PDA

Näytä tavallinen näkymä : Edullisen cyclocrossin rakentaminen, kannattavaako?



Mankelist
29.01.2017, 19.12
Esim. Cuben Cross Racen 2016 (https://www.cube.eu/en/products/road-race/cross-race/cube-cross-race-whitenred-2016/ ) saa tarjouksesta nyt 1000€:lla, mutta hyötyiskö rahallisesti rakentamalla itse. Esim. PlanetX:lla kohtuuhintasia paketteja, mutta runkoko pitäis olla 61-62cm jota ei heiltä löydy (eli suurinpiirtein stack ~615mm, reach ~400mm). Leka ja moukari (+muut tarvittavat pyöränkasauskalut) pysyy sen verta käsissä, että uskoisin saavani pyörän kasaan ja intoa piisaa.

Runko: alu käy
Haarukka: kuitua
Vaihteet: mieluiten 105, tiagrakin menettelee
Jarrut: mieluiten hydr. levarit, mutta mekaanisetkin levarit menettelee
Kiekot: ok-tasoiset (paino 105kg)
Renkaat: jokku ok-tasoset

Oisko jollain ehdottaa listausta/hintaa kaikista osista mitä tarvii? Tai mistä kaupasta lähtee kasaileen?

Kiitos.

shitmonkey
29.01.2017, 19.59
Ei cycloista kokemusta mutta noin muuten kasaamisprojekteista. Aika paljon alelaareja saa kaivella, että homma tulisi jollain tapaa huomattavasti edullisemmaksi kuin kokonaisen pyörän ostaminen alennusmyynnistä.

Homman juju onkin tekemisen ilossa ja siinä, että saat juuri sellaisen kokonaisuuden kuin haluat. Saman voi toki saada valmiistakin pyörästä vain paria hassua palikkaa vaihtamalla.

Tee taulukko, johon listaat kaikki osat hintoineen ja mieti sitten. Harvoin yhdessä nettikaupassa kaikki osat ovat superhintaan, joten postikulujakin saattaa joutua optimoimaan.

Tässä listaa, jonka edelliseen projektiin kasasin (ei cyclo, mutta pätenee muistilistana pitkälle). Huomioi, että osa palikoista voi tulla toisten mukana (esim. vaijerit kahvojen mukana, top cap headsetissä, linkut kiekoissa jne)... joku ystävällinen sielu täydentänee jos jotain unohtui.

---------------------------

runko
keula

takavaihtaja
etuvaihtaja
vaihdevivut
jarrut (kahva, letkut, satula)
jarrulevyt
jarruadapteri etu
jarruadapteri taka

kammet
eturattaat
keskiö (bb)
polkimet

tanko
stemmi
tupit/teippi

headset
topcap
headset expander/star nut

vaihdevaijerit
vaihdevaijerin kuoret

satula
satulatolppa
satulan clamp

kiekot
renkaat/sisäkumit
pikalinkut/läpiakselit
pakka
ketju
ketjun pikalukko

---------------------------

Tsemppiä.

ahuji
29.01.2017, 20.02
Hydr levareilla cyclon rakennus tonnin hintaan menee aika tiukalle. Halvin hydr levyjarrusetti on mun tietääkseni merlinscyclesillä tai evanssilla 600€ (105). Siihen päälle kiekot (150€-200€), runko (??? €) ja muu sälä. Toisaalta jos budjetti kestää merkkipyörissä on törkeä preemio hydraulisissa levyjarruissa (esim trek crockett), joten rakentaminen saattaa kannattaa sitä kautta

Lähetetty minun Nexus 5X laitteesta Tapatalkilla

Aakoo
29.01.2017, 21.22
Jos ostaa osat ovh hintaan, niin hintaa tulee ainakin puolitoistakertaisesti kompliittiin verrattuna. Halvinta on ostaa pyörä kokonaisena. Jos jostain löydät törkyhalvan tarjouksen fillarista, niin osta se ja siirrä osat sopivaan runkoon? Cuben krossarin rungon ostin joskus Bike-Discountin syysalesta hintaan 99€, ja kasailin siitä fillarin. Vaikka jonkun verran osia oli entuudestaan, niin paloi siihen kuitenkin rahaa.

Mainitulta PlanetX:ltä kyllä löytyy XL kokoa noihin mittoihin, esim. tuosta: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXXLAAPEX1/planet-x-xla-sram-apex-1-hydraulic-disc-cyclocross-bike

MacKonte
29.01.2017, 22.13
Keräile osat eBaystä!

Ostin juuri Cannondalen cycloon toiset kiekot Briteistä (Cannondalesta, ajettu 300km, uudenveroiset). Vapaaratas oli 10spd kiekolle, mutta vaihdoin tilalle niin ikään Briteistä tilatun 11spd vapaarattaan. Kiekot tulivat kaikkineen edukkaammaksi kuin uudet kiekot mistään nettikaupasta tai halvimmat käytetyt fillaritorilta.

CamoN
29.01.2017, 22.40
Esim. Cuben Cross Racen 2016 (https://www.cube.eu/en/products/road-race/cross-race/cube-cross-race-whitenred-2016/ ) saa tarjouksesta nyt 1000€:lla, mutta hyötyiskö rahallisesti rakentamalla itse.

...

Oisko jollain ehdottaa listausta/hintaa kaikista osista mitä tarvii? Tai mistä kaupasta lähtee kasaileen?


Tuota pyörää vastaavan itse kasaamalla (uusista osista) tonnin budjetilla on mahdotonta. Voi alkuun tuntua että runko 250€, osasarja 250€ ja kiekot 250€ jää alle tonnin, mutta kokonaisuuteen kuuluu niin paljon pieniä kuluja ettei se vaan käänny kannattavaksi.

Sitten "puhtaalta pöydältä" kasaaminen voi olla rahallisesti kannattavaa, jos:
- On jotain erityistarpeita, joita valmiit kokoonpanot ei tyydytä. Siis joutuu joka tapauksessa vaihtamaan osia, esimerkiksi maantiepyörän mekaanisten levyjarrujen päivittäminen hydraulisiksi voisi olla sellainen.
- Nurkissa lojuu jo valmiiksi kulutusosia ja muita uuteen pyörään sopivia palikoita, joilla on käyttöarvonsa muttei lisäkustannusta tähän projektiin.
- Jaksaa käyttää aikaa ja nähdä vaivaa väijymällä esim. Fillaritorilta käytettyjä palikoita, kun vähän käytettyjäkin myydään usein puoleen hintaan. Kuitenkin puhtaalta pöydältä rakentaminen tätä reittiä on vaivalloista, kun aikaa saattaa vierähtää paljonkin ennen kuin kaikki tarvittava on kasassa.

Useissa tapauksissa on myös niin, että valmistajat hinnoittelee runkosetit ylihintaisiksi suhteessa kokonaisiin pyöriin. Jos siis pitäisi saada joku tietty runko vaikka mitoituksen takia ja siihen jotkut tietyt osat tietynlaisen toiminnallisuuden takia, kannattaa ostaa pyörä sillä oikealla rungolla, purkaa & myydä väärät osat ja pultata tilalle sopivammat.

Esa S
29.01.2017, 22.54
Edullisen syklokrossin saa helposti kun unohtaa levyjarrut. Ja ostaa vähän käytetyn, kun uudet pyörät ja rungot taitaa olla väkisin levyjarruilla. Tänä viikonloppuna voitettiin maailmanmestaruus levyjarruttomalla syklolla, tosin juniorisarjassa, vanhemmat joutuu sponsorointisyistä ajamaan levyillä.

nure
30.01.2017, 00.03
Kokoaminen hyvin harvoin edullista mutta plussana aina se että saa juuri mieleisensä (Lue:kalliin) pyörän. Itse useita erillaisia pyöriä rakennellut, usein niistä osista joita nurkissa kierii ja rungoista joita nurkkiin siunautuu niin silloin päässyt edullisesti mutta aina kun itselle jotain parempaa rakentanut niin saanut unohtaa nuo hyvät lupaukset pienestä budjetista.

Mankelist
30.01.2017, 21.18
Noniin. Kiitos kommenteista. Tuo Planet X:n uusi malli tosiaan on geoltaan ihan ok, en ollut aiemmin huomannut sitä. Taitaa jäädä pyörän kokoaminen näiden kommenttien perusteella tekemättä. Katsellaan käytettyjä pyöriä ja mahdolisesti Cube tai Planet X vaihtoehto.

Tuossa joku mainitsi, että unohda levyjarrut niin saat halvan. Mielestäni levyjarrut on ympärivuotiseen käyttöön must. Ei aiheuta loskap***a niin ongelmia jarrujen pidon ja länkien jäätymisen suhteen. Se, että joku on joskus voitanut jonkun kisan ei merkkaa yhtään mitää mun päivittäisessä käytössä.

nure
01.02.2017, 14.47
En itsekään ympärivuotisessa ajossa jättäisi levyjarruja pois kuvioista jos uutta alkaisin rakentamaan, mekaaniset Spyret tai Avidin BB-sarjan jarrut oikein toimivia kapistuksia.

EsaJ
01.02.2017, 14.53
Noniin. Kiitos kommenteista. Tuo Planet X:n uusi malli tosiaan on geoltaan ihan ok, en ollut aiemmin huomannut sitä. Taitaa jäädä pyörän kokoaminen näiden kommenttien perusteella tekemättä. Katsellaan käytettyjä pyöriä ja mahdolisesti Cube tai Planet X vaihtoehto.

Tuossa joku mainitsi, että unohda levyjarrut niin saat halvan. Mielestäni levyjarrut on ympärivuotiseen käyttöön must. Ei aiheuta loskap***a niin ongelmia jarrujen pidon ja länkien jäätymisen suhteen. Se, että joku on joskus voitanut jonkun kisan ei merkkaa yhtään mitää mun päivittäisessä käytössä.

Cyclossa jos missä levyjarrut on pop. Rospuuttokeleillä sitä cantileverjarrupalojen mustaa mömmövettä on muuten joka paikassa ja eritoten säilytystilan lattialla. Ja on jarruteho aina läsnä, oli keli mikä tahansa. Itsellä kun se cyclo on alla niin maastossa kuin maantiellä, ei enää paluuta canteihin.

kervelo
02.02.2017, 13.19
Halpa yksivaihteinen crossari Merlinin tarjouksessa:
https://www.merlincycles.com/transition-rapture-cyclocross-bike-2016-97529.html

kervelo
10.02.2017, 09.34
Fujin runkosettiä tarjouksessa: alu/kuitu, levyt, pressfit
https://www.boc24.de/shop/rahmen/fuji-cross-11-rahmenset-2016

EsaJ
10.02.2017, 10.10
Tuota pyörää vastaavan itse kasaamalla (uusista osista) tonnin budjetilla on mahdotonta. Voi alkuun tuntua että runko 250€, osasarja 250€ ja kiekot 250€ jää alle tonnin, mutta kokonaisuuteen kuuluu niin paljon pieniä kuluja ettei se vaan käänny kannattavaksi.

Sitten "puhtaalta pöydältä" kasaaminen voi olla rahallisesti kannattavaa, jos:
- On jotain erityistarpeita, joita valmiit kokoonpanot ei tyydytä. Siis joutuu joka tapauksessa vaihtamaan osia, esimerkiksi maantiepyörän mekaanisten levyjarrujen päivittäminen hydraulisiksi voisi olla sellainen.
- Nurkissa lojuu jo valmiiksi kulutusosia ja muita uuteen pyörään sopivia palikoita, joilla on käyttöarvonsa muttei lisäkustannusta tähän projektiin.
- Jaksaa käyttää aikaa ja nähdä vaivaa väijymällä esim. Fillaritorilta käytettyjä palikoita, kun vähän käytettyjäkin myydään usein puoleen hintaan. Kuitenkin puhtaalta pöydältä rakentaminen tätä reittiä on vaivalloista, kun aikaa saattaa vierähtää paljonkin ennen kuin kaikki tarvittava on kasassa.

Useissa tapauksissa on myös niin, että valmistajat hinnoittelee runkosetit ylihintaisiksi suhteessa kokonaisiin pyöriin. Jos siis pitäisi saada joku tietty runko vaikka mitoituksen takia ja siihen jotkut tietyt osat tietynlaisen toiminnallisuuden takia, kannattaa ostaa pyörä sillä oikealla rungolla, purkaa & myydä väärät osat ja pultata tilalle sopivammat.

+1

+ ne epäyhteensopivuus yllärit, mitkä syö miestä enemmän, kuin tyydytys saada jotain halvalla.

Ohiampuja
10.02.2017, 15.12
Häijää muuten kauppasi Feltin levaricycloja alle tonnilla, olikohan vielä 105 osilla.

Ohiampuja
10.02.2017, 15.14
https://www.haijaa.fi/fi/pyoraily/pyorat/cyclocross/felt-z75-disc-56cm.html

TetedeCourse
10.02.2017, 15.22
Rakensin viime vuoden talvella halpaan Mango Point AR:n runkoon hydraulisilla levyjarruilla varustetun cyclon/työmatkakulkimen - halvaksi se ei tullut, alle tonnilla en selvinnyt - tn tarjouksista löytää halvemmalla kelpo pyöriä.

noniinno
10.02.2017, 15.45
Olisko tuo z75 kuitenkin enemmän maantiepyörä?

Olen minäkin kokeillut kiinankuiturungosta cyclon tekoa, ja kyllä siinä säästi n. kolmanneksen vastaavan merkkipyörän hinnasta. Mutta kun myymisen aika koitti, tuli tuokin kolmannes takkiin kuitattua, kun ei noista kukaan halua mitään maksaa. Jos jonkin hienon rungon saa superhalvalla jostain, niin sitten voi rakentaminen kannattaa rahallisesti. Toki jos ja kun tykkää rakentelusta, niin ei se valmispaketti koskaan ole hyvä.