Näytä tavallinen näkymä : joidenkin SRAM-vaihtajien rissojen suunnittelun kukkanen?
Ketjureaktio
08.02.2017, 09.40
Yhdessä fillareista on SRAM GX-vaihtaja. Kovasti tuntuu keräävän rissat kakkaa muotoilunsa vuoksi. Shimpan sileillä rissoilla moista taipumusta ei ihan samalla tavalla ole.
Kesän -16 eeppisestä Himosendurosta kaikui samanlaisia havaintoja, rissat menee parhaimmillaan kokonaan jumiin kun rissapyörä toimii kakkaturbiinina.
Saiskohan näihin jostain sileitä rissoja?
https://www.sram.com/sram/mountain/products/gx-1x11-x-horizon-rear-derailleur
Itsellä kai kymmenisen SRAM:n vaihtajaa ollut/on ja ei pahemmin ongelmia ollut. Useasti kaikki laadukkaat rissat on tuollaisia "reikäisiä" jotka tosiaan saattaa kerätä kuraa, tuningrissoissa vielä suuremmat aukot mutta tarkista yhteensopivuus muiden vaihtajien kanssa, kyllä valmistajilta löytyy tuollaisia Shimanotyyppisiäkin jos vain sopivat GX:n kanssa yhteen.
SRAM:n 1x11 -takavaihtajissa on tarkoituksella mukailtu Narrow/Wide -eturattaiden hammasprofiilia. Narrow Widen ideana taas on ensisijaisesti pitää ketju hampaalla tukevasti ja samalla puhdistaa sitä. Vaihtajan rissoissa tuo ketjun paikoillaan pysyvyys ei tietysti ole ongelma, joten ensisijaisesti hammasprofiilin tarkoituksena on toimia kakkalinkona, poistaen kakkaa ketjusta. Se on sitten tietysti eri asia miten vaihtajan häkin mitat suhtautuu rissoihin ja siihen kakkaan.
Jos on tarve sileille rissoille, osta vaikka KCNC:n SRAM-yhteensopivat saman kokoiset tuning-rissat.
Kerää ne jäätäkin :)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170208/3fb303b231927c8a7a79df5a1eeaa773.jpg
Ketjureaktio
08.02.2017, 13.31
Noissa tuo reitetty kuvio on se ongelma, NW varmaan lisää sitä. Alarissa pyörii vielä niin pKCäin että se tunkee kakkaa reikiin mistä tuo haukkumanimi kakkaturbiini. KCNC:llä näytti olevan vielä reitetympi kuviointi, mitä joskus katselin. Ehkä jos noihin valaisi täytteen sopivasta epoksista tms. Ledit vielä sisään, jo olisi hieno :)
Eipä ole moista tavannut kuin Misopan kuvassa paitsi silloin kuin kaikki muutkin paikat olleet tuossa tilassa... Toisaaltaan kun rissa pyörii niin homma toimii...
Tuossa kuvan kondiksessa vaihteet hyppi aika pahasti, eli ns. hurttasi. Piti pysähtyä poistamaan tuo jää. Tuo onkin ainut kerta kun noin on käynyt, olosuhteet olivat vain erittäin otolliset tuon lumen/jään kerääntymiseen.
^Aattelin myös, yli 30v. ajanut työmatkat talvisin ja ainoastaan jotkin totaaliset sohjokelit saattaneet tehdä tuota ja tuskin olisi pelastanut minkään sortin rissat tilannetta. Tuollainen juuri nollan nurkilla oleva sohjohan kaikkein paskinta mutta onneksi aika harvinaista, ei vielä kertaakaan tänä talvena iskenyt moinen. Joskus aikoinaan kun osa työmatkaa kulki ajoradalla niin tuntui joskus aivan toivottomalta mun mikään ei toimi ja ketju vain pyörii rattaalla, paskamaista mutta harvinaista.
Eikös Sram muuttanut vähin äänin noita rissoja siihen uuteen Eagle-sarjaan? Eli varmaan tiedostivat ongelman, mutta eivät myöntäneet sen olevan mikään suunnittelumoka vaan lähinnä ominaisuus.
Eaglessa on ylempi rissa vaihtunut tasapaksuin hampain olevaan. Uudessa 12 vauhtisessa pakassa on noita n/w tyyliisiä rattaita osa.
Taitaa olla kaikissa paremmissa vaihtajissa samantyyppiset reikärissat, myös virvelitehtaalla, kai keveys ja vaikutelma siitä aika ratkaisevia seikkoja... Toisaaltaan keraamisilla tuningrissoilla saa suht edullisesti kymmenisen grammaa painosta pois ;-)
Kyllä tuo misopan kuvan mukainen tilanne on päässyt sattumaan useasti fatbikessä 11s X1 ja X01 vaihtajilla. Tyypillisesti tämä sattuu lämpötilan ollessa lähellä nollaa ja lumisella polulla ajaessa. Hampaat täyttyvät jäätyneestä sohjosta ja ketju nousee pois rattaalta.
Tällaisessa kelissä Shimanokuskit jatkavat hymyillen matkaa vailla ongelmia. Itse yhdistin ongelman n/w rissaan, mutta saattaahan ne rattaan aukotkin kerätä sohjoa.
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
En ole huomannut tota kakkaturbiiniominaisuutta, mutta ne rissan laakerit ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia. Jos Sramia haluan kaytella, niin pidan aina muutaman vararissan mukana jos laakerit paattavat jumittaa.
Ja Shimano-kuskit jatkavat usein matkaa fillaria kantaen kohti vaihtaja- ja korvakekauppaa :p
Rescue73
08.02.2017, 23.16
Tuo rissojen lumi-/sohjo-/jää-ongelma vähenee, kun nostaa konkelin sisältä ulos jäähtymään ennen lenkkiä, edes lenkkivaatetukseen pukeutumisen ajaksi.
Täällä tuo x01 vaihtajan ylemmän muovirattaan nw levennykset ilmeisesti kuluivat, ja nyt ylempi rissa hyppää usein juuri väärään ketjun väliin ja käsin autettava. Uudet rissat odottavat vaihtoa. Ylempään rattaaseen tulee ilmeisesti vaihtaessa enemmän vääntöä pakan vieressä.
Ketjureaktio
08.03.2017, 10.05
Joo, kyllä näille nyt tuomio tulee. Shimpan rissojen kanssa tällaista ei ole tapahtunut. Luultavasti tuo narrow-wide ominaisuus (miksi?) rissoissa vain pahentaa asiaa.
http://imgur.com/a/oHVu4
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.