Näytä tavallinen näkymä : Campania, Italia
Onko kokemuksia missä kannattaisi ajella, kun on mahdollisuus olla kolme päivää Salernon kulmilla huhtikuun lopulla?
Amalfin rannikko on tietysti kuuluisa eikä ehkä tuohon aikaan niin turisteja täynnä, mutta en ole varma onko turhan jyrkkiä pätkiä ja missä kannattaisi majoittua. Entä sitten Salernon kaupunki? Siitä itään on ainakin bikemap.netin mukaan reittejä - vaan onko se tylsä kaupunki?
Muuten voisin mennä Suomesta suoraan Potenzaan, jossa mulla on parin päivän kokous, mutta se on 800m korkeudessa ja rannikkoa koleampi.
Päiviö Pollari
27.01.2017, 02.03
Salernon eteläpuolella on roomalaisajalta Paestum-niminen nähtävyys, ihan käymisen arvoinen. Yhdellä reissulla ajoin Salernosta Napoliin niemenkärki Sorrenton kautta kiertäen, alkumatkasta helppoa ja vastaan tuli useampia maantiepyöräilijöiden porukoita. Vähän kauempana rupesi olemaan (minulle) ihan kiitettävän mäkistä. Jossain vaiheessa pohjoispuolella rupesi olemaan tylsempiä maisemia, muutaman kylän kohdalla meni tunneli eikä tarvinnut juuri kiivetä. Jonkin verran ennen Napolia oli aika karsean näköinen slummi, ehkä Marie-Claire vietti siellä lapsuutensa. Vesuviuksen takaa kiertäen olisi varmaan tullut runsaasti vaikeusastetta.
Olin sunnuntaina joskus toukokuun puolenvälin jälkeen, liekö ollut joku erikoinen viikonloppu kun vastaan tuli hirveästi autoja ja monessa paikassa oli parin kilometrin stau ja myös ylös lähtevät tiet näyttivät olevan täynnä autoja. Minun suuntaani tie oli lähes tyhjä.
Tuo niemi ja sen kärki on ollut itselläkin mielessä, onhan siinä kuuluisassa Amalfin rannikossa katseltavaa.
Päädyin sitten varaamaan majoituksen Maiorista, Kahden tornin hotellista (https://www.tripadvisor.fi/Hotel_Review-g194806-d603630-Reviews-Hotel_Club_Due_Torri-Maiori_Amalfi_Coast_Campania.html). Fillarin vuokraan Cycling Amalfin (http://www.cyclingamalfi.com) kautta, vaikkei sieltä löytynyt ihan optimikalustoa. Bianchi MonoQ 928 olisi ollut parempi, mutta heillä on hiukan liian pieni koko tarjolla. Piti siis tyytyä Cannondale Caad8:iin 105-osilla (30€/pv).
Ai tää Marie-Claire on Sarstedtia, ja vieläpä hänen oma biisinsä... olisin kuvitellut alkujaan ranskalaiseksi.
Nyt olisi taas huhtikuussa työmatka noille kulmille (Potenza). Amalfin rannikko, Sorrento ja Vesuvius tulivat toissa vuonna tutuiksi.
Voisi katsoa vähän eri mäkiä tällä kertaa. Onko suosituksia esimerkiksi Rooman kaakkois-/eteläpuolelle? Pyörälaukun kanssa Fiumicinolta pitäisi päästä joko taksilla, auton vuokraamalla tai junalla kohti Salernoa.
PS. kirjoittelin tuolloin kokemuksista blogiin. Jos nuo huudit kiinnostavat, lue vaikka tämä (http://fillari.blogspot.com/2017/04/epic-ride-2700-metres-of-climbing-in.html).
okahkonen
22.01.2019, 13.16
Oltiin muutama vuosi sitten Fiuggi nimisessä kylässä pitkä viikonloppu fillaroimassa. Oikein mukavaa pyöräilymaisemaa. Taitaa vain olla turhan lähellä Roomaa sulle?
Kiitos, ihan sopivalla suunnalla kyllä. Pitää tsekkailla sen kulman tiestöä. Samoin vielä pohdinnassa otanko oman fillarin vai koitanko löytää vuokraamon.
Travelkicking
27.01.2019, 15.07
Luin Salerno-aiheen vuoden jälkijunassa. Maiori tuli tutuksi hypertehokkaan pysäköintivalvonnan muodossa. Oltiin joskus Nocellessa, kiva tie alhaalta Positano-Montepertuso-Nocelle (ja useampi eksoottinen kävelyreitti alas). Fiuminicon pohjoispuolella on yksi Italian suurimmista maatiloista, Maccarese. https://youtu.be/spVYZDtXYPw Benetton-suvun yhtiö osti sen 1998. Tuotantosuunta on maito.
Nyt olen kaavaillut, että menisin Salernoon ja ottaisin sieltä tai Vietri Sul Maresta AirBnB-kämpän.
Lufthansalla pääsee Hki-Napoli 6:15-11:35. Napolista junalla, niin ehtisin vielä Salernossa samana päivänä muutaman tunnin lenkille ennen auringonlaskua. Koska mun matkani jatkuu Potenzaan, ehtisin lähtöpäivänä käydä pitkän lenkin ja mennä iltajunalla perille. Välissä päivä tai kaksi pyöräilyä Sorrenton niemimaalla ja/tai Salernon itäpuolella.
Tai sitten jään duunipäivien jälkeen Salernoon. Sieltä voi sitten palailla kotiin myös Rooman kautta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.