PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kohtuullinen kokonaispaino ajovalmiille kiekkoparille



Istumatyöläinen
13.01.2017, 12.54
Missä suuruusluokassa noin suurinpiirtein liikkuu ajovalmiin (kesä)kiekkoparin kokonaispaino 29-tuumaisessa maastopyörässä? Jos kokonaisuudelle laitetaan hintahaarukaksi vaikkapa 700- 1000 euroa ja xc-ajelusta kyse. Mukana siis kiekot renkaineen, jarrulevyineen ja akseleineen plus takapakka. Jääkö alle 3,5 kilon? Onko punnittuja esimerkkejä eri kokoonpanoista? Olen vasta siirtynyt 29-maailmaan ja siksi kyselen. Tyrmistyin punnittuani oman fillarini ajovalmiit kiekot, tosin niissä ilmeisesti 2.35 Nicetrac Snow 300-kumit eivät ole keveimmästä päästä.

JackOja
13.01.2017, 13.24
...Mukana siis kiekot renkaineen ja akseleineen plus takapakka...

Miksi haluat painotiedon tuolla Fillari-lehden tavalla, eihän siinä ole minkäänlaista järkeä? Ja jos kuitenkin noin, niin miksei jarrulevyt ole mukana?

Sanoisin, että kohtuullinen kiekkojen "raakapaino" ilman tilpehöörejä on reilusti alle 2kg. Tuolla budjetilla lähellä 1500 grammaa.

Istumatyöläinen
13.01.2017, 13.36
Unohdin mainita jarrulevyt. Ihan siksi vaan utelen tällaista ajovalmista kokonaispainoa, koska tuli nopeasti käytettyä kiekot irti pyörästä ja vaa'alla sellaisenaan. Tuon pelkkien kiekkojen painon saa selville guuglettamalla minuutissa, mutta ajovalmiin kokonaisuuden painoja on vähemmän tarjolla. Haen alustavaa suuruusluokkaa kevennyspotentiaalille. Nykyiset hirviöt painavat siis yhteensä n. 6160 grammaa! (kiekot, renkaat, sisurit, akselit, takapakka, jarrulevyt).

JackOja
13.01.2017, 13.50
...mutta ajovalmiin kokonaisuuden painoja on vähemmän tarjolla. Haen alustavaa suuruusluokkaa kevennyspotentiaalille.

Silloin juuri on syytä tietää mitä mikäkin palikka painaa eli mistä lähtee keventämään ja kuinka paljon. Ei ole mieltä edes harkita keventelyä harrastukseksi ellei punnitse juttuja niinkuin ne pitää.


Nykyiset hirviöt painavat siis yhteensä n. 6160 grammaa! (kiekot, renkaat, sisurit, akselit, takapakka, jarrulevyt).

HYI SAATANA! Selvästi alle neljän kilon pitäisi tuollakin tavalla punnittuna päästä. Onko sulla läskikiekot alla?

Kun mulla nyt sattui olemaan yhden oman pyörän exceli täällä töissäkin, niin siinä 1717g kiekoilla kokonaispaino tuollaiset 3650g (Ralliranet litkuilla)

kauris
13.01.2017, 13.54
Joo ja jos kysyt noita kokonaisuuksia niin silloinhan täällä sulle vastaavat henkilöt joutuvat tekemään sulle sen ihan saman työn. Eli etsimään niitten yksittäisten osien painon ja sitten ilmoittelee sulle kokonaispainon.
Eli minäkin ehdottaisin, että selvittelet itsellesi niiden osien kautta niitä kokonaispainoja. Ja muistat, että myös ne sisä- + ulkorenkaat tai ulkorenkaat litkuilla muodostavat myös merkittävän painon ja josta on useinkin helppo ja kohtuu halpa keventään.

hece
13.01.2017, 14.05
Mun etukiekot:
Mavic crossride (19mm sisäleveys) etukiekko, 144g extraligth sisuri, 180mm Sram G2 levy, 2.25 Rocket ron lite skin 1780g.
SRAM ROAM 60 wheel (21mm leveys, hiilikuitu), 180mm G2 levy, rocket ron 2.25, tubeless n 60ml. 1537g.
Sram 15mm maxle 70g.

Ja takakiekot:
Mavic crossride (19mm sisäleveys) takakiekko, 225g sisuri, 160mm Sram G2 levy, SLX 11-36 pakka, 2.25 Rocket ron lite skin 2400g.
DT swiss 240s takanapa, flow ex 25mm kehä, messinkinippelit, 160mm disc, xt cassette, tubeless n 60ml, 2.25 roro = 2142g.
Syntace X-12 akseli 38g

Renkaat noin 550g kipale. Noi nicetrackit varmaan kilon kipale. Eli alkuperäinen kombo ~4,2kg, toinen 3.7kg. Kiekot maksoi noin 350e ja 450e, mutta samaa rahaa saa kyllä kevyempiä valmiskiekkojakin tarjouksesta.

Istumatyöläinen
13.01.2017, 14.38
Kiitoksia hecelle ja JackOjalle vastauksista! Tuon perusteella kohtuullisin kustannuksin pääsee eroon noin 2,5 kilosta pyörivää massaa. Toiset kiekot meinaan joka tapauksessa hommata näiden nykyisten rinnalle. Täytyy käyttää Nicetracit puntarilla vaihdon yhteydessä.

nure
14.01.2017, 11.32
Riippuu paljon siitä millaiset renkaat haluat alle ja millaiseen ajoon kiekot tulee... Alle kiloon jää paino useilla kisarenkailla sisäkumeineen... Siitä helppo laskea jos kiekkopari jotain 1500g. ja levyt ~200g riippuen koosta, pakka ja pikalukot ~350g. Siis kolmen kilon nurkille saa suht helposti tuolla budjetilla painon tippumaan...
Esim. CRC:llä ollut aika hyvä valikoima kiekkojen teettämiseen... Ei tuolla budjetilla oikeastaan kannata tyytyä valmiskiekkoihin, toisaaltaan Fillarin torilla joku juuri myy Crossmaxin kiekkoja edullisesti ja 1520g. näköjään paino...

Mohkku
14.01.2017, 12.27
Alkuperäiset kiekot budjettihintaluokassa menee helposti aloitusviestissä mainittuihin suurusluokkiin. Trekin X-Caliberissa käytetty Bontrager AT-850 pakkoineen ja jarrulevyineen (en ole purkanut ja punninnut erillään) ilman kumeja painaa 3655 g. Bontragerin XR1-renkaat painaa 770 g/kpl + sisärengas, joten hiukan yli 5 kilon menee tuo paketti. Nyt talvella, kun alla on Suomi Tyresin Gazzat (1180 g/kpl), kokonaispaino on vähän yli 6 kiloa ja sen kyllä huomaa.

Surullista noissa kiekoissa on myös leveys, tai oikeastaan kapeus: 17 mm. Toisaalta kun pyörä on muuten hyvä, varsinkin kesällä tuolla ajelee ihan mielellään omaan tahtiin. Toki jos tarve kiekkojen vaihdolle tulee, sitten mennään ihan eri suuruusluokkiin. Nyt en kuitenkaan aio tehdä asialle mitään, kun renkaissakin on pintaa jäljellä.

nure
14.01.2017, 14.40
^Siis järkyttävä paino! Tuollaiset 29" halvimmat kiekot Shimanon nimettömillä navoilla ja perusvanteilla painaa noin 2200g. niin panee tosiaan noiden Bontragerien painoa ihmettelemään...

Irocci
14.01.2017, 18.39
Budjetti setti mullakin jäykkäperässä ja Rivalin 19mm kehällä Rocket Ron 29x2.25, light sisuri + muut hilut etunen 2020g ja takanen 2580g.

Mohkku
15.01.2017, 09.18
^Siis järkyttävä paino! Tuollaiset 29" halvimmat kiekot Shimanon nimettömillä navoilla ja perusvanteilla painaa noin 2200g. niin panee tosiaan noiden Bontragerien painoa ihmettelemään...

Tuossa hintaluokassa ainakin jokunen vuosi sitten nuo Trekin kiekot oli tyypillistä suuruusluokkaa vakiona olevissa kiekoissa. Painossa oli siis mukana jarrulevyt ja pakka. Mutta kuten sanottua, irtokiekoissa ei tällaista painoa voisi hyväksyä.

Iroccin esimerkin renkaille ilmoitetaan versiosta riippuen painoksi 520-610 g/kpl. Bontrageriin verrattuna eroa tule 320-500 g, joten samaan suuruusluokkaan menee kiekot siinäkin kuin Trekissä.

Istumatyöläinen
15.01.2017, 10.00
Riippuu paljon siitä millaiset renkaat haluat alle ja millaiseen ajoon kiekot tulee... Alle kiloon jää paino useilla kisarenkailla sisäkumeineen... Siitä helppo laskea jos kiekkopari jotain 1500g. ja levyt ~200g riippuen koosta, pakka ja pikalukot ~350g. Siis kolmen kilon nurkille saa suht helposti tuolla budjetilla painon tippumaan...
Esim. CRC:llä ollut aika hyvä valikoima kiekkojen teettämiseen... Ei tuolla budjetilla oikeastaan kannata tyytyä valmiskiekkoihin, toisaaltaan Fillarin torilla joku juuri myy Crossmaxin kiekkoja edullisesti ja 1520g. näköjään paino...

Siis saako osista teettämällä laadukkaammat kiekot samaan hintaan tai saman tason kiekot edullisemmin kuin ostamalla valmiit? Itse en ole opetellut kiekkoja kasaamaan. Nuo Crossmaxit olenkin jo huomannut, mutta kun niissä on XD-vapaaratas, niin eivät käy kymppipakalle. Ainakaan ilman modauksia.

JackOja
15.01.2017, 10.04
Siis saako osista teettämällä laadukkaammat kiekot samaan hintaan tai saman tason kiekot edullisemmin kuin ostamalla valmiit?...

No siinähän on monta muuttujaa. Mutta pääasissa kyllä. Monien kioskien valikoimissa on tarjolla custom-kiekkoja. Valitset palikat rakenteluosastolla ja tilaus sisään.

R2-bike, justridingalong, Actionsports...

Niin ja kasataanhan kiekkoja kivijalkaliikkeissäkin.

nure
15.01.2017, 10.14
Eiköhän vapaaratas ole vaihtokamaa...

PuffySticker
16.01.2017, 10.53
Nicetrack maastomunkki on painonsa puolesta ihan älytön ankkuri, muutenkin kelvoton maastoon ja myös petollinen liukkaalla. En myy pois omiani jotka hommasin työmatkapyöräilyyn, koska se olisi eettisesti väärin. 37mm leveä cx-versio sen sijaan on kelpo kumi taakse, rullaa hyvin.

Istumatyöläinen
28.01.2017, 22.47
Nonniin, Nicetracit vaihtuivat tänään ISP Evoihin ja vaikka nekään eivät mitkään keijukaiset ole, niin ajovalmiiden kiekkojen painosta lähti yli 1300 grammaa. Nicetracien paino vaatimattomat 1570 g per rinkula! Niiden kyljet ovat kuin jotain luistelukentän pukuhuoneen kumimattoa; renkaan muoto ei muutu mihinkään vaikka päästää paineet pois. Sain vaihtamisen yhteydessä viimein myös punnittua pelkät kiekot: etu 909 g ja taka 1033 g. Että eivätpä nuokaan keveimmästä päästä ole.

SamiMerilohi
29.01.2017, 00.54
Noin 2000 g on perustason 29" kiekkoparille aika normi. Hienommat mallit ovat sitten siellä 1600 g luokassa. Eikä mikään ihme, että hinnat alkaen -mallin nastarenkaat painavat ihan helvetisti. Tostahan lähtee melkein kilo per kiekko kun vaihtaa noi hirviöt kevyemmän pään kesärenkaisiin.