PDA

Näytä tavallinen näkymä : Montaks paikkaa sisurissa on jo liikaa?

esma
20.01.2017, 16.55
Tuossa viime viikolla kun taasen paikkailin sisureira ja laittelin seittämättä paikkaa kiinni niin tuli mieleen kysymys notta kuinkahan monta paikkaa sisurissa ylittää uuden sisurin vaihto kynnyksen foorumilaisilla?

No eihän ne sisurit nyt oikeesti paljoa maksa. Netin muutamasta eurosta jos puhutaan. Tilanne saattaa olla toinen jos sattuu kiskurikivijalkaliike kohille kun olis tarve.

Itellä vähän tuo vaihtelee pyörien kesken. Maantiepyörässä tuntuu vaihtuvan aika herkästi ehkä silloin kun pikapaikka pettää mut tällöinhän on kyse tarpeesta eikä varsinaisesti muusta varsinkaan maagisen kynnyksen ylittämisestä.

Paksummilla nakeilla varustetut pyörät tuntuu keräävän enempi paikkoja.

Tää kysymyshän ei koske litkujen kanssa ajelijoita. Varsinaisesti. Ellei varasisurii lasketa mukhaan tähän. ;-)

oppes
20.01.2017, 17.34
En oo vielä seitsemään päässyt. Parhaassa neljä...

maalinni
20.01.2017, 17.43
Hauska kysymys. Itse en ole enää jaksanut paikkailla, vaan heitän aina uuden kumin sisään. Sanoisin, että paikan päälle ei kannata laittaa paikkaa, se on jo liikaa :)

tempokisu
20.01.2017, 17.52
Kaksi kertaa paikkaan, ja senjälkeen saa olla. Kolme, jos ekan paikan on kaveri laittanu.

Tuhlausta jos jo ekan kerran jälkeen antaa olla! ja mä olen oppinu säästäväisyyteen; sukat ja tumput parsitaan "aika monta kertaa".

kuovipolku
20.01.2017, 18.04
Sitten on jo liikaa kun tulee paikka paikan päälle. Muutenhan vaikka kuinka moneen kertaan paikattu sisuri on vain muutamaa grammaa uutta painavampi. Teoreettisesti ja ehkä juuri ja juuri mitattavasti voi olla jotain pientä eroa rullaavuudessa, mutta ei edes sellainen kuski joka erottaa sen onko satula millin korkeammalla tai matalammalla erota sitä onko sisuri paikattu vai ei.

Tosin vaikka minäkin olen periaatteellinen jätteiden määrän pienentäjä (joka kaivaa roskiksesta lenkkikaverin puhjenneen sisurin) on silti niin että silloin kun ajaa ykkösmaantiepyörällä kevyillä renkailla voi *fiiliksessä* olla vissi ero uudella ja vanhalla paikatulla sisurilla ajessa. Ihminen on kumma olento...

Laroute
20.01.2017, 19.01
Ennätys on n. 30 puhkeamista päivän aikana. Tarkka luku löytyy päiväkirjasta, mutta en viitsi tarkistaa. Paikka Kiina, piikkiköynnös, joka luikerteli ihan ohuena maassa ennen Gobin autiomaata. Ne päivät vitutti. Sitten halkaistiin vanha sisärengas ja pantiin uuden päälle. Sen jälkeen ei yhtään rengasrikkoa viimeisen kuukauden aikana. Piikkien pituus oli juuri sopivan lyhyt, että tuplakumi esti piikkien tunkeutumisen sisäkumiin. Sitä ennen käytettiin tietysti vanha kikka, eli kustiin pumppuun ja pumpattiin kusi renkaan sisälle. Juomavettä ei voinut käyttää, kun se oli säännösteltyä sen vähyydestä johtuen. Se toimii kyllä yhdellä pienellä reijällä, mutta useammat pienet reijät tekee väistämättä painekadon, kusesta huolimatta.

Noina kahtena päivänä tunsin tietäväni milloin paikkoja on liikaa.

Köfte
20.01.2017, 19.13
Tuohon ei liene kellään lisättävää:)
Äijävainaan jäämistöstä pelastettiin pikkubroidille 3-vaihteinen miesten
Cressu, molemmat nakit puhki 8 km matkalla, paikkoja oli 10+/sisuri; ei näin.

MacKonte
20.01.2017, 19.25
Jokainen paikka on liikaa....vaihdan aina uuden sisurin ja teen vanhasta kumilenkkejä.

Munarello
20.01.2017, 19.47
Lateksisen nakin paikkaaminenkin vissiin onnistuu vaikka vähän oma juttunsa onkin. Vaikka ne butyylista tyyriimpiä ovatkin niin en silti vaivautuisi, koska "fiilis kärsii".

Tosin ei minulle yleensä tule kuin muutama flätti per vuosi ja nekin yleensä on seurausta sepelin kanssa leikkimisestä liian heppoisilla renkailla. Viime kesänä meni maantiemankelista lateksi eturenkaasta kesken mökkireissun. Noin 40km jäljellä joten laitoin butyylia tilalle ja lateksi meni lopulta roskiin.

esma
20.01.2017, 19.50
Ennätys on n. 30 puhkeamista päivän aikana. ...
Noina kahtena päivänä tunsin tietäväni milloin paikkoja on liikaa.

Nostan hattua. Mä en olis tosta urakasta selvinny. [emoji23]

Laroute
20.01.2017, 20.02
Nostan hattua. Mä en olis tosta urakasta selvinny. [emoji23]

Kyllä olisit!

maalinni
20.01.2017, 20.14
Kaksi kertaa paikkaan, ja senjälkeen saa olla. Kolme, jos ekan paikan on kaveri laittanu.

Tuhlausta jos jo ekan kerran jälkeen antaa olla! ja mä olen oppinu säästäväisyyteen; sukat ja tumput parsitaan "aika monta kertaa".

Eipä noita nyt niin paljoa minulla puhki mene, että kaatopaikat täyttyisi. Pariin vuoteen ei ole puhjennut kertaakaan. Voihan siitä puhjenneesta kumista askarrella vaikka solmion tai tarakalle mustekalan. Globehope näyttää tekevän penaaleja vanhoista sisureista.

orc biker
20.01.2017, 20.53
1 on liikaa, ellei ole tien päällä ja on pakko paikata. Tosin eipä ole noita sisureita enää käytössä, joten sinällään kysymys on akateeminen.

Ennätys on n. 30 puhkeamista päivän aikana. Tarkka luku löytyy päiväkirjasta, mutta en viitsi tarkistaa. Paikka Kiina, piikkiköynnös, joka luikerteli ihan ohuena maassa ennen Gobin autiomaata.
Eräässä ketjussa joku, en muista kuka, valitti siitä, kun suosittelin tubelessia touringiin. Tuossa hyvin näkyy se, miksi. Kyllä sillä ainakin kannattaa lähteä liikkeelle, ainahan voi ja pitääkin pitää sisureita varalla.

plr
20.01.2017, 21.18
Niin monta kertaa paikataan kun pystyy. Sisärengas voi mennä kertalaakista paikkauskelvottomaksi tai sitten siihen voi laittaa yli kymmenen paikkaa, jos ovat eri kohdissa. Sisärengas kannattaa aina paikata jos vain onnistuu. Taloudellisesti paikkaaminen on erittäin kannattavaa ja roskien tuottamismielessä myös kestävää toimintaa.

Jopoman
20.01.2017, 21.33
Kyl paikan-pari voi laittaa. Melkein mielummin yritän paikata lateksin kun vaihdan varabutyyliin. Ehkä talvella pistäis suosiolla ehjän, mutta onneksi ei ole vuosiin ollut tarvetta.

Tomos
20.01.2017, 21.42
Jep, täälläkin menee vaihtoon sitten jos tulee uusi reikä liian lähelle vanhaa paikkaa. Sitä ennen en ole nähnyt syytä vaihtaa, ja ei ole ikinä paikatkaan pettäneet.

Yleisin syy kuitenkin miksi sisuri menee vaihtoon on kun törttöilen venttiilin rikki (prestat juuttuu pumppuun niin tiukasti).

nure
20.01.2017, 23.42
Yhden paikan jälkeen menee vararenkaaksi... Ja jos Orc ei käytä kumia niin se on vain henkilökohtainen näkemys...

Laroute
21.01.2017, 01.10
itse olen paikannut kumienreiät elatusmaksuina. Kalliiksi on tullut minulle, mutta maailma voi lohduttautua sillä, että kunnon rotua on levitetty.

plr
21.01.2017, 09.05
Ihan kiinnostaisi kuulla miksi joku paikkaa sisärenkaan 1-3 kertaa, mutta ei enempää. Eikö loogista olisi joko olla kokonaan paikkaamatta tai paikata niin monta kertaa kuin pystyy?

Fat Boy
21.01.2017, 09.11
Sisuri ohenee iän myötä, kun puhkeamiset alkaa johtua kulumisesta, on homma turhaa..

nih..

TERU
21.01.2017, 09.55
itse olen paikannut kumienreiät elatusmaksuina. Kalliiksi on tullut minulle, mutta maailma voi lohduttautua sillä, että kunnon rotua on levitetty.

Se on tippalukko kun vuotaa, jos alkaa kumin epäileen, korjaustarve harkintaan.

nure
21.01.2017, 09.56
Plr osittain oikeassa, joka paikasta tulee ainakin vahva kohta kumiin... Toisaaltaan ajan myötä usein paikat lähtee reunoilta irtoilemaan...

Kalle H
21.01.2017, 10.08
Tuossa viime viikolla kun taasen paikkailin sisureira ja laittelin seittämättä paikkaa kiinni niin tuli mieleen kysymys notta kuinkahan monta paikkaa sisurissa ylittää uuden sisurin vaihto kynnyksen foorumilaisilla?
Pääosin menen nykyisin tubelessina, mutta kyllä mä paikkaan ulkorenkaankin 1-3 kertaa, jos siihen sattuu reikiä tulemaan. Jos saman pyörän kanssa tulisi samaan sisärenkaaseen 2-3 paikkaustarvetta, niin selvittäisin kyllä tarkemmin vianaiheuttajaa ja laittaisin tarvittaessa esim. ulkokumin vaihtoon. Eihän toi nyt ole mitenkään normaalia että sisuri menee jatkuvasti puhki. Itsellä oli normaalit puhkeamistahti sisuriaikaan n. 5000km, nyt menee vielä harvemmin.

esma
21.01.2017, 10.20
Eihän toi nyt ole mitenkään normaalia että sisuri menee jatkuvasti puhki. Itsellä oli normaalit puhkeamistahti sisuriaikaan n. 5000km, nyt menee vielä harvemmin.

Soon tua tappaja sepeli ku talvella puhkoo. Tällä kertaa kaivoin 4 kivee syvältä kumista pois. Kaks niistä oli menny läpi päälirenkaasta ja toinen sisuristakin. Toisen kohdalla oli jo lisäksi sisurissa sen näköset jäljet että ei kauaa olis enää kestäny.

Viime talvena meni kivasti ruuvi läpi sisurin ulko ja sisä reunasta nii piti laittaa tupla paikat.

Kesä fillarista menee sit keskimäärin kerran kesässä lasia läpi.

plr
21.01.2017, 18.04
Sisuri ohenee iän myötä

Tämä oli minulle uusi tieto. Yritin hakea lisätietoa ilmiöstä, mutta en löytänyt mitään. Sen sijaan tuli vastaan juttuja, joissa kerrotaan kymmeniä vuosia vanhoista toimivista sisärenkaista ja kymmeniä kertoja paikatuista sisärenkaista. Sisärengas voi vaurioitua UV-säteilystä eikä sitä pidä säilyttää auringonpaisteessa. Miten sisärengas voisi ohentua käytössä? Sehän on hyvässä suojassa ulkorenkaan ja vanteen välissä eikä siitä käsittääkseni juuri materiaalia käytössä irtoa.

esma
21.01.2017, 18.23
Voisin kuvitella notta renkaan muotoa muuttaessa jolloin kitkaa syntyy sisurin ja ulkorenkaan välissä vois kihnuttaa ajanmyötä jonkun verran. Siksipä joku jossakin on maininnu notta vauvan pylly talkkia sinne väliin niin vierintä vastus pienenee hiukan kun kitka pienenee. ;-) Mutta ei oo kyllä mun kilometreillä tulla vielä vastaan sisurin loppuun kuluminen tuolla tavalla. Kyllä soon ollu enempi henkimaailman juttuja milloin sisuri on "loppuun ajettu"

Jopoman
21.01.2017, 18.46
Ihan kiinnostaisi kuulla miksi joku paikkaa sisärenkaan 1-3 kertaa, mutta ei enempää. Eikö loogista olisi joko olla kokonaan paikkaamatta tai paikata niin monta kertaa kuin pystyy?

Vaalean punaiset/vihreät lateksit on parin paikkamisen ja paikalleen ähräämisen jälkeen jo niin härskin näköiseksi smäidääntynyt että ei ilkeä enempää. Kelpaako syyksi?

alli
21.01.2017, 20.09
Tämä oli minulle uusi tieto. Yritin hakea lisätietoa ilmiöstä, mutta en löytänyt mitään. Sen sijaan tuli vastaan juttuja, joissa kerrotaan kymmeniä vuosia vanhoista toimivista sisärenkaista ja kymmeniä kertoja paikatuista sisärenkaista. Sisärengas voi vaurioitua UV-säteilystä eikä sitä pidä säilyttää auringonpaisteessa. Miten sisärengas voisi ohentua käytössä? Sehän on hyvässä suojassa ulkorenkaan ja vanteen välissä eikä siitä käsittääkseni juuri materiaalia käytössä irtoa.

Mielenkiintoista. Mä olen ajatellut itekseni vähän Fat Boyn tapaan, että sisuri vanhenee/kuluu käytössä siinä kuin muutkin osat. Renkaitten kausivaihdoissa ja paikkausten yhteydessä siihen saattaa tulla jotain nirhaumaa ja muutenkin kaikki pistot ei ehkä puhko rengasta, mutta voi heikentää. Siksi olen saattanut ulkorenkaan uusimisen yhteydessä vaihtaa myös sisärenkaan, johon on jonkin verran paikkoja kertynyt, ei mitään kpl-määrää ole mulla sääntönä kuitenkaan. Tuntuu varmemmalta niin.

Ainoa konkreettinen esimerkki tuosta on, kun kerran parin viimeisen talvirengasviikon aikana nastarengas oli jo loppuunkulunut ja kantoja tullut sisäpuolelta läpi, jolloin tuli puhkeamisia tiheään. Paikkoja kertyi monta lyhyessä ajassa eikä pistosuojanauhakaan tuonut turvaa, mutta sisurin vaihto iskemättömään tuntui helpottavan.

Fat Boy
21.01.2017, 20.35
Matalilla paineilla sisuri hankaa ja silloin kuluu. Talkilla vois kai vähentää kitkaa ja sikäli kulumista. Luulisin, että kovemmalla paineella sisurin kuluminen vähenee.

Tubeless on kyllä maasturiin ihan kiva juttu, vähän joka suhteessa..

nih..