PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vanhusten aikaraudat - puhelin ei ole kello

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9]

bici74
22.06.2022, 13.35
Eipä niitä muovi moonwatcheja näytä olevan saatavilla vaikka piti olla ihan massatuote.

Meillä "saatavilla" parissa Swatch-kaupassa, en ole käynyt katsomassa onko niitä oikeasti siellä vai meneekö ei-oon puolelle.

Nickname
22.06.2022, 18.58
Etsin vanhaa kelloani tuloksetta kun olisi reissu edessä ja en haluaisi kantaa puhelinta taskussa kokoajan, muilla asioilla sitten ollessa huomasin että "ai tässäkin kaupassa myydään kelloja" nappasin siitä hyllystä yhden ja tadaa, aito Clas Ohlson Ab ovh.24,95 sis. ALV:n, ranneke melkein aitoa nahkaa. ;) :cool:
Meikäläisen käsi kuvassa ei tee oikeutta tälle komistukselle. (valokuvatopicista voi käydä zoomailemassa mille se oikeasti näyttää.)

https://i.ibb.co/f8YTDsP/IMG-2631.jpg (https://ibb.co/yhnx4rb)

Sambolo
23.06.2022, 01.58
^Hieno panerai :)

TERU
23.06.2022, 08.39
Mä olen yhden tollasen saanut käymään aikaa demagnetoimalla.
Valmistajan mukaan Seiko on "rokotettu" tuon tarveta vastaan.
Luulen tässä esillä oleva kellon toimivan vielä ihmisiän, tai ainakin mitä siitä vielä jäljellä.
No automaattia ei halonhakkaajan ranteeseen.

TERU
23.06.2022, 11.07
Halppiskellotkin kuten tämä, on ruostumatota terästä rungoltaan, sen ei pitäisi magnetisoitua?
Saatan astua syvemmälle miinaan, kun kellot eivät ole kovin vahva alue.

Ilmaiseksi saadun kellon omahuolto pienellä voitelulla ei ole iso vahinkoriski. On tuolla onistunut useamman kellon henkiinherätys, kun patterinvaihdon jälkeen ei ole lähtenyt käyntiin ennen tuota öljyjuttua. En kertaakaan tosin ole automaattikoneelle tuota tehnyt, mutta enemmänhän siellä rattaita ja tahmaavia akseleita on kuin kvartsikoneistoisessa.

TERU
23.06.2022, 13.52
Samoin liikun tietämykse kartan ulkopuolella valkealla alueella. "Joitakin vuosia" sitten käyttökelloissakin oli takakannessa stanssattuna Antimagnetic, joten kuvittelin tuon olevan ihan selvä tänään, vaikka ei tuota korostettaisikaan. Tämän päivä kentät taitavat olla yleisempiä ja vahvempia ja ohittavat rungon muodostaman Faradayn häkin. Selailin kalliimpia Seikoja ja vain harvassa automaatissa luvattiin kestävä jotain yksikköä yli neljä tuhatta.
Molemmat jouset automaatissa, ainakin halpakelloissa, ovat terästä joka magnetisoituu kun riittävästi kenttää.

Sambolo
23.06.2022, 15.58
Mekaanisissa kelloissa on aika tarkkaa mitä voitelua laittaa ja minne. Eipä noihi seikoihi toisaalta maksa maltaita vaihtaa koko koneistoakaan, tosin niissäkin hinnat nousussa.

TERU
23.06.2022, 16.53
Totta mutta molemmissa hammasrattaita ja niillä akseleita, lukkoöljy tai aseöljy pysyy juoksevana pitkään.

Paras tapaus oli enoni kello, johon hän oli käynyt vaihdattamassa pariston. Kello kädessä hän murehti, kun se ei ollut lähtenyt käyntiin ja olivat suositelleet huoltoa, joka tietenkin maksaisi. Miehellä oli jo ikää 86 v tienoilla ja minimalistina maksaminen oli myrkkyä hänelle monessa muussakin asiassa. Sanoin hänelle, että seuraavalla käynnillä laitetaan kello käyväksi. Viikon päästä menin uudelleen pieni lukkoöljypurkki mukana. Kello avattiin ja suhautettiin öljyä varovasti koneistoon. Takakansi kiinni, ei tapahtunut mitään! Hetken siinä pyörittelin kelloa, nupista viisareita ja älähän mitään, käyntiin lähti ja kävi oikeaa aikaa enoni kuoleman jälkeenkin vielä kolmen vuoden päästä.
Halvahkoille käyttökelloille joita ei oikein ole järkevää huollattaa liikkeissä, tämä on paikallaan. Automaateille en ole tehnyt, kun ei noita ole ollut, siistimpää hommaa kuin pyörän huolto!

arctic biker
23.06.2022, 17.50
Jotain hain äidin kaapeista jota en tieten löytänyt mutta löysin taskukellon jonka olemassa olosta mulla ei mitään tietoa. Omega ja kellonperätkin vielä sekä orkkislaatikko.

Kun takakannen avaa niin 0,800 ja sarjanumero 5696912. Seuraavan kannen alta löytyy koneisto ja siinä 4918528. Ei oo elossa ketään jolta vois kysyä, luulen että kyseessä on isän isäni kello tai voihan olla äidin isänkin. Koitin kuukkeloida ja 20-luvulta peräisin?

Muuten käy ihan oikeata aikaa, pikkasen jätättää.

Ohiampuja
23.06.2022, 21.56
Vaikka mitään en aiheesta tiedä, niin silti päättelen että öljylaatua tärkeämpi juttu on se oikea öljyn määrä. Ja ne oikeat paikat.

Concorde
12.07.2022, 13.36
Tosta rymykelloa... ;)

https://huutokaupat.com/3587434/corum-admirals-cup-seafender-47-tourbillion-rose-gold

kauris
12.07.2022, 14.08
Kävelin lounaalla Oulun rotuaarilla kellokauppojen ohi ja siellä ikkunassa oli mun haaveilema kello. En mennyt sisään kyselemään tarjousta. Pitää nyt yrittää vain unohtaa.
Olis oikeesti tosi tyhmä ostaa kolmas mekaaninen kello kun ne kaksi edellistä on kirjahyllyssä 360 päivää vuodesta ja kädessä Polar.

kauris
12.07.2022, 16.08
En muista ulkoa nyt sitä mallikoodia. Olen sitä täällä palstalla joskus kauan sitten jo haaveillut. Sellainen sinitauluinen suklari Seiko 6-sarjan koneistolla ja vakiona mustalla kumirannekkeella. Sitten siihen tekisi mieli vielä ostaa metalliranneke (joka tulisi vastaavan kellon mutta mustatauluisen kanssa). Joku 900 on lähtöhinta kumirannekkeella.

kauris
12.07.2022, 16.30
Miten muuten jos mekaaninen kello on seissyt 3-4 vuotta kaupassa odottamassa ostajaa niin onko se käytännössä lähes heti huoltokunnossa? Jos normaali huoltoväli on 5 vuotta.
Eli vanheneeko ja kuivuuko öljyt siellä ikkunassa? Vai onko kello jopa vielä huonommassa kunnossa kuin jopa jos olis ollut käytössä ja käynnistetty edes kerran kuukaudessa?

Sambolo
12.07.2022, 17.43
Kuulin että noita moonswatcheja tulee välillä pieniä eriä kauppoihin, ei nettiin myyntiin. Lasike ilmeisesti niin herkkä, että kellon rasiakin sen naarmuttaa. Ei ehkä tule olemaan oma juttu sittenkään :D

On muute mekaanisten jälkee vaikea tuijottaa tommosta tökkivää kvartsin sekkaria. Tosin oishan niitäkin ”liukuvilla” sekkareilla. Itseasiassa aitoa moon watchia saa liukuvalla kvartsilla.

Tuli tossa lomalla akuutti kellokuumekkin ja meinasin jo seikon alpinistin hommata, mut onneks ei menny tarjous läpi :D

MPI
14.07.2022, 18.09
On muute mekaanisten jälkee vaikea tuijottaa tommosta tökkivää kvartsin sekkaria. Tosin oishan niitäkin ”liukuvilla” sekkareilla. Itseasiassa aitoa moon watchia saa liukuvalla kvartsilla.

Minkä moonwatchin saa kvartsina liukuvalla sekuntiviisarilla. Ainoat sulavasti liukuvat kvartsisekuntiviisarit taitaa löytyä Bulovan kelloista tai Seikon spring drive hässäköistä. Voi tosin olla, että olen pudonnut kärryiltä. Selvennetään vielä, että en siis tarkoita chronomoodia vaan normaalia sekuntiviisarikäyttöä[emoji848]

Sambolo
14.07.2022, 23.49
Bulova lunar pilot nimenomaan.

callahan
15.07.2022, 10.06
Sinänsä keskusteluun paljoa ei liity mutta ois pitäny laittaa lahjaksi saatu polar vantage m2 toriin myyntiin, ranteessa kuitenkin muuten toimiva pl. kerroslaskuri sekosi
reilu vko sitten, garmin vivomove HR.

Tottunut niin garminin kellotauluun ja tähän ns. lasin koputteluun jos esim haluu latauksen tilan tsekata. Ehkä myös viisarinäyttö on mun juttu.

Mulla vaan iso kynnys myydä jotain lahjaksi saatu ja nyt toi on jo purettu paketista. Ja ei kai noista paljoa saa jos kaupasta ulos tuotu, puolet kauppahinnasta. Kyse kuitenkin aika halvasta laitteesta.

MPI
15.07.2022, 15.37
Bulova lunar pilot nimenomaan.

Kuten tuossa joku vastasikin niin Bulovan moonwatchissa/lunar pilotissa tuo pieni sekuntiviisari nykii kuten normikvartsissa. Itselle tämä oli pienoinen pettymys mutta tuli kuitenkin Universal Geneve hengessä hankittua. Esteenä ei voi ainakaan olla chronomoodi koska vanhemmissa saman merkin Wilton-chronoissa sekuntiviisari liukui. Asiasta kolmanteen nuo Bulovan Precisionist-kellot on tosiaan todella tarkkoja. Aikaisemmin noita vanhempia malleja irtosi 150-200$:lla Ebaystä. Nyttemmin hinnat on nousseet.

Sambolo
17.07.2022, 03.47
Nojoo niihän se olikin, katoin vaa jotai videoita missä kuvattii sitä ison viisarin liikettä.

trail_biker
17.07.2022, 11.27
https://i.postimg.cc/wTX4dhKb/IMG-20220717-100715-02.jpg
Tuollanen 34 millinen sopii omaan ranteeseen paremmin ku nykyiset 40+ milliset.

e-tracker
17.07.2022, 18.28
Tarttisin vanhan perusswatchin kokoisen (halkaisija/paksuus) peruskellon selkeästi erottuvilla perusviisareilla, patteriqvartsi, ei mitään lisähärpäkkeitä. Mikä se olisi, swatcheja ei kai enää tehdä?

e-tracker
17.07.2022, 21.48
Tänks, juuri tuollainen haussa, jos Suomesta löytyis swatcheja, casiokin ok.

LJL
19.07.2022, 10.33
Vaihdoin reilu vuosi sitten Kellokonttorilla murheenkryyniksi osoittautuneen Tudorin toiseen kronoon, jolla ajattelin niittaavani suklari- ja kronokärpäsen yhdellä iskulla. Omega Seamaster Chrono 300m on ollut kyllä aivan huikea tiuku, omaan 40,5mm koossa omaan narukäteen juuri sopiva, laatu on kaikin puolin ollut suorastaan tyrmäävä, mm. suoraan vesitiiviit krononapit (tuo "ruuvilukitus" on feikki), helium-venttiilin päästä päivyrin pikasäätö Omegan omalla kynällä yms. Rolexin puuttuvan eleganssin korvaa lähestulkoon uskomaton käyntitarkkuus, 366 vrk keskiarvo +0,2 s/vrk. Siihen meni useampi kelloharrastusvuosi, että löysin unelmieni kellon. Tällä mennään oikeastaan joka päivä.

https://i.ibb.co/MCFWXv5/EB7909-FA-0023-46-B7-B4-D8-56-FF84977180.jpg

kauris
19.07.2022, 12.08
Oliko tuo siis käytettynä ostettu/vaihdettu? Hienon näköinen. Aika kalliit (ja hitaat?) huollot vain tais olla noissa Omegoissa ja oliko nuo oikeesti syvälle vesitiiviit just vielä arvokkaampia huoltaa?

LJL
19.07.2022, 12.41
Oliko tuo siis käytettynä ostettu/vaihdettu? Hienon näköinen. Aika kalliit (ja hitaat?) huollot vain tais olla noissa Omegoissa ja oliko nuo oikeesti syvälle vesitiiviit just vielä arvokkaampia huoltaa?

Tuo oli äärimmäisen vähän käytetty full-set vuodelta 2018, ei ollut mitään käytön jälkiä kuoressa tai rannekkeessa. Annoin Tudorin vaihdossa ja maksoin 1.500€ välirahaa. Laskennallisesti oli ehkä 1.000€ halvempi kuin uusi marmorilla (josta en tosin kysellyt saatavuutta/hintaa), pääasia oli että pääsin eroon edellisestä ilman huolta seuraavan omistajan edesottamuksista. 5v tehdastakuu umpeutuu ensi vuoden marraskuussa. Rolexin huolto oli pari vuotta sitten 1.100€, tuo lienee samaa luokkaa tai toivottavasti vähän vähemmän. Voi olla että vaatii aikaa ja rahaa enemmän kuin esim. Speedmasterin huolto. Joka tapauksessa vähemmän kuin Tudor joka puolentoista vuoden aikana kökötti varmaan yhteensä 6kk huollossa eikä tullut edes kuntoon. Kelloseppä diplomaattisesti totesi "nämä ovat yksilöitä". Ärsyttävää myydä automaattikellona kronoa, joka käytännössä on käsivetoinen, käyntivara kun oli täysin olematon.

kauris
19.07.2022, 13.49
No hyvä että pääsit eroon moisesta kapistuksesta. Kovia on kyllä huoltohinnat kellojen ostohintoihin nähden. En ole itse vielä saanut aikaiseksi viedä Seikoani huoltoon mutta epäilen sen huollon maksavan n. 200 euroa. Ja ostaessa uutena, tosin ulkomailta tilaten hyvään hintaan, se maksoi 360 euroa.

stenu
19.07.2022, 14.10
LJL:kin päässyt näköjään oikeiden asioiden makuun :)

Viime vuoden keväällä Kaapelitehtaan Watch Service Finlandilla maksoi ei coaxial perus-Seamasterin täyshuolto + uusi jousi varaosana muistaakseni just vähän alle 600 € ja aikaa meni tasan kaksi viikkoa. Muutenkin jäi positiivinen kuva paikasta.

LJL
19.07.2022, 14.49
LJL:kin päässyt näköjään oikeiden asioiden makuun :)

Viime vuoden keväällä Kaapelitehtaan Watch Service Finlandilla maksoi ei coaxial perus-Seamasterin täyshuolto + uusi jousi varaosana muistaakseni just vähän alle 600 € ja aikaa meni tasan kaksi viikkoa. Muutenkin jäi positiivinen kuva paikasta.

Juu, Kaapelitehtaan WSF:llä itsekin asioin. Aina todella miellyttävä kokemus vaikka ongelmat em. Tudorin kanssa ovat toisinaan olleet melkoisia. Erityispisteet myös lasten huomioon ottamisesta, kokeneen kellosepän neuvot menivät omalle pojalle hienosti perille. Semmoista vanhan koulukunnan auktoriteettia oli äänessä kun ensimmäisen automaattikellon käyttö ohjeistettiin.

kinde
26.07.2022, 20.17
Kattele Luminoxin mallit. Luulenpa, että olet sellaista vailla.

LJL
27.07.2022, 15.29
Kaipa se on pidettävä nämä nykyiset loppuun…

Onko Tudor vielä? Sen kanssa voi tosin loppua kärsivällisyys vaikka kello ei loppuisikaan, jos tulee ongelmia. Mutta ilmeisesti aika harvinaista onneksi.

LJL
28.07.2022, 11.41
Mun Tudor on 2824 ETA koneella että ei pitäisi olla sen suhteen ongelmia. Mä oon kuullut että Tudorin omissa koneissa, esim. GMT on ollut ongelmia. Olikos sun murhe-Tudor merkin house-koneistolla?
edit: luinkin vanhasta että ETAllahan tuo. jännä että noin paska, on kestävän ja simppelin maineessa. Ehkä toi ajanotto tai muuten maanantaikappale?

Hienoa!! Juu, se oli todellakin ”yksilö”, kun ei mitään muutosta parempaan ollut täydellisen kronomoduulin kattavan huollon jälkeenkään. Jos haluaa hyvän kronon oikeaan arkikäyttöön niin ei Tudorin noita retromalleja kannata edes harkita.

LJL
28.07.2022, 12.52
…kantsiiko kaikkia krono ETAja vältellä?

Ei kokemusta, mutta tuskin ihan noinkaan. Käyntivara paperilla kannattaa kyllä olla +60h, jotta pysyy varmasti käynnissä vaikka olisi yön pöydällä. Ylipäätään tavoiteltavaa on koneiston ”reippaus” eli vähemmälläkin käytöllä/liikkeellä pysyy käynnissä eikä tiputa kymmeniä sekunteja vuorokaudessa, lopulta pysähtyen. Masentavaa on se.

Malamuutti
28.07.2022, 13.05
^Perus ETAhan noissa on eli kantsiiko kaikkia krono ETAja vältellä? Eikös se sun Seamasterin kronomylly ole ETA-pohjainen, vai onko uudemmat jo ihan jotain muuta?
Mikseiköhän ne vaihtaneet koko koneistoa muuten? Eihän noi montaa sataa maksa kuluttajallekaan.

Joskus vaan sattuu ja tapahtuu ja löytyy yksilöitä. Minulla on periaatteessa uutena (lienee ollut NOS, erityisesti se "O") ostettu Ollech & Wajsin 7750-krono, jonka 17-kivinen koneisto on käytännössä vedettävä. Automaattiveto ei siis riitä pitämään koneistoa käynnissä. Ensimmäinen kelloseppä, jolle vein laitteen rukattavaksi, ei saanut laitetta vedettyä pyörittimessä mitenkään päin. Toinen teki täyshuollon koneistolle, mutta ei se silti vieläkään oikein automaattina toimi. Pysyy kyllä hyvin ajassa, kun kerran päivässä vetää.

Toisaaalta minulla on myös Junkers (muistaakseni), jossa on 25-kivinen 7750 ja se toimii oikein hyvin, automaattiveto toimii ja aikarauta käy varsin tarkasti.

Ihmekameli
30.07.2022, 18.28
Tuo 7750 tunnetaan nimenomaan herkästi virittyvänä. Mikäli joku yksilö ei jaksa käydä, siinä on oltava joku perustavanlaatuinen vika.
Omani käyvät varsin hyvin pienelläkin liikkumisella.

Firlefanz
03.08.2022, 17.07
Tämän ketjun satunnaiselle lukijalle voi käydä vähn samoin kuin "Pahoja Tubeless ongelmia!" -ketjua seuranneelle sisurifillaristille: nopea päätös "Ei koskaan minun kiusakseni!" (vaikka oikeasti sellainen päätös olisi vähintäänkin hätiköity ja perustuisi vääriin johtopäätelmiin).

Anyway, jokin aika sitten huomasin katsovani tanskalaista dokumenttia sikäläisistä hienojen ja kalliiden ja tietenkin mekaanisten kellojen harrastajista ja keräilijöistä. Ei siinä varmaan mitään uutta ole tähn ketjuun kirjoittaville mutta ehkä se silti kiinnostaa jotakuta - ja minua se ainakin viihdytti:

Rakastamme kalliita kelloja (https://areena.yle.fi/1-50780944)

kauris
03.08.2022, 19.12
Pari päivää sitten tuli kakkoskanavalta kun sattumalta avasin telkkarin. Oli tosiaan ihan mielenkiintoinen dokumentti.

Singer
04.08.2022, 03.16
seiko sut-021p1 tarttui alesta mukaan, jos nyt loppuisi patterin vaihto.
5:nen oli liian laiskan miehen kädessä, joten se joutui jo aikoja sitten kiertoon.
nyt tämä oli se viimeinen kello, jonka ostin... ;)

stenu
04.08.2022, 07.36
^^ Joo, hienoja laitteita, mutta vaatii jatkuvaa säätämistä, kuten tubelessit mun mielestä (sellaisia ikinä omistamattomana). Mulla on alusta asti ollut monimutkainen suhde mekaanisiin kelloihin, vähän vaihtelee ovatko todella mahtavia vai aivan älyttömiä keikarointikoruja. Silti jos vähänkään kiinnostaa niin noitahan saa jo alle satasella ja kyllähän siinä riittää ihmettelemistä, vähän kun 12 pykäläisessä vaihteistossa :D

Mulla on varsin erilainen kokemus kummastakin. Tubelessit nimenomaan toimii vailla säätöä ja häsläämistä renkaanvaihdosta seuraavaan ja renkaanvaihdotkin on pääasiassa varsin suoraviivaisia operaatioita. Sama kokemus automaattikelloista; ne toimii huollosta huoltoon eli sen 5,6,7 tjsp vuotta vailla huolta eikä niihin tarvitse uhrata ajatustakaan siinä välissä (Miettikääpä muuten tätä, esim. 4 hz taajuudella käyvä automaattikello tikittää 28800 kertaa tunnissa. Se kertaa viisi vuotta on aika monta tikitystä yhdellä huollolla!) Omegan jousen katkeaminen oli poikkeus, joka vahvistaa säännön ja senkin syy oli lopulta huoltamattomuudessa.

Firlen foorumiperustainen näkemys on seurausta siitä, että ei kukaan tule tänne varta vasten kertomaan niistä ei-ongelmaisista tubeleksista eikä ei-ongelmaisista automaateista. ”Asensin tubelekset, ei ongelmia” ja ”mun tubelekset toimii ilman ongelmia edelleen” -tyyppinen keskustelu ei varmaan kiinnostaisi ketään, mutta voisihan sellaisen ongelmattomat tubelekset säikeen perustaa ihan huvikseen vastapainoksi sille toiselle.. :)

LJL
04.08.2022, 11.53
LJL:n Explorer (huom nimi) meni hajalle kun tippui lattialle, hahahah... varsinainen explorer.

Lasi naarmuuntui vähän ja bezelin kehään tuli naarmu. Kävi ihan hyvin mutta tehtiin varmuuden vuoksi täysihuolto, kun kerran vakuutuksen piikkiin meni koko passiivi.

Exp II oli kieltämättä ihan hyvä ostos tammikuussa 2018, kun arvo on sen jälkeen noussut näköjään 121 % :D Käytän kyllä ihan arkikellona, bezelin kehäkin saanut taas runtua. Omegan ohella aivan lemppari ranteessa.

Sambolo
04.08.2022, 13.05
Mun mielestä jos mekaanisen kellon hommaa niin ei ylipäätään kannata olla sellainen ihminen joka ressaa näyttääkö se sekunnilleen oikeen, mulle ainakin riittää, että suunnillee oikein minuutit, välillä säädän kun enempi heittoa. Mut hyvin skx on ajassa jo vuosia pitänytkin jos vaan pitää ahkerasti kädessä. On myös useeman kerran tippunut, saanut kolhuja ja naarmuja ja silti pelaa hyvin. Enemmän mua ärsyttää mun g-shockin edistäminen, digiquarzilta sitä vaikeempi hyväksyä, mut se onkin joku halpis malli. Sit on tuo swissmade quarzi, hyvin pysyy ajassa mut ei kyllä kauaa kestä paristot, muuten kyllä ihan pätevä kello, varsinkin maksettuun hintaan nähden(50e). 30ATM, safiirilasi, tritium lumet(tosin aika haaleet jo), rondan koneisto, laadukas metalliranneke(jota en tosin käytä) ja iha kivan näkönenkin. Voiskai sitä kuvanki laittaa. No laitetaa vaikka kaikista kun kerta kelloketju :)https://i.imgur.com/o6Y9Td8.jpg
https://imgur.com/a/nwMyX8t

https://i.imgur.com/JBjP55B.jpg

https://i.imgur.com/PNGIbHK.jpg

Sambolo
04.08.2022, 14.00
Ei ollut ovh, eikä taida mistään enää saada, ite ostin aikoinaa vahinkotavarakeskuksesta new old stockkina. Kyseessä tämä, mutta metallirannekkeella. Palasin silloin aikeissa ostaa pari lisääkin, mutta olivat kerenneet mennä kaikki.
https://www.jomashop.com/h3-tactical-orange-shadow-1-h3-15111.html

zort
06.08.2022, 11.20
Mulla on varsin erilainen kokemus kummastakin. Tubelessit nimenomaan toimii vailla säätöä ja häsläämistä renkaanvaihdosta seuraavaan ja renkaanvaihdotkin on pääasiassa varsin suoraviivaisia operaatioita. Sama kokemus automaattikelloista; ne toimii huollosta huoltoon eli sen 5,6,7 tjsp vuotta vailla huolta eikä niihin tarvitse uhrata ajatustakaan siinä välissä (Miettikääpä muuten tätä, esim. 4 hz taajuudella käyvä automaattikello tikittää 28800 kertaa tunnissa. Se kertaa viisi vuotta on aika monta tikitystä yhdellä huollolla!) Omegan jousen katkeaminen oli poikkeus, joka vahvistaa säännön ja senkin syy oli lopulta huoltamattomuudessa.

Firlen foorumiperustainen näkemys on seurausta siitä, että ei kukaan tule tänne varta vasten kertomaan niistä ei-ongelmaisista tubeleksista eikä ei-ongelmaisista automaateista. ”Asensin tubelekset, ei ongelmia” ja ”mun tubelekset toimii ilman ongelmia edelleen” -tyyppinen keskustelu ei varmaan kiinnostaisi ketään, mutta voisihan sellaisen ongelmattomat tubelekset säikeen perustaa ihan huvikseen vastapainoksi sille toiselle.. :)

Omien kokemusten perusteella voin olla samaa mieltä.
Oli melkein kymmenen vuotta Longines Grande Vitesse päivittäisessä käytössä ja toimi kuin se paljon puhuttu junan vessa. Seitsemän vuoden jälkeen kävi täyshuollossa mutta ei kuulemma välttämättä vielä olisi tarvinnut. Myin pois kun alkoi itselle turhat viisarit (=ajanotto) kyllästyttämään. Nyt on sitten Sinn 104 ja Mido Ocean Star Diver jotka toimii myös kiitettävällä tarkkuudella. Ihan huoletonta arkikäyttöä.

Edit: Lisätään vielä että kellon käyttöön mulla ei kuulu saunominen. Mun mielestä kellon kanssa saunojat on ymmärtäneet väärin sanonnan että saunaan pitää mennä ajan kanssa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

kauris
06.08.2022, 18.10
Sinn kellot on hienoja minulle ennestään tuttuja mutta piti tulta Midoa googlata ja tällainenhan olis kyllä tosi hieno.
Onko näiden helium-täyttöisten 600 m kestävien huollot paljon tavallistakin vielä kalliimpia?

https://www.midowatches.com/media/catalog/product/cache/fb1f72cf2fe331f12bef0177b34c69d2/M/0/M026.608.11.041.01_0_front_1_1.png?im=Resize=(1680 ,1680),aspect=fill;Crop=(0,0,1680,1680),gravity=Ce nter

zort
06.08.2022, 18.31
^Enpä ole kysynyt vielä mitä huolto maksaa mutta oma Mido on tuosta linkin takaa löytyvästä se vanhempi malli. Muuta eroa ei taida olla kuin taulun designissa ja viisareissa hienon hieno ero. Ja mallin nimi muuttunut Ocean Star Diver -> Ocean Star 600

kauris
10.08.2022, 15.57
Mikä edullinen (ei ainakaan hirveästi yli satasta) kestävä kello lapselle joka aloittaa koulun? Kyseessänpoika. Tyttärelle ostin aikanaan Casion baby g-shockin. Sen näyttö oli muuten aika huono kontrastiltaan, piti katsoa oikeasta kulmasta jotta teksti ei ollut onnettoman haaleaa.
Mutta mikä muu vois olla vaihtoehtona? Saa olla digitaaliset numerot tai viisareiden ja diginäytön yhdistelmä.

marco1
10.08.2022, 16.17
No eikös niitä kellopuhelimia ole osteltu paljon? Saa yhteyden mutta ei pääse pelaamaan turhia pelejä tai kulkemaan koulumatkaa nenä kiinni luurissa.

kauris
10.08.2022, 23.10
Joo totta. Ja edullinen sykemittarikellokin vois tietty olla yks vaihtoehto. Mutta ne edellyttävät lataamista.
Tämä sinivihreä baby g kuulemma miellyttäisi poikaa:
https://www.casio-europe.com/euro/products/watches/baby-g/blx-565s-2er/

Jartsu01
12.08.2022, 16.47
Sinn kellot on hienoja minulle ennestään tuttuja mutta piti tulta Midoa googlata ja tällainenhan olis kyllä tosi hieno.
Onko näiden helium-täyttöisten 600 m kestävien huollot paljon tavallistakin vielä kalliimpia?

https://www.midowatches.com/media/catalog/product/cache/fb1f72cf2fe331f12bef0177b34c69d2/M/0/M026.608.11.041.01_0_front_1_1.png?im=Resize=(1680 ,1680),aspect=fill;Crop=(0,0,1680,1680),gravity=Ce nterTarkoitat varmaan heliumin poistoventtiilillä varustettua kelloa. Ainakin tuo linkin kello on sellainen.

Noissa menee huolto koneiston mukaan. Kolmekätinen on halvin ja monimutkaisemmat koneistot ovat kalliimpia. Heliumventtiilit eivät tietääkseni vaikuta huollon hintaan (jos niitä ei joudu korjaamaan).

Toki omat huollatuskokemukset ovat muista merkeistä. Midon sivuilla on muuten ohjeellinen huoltohinnasto (tosin Sveitsin frangeina)

Lähetetty minun SM-G780G laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
15.08.2022, 12.16
Tämmöne piti hommaa kun vastaan tuli. Orkkis tarraklipsiremmiviritelmä lähti heti pois ja väliaikaisesti nato tilalle. Normaalin neliön kumiranneke tilattu, mutta ehkä modaankin tästä metallikuorisen/rannekkeisen, jos raaskin luopua pinkkitekstisestä kopasta :seko:

https://i.imgur.com/ll8Gf3d.jpg

Concorde
15.08.2022, 12.47
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008901745.html

Monella 16-vuotiaalla on oma mopo tai pelikonsoli, Linus Mjösundilla oma kellomerkki.

Hower
15.08.2022, 14.03
Ylläoleva iltiksen juttu vastasikin ihmettelyyni mitä se tarkoittaa, että joku on kellosuunnittelija tai on joku kellomerkki. Kataloogista katotaan osat, lisätään siihen kellotauluun värit ja logo, ja siinäpä se. Olet suunnitellut kellon ja luonut kellomerkin....
Sitten on nämä trendipellet, jotka brändäävät mukaan jonkun tarinan https://www.rohje.fi/?gclid=Cj0KCQjw3eeXBhD7ARIsAHjssr84q7BpqqcJjhTTIoC _K7JO6PsI2Ianv6QzqIdGMVz3AHDcXLZ7RtUaAiv0EALw_wcB&shpxid=b490dbd8-2e95-4f7f-93b3-7cdbcb10720d
"HISTORIA
Tarina alkoi neljän ystävän yhteisestä matkasta Sveitsin vuoristossa kesällä 2015. Vielä tuolloin oma kellomerkki oli vain kaukainen unelma. Koitti vuosi 2016 ja tarina sai jatkoa. Ystävykset pakkasivat reput ja matkasivat Itä-Euroopan halki. Jo perinteeksi muodostunut reissu sai jatkoa jälleen seuraavana vuonna. Näiden matkojen ansiosta ystävykset ottivat askeleita kohti unelman toteutusta seikkailujen yhdistäessä heitä entisestään.
Syksyn sateisimpana päivänä vuonna 2017 ystävykset rohkaistuivat ottamaan suuren askeleen. Tällöin syntyi Rohje..."

= Joku kiinan peruskoneisto, väritetty kellotaulu ja elämääkin suurempi tarina poronnahkaisesta rannekkeesta.

Misukka
15.08.2022, 17.55
^No on tuossa edes jotain idean tynkää. Vs. sama kiinankello ja taulussa lukee Gant. Koko vaatemerkistä ylipäätään tulee ekana mieleen taksikuski, enpä ihan heti haluaisi samaistua...

Sambolo
16.08.2022, 03.03
Perus kickstarter settiä. Alibaban katalogin kamoille komee tarina ja hienot sivut. Vähä löpinää craftmanshipistä, italian muotoilusta, sweitsissä valmistuksesta ja mitä lie kuraa.

stenu
16.08.2022, 08.23
Vähän toi IS:n juttukin on hassu. Kaverilla on oma ”brändi”, kun on myynyt kymmenen kelloa kavereilleen ja tutuilleen. Katsotaan vuoden, parin päästä, että onko se brändi vaiko ei. Toki IS:n juttu varmaan avittaa hetken aikaa.

Sveitsissä lienee samat säännöt kuin EU:ssakin tuon valmistusmaan suhteen: kun 60% arvonnoususta tapahtuu siellä, voi laittaa Made in Switzerland -leiman. Tuskin on tuon hintaisen kellon runko valmistettu Sveitsissä ja Rondan konekin varmaan pääosin vaan kasataan Sveitsissä muualla valmistetuista osista. Jostain luin, että nyky-Omegojenkin rannekkeet valmistetaan todellisuudessa Kiinassa. Se oli vähän bummeri.

Made in Switzerland kelloissa alkaa olla vähän samanlainen vitsi kuin Made in Italy silmälasikehyksissä ja aurinkolaseissa. Noin niin kuin omaa alaani peilaten.

LJL
16.08.2022, 09.02
Luotan merkintään "Registered Swiss Made" kuin kivimuuriin. Oli pakko sensuroida kiusallinen heijastus kun siitä näkyi kulkukortti

https://i.ibb.co/sVCbrmm/7-DECB6-AD-5-A64-4-BCA-9-BD5-CF97430-D065-D.jpg

stenu
16.08.2022, 09.06
Niin ja piti vielä korostaa, että IS-jutun kritisoinnista huolimatta kaikki kunnia kyseisen nuoren herran herran tekemiselle. Hyvää yrittämistä kuitenkin. Sitä tarvitaan.

justus6969
22.08.2022, 13.00
automaattiharrastus pitäytyy Tissoteissa
https://pic.useful.fi/nVYuoiMVL.jpg
järkiostos hinnan kannalta, jos mekaanisen kellon hankintaa voi ikinä järjellä perustella :/ Powermatic 80 on eta-koneisto pidemmällä käyntiajalla, siksi sekuntiviisari näyttää vähän hyppivän
https://kellohuoltoloppela.com/Powermatic.html

Jartsu01
22.08.2022, 22.53
Hieno Tissot hyvällä käyntivaralla. Itse hommasin vähän erikoisemman Panerain.

Tummanharmaa DLC pinnoitus ja california taulu ilman tekstejä ja logoja on sopivan huomaamaton.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220822/e03b75a7f32f113c0a4fbbe10220fb53.jpg

LJL
22.08.2022, 23.07
^ No huh huh!! Täällähän on päästy asiaan :cool: Onnittelut hienosta ja monellakin tapaa tavanomaisesta poikkeavasta Pannu-valinnasta. Manuaali 8 vai 3 päivää? Oliko tuossa 42mm koppa, onko kevyt?

Mulla ehti vajaan vuoden olla Certina DS PH 200M, jossa oli tuo Powermatic 80 -koneisto. Kiva suklari ja todella tarkka, ja aivan loistava käyntivara. Kävi kuitenkin sillä tavalla ikävästi, että mulle ei vaan toiminut tuo DLC-pinnoitus, joten myin kellon pois. Siihen sai kyllä makeita rannekkeita sopimaan, mm. kuvan nato ja mustat kumirannekkeet samoin.

https://i.ibb.co/gmkrmzd/7-B0-D28-D1-6233-41-A5-930-D-9-A921-D5-D80-EB.jpg

Flippasin tämän jälkeen Tudorin Heritage Chronon Omegaan, ja löysin elämäni rakkauden. Tässä pari päivää painanut Rolex ranteessa menemään, ja täytyy sanoa että 8-10te (?) kello ranteessa ei ole oikein rentoa esim. kantaa 30x60 seinälaattoja... Mutta en mä silti säästele.

Jartsu01
22.08.2022, 23.57
Tuo on 44 millinen titanium rungolla ja kahdeksan päivän käyntivaralla. Itse tykästyin kun tuossa ei ole tekstejä eikä logoja.

Olen näiden kellojen kanssa vähän hamsteri, eli en flippaile. Tykkään, kun kellolla on muistoarvoa.

Sambolo
03.09.2022, 00.40
Tästä tulikin ihan kiva :) ehkä pitää kokeila vielä ”oil slick” metallia.
https://i.imgur.com/iPo8XCs.jpg

kauris
03.09.2022, 08.58
Toi on hieno!

nure
03.09.2022, 09.34
Ihan vaan kysyn, onkos tuollaisella 70-80luvun vaihteen Seiko kronolla mitään arvoa? Hienossa kunnossa mutta kullanvärisessä ulkokehässä naarmu.

arctic biker
03.09.2022, 10.02
En ole kelloasiantuntijakaan mutta suattaa olla kun ja jos oikiaa aikaa vielä käy. Mökin kätköistä löytyi mulla löytyi isän isäni Omega taskukello, käy ja kukkuu ilman huoltoa.Lahjoitin nuoremmalle pojalle. Rahallista arvoa tiijä mutta muistona kuiten. Kaippa Jussilla on varaa kellosepällä käyttää ja ostaa liivit. Omega lienee 20-luvulta.

Sambolo
03.09.2022, 10.33
Ihan vaan kysyn, onkos tuollaisella 70-80luvun vaihteen Seiko kronolla mitään arvoa? Hienossa kunnossa mutta kullanvärisessä ulkokehässä naarmu.
Riippunee hirveesti mallista, jotku todella haluttuja. Facebookissa seikoholistit ryhmä varmasti osaa sanoa tarkemmin kun pistät kuvan/tietoja :)

nure
06.09.2022, 10.14
Kiitos, täytyy tsekata!

Singer
23.09.2022, 19.27
vai niin, no, minä voin kertoa jotain samankaltaista ensimmäisestä "laatukellosta" ja sen huollista. Citizen sukelluskello, jos jotain kiinnostaa...tuskin, mutta mainitsen kuitenkin.
Ensin toimii vuosia hyvin vaihtamatta patteria joka vuosi. Jossain vaiheessa alkoi ikä vaivata ja patteri simahti puolessa vuodessa. Epäilin tiivisteitä.
Siispä kohti kellokauppaa, jossa sanottiin täyshuollon tarpeesta (tiivisteet, nuppi ja virransäätö) hintaan jotain. Nuppia ei vaihdettu, tiivisteistä en varma ja patteri kesti vain pari kuukautta rempan jälkeen.
Kello jäi laatikkoon, josta lopulta roskiin.

Varaosa kestää vain puolet alkuperäisen eliniästä. En muista kuka kehitti tuon murphyn laki-muunnelman.

TUbbU
24.09.2022, 09.10
Niinkun jotain kiinnostaisi, "loppuraportti" Hamilton (interstellar äijä-Cooper) kellon takuutaistelusta. Vein siis kellon paikalliseen huoltoon, jätin sinne vaikka Laatukellot pyysi kysymään vai tarjouksen. Kellon huolto maksoi 300e. Kymmeniä maileja myöhemmin Laatukellot suostui maksamaan puolet.

Mites sitten, nyt siis kello "joka on kuin uusi". Kaikkea muuta. Seppä sanoi heti että Hamiltonissa on sen verran edukas kone (tiuku siis noin 800e) ettei siihen saa oikein osia, ei kuulema niin paha kun Tissotit, jotka huollossa heitetään roskiin ja uusi koneisto tilalle. Mistä lie taikonut remonttiin osat, vaan kello käy vielä paskemmin kun ennen huoltoa. Kerran olen käynyt jo rukkauttamassa, mutta heittelee sinne tänne käynti. Epäilys on syvä käykö koskaan enää kunnolla, vaikka kävisi, luotto meni. Kellon päätehtävä allekirjoitteneelle on ajan näyttö, en pidä kelloa johon ei voi luottaa, taitaa lentää roskiin moinen.
Eikös Hamiltonissa (samoin kuin Tissotissa) käytetä ETAn koneita? Käsittääkseni ETAn koneilla olevat kellot ovat olleet haluttuja siitä syystä, että niihin saa helposti osia ja halpa huoltaa. Pitääkö tässä alkaa välttelemään ETAn koneistolla olevia kelloja? Vai onko tässä vain osunut kohdalle tunaroiva seppä?

TUbbU
24.09.2022, 12.13
^Se on muunnos ETAsta, käyntivara 80h. Kyllä se jotain osia tohon sai, mutta ei ilm. mitää spesifisiä. Korjatakaa jos olen väärässä ja muistelen jotain mekaanista Swatchia, mutta muistelen että joku Tissot on sellainen, että sitä ei saa edes purettua, ei siis kaikki. Käsittääkseni perusETA on erittäin varma (mulla on 1 ja pojalla toinen, kummassakaan mitään ongelmaa ollut koskaan). Sepän taidoista paha sanoa mitään, mutta vakuuttavasti kyllä puhui.

Oma fiilis on että vain ihan starndardi ETA tai sitten ehkä joku Rolexin 10v huoltovälillä oleva mylly kelpaisi enää. En kyllä ole mekaanisia ostamassakaan.
ETAn tekemä koneisto se on. Ilmeisesti Hamilton on käyttänyt hieman eri versiota kuin Certina, Tissot ja Mido, mutta Certinaan ja Tissottiin kai vaihdetaan tuota samaa mikä Hamiltonissa on, kun muoviosat eivät tahdo kestää.

https://kellohuoltoloppela.com/Powermatic.html

Ei nyt oikein tuo powermatic vakuuta.

Jartsu01
24.09.2022, 23.47
Swatchilla (Hamilton) on oma huolto Suomessa. Ainakin ennen se oli Veromiehessä Jumboa vastapäätä. En ole varma, mutta ilmeisesti eivät suoraan ota kelloja sinne huollettavaksi.

Jartsu01
24.09.2022, 23.50
Tässä vielä yhteystiedot.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220924/7929a708d8e8f27c33555641b6f53518.jpg

Shimaani
17.11.2022, 23.32
Miullon tuo sama rojal kommandona. Hyvin tikittää kun välillä antaa valoa. Jtnkn tuntuu että taulun merkinnät on inasen viturallaan tai sit sekuntiviisari liikkuu väärin... Aina on viunakaappaan ennättäny tuon mukaan ajastaessa :)

Tmh
06.12.2022, 21.56
Mitäs hyviä Omega huoltoja oli? Sain käsiini vanhan Omega Chronostop Geneve kellon ja aloin miettimään pitäisikö tuota koettaa kunnostuttaa. Chrononuppi puuttuu ja melkoisen kolutun näköinen on ulkoisesti. Koneistoon saa kyllä pientä eloa. Taitaa olla kallis urakka mutta silti vähän kiinnostaisi kunnostus...

petev
06.12.2022, 22.11
Mitäs hyviä Omega huoltoja oli? Sain käsiini vanhan Omega Chronostop Geneve kellon ja aloin miettimään pitäisikö tuota koettaa kunnostuttaa. Chrononuppi puuttuu ja melkoisen kolutun näköinen on ulkoisesti. Koneistoon saa kyllä pientä eloa. Taitaa olla kallis urakka mutta silti vähän kiinnostaisi kunnostus...

suosittelisin kellohuone Pietilää, siellä mun -65 Omega laitettiin kuntoon vaikka oli jonkun verran tekemistä.

Tmh
06.12.2022, 22.26
Kiitos, laitan tuonne kyselyä.

Malamuutti
16.12.2022, 10.57
Tuli ostettua käytetty mutta varsin uusi Omega Speedmaster Professional. Sen verran pitkään tullut kuitenkin kuolattua Speedmastereita että edes hinta ei ole aiheuttanut ostopäätöksen katumista. Uusin malli, hesaliittilasike ja 3861-koneisto.

bici74
16.12.2022, 13.27
[emoji1303]. Speedy on mun Märkä Uni -listalla erittäin korkealla.

am8119
16.12.2022, 17.11
Moi. Osaako joku sanoa saako suomesta mistään Seikon Alpinist 1959 malliin kiinteää takakantta ? Sillä saisi millin pois paksuudesta 13mm > 12mm. Kiitos avusta.

Tämä malli: https://www.kultatahti.fi/kellot/se...-re-interpretation-kello-spb241j1/p/SPB241J1/ (https://www.kultatahti.fi/kellot/seiko-prospex-1959-alpinist-modern-re-interpretation-kello-spb241j1/p/SPB241J1/)

kinde
16.12.2022, 17.41
Mitä tarkoitat kiinteällä takakannella, siis monokokki kuortako?

am8119
16.12.2022, 17.45
Mitä tarkoitat kiinteällä takakannella, siis monokokki kuortako?

Huonosti muotoiltu. Sellaista jossa ei ole lasia, vaan on kokonaan teräksestä tehty. Jostakin luin että olisi vaihdettavissa, ja paksuus täysmetalli takakannella tippuisi millin verran.

kinde
16.12.2022, 18.37
Ok. Kantsii varmaan saapastella seikokauppiaalle kysymään voisko maahantuojalta saada. Perkko tuota tuo maahan ja siellä on ihan päteviä seppiä ketkä kyllä tutkii asioita.

am8119
16.12.2022, 18.55
Ok. Kantsii varmaan saapastella seikokauppiaalle kysymään voisko maahantuojalta saada. Perkko tuota tuo maahan ja siellä on ihan päteviä seppiä ketkä kyllä tutkii asioita.

Kiitos tästä. Täytyy katsoa mistä löytyy pohjois-pohjanmaalla.

TUbbU
16.12.2022, 20.04
Kiitos tästä. Täytyy katsoa mistä löytyy pohjois-pohjanmaalla.
Seiko ei valmista tuota kelloa umpinaisella pohjalla, niin tuskin seikokauppiailta löytyy niitä. Sopisikohan sarb17 alpinistin takakansi tuohon runkoon? Sekin voi olla hankala löytää. Jostain modausosia myyvästä kaupasta voisi löytyä jotain.

am8119
16.12.2022, 23.49
Seiko ei valmista tuota kelloa umpinaisella pohjalla, niin tuskin seikokauppiailta löytyy niitä. Sopisikohan sarb17 alpinistin takakansi tuohon runkoon? Sekin voi olla hankala löytää. Jostain modausosia myyvästä kaupasta voisi löytyä jotain.

Joo se oli tiedossa ettei valmista umpinaisella pohjalla, niin olen kuullut että tuo SARB17 pohjakansi voisi käydä. En ole kyllä varma saisiko sitä suomesta ostettua..

Lovejoy
24.12.2022, 14.44
Oma kelloharrastukseni on suuntautunut halpis Casioihin, joita nykyään on muutama eri käyttötarkoituksiin. Casion Royalen ostin hiljattain koti ja vapaa-ajan kelloksi. Kyseinen kapistus on sopiva välimuoto perinteisen suppean ja älykellon väliin. Itse ainakin tykkään, että kellossa on herätys, kunnollinen taustavalo, kalenteri ja ajastin, jota käytän paljon ruoanlaitossa. Royaleen löytyy myös kivasti modaustarpeita ja on mielestäni tyyliläs omalla retrotavallaan.

Työkellona mulla on ollut klassinen f91 ja nyt 217 malli. Molemmat kestävät yllättävän hyvin kovaa kohtelua ja ovat välillä uitettuna vedessä, öljyssä ja ties missä muussa töhnässä. Fairylla tarvittaessa pesu ja akryylilasin voi hioda ja kiillottaa, kun alkaa olemaan naarmuilla.

Joskus mulla on ollut myös yksi Seikon Kinetic, joka taisi kestää kuukauden päivät, kunnes käyttelin töissä lekaa. Kinetiikka teki tehtävänsä ja kello ei enää herännyt. Apple Watcheja on ollut pari, joista toisen safiirilasi meni muutamassa kuukaudessa työkäytössä täysin naarmuille. Älykelloissa myös häiritsee latailutarve, joten siinä mielessä Casioiden seitsemän vuoden luvattu paristokesto on oikein luksusta.

Malamuutti
30.12.2022, 15.19
Tuli ostettua käytetty mutta varsin uusi Omega Speedmaster Professional. Sen verran pitkään tullut kuitenkin kuolattua Speedmastereita että edes hinta ei ole aiheuttanut ostopäätöksen katumista. Uusin malli, hesaliittilasike ja 3861-koneisto.

Speedmaster Seiko Poguen kanssa.

https://lh3.googleusercontent.com/guBU1TYNEV4U-xjdGRxBf-TbNIUqnTZGvtmzmAkg19KtpfmLYI-EDoZqL35qiiAhg0Px_-9bPbBHwFe5ht3YsOqfG20iM9omqXLU5rpozUi3clJiTZCvWZF4 5Gzep4ahpK9OCj5XzPs=w1200

Takamisakari
30.12.2022, 16.34
On hieno kaksikko. Itse myös harrastan budjettiluokkaa, eli Seikoja reilu 5kpl, G-shokkeja 3 ja Yksi pagani jolla testaan että olisiko Omppu planet ocean sitten se mun ensimmäinen oikea kello. Tällähetkellä Breikku superocean heritage II on vielä voitolla mutta itse hankintakin pahasti vaiheessa.. Ehkä pari fillaria ensin kuitenkin.

mehukatti
01.01.2023, 03.02
Mitäs wanha kansa tykkää Apple Watchista? Täyttääkö setämiesten vaatimukset? Ainakin kaupassa helpottaa kun ei tarvi kaivaa lompakkoa taskusta vaan voi maksaa tuplaklikkauksella luottokortilla.

Ohiampuja
01.01.2023, 12.51
Joskus uteliaana niitä tutkailin, mutta akun kesto ihan järkyttävä. Kyllä jäi hyllyyn.

Sambolo
01.01.2023, 14.40
Mitäs wanha kansa tykkää Apple Watchista? Täyttääkö setämiesten vaatimukset? Ainakin kaupassa helpottaa kun ei tarvi kaivaa lompakkoa taskusta vaan voi maksaa tuplaklikkauksella luottokortilla.
Voisin käyttää jos en käyttäisi oikeita kelloja, ei viitti Maradoonana vetää. Plus mun pankilla ei toimi luurillakaan maksaminen, niin sekin hyöty ois hukkaa.

Lovejoy
01.01.2023, 19.06
Mua eniten ärsytti Apple Watchissa akun kesto, vaikka muuten onkin ihan ok kello erilaisiin mittauksiin. Viimeisimmän annoin äitilleni, kun oli reilu vuosi sitten sydämen kanssa vaivoja ja kellolla äitini saikin eteisvärinästä hälytykset. Kelpasi ihan lääkärille, kun tulostin pdf:stä dokumentin matkaan, että sai Kelakorvaukset lääkkeestä. Myöhemmin vielä tarkemmassa seurannassa vahvistui kellon havainnot.

Takamisakari
02.01.2023, 11.17
Itsellä toimii maksaminen puhelimella ja aikaa katsotaan kellosta. Hienoja härpäkkeitä ovat kyllä mutta jotenkin ei vaan itselle tarpeellisia, tykkään enemmän manuaalikellojen estetiikasta.

Concorde
03.02.2023, 11.47
Onko nää sitä kuuluisaa "parempaa seppälää"? https://psauction.com/auction/37125/disposal-by-authority

kinde
09.02.2023, 17.29
Tästä Patek Philippe. Hintaakin vaan reilut 500
https://www.huuto.net/kohteet/patek-philippe-ls8-master-clock/576531515

kauris
09.02.2023, 18.53
Kiikutin Seikon (sarb035 6r koneistolla) https://www.keskisenkello.fi/blog/seiko-sarb-033-ja-sarb-035-kahden-suosikkimallin-tarina sepälle määräaikaishuoltoon. 5-6 vuotta alkaa olemaan ostosta. Katteli, että viipottimen liikerata on vähän rajoittunut varsinkin kyljellään ja yhdessä asennossa edisti hieman, toisessa jätätti -20 s/d.
Hinta ja se huolletaanko jäi vielä auki, kun hän lupasi ensin selvittää kannattaako rahallisesti ajateltuna huolto vai se, että koko koneiston vaihtaa. Olen kyllä vähän yllättynyt, jos 6-sarjan koneistokin on kertakäyttöinen.

Edit. Uusi koneisto vaihdetaan. 250 euroa tais sanoa puhelimessa hinnaksi töineen. Täyshuolto olis kalliimpi siis. Hinta sinänsä se mitä suunnilleen odotin ja toivoinkin enintään maksavan. Pelkäsin pahempaa. Sain tuon kellon aikanaan ulkomailta tilattuna hyvin edullisesti n. 350 eurolla. Mallia ei enää myydä mutta käytetyistä pikaisella googletuksella pyydetään 600-1000 dollaria.

Lare
12.09.2023, 21.57
Ostin kellon. Akua ei ollut saatavilla.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230912/19138cf0ef66fb8526ab20d05d99c4f8.jpg

kauris
12.09.2023, 22.35
Heh, on kyllä hauska. Da vinci koodissa tais päähenkilöllä olla just mikkikello.

Lare
12.09.2023, 22.46
Toi tuli töihin. Vapaa-ajalle pitäisi huollattaa jossain sedältä peritty 60-luvun Omega.

Lare
12.09.2023, 23.09
Jaa, taitaakin olla 70-luvultahttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20230912/4a4e0eb1dc99d8c22e995a7b5a1cf61f.jpg

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

JackOja
10.10.2023, 14.26
Onkos muut leikkineet Watch Accuracy Meterilla? Aika paljon vaikuttaa kellon asento käyntitarkkuuteen. Asennoissa "12 ylhäällä" ja "kellotaulu ylhäällä" käy tarkimmiten.

https://pic.useful.fi/emvduBwyU.png

kauris
10.10.2023, 16.36
Ei ollut tuo tuttu mutta itse asiaa testailin aikanaan ihan vain vuorokausiheiton katsomalla pitämällä ke?loa pöydällä eri asennoissa. Viitisen sekuntia oli erot asennosta riippuen.

Malamuutti
11.11.2023, 09.26
Kävin eilen hakemassa tällaisen vintage-aikaraudan huollosta:

https://lh3.googleusercontent.com/pw/ADCreHckcLeHI8sRzlIwA5Krt9UH4TVEctp7u-5huxSl1Wo1hIKu_exk6Y-3UtLSVrLLqgf0ZFayBvyA0eI83IARN5PpcQ_rOsueikZm1hgK9 l9bLEyEAQRb=w1000

kauris
25.02.2024, 19.23
Tällainen titaaninen automaatti suklari tuli tänään kotiin.
https://ep1.pinkbike.org/p6pb26276415/p6pb26276415.jpg

Ohiampuja
25.02.2024, 20.35
Hienoa että saatii eloa tähänkin ketjuun. :)

Ja hienoja kelloja!

Ihmekameli
28.02.2024, 08.13
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240228/fe2e730095aace4a86a7d9c8137ce326.jpg

Laitan nyt sitten minäkin, tässä uusin hankintani. Mt. Iwate GMT Grand Seiko.
Tietääpähän onko päivä vai yö, saattaa olla että se ei kohta ole itsestäänselvyys.
Oikeasti matkustellessa käyttökelpoinen komplikaatio, true, tai travellers GMT.
Tuntiviisaria voi siirtää käynnin pysähtymättä, tarkkakäyntisessä kellossa mukava ominaisuus.
Ja nuo taulut Grand Seikoissa, kuvista niiden hienoutta ei oikein näe.

kauris
28.02.2024, 08.36
Viimeistely on livenä gs malleissa kyllä upealla tasolla. Taitaa viimeisimmät "viilaukset" melkein edellyttää suurennuslasia laadun havaitsemiseksi.

Ihmekameli
28.02.2024, 08.42
Viimeistely on livenä gs malleissa kyllä upealla tasolla. Taitaa viimeisimmät "viilaukset" melkein edellyttää suurennuslasia laadun havaitsemiseksi.

Muutaman videon olen nähnyt missä noita on katseltu elektronimikroskoopilla.

stenu
28.02.2024, 09.17
Hienoa että saatii eloa tähänkin ketjuun. :)

Mä luulen, että covid katkaisi kellobuumin, kun Teamsissä kellot ei juuri pääse esiin ja kotisohvalta töitä tehdessä ei juuri muutenkaan ollut väliä, että mikä sieltä ranteesta pilkottaa. Meillä töissä se taas näkyi vähän päin vastoin, kun silmälaseistaan vähemmänkin kiinnostuneet ihmiset tajusi olevansa yhtäkkiä framilla pelkästään kasvojensa kautta.

Sitten tuli vielä taantuma ja flippaajatkin vaihtoi halvempiin harrastuksiin. Keeperit jäi ranteisiin, mutta ne ei välttämättä herätä pahemmin keskustelua. Aika sama juttu fillareiden kanssa. Hiljaisempaa on ollut Pyöräsi kuva -ketjussakin viime aikoina :)

kauris
28.02.2024, 10.18
Toi on ihan totta, että pyöräsi kuva otsikon alla on ollut hiljaista. Toki yleensä talvi on hiljaisempaa muutoinkin. Ja en ollut hoksannutkaan tuota silmälasikaupan muutosta covidin ja sen lisäämän etätyön takia. Hauskoja seurannaisvaikutuksia!

Ohiampuja
28.02.2024, 12.25
Minä jo covidin alussa mietin että näkyykö se silmämeikkien myynnissä?

JackOja
28.02.2024, 12.28
Miksi vain silmät, näkyyhän huuletkin?

Ohiampuja
28.02.2024, 14.50
Se oli sitä maski-aikaa...

JackOja
28.02.2024, 14.52
Etätöissä maski? Itse ne pitänyt.

huotah
28.02.2024, 23.09
Varmasti kelloharrastus ja flippailu on vähentynyt. Toisaalta suppealla tori.fi seurannalla näyttää siltä, että käytettyjen markkinoilla ainakin Rolexit ja Tudorit menevät edelleen kaupaksi.

Laajasti ottaen hinnat ovat jälkimarkkinoilla laskeneet huipuista, mutta eivät romahtaneet. Poikkeuksia tietysti löytyy. Käytetyn Patekin ja AP:n hinnat on laskeneet maailmalla noin 8% viimeisen kuuden kuukauden aikana, ja esim. PP Nautiluksen hinnasta on sulanut 50-60keur vuoden 2022 huipuista.

Tarjoushaukoille tiedoksi, että Aseman Kellon Kluuvikadun alevitriinissä oli muutama Seamaster Diver ja jokunen muu kello 30-40% alessa. Muutamassa muussa vitriinissä mainostettiin perus 20-30% alennuksia.

Ohiampuja
28.02.2024, 23.11
No häh?

Käsittääkseni naiset tykkää meikata ja näyttää näteiltä ihmisten parissa liikkuessaan. Ja tuohon aikaan siellä ihmisten parissa piti käyttää maskia.

stenu
29.02.2024, 11.58
Kellojen suhteen flippailubuumi saattoi olla jopa suurimmillaan koronan alkuaikoina, kun ihmisillä ei yhtäkkiä ollut mitään tekemistä ja oli löysää rahaa. Mutta sitten esimerkiksi tuttu pyöräilevä kenkäsuunnittelija, jonka business perustui small batch goodyear welted -laatukenkiin, joutui laittamaan lapun luukulle lipullisesti. Ei ollut kotikonttorilla juuri tarvetta businesskengille. Mutta kyllä tuo matalasuhdanne näkyy nyt meilläkin. Jostain viime syksystä eteenpäin ollut selkeästi normaalia hiljasempaa, mutta ei onneksi sentään sakkaa niin kuin globaali fillaribusiness. Escape Collectiven podcastin neliosainen sarja pyöräbusineksen koronavuosista ja ajasta koronan jälkeen on aika hurjaa kuunneltavaa.

stenu
22.03.2024, 22.44
https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000008598726.html

Ohiampuja
23.03.2024, 12.44
Minulle kuulostaa oudolta tuo puhe keeppereistä ja flippauksesta.
Koska lähtökohtaisesti ostan aina keeppereitä. Tuntuisi jotenkin oudolta jos jo ostohetkellä on mielessä siitä luopuminen. Tämä siis koskee kaikkia tavaroita, kelloja, puhelimia ja myös polkupyöriä.

Tuntsan Palo
23.03.2024, 16.41
On se markkina hieman jäissä. Yritin myydä alkuvuodesta Explorer II:sta valkoisella taululla ja lähetin kuvat ja selvitykset neljälle hyvämaineiselle kauppiaalle. Kaksi vastasi samantien etteivät ota myyntiin - kysyntä on nollissa, yksi teki pitkin hampain hyvin naurettavan tarjouksen ja se kaikkein hyvämaineisin ei ikinä edes vastannut vaikka käytin firman sivun omaa työkalua.

kinde
23.03.2024, 19.12
Voutilaisen näyttely on muuten tulossa Tapiolan kello ja korumuseoon tänä keväänä.

kauris
23.03.2024, 21.47
On se markkina hieman jäissä. Yritin myydä alkuvuodesta Explorer II:sta valkoisella taululla ja lähetin kuvat ja selvitykset neljälle hyvämaineiselle kauppiaalle. Kaksi vastasi samantien etteivät ota myyntiin - kysyntä on nollissa, yksi teki pitkin hampain hyvin naurettavan tarjouksen ja se kaikkein hyvämaineisin ei ikinä edes vastannut vaikka käytin firman sivun omaa työkalua.

Oho, no toi kertoo kyllä aika paljon.

mpk
23.03.2024, 23.36

Toihan kertoo vaan siitä, että kuvitellaan ettei peruspetterin lompakko ei ole kondiksessa.

izmo
24.03.2024, 01.12
Tällainen titaaninen automaatti suklari tuli tänään kotiin.
https://ep1.pinkbike.org/p6pb26276415/p6pb26276415.jpg

Mun titaani Sitisen jäi pöydälle makamaan moneksi päiväksi että ehti veto loppua ja en meinannut saada käyntiin mutta jonkin taikatempun ilmeisesti tein kun ravistelin ja heiluttelin kelloa niin taas käy

kauris
24.03.2024, 08.20
Minkäikäinen kello oli kyseessä? Tuossa mun mallissa virittyy automaattina tietty kanssa heiluttelulla ja vetoa voi vääntää lisää myös nupista. Mutta sulla siis ilmeisesti tuli joku kokonaisvaltainen jumitus ja kyse ei ollut "vedon" puutteesta vaan jostain koneiston muusta jumiutunisesta. Onko siellä sitten ollut joku pieni roska joka on hammasrattaat pysäyttänyt. Erikoista kyllä.

Vai olikohan izmon viesti huumoria :)

stenu
24.03.2024, 08.36
Oho, no toi kertoo kyllä aika paljon.

Chrono 24:ssa näkee sekä yksittäisten kellomallien että suosituimpien merkkien keskimääräisen hintakehityksen, kun kirjautuu sinne. Rolexien hinnat on tulleet -22 huipusta alas reilusti toistakymmentä prosenttia. Sekin kertoo aika paljon. Esim. noista Explorereista on tehty kesällä -22 kauppaa 13000-14000 (tel:13000-14000) € haarukassa. Tällä hetkellä hinnat näyttää pyörivän 10000-11000 (tel:10000-11000) välissä.

https://live.staticflickr.com/65535/53607544275_e6def166fe_c.jpg

Toihan kertoo vaan siitä, että kuvitellaan ettei peruspetterin lompakko ei ole kondiksessa.

Mun veikkaus on myös se, että isoin ”kello statussymbolina” -trendi oli ja meni. Trendi voi palata joskus tai sitten ei.

YocceT
24.03.2024, 09.27
Mun veikkaus on myös se, että isoin ”kello statussymbolina” -trendi oli ja meni. Trendi voi palata joskus tai sitten ei.

Myös nollakorkoisen rahan aikakausi meni, samoin kuin korona-aika jolloin ei rahalle ollut "tavanomaisia" kulutuskohteita, kuten matkailu tai joukkotapahtumat.

Flippailu on itselle vieras ajatus. Ajatellaanko siinä että ostan tonnilla ja myyn tonnisadalla ja rikastun, vai onko tuo vain samankaltaista vaihtokauppaa kuin jonnena koulunpihalla joidenkin keräilykorttien kanssa.

stenu
24.03.2024, 09.40
Mä en ole flippausasiantuntija, mutta veikkaisin, että ennemmin siinä on kyse omistamisen ilon lyhytaikaisuudesta ja ihmisen synnynnäisestä luonteepiirteestä haluta enemmän, hienompaa, nopeampaa, kalliimpaa :) Toki esimerkiksi Rolexien kanssa olisi päässyt ihan hyviin pääoman tuottoprosentteihin jossain vaiheessa, joten on sitä saatettu tehdä sijoitusmielessäkin.

Ohiampuja
24.03.2024, 13.47
veikkaisin, että ennemmin siinä on kyse omistamisen ilon lyhytaikaisuudesta ja ihmisen synnynnäisestä luonteenpiirteistä haluta enemmän, hienompaa, nopeampaa, kalliimpaa :).
Varmaan noin. Minä taas saan kiksejä siitä pysyvyydestä ja perinteestä. Olis tosi hienoa kantaa kelloa, jonka olisin saanut vaikka rippilahjaksi. Katsella sitä ja tuumailla että tuossa se on palvellut mua 40 vuotta. Kestänyt kaikki kolhut ja sateet mitä on vastaan tullut. :)

izmo
24.03.2024, 19.41
Minkäikäinen kello oli kyseessä? Tuossa mun mallissa virittyy automaattina tietty kanssa heiluttelulla ja vetoa voi vääntää lisää myös nupista. Mutta sulla siis ilmeisesti tuli joku kokonaisvaltainen jumitus ja kyse ei ollut "vedon" puutteesta vaan jostain koneiston muusta jumiutunisesta. Onko siellä sitten ollut joku pieni roska joka on hammasrattaat pysäyttänyt. Erikoista kyllä.

Vai olikohan izmon viesti huumoria :)

Ei ollut huumoria ja tosiaan googletin että vetoo saa nupista ja kahtena iltana heiluttelin ravistin ja vedin... mutta kolmas ilta toi tulosta

Nyt taas kello tosiaan käy... voihan joku roska tosiaan olla...?

Cyclooppi
31.03.2024, 19.04
Varmaan noin. Minä taas saan kiksejä siitä pysyvyydestä ja perinteestä. Olis tosi hienoa kantaa kelloa, jonka olisin saanut vaikka rippilahjaksi. Katsella sitä ja tuumailla että tuossa se on palvellut mua 40 vuotta. Kestänyt kaikki kolhut ja sateet mitä on vastaan tullut. :)
Tämä. Mulla on pari isältäni jäänyttä kelloa, vanhempi on 50-luvun alussa paljon ennen minun syntymää Värmlannin metsistä kirveellä ja pokasahalla tienattu Omega. Käsin vedettävä peruskello, oli kovassa käytössä jonnekin 70-luvun puolivälin paikkeille. Muistan sen hyvin lapsuudesta. Sitten toinen on hänen 50-vuotislahja vuodelta -78, automaatti-Tiger metallirannekkeella. "Day-date" suomen- ja englanninkielisillä viikonpäivillä. Se jäi häneltä aika vähälle arkikäytölle jostain syystä, joten ei tarvinnut muuta kuin perushuollon. Omegan kanssa oli sitten vähän enemmän töitä ja osien metsästystä, että saatiin käyntiin.

Rahallista arvoa näillä ei juuri ole ja kunnostukseen on mennyt kellojen arvoa enemmän rahaa, mutta minulle näillä on kuitenkin historia ja tarina. Ja onhan se hienoa tässä nykypäivän kulutusyhteiskunnassa, että tuollainen hienomekaaninen laite toimii huollettuna vuosikymmenestä toiseen.

Juha Lehtinen
18.04.2024, 19.24
Tänään klo.18:30 itse Voutilainen puoli seitsemän ohjelmassa.

kauris
18.04.2024, 20.45
Mielenkiintoinen ohjelma. Ja siitä selvisi, että Voutilainen näyttely avautuu Espoon kellomuseoon ens viikolla. Aion mennä. Sopivasti lapsen harrastus siinä viereisessä talossa aina lauantaisin puolentoista tunnin ajan. https://kellojakorumuseo.fi/news/elamantyonayttely-kari-voutilaisesta-avaa-kellosepantaidon-saloja-maailman-huipulta/

Tässä vielä linkki tuohon puoli seitsemän ohjelmaan.
https://areena.yle.fi/1-66455425

Singer
18.04.2024, 21.09
jaa'a, sain halvalla zenith grand prix paris 1900-taskunauriksen, nyt varmaan pitää päättää kunnostaako sen vai myydä hopeana? Jumittaa, joten oletettavasti kuiva koneisto.

huotah
18.04.2024, 21.18
Mielenkiintoinen ohjelma. Ja siitä selvisi, että Voutilainen näyttely avautuu Espoon kellomuseoon ens viikolla. Aion mennä. Sopivasti lapsen harrastus siinä viereisessä talossa aina lauantaisin puolentoista tunnin ajan. https://kellojakorumuseo.fi/news/elamantyonayttely-kari-voutilaisesta-avaa-kellosepantaidon-saloja-maailman-huipulta/

Tässä vielä linkki tuohon puoli seitsemän ohjelmaan.
https://areena.yle.fi/1-66455425

Näyttelyssä pitää ehdottomasti käydä. Onneksi se kestää puoli vuotta.

Rolexin toimitusajat on lähinnä hymyilyttävät Voutilaisen 8 vuoden toimitusaikaan verrattuna.

Juha Lehtinen
18.04.2024, 21.46
Aika nopeaakin toimintaa Voutilaiselta löytyy. Tarkoitan sitä kultaista rintakorua jonka valmisti todella lyhyellä varoitusajalla Cillian Murphylle Oscar-gaalaan ja jäi sille tielle.

izmo
20.04.2024, 23.36
Mitäs tehdä kun Citisen ei kauaa tuntia pyyhkäse menemään ja vuorokausi tulee pari minuutti aikasemmin kellon mukaan... tämä oli se kello joka ei meinannut käynnistyä millään parin päivän levon jälkeen ja nyt käy vihasesti

huotah
21.04.2024, 09.19
Mitäs tehdä kun Citisen ei kauaa tuntia pyyhkäse menemään ja vuorokausi tulee pari minuutti aikasemmin kellon mukaan... tämä oli se kello joka ei meinannut käynnistyä millään parin päivän levon jälkeen ja nyt käy vihasesti

Mulla oli samanlaista ongelmaa, heittoa useita minuutteja päivässä, ja vein sen kelloliikkeeseen magneettisuuden poistoon. Se auttoi ja kello alkoi käydä tehtaan speksien rajoissa. Magneettisuuden poisto tuskin maksaa paria kymppiä enempää. Toki Citisen voi olla ihan vaan huollon tarpeessa.

Sambolo
13.08.2024, 10.42
SKX:n jälkeen tämä Alpinisti tuntui alkuun vähän pieneltä ranteessa ja ei jotenkin näyttänyt siltä miltä kuvittelin sen näyttävän ja vähän kaduin jo ostosta, mutta hetken käytön jälkeen kyllä tykästynyt todella paljon! Eiköhän tästäkin keepperi tule :)
https://i.imgur.com/393Hxq9.jpeg

JackOja
13.08.2024, 10.48
^hauska kuva!

Itse aina välillä pohdin jotain Alpinistia tämän nykyisen Seikon kaveriksi.

Juha Lehtinen
13.08.2024, 11.40
Hienosti otettu kuva Seikosta. Ensin ajattelin onko Seikon oma mainoskuva mutta ei ne noin hienoja osaa tehdä. Hieno kello.

Sambolo
13.08.2024, 11.56
Tattista! Vähän extempore kuvaus ku ihmettelin himmeesti näkyviä reposia.

Voin kyllä suositella alpinistia, menee muodon, koon ja ominaisuuksien puolesta moneen tilanteeseen. Vähän kuullut soraääniä tuosts 6r35 koneistosta, mutta itselle äärimmäinen tarkkuus ei ole välttämätön ominaisuus.

Malamuutti
13.08.2024, 12.07
Tattista! Vähän extempore kuvaus ku ihmettelin himmeesti näkyviä reposia.

Voin kyllä suositella alpinistia, menee muodon, koon ja ominaisuuksien puolesta moneen tilanteeseen. Vähän kuullut soraääniä tuosts 6r35 koneistosta, mutta itselle äärimmäinen tarkkuus ei ole välttämätön ominaisuus.

Oman mustatauluisen Alpinistin 6R35-koneiston käynti (luokkaa 30 s/päivä) oli alkuun aika pettymys, mutta jossain vaiheessa se alkoi käydä paljon tarkemmin, muutaman sekunnin heitolla päivää kohti.
Jotenkin tuo Alpinist tuntuu kyllä ranteessa kaiken kestävältä rymykellolta, vaikka eiköhän se nahkarannekkeen kanssa sovellu sivistin kaulassa vähän paremminkin kalustetuissa huoneistoissa oleskeluun.

Sambolo
13.08.2024, 12.24
Mustatauluisen olisin itsekin halunnut, mutta missasin pari diiliä ja päädyin sit vihreään kun tuli semmoinen metallilla ja ok diilillä vastaan. Tekisi melkein mieli vielä mustakin hankkia ja voisi muuten hommata enemmänkin kelloja, mut vaan yhtä voi pitää kerralla kädessä, ellei maradoonana mene ja kun olen niin huono vuorottelemaankin :D

Malamuutti
13.08.2024, 13.49
^Vihreähän on kuitenkin se klassinen Alpinistin väri.

huotah
13.08.2024, 17.40
Vähän kuullut soraääniä tuosts 6r35 koneistosta, mutta itselle äärimmäinen tarkkuus ei ole välttämätön ominaisuus.

Mulla on SPB187 tuolla koneistolla ja se heitti pahimmillaan puoli minuuttia päivässä. Käytin kellon rukkauksessa ja sen jälkeen se on käynyt +5s/pvä (nyt noin puolen vuoden verran). Eli kaikki toivo ei ole mennyttä kun 6R35 heittää.

zort
13.08.2024, 17.43
Mullakin oli muutaman vuoden pari-kolme erilaista automaattia mutta ei oikein ikinä avautunut että miksi pitäisi olla useampi, joten myin kaikki ja palasin yhden kellon taktiikkaan. Varsinkin kun en ole minkään zortin muoti-ikoni. Edellinen yhden kellon taktiikka kesti kymmenen vuotta, silloinen oli Longines Grande Vitesse mutta nyt on sitten tällainen Lonkku. Kuva on tosin surkea eikä siinä oikein värit näytä oikeanlaisilta.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240814/1861e79c18316703207777847536fd4c.jpg

zort
14.08.2024, 23.12
https://youtu.be/yQdqAFDaG2M

JackOja
10.12.2024, 19.10
Seiko jätättää, vein huoltoon. Vehje laitteeseen ja "joo kehnosti käy". Perushuolto ja tammikuussa saa takaisin. Arvio 300-350 €, ihanan kallista. Käyttö siis 50-70 €/vuosi :D

Kvartsikelloissa... miten se olikaan, parin kympin paristo muutaman vuoden välein.

En valita, totean.

kauris
11.12.2024, 10.41
Mikä koneisto sun Seikossa oli? Mulla kävi viimeksi niin 6-sarjan koneiston kanssa, että kelloseppä vain vaihtoi uuden saman sarjan koneiston (töineen reilu 200 euroa), koska huoltaminen olisi ollut kalliimpaa. https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?56587-Vanhusten-aikaraudat-puhelin-ei-ole-kello&p=3201467#post3201467

JackOja
11.12.2024, 11.03
Ei ole tietoa, ehkäpä 4R35 kun kattelin.

Aakoo
11.12.2024, 15.31
^Perus Seikon automaatti tuolla koneistolla on ollut tarjouksessa tyyliin 280€, eli pidän huollon hintaa siihen nähden aika kovana. Oma Alpinist 6R35 koneistolla edistää jonkun verran, mutta pitää katsoa josko käytöllä rauhoittuisi.

29er
11.12.2024, 16.04
Tänään klo.18:30 itse Voutilainen puoli seitsemän ohjelmassa.

Ja uusimmassa Arto Nybergissä (Areena).

Juha Lehtinen
11.12.2024, 16.23
Ja uusimmassa Arto Nybergissä (Areena).
Tuli tuokin katsottua.

Sambolo
12.12.2024, 08.07
Pitäisi varmaan oma alpinisti käyttää sepällä myös, jätättää aika kivasti, vaikka eipä se nyt niin tarkkaa ole, fiilis näissä automaateissa lähinnä tärkein itselle :D

stenu
12.12.2024, 08.36
^ Huonolla tuurilla voi tulla kallis remppa, jos kovin pitkää antaa käydä kuivana.

Ainakin siinä tapauksessa, että ei ole sertifioituja huoltoja kaipaava kello, niin Tallinnaan huoltoon lähettäminen saattaa olla edullisempi vaihtoehto. Huollatin yhden ETA-koneisen kellon Tallinnassa 120 eurolla (uusi jousi + täyshuolto) joskus aikoinaan, mutta siitä on sen verran kauan, että tuosta hinnat on varmastikin nousseet. En kyllä varsinaisesti kehoita tekemään noin, koska kellon huollattaminen suomalaisella kellosepällä on suomalaisen työn tukemista parhaimmillaan, joten siitä saa toimivan kellon lisäksi hyvän mielen.

(Jonkinmoisen alv-alen voisi kyllä suoda kaikelle kotimaiselle korjaamisliiketoiminnalle. Se olisi tervettä monessakin mielessä.)

Seiko jätättää, vein huoltoon. Vehje laitteeseen ja "joo kehnosti käy". Perushuolto ja tammikuussa saa takaisin. Arvio 300-350 €, ihanan kallista. Käyttö siis 50-70 €/vuosi :D

Kvartsikelloissa... miten se olikaan, parin kympin paristo muutaman vuoden välein.

En valita, totean.

Peter Blake on ollut siinä mielessä hyvä, että ainakin toistaiseksi 500-600 euron huollon on voinut itselleen perustella sillä, että kellon arvon nousu sopivan huoltovälin (6-8 vuotta) aikana on kuitannut kulut ja ehkä on saattanut jäädä vähän plussan puolellekin. Veikkaan kylläkin, että hintakäyrä taittuu alaspäin lähivuosina ja tarkoitan sillä kaikkia ns. arvokelloja pl. ehkä oikeat keräilyharvinaisuudet. Tulevia sukupolvia ei nimittäin mekaaniset kellot tule juuri enää kiinnostelemaan. Mikä järjellä ajatellen on ihan ymmärrettävääkin :)

Malamuutti
12.12.2024, 08.45
Pitäisi varmaan oma alpinisti käyttää sepällä myös, jätättää aika kivasti, vaikka eipä se nyt niin tarkkaa ole, fiilis näissä automaateissa lähinnä tärkein itselle :D

Uutena oma Alpinisti kävi hiukan nopeasti, luokkaa +20 s/d, mutta tätä nykyä se käy parin sekunnin tarkkuudella. Katsotaan, miten homma etenee (tosin Speedmasterin hankinnan jälkeen muut kellot ovat jääneet varsin vähälle käytölle).

Sambolo
12.12.2024, 12.18
Tuo mun alpinisti ei kovin vanha ole, eli kuivuutta en epäile ellei kuivana laitettu eteenpäin. Monella näitä takuuseen roplattu kun ei ajassa pysy.

Smo
12.12.2024, 13.14
Aihetta sivuten, just oli 12.12.12 12.12.2024

JackOja
12.12.2024, 14.13
...Tallinnaan huoltoon lähettäminen saattaa olla edullisempi vaihtoehto....

Sanoo yrittäjä!?!? Ei ole mun kuppi teetä.

...En kyllä varsinaisesti kehoita tekemään noin...

Huh!

...kellon arvon nousu sopivan huoltovälin (6-8 vuotta) aikana on kuitannut kulut ja ehkä on saattanut jäädä vähän plussan puolellekin....

Tuon toteutuminen vaatisi jotain toimenpidettä, jotta näkyisi saldossa?

Hami kun et keksinyt tuota 12 vuotta sitten.

stenu
12.12.2024, 14.23
Sanoo yrittäjä!?!? Ei ole mun kuppi teetä.

Hahhah…jätit tarkoituksella )a strategisesti lainauksestasi pois tämän:

En kyllä varsinaisesti kehoita tekemään noin, koska kellon huollattaminen suomalaisella kellosepällä on suomalaisen työn tukemista parhaimmillaan, joten siitä saa toimivan kellon lisäksi hyvän mielen.

Tuon toteutuminen vaatisi jotain toimenpidettä, jotta näkyisi saldossa?

Jep, omaisuuden arvonnousu ei yleensä realisoidu ilman omaisuuden realisointia :) (ja realisointi jäänee perikunnan hommiksi, jos siihen sitten päätyvät, kun se hetki koittaa).

Ja pitää muuten lisätä, että onhan se keskimääräinen arvonnousu vähän jo taittunut 2022 piikistä, mutta silti Chrono24:n myyntihintojen keskiarvoihin perustuvan arvonmäärittäjän mukaan +31,6% ja +797€ hankintahetken eli kesäkuun 2019 jälkeen. Hankintahinta oli silloin jonkin verran silloista keskiarvoa kalliimpi, joten vähän jään jälkeen keskiarvokehityksestä.

https://live.staticflickr.com/65535/54199468741_08a89a93c2_c.jpg
(Kuvakaappaus Chrono24:sta)

Opulus
12.12.2024, 15.32

Tunsin tyypin, joka eräänä uutena vuotena keksi päättää ottaa tavoitteeksi - ja tietysti myös pieneksi ohjelmanumeroksi - juhlistaa joka kuukausi vastaavaa hetkeä.

(En nyt muista pitikö nauttia jokin single malt whisky vai polttaa pikkusikari, mutta tavoite saavutettiin eli päätös pysyi tai siis juttu ei jotenkin unohtumaan ja kullankallis hetki lipumaan vahingossa ohitse...)

zort
12.12.2024, 20.59
Tulevia sukupolvia ei nimittäin mekaaniset kellot tule juuri enää kiinnostelemaan. Mikä järjellä ajatellen on ihan ymmärrettävääkin :)

Meidän paikallisessa aviisissa juuri haastateltu kellokauppias sanoi että automaattikelloista on tullut tämän hetken teineille jonkin asteinen hittituote. Sellaisia monet toivovat rippilahjaksi. Omassa nuoruudessahan se oli just päinvastoin. Riparilahjaksi ei kelvannut muuta kuin digitaalista kvartsia. Viimeistään silloin mekaaninen tiuku unohtui jonnekin pöytälaatikon perälle.

stenu
12.12.2024, 21.45
^ Noniin ehkä kaikki toivo tulevaisuuden aikuisten suhteen ei ole menetty.. :D

zort
12.12.2024, 23.12
Vielä sen verran että itse ihailin pienenä vaarini taskunaurista. Kun ei sattunut perintönä omalle kohdalle niin piti sitten reilu parikymppisenä oma nauris hankkia, mekaanisena tietty. Käyttö on vaan jäänyt alkuinnostuksen jälkeen kokonaan.

Aakoo
13.12.2024, 08.19
Meidän paikallisessa aviisissa juuri haastateltu kellokauppias sanoi että automaattikelloista on tullut tämän hetken teineille jonkin asteinen hittituote. Sellaisia monet toivovat rippilahjaksi. Omassa nuoruudessahan se oli just päinvastoin. Riparilahjaksi ei kelvannut muuta kuin digitaalista kvartsia. Viimeistään silloin mekaaninen tiuku unohtui jonnekin pöytälaatikon perälle.

Oman perheen lukiolaisilla on ranteessa automaatit, toisella Tissot ja toisella Seiko. Ei mitään kalliita klassikkoja, mutta hyvälaatuiset käyttökellot kuitenkin. Nämä korvasivat käytössä aiemmin olleet älykellot.

stenu
14.12.2024, 07.23
Meilläkin kelpasi mun vanha Hydroconquest ”ennakkoperintönä” ylioppilaslahjaksi. Nyt olisi tosin vuodenvaihteen jälkeen tarvetta jollekin inttikellolle.

Vielä sen verran että itse ihailin pienenä vaarini taskunaurista. Kun ei sattunut perintönä omalle kohdalle niin piti sitten reilu parikymppisenä oma nauris hankkia, mekaanisena tietty. Käyttö on vaan jäänyt alkuinnostuksen jälkeen kokonaan.

Mulla on isoisän perintönä tullut tasku-Omega. En ole kuitenkaan koskaan käyttänyt sitä. Hieno mutta vähän tarpeeton kapistus. Sillä ei ole varsinaisesti tunnearvoakaan mulle, mutta kun ei niillä oikein ole rahallistakaan arvoa, niin en ole viitsinyt yrittää myydäkään.

arctic biker
21.12.2024, 18.44
Jotain hain piironginlootasta jota hakemaani en tieten löytänyt mutta löysin kellon. Seiko Automatic 23 Jevels.
Ihan siistin näkönen, kuin kauan tuo riepu on siellä ollut niin en muista enkä hintaa, voisin veikata ettei ollut kallis.
Tuo vaan ei suostu aikaa käymään, nyt ollut 3 vrk ranteessa, tolla ei hirviä taksia oottaa. Sen verran halpanen etten taija huoltoon rahaa tuhlata?

TERU
21.12.2024, 21.01
Tuohon vois kokeilla suhauttaa varovasti vaikka ase- tai lukkoöljyä koneistoon - se on vaan kuivunu.
Oon pannu joitakin kuntoon ihan vaan noin

Tolkun mies
22.12.2024, 08.41
Tuohon vois kokeilla suhauttaa varovasti vaikka ase- tai lukkoöljyä koneistoon - se on vaan kuivunu.
Oon pannu joitakin kuntoon ihan vaan noin
Puolituttu kelloseppä totesi kerran että hän ei ota korjattavaksi wd40- aseöljy -voideltuja kelloja huoltoon. Noissa voiteluainnena käytetyn MoS eli molybdeenisulfidin saaminen pois rattaista pesemällä liuottimella ultrassa on ihan mahdoton homma. Toki kaikki on tehtävissä, mutta työmäärä on suhteeton eikä aina edes onnistu. Kutsui tuollaisia pilatuiksi kelloiksi.

TERU
23.12.2024, 03.33
Hyvä varoitus, lukkoöljyä olen omissa tapauksissa käyttänytkin...pian 40 v täyttävää Seikoa ei ole koskaan muuten huollettukaan ja käy aikaa kuin uutena...useta muitakin, jopa jo kuolleen enoni kello kävi hänelle ja sen jälkeenkin.

Arvokellot erikseen

Aakoo
24.12.2024, 09.43
^Eikö kelloon nyt kannata laittaa ihan kelloöljyä?

TERU
25.12.2024, 02.58
Kannattaa.

Lukkoöljyn helppo saatavuus ja helppo sumuttaa koneeseen eikä luultavimmin haihdukaan pian, kun on toiminut tapauksissani - on johtanut sen käyttöön. Aion jatkaa

kinde
02.01.2025, 20.23
Kellojen öljyäminen ei ole ihan niin simppeli homma jos sen haluaa tehdä kunnolla ja saada hyvin toimivan kellon. Tässä olisi yksi kiva video öljyämisestä. https://youtu.be/dGPSPNmh-dE?si=RAXqY_APyg6Sm1Nc

Sambolo
30.01.2025, 10.48
Kyllä se on lähetettävä alpinisti takuuhuoltoon vielä kun takuuta jäljellä, niin paljon jättää. Vanha rymytty huoltamaton säxä taas kätee ja käy aikaa hämmentävän tarkasti.

zort
30.01.2025, 19.24
Tulee ekana mieleen että jospa alpinisti on päässyt magnetisoitumaan. Tosin luulisi että se olisi suojattu sitä vastaan että ei ihan hevillä niin pääsisi käymään.

Sambolo
31.01.2025, 01.59
Paljon lukenu noista juttua, että eivät pidä oikein aikaa ennen kuin käynyt sepällä säädettävänä tms, myös viallisista kuullut. Eikös magnetisoituneet yleensä edistä vauhdilla? Mun jätättää noin minuutin tai enemmänkin vuorokaudessa.. Luin kyllä myös että näissä olis huono suojaus magnetisoitumiselle.

edit, 6r35 perustuu 7s26 ja niissä sama magneetinkestävyys.

huotah
31.01.2025, 10.51
Mun 6R35 Seiko magnetisoitui ja edisti yli minuutin vuorokaudessa. Käytin kellon kellosepällä magneettisuuden poistossa ja käynti rauhoittui, mutta edisti vieläkin 15-20s vuorokaudessa. Sen jälkeen käytin kellon vielä rukkauksessa ja edistää nyt +5-6s vuorokaudessa.

zort
31.01.2025, 17.43
Mitä olen netistä lukenut niin kyllä magnetisoitunut kello voi myös jätättää, riippuen siitä mitkä osat on magnetisoituneet.
Netistä on löydettävissä myös testi millä voi kotikonstein todeta magnetisoitumisen esm. kompassin tai kännykkäsovelluksen kanssa.
Eipä silti, jos takuu on voimassa niin eihän se huono asia ole lähettää sitä huollon tutkittavaksi.

https://diywatch.club/en/blog/how-to-demagnetize-a-watch?format=amp

Sambolo
15.02.2025, 23.14
Toimitin alpinistin takuuhuoltoon, saa nähä mitä tuumaavat. Sijainen saatu onneksi paikalle :)
https://i.imgur.com/NqRnsRZ.jpeg

kauris
16.02.2025, 09.02
Aika hauska, että just viime yönä näin unta siitä,.että olin kellosepän luona jättämässä omaa Stowaa huoltoon. Kävi kuulemma alkutestin mukaan tosi kummallisesti. Hinnasta ei vielä sovittu kun uni vaihtui tai päättyi mutta muistan miettineeni miksen lähettänyt sitä Stowan tehtaalle huollettavaksi.

Mites tuollainen sijaiskello ilmestyi? Hieno.

Sambolo
16.02.2025, 16.56
Sijainen ostettiin peittämää syntynyttä aukkoa, vaikka virkistävää oli pitkästä aikaa käyttää skx:ääkin, on seki vaa hieno ja hyvä kello. Turtle on oikeestaan ehkä pisimpää ollut itsellä haaveena, tämä ja/tai bättis versio. Sit tuli uudet turtlemallit joihin tungettu kyklooppia ym eikä ne oikeen iskeny ja näitä vanhoja rupes olemaan vähemmän tarjolla niin homma jäänyt puolitiehen. Nyt päätin tarkastaa tarjonnan ja tää löytyi läheltä hienokuntoisena sopuhintaan :)

Sambolo
26.02.2025, 10.30
Nahkainen zulu metallirannekkeen tappeja seikolta odotellessa. On muute huono systeemi tuo rannekkeen palojen tapit holkkeineen, siitä miinus, muuten kyllä todella hyvän oloinen renneke tässä hintaluokassa. Jatkopalasta puuttui tappi, niin ei saanut jatkettua ja samalla spotattu, että olemassa olevista osa huonossa kunnossa. Muistan lukeneeni, että porukalla pudonnut tapit ja sitä myöten kello, niin saa seppä vaihella kaikki huonot uusiin. Hämmentävän tarkkaa aikaa myös käy tämä yksilö, reilu viikon ollut käytössä eikä tarvetta rukata aikaa. Toisen brändin kellossa ”sama” koneisto ei toiminut lähellekkään näin hyvin.
https://i.imgur.com/VDn8Omk.jpeg

Sambolo
28.02.2025, 23.55
Kyllä se on lähetettävä alpinisti takuuhuoltoon vielä kun takuuta jäljellä, niin paljon jättää. Vanha rymytty huoltamaton säxä taas kätee ja käy aikaa hämmentävän tarkasti.
Tänään sain kellon takaisin, tais olla ihan hyvä käyttää huollossa vielä kun takuuta jäljellä, olivat vaihtaneet koko koneiston.

Sambolo
01.03.2025, 18.33
Tänään sain kellon takaisin, tais olla ihan hyvä käyttää huollossa vielä kun takuuta jäljellä, olivat vaihtaneet koko koneiston.
Ja lähteekin bumerangina takaisin, jotain menny pielee ja kello ei toimi enää lainkaan :’)

kauris
02.03.2025, 10.11
Tuo on kyllä valitettavaa. Kai ne huollossa kuitenkin sen ensin testaa. Myös mun Seiko sekoili todella oudosti koneistonvaihdon jälkeen. Selvisi, että uusi koneisto oli ehjä mutta osoittimet vaihdon jälkeen eivät olleet kunnolla kiinni vaan luistivat ja siksi pyörivät miten sattuu. Tyyliin loctite korjauksella kuntoon :)

huotah
02.03.2025, 14.06
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250302/4d2b8042e8f6f15a955abd8f271ce5bd.jpg
Tässä mun ratkaisu käyntiongelmiin ja epätarkkuuteen. ;)

Sambolo
02.03.2025, 22.47
^neliö shokki onkin nyt käytössä (kuva tosin vanha):) En tosiaan tiedä mitä sielä huollossa tehty vai onko kenties toimituksessa ottanut osumaa mutta nupit tuntuu oudolta, kompassikehä heiluu kun olis irti ja sen nuppi hädin tuskin toimii ja kello pysähteli kädessä ja jätti 30min parissa tunnissa.
ps digitaalisilla kelloilla paha tapa edistää, mulla molemmat shokit tekee sitä. Tarvis olla se malli mikä päivittää aikaa radio tms singnaalista vai mistä lie, tosin seki kai suomessa toimii heikosti.
https://i.imgur.com/HZLDf9N.jpeg

huotah
03.03.2025, 09.07
^neliö shokki onkin nyt käytössä (kuva tosin vanha):) En tosiaan tiedä mitä sielä huollossa tehty vai onko kenties toimituksessa ottanut osumaa mutta nupit tuntuu oudolta, kompassikehä heiluu kun olis irti ja sen nuppi hädin tuskin toimii ja kello pysähteli kädessä ja jätti 30min parissa tunnissa.

Huh, ei muuta kuin kello takaisin huoltoon.

ps digitaalisilla kelloilla paha tapa edistää, mulla molemmat shokit tekee sitä. Tarvis olla se malli mikä päivittää aikaa radio tms singnaalista vai mistä lie, tosin seki kai suomessa toimii heikosti.

Tuo mun G-Shock (GW-5000U-1ER) synkkaa ajan signaalista joka yö. Toimii hyvin ainakin Helsingin korkeuksilla.

Malamuutti
03.03.2025, 10.04
Käytin vanhan Strelan huollossa. Nyt ehkä uskaltaa taas kauniina päivänä käyttääkin tuota ilman suurempaa pelkoa koneiston kuivana korkkaamisesta. Kelloseppä jätti - onneksi - taulun patinan rauhaan, osoittimet kyllä vaikuttaisi puhdistaneen ja runko hiottu kevyesti, ehkä.

https://g4.img-dpreview.com/6493A50D45F54DB08FE0A29EE7931D98.jpg

Lare
06.07.2025, 12.44
Poika pyysi lahjaksi kellon ja aloin tietty samalla pohtimaan itselleni uutta. En tiedä oliko hyvä vai huono juttu ettei flygarilla ollut oikeaa mallia.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250706/5257c02fb1cf9780a51cef9b6b6eb29e.jpg

kauris
07.07.2025, 07.34
Mikä on flygari?

Lare
07.07.2025, 11.16
Lentokenttä. Tässä tapauksessa Hanian kenttä Kreetalla. Yllätyin kun noinkin pienellä kentällä oli Hamilton-vitriini.

Lähetetty minun SM-S916B laitteesta Tapatalkilla

kauris
07.07.2025, 20.59
Ah, tottakai nyt tajuan sanan ja olen sen useamman kerran kuullut vaikken itse käytä.
Edit. Mulle tuli mieleen pilottikello muttei sopinut se muutoin viestiisi ja kuvaan.

Matti_Kurki
09.07.2025, 01.15
Jostakin oli pakko aloittaa, joten hankin tällaisen. Korvaa vuosia käytössä olleen Garmin Fenix Chronoksen.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250708/cf5ce303f3d9d5135d4eec7989087711.jpg

--
Enimmäkseen vain istun, ja tuijotan papereita. Ja yritän selvittää, onko missään mitään järkeä. Yleensä ei ole. - Michael Kosterlitz

kauris
09.07.2025, 11.16
Tyylikäs kello Matti.

kauris
09.07.2025, 11.28
https://i.imgur.com/HZLDf9N.jpeg

Mikä malli tuo on jossa on tuollainen todella hieno purppura taustaväri näytössä? Yhdistettynä metallikuoreen ja rannekkeeseen minusta tosi näyttävä.

Matti_Kurki
09.07.2025, 12.21
Tyylikäs kello Matti.

Kiitos kovasti!

kauris
11.07.2025, 13.02
Poika tartti armeijaan jonkun edullisen "peruskellon" eli sykemittarikello ei käynyt. Toki edellyttäis lataustakin. Lupasin ostaa G-shockin(kin) mutta hän sanoi, että Casion edullisemmatkin mallit käy. Vaikka naarmuuntuvatkin helpommin niin vähemmän harmittaa kuin kalliimman naarmuttaminen.
Tällainen lähti toissailtana tilaukseen ja nyt on jo noudettavissa eli pääsen viemään sen hänelle heti huomenna vierailupäivänä. Maanantaina aloitti vuoden palveluksensa.

38 euroa:
https://www.keskisenkello.fi/media/catalog/product/1/2/12426_front.jpg?width=700&height=700&store=kk_fi&image-type=image

Itse olisin hänenä valinnut tämän (104 euroa):
https://www.keskisenkello.fi/media/catalog/product/g/a/ga-2100su-1aer_web.jpg?width=700&height=700&store=kk_fi&image-type=image

kauris
11.07.2025, 14.42
Sambolon purppurataustaisen G-shockin mallinimi kiinnostaisi edelleen. Olen googlaillut sellaista mutta en onnistu löytämään. 2022 vuodelta taisi olla ostoksesi, kun silloin laitoit siitä aiemmin vielä hienomman kuvan.

Mallia googlatessa tuli esiin tällainen Tokyo Highligts limited edition kello. Ihan hieno mielestäni. Tässä ei kyllä purppuraa ole lcd-näytössä vaan rannekkeessa ja rungossa.
https://i.redd.it/aadx1xt8ekh91.jpg

Sambolo
11.07.2025, 15.18
Kauris, tuo mun neliö on oma modaus, mallia en nyt ulkoa muista, mut joku oisko burtonin kanssa yhteistyössä joku limited, minkä bongasin myynnistä ja myöhemmin laitoin metallikuoret/rannekkeen. Alkujaan tällainen: https://i.imgur.com/ll8Gf3d.jpeg
taino, tuossakin vaihettu nato, alkujaan joku ihme tarrasträppi tms mikä hirveä, siitä tuo kuorenvaihtokin lopulta lähti liikkeelle.

kauris
11.07.2025, 21.17
Okei! Kiitos infosta. Eli se onkin oikeasti tuollainen punanäyttöinen mutta valot päällä näytössä(?) oikeanlaisessa valaistuksessa se näyttää purppuralta? Noita punanäyttöisiä mustilla kehyksillä löytyy ja sitten toki noita metallikuorisia metallirannekkeisia 5000/5600-sarjalaisia myös.

Mutta todella hieno mun mielestä tuo sun kokoonpano!

Edit. Esimerkki punanäyttöisestä jollainen ehkä Sambolo sulla siis omassasi: https://www.casio.com/europe/watches/gshock/product.DW-5600BBR-1/

Vaan eipä nämä kyllä näytä yhtään samalta kun sun kuvissa https://www.timekeepershop.com/en/product/187370-191659/dw-5600bbr-1

Lare
11.07.2025, 22.36
Mun mielestä puolustusvoimien pitäisi tarjota varusmiehille kello. Ainakin ryhmän/joukkueenjohtajille. Mikä tahansa el cheapo kunhan se näyttää aikaa.

Lähetetty minun SM-S916B laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
12.07.2025, 01.50
Kyllä tuo näyttö on pinkki/liilahtava tai jotai siltä väliltä, varsinki taustavalo päällä, en tiedä onko muissa malleissa ollut samanlaista.

edit:
tässä on samanvärinen https://www.reddit.com/r/gshock/comments/1akkipl/g5500_pink_screen_pink_backlight/
edit 2:
ja tietty tällee jo kotona ollessa olis voinu suoraa kellosta katsoa sen mallin :D eli tämä on oman tarkka malli: https://shockbase.org/watches/watch_dyn.php?model=GLS-5600V-1&subseries=GLS-5600&series=5600

TheMiklu
13.07.2025, 09.28
Mun mielestä puolustusvoimien pitäisi tarjota varusmiehille kello. Ainakin ryhmän/joukkueenjohtajille. Mikä tahansa el cheapo kunhan se näyttää aikaa.

Lähetetty minun SM-S916B laitteesta TapatalkillaKyllä joka miehellä ja naisella pitää oma kello ja puukko olla.

Sent from my CPH2663 using Tapatalk

marco1
13.07.2025, 10.22
Tuo halvempi Casio on paljon matalampi ja toimii mukavammin kaikenlaisten hihojen, remmien ja hanskojen kanssa palveluksessa.
Jälkikasvu kotiutui juuri ja samantyyppinen Casio kesti hyvin koko reissun.

Opulus
13.07.2025, 14.03
^^ Mutta pitääkö sen kellon olla kenttäkelpoinen? (Tai pitääkö sen paremman kellon lisäksi olla toinen, rajumpaakin meininkiä kestävä kello?)

PS Mulla oli kyllä kello, muttei puukkoa eikä edes tulitikkuja...

TheMiklu
13.07.2025, 17.56
^^ Mutta pitääkö sen kellon olla kenttäkelpoinen? (Tai pitääkö sen paremman kellon lisäksi olla toinen, rajumpaakin meininkiä kestävä kello?)

PS Mulla oli kyllä kello, muttei puukkoa eikä edes tulitikkuja...

Kunhan nyt on sekä kello että puukko niin asia on kunnossa [emoji1303][emoji16]

Sent from my CPH2663 using Tapatalk

Teemu H
28.08.2025, 09.01
Minäkin olen muistellut armeijaa, ja muutenkin kaipasin paluuta yksinkertaisempiin aikoihin. Casio W-202.
Tässä on sentään ajastin, joten ei mene metsäretkelläkään pasta pitkäksi :D

https://teemu.dy.fi/kello/casiofw202.jpg