PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pedaalin akselin suoruuden toteaminen



das_rad
27.01.2017, 19.45
Epäilen että pedaalien askelit olisivat mahdollisesti päässeet vääntymään kuorman alla, ja olisi hakusessa joku yksinkertainen tapa jolla todeta onko akselit suorassa vai ei.

Hyviä ideoita?

Edit. Mieluiten ilman akselin irroitusta polkimesta..

CamoN
27.01.2017, 19.54
Onko tämä retorinen kysymys?

Poljinrungon pitäisi liikkua tasan kammen pään liikealueella, mikäli laakerit on säädetty oikein (eli käytännössä välyksettömiksi). Polkimen päästä kiinni käsin ja kampien kiertäminen taaksepäin. Jos poljinakselin vääntymää ei tunne kädellä, ei sitä tunne jalallakaan. Onko sillä jotain muuta seksuaalista merkitystä?

nure
28.01.2017, 00.32
Jos ei sitä huomaa pyörittäessä/polkiessa suositan opaskoiran hankintaa. Ja kuten Camo sanoi, jos et huomaa niin entäs sitten... Toden näköisesti joku insinööri kuitenkin esittää jonkin tieteellisenkin tavan mahdollisen vaurion todentamiseen, siis älä ole huolissasi...

Laroute
28.01.2017, 01.12
Jos epäilet molempien pedaaleiden akseleiden vääntyneen "kuorman" alla, niin todennäköisesti ne eivät ole vääntyneet ainakaan siitä johtuen.

maalinni
28.01.2017, 01.16
Pyörittää poljinta ja katsoo vipattaako akselin toinen pää, jos ei vipata, niin ei ole vääntynyt. Mot.

Fat Boy
28.01.2017, 10.51
Akselin vääntyminen ei saa poljinta vipattamaan, se vain pyörii kuten ennenkin, hieman eri paikassa.

Muutoin, kuten kaikki edellä. Jos ei huomaa, ei merkitystä.

maalinni
28.01.2017, 11.54
Totta! Onkohan miunkin akselit vääntyny, kun en tota tajunnu. EI SAATANA ;)

Marsusram
28.01.2017, 12.01
Pyörittää poljinta ja katsoo vipattaako akselin toinen pää, jos ei vipata, niin ei ole vääntynyt. Mot.

Kyllä sen näkee/tuntee, kun kiertää poljinta kierroksen verran irti kammesta, jos akselin kärki kiertää kehää.

das_rad
28.01.2017, 12.15
Kysymyshän lähtee joo siitä, että jonkinasteinen poikkeama on jo havaittu, ja asia pitäisi nyt vielä mittauksella varmistaa.

Akselin kiinnitys poran istukkaan ja pedaalista kiinnipitäminen kävi omassa mielessä, tuolla tavalla voisi saada mitattua heitolle ehkä jonkun poikkeamankin. Ja kun kyseessä on vähän arvokkaammat avopolkimet, niin akseli suoristetaan shimmaamalla sitä puolikierrosta taaksepäin.. ��

nure
28.01.2017, 18.26
Jos poikkeama havaittu niin hopi hopi ostoksille jos asia niin paljon haittaa, ei se enää silloin mittaamalla parane...

maalinni
29.01.2017, 12.51
Ihan mieleenkiinnosta kysyn, että mitä pitää tapahtua, että akseli oikeasti vääntyy? Puhutaan vaan kunnon polkimista, ymmärrän kyllä miten joku bilteman valurauta-akseli voi vääntyä väsyttyään. Mutta onko kellään vääntynyt cromo-akseli titaanista puhumattakaan?

nure
29.01.2017, 14.43
Viimeinen vääntynyt poljinakseli ollut jossain mammapyörässä, yhden titaaniakselin katkaissut kylläkin. Loppupeleissä kun miettii akselin pituutta niin aika lyhyt on tuo vääntövarsi...

OJ
29.01.2017, 17.19
Ihan mieleenkiinnosta kysyn, että mitä pitää tapahtua, että akseli oikeasti vääntyy? Puhutaan vaan kunnon polkimista, ymmärrän kyllä miten joku bilteman valurauta-akseli voi vääntyä väsyttyään. Mutta onko kellään vääntynyt cromo-akseli titaanista puhumattakaan?
Mulla on kaksi paria XT:n lukkopolkimia joissa molemmissa on akselit vääntyneet. Vaikka läski olenkin, niin kuorman alla ne eivät väänny vaan kiviin tms. kolhiessa. Jos akselit ovat vääntyneet niin joko ajat vääntyneillä akseleilla tai ostat uudet polkimet tai akselit. Tietty voi yrittää jotain korjausta ja parhaassa tapauksessa tästä ei seuraa lisää kalustotappioita, mutta ei sitä kotikonstein saa hyväksi.

Kare_Eskola
29.01.2017, 17.31
Minultakin vääntyi XT:n akseli. Iskeytyi kiveen kovassa vauhdissa. Kyllähän sen huomaa kun jalka venkoilee. Ostin uuden parin, ja sitten kun taas vääntyy‚ saan varaosista parin...