PDA

Näytä tavallinen näkymä : Veitsi/puukko/linkkuveitsi keskustelu

Sivut : [1] 2

tommi2
15.01.2017, 14.17
löytyykö muita, jotka omistavat/keräilevät/käyttävät veitsiä (muitankin kun moraa ja ruokailuun tarkoitettuja perusveitsiä)? itselläni on joku vimma ostaa varsinkin linkkuveitsiä. varastoista löytyy Spydercoa, Benchmadea, Bökeriä, Eseetä muun muossa. tällä hetkellä duunikaverin kanssa testataan halpoja klassikkoja, ensiksi oli Douk Douk ja nyt Canoe käytössä. olen yhden veitsen tehnyt jousiteräksestä, tuli ihan jees, mutta karkaisu jäi vähän niin ja näin kotiolosuhteissa.

Kemizti
15.01.2017, 14.34
Taittoveitsiä löytyy moninaisia, muutamat mainitakseni; Opinel, J.Martini, Leatherman, SOG...

lansive
15.01.2017, 14.58
Veitsi on aina mukana. Victorinox Cybertool on aina vyöllä ja joku Gerberin vuosien takainen malli silloin kun tuo ole mukana. Alkuperäinen Leatherman PST alkaa olla jo loppuun palvellut, mutta kulkee fillaroidessa repussa vielä mukana. Puun vuolemiseen on kauhavalainen. Lisäksi on harvakseltaan käytössä ensimmäinen taskuveitseni (70-luvulta): hiiliteräksinen puutarhaveitsi Freunde 219, jota parempaa terää ei ole tähän mennessä tullut vastaan.

Keittiössä on 20 vuotta palvellut Zwilling J.A. Henckels veitset (ei pestä koskaan astianpesukoneessa).

Mitään hifistelyä en harrasta vaan veitset ovat käyttöesineitä.

tommi2
15.01.2017, 16.46
tämä blogaus nosti mulla "alle kahdenkympin klassikot" testibuumin http://morethanjustsurviving.com/historical-knives/

Köfte
15.01.2017, 16.56
Keittiössä on 20 vuotta palvellut Zwilling J.A. Henckels veitset (ei pestä koskaan astianpesukoneessa).

Mitään hifistelyä en harrasta vaan veitset ovat käyttöesineitä.

Samaa tavaraa täälläkin magneettilistassa seinällä, myös palisanterikahvaisia Victorinoxeja.
Lisänä Fiskarsia ja Marttiinia. Mitään teroitettava ei pestä koneessa, eikä myöskään puista.

tommi2
15.01.2017, 17.06
Fiskarsin keittiöveitset itse rankkaan Victorinoxien alle..(edit: luin väärin että ei Victorinoxeja... mikä selittää edellisen) no, noissa nyt ei ole mitään tunteenpaloa tai parempaa tietoa mulla, enempi taktisten veitsien haalija.

Greycap
15.01.2017, 17.08
Taskussa aina minikokoinen Victorinox Classic SD, repussa Leatherman Surge. Sitten jos kunnon puukkoa tarvitaan niin Marttiini Condor. Työkaluja ovat, jos joku menee syystä tai toisesta kelvottomaksi niin en itke vaan ostan uuden.

ellmeri
15.01.2017, 17.17
Mulla oli Gerberin monituul missä on kaikkea tarpeen olevaa,vantaan lentoaseman tarkastukseen jäi.

CamoN
15.01.2017, 17.17
Fiskars (yhteistyössä J-P Peltonen) Sissipuukko M95 muovitupella. Tekee polttopuut pystyssä notkuvasta ranteen paksuisesta tavarasta, vuolee kiehiset, leikkaa lihat, täyttää veroilmoituksen, pistäytyy helposti vihollisen kurkkutorven taakse ja sahaa sen poikki ulospäin. Kalan perkuu on vähän siinä ja siinä, jos haluaa siistiä jälkeä.

10 vuotta käyttöä eikä mene miksikään. Eikä häviä fiksun tuppilukituksen takia.

OJ
15.01.2017, 17.27
Mulla oli Gerberin monituul missä on kaikkea tarpeen olevaa,vantaan lentoaseman tarkastukseen jäi.
Mä sain Gerberin joltain ulkomaalaiselta bisnesmieheltä kun otin sen talteen hki-vantaan turvatarkastuksessa työskennellessäni vuonna 2000. On edelleen käytössä ja yllättävän hyvässä kunnossa. Lisäksi tuohikahvainen Marttiini vuodelta 1994, Marttiinin kumikahvainen "sissipuukko" ja joku nimetön vesurin kokoinen viidakkoveitsi on suht säännöllisessä käytössä.

tommi2
15.01.2017, 17.38
Fiskars (yhteistyössä J-P Peltonen) Sissipuukko M95 muovitupella. Tekee polttopuut pystyssä notkuvasta ranteen paksuisesta tavarasta, vuolee kiehiset, leikkaa lihat, täyttää veroilmoituksen, pistäytyy helposti vihollisen kurkkutorven taakse ja sahaa sen poikki ulospäin. Kalan perkuu on vähän siinä ja siinä, jos haluaa siistiä jälkeä.

10 vuotta käyttöä eikä mene miksikään. Eikä häviä fiksun tuppilukituksen takia.

mulla on tuo kanssa. näistähän voi väitellä loputtomiin, mutta heitetään nyt mielipiteenä että pitkään pidin että siinä vasta optimaalinen yleisveitsi taktiseen käyttöön (mulla siis lähinnä retkeily. oli se yksissä kertausharjoituksissa "tositoimissa", upposi hyvin lihaan.. lainasin keittiömiehelle :D ), mutta esim. Esee ja Cold Steelin samanhenkiset mallit pieksee tuon hiiliteräspalan samoissa hommissa. siis nekin ovat hiiliteräs-fulltang-veitsiä. mikä ihmeellisintä, purevat puuhun paremmin, minkä luulisi suomalaiselta puukolta onnistuvan parhaiten, toimivat paremmin vesurina, ovat yhtä tukevia. ei se huono ole, mutta (mielestäni) parempaakin on tarjolla, tosin muutaman kympin - satasen kalliimmalla hinnalla.

Gaastra
15.01.2017, 17.49
Selittäkääs tyhmälle miksi niitä keittiöveitsiä ei kannata pestä tiskikoneessa? Jos ne asettelee koneeseen niin, ettei mikään hakkaa niitä vasten, niin ei kai vesi ja astianpesuaine niitä pilaa..

Köfte
15.01.2017, 17.52
Selittäkääs tyhmälle miksi niitä keittiöveitsiä ei kannata pestä tiskikoneessa? Jos ne asettelee koneeseen niin, ettei mikään hakkaa niitä vasten, niin ei kai vesi ja astianpesuaine niitä pilaa..

Tiskikoneen käyttöliuoksen pH on kohtuu emäksinen. Se syö terät tylsiksi kolistelemattakin.
Puuosien kohtaloa ei tarvinne valaista?

Jahvetti
15.01.2017, 18.30
Yks hönö ilmottautuu kanssa:) Ei nyt kummemmin keräiltyä tule mutta on noita jonkin verran kerääntynyt, lähinnä käyttöön mutta jotain hyllyynkin.
http://ep1.pinkbike.org/p6pb14318947/p5pb14318947.jpg
Samat kokemukset tommi2:n kanssa tuosta sissipuukosta, mutta esim ESEEltä löytyy tarkoitukseen parempia mm. terämateriaaliltaan. Tops on toinen mihin olen tykästynyt.
Kääntöveitsissä kanssa enemmistö on jenkkimerkkejä, ESEE kun tekisi omalla tehtaallaan kääntöveitsen niin hommaisin heti sellaisen. Tommi2:lla ilmeisesti zancudo joka on ollut harkinnassa mutta laatu on epäilyttänyt kun ne ei tehdä niiden omalla tehtaalla. Mielelläni kuulen kokemuksesi siitä.
http://ep1.pinkbike.org/p6pb14318943/p5pb14318943.jpg

Gaastra
15.01.2017, 18.41
Tiskikoneen käyttöliuoksen pH on kohtuu emäksinen. Se syö terät tylsiksi kolistelemattakin.
Puuosien kohtaloa ei tarvinne valaista?

Tämän artikkelin mukaan tuo väite, että pesuaine tylsyttää veitset, ei pidä paikkaansa.

http://yle.fi/uutiset/3-6590027

Köfte
15.01.2017, 18.56
Tämän artikkelin mukaan tuo väite, että pesuaine tylsyttää veitset, ei pidä paikkaansa.

http://yle.fi/uutiset/3-6590027

Ahaa. Pitänee Fiskarsien teräslaadun kohdalla paikkaansa, ovat melko kovaa tavaraa teroittaessa.
Pehmeämmät voinevat hyvinkin ottaa nokkiinsa. En kuitenkaan aio luopua käsinpesusta:)

tommi2
15.01.2017, 19.14
Kääntöveitsissä kanssa enemmistö on jenkkimerkkejä, ESEE kun tekisi omalla tehtaallaan kääntöveitsen niin hommaisin heti sellaisen. Tommi2:lla ilmeisesti zancudo joka on ollut harkinnassa mutta laatu on epäilyttänyt kun ne ei tehdä niiden omalla tehtaalla. Mielelläni kuulen kokemuksesi siitä.

joo, juurikin tuo. no, se on suosikkikääntöveitseni. aluksi oli pikkasen vaikea avata, olin tottunut Spyrdecon reikään, niin pieni tappi vaati vähän eri tekniikan. monen mielestä ruman näköinen, mutta ei minusta. musta väri kuluu nopeasti. helppo terottaa, sopivan kokoinen, käy kaikkeen hommaan, hintakin vielä siinä rajoissa että voi käyttää aika ronskisti. suosittelen.

mites, tiedätkö mitään näistä Ontarion RAT veitsistä? näyttävät ja vissiin ovatkin samaa suunnittelua kun Eseet, mutta joku riita taustalla vai miten tuo meni? niitä meinaan saisi pikkasen halvemmalla.

veke
15.01.2017, 19.17
Ahaa. Pitänee Fiskarsien teräslaadun kohdalla paikkaansa, ovat melko kovaa tavaraa teroittaessa.
Pehmeämmät voinevat hyvinkin ottaa nokkiinsa. En kuitenkaan aio luopua käsinpesusta:)

Fiskarsit kovaa tavaraa ?
Ei ole kohdalle vielä sattunut. Fiskarsit vaikuttaa pehmeemmiltä kuin Sanellit, sitten Wusthofit on fiskarsilaisiin ihan eri laatua.

Vaan veitsistä, niitä kertynyt vaimon mielestä enemmän kuin lääkäri määrää ja laki sallii.
Victorinoxeja aika läjä; perinteinen sotilasveitsi (tai se on Wenger, alumiini levyt ja piikki), Trekker, kolme Hunter-mallia (kaikki erilaisia), Swisstooleja (perus painava ja Spirit).
Ekalta Swingblade, Swede 60 ja Swede 10 ja sellainen taittoveitsi filetti (hyvä kalaretkillä). Leathermanneja Wave ja Charge ja yksi pikkulinkkari, jossa pullonavaaja/karbiinihaka.
On siellä Gerberin linkkupuukko (ostettu Fiskarsin Peltoselta 90-luvun alussa). Noi niinkuin ulkomuistista.

Puukkoja sitten ... Roselleja pari eräpuukkoa, tavan ja uhc, uhc-nikkarinpuukkko (tän hetkinen suosikki), puolenkymmentä paikallisen puukkosepän tekemiä keittiö-santokusta sellaiseen isoon eräpuukkoon ja silttä väliltä. Marttiineja muutama mm teflon Kondor Skinner, hiiriteräs Kätevä .... pitäis tehä inventaari

Teroitusvehkeet sitten vielä... onhan niiden teräviä oltava

LJL
15.01.2017, 19.25

Anteeksi kaupunkilaisuuteni, huomenna muutan maalle (vai menikö se toisinpäin), mutta miten veitsi parhaiten teroitetaan? Kysyn koska en õle ikinä yhtään veistä teroittanut, kitkutellut vaan niillä tylsistyneillä. Saatiin joululahjaksi uusi Fiskarsin veitsisetti, ja ne on tietysti toistaiseksi teräviä, mutta sitten kun ei ole niin olisi mukava saada niihin leikkuutehoa.

Köfte
15.01.2017, 19.31
Fiskarsit kovaa tavaraa ?
Ei ole kohdalle vielä sattunut. Fiskarsit vaikuttaa pehmeemmiltä kuin Sanellit, sitten Wusthofit on fiskarsilaisiin ihan eri laatua.

Victorinoxeihin verrattuna F tuntuu kovemmalta. Wüsthofit ja Zwillingit ovat sitten aivan eri asia. Sanelleista ei
ole kokemuksia. Toki teroitusvermeitäkin löytyy.

tommi2
15.01.2017, 19.31
^^kukin tyylillään, mutta keittiöveitset teroitan teräspuikolla (sillä pyyhkäisee pari kertaa, niin hyvä tulee). puukkoja sitten hinkkaan timanttiteroittimella, jotain isompia jopa viikatteen hiomakivellä ja kaikista eniten lanskyn puualusta-keraamiset puikot-setillä. eli täytyy ainakin suunnilleen tietää teroituskulma ja sitten valitsemallaan vekottimella raapii terää.. olipas huonosti selostettu. ehkä ostaisin sellasen valmiin teroittimen, missä on joku teroituskivi tms. oikeassa kulmassa, sitten vaan vetelee läpi siitä.

YT
15.01.2017, 19.34
Keittiöveitset teroitan kahvikupin pohjalla.

Jahvetti
15.01.2017, 19.36
joo, juurikin tuo. no, se on suosikkikääntöveitseni. aluksi oli pikkasen vaikea avata, olin tottunut Spyrdecon reikään, niin pieni tappi vaati vähän eri tekniikan. monen mielestä ruman näköinen, mutta ei minusta. musta väri kuluu nopeasti. helppo terottaa, sopivan kokoinen, käy kaikkeen hommaan, hintakin vielä siinä rajoissa että voi käyttää aika ronskisti. suosittelen.
Kiitos tästä, kait se on hommattava.

mites, tiedätkö mitään näistä Ontarion RAT veitsistä? näyttävät ja vissiin ovatkin samaa suunnittelua kun Eseet, mutta joku riita taustalla vai miten tuo meni? niitä meinaan saisi pikkasen halvemmalla.
RAT-3 minulla oli mutta meni eteenpäin kaverille. Oli se ihan ok mutta ei viimeistelyltään lähellekkään ESEEn tasoinen, teroituskin oli toispuoleinen. Karkaisuissa on kuulemma iso ero, myös ESEEn ikuinen takuu puuttuu Ontarion veitsistä. Joku kränä niillä oli ollut kun tiet erosivat.

Köfte
15.01.2017, 19.37
^^kukin tyylillään, mutta keittiöveitset teroitan teräspuikolla (sillä pyyhkäisee pari kertaa, niin hyvä tulee). puukkoja sitten hinkkaan timanttiteroittimella, jotain isompia jopa viikatteen hiomakivellä ja kaikista eniten lanskyn puualusta-keraamiset puikot-setillä. eli täytyy ainakin suunnilleen tietää teroituskulma ja sitten valitsemallaan vekottimella raapii terää.. olipas huonosti selostettu. ehkä ostaisin sellasen valmiin teroittimen, missä on joku teroituskivi tms. oikeassa kulmassa, sitten vaan vetelee läpi siitä.

Puikkoa käytän itse, terästä tai keraamista (keittiössä). Puukoille, kirveille, vesurille jne on kiviä, timantteja. Se F:n oma
käsikäyttöinen on alkuun kelpoisa laite, ei tule tärveltyä heti alkuunsa.

LJL
15.01.2017, 19.44
Keittiöveitset teroitan kahvikupin pohjalla.

Itsehän olen niin lihava että mahtuakseni kahvikupin pohjalle tekemään kyseistä operaatiota täytyisi pyytää vaimoa ensin paloittelemaan fiskarsilla melko pieniksi paloiksi.

Tommin ohjeet olivat melko selkeät, elikkä etsin ja ostan vehkeen tarkoitusta varten.

Köfte
15.01.2017, 19.50
Ai niin, löytyyhän työtasolta Alaskasta saatu Ulu. Sikäläinen nuoriso
kuuleman mukaan todennut hyväksi pizzaleikkuriksi...

tommi2
15.01.2017, 19.51
^^ ja isommat kahvikupit että mahdut pohjalle :D

veke
15.01.2017, 19.52
Puikkoa käytän itse, terästä tai keraamista (keittiössä). Puukoille, kirveille, vesurille jne on kiviä, timantteja. Se F:n oma
käsikäyttöinen on alkuun kelpoisa laite, ei tule tärveltyä heti alkuunsa.

Keittiöveitsille käytän yleensä terästä, vaan aika ajoin ajan teräkulman uusiksi. Yrittelin aikoinaan sitä tahkolla, vaan ei se tahtonu multa onnistua. Hommasin sitten Lanskyn jolla teräkulma onnistuu.

Puukot teroitan kunnon kokoisilla timanteilla (Lapstone) ja viimeistelen pyyhkäisemällä muutaman kerran nahkalla, johon joskus sipaissu timanttitahnaa.
Tarvittaessa puukon terä palko kuntoon tahkolla. Mikään ei ole ikävämpää kuin tylsä terä - Se JP Peltonen yritti myyvä silloin aikoinaan Fiskarsin niitä muovivartisia kirveitäkin mulle. Esitteli miten teräviä ovat
"Lääkärikin kehuu jalkaan lyönnin jälkeen, että niin siisti haava, että ilo ommella!" Onhan niitäkin sitten kertynyt sarja.

LJL
15.01.2017, 19.53
^^ ja isommat kahvikupit että mahdut pohjalle :D

Äkkiäkös sen valaa.. Savesta. Tarkennuksena edelliseen, että vehkeellä tarkoitettiin siis jotain muuta kuin ns. vehjettä.

Puisto
15.01.2017, 19.56
Norjalainen veitsipaja: http://www.helle.no/

Ostin Dokka -mallin taskunpohjalle metsälenkkejä varten. On kyllä laadukkaan oloinen.

Jahvetti
15.01.2017, 20.03
Keittiössä käytän puikkoa ja tätä https://www.lamnia.com/fi/p/675/tyokalut/lansky-standard-turnbox-crock-stick-medium-taskuteroitin
Uudelleen teen profiilin tällä jossa lisänä ultra fine keraaminen kivi https://www.lamnia.com/fi/p/778/tyokalut/lansky-diamond-deluxe-veitsenteroitin
Tämä on yllättävän hyvä teroitin ja monesti reissussakin mukana https://www.varusteleka.fi/fi/product/spyderco-triangle-sharpmaker-teroitusteline/34756?ref=tyokalut

stenu
15.01.2017, 20.12

Ainakin noista taotuista keittiöveitsistä syöpyy ne kahvoja kasassa pitävät alumiininiitit, jos niitä pesee tiskikoneessa. Kaikkien taottujen veitsien ja muidenkin taottujen ja karkaistujen terien, kuten höylänterien, talttojen ja vastaavien puutyökalujen teroittamiseen paras ja oikeastaan ainoa oikea väline on japanilainen vesikivi.

https://m.youtube.com/watch?v=Dz7RzOiTlM8
(https://m.youtube.com/watch?v=Dz7RzOiTlM8)
Mulla on jonkinasteinen addiktio japanilaisiin keittiöveitsiin. Meillä kulkee yksi pieni perus-Mac mukana kaikilla reissuillakin, koska ilman kunnollista veistä kokkaaminen on hanurista. Militäärit tuotteet ei nappaa yhtään, mutta tällaista Horse Cyclesin retkipuukkoa olen olen himoinnut jo pitkään:

http://assets.coolhunting.com/coolhunting/mt_asset_cache/2014/08/horse-cycles-camp-knife-3-thumb-326x404-89162.jpg

http://www.horsebrand.co/goods/horse-carbon-steel-camping-knife-brick

Jahvetti
15.01.2017, 20.28
^En tiedä mikä tuosta tekee ainoan oikean kun muitakin, helpompiakin systeemejä on olemassa. Itse en noista kivistä välitä, toki isot keittiöveitset niillä on hyvä teroittaa. Kunhan ei työnnä veitsiään niihin automaattiteroittimiin yms niin ei mene terät piloille.

edit. Tuo Horse vaikuttaa oikein mielenkiintoiselta, hyvä terämateriaali, scandi grind.. Vähän EnZo Necker tai Elver tulee mieleen.

stenu
15.01.2017, 20.40
Saatko muilla systeemeillä veitsen niin teräväksi, että se leikkaa käsivarresta ihokarvat, kun terää kuljettaa lappeeltaan hitaasti pitkin kättä? Hiekkakivillä saa ja riittää, että omistaa paria eri karkeutta olevat kivet, eikä terän ylläpitäminen edes ole kovin työlästä sen jälkeen, kun sen on kerran saanut kunnolla teräväksi.

Hesalaisille vinkiksi, Ruusankadulta Töölöstä löytyy Plektra Trading -niminen ammattilaisten puutyökaluja myyvä firma, jossa on hyvä valikoima järkevänhintaisia kiviä.

http://plektratrading.fi/teroitus.html

tommi2
15.01.2017, 20.43
koneellahan ne tehtaalla nuo (ainakin suurimman osan, japanilaista yms. erikoisveitsistä en tiedä) teroittavat. terävää tulee. noita saa kotiinkin ostaa, jos on liikaa rahaa.

Grr
15.01.2017, 20.44
Meinasin lopettaa säikeen lukemisen alkuunsa, mutta onhan tää palaamassa raiteilleen.
Fiskarssit kelpaa lähinnä metallinkeräykseen.
Puikolla ei teroteta.

veke
15.01.2017, 20.44
(https://m.youtube.com/watch?v=Dz7RzOiTlM8)..
Mulla on jonkinasteinen addiktio japanilaisiin keittiöveitsiin. Meillä kulkee yksi pieni perus-Mac mukana kaikilla reissuillakin, koska ilman kunnollista veistä kokkaaminen on hanurista. Militäärit tuotteet ei nappaa yhtään, mutta tällaista Horse Cyclesin retkipuukkoa olen olen himoinnut jo pitkään:
...

Macit on hyviä. Itse meinasin ensin tilata MAcin metsästysveitsen
http://www.veitset.fi/images/kuvat/SHK_55,FishingFilletKnife,160mmbladeMACkalaveitsi. fileointiveitsi.metsastysveitsi.japanilaisetveitse t.keittioveitsetnetista.veitset.fi.jpg
vaan tuli sitten pistettyä ne eurot Fenix 3HR:ään ...

stenu
15.01.2017, 20.50
koneellahan ne tehtaalla nuo (ainakin suurimman osan, japanilaista yms. erikoisveitsistä en tiedä) teroittavat. terävää tulee. noita saa kotiinkin ostaa, jos on liikaa rahaa.

Ei muuten ole veitset kovin teräviä tehtaalta tulleessaan lukuunottamatta joitain oikesti käsintehtyjä JA KÄSINTEROITETTUJA japanilaisia veitsiä, jotka maksavatkin sitten satoja euroja. Eron tietää sitten, kun on joskus käsitellyt oikeasti terävää veistä.

Jahvetti
15.01.2017, 20.50
^Riippuu tehtaasta mistä puukot tulee.

Saatko muilla systeemeillä veitsen niin teräväksi, että se leikkaa käsivarresta ihokarvat, kun terää kuljettaa lappeeltaan hitaasti pitkin kättä?
Saa helposti esimerkiksi jopa tuossa yllä mainitsemallani spydercolla, kannattaa kokeilla.

stenu
15.01.2017, 20.58
No mikä tuosta Spydercolla teroittamisesta tekee niin paljon helpompaa kuin jollain kaksipuoleisella vesikivellä (http://plektratrading.fi/combination-stone-1000-3000-suehir.html), jollaisen saa reilulla kolmella kympillä?

tommi2
15.01.2017, 21.12
Ei muuten ole veitset kovin teräviä tehtaalta tulleessaan lukuunottamatta joitain oikesti käsintehtyjä JA KÄSINTEROITETTUJA japanilaisia veitsiä, jotka maksavatkin sitten satoja euroja. Eron tietää sitten, kun on joskus käsitellyt oikeasti terävää veistä.

selvä. me kuolevaiset voimme kuitenkin jatkaa omista veitsistämme keskustelua. perusta sä vesipiip.. eiku kivi ketju :D . ei millään pahalla, mutta ei tehdä tästä "minun veitsi on terävämpi kuin sinun veitsi" jankkausta. myönnän etten ole itse kovin hyvä teroittaja ja homman ammattilainen.

stenu
15.01.2017, 21.21
No itseasiassa veitsiharrastukseen kyllä kuuluu niiden teroittaminen aika oleellisena osana enkä tullut tänne jankkaamaan. Mutta jos ketjun idea oli esimerkiksi "postaa kuvia veitsistäsi, niin sitten olen ymmärtänyt asian väärin ja poistun nöyränä takavasemmalle..

Ps. ihan tavallinen kuolevainen olen itsekin.

tommi2
15.01.2017, 21.30
juu, ei jankkauksesta syytetty, pelkäsin että sellaista tulee, täällä kun tuppaa olemaan "on vain yksi totuus"- ihmisiä. mä itse näkisin että veitsiharrastuksensa määrittelee kukin itse. mä en saa tehdasterän veroista jälkeä (jolla leikkaa karvoja kuvaamallasi tavalla), mutta tyydyn siihen että veitsi leikkaa sanomalehteä repimättä. en ole pitänyt koskaan tärkeänä panostaa parempaan teroitukseen (väkijoukko huutaa: et ole oikea veitsiharrastaja !).

melkein muuten väittäsin että en ole veitsiharrastaja, vaikka noita on varmaan enempi kuin useimmalla veitsiharrastajalla. niitä tulee vaan ostettua muka käyttöön. useimmilla en tee mitään.

CamoN
15.01.2017, 21.34
Olen tehnyt kaiken väärin, eli teroittelen Leatherman Charge XTi:n timanttiviilalla. Ainoana sääntönä veitsi paikallaan, viila liikkuu. Tarkkaa hommaa, mutta terävää tulee.

Keittiössä on sellainen pieni ja halpa teroituskone, mutta sellaisessa saisi olla jonkunlainen teroituskulman säätö. Aikalailla käsityötä sekin on, melkein siinä määrin että samassa ajassa samalla vaivalla voisi viilailla käsin.

stenu
15.01.2017, 21.36
^^ Mulla taas ei ole montaa, mutta pidän hyvää huolta niistä harvoista. Musta veitsen teroittelu voi olla jopa terapeuttista puuhaa ja auttaa rauhoittumaan arjen kiireistä. Siinä samalla teroittuu mielikin.

E: ja se piti vielä lisätä, että hyvä teroittaja en edes kuvittele olevani, mutta kiva olisi, jos sen taidon vielä ehtisi joskus oppia.

Bensakeuhko
15.01.2017, 21.56
Itsellä oli Leathermanin OHT, oli näppärä kapine kun sai kaikki työkalut auki yhdellä kädellä mutta tästä ominaisuudesta kärsi sekä työkalujen määrä että niitten koko. Erityisesti saha oli aika mitättömän kokoinen. Vehje kuitenkin päätti kaivertaa itsensä vapauteen reisitaskuhousuista. Nyt olisi haaveissa laittaa tilalle Victorinoxin RangerWood 55. Sangen komea värkki mielestäni :)
http://www.raqwe.com/wp-content/uploads/2015/03/pocket-multifunction-knife-victorinox-rangerwood-55-raqwe.com-01.jpg

veke
15.01.2017, 22.26
Saatko muilla systeemeillä veitsen niin teräväksi, että se leikkaa käsivarresta ihokarvat, kun terää kuljettaa lappeeltaan hitaasti pitkin kättä? Hiekkakivillä saa ja riittää, että omistaa paria eri karkeutta olevat kivet, eikä terän ylläpitäminen edes ole kovin työlästä sen jälkeen, kun sen on kerran saanut kunnolla teräväksi.

Saa.Esim. jo mainitsemani timantti ja sen jälkeen nahkaan pyyhkäisy.Tietty sen teräksenkin pitää olla teroittuva.

OJ
16.01.2017, 06.31
Perkuleen hipsterit valtaavat koko voorumin. Mutta ei sillä, terotukseen pitäisi perehtyä.

Jopoman
16.01.2017, 08.23
Leatheman crater c33 retkihommissa mukana. Kevyt, halpa ja hoitaa kunnialla meikäläisen veitsitarpeet. Ja japanialaisella vesikivellä terottuu kun semmoinen on työkaluja varten hankittu;)

Jokainen tyylillään mutta omaan silmään tosimies-tyyliset veitset on vähän niinkun krokotiilimies-elokuvat; jotenkin tahattoman huvittavia mutta ei kovin hauskoja.

cobbo
16.01.2017, 08.25
Mulla on myös joku perversio hienoja taittoveitsiä kohtaan, vaikka niille ei niin hulluna olekaan käyttöä. Metsään on jo ketjussa aiemmin vilahtanut ESEE Izula (http://www.knotveryinteresting.co.uk/posts/izula-black-desert.jpg), joka on näppärä koska helppo teroittaa, mutta kestää kuitenkin vaikka halkojen pilkkomista (hamarapuolelle toisella halolla hakaten). Taskuveitsenä pyörii Spydercon Dragonfly II ZDP-189 -teräksellä (poskettoman kovaa terästä, tosi hankala/työläs teroittaa). Todella hyvä ergonomia pikkuveitseksi eli ei mikään lelu. Jotain muitakin on laatikoissa myös, ja lisää tekisi mieli mutta todellinen käyttö jää vähäiseksi.

Teroitukseen on Spydercon tri-angle -teroitin joka on kohtalaisen hyvä, mutta tarkkuutta pitää käyttää koska terä teroittuu helposti epäsymmetrisesti (kämmen vs rystypuolella ilmeisesti erilainen liikerata). Peruskivillä saan terät sanomalehteä repimättä (viiltäen) leikkaavaan kuntoon mutta en partaveitsimäisen teräväksi, mikä riittää käytännön hommiin paremmin kuin hyvin. Terään jäänee yrityksistä huolimatta pieni "harja" ts burr, joka tarttuu paperiin ja repii sen, mutta joka kuluu samantien pois oikeissa veistohommissa.

lansive
16.01.2017, 08.33
Kaikkien taottujen veitsien ja muidenkin taottujen ja karkaistujen terien, kuten höylänterien, talttojen ja vastaavien puutyökalujen teroittamiseen paras ja oikeastaan ainoa oikea väline on japanilainen vesikivi.

Täällä Pohjolan Japanissa on syytä luottaa kotimaiseen Wästikiveen (http://www.wastikivi.fi). Viimeistelyyn voi käyttää sanomalehteä tai nahkahihnaa.

Köfte
16.01.2017, 10.50
No tämä nyt näyttää lipeävän militääri/retkeilyvälineistön harrastukseksi. Eipä silti, niilläkin on paikkansa.
Omat ovat käyttövehkeitä, huonoilla veitsillä keittiöpuuhat ovat hanurista. Terävinäkin ovat tähän saakka
pysyneet. Makukysymyksiä toki tämäkin, kädet ja kahvojen sopivuuskin merkitsee aika paljon.
Sillä oranssilla muovivartisella kirveellä noita sormia tuli viime talvena typisteltyä, siistit haavat:)
Nahkaremmi löytyy myös; aikoinaan tuli ruoputeltua naamakarvoja veitsellä (80-90-luvuilla).
Se on kyllä erinomainen viimeistelijä myös muille veitsille.

mk
16.01.2017, 11.05
Täällä Pohjolan Japanissa on syytä luottaa kotimaiseen Wästikiveen (http://www.wastikivi.fi). Viimeistelyyn voi käyttää sanomalehteä tai nahkahihnaa. kiitos tästä linkistä / vinkistä .. Olenkin hakenut sopivaa teroituskiveä keittiöveitsille , kun edellinen luottokivi katosi jonnekkin muuttojen takia .. Ja siitä asti pitänyt tyytyä puikkoihin .. Nyt tuosta sopivaa kiveä perusteroitukseen ja nahkavyöllä loput :p

JackOja
16.01.2017, 11.19
Lähes aina mukana: Leatherman Wave
Retkillä: Marttiinin Karhupuukko
Ruuanlaittoon: Fiskarseja
Leivänleikkuuseen: Victorinox

marco1
16.01.2017, 11.49
Veitsien ja puukkojen harrastamista vältellyt kaikin keinoin, siihen jos sortuu niin huonosti käy... Marttiinit, Rosellit, Victorinoxit ja Leathermanit löytyy kyllä ja n. 25v käytössä olleeseen Eräpuukkoon on kyllä jo jonkinlainen tunneside.
Teräaseissa on kiinnostavaa se kuinka erilaisia ne ovat jo heti naapurimaissa. Varsinkin nuo taittoveitset ovat minulle omituinen laji mutta ehkäpä niiden kanssa pärjää vähän helläkätisempi käyttäjä. Joku Opinel taisi kestää yhden iltapäivän veistelyä.

Kovasti houkuttaisi hankkia noita F-S, A-F ja vastaavia "työkaluveitsiä" keräilymielessä mutta eiköhän ne jää kauppaan.

sähköläski
16.01.2017, 11.55
Mistä kannattaa katsella veitsiä/puukkoja ostohousut (vihaan tuota sanaa) jalassa?
Spyderco-tyylinen pieni taskuveitsi olis listan kärjessä.

Nykyinen "kokoelma" sisältää Hackman sorsakosken, se punakahvainen perhosveitsi. Ostettu aikoinaan jostain tehtaanmyymälästä, kauhean parkumisen jälkeen. Olin itse silloin varmaan n. 10-12v.
Laatikon pohjilta saattaa löytyä jotain Marttiineja tmv. arkipuukkoja.

Jahvetti
16.01.2017, 12.31
^Teräasekeskuksella (http://www.teraasekeskus.com/tuotteet.asp?osasto=haku&offset=all&lan=fin&hakusana=spyderco) ja Lamnialla (https://www.lamnia.com/fi/sc/7/puukot-veitset-ja-kaantoveitset/kaantoveitset?sgid=7&mid=89) taitaa olla kotimaisista liikkeistä parhaat valikoimat Spydercoita ja muutenkin. Teräasekeskuksella enemmän militaria kilkkeitä jotka ei itseäni(kään) oikein kiehdo .

tommi2
16.01.2017, 13.55
toimitusaika ja -varmuus Lamnialla ylivoimaien Teräasekeskukseen verrattuna. Heinnie-Haynesilla Briteissä ihan kiva valikoima EU alueella, kauempaa voi tulla ongelmia, Knifecenter toimittaa Suomeen , mutta Amazon ei ainakaan joka maasta.

sähköläski
16.01.2017, 14.12
kiitos molemmille. Lamnialla vois vaikka käydä joskus paiakanpäällä..

cobbo
16.01.2017, 14.32
Ebaysta löysin edullisesti oman Spydercon, mutta tosi tarkkana saa olla kopioiden varalta. Spydercollahan on myös sisarus-brandi Byrd jonka tuotteet tehdään Kiinassa, mutta käsittääkseni ne ovat hintaisekseen ihan laadukkaita teriä.

Jahvetti
16.01.2017, 15.57
Varsinkin nuo taittoveitset ovat minulle omituinen laji mutta ehkäpä niiden kanssa pärjää vähän helläkätisempi käyttäjä. Joku Opinel taisi kestää yhden iltapäivän veistelyä.
Tämä voisi sopia sinulle;) Toki opinelit taitaa olla enemmän hedelmäveitsiä:)

https://m.youtube.com/watch?v=LWz_JLXgIL0

suoratankoinen
16.01.2017, 18.38
Sain Turkin reissulta vuonna 1988 lahjaksi kääntöveitsen kun ostin neljä veitseä lahjaksi... Kerran olen teroittanut ja se on yhä erittäin hyvässä kunnossa... Voi käydä terää kokeilemassa.

Lähetetty minun F8331 laitteesta Tapatalkilla

veke
16.01.2017, 19.17
Sain Turkin reissulta vuonna 1988 lahjaksi kääntöveitsen kun ostin neljä veitseä lahjaksi... Kerran olen teroittanut ja se on yhä erittäin hyvässä kunnossa... Voi käydä terää kokeilemassa.

Juu, vanha kansa totesi, että 'jäniksennahkarukkasetkin kestävät - naulassa roikkuessaan.' :cool:

tommi2
17.01.2017, 12.20
Varsinkin nuo taittoveitset ovat minulle omituinen laji mutta ehkäpä niiden kanssa pärjää vähän helläkätisempi käyttäjä. Joku Opinel taisi kestää yhden iltapäivän veistelyä.

okei, voihan se olla että näppisi ovat kun hydraulipuristin tai teet veitsellä jotain mitä en osaa kuvitella, mutta modernit kääntöveitset ovat kohtuu vahvoja. sitten jos sekään ei riitä niin esim. pocket bushman https://www.knifecenter.com/item/CS95FBC/cold-steel-95fbc-pocket-bushman-folding-knife-cts-bd1-stonewash-blade-stainless-steel-handles mulla oli toi.. aivan liian järee meikälle. avaus ja sulkeminen eivät nimittäin olleet ihan helppoja.

marco1
17.01.2017, 12.37
Riittäisi varmaan jos opettelisi että veitsillä leikataan eikä missään tilanteessa väännetä, ei edes puuta työstäessä. Koska oppimiskyky on kuitenkin rajallinen niin jätän kääntöveitset jatkossakin kauppaan.

lansive
17.01.2017, 12.38
Opinelit sopivat minunkin kokemukseni mukaan lähinnä sienien puhdistukseen.

Köfte
17.01.2017, 12.57
Tuohon puikolla teroittamiseen liittyen. Siihen tuli tutustuttua lähemminkin (myös kantapään kautta)
aikoinaan nuoruusvuosina työskennellessäni makkaratehtaalla...

tommi2
17.01.2017, 13.51
Riittäisi varmaan jos opettelisi että veitsillä leikataan eikä missään tilanteessa väännetä, ei edes puuta työstäessä. Koska oppimiskyky on kuitenkin rajallinen niin jätän kääntöveitset jatkossakin kauppaan.

tolla pocket bushmanilla voit vääntääkin aika rauhassa.

marco1
17.01.2017, 16.43
Doh. Kääntöveitsiä karttavalle ostoslistalle maailman rumin kääntöveitsi?

Onpas muuten Marttiinin Kotka-puukko kallistunut vuosien varrella, 250 markkaa taisi maksaa aikanaan. Nyt hinnat alkavat 105 eurosta mutta hyvä vaan jos kauppa käy.

tommi2
17.01.2017, 19.29
mä en tajunnut että ulkonäkö oli tässä kriteeri... ei sitten tota.

Ohiampuja
18.01.2017, 12.16
Täältä kaapista löytyy kolme Fjellkniveniä, muutama Rosellin UHC, pari J.P Peltosen sissipuukkoa, sitten useita Leathermaneja, Spydercoja, Victorinoxeja ja vielä Iisakki Järvenpäätä. Ja sitten pari mielenkiintoista asemasota vaiheeessa itse tehtyä puukkoa alumiini tupella...

Teroitukset olen hoitanut tällä jo markka-aikana ostetulla Spydercon setillä.
http://media.hintaseuranta.fi/prod/i17022961w300h270.jpg?spyderco-triangle-sharpmaker-teroitin

Americanflyer
18.01.2017, 22.06
Luulin olevani ainoa veitsien keräilijä Suomessa! Ulkomailla varsin suosittukin harrastus, mutta täällä ei oikein tunnuta omistavan muita kuin perus puukkoja.

Yllättävän monta keräilijää/harrastajaa näyttää kuitenkin olevan tälläkin foorumilla:cool:

Itsellä on kääntöveitsiä, eräilyveitsiä, keräilyveitsiä, puukkoa, miekka...

Löytyy merkkejä kuten ESEE, OKC, Spyderco, Byrd, SOG, Case, Ka-Bar, Cold SteelRough Rider, Mcusta, Kershaw, Gerber ym.
Puukkoja on muutamalta sepältä. Ja itsetehtyjä pari, siis ihan perusraudasta tehty, ja sitten valmiiseen terään tehty.
Eli löytyy näitä reilusti yli "normaali määrän", mikä se sitten kellekkin on, mulla ilmeisimmin aika suuri.

Yleensä aina jonkinlainen mukana, yllättävän usein tarvii. Mutta enemmän kalastus ja eräily käytössä näitä tulee käytettyä.
Hifistelyä on mukana, eli osa on pelkästään keräily tarkoituksessa ostettuja, esim Mcusta ja klassiset Case linkkarit, joihin olen viimeaikoina innostunut.

Mulla on joku RAT veitsi, en nyt muista ulkoa tarkkaa mallia, mutta aika vastaava kuin ESEE, ehkä kevyesti huonompi viimeistely jos nyt äkkiä miettii, kestävyydessä
ei liene eroa.
Jotenkin meni niin että ESEEN omistajat suunnittelivat veitsiä ennen Ontariolla, mutta koska kyseessä oli iso firma, ei kaikkia haluttuja saatu tehtyä
raskaassa organisaatiossa, niin perustivat oman merkin. Näin muistan jostain lukeneeni.

Mulla on kans vähän huonoja kokemuksia teräasekeskuksesta, luvataan jotain, ja sitten toimitusaika onkin jotain ihan muuta. Vähän samaa kuullu muiltakin tästä lafkasta.

Huutonetistä löytyy aika hyvin, varsinkin vanhoja puukkoja (usein turhan hinnakkaita tosin kuntoon nähden), mutta uusiakin veitsiä on.
Huutonetissä käyttäjä E-knife myy uusia, ja hintakin kohdillaan kun vertaa. Tunnen myyjän jo pidemmältä ajalta, ostanut häneltä noin 15 kertaa, itseänikin kovempi alan harrastaja.

Hienoja Jahvetin pelit! Ei pitäisi katsoa näitä kuvia kun alkaa heti tekemään jotain mallia mieli:D

Juha Jokila
19.01.2017, 18.59
Muutama terä löyty munkin laatikosta. Ylhäältä järjestyksessaä:
Yleispuukko Suamest
Sissiharjoituksiin uusi makkarapaketin aukaisija Dagestanista
Maastopyöräilijän edc Leatherman
Varusmiehen Roselli
Maastosta löytynyt hyväteräinen linkkuveitsi
Norjalainen käden viiltäjä matkamuisto, jolla ei tee mitään
Opinelin leipäveitsi perhereissujen keittiölaatikosta
Kiinalainen Smith&Wesson, jolla avaan kirjeet ja fillarinosalaatikot.
Kaverin antama kaulapuukko
Varusmiehen terapia klak-klak-klak-auts
Viikkorahoista säästetty Victorinox

https://goo.gl/photos/VQ44neXYvDEnYcLq8

https://lh3.googleusercontent.com/OPXow5bMXCdv8evjcZgtrw0IbenQ1D9eJstiu8AnJ-nr2erss2f2kkSq8h242PVAEiXSM862YA=w1360-h2039-no

OKS
19.01.2017, 19.16
Luulin olevani ainoa veitsien keräilijä Suomessa! Ulkomailla varsin suosittukin harrastus, mutta täällä ei oikein tunnuta omistavan muita kuin perus puukkoja.

Yllättävän monta keräilijää/harrastajaa näyttää kuitenkin olevan tälläkin foorumilla:cool:

Itsellä on kääntöveitsiä, eräilyveitsiä, keräilyveitsiä, puukkoa, miekka...

Näitä erittäin taidokkaasti tehtyjä ja viimeisteltyjä puukkoja olen päässyt hipelöimään muutaman kerran. Keräilypuukkoja nuo ehkä varsinaisesti ovat osittain, mutta käyttöpuukkojakin on joukossa.

https://fascination-lapland.com/knife-gallery/

Köfte
19.01.2017, 19.22
Varusmiehen terapia klak-klak-klak-auts

Minulla on vastaava, mutta pitkäteräisempi. Jouduin purkamaan niitit
ja muokkaamaan kombon vasuriksi; ennen sitä oli klak-auts-auts-prkl.

edit: missähän perkeleessä lymynnee, samassa paikassa on Kuusamon linkku.

tommi2
19.01.2017, 19.26
^^^ onkos tuo Lekan Skrama? ootko tykännyt?

kauris
19.01.2017, 19.32
Skramahan tuo näkyy olevan. Siitä tuli mieleen, että tämän foorumin keskusteluketjussa nimeltään jotain sinne päin kuin "millä avaat makkarapakettisi?" löytyy myös palstalaisten veitsiä ja puukkoja.

Juha Jokila
19.01.2017, 19.42
^^^ onkos tuo Lekan Skrama? ootko tykännyt?
Skrama on todella hyvä havujen karsimiseen, joulukuusen kokoon asti rangan kaatamiseen, sissiteltan keppien ja sytykkeiden tekoon. Terä kestää käyttöä, kahvassa on oikeasti hyvä ote molemmissa päissä. Viimeaikoina pitänyt sitä pyöräillessä repun kyljessä, ettei koirat pääse viidettä kertaa puremaan saman vuoden aikana ilman kostoa.

Fjälle
19.01.2017, 20.09
Sattuisiko jollain olemaan ylimääräistä, tarpeetonta "nahkapäätä "?
Oma hukkui reissussa, samanlainen olisi tarpeen...halavalla ;)

Jopoman
19.01.2017, 20.47
Näitä erittäin taidokkaasti tehtyjä ja viimeisteltyjä puukkoja olen päässyt hipelöimään muutaman kerran. Keräilypuukkoja nuo ehkä varsinaisesti ovat osittain, mutta käyttöpuukkojakin on joukossa.

https://fascination-lapland.com/knife-gallery/

Kiitos tästä, huikean kauniita!

Köfte
19.01.2017, 20.50
Skrama on todella hyvä havujen karsimiseen, joulukuusen kokoon asti rangan kaatamiseen, sissiteltan keppien ja sytykkeiden tekoon. Terä kestää käyttöä, kahvassa on oikeasti hyvä ote molemmissa päissä. Viimeaikoina pitänyt sitä pyöräillessä repun kyljessä, ettei koirat pääse viidettä kertaa puremaan saman vuoden aikana ilman kostoa.

Vaikuttaa hyvältä vermeeltä; herättää omistushalukkuutta. Vinkkiä, mistä edullisimmin, ei kiirettä. Kiitos.

Jahvetti
19.01.2017, 20.55
Muutama terä löyty...
Asiallisen oloinen Kizlyar, mistä hommasit?

Tuossa Skramassa on kyllä harvinaisen hyvä hinta-laatu suhde, paljon saa puukkoa hintaansa nähden. Tuntuu ulkomaillakin saavan hehkutusta.

Edit. ^ Varustelekasta taas viikolla 4 https://www.varusteleka.fi/fi/product/terava-skrama-eraveitsi-hiiliteras/28025?ref=kiinteateraiset-veitset

minulla on tuosta se pikkunenkin versio, hyvin täydentää isompaa reissussa
http://ep1.pinkbike.org/p6pb14332382/p5pb14332382.jpg

Köfte
19.01.2017, 21.09
Kiitos. Lekasta siis.

Juha Jokila
19.01.2017, 23.45
Asiallisen oloinen Kizlyar, mistä hommasit?
Niinkin tylsästä paikasta kuin Lamnia. Paljon siistimpää olisi käydä Dagestanissa partisaanikurssilla ja ansaita tuollainen kurssipuukkona.
Tuossa pari isompaa kuvaa Kizylarista:
https://plus.google.com/109979989294437051433/posts/54WfSiZNZZg

mutanaama
20.01.2017, 00.28
Isoimmasta pienempään:
Gerberin machete, sillä ei tee imo mitään, ainakaan suomessa.
Skrama on älytön laite, sillä tekee mitä vaan, pienistä risuista parikymmensenttisiin runkoihin. Nopea ja hyvin tasapainoitettu. Polkukeijon uusin suosikki. Grammanviilaajalle voi olla huono valinta
MAC-veitsi ruuanlaittoon, semmonen vähän isompi, noin 5x20cm terä. Tätä ei pestä koneessa ja laitetaan visusti takaisin omaan koteloon käytön jälkeen. Tuli tehtaalta kohtuullisen terävänä.
Fiskarsin vyövesuri ei paina juuri mitään, ja sillä katkoo nelisenttistä runkoa vaivatta.
Ruotsalainen sissipuukko A1, made in japan. Sillä kampee vaikka turun irti mantereesta, en oo vaa vielä ehtiny muilta kiireiltä. Sopii jotenkuten retkeilyyn, saa sillä telttakepin maahan ja uhattua naapuria jos tulee mun makkaroille.
Marttiinin Visatake, umpijöötipuukko kiehisten vuolemiseen, jos siihenkään. Kyllä sillä saa käristyksen vuoltua ja onhan se ihan kivan näköinen.
Sukelluspuukkoina muutama japanilaisen insinööritaidon näyte, letkuissa mukana nippareilla aina titskuinen minipuukko
Vyöllä kulkee mukana lähes aina leatherman charge, repussa ja matkalaukussa joku toinen vastaava.
Lisäksi olis sitten Glockin, ak47, pystykorvan ja muutaman muun pyssyn pistimiä ja pari miekkaa.

Nää nyt siis ne mitä tuli mieleen.
Mutta tuota skramaa voi lämpöisesti suositella.

P.S Taittoveitsissä mä olen yhtä rajoittunut kuin Marco1, ja stilettejä en enää koe tarpeellisiksi mihinkään.

Americanflyer
20.01.2017, 10.59
Oletko testaillut Jahvetti tuota Foxia enempiä? (malli ilmeisimminCombat Jungle?).
Hieno ja vaikuttaa aika pätevältä, mutta tuosta terä materiaalista ei itsellä ole kokemusta.
Onko nuo kuinka terävät nuo micartan reunat?
Vähän tekisi mielti tuollaista hankkia.

Itsellä ei ole skramaa, mutta mitä jossain hypistellyt, niin ihan ok peliltä vaikuttaa. Ihan pikku hommia sillä ei tietenkään tee, mutta vesuri maisessa käytössä varmasti omiaan.

tommi2
20.01.2017, 12.26
Lisäksi olis sitten Glockin, ak47, pystykorvan ja muutaman muun pyssyn pistimiä .

toi Glockin pistin on hyvä pullonavaaja ;)

Jahvetti
20.01.2017, 16.17
Oletko testaillut Jahvetti tuota Foxia enempiä? (malli ilmeisimminCombat Jungle?).
Hieno ja vaikuttaa aika pätevältä, mutta tuosta terä materiaalista ei itsellä ole kokemusta.
Onko nuo kuinka terävät nuo micartan reunat?
Vähän tekisi mielti tuollaista hankkia.

Jep, combat jungle se on,fx-133. Itsellekin tuo on ensimäinen böhler n690co-teräinen puukko eikä ainakaan vielä pahaa sanottavaa materiaalista ole. Toki tuo ei ole ollut käytössä vasta kuin parilla reissulla, jonkun verran vuolemista, parit polttopuut tehty ja makkarapaketit avattu joten terän kestosta ei pahemmin kokemusta mutta tehdasteroituksen jäljiltä noiden reissujen jälkeen karva lentää vielä käsivarresta. Hyvin istuu käteen, micartan reinat on muotoiltu ja viimeistelty hyvin. Muutenkin veitsi on erittäin hyvin viimeistelty.
Tuppi on vähän rimpula canvas-kötöily.
Ihan ok tasapaino, voisi olla vähän teräpainoisempi niin tulisi painoa lyönteihin mutta toisaalta kokoon nähden tuolla on helppo vuolla keskitetyn tasapainon vuoksi.
Pinnoite tuntuu selvästi kestävämmältä kuin esim. ESEEn käyttämä pinnoite.

Ihan asiallinen peli mutta vähälle käytölle jäänyt, mieluummin pakkaan Junglasin ja ESEE-4:n/Topsin scandi trekkerin mukaan kun tarvitsee puita käsitellä.

Köfte
20.01.2017, 19.53
Minulla on vastaava, mutta pitkäteräisempi. Jouduin purkamaan niitit
ja muokkaamaan kombon vasuriksi; ennen sitä oli klak-auts-auts-prkl.

edit: missähän perkeleessä lymynnee, samassa paikassa on Kuusamon linkku.

Ei ollutkaan. Kuusamolainen löytyi Rouvan jäljiltä. Hyvähappisena tosin.
Äijän jäämistöstä on RUK:n kurssari (leuku), Kuusamon Karhu ja ukon
omatekemä pieni hiiliteräksinen visakoivuinen tuppeineen. Muorilta
siirtyi pari kirveenmallista kaukoitäläistä ja Marttiinin "machete"
Omia perinnevermeitä lasten vuolupuukko ja kurssari -85 Marttiinilta.

Ohiampuja
20.01.2017, 20.53
En ole juurikaan puukkoja kuvaillut, mutta tässä kännykkä-räpsyssä on kaksi jotka haluan nostaa esille.

Ensimmäinen on ns. Pikku-Mora jonka pappani osti minulle Veljekset Keskiseltä joskus 70-luvun loppupuolella. Papan suku oli kotoisin siitä Tuurista, joten lapsuuskesiä tuli vietettyä paljonkin Töysässä ja Alavudella.

Sitten tuo toinen on vanha mutta suht hyväkuntoinen Toijalan puukko, jonka tuppeen on raaputettu 1941.

Vaikka noita puukkoja on kertynyt useita kymmeniä, niin suosikiksi retkikäyttöön on valikoitunut Rosellin UHC Nikkarinvuolu, tai sitten Fjellknivenin pieni ja kätevä VG10 teräinen WM1. (Tai UL reissuilla Spydercon Delica, sekin VG10 terällä)

Matkoilla mukana kulkee joko Victorinox tai Leatherman Juicy. Ja töissä salkussa on aina yksi Leatherman. Sitä on lainattu aika monesti kun kaikki työkaverit tietää asian. :)

Mites se pappa aikoinaan opettikaan, aikamiehellä pitää olla aina puukko saatavilla korkeintaan kolmen askeleen päässä. ;)

https://c1.staticflickr.com/1/382/32304485941_74e5cee8e1_n.jpg (https://flic.kr/p/RdCWcx)

WM1
https://www.fallkniven.com/en/knife/wm1/
Roselli
http://www.roselli.fi/epages/roselli.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014063003/Products/RW210

Köfte
20.01.2017, 21.37
Tuollaiset Äijä sai aikaiseksi; pahoittelut p-kuvasta. Käteen sopii hyvin, omena ei kauas kieri?https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=4d68950afa&view=fimg&th=159bd61c24c03741&attid=0.1&disp=emb&realattid=ii_159bd61c24c03741&attbid=ANGjdJ_GkEtUi93LzhTv4AY5Za2PVT-bUCI9co2Zo4y_rddFF68jqsKVMyfAYRfG9MY20F-Qu2dfNcVgqzmZKTt9-_5YQ0NulnyJmhUvD1Yu45qJixEkMclUgr530Pc&sz=s0-l75&ats=1484941018524&rm=159bd61c24c03741&zw

kyytimies
20.01.2017, 21.48
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20170120/97a59bfd2d801013e2b73a400b9fff0c.jpg

ylhäältä: Hackmann pystykorvapistin. AK-47 pistin. Marttiini metästyspuukko 60-luku. Hitler jugend tikari. Käyttöpuukko. Ensimmäinen oma puukko, mora. Kaksi vikaa on alkujaan omia, muut on suvun edesmenneiltä tulleita. Lisäksi on 3 upseerinmiekkaa sukurasitteilla.

Lähetetty minun SM-G388F laitteesta Tapatalkilla

Köfte
20.01.2017, 21.58
"3 upseerinmiekkaa sukurasitteilla"

Näitäkin on suvussa, eno hallinnoi oikeutetusti. Onko tuo Jugend ehta "Blut und Ehre"?
Näin historiallisessa mielessä?

kyytimies
20.01.2017, 22.01
Hitukkanuoriso-veitsi on aito, mutta melko rupisessa kunnossa, enkä tiedä sen tarinaakaan sen kummemmin.

OKS
20.01.2017, 22.05
Tuollaiset Äijä sai aikaiseksi; pahoittelut p-kuvasta. Käteen sopii hyvin, omena ei kauas kieri?https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=4d68950afa&view=fimg&th=159bd61c24c03741&attid=0.1&disp=emb&realattid=ii_159bd61c24c03741&attbid=ANGjdJ_GkEtUi93LzhTv4AY5Za2PVT-bUCI9co2Zo4y_rddFF68jqsKVMyfAYRfG9MY20F-Qu2dfNcVgqzmZKTt9-_5YQ0NulnyJmhUvD1Yu45qJixEkMclUgr530Pc&sz=s0-l75&ats=1484941018524&rm=159bd61c24c03741&zw

Jos tähän viestiin liittyy joku kuva,niin eipä näy.

Köfte
20.01.2017, 22.10
No höh? Täällä näkyy vastauksessakin? Nyt?
https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=4d68950afa&view=fimg&th=159bd61c24c03741&attid=0.1&disp=emb&realattid=ii_159bd61c24c03741&attbid=ANGjdJ_GkEtUi93LzhTv4AY5Za2PVT-bUCI9co2Zo4y_rddFF68jqsKVMyfAYRfG9MY20F-Qu2dfNcVgqzmZKTt9-_5YQ0NulnyJmhUvD1Yu45qJixEkMclUgr530Pc&sz=s0-l75&ats=1484941018524&rm=159bd61c24c03741&zw

tommi2
20.01.2017, 22.31
Ei näy täälläkään

Köfte
20.01.2017, 22.38
No voi Metaxa sentään. Jatkan yrittämistä; kiitos ja anteeksi.

Köfte
20.01.2017, 22.44
Näkyykö nyt?
https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=4d68950afa&view=fimg&th=159bd65ca3e2dadb&attid=0.1&disp=emb&realattid=ii_159bd61c24c03741&attbid=ANGjdJ8HbuOcCkjleVzYndpuTQhVAZipuSKGUTA8OQY WW55unpXyGzwkDBXVydAmFH5CvYHjMKl8M5Unzu6ktoscvpOjT CR4c1JKVOk3S1gwRSI7BaGv5_adKyQ0wSY&sz=w944-h686&ats=1484945034792&rm=159bd65ca3e2dadb&zw&atsh=1

Köfte
20.01.2017, 23.54
Kukkuu! Tuliko näkyville, vai ähräänkö vielä?

mutanaama
21.01.2017, 00.04
ei näy, ährää vaan

Köfte
21.01.2017, 00.13
ei näy, ährää vaan

Hanurista nämä yhteensopimattomuudet - ilman Appleakin
https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=4d68950afa&view=fimg&th=159bd65ca3e2dadb&attid=0.1&disp=emb&realattid=ii_159bd61c24c03741&attbid=ANGjdJ8HbuOcCkjleVzYndpuTQhVAZipuSKGUTA8OQY WW55unpXyGzwkDBXVydAmFH5CvYHjMKl8M5Unzu6ktoscvpOjT CR4c1JKVOk3S1gwRSI7BaGv5_adKyQ0wSY&sz=w944-h686&ats=1484945034792&rm=159bd65ca3e2dadb&zw&atsh=1

Köfte
21.01.2017, 00.54
Jos nytkään ei näy, siirryn Motörhead-linjalle. Kllled by death, Overkill, Bomber...

mutanaama
21.01.2017, 01.09
Ei näy vieläkään

OKS
21.01.2017, 09.24
No höh? Täällä näkyy vastauksessakin? Nyt?
https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=4d68950afa&view=fimg&th=159bd61c24c03741&attid=0.1&disp=emb&realattid=ii_159bd61c24c03741&attbid=ANGjdJ_GkEtUi93LzhTv4AY5Za2PVT-bUCI9co2Zo4y_rddFF68jqsKVMyfAYRfG9MY20F-Qu2dfNcVgqzmZKTt9-_5YQ0NulnyJmhUvD1Yu45qJixEkMclUgr530Pc&sz=s0-l75&ats=1484941018524&rm=159bd61c24c03741&zw

Ei näy. Viestin lainauksessa näkyy ilmeisen kuvan sijaan pieni neliö. Ehkä tuolla kuvalla on joku nimikin.

mutanaama
21.01.2017, 10.10
tämmöinen linkki siletä putkahtaa Linkki (https://gm1.ggpht.com/t2aPLbTZDnbpwpRkFPldD5xBFhz5S9UPyLSRscs25l612VtfWD gXNS_ZM4ga-7LmL4DVqwClEFtKVpZsI5aJS7GD2RB264zzDOLw_Jcui5Fcv3s yeev_OnXqcdNfv-_8oYrtZN__aWPsiG2Tc_lprfe15Yc_tNjI09MUJSUVcoEoP6cH ABf3WoWRfbSx5mewG-LhfUtzfBuW6hBv1MydbSMfZKfPQiaqGtCzamgz2ZiGUoM3FeBH HvRfZJ5T6ZasfeNy4mYuatnwQRMjFmoS5wZm5T7OWna-K82MjyvbjEdTT3HsalZHkSU06ayaWcEiWKoIXv2ie-ChCvDu3kGYOciZbxm8Sq4rmNM8ovnxhI134hL83H_-4K3B8GZAbjdC-BPCvFCN5_sLMJN2a0D6C69_Tj-os33qoVZgjliFUE-FhA10SndGK8m1tpf7ZMqdgu4Bu3xxU_KReqvTSIT33AXaWtfki XTnGgYwY-ZeCNAwOQrJKK1Kr-SKwzoOgZ9Pl4HVTdVgPwIsPDO1eNb4ns5nHQnkJYfHuFdPH51I he3XDGZ0U8rPnA9f9iDdxWRQy3tzCVNM2c_e3Y7oK9tNVTWMdc TY78teAB0VHBCnC1eh3dhDJ9FZFbNCg49-55WNII9U4ou4XTXjBHwcFUmoDbH32YRov-4holxYv9dNwIzDHw3JvkkyEHPtgh0tu3iKeGWUtImg=w944-h686-l75-ft)

Ohiampuja
21.01.2017, 11.03
Aika tyytyväinen olen nykyiseen veitsi määrään, vähempikin riittäisi.

Mutta joku hieno Tommi puukko pitäisi vielä hankkia. Ja sitten vaikkapa Bökerin tekemä Applegate knife. Eihän sillä oikeasti mitään tee, mutta Applegate ja Fairnbairn & Sykes ovat vaan niin legendaarisia tyyppejä. :)

marco1
21.01.2017, 12.08
^mitenkäs se veitsitaistelijan manuaali menikään, "jos vastaan tulee veitsellä aseistautunut, ammu se. Jos sinulla ei asetta, juokse karkuun, pelko antaa lisää vauhtia" tms vapaasti muistista. :)

tommi2
21.01.2017, 12.19
tässä tämän hetken kalusto. Leathermanit ym. monitoimityökalut eivät päässeet kuvaan, kuten myöskään keittiöveitset tai jotkut "irroitan tällä ohjainlaakerin alakoolia"-henkiset sontaveitset. pahoittelen huonoa kuvaa.. ehdin purkaa jo setupin kun huomasin että laatu oli mitä oli.

https://1.bp.blogspot.com/--8xXjeow7ms/WIM0sgLGlLI/AAAAAAAABKM/JEatoxdhlIQzoJfNxV9hRhiHtFKy3VllgCLcB/s1600/veetsi.jpg

Americanflyer
21.01.2017, 12.19
Hitukkanuoriso-veitsi on aito, mutta melko rupisessa kunnossa, enkä tiedä sen tarinaakaan sen kummemmin.

Periaatteessa historiallisiin veitsiin ei saisi koskea puritistien mielestä, mutta jos haluaa, niin kevyessä ruosteessa tms. olevat terät saa suht hyviksi
pienellä vaivalla hiomalla käsin hienolla hiomakivillä, papereilla tai tahnoilla. Olen saanut parista veitsestä tehtyä uuden näköisen niinkin teknisellä hionta aineella
kuin hammastahna!
Tietenkin ihan peilipintaan pitää olla tosi kevyet aineet, mutta esim. aidot Katanat kiillotetaan käsin peiliksi, eli mahdollista on.

Americanflyer
21.01.2017, 12.22
tässä tämän hetken kalusto. Leathermanit ym. monitoimityökalut eivät päässeet kuvaan, kuten myöskään keittiöveitset tai jotkut "irroitan tällä ohjainlaakerin alakoolia"-henkiset sontaveitset. pahoittelen huonoa kuvaa.. ehdin purkaa jo setupin kun huomasin että laatu oli mitä oli.

Nice!!! Respect!:cool:

tommi2
21.01.2017, 12.43
tänks.. saman verran olen lahoittanut pojalle... noita vaan tulee ostettua. en ole tunnustanut itselleni olevani keräilijä tai harrastaja, käyttöön ostan jokaisen, mutta...

Juha Jokila
21.01.2017, 12.45
^^^Komea kokoelma. Tuo Spyderco vasemmalla ekalla kolmen puukon rivillä. Mikä malli?

tommi2
21.01.2017, 12.55
se on Tenacious. yksi parhimmista hinta/laatu Spydercoista mielestäni (maksoin about 50€.. nyt näkyy olevan 75€, mikä toki vesittää juuri sanottua hiukan)

Jahvetti
21.01.2017, 12.56
Päheä setti tommi2 (iso peukku)mutta kuinkas tommilta puuttuu tommi, ainakin kuvasta??:)
Oma Tommi on SE puukko mikä on kaikkein mieluisin omassa setissä. Ei ole itse tehty mutta materiaalit terineen (teräslaatu, paksuus) on minun toiveesta valittu eli mittatilauspuukko. Käyttöpuukko oli alunperin ajatuksena mutta eihän sitä voi käyttää, kirjahyllyssä makoillut:) Viisi kuukautta kesti toimitus mutta kyllä se odotus omasta mielestä kannatti. Se puukkomestari tekee vain tilauksesta puukkoja mm. Niinistölle muutama vuosi sitten:) http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sanomat/kainuu/tama-puukko-lahtee-presidentille/
Kuvassa toisiksi ylimpänä
http://ep1.pinkbike.org/p6pb14332380/p5pb14332380.jpg

tommi2
21.01.2017, 13.00
on sitä tullut mietittyä.. Suomalaiset puukot ovat jotenkin liian lähellä.. eivät kiehdo. tunnustan niiden ylivoiman puunkäsittelyssä, mutta tuo ainoa kotimainen kuvassa (Iisakki Järvenpään jahtipuukko) on AUKin kurssipuukko... okei, Eseen vieressä oleva on itse tehty, joten on sekin kotimainen ;)

ehkä hankin tuon Tommin... :D

perttime
21.01.2017, 13.01
^mitenkäs se veitsitaistelijan manuaali menikään, "jos vastaan tulee veitsellä aseistautunut, ammu se. Jos sinulla ei asetta, juokse karkuun, pelko antaa lisää vauhtia" tms vapaasti muistista. :)Muinaisen karateharrastukseni aikana mainittiin, että "teräasetta vastaan puolustautuessa on tärkeintä vartalon väistö - mieluiten ainakin kilometrin päähän".

... jos tuo ei ole toteutettavissa, ottaisin käyttöön mitä tahansa saatavilla olevaa kättä pitempää. Tuoli, harjanvarsi, ostoskärry, mainosteline...

Americanflyer
21.01.2017, 13.08
Oma Tommi on SE puukko mikä on kaikkein mieluisin omassa setissä. Ei ole itse tehty mutta materiaalit terineen (terälaatu, paksuus) on minun toiveesta valittu eli mittatilauspuukko. Käyttöpuukko oli alunperin ajatuksena mutta eihän sitä voi käyttää, kirjahyllyssä makoillut:) Viisi kuukautta kesti toimitus mutta kyllä se odotus omasta mielestä kannatti. Se puukkomestari tekee vain tilauksesta puukkoja mm. Niinistölle muutama vuosi sitten:)
Kuvassa toisiksi ylimpänä

Kyllä noi sepän tekemät on aina ihan eri luokkaa kun kauppavalikoimiin vertaa. Sama mulla, en oikein raski käyttää kaikkia, varsinkaan sepän tekemiä, vaikka käyttöönhän ne on tehty ja tarkoitettu.
Erämeissuilta on kanssa tarttunut tuon alimman (N) tekijän puukko matkaan. En nyt kirveelläkään saa mieleen sepän nimeä, pohjois suomesta kumminkin vanha mies oli.

perttime
21.01.2017, 13.09
....Suomalaiset puukot ovat jotenkin liian lähellä.. eivät kiehdo. tunnustan niiden ylivoiman puunkäsittelyssä, ...Puukko on kyllä fiksu vekotin. Omasta mielestäni sen suurin heikkous on, että sitä on käsiteltävä aika hellästi, ettei se mene rikki. Oma ideaali olisi ehkä puukon mallinen, mutta jykevämmällä rakenteella varsinkin kahvan kohdalta: toteutettu kahvalevyillä, eikä kahvan läpi menevällä ohuella "rotanhännällä".

CamoN
21.01.2017, 13.31
Alkoholilla saattoi olla osuutta asiaan, kun jokunen vuosi sitten "unohdin" sissipuukkoni keskellä yötä halkoon. Samoin alkoholilla saattoi olla osuutta asiaan kun seuraavana aamuna sattumalta löysin puukon, ja arvioin että terä oli taittunut 5°-10° mutkalle halossa ollessaan. Melko innokkaasti olin yrittänyt saada juuri sen oksaisen puun halki, kun irrottaminenkin oli omanlaisensa prosessi. Kun lopulta sain puukon irti, terä palautui muotoonsa niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

tommi2
21.01.2017, 13.38
monen tee-se-itse-projektin aihionahan on nimenomaan jousiteräs.. luulisi palautuvan :D. kyllähän tuo taivuttelu kuuluu testaukseenkin https://www.youtube.com/watch?v=4gMaXzSIqxA 5:30 kohdalta .. eivät näyttäneet (en kattonut koko videota) kyllä että palautuiko..

tuli mieleen vaan "vinkki": 2 kertaa tikattavana olemisen jälkeen olen ostanut pari muovista harjoitteluveistä (näitähän saa samoja malleja kuin oikeita), esim. karambit harjoitusveitsellä on tullut muutama sata kertaa "pistettyä pahasti" pyöritellessä. tosi mieshän ei tälläisiä leluja käytä, mutta me vähemmät kuolevaiset kyllä.

Moska
21.01.2017, 13.43
Periaatteessa historiallisiin veitsiin ei saisi koskea puritistien mielestä, mutta jos haluaa, niin kevyessä ruosteessa tms. olevat terät saa suht hyviksi
pienellä vaivalla hiomalla käsin hienolla hiomakivillä, papereilla tai tahnoilla. Olen saanut parista veitsestä tehtyä uuden näköisen niinkin teknisellä hionta aineella
kuin hammastahna!
Tietenkin ihan peilipintaan pitää olla tosi kevyet aineet, mutta esim. aidot Katanat kiillotetaan käsin peiliksi, eli mahdollista on.
Muovi astia, soodaa, pellinpala, vettä ja akkulaturi niin saa ruosteen pois hiomatta.

Köfte
21.01.2017, 16.40
Josko nyt onnistuisi eilistä paremmin, jos ei, sitten ei.

http://pic.useful.fi/971-1qydjs1.jpg

tommi2
21.01.2017, 17.03
jee... näkyy :D .. mikäs tää nyt sit olikaan?

Köfte
21.01.2017, 17.11
jee... näkyy :D .. mikäs tää nyt sit olikaan?

Äijävainaan omin kätösin väsäämä. Sopii myös minun käteen.

tommi2
21.01.2017, 17.12
no niin olikin.. hyvännäköinen itsetehdyksi!

Serpico
21.01.2017, 17.48
Löytyy Down Under Knivesin The Outback (Crodile Dundee Kopio). Condorin valmistama Dundee Bowie myöskin kopio tuosta Crocodile dundee leffa puukosta sillä erotuksella, että tällä tekeekin metsässä jotain. Taittoveitsi osastolta löytyy Cold Steeliä kuten Voyager XL, Spartan sekä Espada XL. Sitten löytyy Victorinox Cybertool sekä Leatherman Charge TTI.

Köfte
21.01.2017, 19.14
Välitän kehut yläkertaan, teräkin on omatakoma.
BTW tuo sinun klak-klak-auts-mallin perhonen taitaa olla
samanlainen kuin minullakin, olinpaikka on vielä haussa...

tommi2
21.01.2017, 19.30
tais olla Salaisen Agentin halvin malli?

Köfte
21.01.2017, 19.37
Tai Salakalan. Hankin tuolta aikoinaan vapoja, keloja ym. Samaa kauppaahan nuo olivat.
Varhainen ysäri siis ajankohtana.

tommi2
21.01.2017, 19.54
kyllä.. mulla tosin loppupuoli ysäristä. olisko ollut 96? ostettiin duuniin leluiksi muutaman jätkän kanssa..

stenu
21.01.2017, 21.26
Tuli tosta kotikutoisesta mieleen, että meilläkin tallella mun vaarin sotapuukko. Terän historiaa en tiedä, mutta kahva on askarreltu asemasodan aikaan puhdetöinä alasammutun venäläishävittäjän ohjaamon lasista.

Ohiampuja
21.01.2017, 21.36
on sitä tullut mietittyä.. Suomalaiset puukot ovat jotenkin liian lähellä.. eivät kiehdo.
Minua taas kiehtoo kovasti. Siis suomalaiset puukot ja muutamat tietyt ulkomaalaiset tekeleet. Lujat ja laadukkaat, mutta silti käytännöllisen kokoiset. Tuo kukri kokoluokka ei niin niinkään kiinnosta.

Metallialan ammattilaisena puukon teräslaatu on minulle tärkeä asia, mutta vain niin pitkälle kun rahapussi sallii. :)

Köfte
21.01.2017, 21.45
Minua taas kiehtoo kovasti. Siis suomalaiset puukot ja muutamat tietyt ulkomaalaiset tekeleet. Lujat ja laadukkaat, mutta silti käytännöllisen kokoiset. Tuo kukri kokoluokka ei niin niinkään kiinnosta.

Metallialan ammattilaisena puukon teräslaatu on minulle tärkeä asia, mutta vain niin pitkälle kun rahapussi sallii. :)

Näinhän se on. Suomalainen puukko on muokkaantunut käyttötarkoituksen ja olosuhteiden mukaiseksi. En väitä, ettei
muuallakin olisi kelpoisia välineitä. Teräslaatu on käytettävyyden ja teroituksen kannalta erittäinkin tärkeä seikka.

tommi2
21.01.2017, 21.57
en minäkään toisin väitä.. jotenkin vaan ruoho on vihreämpää aidan takana. Suomi-puukoissa eniten häiritsee ohut ruoto (tykkään full tang veitsistä) ja sormisuojuksen puute.

Köfte
21.01.2017, 22.18
Käsimallejakin mahtuu maailmaan joitakin kappaleita. Sekään ei ole väheksyttävä
hankintaperuste; mieltymys/makukysymykset ovat sitten se loppumaton suo. Tässäkin.

mutanaama
21.01.2017, 23.51
Sormisuoja pthyi! Puukosta pidetään kiinni ja sitä käytetään. Jos on lerput sormet, niin antaa sellaisten käyttää puukkoa kun osaa ja katsoo itse ihaillen vierestä.

Köfte
21.01.2017, 23.58
Sain muuten sen kuvan näkymään; selaimessa oli päivitysongelma.
#123 näemmä.

arctic biker
22.01.2017, 09.44
http://www.puukkoseura.fi/doc/suomalainen_ja_puukko.htm

Tämähän sopii säikeeseen?

Bensakeuhko
22.01.2017, 10.27
Itseltä löytyy myös tälläinen itsetehty puukko. Ei mikään nätti mutta ihan toimiva värkki itsetehdyksi.
http://rs1377.pbsrc.com/albums/ah71/KanttiLada/IMG_20170120_131618_zpsbwedecs5.jpg?w=480&h=480&fit=clip

tommi2
22.01.2017, 12.23
tässä parempi kuva itsetekemästäni veitsestä.. no.. ei se ihan kamalan huono ole ..

https://4.bp.blogspot.com/-3BAIfNaiyHM/WGALtajFCRI/AAAAAAAABIQ/acT_FNDuJsoB-OGNRWskncdoXPBGrUtFwCLcB/s640/WP_20161224_14_16_35_Pro_edited.jpg

Esko
22.01.2017, 12.27
Ei ole mitään mainittavampia puukkoja, isolta osin kai siksikin että itsellä on niille kuitenkin suhteellisen vähän käyttöä. Muutama Marttiini yms. tms. ja lisäksi pari isointa Leathermania, niistä Surge kyllä kulkee useimmiten vyöllä.

Tosin "jossain hyvässä tallessa" on myös yhdenlainen hukari jollaisia Gyltön asevarikon henkilökunta teki aikanaan rynkkyjen piipputeräksestä. Mielsin sen puukon sijaan ennemmin minivesuriksi (vaikkei se toki vesurin mallinen ole) mutta kai se kuitenkin menee samaan kategoriaan tuon Skraman kanssa. Pitäisi varmaan tutkia missä se on.

Mutta mitä piti kyselemäni niin onko kukaan tehnyt itse nahkaisia vyökoteloita puukoille tai muille pienille käyttöesieille (multitoolit, lamput ym)? Mistä materiaalit hankitte? Hyviä oppaita ensikertalaiselle?

Edit:
Hukari -hakusanallahan nähtävästi löytyikin kuvia vastaavanlaisista työkaluista. (http://www.taiter.fi/hukari.html)

OKS
22.01.2017, 12.45
http://www.puukkoseura.fi/doc/suomalainen_ja_puukko.htm

Tämähän sopii säikeeseen?

Sopii, kiitos.

perttime
22.01.2017, 13.10
...
Mutta mitä piti kyselemäni niin onko kukaan tehnyt itse nahkaisia vyökoteloita puukoille tai muille pienille käyttöesieille (multitoolit, lamput ym)? Mistä materiaalit hankitte? Hyviä oppaita ensikertalaiselle?
Ohjeitahan löytyy googlaamalla vaikka veitsen tuppi nahka. Esim. http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=10597.0 tai http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/puumetalli/Kaksiosaisen_tupen_valmistus.pdf

Ja nahkaa löytyy sieltä missä nahkaa myydään tai työstetään: nahkaliikkeet, kangasliikkeet, askartelukaupat, kirpparit. Ties vaikka suutariltakin?

noniinno
22.01.2017, 14.46
Slöjd detaljer. Ei halvin, mutta hyvä valikoima. Löytyy langat, niitit neulat, työkalut ym. Teräaines Teräsrengiltä. En jaksa kännyllä linkittää, google löytää.

Teräsrengin sivuilla paljon tietoa teräaihioista ja teräksistä. Jos asiasta luulee jotain tietävänsä, voi aina käydä katsomassa referenssipisteen tuolta.

tommi2
22.01.2017, 14.54
Sormisuoja pthyi! Puukosta pidetään kiinni ja sitä käytetään. Jos on lerput sormet, niin antaa sellaisten käyttää puukkoa kun osaa ja katsoo itse ihaillen vierestä.

sä elät vaarallisesti ! et varmaan käytä fillarissakaan täyspitkää ketjusuojaa :D

Esko
22.01.2017, 15.58
Kiitoksia. No tokihan sitä itsekin on osattu googlea käyttää. Ja itsellä olikin ensihätään ajatus tehdä kotelo lampulle, joka on 10cm pitkä ja painaa reilut puoli kiloa joten tuppiohjeet eivät ihan yksi yhteen sovi malliksi ja nahkankin pitää olla aika tukevaa. Pahoittelut offarista. Puukon tekokin voisi kiinnostaa mutta eniten kiinnostaisi varmaan itse terä. Joten varmastikin haluaisin nimenomaan tehdä sen, ja se sitten edellyttäisi jo käytännössä jollekin kurssille menoa. Ehkä joskus.. Tosin nuo Teräsrengin (http://www.terasrenki.com/) sivut näyttivät mielenkiintoisilta, niihin pitää joka tapauksessa tutustua tarkemmin.

Arctic Bikerille myös kiitokset mielenkiintoisesta linkistä.

Joo. Varmin tapa säilyä haavereitta onkin juuri se, ettei koskaan edes yritä. Ja varmin tapa teloa itseään taas se, että luulee osaavansa. Tosimieshän poistaa moottorisahastakin ketjujarrun kun tosimies osaa sahaa käyttää, ei hänelle koskaan takapotkuja tapahdu.

mutanaama
22.01.2017, 16.47
Haavereita ei tule kuin tylsällä puukolla ja väärillä otteilla. Tietysti suojasta on hyötyä puukkotappelussa, kun verestä liukas kahva lipsahtaa terän osuessa vahingossa kylkiluuhun. Et ei se ihan turha ole. Tällä taas ei ole mitään tekemistä ketjujarrun kanssa.

veke
22.01.2017, 21.30

Niin toden totta!
Sormisuoja voi sopia veitseen, vaan ei puukkoon. Normikäytössä, esim. vuolemisessä se sormisuoja on pelkästään tiellä. Ihan kuin jos sitä terää ei ole teroitettu pään juureen asti (puukossa on pää, ovessa on kahva). :p

Tossa niitä omia harrastusvermeitä:
http://i4.aijaa.com/m/00124/14322731.jpg (http://aijaa.com/Ho57he)

Leku
22.01.2017, 21.51
Itseltä löytyy myös tälläinen itsetehty puukko. Ei mikään nätti mutta ihan toimiva värkki itsetehdyksi.
http://rs1377.pbsrc.com/albums/ah71/KanttiLada/IMG_20170120_131618_zpsbwedecs5.jpg?w=480&h=480&fit=clip

Vaikka nokkahuilu onkin jo lähes täydellinen laite, voi sitäkin näköjään parantaa terän lisäyksellä.

suoratankoinen
23.01.2017, 17.25
Juu, vanha kansa totesi, että 'jäniksennahkarukkasetkin kestävät - naulassa roikkuessaan.' :cool:
Oon kuule Veke etelän mies viiltänyt sinistä lenkkiä sillä veitsellä auki enemmän kun tulet ikinä viiltämään...

OKS
23.01.2017, 17.39
Oon kuule Veke etelän mies viiltänyt sinistä lenkkiä sillä veitsellä auki enemmän kun tulet ikinä viiltämään...

Oletko tehnyt näitä? Kohta olisivat ajankohtaisia. ;)

http://www.msn.com/fi-fi/ruoka-ja-juoma/ruokauutiset/todellinen-tosimiehen-runebergintorttu-korvaa-taikina-lenkkimakkaralla/ar-BBp6XCi?li=AAa20Qg&ocid=mailsignoutmd

suoratankoinen
23.01.2017, 18.09
Oletko tehnyt näitä? Kohta olisivat ajankohtaisia. ;)

http://www.msn.com/fi-fi/ruoka-ja-juoma/ruokauutiset/todellinen-tosimiehen-runebergintorttu-korvaa-taikina-lenkkimakkaralla/ar-BBp6XCi?li=AAa20Qg&ocid=mailsignoutmd
Tottakai, ei siihen ennen somea tarvittu millä puukolla vetää ns. 🐤

Lare
24.01.2017, 11.20
Duunissa tulee käytettyä Moraa, Leathermanin Wavea ja muita teriä, mutta tässä suosikkini: Hultaforssin villaveitsi

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170124/6021f8b48dd4c3e6362934a7219076c5.jpg

mutanaama
24.01.2017, 20.59
Tää hankki semmosen terotuskoneen (http://www.erikoistukku.fi/work-sharp-onion-ammattitason-teroitin-p-3908.html), kun jaksa enää liippaa käyttää. Ei siinä ole sitä fiilistä kuin kahdella kivellä ja lopuks nahalla viimeistelyllä, mutta jos ei oo viitsinyt juuri teroitella muutamaan vuoteen, niin ihan hyvä pelihän tuo on. Kymmenkunta puukkoa ja kokkiveitsiä tuli terotettua, aikaa tuhraantu tunnin verran. A1:stäkin tuli kerralla taas terävä.

Bensakeuhko
27.01.2017, 12.14
Vaikka nokkahuilu onkin jo lähes täydellinen laite, voi sitäkin näköjään parantaa terän lisäyksellä.
Onhan noissa vähän samaa näköä :)

Köfte
27.01.2017, 15.19
Onhan noissa vähän samaa näköä :)

Jos niissä on sama äänikin, terällä voi päättää kärsimyksensä:)
Olen joutunut kuulemaan harjoittelua kahdessa sukupolvessa.

Teemu H
28.01.2017, 10.33
Tälläviisiin puuseppämestari Paul Sellersin tavalla teroitan veitset nykyään. Minulla on setti timanttiviiloja ja pöydällä lauta, erittäin helppoa.

https://www.youtube.com/watch?v=bailuQUh2mY

Lare
28.01.2017, 17.23
Ukilta peritty linkkari

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170128/0d6a83c50a641364898f0a0ae2a36d8f.jpg

Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla

OKS
28.01.2017, 17.27
Tälläviisiin puuseppämestari Paul Sellersin tavalla teroitan veitset nykyään. Minulla on setti timanttiviiloja ja pöydällä lauta, erittäin helppoa.

Tuota täytyy kokeilla.

Köfte
28.01.2017, 21.20
Tuota täytyy kokeilla.

Näyttää sen arvoiselta keksinnöltä. Jossakin vuokramökissä olen aikuistenkin
oikeasti käyttänyt hätätilanteissa ruokalautasen kantaa ja jopa keittolevyä.

marco1
28.01.2017, 21.44

Kätevä vinkki mutta hepun ääni ja korostus kuulosti kovasti Charlie Higsonilta ja koko homma alkoi kuulostaa Country matters with Bob Fleming -sketsiltä. :)
Hiomapaperilla ja puukalikalla on tullut teroitettua mm. viikate mökillä.

mutanaama
28.01.2017, 22.08
800:lla vesihiomapaperilla on tullut useinkin terotettua

Smo
28.01.2017, 23.00
Mökillä onb tollasia pikkupuukkoja

https://scontent.fhel1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/14720462_10154554694275688_8573046370244139714_n.j pg?oh=f40782b78f5ebe12b2443b698a5675f2&oe=591D1DD3

Köfte
28.01.2017, 23.17
Savustaako meinasit? Nuotiollakin kävisi. Turhan aliarvostettu epeli, minä ainakin syön.

Smo
28.01.2017, 23.26
Savustin, kuva on jo jonkun kuukauden wanha

OKS
29.01.2017, 15.57
... olen ... käyttänyt... keittolevyä.

Äidilläni oli aikoinaan keittiökäytössä veitsi, jota hän ajoittain teroitti sähköhellan keittolevyn pinnalla. Homma käytti tosi näppärästi muun touhun ohessa ja terävää tuli.

Köfte
29.01.2017, 19.16
Kyllähän nuo hätätilanteessa parantavat tilannetta. Kalan filerointi tylsällä sahalaitaisella
leipäveitsellä oli varsin ankea kokemus. En halua kokea toiste.

Ohiampuja
06.02.2017, 20.41
Nyt RES on myymässä jäsenille uutta jäsenpuukkoa. Sen tekee kuulemma käsityönä Matti Koski Kauhavalta. Mutta tupet tekee Kari Rämäkkö ja terät tekee Laurin Metalli. Mutta kahvat tämä puukkoseppä tekee täysin itse.

Näin siis lukee uudessa Reserviläisessä.

Mutta minä näin ahdasmielisenä ihmisenä en tuosta tykkää. Kyllä puukon tekijä on se terän tekijä, siinä terässä on se puukon juttu. Kahvan voi vaikka vaihtaa jos se rikkoontuu, mutta terää ei vaihdeta. Sitten se on jo toinen puukko!

tommi2
06.02.2017, 22.21
joo, se on vähän kun fillarin runko. kaikki osat voi vaihtaa ja se on vielä "sama pyörä" mutta rungon mukana vaihtuu eri fillariksi. mä tunnen "harrastajia" jotka tekevät puukkoja valmisteristä ja kaikki kunnia heidän tekeleilleen, mutta itse en moiseen lähtisi.

stenu
07.02.2017, 16.20
Mä haluisin tommosen vaarinveitsen (http://www.gpknives.com/great-eastern-71-black-micarta-farm-and-field-tool-bullnose-work-knife.html). Kaupoissa, joista löysin sitä varastosta, on postikulut yhdelle veitselle suhteettoman arvokkaat. Kiinnostaisko kenties jotain toista tilata myös, jos jaetaan kulut?

http://product-images.highwire.com/11535726/ge32-3899.jpg

tommi2
08.02.2017, 15.44
nyt saa Lekasta Skramaa taas. tilasin heti.. jossei ole hyvä syytän tätä ketjua, mä meinaan odotan että se korvaa kaikki muut veitset ja työkalut, telkkarin, perheen, koiran...

perttime
08.02.2017, 21.47
Onko tämä jo tuttu?
http://www.cathillknives.com/
https://www.facebook.com/Cathill-Knives-155057871536024/?hc_ref=NEWSFEED
"Unikkeja keittiöveitsiä ja yksilöllisiä puukkoja kaikenlaisiin tarkoituksiin. "

Ei ihan halpoja, eikä tyyliltään varmaan kaikkien mieleen, mutta...

tommi2
11.02.2017, 11.43
Skrama tuli... kyllähän mä olen aina epäillyt että Mutiksen juttuihin voi luottaa, mutta osottautui ihan hehkutuksen arvoiseksi. tein takapihalla pikatestin verrokkeina Esee 6 ja Fiskarsin vesuri... Skrama toimi ihan kuten vesurikin (en tosin ole teroittanut vähään aikaan vesuria) puolikkaan ranteen paksuisen puun pilkkomisessa, pieksi Eseen aika vahvalla kaulalla, Skramalla vuoli ihan hyvin, paremmin kun kummallakaan verrokilla... sanoisin että korvaa nuo verrokkiveitset, siis kahden veitsen setin, liehuvin lipuin. kauhean näköinenhän se on, enkä varmaan vyöllä kantaisi, mutta en kanna puukkoja/veitsiä oikeastaan koskaan vyöllä. jos otan isomman veitsen messiin, se on repussa.
toki Eseen kaltaisille veitsille on paikkkansa. sillä tekee samat hommat, saa hakata vähän kauemmin, ja se on kompaktimpi mukana. esim. kertausharjoituksiin yms. toimintaan ottaisin varmaan Eseen.

Köfte
11.02.2017, 17.34
Skrama tuli... kyllähän mä olen aina epäillyt että Mutiksen juttuihin voi luottaa, mutta osottautui ihan hehkutuksen arvoiseksi. tein takapihalla pikatestin verrokkeina Esee 6 ja Fiskarsin vesuri... Skrama toimi ihan kuten vesurikin (en tosin ole teroittanut vähään aikaan vesuria) puolikkaan ranteen paksuisen puun pilkkomisessa, pieksi Eseen aika vahvalla kaulalla, Skramalla vuoli ihan hyvin, paremmin kun kummallakaan verrokilla... sanoisin että korvaa nuo verrokkiveitset, siis kahden veitsen setin, liehuvin lipuin. kauhean näköinenhän se on, enkä varmaan vyöllä kantaisi, mutta en kanna puukkoja/veitsiä oikeastaan koskaan vyöllä. jos otan isomman veitsen messiin, se on repussa.
toki Eseen kaltaisille veitsille on paikkkansa. sillä tekee samat hommat, saa hakata vähän kauemmin, ja se on kompaktimpi mukana. esim. kertausharjoituksiin yms. toimintaan ottaisin varmaan Eseen.

Tilasin sitten myös. Monikäyttöisyys kiehtoi ja rohkaisevat kokemukset:)

Americanflyer
11.02.2017, 20.29
Nyt RES on myymässä jäsenille uutta jäsenpuukkoa. Sen tekee kuulemma käsityönä Matti Koski Kauhavalta. Mutta tupet tekee Kari Rämäkkö ja terät tekee Laurin Metalli. Mutta kahvat tämä puukkoseppä tekee täysin itse.

Mutta minä näin ahdasmielisenä ihmisenä en tuosta tykkää. Kyllä puukon tekijä on se terän tekijä, siinä terässä on se puukon juttu. Kahvan voi vaikka vaihtaa jos se rikkoontuu, mutta terää ei vaihdeta. Sitten se on jo toinen puukko!
Aika pitkälti samaa mieltä, varsinkin noissa perusmalleissa. Koski kertoo tekevänsä 5000 puukkoa vuodessa, eli jos laskee tuosta niin noin 25 päivässä. Siinä ei paljoa aikaa/puukko kuluteta.
Mielestäni puukkoseppä tekee myös terän, jos ei niin on puukon kasaaja, ei seppä. Perusmallit tulee kopio sorvilla, eli on malli kahva, josta sorvi kopioi kahvan muodon. Siinä sitten tekijän osuudeksi jää liimata kahva terään noin niinkuin periaatteessa, kaikki muu telee valmiina. Toki Koskella on tuohipäitä ja muita erikoisia, joista jo jotain voi maksaa, mutta noista perusmalleista ei hirveästi viitsisi maksaa.
Mutta näkeehän sen hinnassakin. Omatehdyllä terällä tehdyt ja omilla tupilla olevat maksavatkin ihan erilailla.

tommi2
18.02.2017, 15.23

mitäs tykkäsit?

Köfte
18.02.2017, 19.43

Laitos saapui. Korkeilla ennakko-odotuksilla lähestyin joulukuusen rankaa pihamaalla...
Ei saatana! Eihän tällaista olekaan! Siirryin liiterin puolelle "esikäsittelemään"
Aivan loistava hankinta. Täytyypä tutustua lähemminkin ominaisuuksiin.

Vaappujen vuolentaa ja lennokkiverstasta en taida tämän varaan laskea,
mutta muuten odotuksiakin parempi keksintö.

P.S. oli vähän aikatauluvammainen viikko. Ei tullut täälläkään pahemmin notkuttua.

stenu
06.04.2017, 11.21
Mun "vaarinveitsi" (http://greateasterncutlery.net/blog/wp-content/uploads/2017/01/715117-Orange-Delrin.jpg) tuli perille viime viikolla. Laadukkaan tuntuinen ja istuu hyvin käteen. Eiköhän tästä ole reissukaveriksi aika moneksi vuodeksi.

https://c2.staticflickr.com/4/3938/33486605080_06dae66734_z.jpg

mgcc
06.04.2017, 12.36
Turhan aliarvostettu epeli, minä ainakin syön.

Joskus muinoin ravintolassa työskennellessä ahven oli erityisesti keskieurooppalaisten asiakkaisen suosikkikala. Saksaan ja Sveitsiin menisi ruodotonta ahvenfilettä rajattomasti, mutta kun Suomessa ollaan, niin vienti sössittiin lähettämällä huonosti fileerattuja ja osin ruodollisia eriä.

Yuggas
07.04.2017, 15.22
Veitsien ja puukkojen harrastamista vältellyt kaikin keinoin, siihen jos sortuu niin huonosti käy... Marttiinit, Rosellit, Victorinoxit ja Leathermanit löytyy kyllä ja n. 25v käytössä olleeseen Eräpuukkoon on kyllä jo jonkinlainen tunneside.
Teräaseissa on kiinnostavaa se kuinka erilaisia ne ovat jo heti naapurimaissa. Varsinkin nuo taittoveitset ovat minulle omituinen laji mutta ehkäpä niiden kanssa pärjää vähän helläkätisempi käyttäjä. Joku Opinel taisi kestää yhden iltapäivän veistelyä.

Kovasti houkuttaisi hankkia noita F-S, A-F ja vastaavia "työkaluveitsiä" keräilymielessä mutta eiköhän ne jää kauppaan.

Niinpä... Pikkupojasta lähtien olen puukkoa käyttänyt ja jotenkin se on esineenä ollut aina hyvin kiinnostava. Veitsistä tai kääntöveitsistä en juuri perusta, lukuun ottamatta keittiöveitsiä ja tarviihan niitä nyt lihankäsittelyssäkin, mutta noin keräilymielessä. Pari vuotta sitten bongasin vahingossa huuto.netistä Fiskarsin Orijärveläisen. Mulla oli semmonen käyttöpuukkona kolmisenkymmentä vuotta sitten ja tykkäsin kovasti. No, pitihän se Orijärveläinen huutaa ja jäin koukkuun saman tien. Nyt puukkoja on kirjahyllyllinen ja muutama kenkälaatikollinen päälle. Mut onhan se hyvä, että ihmisellä on harrastus...

Puukko on esineenä hyvin yksinkertainen, mutta tämä yksinkertainen esine voi olla joko hyvin kaunis tai äärettömän ruma, useimmat siltä väliltä. Sehän on sitten katsojan silmässä millaisesta puukosta tykkää.

Mä sain Gerberin joltain ulkomaalaiselta bisnesmieheltä kun otin sen talteen hki-vantaan turvatarkastuksessa työskennellessäni vuonna 2000. On edelleen käytössä ja yllättävän hyvässä kunnossa. Lisäksi tuohikahvainen Marttiini vuodelta 1994, Marttiinin kumikahvainen "sissipuukko" ja joku nimetön vesurin kokoinen viidakkoveitsi on suht säännöllisessä käytössä.

Tällaista ei ole ikinä tullut vastaan eikä kuukkelikaan osannut auttaa. Viitsisitkö postata kuvan, kiinnostaisi todella kovasti.

Kyllä noi sepän tekemät on aina ihan eri luokkaa kun kauppavalikoimiin vertaa. Sama mulla, en oikein raski käyttää kaikkia, varsinkaan sepän tekemiä, vaikka käyttöönhän ne on tehty ja tarkoitettu.
Erämeissuilta on kanssa tarttunut tuon alimman (N) tekijän puukko matkaan. En nyt kirveelläkään saa mieleen sepän nimeä, pohjois suomesta kumminkin vanha mies oli.

Rolf Metsävainion teräleima tuo (N).

OKS
07.04.2017, 18.53
... tuohikahvainen Marttiini vuodelta 1994 ...

Tällaista ei ole ikinä tullut vastaan eikä kuukkelikaan osannut auttaa. Viitsisitkö postata kuvan, kiinnostaisi todella kovasti.

Jos ei selviä, niin voin kysyä työkaverilta, joka on ollut Marttiinilla töissä.

tommi2
21.04.2017, 18.53
sain myöhäisenä 50v lahjana Esee Junglaksen, veitsen jota olen himoinnut vuosikausia. kävin tossa tontin perällä katkomassa puuta ja eihän se pärjännyt lekan Skramalle.. no voi hitto..

Köfte
21.04.2017, 19.13
Jos ei selviä, niin voin kysyä työkaverilta, joka on ollut Marttiinilla töissä.

Alkujaan tämän lähetti OJ http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=2626996#post2626996) ... tuohikahvainen Marttiini vuodelta 1994 ...

Alkujaan tämän lähetti Yuggas http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=2626996#post2626996)

Tulikohan tästä tolkkua, noin mielenkiinnon vuoksi?

sähköläski
21.04.2017, 19.20
Tämäkin löytyi, oltuaan hukassa jokusen kuukauden. Olin sijoittanut sen auton takakonttiin.

https://lh3.googleusercontent.com/rO3mJuXeSSED6SBKKUTL7DD3IUQm9e0A0ayYHCsqMJmj5xrWnP ceu9mLbIHBZ0g4symjVDSBV2d5Kg=w480

Terässä luke A.G. Russell. Parasta on se, että löysin tämän Amerikasta jalkakäytävältä.

Tyhmänä katkaisin kärjen yrittäessäni vääntää jotain..:mad:

OKS
21.04.2017, 19.21
^^ Kysyin tuosta tuohikahvapuukosta Marttiinilla suunnittelijana olleelta työkaverilta, mutta hänen mukaan sellaista ei ole tehty.

Köfte
21.04.2017, 20.26
Aha, lienee sitten innovoitu versio, tai fake? Tiedä häntä sitten...
Btw; Kalasääski vai Kalasääksi? Väliinputoaja kysyy vanhemmalta:)

mgcc
21.04.2017, 21.30

Kalasääski eli sääksi

OKS
21.04.2017, 21.35

Lontoonkielinen blogi suomalaisista tuohikahvaisista puukoista.
https://nordiskaknivar.wordpress.com/tag/veikko-hakkarainen/

Sääksi taitaa olla virallinen nimi.
http://www.luontoportti.com/suomi/fi/linnut/saaksi

Köfte
21.04.2017, 21.41
^^ Meille 70-luvun kansakoulussa opetettiin kalasääksi; sääski on itikka.
E-Pohjanmaalla itikka on lehmä:)

JackOja
21.04.2017, 21.45
^^ Meille 70-luvun kansakoulussa opetettiin kalasääksi.
:)

Väärin siis opetettu.

Köfte
21.04.2017, 21.47
[QUOTE=OKS;2659491]Lontoonkielinen blogi suomalaisista tuohikahvaisista puukoista.
https://nordiskaknivar.wordpress.com/tag/veikko-hakkarainen/

Oho! puukkopornoa:) käsityö on kaunista.

Yuggas
22.04.2017, 10.48
^^ Kysyin tuosta tuohikahvapuukosta Marttiinilla suunnittelijana olleelta työkaverilta, mutta hänen mukaan sellaista ei ole tehty.

Tällaista ounastelinkin. Toivottavasti OJ vielä joskus vilkuilee tätäkin ketjua ja postaisi kuvan puukosta. Vaikkei mitä todennäköisimmin Marttiini olekaan, niin kiinnostaa silti nähdä millainen tuohikahvapuukko hänellä on.

Köfte
22.04.2017, 23.31
Väärin siis opetettu.

Haa! Tarkistin asian; "Eläinten Maailma" Otava 1931 osa 2 Imettäväiset & linnut.
"Kalasääksi, heimonsa ainoa":rolleyes:

Köfte
23.04.2017, 17.44
Norjan kromista huolimatta J. Marttiinin tekele oli hyvinkin terävä.
Omaa tyhmyyttä käyttää saippuavillaa puhdistukseen. Toimi kylläkin
halutulla tavalla lukuunottamatta viiltoa sormessa. Tupessa lukee KSääAs:cool:

tommi2
29.04.2017, 17.08
laitetaan nyt Eseestä kuva, kun tuli ulkolaisia frendejä järkytettyä kuvalla siitä ja lumentulosta

http://pic.useful.fi/991-al59qx.jpg

kauris
26.06.2017, 11.32
Antakee vinkkiä tai suosituksia siitä, minkä puukon ostaisin lahjaksi 11 vuotta täyttävälle pojalleni. Ei mikään kiire mutta huomisaamuna täytyisi lahja ojentaa.

Ostopaikkana mielellään Espoo tai läntinen Helsinki tai Vantaa. Esim varuste.net, varusteleka, K-Rauta, Sellon Partioaitta.

Ohiampuja
26.06.2017, 11.50
Itse olen ostellut lahjoiksi Leathermaneja, niistä on kovasti tykätty. :)

Mutta perinteisenä kunnon puukkona esittäisin Rosellia. Niitä UHC malleja.

Köfte
26.06.2017, 11.50
Riippuu aikaisemmasta käsittelystä, mutta Martiinin patiomalliin taipuisin itse.
Partioaittaan suuntaisin. Lekassakin varmaan on jotakin.
https://scandinavianoutdoor.fi/media/dynamic/productimages/sizes/full/52cbf31f-3eeb-454e-8538-136c20dec560.jpeg

kauris
26.06.2017, 11.54
Juu tuon löysin itse myös ja sitten olisi kanssa tällainen. Olisiko pätevä myöskin?
https://varuste.net/Marttiini+Pikku+Condor?_tu=44260

https://varuste.net/tiedostot/1/kuvat/tuote2/500/12697692.jpg

edit: Leatherman-tyylinen voisi tosiaan kyllä olla hyvä vaihtoehto.

tommi2
26.06.2017, 11.55
joku Sveitsin linkkari vois olla kans kova sana juniorille? meillä ainakin niistä tykättiin

Köfte
26.06.2017, 11.58
Juu tuon löysin itse myös ja sitten olisi kanssa tällainen. Olisiko pätevä myöskin?
https://varuste.net/Marttiini+Pikku+Condor?_tu=44260

Tuosta ei ole kokemusta; siskon pojalle hankittiin tuon pikkuveli
https://www.marttiini.fi/epages/MarttiiniShop.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/MarttiiniShop/Products/186010

(https://www.marttiini.fi/epages/MarttiiniShop.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/MarttiiniShop/Products/186010)

Juha Jokila
26.06.2017, 12.03
Martinit on perinteisesti olleet huonoja vuolemaan, tylsyy nopeasti ja vaikeita teroittaa. Turistirihkamaa. Tuollainen kumikahava pyörähtää ympäri aika pienellä väännöllä.

Mitä sillä puukolla on tarkoitus muuta tehdä kuin viedä kouluun takavarikoitavaksi tai veistellä keittiön pöydän reunaa?

bici74
26.06.2017, 12.09
Leatherman tai Victorinox. Itse sain sveitsiläisen joskus 10-vuotiaana, se kävi kanssani intin ja aina silloin tällöin edelleen kaivetaan laatikosta johonkin pikkujuttuun.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Juha Jokila
26.06.2017, 12.21
Leatherman tai Victorinox.
Näitä mäkin suosittelen. Tai jos oikeasti on tarkoitus vuolla puuta, niin joku hiiliteräspuukko, kuten edellä mainittu Roselli Nikkari UHC.

tommi2
26.06.2017, 12.23
^ sama juttu, taisin vaan olla 12 tai jotain. lisäksi noissa kummassakin on se hyvä puoli, että vauhkot ihmisetkään eivät (yleensä) soita poliisia paikalle, jos tuollaisen kaivan esiin. vedin yhdessä muutossa Spyderco Delican ja "raavas mies" kiipesi suunilleen seinille huutaen "etkö sä matkusta ikinä lentokoneella?", niinku mulla muutossa olisi muutenkaan matkustuskamat päällä... outo, vaan ei harvinainen, reaktio.

cuppis
26.06.2017, 12.35
Tästä kaikille nostalgiannälkäisille http://www.kareliashop.fi/original-ukin-perhospuukko-punainen-p-167.html. Yllättävän hyvä tuote verrattuna niihin kopiohin joihin jouduin itse lapsena tyytymään.
http://www.kareliashop.fi/images/butterfly%20red.jpg

marco1
26.06.2017, 13.35
Onneksi Marttiinillakin on nyt ihan asiallisen oloisia hiiliteräspuukkoja valikoimassaan. Perus-Ilves on ihan mukavasti käteensopiva mutta teroitus on työlästä ja useimmista tuntuu terän suun hela irtoavan. Toisaalta ei ruostu kovin helposti huolimattomalla käyttäjällä.

bici74
26.06.2017, 13.44
Näitä mäkin suosittelen. Tai jos oikeasti on tarkoitus vuolla puuta, niin joku hiiliteräspuukko, kuten edellä mainittu Roselli Nikkari UHC.
Jep, eihän noista multitooleista oikean puukon korvaajaksi ole. Eikä puukolla ole yhtä kätevää esim viinipullosta korkkia kaivaa kuin Victorinoxin korkkiruuvilla. Kaljapullot nyt ei yleensä jääneet korkkaamatta vaikkei työkaluja ollutkaan matkassa [emoji1]

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

kauris
26.06.2017, 14.14
Kiitos erilaisista mielipiteistä. Kunnon multitool menee toisaalta vähän hinnakkaaksi ja jos käytöksi ajattelee pieniä puiden vuoluhommia nuotiolla isän kanssa, niin ehkä sellainen pieneen käteen sopiva puukko on kuitenkin parempi. Ehdotettu Roselli Nikkari on sadan euron hinnallaan myös melko arvokas vaikka varmasti hyvä onkin.
Lähden kohta kauppaan (varmaan siihen vierekkäin majailevaan varuste.net ja varusteleka suuntaan) ja päätynen n. 30 euron hintaiseen puukkoon. Tai sitten jos siltä kaupassa vaikuttaa ja tuntuu, tuollaisen Rosellin puukon sillä noin 90 eurolla.
https://varuste.net/Roselli+Nikkarinpuukko++UHC?_tu=16994

Voi olla, että joutuu lainaamaan tuota itsekin, kun lähden seuraavan kerran enemmän ns. isäporukalla yöksi nuotiolle (siis olutta juomaan).
Hyvä kaveri Skramalle.

tommi2
26.06.2017, 14.21
noita Sveitsin linkkareita saa alle 20€. onhan niitä kalliitakin sitten tietysti.

Juha Jokila
26.06.2017, 14.52
Roselli sillä perusterälläkin on ihan hyvä puukko ja selvästi halvempi. Itellä ollu Rosellin Erä puukosta se halvempi versio käytössä 25 vuotta. Tuppi vaan ei ole kestänyt. Tosin siihen aikaan ei UHC:tä vielä ollutkaan ja mistään ei voi tietää onko perusterä edelleen samaa ainetta. Halvat ruostumattomat terät kiertäisin kuitenkin kaukaa vuoluhommissa.

kauris
26.06.2017, 16.31
Roselli nikkari perinteisellä hiiliteräksisellä kahvalla hankittu. Saajan etunimi terään käsin kaiverrettuna.65 euroa maksoi ja kaiverruksen sai varuste.netistä heti.

tommi2
26.06.2017, 16.42
mahtaa olla mukava kahva käteen :P .. sori, oli pakko. oikeasti hyvä hankinta jos idis on nimenomaan vuolla.

Köfte
26.06.2017, 18.01
Roselli nikkari perinteisellä hiiliteräksisellä kahvalla hankittu. Saajan etunimi terään käsin kaiverrettuna.65 euroa maksoi ja kaiverruksen sai varuste.netistä heti.

Varmasti kelpo valinta. Alkup. kyselystä ei tosin käynyt ilmi käyttötarve:)

Tuo "ukin perhonen", alunperin Hackmanin tekeleessä oli terä samaa tavaraa
kuin Wirkkalan puukossa. Järjettömän kova ja samalla hauras, jos en väärin muista
oli myös hyvinkin tympeä teroitettava.

samooja
26.06.2017, 18.42
Victorinox Original Spirit kulkee joka päivä mukana. Muiden valmistajien monitoimi-työkaluveitset eivät oikein toimi käytännössä riittävän hyvin mun hommissa.

Jos on aikaa ja kiinnostusta, niin kannattaa tutkia asiaa tarkemmin. Victorinoxin kaikkia malleja ei saa Suomesta, alux-malleissa monta kiinnostavaa.

kauris
26.06.2017, 18.59
mahtaa olla mukava kahva käteen :P .. sori, oli pakko. oikeasti hyvä hankinta jos idis on nimenomaan vuolla.

Heh, hetken kesti tajuta. Vaikka vois sellainen hiiliteräsinen kahvakin olla ok jos muotoilu ei olisi sama kuin terässä :)

marco1
26.06.2017, 21.24
Tuo "ukin perhonen", alunperin Hackmanin tekeleessä oli terä samaa tavaraa
kuin Wirkkalan puukossa. Järjettömän kova ja samalla hauras, jos en väärin muista
oli myös hyvinkin tympeä teroitettava.

Joo, tätä terän laatua muistelinkin päivällä tuota juttua lukiessa, toinen juttu on se että kun terä kuluu teroittaessa niin tuo laitos ei pysy kunnolla kiinni. Johtuu osin myös siitä kun ne kumityynyt siellä kahvan koloissa kovettuvat mutta yhtäkaikki taskussa aukeava teräase on kiva juttu.

Smo
26.06.2017, 22.56
Tästä kaikille nostalgiannälkäisille http://www.kareliashop.fi/original-ukin-perhospuukko-punainen-p-167.html. Yllättävän hyvä tuote verrattuna niihin kopiohin joihin jouduin itse lapsena tyytymään.
http://www.kareliashop.fi/images/butterfly%20red.jpg

Jotain kelloja päässä kilistelee tuo kuva

LJL
26.06.2017, 23.36
Jotain kelloja päässä kilistelee tuo kuva

Karmiva smustalaisten harjoittama ryöstö Kivenlahdessa: hojjj, haluuksie ukin perhospuukkoo kylkee

mgcc
27.06.2017, 08.42
Katselin noita Rosellin puukoja. https://www.lamnia.com/fi/sc/5/puukot-ja-kaantoveitset/puukot-ja-veitset?sgid=5&mid=6

Damaskus-teräinen on kohtuullisen arvokas.

Mutta oli mulla asiaakin. Tuo on käsittääkseni aika hyvä: https://www.lamnia.com/fi/p/13349/tyokalut/roselli-retkipiilun-tera

Kun itse tekee varren, niin pääsee tuntipalkalle.

Muuten olen sitä mieltä, että vaarin tekemät kahdet tuppivehkeet Syväriltä katosivat aivan liian helposti kun mutsi kuoli ja roistomainen avomies riehui asunnossa ennen poistamista.

sähköläski
27.06.2017, 14.02
Hackman toimii..

https://lh3.googleusercontent.com/EPE6LsJQJEBFCrP4vEa4pLFcBXk4miBQsCLg103b3vLIJBO-GIfrt5o2uHrKxR5aRQwvC_fZBKbaJA=w480

JackOja
27.06.2017, 14.08
^^ tuolla Lamnian verkkokaupassa törmäsin sellaiseen, että teollisia Tomahawkejakin myydään (https://www.lamnia.com/fi/sc/160/tyokalut/tomahawkit). Mitä noilla tehdään? Pilkotaan puita makkaranuotioon?

Ja tuossakin maininta "taktiseen käyttöön", kertokaa joku mitä se "taktinen käyttö" on. Veitsien yhteydessäkin käytetty. Ensimmäisenä mieleen tulee jonkinlainen militantti aggressio, Israelin erikoisjoukkojen toiminta tjsp.

arctic biker
27.06.2017, 14.37
Mun vanhalle puukkokokoelmalle joku muukin löysi käyttöä, yks muutto ketuilleen, siitä sen enempää. Kuhmolaisen sepän takoma, käteen käyvä on. On vaan minusta turhan kovaksi karkaistu joten tavan viikateliipalla ei tuohon terää saa. Mikä avuksi?

Köfte
27.06.2017, 14.40
Hackman toimii..

Toinen "vanhus", eli tuosta käsikäyttöinen 70-luvun versio
https://kauppa.kuusamonuistin.fi/sites/default/files/styles/pr_small/public/010140-%2C6417635049832%2C-Linkkupuukko.jpg?itok=ZneUOIvZ

Juha Jokila
27.06.2017, 15.11
On vaan minusta turhan kovaksi karkaistu joten tavan viikateliipalla ei tuohon terää saa. Mikä avuksi?
Timanttiviila tarvitaan näille ylikoville terille. Pari eri karkeutta, jolla ekalla muotoillaan ja poistetaan kolot ja hienomalla silitetään edellisen jättämä karkeus pois.

arctic biker
27.06.2017, 15.48
Spassiiba Juha ja jos ehdotat jotain järkihintaista vissiin lattaviilaa niin suorastaan kiittäisin.

Juha Jokila
27.06.2017, 16.05
Spassiiba Juha ja jos ehdotat jotain järkihintaista vissiin lattaviilaa niin suorastaan kiittäisin.
Mulla on vaan joku halpiskaupan timanttiviila ja sekin on toiminut. Lapstone pärjäsi kauan sitten jonkun lehden vertailuissa. Lamnian verkkokaupassa näyttäisi Lapstonen näköisten viilojen nimi vaihtuneen Dianovaksi: https://www.lamnia.com/fi/p/12158/tyokalut/dianova-classic-pitka-350-600-mesh
Jos viilaat paljon, niin ehkä tuon muovikahvainen versio sitten.

Yleensä käytän kiviliippaa, niin ei ole kertynyt paljoa kokemusta timanttiviiloista, mutta nyt on muutama pahuksen kovateräinen linkkuveitsi tarvinnut timanttia ja on se nopee vaikka kirveenkin terottamisessa.

arctic biker
27.06.2017, 16.15
Kirves ja vesuri hoituu lempeällä otteella kulmahiomakoneella. Tuo Dianova on netistä tuttu mutten ole ikuna saanu hankittua. Ja sekin että kun teroittaa niin osaamista vaatii.

Juha Jokila
27.06.2017, 16.31
Kirves ja vesuri hoituu lempeällä otteella kulmahiomakoneella. Tuo Dianova on netistä tuttu mutten ole ikuna saanu hankittua. Ja sekin että kun teroittaa niin osaamista vaatii.
Taitaa mennä terän reuna kuumaksi rälläkällä, mutta jos työt noinkin sujuu niin sitten sujuu. Tällaisella harrastajan kirveellä voi ajaa ihokrvoja, niin saa aikaiseksi vähän huonommallakin voimalla.

arctic biker
27.06.2017, 16.37
Eläpä Juha, mullon parranajoon eri vehkeet, se lempeä ote siis! Tilasin tuon timangiviilan 31€ ja postissa saan. Lamnia lupas toimittaa. Kiitti vinkistä.
Ja toki kirveellä täälläperin pilkotaan halkoja tai klapeja kuin vaan. Parranajo eri terillä. Pari hymiöitä.

tommi2
27.06.2017, 16.49
^^ tuolla Lamnian verkkokaupassa törmäsin sellaiseen, että teollisia Tomahawkejakin myydään (https://www.lamnia.com/fi/sc/160/tyokalut/tomahawkit). Mitä noilla tehdään? Pilkotaan puita makkaranuotioon?

Ja tuossakin maininta "taktiseen käyttöön", kertokaa joku mitä se "taktinen käyttö" on. Veitsien yhteydessäkin käytetty. Ensimmäisenä mieleen tulee jonkinlainen militantti aggressio, Israelin erikoisjoukkojen toiminta tjsp.

no minäpä kerron mitä luulen sen olevan joidenkin artikkelien perusteella (mulle tuli 2 vuotta "Tactical Knives"): tollanen kirves korvaa sorkkaraudan ja sellasen murtajapatukan ovien murtamisessa. noissahan joissain suoraan sorkkarauta integroitu mukaan. kaipa sillä saa vihulaista lyödän kalloonkin, mutta ovien hajottamisesta ko. lehden testeissä puhuttiin lähes aina.

mgcc
27.06.2017, 18.42
Suomessa ei ole eikä tule koskaan olemaan pulaa hiomakivistä: https://seura.fi/asiat/tutkitut/mihin-skpn-valtava-omaisuus-katosi/

"Neuvostoliitosta lähdettiin tuomaan katamaraaneja, sinkkiämpäreitä ja hiomakiviä. Rahaa sijoitettiin myös ravihevosiin, jotka hitautensa vuoksi söivät enemmän kuin toivat, ja neuvostokondomeihin, joiden luotettavuus oli samaa luokkaa kuin emomaan poliittinen järjestelmä."

Hiomakiviä on jossain olemassa n. 100 vuoden tarve, koska kysymys ei ole merkittävästi kuluvasta tuotteesta. Tuossa taisi olla peräti niin, että hiomakivet olivat kiinalaisia, mutta neuvostovälittäjien (joku Gosplan tms.) toimittamia.

samooja
27.06.2017, 19.29

Miten sitä veistä pidetään kiinni, ettei se pyörähdä tai lipsahda ja saat puolustettua itseäsi. Oikea ote ja käsittely, puristus jne. Löytyy varmasti netistä vaikka kuinka paljon kaikenmaailman höpöhöpövideoita.

usko juntunen
27.06.2017, 20.09
Aika tarkkana saa olla kulmahiomakoneen kanssa, jotta lopputulos on oikeesti hyvä. Puukot, kirveet yms. käsityökalut ovat pääosin hiiliterästä.
Hiiliteräksen päästölämpötila on varsin alhainen. Suomeksi sanottuna terä alkaa menettää kovuuttaan jo alle 300 asteessa. Siinä vaihessa päästövärin muutosta tuskin vielä huomaa.
http://wikikko.info/wiki/Karkaiseminen#P.C3.A4.C3.A4st.C3.A4minen_eli_p.C3. A4.C3.A4st.C3.B6hehkutus

Kaikista pahimpia käsityökalujen pilaajia ovat juuri nämä autotallien nurkissa pyörivät smirkelit ja rälläkät, joiden laikat eivät ole koskaan nähneet oikaisurullaa.
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Hiomatarvikkeet/Hiomakiven+oikaisijat/1117

Puhumattakaan timantista. https://www.erikoistuonti.fi/12
Tukossa oleva hiomakivi polttaa takuulla terän kuin terän, vaikka ois kuin kevveät pirrakintaat:) Tämä ei ole moite, vaan neuvo.
Loppukevennys:
https://www.youtube.com/watch?v=WUK2OlWhLtI

Pekka L
27.06.2017, 21.12
^Oliko tuo kevennys se kun kiersi tahkoa väärään suuntaan?
Vaan eiköhän tässäkin se vanha konsti ole parempi kuin pussillinen uusia. Isä, nyt 82, tietää yhtä ja toista, sanoi ainakin että vuolupuukon terän pitää olla kovera jotta syö hyvin. Ja tahkolla siitä tulee kovera. Eikä kuumene.

Ohiampuja
27.06.2017, 21.46
Vielä muutama vuosi sitten Rosellin sivuilla aika moni puukonterä näytti tältä kuin tämä pikkuleuku. Eli ruoto oli hitsattu MIG:llä terään kiinni. Mikä siis minusta on huono juttu. Ja siksi olen hankkinut kaikki Rosellini UHC terällä.
https://www.roselli.fi/epages/roselli.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014063003/Products/R151Te

Mutta nythän esim tavallisen Nikkarinpuukon terä näyttää oikein hyvältä. Eli voisin vaikka itsekin tuollaisen hankkia, ellei jo olisi hyllyssä UHC Nikkaria.
https://www.roselli.fi/epages/roselli.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014063003/Products/R110B

Ps. Pitää kyllä todeta että olen oikein tyytyväinen tuohon UHC Nikkariin. Puukon koko on ihan täydellinen ja muotoilu muutenkin sopivan perinteinen. Voisin melkein vaikka luopua muista puukoistani. :)

koponen
27.06.2017, 21.53
no minäpä kerron mitä luulen sen olevan joidenkin artikkelien perusteella (mulle tuli 2 vuotta "Tactical Knives"): tollanen kirves korvaa sorkkaraudan ja sellasen murtajapatukan ovien murtamisessa. noissahan joissain suoraan sorkkarauta integroitu mukaan. kaipa sillä saa vihulaista lyödän kalloonkin, mutta ovien hajottamisesta ko. lehden testeissä puhuttiin lähes aina.
Nuo pienet "taktiset kirveet" ovat perin surkea esitys oikeiden avaustyökalujen rinnalla. Poikaporukassa kun ollaan kaikenlaista kokeiltu. Hirrrmu taktisia toki. Itselleni aika toimiva on urakkakokoluokan sorkkarauta. Massa riittää lyömään kärjen tarpeeksi syvälle kaikkeen paitsi betoniin, ja vipua riittää kun tukipiste on saatu.

Kivoja harrastettaviahan nuo taktiset terät taitavat olla. Nurkkiin on kertynyt monitoimihärväkkeitä, kevyitä taittoveitsiä ym. Yleensä silti mukaan lähtee Kullervo tai sottaisempiin hommiin lyhyempi Peltosen sissipuukko.

Ohiampuja
28.06.2017, 06.14
kertokaa joku mitä se "taktinen käyttö" on.
Tactical taikasanalla myydään jopa kalsareita. Kertokaa minulle mitä niillä tehdään. :)
http://www.atlantictactical.com/category/5-11-underwear

JackOja
28.06.2017, 07.30
^Oliko tuo kevennys se kun kiersi tahkoa väärään suuntaan?...

Väärään suuntaan? Vastakarvaanhan nimenomaan pitää pyörittää.

Onko tämä nyt niitä hilla/lakka-, vihta/vasta-, suolainen/suolaton- yms. -juttuja, maakuntien välisiä eroja?

arctic biker
28.06.2017, 08.15
Aika tarkkana saa olla kulmahiomakoneen kanssa, jotta lopputulos on oikeesti hyvä. Puukot, kirveet yms. käsityökalut ovat pääosin hiiliterästä.
Hiiliteräksen päästölämpötila on varsin alhainen. Suomeksi sanottuna terä alkaa menettää kovuuttaan jo alle 300 asteessa. Siinä vaihessa päästövärin muutosta tuskin vielä huomaa.
http://wikikko.info/wiki/Karkaiseminen#P.C3.A4.C3.A4st.C3.A4minen_eli_p.C3. A4.C3.A4st.C3.B6hehkutus

Kaikista pahimpia käsityökalujen pilaajia ovat juuri nämä autotallien nurkissa pyörivät smirkelit ja rälläkät, joiden laikat eivät ole koskaan nähneet oikaisurullaa.
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Hiomatarvikkeet/Hiomakiven+oikaisijat/1117

Puhumattakaan timantista. https://www.erikoistuonti.fi/12
Tukossa oleva hiomakivi polttaa takuulla terän kuin terän, vaikka ois kuin kevveät pirrakintaat:) Tämä ei ole moite, vaan neuvo.
Loppukevennys:
https://www.youtube.com/watch?v=WUK2OlWhLtI

Hyvä ja aiheellinen kommentti Uskolta ,kiitoksia.
Olen kyllä tiennyt jotta kulmurin lamellilaikalla saa terän poltettua pilalle mutta että se on noin tarkkaa niin sitä en . Olihan meillä vesitahko vaan isävainaa sen talveksi ulos unohti ja halkesi kivi. Smirgeliä mulla ei onneksi olekkaan...

Moska
28.06.2017, 09.25
Väärään suuntaan? Vastakarvaanhan nimenomaan pitää pyörittää.

Onko tämä nyt niitä hilla/lakka-, vihta/vasta-, suolainen/suolaton- yms. -juttuja, maakuntien välisiä eroja?Ei ole, myötäkarvaan tulee hillitön purse. Joitain teriä joutuu teroittamaan myötäseen teräkulman takia ja niitä joutuu hiomaan paljon kevyemmin ja viimeistely vie enemmän aikaa.
Ihtellä https://www.tormek.com/ pikku tahko, jonka hommasin sorvaustalttojen teroituksen, mutta tuolla teroittaa puukotkin. Kovatkin menee hyvin.

Köfte
28.06.2017, 10.16
Asiasta kukkaruukkuun; miten ruohonleikkurin terä? Yleensä olen viilaillut,
mutta rouva aikaansai kivikontaktin...

veke
28.06.2017, 11.10

Ihan kuin puukonkin terä rälläkällä; terä höylä-/ruuvipenkkiin kiinni ja vähän, vähän kerrallaan, märällä rätillä jäähdyttäen välillä. Pikkuehostuksissa raspiroope kätevä. Tosin tuo ruohonleikkurin terällä ei taida niin väliä olla, kun varsin pehmeä on jo luonnostaan-

marco1
28.06.2017, 14.05
Ruohonleikkurin terän ei tartte olla ihan Gilletten terävyydellä varustettu... perusterän ollessa kyseessä terä irti ja tarvittaessa voi isoimpia kolhuja mätkiä lekalla pienemmiksi. Sitten rälläkällä / viilalla loput. Ja ahkerilla leikkaajilla on tietenki varaterä valmiiksi teroitettuna ettei leikkaaja pääse viettämään turhia taukoja.

arctic biker
28.06.2017, 15.13
Rälläkällä lempeästi, enkä yleensä irrota. Minusta nuo terät ei oikeesti leikkaa vaan murskaa.

arctic biker
28.06.2017, 15.19
Mutta nyt kysymys, @Usko Juntunen &kumppanit. Mulla on yksi -80 luvun alussa ostama Marttiinin pikkuvesuri jonka terän pahoin pelkään polttaneeni. Oisko mitään keinoa tuota saada elävien terien kirjoihin?

tommi2
28.06.2017, 15.59
^ käsittääkseni vaatisi uuden karkaisun ja päästön? olen itse kokeillut omatekemän puukon kanssa hiiligrillillä moista ja eihkän siitä mitään tullut... mutta ehkä olet kätevämpi kuin minä.

Köfte
28.06.2017, 17.11
Ruohonleikkurin terän ei tartte olla ihan Gilletten terävyydellä varustettu... perusterän ollessa kyseessä terä irti ja tarvittaessa voi isoimpia kolhuja mätkiä lekalla pienemmiksi. Sitten rälläkällä / viilalla loput. Ja ahkerilla leikkaajilla on tietenki varaterä valmiiksi teroitettuna ettei leikkaaja pääse viettämään turhia taukoja.

Juu, ei tuolla partaa ajeta. Leka on turhan järeä, tuo kun on allesilppuava "bioterä". Vähintäänkin mielenkiiintoisen
muotoinen keksintö. Vasaraa, viilaa ja Dremeliä ajattelin käytellä tuossa illemmalla. Jos tasapainoa ei enään löydy,
pitää hankkia uusi. Sikäli kun vanhukseen löytyy kohtuudella. Rouva oli aivan itse siirtänyt kiven kukkapenkkiä
perkatessaan.

veke
28.06.2017, 17.17
Juu, ei tuolla partaa ajeta. Leka on turhan järeä, tuo kun on allesilppuava "bioterä". Vähintäänkin mielenkiiintoisen
muotoinen keksintö. Vasaraa, viilaa ja Dremeliä ajattelin käytellä tuossa illemmalla. Jos tasapainoa ei enään löydy,
pitää hankkia uusi. Sikäli kun vanhukseen löytyy kohtuudella. Rouva oli aivan itse siirtänyt kiven kukkapenkkiä
perkatessaan.

Mulla lienee samanmoinen, eli sellainen mutkille väännetty terä, jossa terän päissä olevat teräosat ovat alemmalla tasolla ja leikkaavat nurmen poikki, sitten keskemmälle terä taivutettu ylemmäs ja sen ylemmän tason pitäisi silputa katkottu nurmi helposti hajoavaksi.

Rälläkkää ja raspiroopea tuon terottamiseen olen käyttänyt.