Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Grafeenifillarit tulevat – ehkä joskus



PeeHoo
01.02.2017, 13.15
Brittiläinen Dassi http://www.dassi.com on tehnyt jo muutamia maantiepyörän runkoja grafeenistä (muutakin materiaalia toki tarvitaan). Ne ovat vieä kalliita, mutta grafeeni on ohuempaa ja vahvempaa kuin hiilikuitu ja pari sataa kertaa niin vahva akuin teräs. Grafeenin löytämisesta annettiin mm. Nobel-palkinto.


http://www.stickybottle.com/wp-content/uploads/2017/01/Dassi.jpg
Dassi Interceptor


Nyt ollaan vasta hyödyntämisen alussa,tulevaisuus näyttää ainakin kiinnostavalta.

Lainaus http://www.sandvik.coromant.com/fi-fi/services/engineering/stories/pages/a-material-that-may-change-the-world.aspx-sivulta:

Tämä kannattaa muistaa: grafeeni

Vain vajaa vuosikymmen sitten löydetty grafeeni on yhtä lupaava materiaali kuin muovi oli keksimisensä aikaan. Tuloksena voi olla jopa vastaava murros kuin siirtyminen pronssikaudesta rautakauteen.
Grafeeni löydettiin vasta vuonna 2004, ja sen eristäneet tutkijat palkittiin fysiikan Nobel-palkinnolla vuonna 2010. Tämä nanomateriaali on hullaannuttanut tiedemiehet, yrittäjät ja hightech-yhtiöt kaikkialla maailmassa uskomattomilla ominaisuuksillaan.
​Mitä grafeeni on?

Grafeeni on periaatteessa vain yhden atomin vahvuinen hiilikerros. Arvioiden mukaan 3 miljoonan grafeenikalvon pino olisi noin yhden millimetrin paksuinen. Grafeeni on venyvää ja joustavaa mutta äärimmäisen kovaa ja satoja kertoja terästä lujempaa. Sen sähkönjohtavuus on erinomainen ja sulamispiste yli 3 000 celsiusastetta.
Tuotantoteollisuudessa työskennellään nykyään erittäin pitkälle kehittyneiden materiaalien, kuten titaaniseosten, monokristallien ja hiilikuitujen kanssa. Näistä aineista haetaan parempaa kuumuudenkestoa, joustavuutta ja muita edistyksellisiä ominaisuuksia. Jos grafeeni osoittautuu odotusten veroiseksi, se voi merkittävästi edistää näiden ominaisuuksien tutkimustyötä. Siitä voidaan mahdollisesti valmistaa tuntuvasti entistä kevyempiä, ohuempia ja vahvempia rakenteita, joilla voi olla monenlaisia sovelluksia superkevyistä lentokoneista ja suolanpoistolaitoksista huippunopeisiin tietokoneisiin.

Suomenkielisiä videoita grafeenishttps://opetus.tv/kemia/ke4/grafeeni/ta:

JackOja
01.02.2017, 13.45
Harmi kun on noin mainio raaka-aine käytössä ja siitä on tehty noinkin ruma fillari.

jeijei
01.02.2017, 14.32
Ja painot ovat vielä korkealla. Ehkä 5 vuoden päästä

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

nure
01.02.2017, 15.07
Perskutarallaa Jack, mä just meinasin että onpas hyvännäköinen... 750g. ja reilu 4000€... Tuossa huomattavasti painavampaa ja kalliimpaa http://www.nevi.it/p/stelvio-la-1
Toisaaltaan saattaa myös miellyttää silmääkin paremmin, vai mitä Jack?

VesaP
01.02.2017, 15.11
AX Lightnessin tyypeille nyt heti tuo materiaali niin sit jengi ajelee 3kg pyörillä! Jos ne saa hiilarista tehtyä 4.X niin kait tää nyt 3.X menis sit helposti...

Edit: On tuossa ketjun ensiviestin pyörässä ainakin helvetin seksikäs osasarja jos ei muuta! Rumempiakin pyöriä nähty mutta jotta 800g rungon paino jostain noin hipomateriaalista? Pitäs mennä puoleen tuolla kamalla varmaan kun osais tehdä kunnolla.

Esuli
01.02.2017, 15.13
http://www.carrotmuseum.co.uk/curran.html
Ei muuta kuin parkkanan siemeniä ostamaan.

YT
01.02.2017, 15.20
Onkos grafeenin aiheuttamia terveyshaittoja jo tutkittu?

VesaP
01.02.2017, 15.20
^Tuskin on kovin terveellistä leivänpäällisenä tai ranskalaisten seassa lämmitettynä.

LJL
01.02.2017, 15.26
Miten lienee ajomukavuuden laita. Jos runko painaa vaikka 500g mutta on jäykkä/epämukava kuin Bilteman halvin alumiinirunko, niin konsepti ei maailman eniten innostuttele

orc biker
01.02.2017, 15.39
https://www.youtube.com/watch?v=FaKl3OymFy4

Tuossahan tuo sama pyörä on. Tuolla käydään katsomassa valmistustakin.

nure
01.02.2017, 16.23
Vesa, eikös tuossa videoklipissä sanota että päästään homman kehittyessä alle 400 gramman runkopainoon... Saattaa myös kestää aikuisenkin miehen alla jos kaiken lisäksi monta kertaa kestävämpi kuin teräs.

tiaalto
01.02.2017, 17.42
Voisikohan tuollainen grafeenihartsi mahdollistaa toisaalta myös edullisemmat hiilikuituosat jos sen kanssa itse kuitu voisi olla harvempaa tai ei niin tarkkaa työn laadun suhteen?

PeeHoo
01.02.2017, 21.16
Ja painot ovat vielä korkealla. Ehkä 5 vuoden päästä

Aikajaksosta en osaa sanoa mitään, mutta Dassi kertoo, että 340 gramman runko voisi onnistua. Jos pannaan tavoitteeksi puoli kiloa, voisi olla valmis nopeamminkin.
Kevyet ja vahvat kiekot saadaan ehkä joskus. Tosin mulla ei luultavasti ole niihin varaa.

Eikä homma suinkaan jää Dassin yksinoikeudeksi.

Ihmekameli
01.02.2017, 21.20
Harmi kun on noin mainio raaka-aine käytössä ja siitä on tehty noinkin ruma fillari.

Kasattukin ihan persiilleen, kaamee kötöstys.

nure
02.02.2017, 09.10
^Ehkä Shitmanofanit ei ymmärrä Campan hienoutta...

Ihmekameli
02.02.2017, 10.03
^Ehkä Shitmanofanit ei ymmärrä Campan hienoutta...

Itellä neljä pyörää kasattuna SuperRecordista Centauriin, ehkä niistä jotain ymmärrän.
Kyse oli kasauksesta, ei osasarjasta.

PeeHoo
02.02.2017, 12.58
Miten lienee ajomukavuuden laita. Jos runko painaa vaikka 500g mutta on jäykkä/epämukava kuin Bilteman halvin alumiinirunko, niin konsepti ei maailman eniten innostuttele

Grafeenista runko tehdään hyvin samalla kuin hilikuiturunko: monta kerrosta sinne minne tarvitaan ja ohuemmin muualle. Rungosta voi tehdä sellaisen kuin haluaa - jos osaa. Materiaali antaa siihen mahdollisuuden, mutta ei hyvä runko ihan itsestään snny.

lysmy
02.02.2017, 13.08
Kohtuu mainoshuttua, jokainen voi kotona tehdä about saman grafeenivahvistuksen omaan runkoon. Perinteisellä lyijykynällä värittää rungon osia ja teipillä kerää ylimääräiset pois, kyllä sinne jonnekkin vähän grafeeniä jaa ja voi mainostaa että grafeeni runko on.

"The Dassi frame is still predominantly a carbon fibre frame, with some layers of graphene reinforcement at its core. Layers of graphene bonded with an epoxy resin sit underneath the carbon fibre, and graphene itself makes up around one percent of the frame."

Tiedemiehet vasta opettelevat valmistusta ja jotkut kehtaa väittää että he valmistaa jo koko tuotteita tuosta. Mutta ehkä se sieltä pikkuhiljaa, vasta äskettäin keksivät uuden tavan valmistaa http://www.digitaltrends.com/cool-tech/cheap-mass-producing-graphene/

jeijei
03.02.2017, 08.20
Tuskin useampaan vuoteen tarvitsee harkita ko lafkan tuotteita. Jos joskus oikeasti päästään ~300g runkoihin, niin jees. Tosin nyt tullut buffaus on niin raakile, ettei tarvitse juuri miettiä vaikka olisikin äskettäin päivittänyt pyörän ja uusi kolkuttelee ovella 6-vuoden päästä.

Hauskin kohta on tuo hinta. Saa selkeästi kevyempiä kuiturunkoja halvemmalla tunnetummilta valmistajilta...


Sent from my iPad using Tapatalk

PeeHoo
05.02.2017, 11.27
Muutosvastarintä näyttää aika voimakkaalta ja saatiin taas Shimano vs. Campagnolo -keskustelu aikaan, vaikka aihe käsitteli rungon materiaalia.

Dassi on siis ottanut vain ensi askeleen, moni muu valmistaja on varmasti jo kokeillut grafeenia. Aine on ainetta, siitä voi muotoilla monenlaisia osia ja niihin sopivat luultavasti myös SRAMin osat sekä näkyvillä että piilosa olevat sähkömoottorit.

Jos aine on vahvaa ja kevyttä, se on luultavasti jotain päivänä kohtuuhintaistakin. Uskon, että muutaman vuoden kuluttua grafeenistä tehdään erilaisia kuluttajatuotteita, myös pyöräilijöille.

Suomellakin on osa kehityksessä, kun Jari Kinaret sai miljardin euron rahoituksen tutkimukselle. Tiede-lehti: http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/miljardin_euron_mies

Vaikka grafeenin yleistyminen vie vuosia, jatkan ajamista yhdellä hiilikuitufillarilla ja kolmella alumiinirunoisella pyörällä. (http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/miljardin_euron_mies)

Kiituri
05.02.2017, 19.32
Kaippa tuota ainetta voisi käyttää myös komponentteihin. Varmasti käy ohjaustankoon, jarruihin, vaihtajiin ja miksei vaikka napoihinkin, pinnoista puhumattakaan. Maastopuolella jäykkyys ei haittaa kun jousitus hoitaa homman. Täysjousto läski joka painaisi 6kg olisi aika muikea peli :) (nykyään pästään jo 10kg tuntumaan).

PeeHoo
06.02.2017, 00.09
Vittoria alkoi käyttää grafeenia joihinkin renkaisiin jo viime vuonna: https://www.vittoria.com/news/vittorias-2016-graphene-tire-range/

http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.com/images/news/2015/09/17/1442481361987-1ixb1bui4nijz-630-354.jpg
(https://www.vittoria.com/news/vittorias-2016-graphene-tire-range/)

kuovipolku
06.02.2017, 10.56
Samoin uusiin Qurano-vanteisiin. Tosin molemmissa on kyse lähinnä vain pinnoitteesta.

http://www.graphene-info.com/italys-vittoria-launches-graphene-enhanced-bicycle-wheels
https://www.vittoria.com/press-announcement/insider-view-graphene-manufactured-applied/
https://www.vittoria.com/wheels-tech/