PDA

Näytä tavallinen näkymä : Greencycle Bafang keskimoottorin asennus kummeksuttaa...

Hiilari
03.02.2017, 15.14
Terveeks Palsta, pitkästä aikaa.

Iski penteles polveen nivelrikko, mallia perinnöllinen. Kuvittelin että paljon pyöräilevänä olen siltä turvassa mutta enpäs olekaan. :( Innostuin tammikuussa ajamaan aika paljon arkiajoa täpärillä, ja yksi aamu kipeä polvi ei sitten enää taipunut kun oli niin turvoksissa. Ortopedi määräsi ensin piikkiä ja lepoa, sitten sähköpyörän! Ja se tehdään luonnollisesti kasaamalla itse: on halvempi, saa sellaiset palikat kun haluaa, ja sarjan voi siirtää toiseen fillariin. Sopiva 29" täysjäykkä halpis-Kiinan-hiilari runkosettikin tuli sopivasti tilattua, tosin en ajatellut siitä alunperin sähköpyörää. Moottoriksi ajattelin ihan tuota Greencyclen 250W keskiöasennettavaa settiä Bafangin vatkaimella. Mutta ohjeet luettuani (https://drive.google.com/file/d/0B_C4P4PwztLARHhFbFNxTmZLMkE/view ) ja YouTube videot katsottuani yksi juttu kummeksuttaa niin etten vielä uskalla tilata.

Moottoriyksikkö asennetaan BSA keskiöön, mutta asennus ei käytä keskiön kierteitä kummallakaan puolella. Klunssi vain työnnetään keskiöstä läpi ja kiristetään niin että se puristuu päistä paikalleen. Siellä on siis sileä metalli keskiön kierteitä vastaan, eikä mikään ole kierretty kiinni. Miten ihmeessä tämä voi toimia?!? Luulisi että väkisinkin alkaa natisemaan ja naksumaan kun kuitenkin aikaa myöten pääsee vähän liikkumaan.

Onko huoli turha? Jos teillä on tästä Bafangin systeemistä oikeasti tietoa tai omakohtaista kokemusta niin jeesatkaa mua, kiitos.

Gelände/Straße
03.02.2017, 23.39
Bafangilla on tullut jonkun verran vatkattua ja sen vähän perusteella sanoisin että huoli on turha. Siinä "kiristyslautasessa" on pienet pykälät jotka vastaa keskiömuhviin. Se kun narautetaan kunnolla kiinni kiristysmutterilla niin moottori ei pääse ihan pienestä hetkumaan.

Kuiturungon yhteensopivuus kannattaa kuitenkin tarkastaa ennen kuin tiluuttelee moottoria. Ei ole niistä omakohtaista kokemusta mutta olen ymmärtänyt että monissa kuiturungoissa keskiön ympärys on sen verran paksu että Bafangin moottori ei välttämättä mahdu ihan optimaalisesti paikalleen.

Fat Boy
04.02.2017, 12.44
Vaikka haittaisikin, niin lainaan ketjua hieman ja edellisen perusteella siitä voisi olla hyötyö aloittajallekkin.

Eli, löytyykö jostain mittakuvia bafangin eri keskiömoottoreille. Jossain palautteessa joku mainitsi, ettei kyseinen setti sovi mondrakerin läskiin, kun kammet ottaa haarukkaan kiinni. Mutta palaute taisi olla suht vanha. Kuvista voisi asiaa mittoa, ja toki, niistä voisi selvitä myös sopivuus hiilikuiturunkoon.

nih..

Hiilari
04.02.2017, 16.37
Kiitos näistä kaverit! Uskon siis että natina ongelmaa ei tule, mutta pitää vähän selvittää tosiaan onnistuuko asennus tuohon halpis-hiilarirunkoon jossa runkoputket on jopa kuiturungoksi toooodella massiiviset, tuossapa kuva: https://1drv.ms/i/s!AvCVT0fVEuf5gsQqmvxdckcvy0SAUw (kuvasta näkyy hyvin myös cheapo-kinkki rungon viimeistelyn taso...) Jos Bafang ei tuohon istu niin onhan nuita runkoja, maantie teräsrunkojakin useampia.

Hakusessa ainakin toistaiseksi kaasukahvaton ratkaisu mutta levyjarrun kaffatunnistimella. Mitä olen lukenut niin keskiömoottorin yksi etu on että se osaa antaa momenttia kehiin heti liikkeelle lähtiessä kun polkimelle laittaa painetta, ja siksi erillistä peukkukaasua ei välttämättä tarvitse. Miten itse olette ratkaisseet?

Eikös läskeihin ole ihan erilainen keskiön sovite, tai siis pidempi? Ja jos akselin päässä on normi JIS nelikantti niin siihen voinee ruuvata mitkä perinnekammet vaan.

Antti Salonen
04.02.2017, 18.42
Tietämättä mitään ko. ratkaisusta, kommentoin sen verran, että kierremuhveihin on pitkään myyty kierteettömiä keskiölaakereita. Nimenomaan siis semmoisia, jotka puristetaan tiukasti yhteen muhvin molempia puolia vasten. Noita on käytetty jos muuten hyvästä rungosta on mennyt kierteet sököksi tai jos kierre on harvinainen, tyyliin ranskalainen tai sveitsiläinen. Kaverin Crescentiä huoltaessani törmäsin tollaseen, joka oli ilmeisesti asennettu juurikin koska rungossa oli ranskalainen keskiökierre. Ei se ikinä natissut.

Hiilikuiturunkoon asentaminen sen sijaan voisi ehkä kuumottaa? Rungossa lienee keskiössä alumiini-insertti kuituun kiinnitettynä? BSA-teräsmuhviin uskaltaa asentaa mitä vain mihin tahansa inhimilliseen momenttiin, ja ainoa pelko on, että saako sen vielä irti...

Hippo04
04.02.2017, 22.14
Läskiin nyt ainakin tarvitsee mallin pidemmällä akselilla. Bafangissa ei ole momentin tunnistusta Boschin/Yamahan yms tapaan vaan se lukee kampien pyörimistä ja sitä mukaa antaa virtaa moottoriin.

Siitä iltalukemista keskiöistä ja Bafangin keskimoottoreista:
https://www.empoweredcycles.com/blogs/news/101474694-bottom-bracket-standards-and-bafang-mid-drive-motors
(https://www.empoweredcycles.com/blogs/news/101474694-bottom-bracket-standards-and-bafang-mid-drive-motors)

Hiilari
05.02.2017, 12.45
Kiitos kommentista Antti. Jep, rungossa on ihan reilun paksuinen alu-insertti joka menee koko keskiön läpi, joten asia lienee siltä osin kunnossa. Eli vielä pitää selvittää mahtuuko moottori ylipäätään kun nyky kuiturungoissa on tuollaiset lähes reidenpaksuiset putket. Toisin oli kun ostin käytetyn Trek 9700 OCLV maasturin vuonna 1999...

Syy miksi olen tuosta moottorin asennuksesta huolissani on että minulla on vain huonoja kokemuksia kierteettömistä keskiöistä. Jonkun kokemus on varmaan toinen ja hyvä niin, mutta kaikissa perheen tai kavereiden fillareissa joissa on ollut vaikka BB30 keskiö on tullut ongelmia viimeistään 10 tonnin paikkeilla. Nitinää ja naksumista. Laakereita vaihdettu, laitettu asennustahnoja, kaikki netistä luetut vinkit kokeiltu, lopulta ei vaan jaksa ja runko menee kierrätykseen. Se että laakeri on vain 'tight fit' eli menee pienellä änkemisellä paikalleen tuntuu tarkoittavan että pientä klappia lopulta tulee. Auton keskiöissähän tämä ei ongelmia tuota mutta siellä on pelkkää terästä vastakkain, ja laakerit laitetaan paikalleen ja pois ihan eri vehkeillä. En itse ikinä enää osta kuin runkoja joissa keskiössä on kierre, vaikka painoa tulisi marginaalisesti lisää. Onneksi niitä vielä saa. Runkoja joissa on ollut kierre huonona olen vienyt Pyörätohtorille jolla on siihen kaikki vehkeet ja osaaminen.

Kiitos Hippo04:lle linkistä!

Fat Boy
05.02.2017, 14.09
Hipon linkki hyödytti minuakin. Kiitos. Osa kaipaamistani mitoista löytyi monenkin aliexpressissä bafangia kauppaavan ilmoituksen kuvista.

nih..

Hiilari
07.02.2017, 21.28
Uusin käänne on että Bafangin setissä keskiön läpi tulevan akselin ja itse moottorin väliin jää vain 13 mm tilaa. Ja sopivasti nurkissa pyörivä kuiturunko on ohuimmillaan 12,5 mm paksu. Ja siinä asennossa moottori roikkuisi alaviistoon. Eli käytännössä Bafang käy metallirunkoihin, tai ehkä johonkin wanhempaan kuiturunkoon jossa keskiön seutu on sippoisempi. Toisaalta haluan sähköpyörästä nimenomaan isopyöräisen, reiluilla kumeilla, levareilla sekä pitkillä lokareilla. Täytyy ryhtyä tsekkaamaan jotain Surlyä tai vastaavaa rungoksi. Tai sitten alu 29" jäykkis runkoa. Projekti mutkistuu, mutta se kuuluu harrastukseen.