PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kona big honzo

Passu
05.02.2017, 22.00
Apua tarvitaan koon valintaan, eli M vai L, pituuteni on 179 cm ja ins.83 cm, niin ja onko kellään kokemusta pyörästä.

nure
06.02.2017, 00.27
Veikkaisin että M koko saattaa olla lähempänä mutta testaamista suositan jos hiemankin epävarma. Liian suuri runko aina isompi paha kuin liian pieni.

Passu
06.02.2017, 09.37
Veikkaan myös M koon olevan oikea sinulle. Mutulla laskien, en viitsi tutkia geometriaa. Inseam 83 cm - Satulaputki 55cm - kammet 172.5mm on 11cm satulan säätövaraa. Ihan ok. Oikean kokoinen pyörä on luksusta. Jos teet virheen niin osta mieluummin liian pieni runko kuin iso. Pieni ohje. Kokeile S-koko. Liian pieni? Sitten L-koko. Liian iso? Joten M on se oikea koko! Oikeankokoisen pyörän ostaminen vaatii työtä ja älyä. Kelvillä tulee vastaan vähän väliä vääränkokoisilla rungoilla ajelevia polkupyöräilijöitä. Ei siinä mitään, mutta itse nautin oikeankokoisella pyörällä ajamisesta suuresti.
Siinäpä se ongelma on että ei pääse testaamaan, lähinnä mietityttää se että riittääkö satulan säätövara, nykyiset pyörät ovat farley 5 koko 17,5" ja specialized maantiepyörä koko 54 joten taidan uskaltaa tilata tuon M koon honzon.

Antza44
06.02.2017, 10.24
Siinäpä se ongelma on että ei pääse testaamaan, lähinnä mietityttää se että riittääkö satulan säätövara, nykyiset pyörät ovat farley 5 koko 17,5" ja specialized maantiepyörä koko 54 joten taidan uskaltaa tilata tuon M koon honzon.^M 420mm seat tube riittää 83 haaralle. M reach 450mm ja Stack 623mm. Kyllä L on liika iso lähtökohtaisesti sinulle. Varsinkin ottaa huomioon, että ajat Farley 17.5" koolla M Kona on jo isompi. 17.5 Farleyn seat tube on 41.9mm.
Lasku ohjelman mukaan Kona Big Honzo M 30mm stemmillä on about sama, kuin Farley 17.5" 80mm stemmillä. http://www.konaworld.com/big_honzo_dr.cfm

nure
06.02.2017, 12.24
Satulatolppia saa kaupasta jos pituus loppuu...

Passu
06.02.2017, 12.46
Kun on jostain mallista tehnyt ostopäätöksen ei pitäisi enää muita malleja alkaa katselemaan, nyt tuo big kahuna meinaa tehdä valinnan vaikeaksi. Kahuna vaiko Honzo siinäpä vasta kysymys, 😈

Passu
06.02.2017, 12.58
Tuossa honzossa vakiona hissi tolppa, yksi asia jonka takia olen päätymässä siihen,aika arvokasta alkaa ostaan pidempää jos vakio ei riitä.

Antza44
06.02.2017, 13.35
Kun on jostain mallista tehnyt ostopäätöksen ei pitäisi enää muita malleja alkaa katselemaan, nyt tuo big kahuna meinaa tehdä valinnan vaikeaksi. Kahuna vaiko Honzo siinäpä vasta kysymys, Onhan ne kaksi aivan eri pyörää vaikka sama 27.5+ rengaskoko onkin sinulla kiikarissa. Honzo on AM/Trail henkinen pitkä reach=lyhyt stemmi, 120mm joustoa, lyhyt perä. Kahuna taas XC, 100mm joustava, lyhyempi reach/pitkä stemmi,asteen jyrkempi keulainen 69, tässä pidempi chainstay.

nure
06.02.2017, 19.37
^Kysyjän kannattaisi aina määrittää millaiseen ajoon pyörä tulee, jos ainoaksi ja yleispyöräksi niin XC 100-120 millisellä keulalla mielestäni parempi mutta jos rymistely pääasia niin AM ehdottomasti sopivampi.

Passu
06.02.2017, 19.52
^Kysyjän kannattaisi aina määrittää millaiseen ajoon pyörä tulee, jos ainoaksi ja yleispyöräksi niin XC 100-120 millisellä keulalla mielestäni parempi mutta jos rymistely pääasia niin AM ehdottomasti sopivampi.
Ei tule juurikaan rymisteltyä, enempi minun ajot fiilistely puolella kuin tajunnan rajamailla menoa tai alamäkeen täysillä ajoa, tuli big kahuna tilattua.

Antza44
06.02.2017, 20.10
Kysyjä jo valintansa tekikin. Minulla toisena yleis lenkkipyöränä läskin lisäksi nykyään Trail henkinen 120mm edestäjoustava Trekin 29+ Stache minusta se sopii sekalaiseen omaksi huviksi tapahtuvaan nopeaankin lenkki ajoon mainiosti, joka tapahtuu kohtuu ylämäkiäkin sisältävistä osuuksista. Pururadat ja hikkatiet saatika asfaltit kuuluu kategoriaan pakolliset siirtymät, mutta ei ongelma todellakaan tuolle. Perus XC jäykkäperä ei minusta suoriudu mitenkään paremmin minun käytössä varsinkin, kun mikään ei estä ruuvaamasta normi 29 kumeja alle, jos alkaa viiraamaan.

Passu
10.02.2017, 19.34
Onko tietoa mikä kuitukeula kävisi 27,5+ kahunaan

jii.haanpaa
19.06.2017, 09.19
Nostellaanpa hieman ketjua. Sama ongelma kuin alkuperäiselläkin kysyjällä, big honzon koko mietityttää. Olen hankkimassa käytännössä ensimmäistä maasturia, joten geometriamitat eivät kerro mulle mitään ja samasta syystä tuskin osaan koeajonkaan perusteella tehdä sen valaistuneempia johtopäätöksiä. Lähes samat mitat kuin OP:lla, koipea jonkun sentin enemmän, 180/86. Konan mittataulukon mukaan koko olisi pituuden mukaan M-L ja haaran perusteella L-XL, joten tästä ei isommin apua ole. M vai L? Hyväksitodettu koko cyclossa 56 (2015 JTS) ja maantiefillarissa 55 (bianchi c2c).

Kona kiikarissa lähinnä siksi, että niistä on vain positiivisia kokemuksia. Jos on olemassa joku isoa honzoa vastaava "foorumistandardi", niin vinkatkaa toki vaikka otsikon ohi. Jotenkin olen itselleni kertonut, että loivakeulainen, mahdollisimman suurella rengastilalla varustettu 27,5+ sen pitäisi olla.

Salomo
20.06.2017, 23.54
Kumpi vaan M tai L menisi. Ite oon about saman mittainen ja ottaisin varmaan L:n mutta jos sattuisin saamaan M:n sopivasti halvemmalla, voisin päätyä siihen. Mulla on L Last FF ja se on kooltaan melko lähellä tota M Honzoa mutta täpärinä taas Pole Evolink L joka on kyllä L Honzoa isompi. Jos siis käytännössä eka maasturi kyseessä, aivan puihin tuskin menee kummankaan kanssa.

Muista vaihtoehdoista tosta Sonder Transmitterista ainakin on 27.5+ ketjussa tohkeiltu https://www.alpkit.com/sonder/sonder-transmitter

jii.haanpaa
21.06.2017, 14.14
Kiitos vinkeistä. Pikaisesti kun vertailin Honzoa ja Sonderia, niin näyttäisi geometriaerojen lisäksi eroja samassa hintaluokassa olevan Sonderin hyväksi keulassa (ainakin sen hinnassa?) ja Konalle plussaa satulaputkesta ja ilmeisesti kiekoista (jotka Sonderissa ilmeisesti erityisen painavat?). Sonderin takahaarukkaan ei taida 3.0-rengas mahtua?

Uhkaa mennä näpertelyksi. Kahdessa vaihtoehdossa on selvästi yksi liikaa :)

markussa
12.08.2019, 10.42
Vähän huonosti löytyy tietoa että mikä on käytännössä Big Honzon minimi/maksimi satulankorkeus esimerkiksi runkokoossa M (vuosimalli 2019). Pystyputken mitat kyllä löytyy, mutta itsessään satulaputken mittaa en löydä mistään. Tuo dropper post sekoittaa jonkin verran pakkaa kun missään ei lue että kuinka paljon se pitää vähintään olla putken sisällä...

Olen 182 cm pitkä ja haaramitta on 84.5 cm , riittääköhän M runkokoossa satulan säätövara vai olisiko L koko järkevämpi? Tällä kertaa joutuisin ostamaan kokeilematta, liian isoa pyörää en missään nimessä haluaisi ostaa. Pyörä tuntuu mittojen perusteella myös melko pitkältä... Onkohan tuossa oletuksena minkä pituinen stemmi?

Kokemusta maastopyöristä ei ole, mutta nykyinen Trek:in Cyclocross on kokoa 56.

Sambolo
13.08.2019, 18.46
Oon ite öpaut saman mittanen enkä ole harkinnut m koon pyörää yhdeltäkään valmistajalta.

travelleroftime
15.08.2019, 13.06
Vähän huonosti löytyy tietoa että mikä on käytännössä Big Honzon minimi/maksimi satulankorkeus esimerkiksi runkokoossa M (vuosimalli 2019). Pystyputken mitat kyllä löytyy, mutta itsessään satulaputken mittaa en löydä mistään. Tuo dropper post sekoittaa jonkin verran pakkaa kun missään ei lue että kuinka paljon se pitää vähintään olla putken sisällä...

Olen 182 cm pitkä ja haaramitta on 84.5 cm , riittääköhän M runkokoossa satulan säätövara vai olisiko L koko järkevämpi? Tällä kertaa joutuisin ostamaan kokeilematta, liian isoa pyörää en missään nimessä haluaisi ostaa. Pyörä tuntuu mittojen perusteella myös melko pitkältä... Onkohan tuossa oletuksena minkä pituinen stemmi?

Kokemusta maastopyöristä ei ole, mutta nykyinen Trek:in Cyclocross on kokoa 56.

L-koko olis sopiva... 174/82 mitat täällä, ja yksi L-koon maasturi käytössä. M-kokoa olen myös käyttänyt, ja on ollut hyvä. CC/road menee koossa 52-54.

markussa
15.08.2019, 14.23
Joo, kyllä L-kokoon päädyin.