Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Shimanon yhteensopivuus



mcstorsj
14.01.2017, 14.56
Moi. Olen muutaman vuoden aikana rakennellut nojapyörää from scratch. Runko on itse tehty, muut osat ovat vakiopyöräosia, hankittuina sieltä sun täältä. Voimansiirto- ja vaihdekomponentit ovat kaikki Shimanoa ja saman hintaluokan osia. Nyt tuntuu kuitenkin että 3x7 rattaisten vaihteiden osalta on jonkinlainen yhteensopivuusongelma. Sekä etuvaihtaja että takavaihtaja tekevät liian suuret liikkeet rattaisiin nähden. Kun vaihteensiirtäjä on säädetty siten, että keskimmäisellä vaihteella vaihteensiirtäjä on keskimmäisen rattaan kohdalla, se menee ekalla vaihteella ekan rattaan yli ja viimeisellä vaihteella viimeisen rattaan yli, jolloin ketju hyppää pois päältä. Takavaihteensiirtäjä on Shimano Tourney, etuvaihtaja on Shimano Acera, vaihdevivut ovat Shimano Revoshift ja takakasetti on Shimano CS-HG41-7ac. Shimanon yhteensopivuustaulukon mukaan takavaihteensiirtäjän pitäisi kyllä olla yhteensopiva kasetin kanssa. Vaihdevivuista en ole löytänyt yhteensopivuusspeksejä, mutta ilmeisesti Shimanon vaihdevivut ovat jollain tavalla standardisoituja?

Takavaihteensiirtäjän sain jotakuinkin toimimaan rajoittamalla sen liikkeet rajoitinruuveilla, mutta ei se kuitenkaan toimi ihan niin täsmällisesti kuin pitäisi. Etuvaihteensiirtäjä oli vielä vaikeampi säätää lainkaan toimivaksi. Etuvaihtaja on alhaalta kiinnitetty "Dual Pull" malli, johon vaijeri tulee alhaalta. Silmämääräisesti näyttää siltä, että alhaalta tulevan vaijerin momenttivarsi olisi lyhyempi kuin ylhäältä tulevan vaijerin momenttivarsi.

Onko kenelläkään ajatuksia mistä ongelmat voisivat johtua? Olen kyllä korjaillut ja säätänyt vastaavan hintaluokan osia aikaisemmin ilman ongelmia.

Moska
14.01.2017, 15.23
Tuleehan vaijerit oikeaan kohtaan vaihtajissa?

Lähetetty minun F8131 laitteesta Tapatalkilla

mcstorsj
14.01.2017, 17.11
Kyllä olettaisin että vaijerit ovat oikeassa kohdassa. Eihän niitä saa mitenkään väärin laitettua. Takavaihteiden vaijeriputki menee siihen vaihtajassa olevaan reikään, jossa on säätönuppi, ja vaijeri jatkaa sieltä suoraan vaihtajavarressa olevaan kiinnitysruuviin. Etuvaihteiden vaijeriputki menee rungossa olevaan kiinnikkeenseen, josta vaijeri jatkaa suurin piirtein vaihtajan suuntaisesti ylös vaihtajaan. Vaijeri menee etuvaihtajassa olevan kourun kautta kiinnitysruuvin. Oletan että kyseinen kouru on just tarkoitettu tuolle kun vaijeri tulee alhaalta.

nure
15.01.2017, 13.37
Nuo Tourney/Revoshiftit ole olleet uusinakaan mitään toiminnan helmiä ja jos vielä kuluineitakin niin saattaa ongelmia tulla...

orc biker
22.01.2017, 00.04
Lainaan ketjua, toivottavasti aloittaja ei pahastu, kun ketjun nimi osuu niin hyvin.

Jos vaihdan Shimanon 10-speed maastokammet 9-speed maastokampien tilalle, niin tuleeko ongelmia? Mahtuuko 9-ketju toimimaan noilla kammilla? Entä, jos vaihdan tarvittaessa 10-ketjun 9-ketjun tilalle, niin tuleeko siitä ongelmia takana 9-pakan ja 9-vaihtajan kanssa? Teoria? Käytäntö? Onko joku kokeillut?

Greycap
22.01.2017, 01.05
Jos vaihdan Shimanon 10-speed maastokammet 9-speed maastokampien tilalle, niin tuleeko ongelmia?

Ei.


Mahtuuko 9-ketju toimimaan noilla kammilla?

Kyllä. Väittävät että saattaa ottaa pienellä rattaalla ollessaan isompaan kiinni, ei ainakaan minulla ottanut vaikka ajoin kyllä toisinaan iloisesti ketju ristissä.


Entä, jos vaihdan tarvittaessa 10-ketjun 9-ketjun tilalle, niin tuleeko siitä ongelmia takana 9-pakan ja 9-vaihtajan kanssa? Teoria? Käytäntö?

Teoriassa ei ainakaan pitäisi, ketjun sisäleveys on sama ja takavaihtaja perustuu muutenkin siihen että se ketju viedään rattailla tasan oikeaan paikkaan. Jos joku paikka aiheuttaa pulmia niin se on etuvaihtaja koska ketju on aavistuksen kapeampi eikä vaihtajan häkki välttämättä työnnä sitä tarpeeksi pitkälle.


Onko joku kokeillut?

Kyllä. Edessä XT 2x10 kammet ja SLX triplakampien vaihtaja joka pakotettu rajoitinruuveilla kahdelle rattaalle, takana 9-pakka ja SLX 9-speed vaihtaja, 9-speed ketju. Toimi.

orc biker
22.01.2017, 01.23
Toimi.
Hienoa. Sittenhän tämä käy hienosti. Tutkin nimittäin kampien pituuksia ja tulin siihen tulokseen, että tämä useimmiten mukana tuleva 175 mm on ihan liian paljon minulle. Etenkin nyt ajoasennon madaltuessa ihan tosissaan on parempi, että polvet eivät hakkaa ihan rintaan. Koska kammet ovat aika arvokkaita (> 80 €) ja vanhoista ei kukaan mitään oikein maksa niillä jäljellä olevista lukuisista ajokilometreistä huolimatta, niin minähän laitan ne kauppapyörääni, jossa kampien vaihto olisi kuitenkin pian edessä. Saan varmaan samalla HTII-keskiönkin uusien kampien mukana, niin sekin käy hienosti vanhan nelikantin korvaajaksi. Tämähän onnistuu ajoitukseltaan parhaiten ikinä.

JiiÄm
22.01.2017, 12.08
Entä, jos vaihdan tarvittaessa 10-ketjun 9-ketjun tilalle, niin tuleeko siitä ongelmia takana 9-pakan ja 9-vaihtajan kanssa? Teoria? Käytäntö? Onko joku kokeillut?

Krossarin 1x9 konversiota tehdessä vaihdoin 10-spd ketjuun nw-eturattaan valmistajan suosituksesta. Kun säädöt oli jiirissä niin hyvin pelasi käytännössä. Srammin ketju, Deore-tasoinen 11-34 tai 11-32 pakka, 9spd XT-takavaihta ja vanha 3500 Soran maatiekaffa. Mainittakoon vielä että tuossa omassa setupissa heikoin lenkki oli tuo, jo jonkin verran käyttöä nähnyt kahva. Hieman väljistynyt mekanismi yhdistettynä maastovaihtajan jäykempään jouseen vaati aina pienemmälle pykälälle (=isommalle rattaalle) siirtäessä täsmällistä liikettä loppuun asti, jotta pykälä siirtyi laakista eikä jäänyt ruksuttamaan vaiheeseen. Mut joo, vähän jo offtopic.