Näytä tavallinen näkymä : Täpäri vai jäykkäperä

Olis nyt maastopyörän hankinta eessä. Ajelen mettäteitä ja sorateitä satunnaisesti ja siirtymistä asfaltilla. Tosin olis kiinnostusta mennä myös vaikeampaakin maastoa. Kumpi nyt sitten kannattaisi? Onko täpärillä erillaisempi ajoasento kuin jäykkäperällä? Mitään alamäkipyörää en ole ostamassa mutta jotenkin toi täysjousto kiinnostais enemmän. Käytettynänoon kattellu ja hinta on max 1500€
makimies
31.01.2017, 13.31
Täpäri
Canyon  outletista esim. Neuron
Tai joku 27.5+ pyörä
esim. Trekin Stache 29+ jäykkäperällä hoitunee noi myös mainiosti. Täpäri kuume, jos on niin turha sitä kai on jäykkäperää kuitenkaan ostaa vaikka se olisikin jopa sopivampi. Se on ostettava mitä mieli tekee muuten menee vikaan.
Täpäri. Hauskempi. Kaikki loppu on vain rahasta kiinni.
Täysjäykkä, opit vielä paremmin ajamaan... Toisaaltaan jäykkäperä aivan mukava rymistellä metsissä ja jos yli 50% ajosta kovalla pohjalla niin unohda täpäri... Sitten jos ja kun innostus kasvaa niin osta täpäri toiseksi.
makimies
31.01.2017, 15.48
Jep, hyviä vastauksia. Ovat tosiaan tosi erityylisiä pyöriä. Jos mielii alamäkiä ja polkuja tykitellä niin täpäri :)
^Kele just ostin Stachen tohon hommaan, no täytyy alottaa täpärin speksaus;). Mietymys juttuja.
Jäykkäperäilyä
Bike radar First drive Stache.
https://www.youtube.com/watch?v=7hj0JWqo0kE (https://www.youtube.com/watch?v=7hj0JWqo0kE) 
Cam McCaul and the 29+ Challenge
https://www.youtube.com/watch?v=8VdpWIgmCmI (https://www.youtube.com/watch?v=8VdpWIgmCmI)
Näin 1,5 vuotta jäykkäperällä ajeltua on kyllä itselläkin alkanut tehdä mieli täysjoustopyörää. Ajelen mieluiten pienemmillä poluilla. Ne vaan yleensä ovat epätasaisempia, joten jäykkäperällä pitäisi, jos vaan jaksaisi, olla paljon jalkojen varassa. Sitten kun tämmöiseltä nöösiltä loppuu potku seisoskella pyörän päällä, mutta vielä jaksaisi mennä pyörittelemällä, joutuu istumaan satulassa ja ottamaan tärskyt vastaan persauksella ja selällä. Ei varmaan pitemmän päälle hyvä juttu.
Toisaalta jo nykyisenkin pyörän jousituksen huoltaminen nyppii. Nyt joku seuraavaksi sanoo, että "sehän on vartin homma huoltaa keula". Voipi olla, mutta jos ei ole edes tiloja, joissa läträtä puhdistusaineiden ja öljyjen kanssa, niin sitten pitää vaan kaivaa kuvetta. Täysjouston takalinkustossa on vielä reippaasti enemmän laakeria yms. jousen lisäksi.
Omalta kohdaltani varmaankin seuraavaksi koetan saada vuokrattua täysjouston, jotta pääsee hiukan kokemaan sitä autuutta. Jos autuuden määrä ylittää oletetun reisien vahvistumisen, selän vaimennuskyvyn ja ylläpitokustannukset, täytynee hommata täysjoustopyörä. Aloittajalle sanoisin, että osta semmoinen pyörä, joka juuri ja juuri täyttää käyttötarpeesi. Ajamisessa turhista himmeleistä ei ole hyötyä kuin kavereille kehuskellessa.
Mulla on maastoajoihin täysjäykkis ja täysjousto. Täpärillä on hetkensä etenkin "koko päivän" lenkeillä, mutta kivempi sillä täysjäykällä on ajella. Saa kokovartalotreeniä helposti. 
Lisäksi on tosiaan mukavan huoltovapaa (taas pitäis jaksaa täpärin iskari huollattaa ja linkuston laakerit vaihdattaa).
Eli ehkä sellanen jäykkäperä vois olla jollekin kiva kompromissi, jos ei kahta fillaria?
Osti kumman tahansa niin on hyvin mahdollista että jossain vaiheessa alkaa kaivata toista. Ajelin itse ensin pari vuotta jäykkäperällä, kunnes ostin täpärin. Lähimaastot ovat juurakkoa ja kivikkoa, jolloin jäykkäperällä on välillä hieman pulassa. Jos lähellä olisi enemmän helppoja polkuja, olisin ehkä tyytynyt jäykkäperään tai ostanut lyhyempijoustoisen täpärin. Tällä hetkellä täpäri on paljon hauskempi, mutta paljon kuulee näitä tarinoita, että jossain vaiheessa se käy tylsäksi ja siirrytään jäykkäperään/täysjäykkään. Viimeaikojen ajot ovat olleet lähinnä läskillä ja täpärillä, joiden jälkeen jäykkäperä tuntuu vähän ankealta, kun takapää joustaa vain omista jaloista. Toisaalta toiset nauttii tästä ankeudesta, ja itsekin tulee välillä ajettua maastossa cyclolla :)
Yhdellä koeajolla tuskin vielä selviää, mistä pidemmän päälle pitää, mutta koeajolla kannattaa käydä, ettei sitten jäykkäperän oston jälkeen ala harmittaa, kun ensimmäisen kerran lainaa kaverin täpäriä (tai toisin päin). Jäykkäperä on toki halvempi, mutta 1500€:lla saa jo ihan pätevän täpärin käytettynä/tarjouksesta, esim. aiemmin mainittu Canyon Nerve. Omien kokemusteni mukaan sillä ajelee myös tasamaan siirtymät ihan mielellään.
justus6969
31.01.2017, 18.01
Riippuu missä ajelee, jos tilanne on enemmän tämä
Ajelen mettäteitä ja sorateitä satunnaisesti ja siirtymistä asfaltilla.
niin silloin ehdottamasti jäykkäperä. Kunnon juurakkohelvetti tms: täpäri. Itse vetelen nykyiset vähäiset maastoilut täpärillä, tässä iässä normiselkäinenkään ei kestä peräjäykkää
Iglumies
31.01.2017, 19.32
^ Niin minäkin luulin reilu kymmenen vuotta sitten ja hankin täpärin, nyt on taas kaikki kolme pyörää täysjäykkiä ja selkä tykkää.
Ei omia ajomieltymyksiään tiedä kokeilematta erilaisia pyöriä, eikä ainakaan kukaan muu.
groovyholmes
31.01.2017, 19.59
Aika aggrea ja teknistä saa olla että täpäriä OIKEASTI tarvii..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mulla on maastoajoihin täysjäykkis ja täysjousto. Täpärillä on hetkensä etenkin "koko päivän" lenkeillä, mutta kivempi sillä täysjäykällä on ajella. Saa kokovartalotreeniä helposti. 
Lisäksi on tosiaan mukavan huoltovapaa (taas pitäis jaksaa täpärin iskari huollattaa ja linkuston laakerit vaihdattaa).
Eli ehkä sellanen jäykkäperä vois olla jollekin kiva kompromissi, jos ei kahta fillaria?Minusta, myös täpärin paikka on juuri noissa tosipitkissä teknisissä ajoissa. Hissi harrastukset tietty. Kisat missä jäykällä antaa liikaa tasoitusta.
Nyt on täys jäykkä läski ja 29+ etujoustolla ja noilla pärjää teknisessä lenkki ajossa vallan hienosti. Innolla odotan kaahotusta kesä kivikoissa +lla. On siinä se läskin helppous, mutta nopeutta irtoaa kevyemmän rengastuksen myötä selkeästi enempi, kunhan on kovaa lumipolkua alla. Etu josto tietty auttaa vauhdikkaissa laskuissa varsinkin kesä poluilla.
Varmasti täpäri toimisi jossain paremmin minullakin ja antaisi vielä lisää vauhtia johonkin, mutta nyt en ainakaan koe tarvetta ja haluan pitää vehkeet suht yksinkertaisena ja olen mieltynyt isoon renkaan halkaisijaan.
Kokovartalo liikuntana sopii minulle selkävammaiselle ihan loistavasti nuo jäykkikset.
Aika aggrea ja teknistä saa olla että täpäriä OIKEASTI tarvii..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tjaa, kyllä mä sain 160mm täpärissä käytettyä joustot ihan lenkkiajossa, täällä Turuus, tarpeeks kun tuuppaa menemään..
Taidan tähän jäykkäperään kyllä kallistua. Ja.varmaan tuolla hinnalla vois jo uutta harkita. Saksasta näyttäs suht edukkaasti saavan mutta mistä ja onko suosituksia että minkämoinen. Ainakin nyt rokkarin tai foxin keulalla vähintään. Ja 29 tuumasilla renkailla.
^Jäykkiksiäkin on, niin monenlaisella geolla nykyään, että kannattaa miettiä haluaako XC vai jotain am/trail tyylistä. Itselle tuskin jyrkkä keulasta xc pyörää tulee enään ikinä omiin lenkki ajoihin. esim. Stache 29+ on nopea, helppo ajettava teknisessäkin maastossa, johon saa myös ne normi 29" kumit tarvittaessa alle, niin kuin 27.5+ pyöriinkin. Lisäksi Am kenreen on Polea, Kona Honzoa/Big Honzoa, Alpkit transmitter https://www.alpkit.com/sonder/sonder-transmitter ja monia monia muita eri rengas koko vaihtoehdoilla.
Kokeilin itse ensin täysjäykkää xc-kurjuutinta, ja se oli kyllä niin hirveä laite maastoon että ajoin sen jälkeen 15 vuotta pelkästään maantiellä ;D 
Ostin kyllä lopulta sitten maastopyöränkin, mutta ihan sen takia että oli rahaa täpäriin. Eikä kyllä ole tarvinnut katua. Kaikista eniten itseä häiritsi maastopyöräilyssä just se että satula potkii koko ajan ahteriin jos ei ole täysjousto, ja tuon kokemuksen eliminointi oli tärkeämpää kuin kaikki muu. Jos tuntuu siltä että jaksat koko ajan keventää töyssyt jaloillasi niin sitten toki kelpaa hardtailikin, mutta jos on epäilyksiä siitä ettei huvita tai jaksa keventää niin kannattaa vielä miettiä sitä täysjoustoakin. Itellä on just tuo halvin canyonin nerve (nykyinen neuron) ja hemmetin hyvä vehjes on omaan tasoon nähden. Maastossa ajaminen on oikeasti hauskaa ja pusikoita ja metsiä tulee kruisailtua ja tutkittua ihan vaan siksi kun se on niin helppoa. Kai näissä maastoissa pääsis vaikka yksipyöräisellä mutta pakkoko se on aina vaikeimman kautta tehdä asioita...
makimies
31.01.2017, 23.48
Jep, turha tuota täpäriäkään on pelätä. Huoltohommia tuossa on tietenkin.
Ei se niin kamala ole kun isot pojat täälä pelottelee :)
Tässä ei muuten ole oikeata vastausta. Ainoastaan kyse on siitä mitä ketjun aloittaja haluaa ostaa.
Mitäs tossa täpärissä sitten on enemmän huollettavaa? Joutuuko iskareita useimmin huoltaa ym?
Takaiskarin huolto kerran vuoteen ja linkuston laakereitten säännöllinen kiristely ja vaihto sitten joskus vuoden kahden päästä, ei muuta lisähuollettavaa verrattuna jäykkäperään.
Blackborow
01.02.2017, 00.23
Eli ehkä sellanen jäykkäperä vois olla jollekin kiva kompromissi, jos ei kahta fillaria?
Ei ku läskipyörä. Helpompi ja pehmeämpi ajaa maastossa kuin joku xc-kurjuutin eikä ole niin paljoa huoltoa vaativia osia. Eikä ne niin hitaitakaan ole ja enabloi talveksi lisää hauskuutta, jos lumialueella sattuu asumaan.
Mullahan on tallissa kolme maastokelpoista pyörää eli läski, täysjousto ja täysjäykkä 29er. Kaikilla tykkään ajaa maastossa. Kahdella ekalla paukuttaa helposti useamman tunnin hyvällä tahdilla. Viimeisellä ei jaksa, mutta hauskaa se on silti.
orc biker
01.02.2017, 01.28
Olis nyt maastopyörän hankinta eessä. Ajelen mettäteitä ja sorateitä satunnaisesti ja siirtymistä asfaltilla. Tosin olis kiinnostusta mennä myös vaikeampaakin maastoa. Kumpi nyt sitten kannattaisi?
Myös vaikeampi maasto hoituu jäykkäperällä. Meno ei vain ole niin mukavaa, itse asiassa minusta se on varsin epämukavaa juurakoissa ja kivikoissa nuljuamista ja tärskäyttelmistä. Jos harjoittaa paljon sitä, niin täpäri, muussa tapauksessa jäykkäperä. Kannattaa miettiä päätarkoitusta.
XXL Sais Giant trance maasturia foxin osilla 2000€. Näyttäs ainakin ihan suht hyvältä.
Giantin Stancekin oli muistaakseni ihan varteenotettavan näköinen yleistäpäri, ja käsittääkseni on pykälän Trancea halvempi. Ainakin valmistajan katalogissa, jälleenmyyjäthän sitten hinnoittelee noita miten haluaa. Stancen halvin malli tais kuitenkin olla Konan halvimman Preceptin tyylisesti varustettu jollain nimettömällä takaiskaripurkilla, et jos tuo Stance kiinnostaa niin kantsii katsoa että siinä on sitten osat järkevältä valmistajalta.
Mä oon ymmrtänyt että täpäri on hyvä vain metsässä, poluilla.. ja muualla se on sit huono valinta, koska runko joustaa ja antaa "anteeksi". Eli jos metsän lisäksi pitäisi esim. työmatkaa ajaa, niin täpäri on siihen huono.
Ei kai täpäri sen huonompi ole työmatkoilla kuin Läskikään. Jotkuthan ajaa läskeillä työmatkoja :rolleyes:
Mun pohdinta täpärin ja jäykkäperän välillä päätyi tänään täysjäykkään plussapyörään! Genesis Tarn 10 XL 2016 on tulossa brittein maalta. M-kokoa saa samaan hintaan tuhannen euron myös kotomaasta: https://www.sportax.fi/product/1287/genesis-tarn-10-fatbike--275-m-koko
https://lh3.googleusercontent.com/e7oVXM-Ka4PsSJa-kNFjgz5gJZhz_CQwCvo2C1sqhltd-TS6lIhzv4oDwYmnbUxcTAZpK1-gor7YSBeoMLkV1I7MLAFDGCZnosllYi58J9Na8e76PnYY4_MM6 zqMyZjwDbD35Qu6wmJLxD8fUNp-uBEHH6RVOBxxZ664FOAeYAvac_T-GbJ_7Wa74yZ0gKUfJV5chkCJs7fWoLuyXzoNhgM1w-aGHx6ccQfa6aZjOiBbRlq1ayWPS1jfZchJtDEnSrDcL1UZK4eQ hku9mPZGPZyAdNpS2XWX0W6SDfYULBp-9rzXxYUrmat4Y9liIw3-Bw-ZdzHxekPWwnf7j7iYfN3z0wBVnVAQX7bhf2pBHQ6j2jX8NQabo TCLmlRi-poy2pCwcQnZMRsJgSSqBtJxJk-vx42Tnklu0ZR9K1vj0UVQn7h5kYsv8U9Vvj5DEbaZChTIvodP5 1X6RSLRohyYm4y28cHf5uFvA74GYcoyQ8wZRONM1wRGCZQQSvy 0CRxghGgAUtTBuivysH3bcb4w5wCaM6BFOpOVJLdGs43X-vYoQJ4j5QdEpe7lctBRhXgjr0M1hXjlfQkR0eo6F22O3W0Pnut orDf_7CHY9rKtgJ5asK23lYEDcw=w969-h638-no
Keula on 2016-mallissa alumiinia, mutta tarkoitus kuitenkin pidentää nykyisen kulkineen SID 120mm mittaan ja käyttää sitä edessä. Eli sekarengastus, takana 650b plussaa, edessä 29er. Paljon oli noin 500e runkopaketteja mietinnässä mutta tuohon tuhanteen euroon saa kahdet kiekotkin sun muuta käyttökelpoista osaa niin oli aika helppo tuohon päätyä. Runko oikeasti pitkä ja keula loivahko. 29 rengaskin mahtuu taakse, vaatii toki uuden boost kiekon. Mulla pituutta 193cm ja jalallakin mittaan 93cm. Dropperia sisäisellä kaapeloinnilla saa myöhemminkin kiinni. Teräs ei tietenkään kevein ole mutta tuo takajäykkään vielä lisää mukavuutta.
makimies
01.02.2017, 14.49
Liittyiskö vähän aiheeseen tämä video?
https://youtu.be/sf45i_hYVnU
Mietiskelin tuossa että kannattaa ostaa semmonen fillari kun mieli tekee. Lelujahan noi on kaikki. Kyllä sopivaa maastoa löytyy ajeluun joka tapauksessa.
Mielenkiintoinen tuo Genesis, alukeula hieman pilaa ja vois modata 1x10:ksi... Huomautus kuitenkin että ei to mikään läski ole vaikka hieman onkin painava, 27.5+ ja takuulla menee 29" kiekotkin... Lähinnä mainio kilpailija Cookerille...
Myös Cooker tuli katsastettua mutta 100mm keula 70 asteen kulmalla (vs genesis 120mm 68) ja XL:n 642mm yläputki (vs 699) tekee siitä aika erityyppisen menijän. Hakusessa oli vähän menevämpi geometria kun nykyinen 29 on about Cookerin mitoilla. Lopulta hyvähintainen paketti sinetöi kaupan, jo pelkän rungon ja boost takakiekon hinta olisi kivunnut yli 800 euron.
noniinno
01.02.2017, 16.53
Spessun Epic korvaa jäykkäperän, tai oikeastaan täysjäykän maastopyörän tiellä helposti. Silti on maastossa lähes mukava, jos ei mitään rölliä aja.
makimies
03.02.2017, 09.56
Tuossa ehkä myös vähän aiheeseen liittyvä video, olen näitä tykännyt katsella jostain syystä
https://youtu.be/Udf-5Xh3UsY
Mukavasti tuossakin näkee pyörien erot, miten ne käyttäytyy ja geometriassa on hurja ero
^Hyvä perustelu että miksi täytyy olla vähintään kaksi pyörää...
pturunen
03.02.2017, 14.00
opit ajamaan
Avaatko vähän tätä "ajatusta"?
Kyseessä on kuitenkin täysin erilaiset pyörät ja käyttötarkoitukset.
pulkkailija
03.02.2017, 17.16
Herää tässä miettimään, että mikä on tarpeeksi ja mikä liikaa joustoa tämmöiseen traili/enduro ajoon? Jotkuthan sanoo, että Suomessa ei oo mitään paikkaa missä tarttis dh-pyörää, niin onko sitte 160mm joustava pyörä jo perus poluille liian "iso". Toisaalta taas jäykkäperä toimii monessa paikkaa hyvin ja sitten sillä on omat heikkoutensa rajuimmissa paikoissa. Tossa videolla ollut jäykkäperähän ei ollu mikään high-end, että kai sillä voi vähän lähemmäs täpäriä päästä(siis alamäessä tarkoitan). Onkohan balanssi sitten jossain 130-140mm joustavien kohdalla?
Itsellä on pyörinyt mielessä tämä, kun oon uutta pyörää katsellu: Propain Spindriftiä oon kattonu, mutta epäilen, että se on vähän liian raju, jos meinaa ajaa muuallakin kuin bikeparkissa. Samalla on miettinyt, että jäykkäperä voisi olla hyvä, mutta kuinka epämukavuusalueelle sillä joutuu sitten, jos enskakisoihin eksyy?
pturunen
03.02.2017, 18.12
^riippuu pyörästä (geo ym.) ja jousituksen säädöistä onko jousitus liikaa trail-käyttöön ja toki myös siitä millaista trail-ajoa itse kukin harrastaa. Eipä ole koskaan ollut sellainen olo, että tuo Enduron 160/155 mm jousto olisi ollut liikaa. Se on itse asiassa pelastanut monet kerrat töpeksinnän jälkiseuraukselta.
Jami2003
04.02.2017, 08.32
Alkuperäiseen kysymykseen. 1,5 ke on täpäreissä aika vähän valinnan varaa joten jäykkäperä. Jos budjettia nostaa vajaalla tonnilla niin ehdottomasti täpäri.
Herää tässä miettimään, että mikä on tarpeeksi ja mikä liikaa joustoa tämmöiseen traili/enduro ajoon? Jotkuthan sanoo, että Suomessa ei oo mitään paikkaa missä tarttis dh-pyörää, niin onko sitte 160mm joustava pyörä jo perus poluille liian "iso". Toisaalta taas jäykkäperä toimii monessa paikkaa hyvin ja sitten sillä on omat heikkoutensa rajuimmissa paikoissa. Tossa videolla ollut jäykkäperähän ei ollu mikään high-end, että kai sillä voi vähän lähemmäs täpäriä päästä(siis alamäessä tarkoitan). Onkohan balanssi sitten jossain 130-140mm joustavien kohdalla?
Itsellä on pyörinyt mielessä tämä, kun oon uutta pyörää katsellu: Propain Spindriftiä oon kattonu, mutta epäilen, että se on vähän liian raju, jos meinaa ajaa muuallakin kuin bikeparkissa. Samalla on miettinyt, että jäykkäperä voisi olla hyvä, mutta kuinka epämukavuusalueelle sillä joutuu sitten, jos enskakisoihin eksyy?
Itsellä ollut jäykkäperiä, 110 mm joustava 29 ja 160 mm 27.5 täpäri. Omasta mielestäni pidemmästä joustomatkasta ei ole ollut haittaa, vain hyötyä. Tietenkin riippuu mitä haluaa pyörältään. Itse en aja koskaan kelloa vastaan vaan ainoastaan nautiskelen ajelusta.
Kiitos pulkkailijalle että avarsit tietoisuuttani Propainin olemassaololla. Fillarikuume nostaa taas päätään... 😒
Täpärissä on varmastikin paljon hyviä puolia mutta minua arveluttaa kaksi seikkaa:
Notkuminen poljettaessa > Se on ärsyttävää pitkässä juoksussa, kenties..?
Pyörästä tulee sohva jolloin ajosta katoaa tekninen haaste > Ajaminen tutuilla poluilla tuntuu kuin kurvailisi pyöräteitä > Tylsää..?
Täpärissä on varmastikin paljon hyviä puolia mutta minua arveluttaa kaksi seikkaa:
Notkuminen poljettaessa > Se on ärsyttävää pitkässä juoksussa, kenties..?
Pyörästä tulee sohva jolloin ajosta katoaa tekninen haaste > Ajaminen tutuilla poluilla tuntuu kuin kurvailisi pyöräteitä > Tylsää..?
Hyvä täpäri ei notku, huono notkuu.
Pyörästä ei tule sohvaa, eikä tekninen haaste katoa. Ajamisesta ei tule myöskään tylsää, mutta vauhtia pystyy pitämään yllä niissäkin paikoissa, joissa jäykkäperällä joutuu hidastamaan.
Hyvää täpäriä ei vaan saa oikein alle kolmen tonnin, eli jos on liikkeellä pienemmällä budjetilla, niin kannattaa ostaa mieluummin hyvä jäykkäperä kuin huono täpäri.
Sanoisin että notkumisen havaittavuus ja vaikuttavuus riippuu tottumuksista. Jokainen täpäri notkuu ainakin normaalin iskarin painuman (sagin) alueella. Jos hyppää vaikka pitkän maantiekokemuksen jälkeen täpärin selkään, pienikin painuman alueella joustaminen voi tuntua melkoiselta voiman tuhlaamiselta, vaikka loppupelissä häviö on maastoajossa todella pientä eikä ajo tunnu pomppivalta.
Täpärillä ajaminen ei ole yhtään vähemmän haastavaa, se on vaan erilaista. Tietysti jos haluaa pakonomaisesti ajaa täpärillä samalla tavalla ja samalla nopeudella kuin jäykkäperällä, ajaminen on helpompaa. Tyypillisesti nopeudet nousee täpärillä jonkun verran teknisissä paikoissa ja haasteellisuus säilyy sen takia.
pturunen
04.02.2017, 15.35
Ja täpärillä ei vissiin sitten opi tekemään noista mitään. Taisin omat taitoni hankkia postimyynnistä, kun jäykkäperällä en metsään ole mennyt?
Varmaankin on ihan perusteltua sanoa että pumppaaminen jäykkäperällä vaatii enemmän taitoa, mutta sekin on tehokkaampaa täpärillä kun voi "ladata" energiaa takaiskariin.
pulkkailija
04.02.2017, 17.54
Paljonkos eroa on nykypäivän aggro jäykkiksellä ja 2011 26" alumiinisella jäykkiksellä ajettavuudessa (itsellä ei ole pyörä sen jälkeen vaihtunut)? Geometriahan on muuttunut täysin ja kiekot on isommat, mutta onko se kuinka paljon ajettavuudessa näkyvissä, meneekö nykypäivän jäykkikset metikössä yhtälailla kuin täpärit noin 7 vuotta sitten?
Tuommosen löysin saksanmaalta. Onkohan mistään kotosin. 
http://www.bunnyhop.de/de/fahrraeder/mountainbike/all-mountain/focus-spine-ltd-20164
1,5k€ budjetilla itse ottaisin ilman muuta jäykkäperän. Ajan kyllä muutenkin jäykkäperällä enemmän kuin täpärillä, jolla tulee lähinnä alamäkipainotteiset hommat hoidettua. Molemmilla sinänsä on toki kiva ajaa, maastopyöräily kun on kivaa. 
Maastureita nyt ylipäätään on aika moneen kategoriaan, sekä jäykkiksiä että täpäreitä ja tärkeää olisi että pyörän tyyppi osuu omiin ajoihin. XC tykillä ei ole välttämättä niin hauskaa jos ajomaastot/-linjat vaatisivat all mountain pyörää, oli sitten kyse täpäristä tai jäykkäperästä. Joka tapuksessa täpäri vaatii mun mielestä vähän isompaa rahallista panostusta kuin 1,5k€, ellei sitten satu jotain superdiiliä vastaan tai löydy oikein oivallista käytettyä.
http://www.bunnyhop.de/de/fahrraeder/mountainbike/all-mountain/focus-spine-ltd-20164
https://www.lucky-bike.de/index.php?cl=alist&searchparam=&cnid=151&attrib[vendor][]=Steppenwolf
Kyllä tuolla kelpaa ajella. Larun pyörästä 1350e, evo malli 1600e jos budjetti yhtään venyy.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.