Näytä tavallinen näkymä : 3x8 Kampisetti neuvoja valintaan
jussi 163
31.01.2017, 13.08
Moi
Pyörässä on nyt jokin Shimanon halvempi 3x8 kampsetti (28-38-48) nelikanttikeskiöllä.
olisiko https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=120916;menu=1000,2,88;pgc% 5B7296%5D%5B7302%5D=1;orderby=2 tai aika vastaava.
tuohon ei ilmeisesti saa rattaita vahdettua?
Millainen kampisetti pitäsi laittaa että saisi yksittäisiä rattaita vaihdettua?
Eihän nuo kalliita ole mutta turhalta tuntuu vaihtaa koko kampsetti kun vain keskimmäinen ratas on kulunut.
Jatkossa voisi muutenkin vaihtaa rattaiden kokoa hieman itselle sopivammasi, nyt pienin on hieman liian pieni ja suurin iso.
Pyörähän työmatka peli jolla ajan talvella ja muilla huonoilla keleillä. joten suhkohkt edullisia osia etsitään.
kiitos vastauksista.
maalinni
31.01.2017, 14.45
Tähän saa vaihdettua https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-acera-7-8-speed-crank-fc-m361-48-38-28-square-175mm-499687/wg_id-419
jussi 163
31.01.2017, 15.00
[QUOTE=maalinni;2632854]Tähän saa vaihdettua https://www.bike
Jep, kiitos linkstä.
Mutta täällä on vain [URL]https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=120916;menu=1000,2,88;pgc% 5B7296%5D%5B7302%5D=1;orderby=2
9-speed chaingring? passaako se 8 ketjulle?
maalinni
31.01.2017, 15.25
Passaa, ei pitäisi olla mitään merkitystä.
jussi 163
01.02.2017, 13.25
Ok Kiitos
Noilla tiedoilla saatiin osat tilattua.
Pienmmäksi rattaaksi olisin ottanut vielä jonkin 28 piikkistä isomman. mutta minun löytämistä "28 inner" oli jo suurin.
Kannattaa vahvasti ajatella siirtymistä joko kahteen tai yhteen eturattaaseen jossain vaiheessa.
jussi 163
01.02.2017, 15.12
Kannattaa vahvasti ajatella siirtymistä joko kahteen tai yhteen eturattaaseen jossain vaiheessa.
Mietitty on, mutta kyseessä on vanha tunturi jolla poljetaan työmatkaa talvella.Pyörän arvoon nähden ei oikein innosta.
Joten panostetaan enemmän tuohon cycloon jolla mennään sulanmaan aikaan.
Siinäkin olisi luultavasti eturattaan vaihto tulossa, mutta palataan siihen keväällä.
Toiseksi talvisin on useamman kerran ollut ongelmia takavaihtajan tai sen vaijerin kanssa jolloin on ajettu"pelkällä etuvaihtajalla"
orc biker
01.02.2017, 15.43
Moi
Pyörässä on nyt jokin Shimanon halvempi 3x8 kampsetti (28-38-48) nelikanttikeskiöllä.
olisiko https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=120916;menu=1000,2,88;pgc% 5B7296%5D%5B7302%5D=1;orderby=2 tai aika vastaava.
tuohon ei ilmeisesti saa rattaita vahdettua?
Ei niiitä ole järkeä erikseen vaihdella halvoissa seteissä, kuten tuostakin hinnasta näet. Yksittäiset rattaat tulevat paljon kalliimmaksi.
Oulussa Suvalalta saa hyllystä keskimmäisiä rattaita melkoisen edullisesti, laatu lienee juuri tuota acera-tasoa, juuri ja juuri kannattaa vaihtaa, kun itse tekee. Omiin en ole vaihtanut noita vaan maantiekampiin hitusen kalliimpia. Kun Suvalalle vie huoltoon vaihtavat koko kampisarjan, tietty.
maalinni
01.02.2017, 16.11
Ei niiitä ole järkeä erikseen vaihdella halvoissa seteissä, kuten tuostakin hinnasta näet. Yksittäiset rattaat tulevat paljon kalliimmaksi.
No jos lähinnä vain keskiratas kuluu, niin tulee halvemmaksi vaihtaa vain se keskiratas. Ja se ekologisuuskin on ihan kiva arvo.
Rattaita saa edullisestikin, reilulla kympillä, ei kaikki tarvi olla esim. itse käyttämiä Blackspiren rattaita. Jussi, siirtyminen yhteen rattaaseen ei oikeastaan kustanna kuin rattaan hinnan, siis halpaa lystiä kun mennään yksinkertaisimmalla vaihtoehdolla.
jussi 163
02.02.2017, 11.50
Noita halpoja kampisarjoja olen käytellyt, ja koko kampisarjan olen vaihtanut pari kertaa.
Lähinnä tuo egologisuus oli mielessä. miksi vaihtaa koko kampisarja kun selviää yhden rattaan vaihdolla.
Aceran kampisarja 35€ ja rattaat 6-14€ kpl.halvimmillaan kampiarjan saa noin 20 €:lla.
Ja harrastamistahan se on tuo korjailu ja värkkäily.
Nyttenkin kokeilu mielessä tilasin uloimmksi rattaaksi 44 piikkisen, tää on tälläistä askartelua.
^Niin se menee, halvat kammet ei periaatteessa normiajossa ole lainkaan sen huonommat kuin kalliimmatkaan ja nelikanttikeskiöille tullut se ongelma ettei enää löydykkään sen parempia kampia kuin nuo ja jotkin Truvativin peruskammet.
Moi!
Mulla pitää vaihtaa myös kampisetti + kasetti + ketju.
Mikähän sarja korvaisi tämän:
Kampi: pyörän vm. 2001 Deore LX FC-M569 175 WC 22-32-42
Kasetti: 11-30
Ketju: ?
Houkuttais opetella tilaan netistä jokin sopiva sarja!
Mutta tarvin vähän apua :)
Moi,
Vaihdoin juuri pyörääni uuden takarataspakan ja ketjut, mutta huomasin samalla, että puolentoista vuoden pyöräilystä keskimmäinen eturatas on kulunut tosi pahasti, melkein teräviksi piikeiksi. Eturattaat ovat tätä halpismallia: (Shimano FC-M361)
https://www.rosebikes.fi/tuote/shimano-acera-fc-m361-crankset-48-38-28-teeth/aid:667946
Minä ostin noi etukammet puolitoista vuotta sitten! Olen yrittänyt säntillisesti öljytä ja kankaalla putsata ketjuja ja rattaita (pestä en jaksa), mutta siitä huolimatta olen tässä tilanteessa. Haluasin neuvoa:
1. Vaihtaisinko vain keskimmäisen kuluneen rattaan. Mistä varaosa, ratas on 38-hampainen? Asun Helsingissä.
2. Vaihtaisinko kammet ja rattaat parempaan sarjaan, mihin? Haen hyvää hinta-laatusuhdetta, pyöräilen aika paljon, mutta en halua ostaa kalleinta high-endiä.
3. Ostanko taas uudet samanlaiset kammet (halpaa on) ja ensi vuonna taas uudestaan? Harmittaisi heittää tavaraa pois näin nopealla syklillä.
Kiitos paljon neuvoista!
Ilkka Kudjoi, Oulunkylä, Helsinki
Noinhan ne kuluvat kun enemmän ajoa ja ajaa ketjun loppuun. Jos kammet tyydyttää, niin lähimmästä pyörähuoltoliikkeestä uusi ratas. Voi olla, että pari piikkiä pienempi saatavana, sekin sopii kampiin. Pultit on lujassa tehtaan jäljiltä joten kunnollinen kuusioavain välttämätön. Itse vaihtamalla juuri ja juuri kannattaa, huoltoliike taitaa aina huiskauttaa uudet kammet.
orc biker
25.03.2017, 15.30
1. Vaihtaisinko vain keskimmäisen kuluneen rattaan. Mistä varaosa, ratas on 38-hampainen? Asun Helsingissä.
Jos muut eivät ole pahasti kuluneet, niin kyllä. P.C.D. on 104 mm. Eli pulttien etäisyys. Enpä ole vuosiin noita vaihtanut erikseen, mutta muistelen, että keskirattaan usein saa vaihdettua irrottamatta kampia.
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=138752;menu=1000,2,84
Postikuluja toki tulee, mutta jos on aikeissa tilata samalla jotain tarpeellista, niin se painaa käytännössä niitä alas per tuote. Noita varmaan löytää jostain pienemmilläkin postikuluilla.
Jos päädyt vaihtamaan kammet, niin se on hieman vaikeampaa, mutta saattaa onnistua nopeamminkin kuin noiden näpertäminen. Vaatii tietysti kampien ulosvetäjän ja sopivan avaimen. Nelikanttikeskiölle varmaan haluat kammet, jos vaihdat. Acera-Alivio-Deore (jos Deorea edes saa enää nelikanttina) on sopiva taso. Teräsrattaitahan noissa on, ei niissä luulisi olevan ihmeitä eroja kestävyyden kannalta merkin sisällä. Kalliimmissa sarjoissa keskirattaassa on usein mukana lasikuitukomposiittia, mutta toisaalta isoin ratas on alumiinia.
3. Ostanko taas uudet samanlaiset kammet (halpaa on) ja ensi vuonna taas uudestaan? Harmittaisi heittää tavaraa pois näin nopealla syklillä.
Montako kilometriä olet noilla ajanut?
Moi,
Kiitos näistä! Minulla kyllä yleisimmät huoltotyökalut on ja olen huoltanut pyöräni itse 10+ tai jopa 20 vuotta, joten pitäisi tämän rattaan vaihtokin onnistua. Erityiskiitos tuosta bike24 linkistä, yritin löytää vaihtorattaita netistä (Rosesta lähinnä), mutta en löytänyt niitä.
Keskiön vaihto Hollowtechiin ei ole täysin poissuljettua, jos se on välttämätöntä kestävämpien rattaiden & kampien asentamiseksi.
Kilometrit, joita puolessatoista vuodesta ehdin ajaa, on varmaan noin viisi tuhatta kilometriä.
orc biker
25.03.2017, 19.36
Keskiön vaihto Hollowtechiin ei ole täysin poissuljettua, jos se on välttämätöntä kestävämpien rattaiden & kampien asentamiseksi.
Kilometrit, joita puolessatoista vuodesta ehdin ajaa, on varmaan noin viisi tuhatta kilometriä.
Aika nopeasti meni, mutta liekö ajettu melkein kaikki osa matkasta sillä? Jos ajattelee, että 10-15 t kestäisi tasaisesti jakautuen, niin 5 t yhdelle on jokseenkin normaali etenkin, jos ei ole hiekkoja jaksettu puunata pois.
Yksi vaihtoehto on tietysti ensi kerralla harkita vähän erilaista rattaistusta, kuten 24-32-44. Siinä ehkä jakautuisi monen arkiajoissa tasaisemmin kulutus kahdelle isoimmalle. Jokin 48, vai mikä nyt sinulla isoin onkaan, on liian iso. Sillä ajetaan jo 60-70 km/h eli ei ajeta normaalioloissa, joten se saa välttelemään koko isointa ratasta. Mutta kuten sanoin, niin en usko, että noissa on valtavasti kestävyyseroja. HTII-kammet alkavat sieltä 60-70 euron luokasta ylöspäin eli tuplahinta, mutta ei varmasti tuplakestävyys.
maalinni
25.03.2017, 21.21
Nelikanttikeskiö on varmaan se kestävin ratkaisu. Ja ainakin helpoin vaihtaa ja irroittaa kammet.
Jes kiitos, taidan tilata, kuten orc biker neuvoi, uudet kammet pienemmillä rattailla. Suurinta ratasta on tullut käytettyä aika vähän.
- Ilkka
Uudet kammet voivat vaatia eripituisen akselin, jos vielä pysyt neliskanttikeskiössä. Tuossa vanhassa taitaa olla melko pitkä 122,5 mm. Uudesta sarjasta voi tietenkin ottaa vain rattaat. Jos vaihdat rattaiden kokoa merkittävästi, etuvaihtajakin voi ilmeisesti mennä vaihtoon.
Lisäys: Ehdin jo kirjoittaa, että vaihtaisin ympäristösyistä vain sen keskirattaan, mutta on tuo 28-38-48 kieltämättä monille raskas. Pienempi lienee parempi, kuten orc biker kirjoitti.
Itse vaihdoin vain keskirattaan, 9,90 e Bike-Componentsilla. Noita kustannuksia liioitellaan usein.
Samoin tekisin kun sen verran saita olen, keskiratas uusiksi joko kotimaasta tai ihan maailmalta, niin kauan kuin nykyinen keskiö on lonksumaton. Sitten HT ll kun uusintaa tarvii, niin ja jos pyörä hyvin tyydyttää edelleen.
H. Moilanen
26.03.2017, 14.28
Osta halvin mahdollinen ratas. Halvimmat ovat terästä, kalliimmat alumiinia. Painossa tulee turpaan joitakin grammoja, mutta kestävyydessä hakkaa 100-0.
Jatkossa vaihda ketjua riittävän usein. Kun venymämittari näyttää 1% venymää, ketju roskiin ja uutta kehiin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.