PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uusi takakiekko hybridiin



Juputti
09.01.2017, 19.54
Kona dew plussan takakiekko alkaa näyttämään antautumisen merkkejä. Katselin bike-component.de sivustolta uutta 28":n takakiekkoa jonka kriteerit; 6 pulttinen kiinnitys jarrulevylle ja 8 lehtinen pakka menisi siihen heittämällä. Onko tämä 29" kiekko käypänen vaikka tietojen mukaan menisi ainoastaan 9-11 pakat kiinni? ( https://www.bike-components.de/en/bc/Gravel-4-Disc-6-Loch-28-29-Laufrad-p46660/ ) Sama napa, Shimano FH-M475, näyttää olevan kuin vanhassa kiekossa.

orc biker
09.01.2017, 20.26
"Shimano 8- 9- and 10-speed cassettes/hubs are fully interchangeable for wheels with steel Freehub bodies."

http://www.sheldonbrown.com/k7.html#9cassettes

Juputti
09.01.2017, 20.29
No tuossahan tuo tärkeä tieto tulikin, kiitän.

nure
09.01.2017, 23.51
Kestävä peruskiekko, hintansa väärti. Sääli että olet kaukana, olisi tuollainen extra varastossa.

Juputti
10.01.2017, 18.59
Yritin laittaa nure sulle viestiä, valitti että ei mahdu laatikkoon ennenkuin olet sitä tyhjentänyt hieman. Pääpiirteissään viestini sisälsi ostohalukkuuden vannettasi kohtaan ja posti tai matkahuolto sen tänne Vantaalle kyllä luulisi kiikuttavan. Jos haluat vanteesta luopua, niin laita vaikka viestiä sisältäen ainakin hinnan posteineen.

nure
10.01.2017, 19.37
Juputti, tällä hetkellä ei mitään sopivaa pakkausmateriaalia käytössä niin jää postittamatta, sorry... Tarkoitinkin sitä juuri että jos olisit nurkissa asustanut niin olisit voinut hakea. Et kuitenkaan paljoa halvemmalla olisi saanut koska kiekolla ajettu max. 200km, siis uudenveroinen.

Juputti
10.01.2017, 19.56
Nou hätä, tilaan tuolta saksanmaalta sitten, kiitos kuitenkin.

nure
11.01.2017, 13.07
Kannattaa katsella noista muistakin Saksan puodeista, aika samaa hintaa mutta postikulut vaihtelee...

Juputti
11.01.2017, 18.52
Huomasin tosiaan että oli 30€ postit vanteelle bike-componentissa.

nure
11.01.2017, 20.02
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-custom-made-rw-28-29-shimano-fh-m475-with-mavic-xm-119-disc-rim-510826/wg_id-8820 Tuollainen se mun kiekko, tuolta postit kympin... Siis pikkuisen halvempi.

Aali
12.01.2017, 10.22
Mulla olis suunnilleen sama tarve kuin aloittajalla, pyöränä Kona Rove AL muutaman vuoden takaa. Noiden mainittujen kiekkojen navat lienee irtokuulamallia (kuten nykyinenkin). Ajoa on ympäri vuoden ja nykyisen napa pyörii n 10tkm jälkeen jo aika tukkoisen oloisesti. Millainen kiekko olisi navan kestävyyden suhteen selvästi parempi kuin nuo mainitut? Mitään erityisen kevyttä kiekkoa en ole hakemassa, mutta kestävä se saisi olla. Muutoinkin kuin navan suhteen, napa onkin ainoa paikka joka tuosta nykyisestä on leviämässä. Vai pitääkö hyväksyä tuollainen 100 euron kulu 10tkm välein, mikä ei sinällään tietysti paljoa ole.

orc biker
12.01.2017, 12.03
Mulla olis suunnilleen sama tarve kuin aloittajalla, pyöränä Kona Rove AL muutaman vuoden takaa. Noiden mainittujen kiekkojen navat lienee irtokuulamallia (kuten nykyinenkin). Ajoa on ympäri vuoden ja nykyisen napa pyörii n 10tkm jälkeen jo aika tukkoisen oloisesti. Millainen kiekko olisi navan kestävyyden suhteen selvästi parempi kuin nuo mainitut? Mitään erityisen kevyttä kiekkoa en ole hakemassa, mutta kestävä se saisi olla. Muutoinkin kuin navan suhteen, napa onkin ainoa paikka joka tuosta nykyisestä on leviämässä. Vai pitääkö hyväksyä tuollainen 100 euron kulu 10tkm välein, mikä ei sinällään tietysti paljoa ole.
Oletko huoltanut sitä kertaakaan? Kuppi ja kartio -navat toimivat oikein hyvin, kun ne pidetään kunnossa. Jos näin ei olisi, niin Shimano ei käyttäisi niitä huippuosissaankin. Kyllä noilla yleensä ajaa monta kymmentä tuhatta, kun viitsii muutaman tuhannen välein huoltaa.

Hankala tietysti sanoa tietämättä, että mikä napa siinä on ja miten hyvillä tiivisteillä. Ensin kannattaa kuitenkin avata se ja katsoa, onko kyse kulumisesta vai hoituuko se puhdistamalla ja uudet rasvat laittamalla. Osa tykkää kasettilaakereista (vai mikä lie termi), koska ne ovat helppo vaihtaa, mutta ne ovat selvästi kalliimpia hankkia. Shimanon hyviä napoja saa alkaen reilulla kymmenellä eurolla, mutta se ei toki lohduta, jos ei osaa itse vaihtaa.

Aali
12.01.2017, 13.08
Oletko huoltanut sitä kertaakaan? Kuppi ja kartio -navat toimivat oikein hyvin, kun ne pidetään kunnossa. Jos näin ei olisi, niin Shimano ei käyttäisi niitä huippuosissaankin. Kyllä noilla yleensä ajaa monta kymmentä tuhatta, kun viitsii muutaman tuhannen välein huoltaa.

Hankala tietysti sanoa tietämättä, että mikä napa siinä on ja miten hyvillä tiivisteillä. Ensin kannattaa kuitenkin avata se ja katsoa, onko kyse kulumisesta vai hoituuko se puhdistamalla ja uudet rasvat laittamalla. Osa tykkää kasettilaakereista (vai mikä lie termi), koska ne ovat helppo vaihtaa, mutta ne ovat selvästi kalliimpia hankkia. Shimanon hyviä napoja saa alkaen reilulla kymmenellä eurolla, mutta se ei toki lohduta, jos ei osaa itse vaihtaa.

Pakko myöntää että en ole huoltanut, mielessä se on kyllä monta kertaa käynyt mutta aina jäänyt tekemättä vaikka tiedän ettei se mikään kummoinen juttu ole :(

Ehkäpä ostan jonkun yllä mainituista ja alan huoltamaan.

Aali
12.01.2017, 13.13
Pakko myöntää että en ole huoltanut, mielessä se on kyllä monta kertaa käynyt mutta aina jäänyt tekemättä vaikka tiedän ettei se mikään kummoinen juttu ole :(

Ehkäpä ostan jonkun yllä mainituista ja alan huoltamaan.


Sen verran lisäystä vielä että on se takanapa kerran avattu huoltoliikkeessä muun touhun ohella. Mutta vasta siinä vaiheessa kun alkoi oirehtia.

orc biker
12.01.2017, 13.50
Sen verran lisäystä vielä että on se takanapa kerran avattu huoltoliikkeessä muun touhun ohella. Mutta vasta siinä vaiheessa kun alkoi oirehtia.
En tiedä tarkasti kasettinapojen hinnoista, mutta olettaisin, että: 1) sinun on vaikea löytää edullista peruskiekkoparia kasettinavoilla, koska yleensä ne ovat selvästi arvokkaampia ja 2) ne eivät ole huollettavia, joten aika ajoin se tekee helposti pari kymppiä per kiekko uusista laakereista. Kummankin kiekon yhteensä 4 laakerin vaihtaminen on edullisen peruskiekon hinta. Joku niitä osteleva varmaan osaa kertoa tarkemmin hinnoista.

Eli kasettilaakerit: + helppous, - hinta. Ja toisissa toisinpäin. Kustannuksia en usko sinun säästävän, jos päädyt kasettinapoihin. Shimano Deore on kestänyt minulla aina vuosikymmeniä ja kymmeniä tuhansia etenkin, kun viime aikoina olen putsannut ne 2000-4000 kilometrin välein. Nykyaikana noissa on vielä paremmat tiivisteet kuin joskus ennen vanhaan. Noissa yksi tapa pidentää ikää on ottaa auki heti uutena, koska monesti nuo ovat ihan liian kireällä tehtaalta tullessaan, mikä hinkkaa navat ennen aikaisesti rikki. Se on melkein sääntö, eikä poikkeus. Siis se kireys, ei välttämättä rikkoutuminen. Eli heti uutena kartioavain käteen ja napa auki. Sitä ei tarvitse kokonaan avata, vaan sen verran mutteria, että säätää navan kireyden uudelleen. Kireyden säätäminen on pirullista touhua, kunnes siihen saa hyvän tuntuman. Mutta se on kärsivällisyysharjoitus ennen kaikkea.

Tomy
12.01.2017, 14.03
Kyllä nuo edullisemmat Shimanon navat kannattaa avata ja putsata 1500-2000km välein, jos ajaa ympäri vuoden. Kuivilla kesäkeleillä toimivat varmasti pidempäänkin. Sopivalla huoltovälillä navat kestävät pitkään.

10 000km ajettu napa ilman huoltoa lienee menetetty tapaus. Uutta napaa tai koko kiekkoa tilalle.

Aali
12.01.2017, 15.24
Mun Roven navat taitaa olla jotain Joytechejä tmv, mutta irtokuulamallia siis.

nure
12.01.2017, 16.09
Perus Shimanon navat kannattaa aina avata ja tarvittaessa laittaa rasvat sisään, kolmesta viimeisestä yhdessä oli senverran rasvaa ettei edes sormet sotkeutuneet. Tuollainen peruskiekko varsinkin hybridityyppisessä ajossa kestää kymppitonnin kummasti ilman huoltoakin kunhan hyvin säädetty ja rasvoissa.

TERU
12.01.2017, 16.33
Ja kun noita irtokiekkoja ostatte, niin tarkistakaa ennen käyttöönottoa vähintään ettei laakerit ole liian kireällä. Se ennustaa hyvin lyhyttä ikää.
Pyöräliikkeistäkin saattaa saada kiekot pyörän mukana liian kirein laakerein ja tosiaan nuukasti laittavat tehtaalla vaseliinia napoihin.

Juputti
12.01.2017, 19.09
Tilasin kiekot tuolta bike-componentista vaikka postit oli 30€. Loppujen lopuksi kun otin kiekot eteen ja taakse ( https://www.bike-components.de/en/bc/Gravel-4-Disc-6-Loch-28-29-Laufrad-p46660/ ) jäi korkeista posteista huolimatta erotus 4 euroon bike-discountiin nähden.

Hyviä neuvoja tullut, täytyy tarkistaa laakerien kireys kun tulevat ja ottaa ohjelmaan napojen huolto muutaman tonnin välein. Täytyy youtubesta etsiä huolto-ohjeklippiä navoista.

Aali
13.01.2017, 11.27
Tilasin kiekot tuolta bike-componentista vaikka postit oli 30€. Loppujen lopuksi kun otin kiekot eteen ja taakse ( https://www.bike-components.de/en/bc/Gravel-4-Disc-6-Loch-28-29-Laufrad-p46660/ ) jäi korkeista posteista huolimatta erotus 4 euroon bike-discountiin nähden.

Hyviä neuvoja tullut, täytyy tarkistaa laakerien kireys kun tulevat ja ottaa ohjelmaan napojen huolto muutaman tonnin välein. Täytyy youtubesta etsiä huolto-ohjeklippiä navoista.

Mitäs tuo tarkoittaa kun tuossa -componentsin kuvauksessa sanotaan takanavasta näin:

Technische Daten HR-Nabe:
Typ: Shimano FH-M475
Einbaubreite: 10 x 135 mm Schnellspanner
Achsdurchmesser Nabe: 10 mm

ja -discountissa samasta takanavasta näin:

Hub


Shimano FH-M475
Spokes: 32
Axle: QR 9mm
Width: 135mm
Rotor: 6-Hole
Freehub body: 8-/9-speed


Miksi toisessa on mukamas 10mm pikalinkku ja toisessa 9mm? Onko kyseessä silti samankokoinen linkku vai mistä on kyse?

JackOja
13.01.2017, 11.57
Onko kyseessä silti samankokoinen linkku...

On.

Juputti
14.01.2017, 13.36
Ennenkuin kiekot rantautuvat kotiin olisi tarkoitus ostaa Shimano 475 navan aukaisuun sopiva avain sekä hyvää laakerirasvaa että pääsee samantien laakereiden kimppuun. Onko nuo shimpan 475 napojen mutterit mitä kokoa, kun napa-avaimia näyttää olevan erikokoisia? Käykö laakerirasvaksi ympärivuotiseen käyttöön punainen vesivaseliini?

TERU
14.01.2017, 15.02
Tarttee litteän 15 mm avaimen kartiota varten ja 17 mm lukintamutteria varten. Vaseliinksi käy tuo punainen, mutta mikä sen pakkastoimivuus lienee. Pyörännapoihin on omakin vaseliini, joka sietää reippaasti pakkasta ja rullaa kevyesti talvellakin.

Juputti
14.01.2017, 15.57
En tuon punaisen pakkaskestävyyttä osaa sanoa. Motonetista voisin hakea sitten tätä http://www.motonet.fi/fi/tuote/603082/Motox-Laakerirasva-400g . Pakkaskestävyys -25C. Samalla katson nuo avaimet.

TERU
14.01.2017, 16.45
Mikseipäs tuokin käy, on vähän raskaampaan kalustoon tosin. Oon pistäny napohin ihan tarkasti sopivaa, tällaista saa ihan melkein jokaisesta pyöräkaupasta, taitaa olla Prismassakin

http://www.suomenurheiluaitta.fi/tuote/721

Juputti
14.01.2017, 16.56
Tuota näyttää olevan Tammiston XXL:kin. Hyvä juttu, kauppareissulla poikkean samalla tuolla. Kiitos avusta!

Juputti
19.01.2017, 19.40
Äsken kuriiri toi vanteet. Kokeilin heti laakereita. Takapyörän laakeri on ainakin hitusen liian tiukalle vedetty. Etukiekko sitävastoin vaikuttaa hyvältä. Avaan nuo viikonloppuna molemmat kuitenkin ja vaihdan kunnon vaseliinit sisään. Hyvin huomasi uusien kiekkojen herkkyyden, ei meinannut tulla pyörimisestä loppua. Suoratkin olivat, ei vipattanu lainkaan. Aion jatkossa täältä saatujen hyvien neuvojen vuoksi avata navat muutaman tonnin välein ja tehdä huoltotoimenpiteitä.

Puskis
19.01.2017, 21.20
Kokeilitko leipoa tai poistaa jännitystä muuten kiekoista? Mulla ainakin b-d:stä ostetut kiekot poksuivat ekalla ajolla kunnolla, eikä sen jälkeen enää olleet kovin suorat. Ihan hyvät niistä sitten rihtauksen jälkeen tuli.

orc biker
19.01.2017, 21.50
Kokeilitko leipoa tai poistaa jännitystä muuten kiekoista? Mulla ainakin b-d:stä ostetut kiekot poksuivat ekalla ajolla kunnolla, eikä sen jälkeen enää olleet kovin suorat. Ihan hyvät niistä sitten rihtauksen jälkeen tuli.
Tuohan se yleisin koneellisen kasauksen ongelma on, ja juuri se syy, miksi asiakas huijataan ostamaan "ensihuolto, koska kiekot pitää rihdata". Ei niitä tarvitsisi, jos myisivät valmiita tuotteita. Se on kyllä varmasti järkevää tehdä tuossa vaiheessa, kun kiekot ovat irti ja mukavan puhtaatkin, niin on kivempi niitä käsitellä. Näyttää pinna-avainta hieman, jos on tarve.

Juputti
19.01.2017, 21.55
Kyllä noita tuli lattiaa vasten paineltua mutta totuus selviää vasta kun laitan pyörän alle pysyykö suoruus. Rihtaus ei itseltä onnistu, vien sitten liikkeeseen jos siihen joutuu menemään.

Muuten.. huomasin että takanavan kiinnitys on 15mm ja etukiekon 13mm (+17mm avain). Piti oikein tönärillä tarkistaa.

orc biker
19.01.2017, 22.02
Kyllä noita tuli lattiaa vasten paineltua mutta totuus selviää vasta kun laitan pyörän alle pysyykö suoruus.
Ota kaksi vierekkäistä lähinnä samansuuntaista pinnaa käteen ja purista reilusti. Voit vaikka laittaa rukkasen käteen, niin on mukavampaa. Käy läpi näin pareittain kaikki pinnat. Tai nopeammin: kahdella kädellä eri puolilta. Reilut puristukset. Ne eivät siitä hajoa, tai jos hajoavat, niin parempi niin kuin ajaessa. Silmät kannattaa pitää poissa pinnanreikien kohdalta siltä varalta, että pinna katkeaa ja ampu tulee.



Muuten.. huomasin että takanavan kiinnitys on 15mm ja etukiekon 13mm (+17mm avain). Piti oikein tönärillä tarkistaa.

Kuulostaa oikealta. Minulla on omissa pyörissäni ihan sama juttu.

Juputti
19.01.2017, 22.13
Ota kaksi vierekkäistä lähinnä samansuuntaista pinnaa käteen ja purista reilusti. Voit vaikka laittaa rukkasen käteen, niin on mukavampaa. Käy läpi näin pareittain kaikki pinnat. Tai nopeammin: kahdella kädellä eri puolilta. Reilut puristukset. Ne eivät siitä hajoa, tai jos hajoavat, niin parempi niin kuin ajaessa. Silmät kannattaa pitää poissa pinnanreikien kohdalta siltä varalta, että pinna katkeaa ja ampu tulee.

Kävin molemmat kiekot läpi ohjeillasi. Nyt tuli molempiin pientä flippausta, ei isoa mutta kuitenkin havaittavaa.

orc biker
19.01.2017, 22.30
Kävin molemmat kiekot läpi ohjeillasi. Nyt tuli molempiin pientä flippausta, ei isoa mutta kuitenkin havaittavaa.Eli siellä oli jännityksiä poistamatta. Tuo heitto ei välttämättä haittaa. Se on, mitä kukakin pitää hyväksyttävänä. Tärkeämpää on mielestäni sama jännitys (puolittain) pinnoilla kuin ehdoton suoruus. Usein pitääkin valita näiden välillä esim. siksi, että tietyt vanteen liitostyypit tuppaavat tekemään heittoa liitoskohdassa. Mutta osta tällainen kunnon pinna-avain: https://www.bike-discount.de/en/buy/spokey-spoke-wrench-pro-red-25961

Niin voit halutessasi niitä yrittää käännellä ihan jokin 1/8 kierros kerrallaan ja vaikka teipin avulla merkiten, että mihin olet koskenut, niin ei lähde homma käsistä. Jos on kiire, niin jollain Bilteman avaimellakin voi yrittää, mutta sillä helposti hajottaa alumiininippelin, jos sellaiset noissa on, muodot, kun se ottaa vain kahdelta sivulta. Uudet koneelliset kiekot eivät taida useinkaan olla rasvattuja edes nippelin ja vanteen kontaktipinnalta, joten siinä viimeisessä kiristyksessä kääntyminen voi olla vaikeaa, ja siinä voi jopa aiheuttaa pinnan kiertymistä, mikä tietysti sotkee hommaa.

Mutta saman jännityksen saaminen onkin oma savottansa. Jotkut tekevät sävelkorvalla, minä teen jännitysmittarilla, mikä ei sekään täysin tarkka ole. Ehkä annat vain olla toistaiseksi, jos heitto on hyvin pientä. Mutta kunnon avain kannattaa hommata tulevaisuutta varten sekä varapinnoja. Nyt otapa selvää samantien, että minkä pituiset pinnat siinä on. Tieto löytynee pinnoja irrottamatta ja mittaamatta helpommin nyt uutena kuin myöhemmin. Ja ota pari varastoon pahan päivän varalle. Se on aina helpompaa, halvempaa ja nopeampaa kuin tarvittaessa viedä korjaamolle. Hyvällä tuurilla pinnoja ei katkeile, mutta nehän maksavat vain muutaman kymmenen senttiä / kpl.

SSGT-92
19.01.2017, 23.25
Tuolhan nuo pinnojen mitat on teknises erittelys mainittu :https://www.bike-components.de/en/bc/Gravel-4-Disc-6-Loch-28-29-Laufrad-p46660/

orc biker
20.01.2017, 00.49
Tuolhan nuo pinnojen mitat on teknises erittelys mainittu :https://www.bike-components.de/en/bc/Gravel-4-Disc-6-Loch-28-29-Laufrad-p46660/
Onpa hienoa! Yleensä noita saa etsiä kissojen ja koirien kanssa. Eikä sähköpostikaan kauppaan tai valmistajalle välttämättä auta. Koska säästäisi kaikkien aikaa, että voisi vain tilata itselleen varapinnat jo vaikka saman tien kiekkojen kanssa. Irrottaminen ja mittaaminen on aika ikävää. Irrottamatta taas... onhan se vähän arpomista.

Juputti
20.01.2017, 05.32
Kiekkojen mukana tuli onneksi kaksi kpl varapinnoja per kiekko. Täytyy tosiaan laittaa tuollainen kunnon pinna-avain tilaukseen, samalla täytyy ottaa jotain muutakin.