Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörään droppitanko
Käyttämättömäksi jääneen maastopyörän elvytykseen sain ajatuksen laittaa siihen droppitangon. Nettiselailulla löytyy onone midge, salsa cowbell sopivia tankoja.
Mutta miten jarrut, pyörässä nyt jotkin perus shimanon hydraliset. Voiko noihin vaihtaa maantiepyörän jarrukahvat vai olisko parempi laittaa kokonaan uudet jarrut?
maalinni
25.01.2017, 20.47
Ei taida voida(?) Laittaisin mekaaniset levyt.
Google tietänee onko kahvan pääsylinterin ja jarrumäntien työsylinterien suhteet miten lähelle samat maantie- ja maastojarruissa. Jarrusatulat on todennäköisesti samanlaiset, mutta maantiekahvoissa on todennäköisesti mietitty kahvan vipusuhde erilaiseksi ja pääsylinterin tilavuus voi olla sen takia erilainen. Letkun kiinnitys lienee jarrusatulan päässä samanlainen.
Menee muuten geometria päin prinkkalaa, jos pyörä on ollut suoratankoisena suunnilleen sopivan kokoinen. Ja olettaen, ettei aikaisemmin ole ollut käytössä jotain 130mm jättistemmiä jonka tilalle tulisi nyt joku 60mm tai vastaava. Jos löytyy ylimääräiset nousukahvat, asentoa voi kokeilla asentamalla ne pieneen nousukulmaan 42-44cm leveydelle. Ajoasento käyrällä tangolla tuntuu yläotteelta suunnilleen samalta, kuin ote niiden nousukahvojen päistä.
Suuri on riski että menee geometria v:ksi mutta kokeilemalla se selviää. Maantiepyöriä olen muuttanut suoralle tangolle ja hieman olleet omasta mielestä kyseenalaisia rakenteita mutta minkäs teet kun halutaan...
Tuo ehkä paras ratkaisu jarrujen suhteen mitä Maalinni ehdottaa, mekaaniset kehiin niin ei tule ongelmia ja päihittävät tuollaiset perus hydraulisetkin...
On-one Midgellä ei minulla mennyt geometria huonoksi, koska pyörä on ollut jo muutaman vuoden ajossa. Jarruina on maantiepyörälle tarkoitetut mekaanisen levyt joita käytetään Campan maantiekahvoilla.
Jarrut kokonaisuudessa vaihtaen voisi olla järkevintä. Budjettilevyjarrut mekaanisina, ei halvinta muttei kallistakaan, ehdotuksia?
Pyörä kooltaan sopiva 700mm suoralla tangolla, pystyhkö ajoasento. Onone midgellä asento muuttuisi ehkä vähiten pitemmäksi. Stemmiä googlen kuvien mukaan moni vaihtaa (tai valmistajat laittaa) pystympään/lyhyempään, nyt taitaa olla 75mm ja kohtuullisen alhaalla vaakaan.
Maastossa polkuja en tuolla enää kolua, yleispyöräksi sileähköille teille. Ja vahingossa sinne möykkelikköön.
Jarrut kokonaisuudessa vaihtaen voisi olla järkevintä. Budjettilevyjarrut mekaanisina, ei halvinta muttei kallistakaan, ehdotuksia?
Pyörä kooltaan sopiva 700mm suoralla tangolla, pystyhkö ajoasento. Onone midgellä asento muuttuisi ehkä vähiten pitemmäksi. Stemmiä googlen kuvien mukaan moni vaihtaa (tai valmistajat laittaa) pystympään/lyhyempään, nyt taitaa olla 75mm ja kohtuullisen alhaalla vaakaan.
Maastossa polkuja en tuolla enää kolua, yleispyöräksi sileähköille teille. Ja vahingossa sinne möykkelikköön.
Midge on ns. maastodroppi joka on suunniteltu siihen käyttöön että sillä ajetaan pääsääntöisesti alaotteella koko ajan.
Siksi niissä kuvissa näkyy stemmejä miehekkäällä nousulla.
Jos ei poluille poikkea niin kannattaa harkita normaalimpaa droppitankoa joka on mukavampi yläotteella ajaessa.
Salsan cowbell luulisin sitten, muita tontyyppisiä en ole löytänyt. Eniten varmasti kädet jarrukahvoilla tulisi ajettua.
Hae jostain "romukaupasta" halpa droppi ja ala sillä mallaamaan. Oleks muuten miettinyt budjettia, mitä muuta tarvit kuin tangon ja jarrut...? Entäs vaihtajat/vaihteet...?
Jarrukahvassa vaihtaminen kuten maantie/cycloissa. Pelkkä takavaihtaja on tarpeena. Mtb vaihdevivun saisi kiinni droppitangon yläotten paikkeille, mutta käytettävyys pöljähkö.
Oliko jarruihin ajatuksia?
Mekaaniset jarrut, kombo maantiekahvat ja takavaihtaja... Kaikki riippuu budjetista mitä haluaa... Lisäksi jos 1x systeemille mennään niin suositan jotain pitkäpiikkistä eturatasta kuten Blackspire...
Mtb vipujen asettelu droppiin tosiaan aika idioottimaista, toinen vaihtoehto on tietenkin tangonpäävivut mutta ei ainakaan ole itselle koskaan oikein iskeneet enkä ymmärtänyt niiden yhtälöä näillä vuosikymmenillä...
orc biker
26.01.2017, 23.18
Jones H-bar Loop? Tekisi paljon "samaa" (tavallaan), mutta olisi helpompi projekti etenkin ajatellen, ettei tule liian pitkä ajoasento.
http://www.jonesbikes.com/h-bar/
Minusta miettimisen arvoinen voisi olla ratkaisu, jota itse maasturilla soratieosuuksia ajaessani kaipaan eli lepuuttajat. Ongelmana on ehkä se, että niihin pitäisi saada vaihteet. Se toki onnistuu, mutta sitten suoran tangon vivut enää pelaa. Vai onko olemassa ratkaisua, jossa vaihtajia voisi käyttää joko lepuuttajilta, että normaalista paikasta? Jarrut varmaan riittää yhdessä paikassa.
Eipä tule mieleen muutakuin sähkövaihteet joissa voi olla useammassa paikassa vaihtomahdollisuus.
^Ja pysyyköhän budjetissa...? Järkeviin vaihtoehto pysyä puhtaasti maantiesarjoissa, muuten syntyy virityksiä ja kompromissejä... Toisaaltaan jotkin perinteiset "nokkavivut" voisi sopia paremmin kuin nykyaikaiset maastovivut vaihtajiksi... Ei taida enää Paul:ltakaan löytyä moisia...
Ei se maasturin vaihdevipu yläotteella ole niin pöljä mitä voisi luulla. Korkeintaan jää "turha" vaihteiden eestaas napsuttelu jokaisen pienenen mäennyppylän takia.
Runkovaihtajiin verrattuna kuitenkin paljon ergonomisempi ratkaisu.
^Mihin sijoitat luonnikkaasti niin ettei ole tiellä kun kädet yläotteella? Kyllä vaihtamisen perusteet tänäpäivänä toimii niin ettei tarvi muuttaa otetta tangossa...
^Mihin sijoitat luonnikkaasti niin ettei ole tiellä kun kädet yläotteella?
https://c1.staticflickr.com/1/555/31616342024_fc42a0ae89_c.jpg
Midge on ns. maastodroppi joka on suunniteltu siihen käyttöön että sillä ajetaan pääsääntöisesti alaotteella koko ajan.
Siksi niissä kuvissa näkyy stemmejä miehekkäällä nousulla.
Jos ei poluille poikkea niin kannattaa harkita normaalimpaa droppitankoa joka on mukavampi yläotteella ajaessa.
Midge on maantiekahvoilla ihan mukava jokaiselta otteelta ajaessa. En löytänyt nyt arkistoista uudempaa kuvaa omasta rukista, joten laitetaan viisi vuotta vanha. Kuvan ottamisen jälkeen on kammet vaihtuneet ja tullut kiinteät lokarit mutta muuten on pysynyt samana. Jäykkä keula oli alkuperäiseen verrattuna sen verran lyhyt, että hiukan piti kompensoida spacereilla. Tanko on edelleen silti satulaa alempana, mutta tuossa kohdassa juuri sopiva retki- ja hyötypyöräilyyn.
http://pic.useful.fi/971-ijdk1l.jpg
Vaikka droppitankoa kysellään, ehdotan vaihtoehdoksi perhostankoa? Maksaa noin 30 euroa ja vaihde-ja jarruvivut voi asentaa siihen helposti. Vaihdoin itselleni moisen, kun ilmeni sormien puutumista suoralla tangolla ajettaessa.
https://www.bikeshop.fi/Retkitanko-MultiBar-BHB-30-25-/ekauppa/pBBB0179529053001/
noniinno
27.01.2017, 17.23
mä edelleen ihmettelen, että tästä ei ole tullut ihastuneita/vihastuneita kommentteja... tämähän on parasta sitten haitarin keksimisen!!!
Mullon ollut tuollee tavisnousukahvat kun jyystin hybridillä työmatkaa 52km/ päivä. Toimiva juttu ja sopi talviajoon itselleni paremmin kuin droppitanko. Laittaisin takaisin, jos vielä työmatka olisi yli viisi kilsaa.
mä edelleen ihmettelen, että tästä ei ole tullut ihastuneita/vihastuneita kommentteja... tämähän on parasta sitten haitarin keksimisen!!!
Varmaan johtuu siitä, että tuo on keksintönä vanha kuin taivas. Markkinamies toki saa siitäkin vallankumouksellisen ja uuden.
Midge on maantiekahvoilla ihan mukava jokaiselta otteelta ajaessa.
Minä en siihen oikein yläotteella tottunut kun jarrukahvat menee sillai vähän viistoon, mutta alaotteella oli ihan mukava ajella. Minulla oli tanko sellaisella hirveän näköisellä stemmillä viritetty niin ylös että alaote oli samoilla tienoilla kuin nousukahvat suoralla tangolla.
Juha Jokila
27.01.2017, 18.29
Tuli sattumalta vastaan aika halpoja maastodroppitankoja tai miksi näitä nyt kutsuttaisiin:
https://www.mantel.com/fi/satori-beachbar?spec
Iansiven kanssa samaa mieltä, mitä vanhasta innostua... Paremmat ne barendzit jotka aikoinaan oli markkinoilla, muodostivat droppitangon "dropin" suoraan tankoon, oli markkinoilla nustaakseni samaan aikaan kuin noita Tommin ehdottamia. Jos ko. olisi saatavina niin suoraa tankoa lyhentämällä hieman saisi normi maastopalikoilla maantie vaikutelman pienellä budjetilla https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1390739 Tuosta jutusta esim. löytyy sen kaltaiset...
kuovipolku
28.01.2017, 06.56
Tuli sattumalta vastaan aika halpoja maastodroppitankoja tai miksi näitä nyt kutsuttaisiin:
https://www.mantel.com/fi/satori-beachbar?spec
Tuulisellarannallavälilläupottavassahiekassakilp aaajotanko?
Mä en näistä(kään) mitään ymmärrä mutta ensimmäinen arvostelija (joka antoi arvosanaksi 1/10) kommentoi: "De buis is net te dik voor standaard mtb remmen/versnellingen. Beetje jammer." minkä Google kääntää: "The tube is just too thick for standard MTB brake / gear. A pity." Sikäli kuin se nyt on tarpeellinen tieto.
arctic biker
28.01.2017, 17.10
mä edelleen ihmettelen, että tästä ei ole tullut ihastuneita/vihastuneita kommentteja... tämähän on parasta sitten haitarin keksimisen!!!
Haitariakaan osaa soittaa niin minusta moinen homma on yhtä tyhjän ja riesan kanssa. Ja jos on pakko koestaa niin sitten halvimman kautta.
Tietäjältä tulee taas elämää suurempia aforismeja. Pelkkää kuvitelmaa että suoralla tangolla vain yksi ote, saa niitä käsiä täysin vapaasti liikutella ja asentoa vaihdella...
Droppitangolla on paljon enemmän otteita kuin suoralla tangolla. Lisäksi kämmenet ovat normaaliasennossa toisiaan kohti. Eli suoralla tangolla kädet ovat epänormaalissa asennossa. Kahvat maksavat 400e, joten taloudellisesti ei kannata. Eräs vaihtoehto on käyttää 31.8mm mustaa alumiiniputkea ja laittaa etuvaihtajat ja jarrut siihen. Tämä komeus putkiliittimillä droppitankoon kiinni. Tosin pikkuisilla käsillä ei saa jarruteltua. Lisäksi ruma.
Droppitangon ainoa vaihtoehto ei ole suora tanko, itsellä parhaiten toimii OnOnen Mary Ergoneilla varustettuna.
Kädet ovat just luonnollisessa asennossa, droppitangolla taas eivät oikeastaan koskaan.
Kyllä yksi hyvä ote on parempi vaihtoehto kuin muutama paskempi.
LintuPete
31.01.2017, 13.03
Mullon ollut tuollee tavisnousukahvat kun jyystin hybridillä työmatkaa 52km/ päivä. Toimiva juttu ja sopi talviajoon itselleni paremmin kuin droppitanko. Laittaisin takaisin, jos vielä työmatka olisi yli viisi kilsaa.
Mulla on tuollee työmatkakikottimessa, oon kyllä ihan tykänny. Saa nojailtua välillä vähän toisella asennolla ja pystyy käyttämään jarruja ja vaihteita joka otteelta.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/48535825/20161211_155933.jpg
Täällä myös Midge hyväksi havaittu. Jarruina perusmallin avid bb7 road maantiekahvoilla. Tuota jarrua näyttää saavan alle 50eur/kpl saksasta. Lähes aina alaote käytössä. Geometrian speksauksessa lähtökohtana oli että 29er midgellä alaote vastaisi cyclon yläotetta. Runkona singularin tekele joka dropbarille suunniteltu. Jouhevan vaihtamisen järjestäminen onkin haastavampi case.
Mullon ollu pitkään Rostsekissa ja nyttemmin Sträklerissä Midge + Rivendell-tangonpäävaihtajat. Toimii ja tykkään. Mungoakin kokeilin, mut ei sopinut mun ajeluihin (yv jos joku haluaa lunastaa).
Komppaan Hartsua: On-One Mary tms paljon riseä-tanko ylösalaisin. Siihen vielä Ergon-tupit niin pääsee helposti halvalla.
On-one mary vaikuttaa sopivalta budjettiratkaisulta, ylösalaisin (onko se väärin?) asennettuna. Käy vanhat jarrut ja takavaihtajan kahva suoraan. Näyttää poikkeavalta, jota osittain haen.
Jos mek.jarrun per pää kahvoineen saa alle 50e kpl, niin asia on kohdaltani selvä. Midge + em. jarrut + vaihtaja vaakaosaan tankoa.
BB Holland
22.11.2017, 12.43
Droppilisäkahvat Tmars ja siihen Tektron RL 520 v-jarrukahvat. Maasto-osat saa jäädä paikalleen että oikealla rungolla ja haarukalla on mahdollista asentaa levyjarrut ja v-jarrut eteen ja taakse. Joka taas vaatii monitoimikiekot.
Nostetaas vanhaa ettei tarvitse tehdä uutta aihetta.
Hieman modifioin katukiitäjää vanhasta 26" Spessu-MTBstä ja olen katsellut uutta tankoa. Nyt kun olen vielä ihan nöösi näihin osiin liittyen niin osaako joku sanoa onko tämän tangon paksuus sopiva maastopyörän jarrukahvoille ja vaihdekahvoille? Itse olen käsityksessä että on.
https://www.planetx.co.uk/i/q/HBOOGBV2/on-one-geoff-handlebar
Tarkoitus on asentaa se tähän: https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/mountain-bikes/specialized-rockhopper-review-2/
Yleensä ratkaisevaa on tangon kiinnityksen paksuus eikä varsinaisen tangon johon palikat tulee kiinni, tuskit tulee ongelmia mutta kaiketi joku viisaampi korjaa jos niin on.
Kahvat käy, mutta tarkista kannattimen koko, tangossa 31,8 mm.
Näissä putkikokojen paksuuksissa tulee olla tarkkan, näitonpaljon!
Clamp area mainitaan 31.8 mm joka on siis sopiva mutta mietin noita kahvoja. Järki sanoo että jarrukahvat ja vaihteet sopivat mutta en halua turhaan tilata.
https://www.planetx.co.uk/i/q/HBOOGBV2/on-one-geoff-handlebar
Tanko on kahvojen alueelta 7/8", milleissä n. 22,2, yksi mitta joka on ollut sentään vakio näissä pitkään. Tuon suhteen ei huolta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.