuma Euroopassa päällekkäin.
Onko luovia ajatuksia miten otetaan ilmoittautumisia niin, että ilmoittautuneet oikeasti saapuvat paikalle? Osallistujia voisi ottaa 100 ja arpoa paikat, jos tulee enemmän.
Joku osallistumismaksu (100e?) jostain 50% pitää maksaa viikon sisällä ilmoittautumisesta ja ko maksua ei palauteta vaikka peruisi tulonsa? Eli jos ei tulisi paikalle niin saisi järjestäjä kuitenkin vaivanpalkkaa vähän...? Tai toisinpäin, 100e maksettava kerralla ilmoittautumisen yhteydessä jonka SAA takaisin kun tulee paikalle. Jos ei saavu, saturainen jää sakkomaksuksi järjestäjälle.
Osallistumismaksu, josta ylijäämä käytetään maalissa olisi tietysti erinomainen vaihtoehto, mutta saattaa sisältää turhaa byrokratiaa. :)
Miten kauan mahtaa max. sadan henkilön ja fillareiden siirtyminen esim. Näätämöstä Rovaniemelle kestää? Ilmeisesti yksi auto lähtee Näätämöstä päivässä ja siihen ei varmaan kovin monta filoa mahdu kyytiin. Taitaa mennä rahdiksi tuo pyörien siirto ja tullevat sitten joskus perästä, kun autoissa on tilaa?
Sieltä päästään kyllä pois. Jos lähtijöitä on esim. täysi bussillinen. Toivotaan tätä ongelmaa. :)
Joo päästään kyllä. Fillarin siirtymistä takaisin etelään vaan lähinnä funtsin.
Tuokin on pohdittava asia. Heti vähänkin isomman joukon ollessa liikkeellä järjestelyjen osuus korostuu. Suomessa taitavat myös viranomaiset asettaa joitakin vaatimuksia.
Laittanen ensi viikolla mahdollisuuden liittyä uutiskirjeeseen. Jos sillä saisi vähän alustavaa tietoa kiinnostuneiden määrästä. Tavalla tai toisella sitovat ilmot sitten huhti-toukokuussa.
Luenko tätä nyt oikein. Jälki-ilmottautuminen tyyliin "ilmestyn aamulla Hankoon" ei ole mahdollinen, koska pitää olla joku seurantahäristin ? Onko fokus pikkusen väärässä asiassa, jos tuommonen "kiva juttu, että muut voi ruveta dot watchereiksi" muodostuu kynnyskysymykseksi osallistumiselle ?
Jami2003
17.02.2017, 06.59
Järjestelyiden kannalta lienee erittäin hankalaa että puolet porukasta saattaa ilmestyä paikalle tai sitten ei. Ilman gps seurantaakin osallistuva määrä on oltava suunnilleen tiedossa etukäteen.
Nii, en oo koskaa tämmöstä ollu ite järjestämässä, etten tiiä kuinka järjestelyt muuttuu, jos yhden osallistujan sijaan onkin 100. Kuitenki kyseessä unsupported, ajanototon, palkinnoton yms. tapahtuma.
En kiellä ketään ajamasta samaa reittiä vaikka samaan aikaan, mutta silloin ei osallistu ko. tapahtumaan. Tulee halvemmaksikin.
Mihin liittyen?
Lähinnä mielessä käväisi järjestäjän vastuu kilpailijoiden turvallisuudesta. Jos tapahtuma on maksullinen, niin olettaisin toiminnan olevan viranomaisten näkökulmasta jotakin muuta, kuin kaljakelluntaa.
Luenko tätä nyt oikein. Jälki-ilmottautuminen tyyliin "ilmestyn aamulla Hankoon" ei ole mahdollinen, koska pitää olla joku seurantahäristin ? Onko fokus pikkusen väärässä asiassa, jos tuommonen "kiva juttu, että muut voi ruveta dot watchereiksi" muodostuu kynnyskysymykseksi osallistumiselle ?
Kuten tuolla info-sivulla kirjoitin niin koitan saada tapahtumaan mukaan omatoimipyöräilytapahtumien parhaat puolet. Ajamiseen ei välttämättä tarvittaisi seurantaa tai "virallista osallistumista". Toisaalta on vähän vaikea esimerkiksi kirjoitella mediatiedotetta, jonka sisältö on, että joku ehkä joskus tulee ajamaan Suomen halki pyörällä. Seurannan ja huomion kautta saadaan paremmin paketoituna yleisön, ja miksei myös muiden pyöräilijöiden, tietoon miten käytännössä ajetaan (noin) viikossa Suomen halki. Kaikki eivät sitä tiedä, eivätkä kaikki osallistujat siinä välttämättä onnistu. :)
Todennäköisesti se 'saavun illalla Hankoon' -osallistuminen jopa käytännössä onnistuisi, mutta yritin juuri kysellä käytännön ideoita, että miten tällaisia tapauksia olisi mahdollisimman vähän. En vielä tiedä miten se kannattaisi tehdä. Esimerkiksi osallistujat voivat hoitaa käytännön järjestelyjä (kuten avan mainitsemat kyydit takaisin Kirkenesistä) paremmin, jos osallistujamäärä ei selviä vasta lähtöhetkellä. Etenkin, kun tarkoitus on myös itse päästä ajamaan.
Lähinnä mielessä käväisi järjestäjän vastuu kilpailijoiden turvallisuudesta. Jos tapahtuma on maksullinen, niin olettaisin toiminnan olevan viranomaisten näkökulmasta jotakin muuta, kuin kaljakelluntaa.
Jos tapahtumalla olisi vaikutuksia liikenteelle tms. niin sillä olisi vähän väliä. Kilpapyöräilyäkin harrastetaan julkisilla teillä sulkematta liikennettä kokonaan. Maksullisuus ei tilannetta järjestäjän vastuiden osalta muuta.
Mihin mediatiedotetta ja yleisöä tarvitaan? Omalta osaltani osallistumiskynnys nousee julkisen hulabaloon myötä. Olen aina kiertänyt kaikki kilpailut ja massatapahtumat kaukaa.
Yleisöä tarvitaan ensisijaisesti pyöräilijöiden määrän lisäämiseen ja toissijaisesti yleisön viihdyttämiseen. Oma kokemus on ollut, että dot watching on hauskaa ja kiinnostavaa sekä osallistujana että yleisönä ollessa. Yksinään teiden ajaminen on edelleen hyvä ja toivottava vaihtoehto sekin.
Yleisön rooli verrattuna 'kilpapyöräilyyn' on sikäli eri, että he näkevät oikeita pyöräilyn tilanteita ja ongelmia, joita heille voi myös itselle tulla vastaan.
Tämä on myös ensimmäinen tällä konseptilla oleva tapahtuma Suomessa eli toivottavasti samalla selviää onko sellaiselle kysyntää. :)
Kyllähän tästä on potentiaalia tulla TCR veroinen tapahtuma, toki vähän lyhyempi ja siinä mielessä sopivampi useammalle. Ehkä ekana vuonna ei vielä tule osanottajaryntäystä, mutta kenties jatkossa, kuten TCRn tapauksessa.
On siinä tietysti jonkinlaista eksotiikkaa ajaa tyhjässä maisemassa päiväkausia, jos omasta keittiön ikkunasta normaalisti näkyy viisi kirkontornia tms... siltikin peukutan tapahtumaa, mutten koske siihen tikullakaan.
Koska on jo TCR niin tämä on onneksi paljon helpompi selittää. :)
Jep! Veikkaan, että reitillä näkyy vähemmän kirkontorneja yhteensä kuin keskisuuren saksalaiskaupungin horisontissa.
Jami2003
18.02.2017, 17.04
Viime kesänä heitin muutaman pyörälenkin Kainuussa ja kyllä se vaan minua puhuttelee kun 50 km matkalla on neljä mäkeä, kolme mutkaa ja kaksi taloa joista toinen ei ole autio :)
Tähän on hyvä lisätä... ajelin kohti Puolankaa ja totesin saman. Mäkiä tosin oli enemmän. Siinä tyhjän talon seinässä oli yli metrinen hakaristipiirros ja sekin oli piirretty väärin. Yksi sakara oli kääntynyt 180 astetta väärään suuntaan.
Semmonen hyvä puoli Kainuun ja Lapin teillä on, että muuta liikennettä on vähemmän. Paitsi nelosella kaamanen-ivalo välillä. Viime kesänä oli hieman liikaa matkakeittiöitä liikkeellä samaan aikaan. Ivalon jälkeen tie leveni ja suoristui niin ei niin paljoa haitannut.
Pilvisyyttä ja revontulitutkien arvoja tarkkaillen saakin sitten pohtia, jos loppupätkä olisi mielekästä ajaa yöaikaan :)
kuovipolku
18.02.2017, 19.01
En mitenkään kuvittele osallistuvani (ja vielä vähemmän kuvittelen että menisi vaikeuksitta jos osallistuisin), mutta kivahan tällaisen tapahtuman syntymistä ja edistymistä on seurata!
Millaiseksi muuten mahtaa muodostua valoisassa ja pilkkopimeässä ajettujen kilometrien/tuntien suhde? Riippuu tietysti siitä millaisella tavoitteella ja millä taktiikalla ajaja on päättänyt edetä, mutta ajatellaan nyt esimerkiksi vähän kaltaistani ajajaa joka pyrkii vain pääsemään maaliin aikarajan puitteissa.
Eiköhän tule valosassa ajettua.
Millaiseksi muuten mahtaa muodostua valoisassa ja pilkkopimeässä ajettujen kilometrien/tuntien suhde? Riippuu tietysti siitä millaisella tavoitteella ja millä taktiikalla ajaja on päättänyt edetä, mutta ajatellaan nyt esimerkiksi vähän kaltaistani ajajaa joka pyrkii vain pääsemään maaliin aikarajan puitteissa.
Hangossa 15.9 päivänpituus 12:53 http://www.moisio.fi/taivas/?paikka=Hanko&dy=15&mn=9&yr=2017
Näätämö 22.9 päivänpituus 12:22 http://www.moisio.fi/taivas/?paikka=N%C3%A4%C3%A4t%C3%A4m%C3%B6&dy=22&mn=9&yr=2017&laajuus=on
Eli ajoaikaa päivittäin n12.5 tuntia. 1800 / 8*12.5 = 18km/h keskinopeus riittää valoisan ajan suoritukseen.
Pimeässä ajamisessa on oma viehätyksensä. Jos olisin osallistumassa, ajaisin varmaan Kolille asti (~700km) ilman kunnollista nukkumistaukoa, nuokkuen 24h juottoloissa. Kolin jälkeen 24h ja 6-24 asematkin loppuvat niin pitää tyytyä öisin nukkumaan tai kuskaamaan enemmän eväitä.
Pimeässä ajamisessa on oma viehätyksensä. Jos olisin osallistumassa, ajaisin varmaan Kolille asti (~700km) ilman kunnollista nukkumistaukoa, nuokkuen 24h juottoloissa. Kolin jälkeen 24h ja 6-24 asematkin loppuvat niin pitää tyytyä öisin nukkumaan tai kuskaamaan enemmän eväitä.
Jos haluaa ajaa pimeässä niin pitää ajaa kovempaa. Pimeitä tunteja on vähemmän ko ajankohtana.
Jami2003
18.02.2017, 20.48
Niin ei kai tuohon aikaan ole sen pimeämpää kuin TCR:ssä.
On siinä tietysti jonkinlaista eksotiikkaa ajaa tyhjässä maisemassa päiväkausia, jos omasta keittiön ikkunasta normaalisti näkyy viisi kirkontornia tms... siltikin peukutan tapahtumaa, mutten koske siihen tikullakaan.
rjrm sullahan on se bob-yakin. Voisit pakata mukaan koko omaisuutesi tai ottaa reissu hyötynäkökulmasta ja ottaa matkalta mukaan vuoden hillat.
Tavallaanhan tuohon saisi mielenkiintoisen todellisuusvääristymän, ainakin ulkomaisille osallistujille, kun ajettaisiin juhannuksena, eikä luonnollista pimeetä lepoaikaa tulisi ollenkaan. Helpompi valvoa pitkään, tai toisaalta outoa rytmittää ajoa kun pimeä ei tule. Sopis mulle ehkä paremmin kalenteriinkin 😎
Tää kuulostais kyllä upeelta reissulta mutta jäänee kyllä väliin. Ainakaan en kevään aikana pysty moista päättämään vaan pitää katsella ainakin heinäkuun lopulle loukkaantumis- ja pyöräkuntotilannetta riskialttiimpien joukkuelajien takia. Yksin ei myöskään innosta sateisessa erämaassa porhaltaa mutta jossain porukassa tätä voisi miettiä jos saisi suunniteltua homman niin ettei tarvitse telttoja raahata mukana kun ei viitti ostella kevyitä majoitusvälineitä (ainakaan vielä pelkästään tätä varten :)).
Pitää koittaa jotain hieman kevyempää ryhmä-brevettiä kesällä ja kattoa voisiko joskus tällaiseenkin lähteä. Keskitytään nyt seuraamaan tätä sivusta niin suunnittelun kuin itse tapahtuman osalta :)
^Siis porukallaha tuota ei saa jäpertää.
Miten tiukasti toisten osallistujien auttamiskielto on tarkoitus tulkita. Saako esim. ajaa kimpassa tai majoittua saman kuusen alle jne. ?
^Pareittain sai kaiketi ainakin ajaa ja ryhmästäkin mkpää kommentoi 11.2 hieman epämääräisesti: "Soolo ja pari kategoriat, mahdollisesti myös ryhmät".
En tiedä onko tähän tullut jotain lopullista päätöstä.
Kiinnostaisi kanssa kuulla nuo auttamiskieltosäännöt. Eli voiko sopia että mennään seuraavaks Joensuuhun tiettyyn hotelliin ja sit ajellaan sinne omia menojamme? Saako ajella 50m päässä toisistaan niin ettei peesiapua tule?
Eli voiko sopia että mennään seuraavaks Joensuuhun tiettyyn hotelliin ja sit ajellaan sinne omia menojamme? Saako ajella 50m päässä toisistaan niin ettei peesiapua tule?
Jos tuollaisia sopimuksia tekee, niin eikö ole sitten jo sama vaikka ajaisi siinä parikategoriassa? Toivottavasti jollain keinolla (gps) kaikenlaiset junat saadaan eliminoitua sooloajajilta. Tosin Suomessa tuo lienee aivan turha toive.
Jami2003
19.02.2017, 17.01
Ainakin TCR dokkarissa melons, trucks & angry dogs (ihan hauska muuten, löytyy Youtubesta) kaverit polkee päivät erikseen mutta ovat samoissa paikoissa tauolla ja yötä. En tosin muista olivatko jossain pari sarjassa tai onko siellä edes sellaista.
Jos lähtisin ajamaan, niin yrittäisin ajaa noin 12h/300 km per päivä. Joka ilta hotelliin, saunaan ja syömään. Kunnon unien jälkeen aamulla matkaan. Minimivarusteet mukaan. En ole katsonut osuisiko matkalle sopivasti hotelleja.
Pitäisi selvästi lukea nuo tapahtumaohjeet kaikille ääneen iltasatuna. Moneen kysymykseen on jo vastaus infosivulla. :)
Moneen kysymykseen on jo vastaus infosivulla. :)
Ketjun ensimmäisessä viestissä oleva linkki vie sivulle, jossa on vain tapahtuman ajankohta. Tietoja-lehteä klikkaamalla tulee Facebookin sisäänkirjautumisruutu. Jostakin myöhemmästä viestistä löytyy linkki randonneurs.fi-sivujen infoon.
(Facebookia käyttää Euroopassa noin 40% väestöstä.)
Myös tässä ketjussa ja randonneurs.fi etusivulla sama info. (itse asiassa kaikilla sivuilla :))
Onko fillareiden takaisinkuljetus Kirkkoniemestä työn alla vai missä vaiheessa ja kenen toimesta tuota aloitetaan selvittää? Itselläni tuskin riittää mielenkiintoa polkea takaisin esim. Inariin saadakseni fillarini linja-auton kyytiin. Tämä lisäksi vaatisi ainakin vuorokauden lisää anottavaan työvapaa -anomukseen, jollaisen mahdollisimman pian laittaisin eteenpäin.
Pitäisi selvästi lukea nuo tapahtumaohjeet kaikille ääneen iltasatuna. Moneen kysymykseen on jo vastaus infosivulla. :)
Anteeksi. En löytänyt täältä mainintaa solo/pari/ryhmä-asiaan: http://www.randonneurs.fi/ruska-ride-across-finland-info-page/
Huomasin että facebookissa oli maininta solo ja pari kategorioista. Koska randonneursista en sitä löytänyt niin jotenkin ajattelin että kenties sitä ei ole vielä loppuun päätetty kun vielä löysin tuon kommenttisi 11.2 jossa se oli vielä auki.
Nämä kuviot eivät ole mulle tuttuja ennestään vaikka hieman transamericaa viime vuonna seurasin. Olen lukenut tämän threadin läpi menneinä päivinä samoin kuin kaikki randonneurs.fi sivuston alasivut mutta voi olla että joku kohta ei ole vielä muistin sopukoissa.
Haluaisin ihan vilpittömästi siis tietää minkälaisella reseptillä tänne saa matkaan lähteä. Tarkoitukseni ei ole rikkoa sääntöjä. Esim jos on 3-5 kaverusta niin voimmeko sopia samat majapaikat? Ymmärrän että peesihyötyä ei saa käyttää mutta olisiko tuossa jotain muuta joka rikkoo tämän tapahtuman ajatusta. Jokaisen pitäisi suunnitella reitti ja navigoida itse? Ymmärrän että joidenkin mielestä ainoa oikea tapa on ajaa tämä yksin näkemättä ketään ja maksimoida kurjuuttaa sillä(kin) tapaa :) Jos sosialisoituminen muiden ajajien kanssa majapaikkojen muodossa on kielletty ja tarkoitus on ajaa yksin erämaassa ja etsiä itseäni pimeinä iltoina niin jään suosilla pois. Pari kategoria olisi toki sittenkin mahdollinen mutta jos on kolme kaverusta niin sekään ei osu enää sääntöjen piiriin.
Edit: Vaikka moneen kysymykseen on jo vastaus info-sivulla niin en itse ainakaan mistään ohjeista saa vastausta tuohon majoitusten ja taukopaikkojen sopimiskysymykseen.
^Pareittain sai kaiketi ainakin ajaa ja ryhmästäkin mkpää kommentoi 11.2 hieman epämääräisesti: "Soolo ja pari kategoriat, mahdollisesti myös ryhmät".
En tiedä onko tähän tullut jotain lopullista päätöstä.
Kiinnostaisi kanssa kuulla nuo auttamiskieltosäännöt. Eli voiko sopia että mennään seuraavaks Joensuuhun tiettyyn hotelliin ja sit ajellaan sinne omia menojamme? Saako ajella 50m päässä toisistaan niin ettei peesiapua tule?
Todennäköisesti kategorioita tulee olemaan vain soolo ja parit. Pitää vielä miettiä vaihtoehtoja.
Päivittelin vähän tuota infoa tämän osalta. Kaikkien mahdollisten tapausten luetteleminen on vähän työlästä. Toisaalta keskustelu muiden ajajien kanssa on sallittua, mutta ei saa antaa toisille (tai vastaanottaa toisilta) mitään tietoa mikä vaikuttaisi ajamiseen. Eli esimerkiksi mainitut yöpymisten tai taukojen sopimiset on toisaalta kielletty, mutta toisaalta ne osuvat etenkin maalia lähestyttäessä todennäköisesti suunnilleen samoihin aikoihin samoihin paikkoihin. Esimerkiksi 50 m päässä toisista voi ajella, vaikka vierekkäin ja jutella miten matka sujuu, mutta pitkittyneesti ei saa ajaa yhdessä. Jos joku numero kaivataan niin vaikka varttin saa ajaa samaa tahtia. Jos näitä vartteja alkaa ilmetä parin tunnin välein niin on syytä epäillä avustamista. :)
Reitti pitää suunnitella itse.
Suomen halki pyöräileminen ei sellaisenaan ole kovin ihmeellistä, mutta kiinnostavaa on se miten jokainen sen käytännössä toteuttaa. Se ei välttämättä ole helppoa ja tässä otetaan mittaa siitä miten itse päätät vastata erilaisiin vastassa oleviin tilanteisiin.
Trucks, dogs and angry dogs sisälsi lukuisia muitakin kiellettyjä asioita kuin yhdessä yöpymisen, mutta parissa ensimmäisessä Transcontinentalissa niihin ei juuri puututtu. Nyt säännöt ovat yksiselitteisemmät. Suomessa järjestettävistä tapahtumista lähimpänä on varmaankin Rovaniemi 300. Sen säännöt ulkopuolisen avun suhteen tosin ovat vielä tiukemmat.
^ Kiitokset tarkennuksista. Tosiaan solo-kategoriassa tätä ei pysty viemään läpi minulle mielenkiintoisella reseptillä. Ymmärrän kyllä että on se oma porukkansa jotka haluaa yksin taivaltaa :) Pitää vielä tuota pari-kategoriaa miettiä.
Resepti itsellä olisi jotakuinkin plr:n mainitsema eli 10-14h satulassa ja siisti sisäyöpyminen jotta ei makuupusseja jne. tarvitse kuljettaa. Ehkä alussa saattaisi miettiä jotain tiiviimpää ajoa Kolille asti nuokkuen huoltoasemilla mutta sitten pitää pystyä jo nauttiin maisemistakin eikä vain väsymyksestä :)
Vasta hiljattain pitkänmatkanajoista innostuneena suuri hatunnosto kaikille, jotka tähän mukaan lähtee. Toivottavasti tapahtumasta tulee perinne ja pääsee joskus tulevaisuudessa myös itse mukaan. :)
Ei hemmetti. 24h tuntia sitten en edes ollut miettinyt mitään tämmöistä rupeamaa, ainakaan täksi vuodeksi, mutta sitten huomasin tämän ketjun, ja nyt on mietittynä alustava reittisuunnitelma, lista tarvittavista hankinnoista, ja katsottu miten matkustukset saisi järjestettyä.
Olisi vaan pitänyt jatkaa foorumitaukoa.
kovinhidas
16.03.2017, 07.22
Kysymys; Todetaanko kontrolleilla käynti GPS jäljestä, vai ovatko kontrollit peräti miehitettyjä?
Toinenkin tyhmä kysymys tuli mieleen, kun luin käännepisteen olevan vaikkapa "on top of Ukko-Koli." Pitääkö kävellä maisemia ihailemaan korkeimmalle kohdalle, vai riittääkö kääntyminen tien päässä, eli suunnilleen hotellin pihassa?
Reissu kiinnostaa ja viiva on kartassa piirrettynä koko matkalle, sekä yöpymispaikkoja katsottuna. Mutta!. Mahdollisuus sille, että minulla hanskat tippuisivat viimeistään Rovaniemellä tai ehkä jo Lahdessa on kyllä todella suuri.
Paluumatka tuolta periferiasta on oma riesansa. Kimppabussi alkumatkalle, vaikkapa Rovaniemelle saakka, varaus vahvistetaan ja maksetaan etukäteen? Jos keskeytät, et saa rahoja takaisin.
^ Mistään mitään tietämättä veikkaisin "on top of Ukko-Koli"n tarkoittavan siellä ylhäällä olevaa hotellia josta saanee jonninmoisen leiman :).
^Vaikka kontrolli olisi siinä hotellilla ylhäällä niin olishan se aika megatyhmää käydä siinä jos ei sit kävelisi sitä paria sataa metriä sinne näköalapaikalle ihastelemaan maisemia edes parin minuutin ajaksi. Toisaalta jos joku samalla kääntää sun pyörän siitä mukaansa niin voishan se *ituttaa. Varsinkin ulkomaalaisille varmaan olis maisemissa ihmeteltävää ehkäpä. Olishan se erilaista maisemaa mitä joku Stelvio tai Ventoux mihin ne ulkomaanpellet varmaan ovat tottuneet. :)
Täältäkin yksi kysymys: sivuilla lukee että
You may at your own expense and arrangements send luggage by mail to finish. I’ll update the information when I’m aware of best practises.
Onkohan tästä vielä mitään lisätietoa? Joutuisin kuitenkin lentämään Helsinkiin ja Kirkenesistä pois, eli pyörälaukku pitäisi siirtyä tavalla tai toisella lähdöstä maaliin.
Kontrollien miehitys ei ole vielä selvillä. Toivottavasti sellainen järjestyy. Laitan mahdollisesti vapaaehtoishaun samalla, kun (lopulta) saan kiinnostuneiden osallistujien listan auki. :)
Paikka johon tavarat lähetetään on myös vielä auki. Siinäkin kollektiivinen kuljetus olisi toki edullisin vaihtoehto. Laitoin kyselyä hotelliin Kirkenesiin voivatko he auttaa asiassa. Suurin haaste on sellaiset, etenkin ulkomaiset, ajajat, jotka joutuvat keskeyttämään, jonka seurauksena bag dropit jäisivät maaliin.
Ymmärtääkseni polku Ukko-Kolin huipulle on pääasiassa ajettavissa https://www.google.com/maps/@63.0939894,29.8089615,3a,75y,350.42h,89.07t/data=!3m7!1e1!3m5!1szICq-ARgWy2uRgNGZIe5aw!2e0!3e2!7i13312!8i6656!5m1!1e4
Jos ilmoittautuneita on tarpeeksi niin kimppabussi Rovaniemelle järjestyy varmasti. Siellä on useampiakin tarjoajia, joille saadaan pyörät kyytiin.
Markku Liitiä
16.03.2017, 14.40
Ymmärtääkseni polku Ukko-Kolin huipulle on pääasiassa ajettavissa https://www.google.com/maps/@63.0939894,29.8089615,3a,75y,350.42h,89.07t/data=!3m7!1e1!3m5!1szICq-ARgWy2uRgNGZIe5aw!2e0!3e2!7i13312!8i6656!5m1!1e4
Asia ei kuulu minulle tipan vertaa, mutta luulisin, että Ukko-Kolin huiputtaminen fillarilla on juuri niitä temppuja, joilla saa takuuvarmasti hankittua huonoa mainetta pyöräilijöille.
Asia ei kuulu minulle tipan vertaa, mutta luulisin, että Ukko-Kolin huiputtaminen fillarilla on juuri niitä temppuja, joilla saa takuuvarmasti hankittua huonoa mainetta pyöräilijöille.
Polku on liian kapea?
Markku Liitiä
16.03.2017, 14.49
Sitäkin - sekä ihan terveen järjen perusteella. Tuolla polullahan ramppaa käveleviä turisteja läjäpäin. Sitä paitsi Kolin kansallispuiston järjestyssäännössä lukee, että pyöräily on sallittu "teitä pitkin maastossa olevan ohjeistuksen perusteella".
Osallistujat tuskin osuvat kohdalle ruuhka-aikaan, mutta ehkä ohjeissa on hyvä muistuttaa muiden huomioimisesta.
kovinhidas
16.03.2017, 18.59
Kakarana olen käynyt huipulla suunnilleen vuosittain, mutta siitähän on aikaa pian lähemmäs sata vuotta. Olin silloin sitä paitsi vielä pienempi kuin nyt.
Silloin menneisyydessä siinä polulla oli lyhyt pätkä jyrkkiä kiviportaita, ellen ihan väärin muista.
Matka huipulle ei ole pitkä. Hotellin respa varmaankin tietää, onko reitti nykyisin sopiva pyörätuolille.
No siitä matka ei jää kiinni, että voidaanko tuo noin 300 metriä ajaa vai ei. Ihan lopussa on siis portaat, mutta sinne asti pyörää ei tarvitse viedä. :)
Viime kesänä siellä jalan käyneenä en kyllä huipulle asti polkisi renkailla jotka tähän reissuun alle laittaisin. Mahdollista toki mutta turha riski. Ja tosiaan ei ole kyllä hyvien tapojen mukaista eikä siis taida paikalliset säännötkään sallia.
Grandi66
19.03.2017, 00.07
Vasta reilun viikon ollut kotona 2 kk reissun jälkeen ni, jotenkin rupee kutkuttaa tuokin ajo. Vois osallistua kyllä, sulatellaan ajatusta.
KonstantinShemyak
19.03.2017, 23.06
Kiitos suuresti tämän järjestämisestä. Täytyy vielä selvitä oman osallistumiseni (ei voi tästä päättää hetkellä, kun aihe on vasta tullut tutuksi!), mutta nimenomaan Suomi-halki reitti oli jo pitkä aika mielessä. Grense Jakobselv päätepisteenä on mielestäni mahtava valinta. Looginen "end-of-the-world", muttei ylimainostettu mainstream Nordkapp. (Hamningbergista jäi unohtumaton vaikutelma.)
Koska järjestäjä haluaisi saada alustavat "olen mukana" vastaukset? Jos voisin taata esim. takakyydin maksamalla etukäteen, niin meikäläisellä olisi matalampi kynnys sitoutua :D
(Ja +1 ääni Facebookia vastaan. Hieno että tieto on nyt laitettu avoimeen paikkaan.)
Olisi jo pitänyt selvittää ne "olen mukana" jutut, mutta pitää saada joku reilu ja yksiselitteinen systeemi siihen. Toivottavasti ensi viikolla. Toivottavasti. :)
Vaiskalta vois löytyä tuohon vuodenaikaan spottereita vuokralle http://www.avotunturit.fi/tuote/vuokraa-spot2-viestin/.
Sitähän minä vaan, että joko sais ilmoittautuu ?
Kiinnostusta voi jo osoittaa Fabossa, mutta ilmoittautua ei vieläkään voi. Siitä voi kuitenkin lähteä, että mukaan mahtuu. :)
Vieläkään ei voi ilmoittautua, mutta nyt voi ilmoittaa itsensä sähköpostilistalle, josta saa tietoa ilmoittautumisesta. Näin toivottavasti selviää millaisesta määrästä puhutaan. :) http://tinyletter.com/ruska
Älkää ajako Ukko-Kolin huipulle pyörällä. A) Sinne ei pääse kuin korkeintaan maastopyörällä ja B) se on muutenkin kielletty puiston järjestyssännöissä. Pyörä kainaloon ja hyvä rappustreeni on varteenotettava vaihtoehto jos pyörää ei voi jättää autojen kääntöpaikalle hotellin pihaan.
Jos sinne ei pääse (saa ajaa) pyörällä niin sitten kääntö on vaan hotellilla.
En kyllä ymmärrä mikä siinä polussa on vikana. Sen profiili on maantiepyörällä ajettava ja pinta on hyvä.
En kyllä ymmärrä mikä siinä polussa on vikana.
Oletko kulkenut sen läpi ihan livenä? Omalla kohdallani ei sieltä kulkiessa ikinä tullut mieleen että tästähän voisi ajaa pyörälläkin ... tosin viimeisestä kerrasta kun huipulle asti menin on jo viitisen vuotta, eli on teoriassa mahdollista, että ovat tehneet innovaatioita.
En ole käynyt livenä, mutta se näytti olevan jossain 15-20% tietämissä maastokartan profiilissa.
Grandi66
31.03.2017, 10.13
Eiköhä se ole edelleen samassa tilassa kuin viisi vuotta sitten. Itse en tosiaa mieti sinne ajamista ku enintään maastopyörällä tai läskillä, jos edes pikkasen sataa niin se silloin pehmeetä alustaa ja lisäksi vielä rappuset.
yrittäjä itse
fillari10.blogspot.fi
Tuskin sillä 5 vuodessa (kuva 2012) on kovin suurta eroosiota tapahtunut. https://www.google.fi/maps/@63.0943604,29.8077637,3a,75y,327.52h,72.39t/data=!3m8!1e1!3m6!1sYKBbslceFk4cE1ySE6-IZg!2e0!3e2!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid% 3DYKBbslceFk4cE1ySE6-IZg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tac tile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D7 3.76929%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i665 6
Ettei keskustelu harhaudu siihen missä Kolin kontrolli tarkalleen on niin potentiaaliset osallistujat voivat käydä lisäämässä itsensä oheiselle postituslistalle. Sähköposti toivottavasti tavoittaa kaikki parhaiten.
Vieläkään ei voi ilmoittautua, mutta nyt voi ilmoittaa itsensä sähköpostilistalle, josta saa tietoa ilmoittautumisesta. Näin toivottavasti selviää millaisesta määrästä puhutaan. :) http://tinyletter.com/ruska
Mitenköhän aikaisin bag dropien pitäisi olla Kirkenesissä? Majoitus järjestynee tarpeeksi monelle n. 50 e/yö.
^Kyllähä tietysti, jos oikein innostuu satulassa istumaan, niin romujen ois kiva olla perillä 19.9. illasta.
Potentiaaliset kiirehtijät aiheuttavat harmaita hiuksia myös yhteiskuljetukselle ja päätöstilaisuudelle. :)
Hätähousuilla on vaan vähän pitempi päätöstilaisuus ;).
Se tässä vähän huolettaa, kun Kirkenes ei ehkä ole maailman virikkeellisin paikka lomailla 5 päivää. No. Aina voi pyöräillä. :)
Lähtee vaan ajeleen takas Roviskolle.
Olisi toivottavaa, että maaliin ajaneet olisivat myös paikalla lauantaina, mutta eipä siellä sen enempää ole tarkoitus ketään pidätellä. :)
Jami2003
01.04.2017, 15.23
Minkäslaisilla vuorokausimatkoilla sinne lauantaiksi osuu.
Pohjoisessa valittavia teitä on vähän ja joka tiellä kelikamerat joten tapahtuman seuraaminen onnistuu myös kärsivällisellä ihan julkisten web kameroiden avustuksella :D
Oisko se 250 päivässä niin on varmasti hyvissä ajoin perillä.
Bussikuljetuksen hinta Kirkenes-Rovaniemi on jossain 50-70 euron (eli osallistujia 30 vs. 50, bussiin mahtuu 50) välillä ja majoitus mökkikylässä n. 50-60 euroa yö. Bag drop-logistiikasta ei ole vielä mitään varsinaista ideaa. Suurimmat ongelmat siinä, kuten aina, liittyy tapauksiin, joissa henkilö joko a) ei saavu, b) saapuu ajoissa tai c) saapuu myöhässä. :)
Kuulostaa hyvältä. Edelleen. Ei vissii vielä arviota seurantahäristimen vuokrasta ?
Seurannalla ei pitäisi olla vuokraa,vain pantti.
Jatka vain, Mikko, järjestelyjä. Vähän skitso olo kun joka toinen tunti pelottaa, että mihin sitä meinaa ryhtyä ja joka toinen tunti tuntuu, että haluttaisi jo lähteä matkaan.
Grandi66
03.04.2017, 21.23
Nyt sitten katsotaan mihin rahkeet riittää, ihan tosissaan.
Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla
heikki53
04.05.2017, 13.44
Tässä vaiheessa näyttäisi siltä, että seuranta toteutetaan SPOT traceilla, jotka jokainen joko vuokraa tai tuo itse. Tämän todennäköisyys saattaa vielä kuumeta ja kylmetä moneen kertaan seuraavien kuukausien aikana, että ei kannata vielä sen varaan liikoja laskea. :)
Teemaan liittyvää OT. Tulevan viikonlopun (06.05.17 04:30 CET)) BRM600 ajon - johon meinasin osallistua - järjestäjä on antanut mahdollisuuden reaaliaika seurantaan. https://neveralone.live/events/RandoImperator17
En tunne tuota sovellusta sen koommin, mutta koitan pitää App'n käynnissä puhelimessani mahdollisuuksien mukaan. Osallistujia on n. 170.
Pikapäiten kun tuota vilkaisin, se tukisi GSM puhelimen lisäksi myös Spot trackkereitä. Haluavat 32 rahaa vuosimaksua täysversiosta. (meille tämä on nyt 2kk ilmainen). Appin voi asentaa ilmaiseksi, jos haluaa vain seurata tapahtumia.
Toni Lund
02.07.2017, 23.34
Aiheeseen (kai jotenkin) liittyen kävin ajamassa pitkään mielessäni olleen oman Trans Finlandian. Yritän tulevan viikon aikana kirjoittaa retkestä blogiraportin ihan suomeksi tällä kertaa, sen paljon kerrottavaa. Tässä alkuun reitti- ja suoritusdata:
Garmin Connect:
Osa 1, Hanko-Ylöjärvi 282.22 km:
https://connect.garmin.com/modern/activity/1830287978
Osa 2, Ylöjärvi-Kaustinen: 241.01 km:
https://connect.garmin.com/modern/activity/1830299508
Osa 3, Kaustinen-Martinniemi: 251.79 km:
https://connect.garmin.com/modern/activity/1830306598
Osa 4, Martinniemi-Rovaniemi: 218 km:
https://connect.garmin.com/modern/activity/1830307402
Osa 5, Rovaniemi-Nuorgam: 505.7 km:
https://connect.garmin.com/modern/activity/1830307961
Synkronoitu myös Stravaan jossa ne ovat jostain syystä aavistuksen erilaisilla matka ja nousumetrimäärillä.
Osa 1: https://www.strava.com/activities/1063454468
Osa 2: https://www.strava.com/activities/1063461841
Osa 3: https://www.strava.com/activities/1063466755
Osa 4: https://www.strava.com/activities/1063467522
Osa 5: https://www.strava.com/activities/1063468214
Luotan enemmän Garminin dataan, eli yhteensä 1498.71 km, 3904 nousumetriä. Aikaa meni noin 5 vrk 2 tuntia.
Loppuhuipennus Rovaniemi-Nuorgam ajoaika 19h 56min 25.4 km/h keskinopeudella, 1833 nousumetriä. Bruttoajat osittain hiukan omituisia, Garmin ja Strava väittävät että hengailin putkeen 34h 35min. Ei tosin kovin kaukana totuudesta.
Lähtöpaino 72.5 kg, tulopaino 67.5 kg. Olen 174 cm.
Reitin osalta Pohjanmaan liikennekäyttäytyminen oli lähinnä kauheaa, ja monien teiden pientareet olemattomia. En enää ikinä aja niitä pahimpia tieosuuksia pyörällä uudestaan. Oulun jälkeen oli loistomeininki, 40 km ennen Rovaniemeä kuulin kun takaa tuli rekka joka hidasti vauhtia reilusti, kun vastapuolen kaistalla tuli muutama auto. Kun vastaantulijat olivat menneet ohi, rekka meni minusta ohi ja reilun kaukaa. Mutta se oli vasta ensimmäinen rekka joka teki niin koko reissun aikana. Lappi oli täyttä timanttia, ja Kaldoaivin / Paistunturin erämaiden läpiajo tajunnanräjäyttävä kokemus.
^Toiset vain speksaa, toiset ajaa. Itse kuulun ensimmäiseen kategoriaan. :) Hieno veto, onnea suorituksesta!
Edit: Miksi suurin osa linkeistä ei toimi? Linkeissä on joku facebookosoite minne yrittää mennä? :seko: Pitäs varmaan nuo l.facebook.blabla:t ottaa pois ennen oikeeta webiosoitetta?
Toni Lund
03.07.2017, 15.00
^Kiitos!
Copy-pastasin nuo suoraan FB postauksesta. Aivot eivät vielä eillenkään toimineet kunnolla. Ei ole koskaan aikaisemmin ollut näin suppurainen ja sumea olo. Korjaan nuo kunhan pääsen töistä kotiin.
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
Jami2003
03.07.2017, 15.04
Odotan malttamattomana raporttia aiheesta. Itse en speksaa enkä aja mutta tykkään lukea muiden tekemistä pitkistä reissuista :D
Toni Lund
09.07.2017, 19.26
Nyt on Trans Finlandia blogikertomus valmis.
http://www.tonilund.fi/2017/07/trans-finlandia.html
Grandi66
10.07.2017, 11.14
Hieno reissu, jos itellä olisi edessä syksymmällä jos vaan tähdet on oikeassa asennossa.
Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla
Huikea reissu ja hieno tarina, jäätävä suoritus!
Vieläkö tapahtuma hengissä ?
On ollut kovin hiljaista ja Mikolla taitaa seuraavat viikot olla muutakin ohjelmaa, kuin Ruskan valmistelut.
Omalla kohdalla osuu (epä)miellyttävästi silleen, että lähden kolmen viikon päästä omalle Ranskontinentalilleni ja paluu Suomeen on vasta Ruskan alusviikolla. Jää äpaut 2 pv aikaa kotisohvalta valmistella, jos jotain pitää...pitääkö ? Ilmoittautuminen, seuranta, jotain muuta ?
Tapahtuma ajetaan joka tapauksessa, mutta järjestelyissä on vielä pari ehkää. Tinyletter-kiinnostuksen perusteella meitä olisi noin 30, jos puolet kiinnostuneista myös osallistuu. Yritän lähinnä saada ilmon yhteydessä asiat niin, että ei tule luvattua liikoja. Seurannan olemassaolo selviää Tcr:n jälkeen, kun tiedän mitä käytännönjärjestelyjä SPOT:ien jakeluun liittyy.
Ei niin etteikö maili olisi voinut lähteä aiemminkin, mutta uutiskirjeeseen liittyneet saivat lopulta sähköpostinsa ja ilmoittautumisohjeet. Nyt jännättään kuinka moni vaivautuu paikalle. :)
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=166GV-9cHomDFI7lk9YEPd45pbSY&ll=64.4871404992295%2C26.88829379999993&z=5
Mika_koo
29.08.2017, 20.14
Ei niin etteikö maili olisi voinut lähteä aiemminkin, mutta uutiskirjeeseen liittyneet saivat lopulta sähköpostinsa ja ilmoittautumisohjeet. Nyt jännättään kuinka moni vaivautuu paikalle. :)
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=166GV-9cHomDFI7lk9YEPd45pbSY&ll=64.4871404992295%2C26.88829379999993&z=5
Olen ko. postituslistalla mutta reissu jää väliin kun töitä on ihan järjettömän paljon.
Sen verran pöhköhän sitä on että jos olisi aikaa, tulisi tietenkin lähdettyä tuota kärsimysnäytelmää tahkoamaan.
Sent from my iPad using Tapatalk
Aikarajassa maaliin ajaneet saavat numeron, joka säilyy potentiaalisiin tuleviin Ruska-tapahtumiin. Jos haluaa pienen numeron niin kannattaa ajaa tänä vuonna maaliin aikarajassa. :)
Tässä tuli myönnetylle vapaalle jo muita juttuja sovittua, kun ei järjestäjän puolelta kesän mittaan mitään kuulunut. Ajattelin jo koko retken olevan peruutettu. Jää siis nyt ajelematta.
Grandi66
30.08.2017, 19.15
Pyörä tuunailtu suurinpiirtein valmiiksi ja tulossa ollaan.
Lähetetty minun K10000 Pro laitteesta Tapatalkilla
Kymmenen ilmoittautumista nyt. Toinen mokoma vielä sellaisia vakavasti kiinnostuksensa osoittaneita.
Ilmoittautumisinfot saa edelleen uutiskirjeestä ja ilmoittautua voi 8.9. asti.
http://tinyletter.com/ruska
Pari Kanuunaa juuri palaveroi aiheesta, eli pari-ilmoittautuminen on tulossa.
Juuri tuli 12. ilmoittautuminen. Vielä perjantaihin asti ehtii ilmoittautua.
Jami2003
06.09.2017, 07.47
Jokos on selvinnyt mistä/miten tätä tapahtumaa voi netissä seurata. Itse fb:ssä olevana pidän tcr:n fb ryhmä tyylistä jonne tulee livelähetystä, kilpailijoiden kommentteja ja seuraajien kannustuksia.
Ei ole vielä selvinnyt, mutta vahvasti alkaa näyttää kännykkävetoiselta. En ole taas pariin päivään saanut lisätietoja spottien vuokrasta.
Joka tapauksessa live-seuranta jaa nyt vapaaehtoiseksi. Jokaiselta osallistujalta toivottavasti saadaan some-linkki. Toivoin 1-2 päivitystä pöivässä ja etenkin kontrolleilta, mutta katsotaan miten aktiivisia kukakin on.
Jos on vapaaehtoista seuranta ja kännykkävetoista niin vähän nihkeetä on näin "dot-watcherina" seurata homman etenemistä ja jännistyksestä jää suurin osa näkemättä/kokematta. :( Ymmärrän toki haasteet joidenkin vuokra-spottien saannissa, ja sitten taas lienee osallistujille aikamoinen show-stopper jos vaatimuksena olisi oma Spotti ja siinä voimassa oleva aktiivinen servicepläni.
Tsemppiä kaikille osallistujille!
ps) Ajatko Mikko itse tuon vai oletko tällä kertaa pelkästään järjestäjän roolissa mukana? Vai riittääkö aika/mahdollisuus molempiin tehtäviin samaan aikaan?
Ajan mukana. Matkan aikana ei ole mitään sellaista mihin minua tarvittaisiin. Vähäkulutuksisia Android/iOs trackereita on, mutta niiden verkkopalvelut on täysin ala-arvoisia ja usein vain yhdelle käyttäjälle kerralla.
Lähetin juuri team locatorin tekijälle postia aiheesta. Jos sen tiedon saa jotenkin palvelimelle niin se olisi tähän hätään riittävä.
Seuranta tehdään Team locatorilla. Ihan niin kuin ei tässä olisi muuta viimeiselle viikolle niin pitää tehdä sille vielä web-käyttöliittymä, jonka pitäisi pysyä pystyssä tapahtuman ajan. :)
Grandi66
07.09.2017, 17.30
Mites toi toimii?
Lähetetty minun K10000 Pro laitteesta Tapatalkilla
Puhelinsovellus. Lisätietoja osallistujien ohjeissa.
heikki53
07.09.2017, 20.13
Matkan aikana ei ole mitään sellaista mihin minua tarvittaisiin.
Tracking sovelluksen support...? ;)
Tracking sovelluksen support...? ;)
Eiköhän tässä vielä jotain muutakin tule mieleen. :)
Nyt on ensimmäinen yritys Team locatorilla eetterissä. Sain ohjelmasta kustomoidun version, joka toimii trackerina. https://www.randonneurs.fi/live/ruska2017/
Enää pitää siis saada backarista niin hyvä, että se pysyy viikon toiminnassa.
Osallistujalista ja linkit osallistujiin. https://www.randonneurs.fi/ruska-2017/
Esittelyvideo.
https://www.youtube.com/watch?v=SRG9MhbGa7s
Tsemppiä osallistujille!! Keli näyttää varsin vaihtelevalta joten toivottavasti ainakaan alusta ei tarviisi sateessa lähteä taivaltamaan. Tuulen suunta on kuitenkin enemmän juuri Hangosta päin kuin Hankoon päin eli myötätuuli siivittänee matkantekoa täällä rannikon läheisyydessä ainakin.
Jospa tästä kasvaa vuosien saatossa isokin tapahtuma, tyyliin Suomen (tai siis mkpaa:n) oma TCR!! :)
Turvallista matkaa!!
Ihana kartta Mikolla :)
Tsemii kaikille höpöille!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ihana kartta Mikolla :)
Tsemii kaikille höpöille!
Saatavilla olisi ollut myös noin vuoden 25 versio, mutta historiallisten yksityiskohtien kannalta pidin tätä suurruhtinasmaan-aikaista parempana. :)
The flying Chocobo
15.09.2017, 08.30
Tsemppiä osallistujille! Olisin tullut Hangontien varteen tekemään aaltoja (mökki sielä päin), mutta tänään menee töissä niin pitkään etten lähde enää mökille ajelemaan. Joka tapauksessa turvallista reissua!
kovinhidas
15.09.2017, 09.22
Tsemppiä! Laittakaa päivityksiä ja tunnelmia tulemaan.
Seurannan mukaan mkpaa on jo kuumeisesti seisomassa sateessa Hangossa lähtöviivalla? Kohta päästetään peto (tai siis pedot) irti!! Hengessä mukana lämpimältä ja pehmeeltä kotisohvalta käsin! :)
Edit: Onko tuo seuranta kuinka reaaliaikainen? Nyt siellä on ilmeisesti seurantatäpät aikaväliltä 19min --> 3h? Sit kun ajo menossa ja softa päällä niin tulee muutaman minuutin välein päivitys?
Päivitykset tulevat näillä näkymin olemaan valitettavan harvinaisia. Katsotaan miten saadaan asia järjestymään. Juuri nyt siellä ei pitäisi olla kenenkään muun sijaintia kuin minun. :)
Juuri nyt siellä ei pitäisi olla kenenkään muun sijaintia kuin minun. :)
Kyllä siellä muutama on Hesassa ja Vantaallakin ja Hämeenlinnassa on täpät.
No perhana. Niinhän siellä olikin. Enpä muistanut, että asiaa pitää korjata kolmessa eikä kahdessa paikassa. Trackeri listasi myös testiryhmässä olleiden sijainteja vaikka ryhmästä oli jo poistuttu.
Mika_koo
15.09.2017, 19.47
Tässähän aletaan olemaan jännän äärellä...
Sent from my iPad using Tapatalk
Juha Jokila
15.09.2017, 21.02
Raimo Ruokonen on pudonnut laiturilta mereen. Käykää ny joku onkimassa se rannalle, että pääsee lähtöön mukaan. :)
Mika_koo
15.09.2017, 21.21
Siitähän voisi tietenkin uida vaikka Poriin ja polkaista sitten Kolille
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tuohon karttaan ei taida saada ajettuja jälkiä näkyviin? Sääli, olisi mielenkiintoisia katsoa.
https://www.randonneurs.fi/live/ruska2017/all.html
Tuolla linkillä tulee jotain viivoja, mutta kun sijainnit päivittyvät melko harvoin, niin reitti ei näy kovin tarkasti.
Kaikkien osanottajien träkkäys ei myöskään toimi tällä hetkellä ollenkaan.
Pari oli mennyt täältä Itä-Helsingistäkin ohi. Olis ollu kiva käydä huikkaamassa tsemppiä, mutta tosiassa varmaan en ollut hereillä oikeaan aikaan (nukkumaan mennessä ei vielä nähnyt, että tästä tulevat), en olisi heitä tunnistanut enkä ehkä ehkä kehdannutkaan lähteä tuntemattomille huiskuttamaan:). Näin virtuaalisesti kuitenkin hyvän reissun toivotukset!
Lienenkö eka DNF ��.
Heittäydyin katolleen hirviaitaportin suosiollisella avustuksella ja onnistuin siinä särkemään takavaihtajan sekä korvakkeen.
Sinkulana olisin päässyt Mikkeliin, mikäli sieltä olis apua löytyny...10spd vaihtaja olis saattanu löytyäki, mutta korvakkeeseen olis varmaan kaatunut. Mutta siis en oikeastaan päässyt edes kyselemään palikoita, koska vkl.
Peilistähän tämän keskeytyksen voimahahmo löytyy. Oliko pakko ajaa siihen porttiin ja miksi sitä korvaketta, ei voinut ottaa mukaan. Noh, ensi vuoteen.
Ajelitko niin pieniä teitä, että siellä oli portti?
5-tielle olin siirtymässä Kuortin kohdalla olleelta opastetulta pyöräväylältä.
Portti oli oikeesti sormenpaksuisia naruja roikkumassa. Ihan oikeesti joku miettiny, ett se on hyvä ja toimiva ratkasu. Niin varmasti onkin, kun älyää mennä vieläkin varovaisemmin. Tankoon kiinnitetyt varustenyssäkät saattovat myöski toimia sopivana tartuntapohjana.
kuovipolku
16.09.2017, 16.29
Peilistähän tämän keskeytyksen voimahahmo löytyy. Oliko pakko ajaa siihen porttiin ja miksi sitä korvaketta, ei voinut ottaa mukaan. Noh, ensi vuoteen.
Korvakkeen olisi voinut toki ottaa mukaan, sen verran minäkin olen oppinut, mutta siihen porttiin oli aivan pakko ajaa. Eli tilanneta tuntematta uskallan väittää että siltä osin vikapäät löytyvät hirviaidan asentamisesta ja portin merkitsemisestä vastaavien henkilöiden joukosta.
Joka tapauksessa se joka on yrittänyt on aina ansiokkaampi kuin se joka ei edes lähtenyt yrittämään (ja tältäkin osin voisin itse etsiä voimahahmoa peilistä).
...mutta siihen porttiin oli aivan pakko ajaa.
Tämä on kyllä aivan totta. En ole aiemmin törmännyt ko. rakennelmaan ja ehdin sen nähtyäni tekemään harkitun päätöksen. Eikä todellakaan ollut muuta vaihtoehtoa, kuin ajaa läpi. Kävelyvauhtia toki, mutta kuitenkin.
...mutta siihen porttiin oli aivan pakko ajaa.
Tämä on kyllä aivan totta. En ole aiemmin törmännyt ko. rakennelmaan ja ehdin sen nähtyäni tekemään harkitun päätöksen. Eikä todellakaan ollut muuta vaihtoehtoa, kuin ajaa läpi. Kävelyvauhtia toki, mutta kuitenkin.
Tässäkö? https://goo.gl/maps/67bPUVMz7tC2
Samanlainen. Vissii muutama kilsa Mikkeliin päin tuosta.
telipyörä
16.09.2017, 22.18
Kuvassa on Mikkelin puoleinen. Lännenpänä oleva 'virallinen' kulku on varustettu liikennemerkein.
Kyseinen viritys pysäyttää aika hyvin.
Nyt ei matkantekijöiden träkkäys toimi.
^^Joo, tämä oli paikka
https://www.google.fi/maps/@61.4290426,26.4630925,3a,75y,330.45h,82.36t/data=!3m9!1e1!3m7!1sfoS-SpAvSKT1csn4FeKOuA!2e0!7i13312!8i6656!9m2!1b1!2i49
Nyt ei matkantekijöiden träkkäys toimi.Jep, kukaan ei oo eilisillan jälkeen liikkunu minnekään. Saakohan kukaan resetoitu träkkäysvekotinta vai oliks tää tässä ja twitteristä voi seurata menoa.
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Mikko nykäs träkkäyksen kasaan vajaassa viikossa. Alkaen "tyhjästä". Mitään isoa kestotestiä järjestelmälle ei siis ollut alla. Toivottavasti ongelma ratkeaa ja seuranta herää vielä henkiin. Joka tapauksessa hienoa tuotekehitystyötä Mikolta, jota kannattaisi ehdottomasti jatkaa Ruskan jälkeenkin.
Jami2003
17.09.2017, 11.30
Onko tietoa miltä hetkeltä toi viimeinen träkkäys on. Siinä kuitenkin ensimmäinen on jo kolilla? Kai sinne hetken ottaa aikaa ajaa Hangosta :)
Ne ajat kertonee kuinka kauan sitten paikkatieto on saatu joten eilisillalta. Parivaljakko oli illaksi kolille päässyt yöpymään.
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Nyt näyttää taas päivittyvän. Raimo R ja Esa S pitävät hyvää vauhtia.
Juha Jokila
17.09.2017, 12.56
Oliskohan ollut vähän ennen puolta yötä kun Ruokonen oli eilen Kolilla, eli pikkusen yli vuorokausi ajoa Hangosta.
Nyt näyttää taas päivittyvän. Raimo R ja Esa S pitävät hyvää vauhtia.
Mulla näyttää kännykässä pelkkää tyhjää karttaa.
Grandi66
17.09.2017, 17.29
Jouduin tänä aamuna heittämään pyyhkeen kehiin kuumeen takia. Tuskallista oli ajaa Kouvolaan ja kotiin. Kunto romahti sitten kotona.
Lähetetty minun K10000 Pro laitteesta Tapatalkilla
Voisiko olla niin, että Raimo ja Esa ajavat sillä taktiikalla, että yöpymiset kontrolleilla ja kontrollien välit aina yhden päivän aikana suunnilleen valoisassa?
Jami2003
17.09.2017, 19.04
Jouduin tänä aamuna heittämään pyyhkeen kehiin kuumeen takia. Tuskallista oli ajaa Kouvolaan ja kotiin. Kunto romahti sitten kotona.
Lähetetty minun K10000 Pro laitteesta TapatalkillaEn tiedä mikä on taktiikka mutta kovaa kyllä menevät [emoji3]
Kyllä. Tota tahtia joutuu venaan loppupirskeitä oikeen kunnolla tai sit joutuu perjantaiks jo manseen töihin [emoji3]
Iso-syötteeltä joutuu jossain ainakin nokosia varmaan vetään ku saariselälle suuntaa. Ei kai se voi päivämatkakaan olla [emoji3]
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Juuri nyt ovat Iso-Syötteen kontrollilla ja kun sääennuste lupaa sadetta yöksi, niin arvelen että jäävät hotellille yöksi. Iso-Syötteeltä Saariselälle on noin 400 km ja sehän on juuri sopiva päivämatka. Huomisen kevyt sivutuuli ei haittaa. :)
Mukava tämä oliko se nyt twitterissä kerrottu Kolin kuvagalleria. Melkein kuin olisi paikalla katselemassa :-)
https://www.flickr.com/photos/143875034@N07/sets/72157689079607445/with/37145772231/
Kärki menee sairaan kovaa kyllä! Ja mkpaa:lla on taas omat polkunsa käytössä muihin verrattuna. :)
Jami2003
18.09.2017, 12.03
Kärki menee sairaan kovaa kyllä! Ja mkpaa:lla on taas omat polkunsa käytössä muihin verrattuna. :)
Kyllä. Vaikka TCR on ihan hauskaa seurattavaa sekin niin tämä on ollut vielä mielenkiintoisempaa. Tutut paikat ja välit joita on itsekin (autolla) ajanut tuo etenemisen paljon konkreettisemmaksi. Ja todellakin kärki vetää sellaista vauhtia että vaikea käsittää :) Kärkihän voi herranjestas olla jo huomisen vuorokauden aikana maalissa, kai (vai voiko ??).
Illaksi Saariselälle nukkumaan ja huomenna reilu 300 km loppurutistus Jäämeren rantaan. En yhtään epäile etteikö onnistu.
Tsekatkaas tää. Huh huh.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170919/ddb980f8f570626ecf0d586ea71b0908.jpg
Jami2003
19.09.2017, 08.59
Samuli siirtynyt yötauon jälkeen hienoiseen johtoon. Jännäksi menee, huh huh. Toivottavasti ei ole epäeettistä seurata tällaista "ei kilpailullista" tapahtumaa jännäten kuka tulee maaliin mihinkäkin aikaan :D
Kaikille virtuaalitsemppejä loppu matkalle. Todella hienon tapahtuman on Mikko onnistunut Suomeen luomaan ja mahtavaa että virtuaali seurantakin lopulta onnistui. Randoneur kunniamerkin mies ansaitsisi lajin kehittämisestä Suomessa :)
Seuranta oli jonkinaikaa tänään jumissa (ainakin mulla) mutta nyt kun on päivittynyt taas niin Mäkinen on uinut saareen lomailemaan kesken loppukiritaistelun? :seko:
Edit: No nyt päivittyi taas Samulinkin täppä ja on kärjessä (eikä saaressa)! Tiukka on kärkikamppailu, tarviiko jommankumman vielä pysähtyä lepäämään ennen maalia? Jos ei, tiedossa on jäätävän kova loppukirikamppailu!
Edit2: Pyörittelinkö silmissäni karttaa väärin jos katsoin että lyhin reitti maaliin viimeiseltä kontrollilta olis ollut Venäjän kautta? Ei taida edes "omien polkujen kulkija (eli mkpaa)" sitä reittiä valitsevan?
Samulilla 170 km maaliin, Raimolla ja Esalla 200 km. Tämähän menee aivan kynsienpureskelujännittäväksi. Tämän päivän puolella ehkä ehtii kärki maaliin.
Ai, en tajunnutkaan aikaisemmin että Samuli ajaa soolona (sen tajusin) mutta jotta Raimolla on siellä ajokumppani (kun seurannassa näkynyt vain Raimon nimi). Eli kummatkin on voittajia! Toinen soolokategorian ja toinen parikateogorian! Samulin kovuutta sit lisää vielä toi että ei ole ollut peesiapua yhtään jos ja kun Esa ja Raimo ovat voineet vuorovetoa vetää koko ajan! Eikös tuolla ole veemäinen vastatuulikin ollut suht pitkän ajan.
Kärkikolmikko (tai kaksikko, miten tuon nyt ottaa) ajaa siis maaliin vähän yli 4 vuorokauden kokonaisajalla, ei taida millään alle 4vrk mennä. Hillitönta vauhtia kyllä!! Saa kirjoittaa sit raporttia tänne kunhan on päässyt takas elävien kirjoihin maalissa porukat siellä! :)
Parin kanssa ajo vähentää vetovuorot puoleen, joten siitä on valtava apu. Toivottavasti nähdään Strava tai muut jäljet maalissa, niin näkee ajovauhdit tarkemmin.
Timo myös lähestyy Saariselän kontrollia. Maaliin noin 340 km.
Ei nämä ajot ole kisaa kuin itseään vastaan, joten ihan sama kuka tulee tai ketkä tulevat maaliin ensimmäisenä. Kunnioitettava suoritus on ajaa koko reitti läpi vaaditussa ajassa tähän aikaan vuodesta. Tällä kertaa Samuli ei ole näemmä sinkulalla liikenteessä.
Samulin seuranta on jämähtänyt rajalle, mutta olisikohan hän kuitenkin jo maalissa? Raimo ja Esa ehtinevät maaliin tunnin sisään.
Seuranta oli jonkinaikaa tänään jumissa (ainakin mulla) mutta nyt kun on päivittynyt taas niin Mäkinen on uinut saareen lomailemaan kesken loppukiritaistelun? :seko:
Edit: No nyt päivittyi taas Samulinkin täppä ja on kärjessä (eikä saaressa)! Tiukka on kärkikamppailu, tarviiko jommankumman vielä pysähtyä lepäämään ennen maalia? Jos ei, tiedossa on jäätävän kova loppukirikamppailu!
Edit2: Pyörittelinkö silmissäni karttaa väärin jos katsoin että lyhin reitti maaliin viimeiseltä kontrollilta olis ollut Venäjän kautta? Ei taida edes "omien polkujen kulkija (eli mkpaa)" sitä reittiä valitsevan?Yksi saattaa yritää Venäjän kautta. Lähdössä oli vähän sellaista puhetta. Saa nähdä realisoituuko.
Mutta joo, muistaakseni sitä kautta sai kilsoissa pari sataa hyvää.
Maali saavutettiin viime yönä, Samuli oli saapunut vähän aiemmin. Tarkempaa raporttia myöhemmin, nyt vähän lisää ruokaa ja unta. Muutenkaan ei ehkä ole soveliasta kertoa kovin tarkasti, ennen kuin kaikki on maalissa.
Onnittelut kaikille yrittäneille (jo saapuminen lähtöviivalle on niiiin paljon enemmän mitä 99.9999999% ihmisistä kykenee) ja maaliinkin peräti päässeille! Raju suoritus Suomen rajussa syyskelissä! Miten tästä voi enää pistää "pahemmaksi", tammikuussa -20 pakkasessa sama? Onnea siis!!
Grandi66
20.09.2017, 11.42
Onnittelut maaliin päässeille jo nyt. Itselläni kuume hellitti vihdoin, mutta ettei kaikki menis hyvin niin nyt sitten on kurkku kipeänä. Seuraavaa tautia odotellessa, suunnittelen talven reissua.
Lähetetty minun K10000 Pro laitteesta Tapatalkilla
Joo minä menen huomenna venäjälle. Täällä Ivalossa mökkikylän emäntä varoitteli ota sitten vararenkaita mukaan tiet kuopilla. Saa nähdä kuinka miehen käy.......mutta viime kesänä kyllä Mikko mäkipään kanssa vedettiin Laatokan ympäri ongelmitta.
Jonkun ajelijan taisin ohittaa (autolla) tänään iltapäivällä Porttipahdan penkereellä. Ainakin oli sen näköistä hommaa :)
Tais olla Mikko olin sen verran aikaisin siellä.
Olipa kyllä reissu, hieno maa meillä tässä ja mainion tapahtuman on Mikko järjestänyt. Kiitos.
Oma ajo eteni melkolailla suunnitelmien mukaan, vaikkei ne kovin tarkkoja ollutkaan. Perillä suunnilleen silloin kuin arvelin.
Harvoin näkee noin sujuvasti liikkuvaa paria kuin Raimo ja Esa, yleensä siinä menee säätämiseen tuplasti aikaa. Loppumatkasta tuskin oli paljon apua peesaamisesta, kun tie on tuollainen ja matka alkaa tuntua, niin ilmanvastus ei ehkä ole se isoin vastus.
Hienoja paikkoja ja onhan toi reitti aika kokeneeseen makuun kohdennettu ehkä sinänsä, että sää ja palveluiden vähyys tekee tosta ihan haastavan.
Ruska on muuten vielä värikkäämpi täälä rajan takana, kun on enemmän lehtipuuta.
Seuranta ollut jumissa eilisestä päivästä asti? Jää venäjän seikkailut näkemättä jos ei päivity? Toisaalta, onko siellä rajan takana edes 3-4G:tä? :seko:
Suoraan sovelluksesta näkee ainakin osan nytkin. Kuvassa valkoisella merkatut on tuoreita sijainteja, punaiset 19 tunnin takaa.
https://i.imgur.com/b4jmZH5.png
Joo mun venäjän seikkailu Alkoi mielenkiintoisesti. En huomannut mistään mediasta että raja Joosepin rajaa ei saa ylittää pyörällä. Tullimiehet sanoivat kyllä yleensä joku tulee tankkireissulle ennen puolta päivää ja ottaa kyytiin. Tullimies tarjoili kahvit ja puhuttiin mukavia. Norjalainen paketti auto otti sitten kyytiin ja pääsin rajan yli. Tulli varoitteli että siinä on huoltoasema heti rajalla sitten ei mitään. Ja näinhän se oli 182km nikkelin asti pelkkää metsää ja suota. asumatonta taloa kaksi venäläisen näköistä juoma pistettä......? Tie asfaltilla ensim 130km sitten hiekalla 35km ja loppu asfalttia. Ihan ajettavassa kunnossa eikä suuria kuoppia. Asfaltti Eestin karheaa ja hiekka tie kuorma autojen tasoittamaa. Eli rohkeasti vaan venäjän seikkailulle.
Jami2003
21.09.2017, 20.05
On kyllä ollut hienoa seurattavaa. Kuvittelin etukäteen että kelit aiheuttaa suurempiakin haasteita mutta väärässä ilmeisesti olin. Pitkän matkan pyöräilijät näyttää että vielä on täysin maantiekelit :)
Juha Jokila
21.09.2017, 20.08
Joo mun venäjän seikkailu Alkoi mielenkiintoisesti. En huomannut mistään mediasta että raja Joosepin rajaa ei saa ylittää pyörällä.
Tuossa rajan ylitystä fillarilla koskeva uutinen, niin ei kaikkien tarvi googlailla: https://yle.fi/uutiset/3-8561869
Joopa joo kaksi vuotta vanha juttu ja kyllä ne Suomen puolen kaverit oli aidosti pahoillaan tarjosivat kahvit ja sanoivat kyllä me sut toiselle puolelle saadaan. Venäjän puolella niitä ei kiinnostanut yhtään vaikka ihan selvästi näkivät että tuovat mua yli.toi on suomelta taas sitä pilkun n.......sta.myönsivät kyllä että ihan turha juttu enään. Saa nähdä kauanko kestää kunnes taas pääsee "laillisesti "ajamaan yli.
Kuvia matkalta (https://flic.kr/s/aHsm8bZjLd).
Samuli ei anna lupaa katsoa kuvia
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.