PDA

Näytä tavallinen näkymä : Takapakan puoleisen mutterin oikea kireys?



eratt
30.01.2017, 02.04
Vaihdoin pyörääni uuden takapakan, ja huomasin, että pakan puolella oleva akselin mutteri (siis se, joka näkyy siinä takapakan lukkorenkaan keskellä) oli aika löysällä.

Kiristelin mutteria, ja sehän vaikutti niin, ettei akseli enää pyörinyt kovin kevyesti. Tuntuu, että mutteri ei saisi olla lähes yhtään kireällä, että akseli pyörisi hyvin.

Katselin netistä videoita takapakan vaihdosta ja vapaarattaan huollosta, mutta missään videossa ei puhuttu tuosta pakan puoleisesta mutterista mitään.
Kysymys kuuluu, miten kireällä tuon mutterin kuuluisi olla?

SSGT-92
30.01.2017, 07.11
Tuota noin,noissa takanavoissa kun on erilaisia laakerointeja,ni ei voi tietää.Mutta jos kerrot mikä ja kenen tekemä se kyseinen takanapa on ,vastaaminen saattaisi olla mahdollista,jopa siten että siitä on kysyjällekin hyötyä.Toki muillekin lukijoille.

eratt
30.01.2017, 10.06
Tuota noin,noissa takanavoissa kun on erilaisia laakerointeja,ni ei voi tietää.Mutta jos kerrot mikä ja kenen tekemä se kyseinen takanapa on ,vastaaminen saattaisi olla mahdollista,jopa siten että siitä on kysyjällekin hyötyä.Toki muillekin lukijoille.

Shimano Deore FH-M590.

Iglumies
30.01.2017, 10.12
http://www3.big.or.jp/~number-1/Image.ShimanoFHM732QRRP.gif
Laakerien välyksen säätämiseen on tarkoitettu, mutta jos ei tiedä mitä on tekemässä, niin saattaa mennä napa pilalle.

eratt
30.01.2017, 10.25
Internet tuntuu olevan sitä mieltä, että sitä kireyttä säädetään siltä puolelta napaa, missä ei ole vapaaratasta. Pitäisikö se vapaarattaan puoleinen mutteri sitten kiristää kunnolla ja alkaa väänteleen niitä toisen puolen muttereita?

MacKonte
30.01.2017, 10.29
Laakerien välys säädetään laakerikartiolla ja kartion lukitus mutterilla. Tässä tapauksessa sinun on pidettävä laakerikartiosta ohuella kiintoavaimella kiristäessäsi lukitusmutteria, muuten kiristät laakerikartiota samalla. Iglumiehen varoitus on paikallaan...

Hepowikin ohjetta lainaten (tätä voi soveltaa): "Laakeri kiristetään suunnilleen seuraavasti: Kierretään laakerikartiota käsin kiinni, kunnes se lakkaa pyörimästä. Ohut mutteri kierretään laakerikartioon asti kiinni (käsin). Nyt voidaan pyörä kiinnittää etuhaarukkaan mutterillaan siltä puolelta, jonka laakerikartiota ei työn aikana avattu (purkamista varten poistettiin vain toisen puolen laakerikartio). Kun pyörä on kiinni, otetaan peltiavain ja jakoavain ja kiristetään kartiota ulospäin pitäen kiinni mutterista jakoavaimella."

kaakku
30.01.2017, 10.31
Pakan puoleinen kiristetään paikoilleen ja jätetään akselia 5,5 mm näkyviin. Sitten kasataan koko paska ja säädetään välys ei-vetopuolelta.

eratt
30.01.2017, 10.47
Pakan puoleinen kiristetään paikoilleen ja jätetään akselia 5,5 mm näkyviin. Sitten kasataan koko paska ja säädetään välys ei-vetopuolelta.

Kiitos tästä. Tuo pakan puoleinen mutteri on sitten kai ollut pyörän ostosta tai ensihuollosta asti löysällä...

nure
30.01.2017, 10.57
Yleensähän niillä muttereilla ja takapakan vaihdolla ei pitäisi olla mitään tekemistä keskenään. Pitäisi olla käytössä navan avaimet joilla sitten säätö tehdään, on monta konstia mutta itse käyttänyt sitä että mutterista laakerin välys tiukaksi ja sitten alemmalla varttikierroksella lukitsen. Hieman sellaista kärsivälisyyttä vaativaa muttei vaikeaa...

MacKonte
30.01.2017, 11.05
Kiitos tästä. Tuo pakan puoleinen mutteri on sitten kai ollut pyörän ostosta tai ensihuollosta asti löysällä...
Tälläisiä on tullut vastaan valitettavasti laatumerkeissäkin... :(

nure
30.01.2017, 12.18
^Jos moinen vika vielä ensihuollon jälkeen niin vaihtaisin huoltoliikettä.

Matti Heikkinen
30.01.2017, 19.02
pakan puoleinen laakerikartio kiristetään tiukasti akselille lukitusmutterilla,joudut irroittamaan taka-akselin koska kartio ei ole näkyvissä.Saa kiristää melko tiukalle,jätä akselinpäätä näkyviin n 5 mm,tarkista että molemmissa kuulapesissä on kuulat paikallaan ja laita akseli paikalleen,kierrä vasen kartio akselille ja laita sovitusholkit ja lukitusmutteri akselille ja säädä välys