PDA

Näytä tavallinen näkymä : Fatbiken ostossa apua

Tonderp
07.01.2017, 09.54
Hei fillarifoorumin väki. Ajatuksena olisi hankkia fatbike ihan harrastustarkoituksena. Olen hieman foorumeja tutkinut aiheesta ja juurikin tuollainen maastossa menevä pyörä olisi kiva kesällä ja toki myös talvella. Itse olen pyöräilyn saralla täysin noviisi vaikka olenkin fillaroinnut koko ikäni, eli minulle ei sano mitään nuo pyörän tuotetiedot :D Vaikka fatti on enimmäkseen tarkoitettu maastoajoon niin jokin kevyt malli? jolla taituu 10-15km matkat suht kivuttomasti olisi plussaa. Haluaisin myös suht laadukkaan pyörän, mutta ei mitään ultra hifistelyjä tarvitse jota en edes välttämättä itse huomaisi. Minulta kyllä löytyy tuollainen perus maasto/kaupunkipyörä millä sitten voi ajella pidempää lenkkiä jos tuollaista 10-15km lenkkiä ei saa kivuttomasti taitettua.

Tässä oli muutamia mitä bongailin netistä.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/44967/gtsdh/Silverback-Scoop-Single-2017-fatbike-petroolin-sininen-XL

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/23750/gtqrt/Silverback-Scoop-Fatty-2017-fatbike-mintunvihrea-L

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/33307/gtrms/Silverback-Scoop-Delight-2017-fatbike-oranssi-L

https://www.xxl.fi/white-3-fat-lite-16-fatbike/p/1112003_1_style

Voisiko jokin ylläolevista olla potentiaalinen vaihtoehto? Aluksi ajattelin tuota ylimmäistä, mutta kävin sitten pohtimaan, että mitä minä oikeasti tuolla hinnalla saan vai ajaako tonnin pyörä melkein saman asian?

Odottelen kokeneempien kommentteja asiasta :)

Odottakaa
07.01.2017, 10.55
Moi, olisit ihan hyvin voinut kysyä tuossa ketjussa http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51925-Fat-bike-eli-l%E4ski%E4-haussa/page78

Mikä on budjettisi? Kaikilla linkkaamillasi pyörillä aloittaa läskeilyn. Läskillä ajaa matkaa niin paljon kuin jaksaa ;-)

Mikä tuo mainitsemasi 10-15km matka on? Työmatka kelvillä? Läski ei ole parhaimmillaan kelvillä.

Tonderp
07.01.2017, 11.20
Pahoittelut uuden ketjun aloittamisesta. Voi poistaa ja jatkaa keskustelua myös tuolla jos on tarpeen :) Tuo mainitsemani matka on lähinnä mitä tulee kesällä fillaroitua pyöräteitä pitkin. Voin toki käyttää siihen tarkoitukseen myös tuota minun "normi" pyörää. Tällä hetkellä olisin kallistumassa silveback scoop singleen (Luultavasti L koko. Olen 180cm pitkä), mutta keräilen tässä ihmisiltä ja netistä tarkempaa tietoa pyörien ominaisuuksista. Budjetti menee aikalailla juurikin tuossa 1400 kieppeillä.

Kiitos vastauksesta! :)

asiantuntija
07.01.2017, 18.34
15km kelviä fat bikellä ei ole hyvä idea. Luultavasti vanha pyöräsi toimii paremmin kovalla pinnalla. Jos nyt välttämättä haluaa rahoistaan eroon, niin Whiten fat biket on suh hyviä.

Tonderp
07.01.2017, 19.22
Tuossa oli se ajatus takana, että jos kesällä lähtee mettäpolkuja ajelemaan ja samalla reissulla haluaisi lähteä ekstemporena käymään kylillä niin siitä tuli tuo 10-15km lenkki tohon mun esimerkkiin. Olen koittanut välttää fatbiken ostamista kauhean hypen alla "kun nyt täytyy saada" Onhan tuo melko kallis menopeli minun budjetille, mutta jokin kiva menopeli ja uusi liikuntaharrastus muoto olisi kiva hankkia nyt kun kerran töitäkin on ollut. Uskoisin nauttivani kesällä metsässä ajelusta ja samalla luonnon hiljaisuudesta. Se ajatus saikin minut tähän pyörään ihastumaan.

Sitäkin mietin, että jos panostaa 800 euroa pyörään, mutta sitten huomaakin harmikseen, että jos olisi laittanut 200-300 euroa enemmän olisikin saannut selvästi laadukkaammat osat. Pitää tässä vielä tutkailla asiaa tarkemmin.

nure
07.01.2017, 19.34
Eiks Salsan uutta Muklukkia just mainostettu alle puolentoista tonnin... Toisaaltaan kannattaa miettiä tarvetta sillä Jopollakin tuollainen lenkki taittuu vielä mainiosti...

Tonderp
07.01.2017, 19.45
Minulta siis löytyy jo perus pyörä noita 10-15km lenkkejä varten.

asiantuntija
07.01.2017, 20.06
Eipä niitä osasarjoja kannata murehtia. Itse olen vaihdellut maantiepyörääni lähes kaikki paitsi rungon ja kammet. Jos nyt oikein muistan. Näissä läskipyörissä on yleensä tiettyjä ulkonäöllisiä ongelmia. Epäjatkuvuuskohdat. Esimerkiksi Polen Taigassa ohjainkannattimesta linja jatkuu todella rumasti alumiinikeulaan. Joten kannattaa ostaa pyörä joka miellyttää silmää. Niitä osia voi vaihtaa sitä mukaa kun kuluu. Miten olisi mid-fat. Rocky Mountain Sherpa. On erittäin siistin näköinen. 27.5+ 2.8 tubeless ready renkaat. Hinta on kova toisaalta.

Tonderp
07.01.2017, 20.28
Joo aika hintavaltahan tuo vaikuttaa.Tällä hetkellä olisin kallistumassa joko tähän https://www.verkkokauppa.com/fi/product/41291/gtqth/Silverback-Scoop-Fatty-2017-fatbike-lime-L tai tähän https://www.verkkokauppa.com/fi/product/55335/gtsdd/Silverback-Scoop-Single-2017-fatbike-petroolin-sininen-L. Toisaalta nyt tuo näyttää ettei petroolin sinistä olisi saatavilla, kun vasta keväällä ja mielestäni eilen vielä näkyi että L kokoa oli saatavilla. Tiedä sitten muistanko väärin.

DDx2
07.01.2017, 21.34
http://www.cyclecenter.fi/tuote/felt-double-dee-30-fatbike-koko-16/

Tuossa erinomainen vaihtoehto, jos vaan oikeaa kokoa löytyy.

Tonderp
07.01.2017, 21.51
Tuo vaikuttaisi oivalta peliltä. En vain tiedä onko tuo M koko sopiva minulle :(

juho_u
07.01.2017, 21.53
Kannattaa käydä kokeilemassa eri fillareita, niissä on yllättävän suuria eroja. 15km ei oo mikään ongelma läskille.

asiantuntija
07.01.2017, 22.04
Läskillä nyt yleensäkin ajellaan johonkin läheiseen pusikkoon. Laitetaan läskipyörä flatpolkimelta kantoon nojalle niin, että näyttäisi kuin pyörä seisoisi rehvakkaasti omin avuin. Sen jälkeen räpsitään iifonella 200 kuvaa leikkien kuvauskulmilla, valoilla ja varjoilla. Tämän jälkeen näistä kuvista valitaan 5 onnistuneinta, jotka postataan läskilankaan muiden harrastajien iloksi. Samalla kertoen seuraavat läskin kevennyskohteet. Unohtamatta tietenkään kertoa että koko matkan läskillä ajaessa oli hymy huulilla.Summa summarum. Läskiä nyt ei varsinaisesti ole tarkoitettu kelville.

Tomy
07.01.2017, 22.30
^Mikäs varjonicci/trolli-buumi nyt on meneillään? Ja aikuiset miehet. Lumitöihin siitä, jos ei muuta järkevää tekemistä ole!

hcf
07.01.2017, 22.51
Eiköhän tää oo sama kaveri ku pro-syklisti. Ja aikuiset miehet vois pistää ne lapsukaiset lumitöihin että ei oo kiusaamassa forumeita :)

Polun tukko
07.01.2017, 23.57
^^^ katkeran kuuloinen paskiainen :D

paaton
08.01.2017, 00.21
^^^ katkeran kuuloinen paskiainen :D

Näitä eläkeikäisiä maantiepyöräilijöitä putkahtelee yllättävän paljon myrskyjen aikaan. Ulkona ei pysty ajamaan, koska veri ei vaan kierrä enää polvia alemmas ja peräpukamat taas estävät trainerilla kyhnyttämisen.

nure
08.01.2017, 00.29
Kannattaa panostaa noissa sen verran että jätä alukeulainen puotiin jos noista pitää valita.

Köfte
08.01.2017, 00.53
Näitä eläkeikäisiä maantiepyöräilijöitä putkahtelee yllättävän paljon myrskyjen aikaan. Ulkona ei pysty ajamaan, koska veri ei vaan kierrä enää polvia alemmas ja peräpukamat taas estävät trainerilla kyhnyttämisen.

Noh, eipä yleistetä. Tein lumityötkin jo aamusta ja pukamien vaiva on satulapoliittinen kysymys:)

Mattia
08.01.2017, 07.23
Kannattaa panostaa noissa sen verran että jätä alukeulainen puotiin jos noista pitää valita.

Ja syystä että ?

Katila
08.01.2017, 08.50
Missä päin ap. kyselijä asustelee? Tunnetko oman alueesi pyöräilyporukoita yhtään? Suosittelisin ensin koeajamaan kavereiden erilaisia pyöriä, niin löytyy tukea sille, mitä itse haluat ja arvostat, ja myös oikea koko on helpompi haarukoida. Rändomisti rahoista eroon pääseminen ei ehkä koidu pidemmän päälle hyväksi vaihtoehdoksi. Ja niitä porukoitahan voi etsiä vaikka tästä foorumista. Onnea pyörän hankintaan!

nure
08.01.2017, 10.24
Alukeula saattaa olla hyvin kova ja tunnoton, ei ehkä tuollaisilla löllörenkailla mutta eikös aina kannata panostaa laatuun kun jotain hankitaan. Kysyjälläkin kaksi vaihtoehtoa, miksi valitsisi huonomman?
Varsinkin kun kysyjä ei aivan selkeästi ole kertonut että millaisessa maastossa mennään ja mikä on muun ajelun osuus niin hieman vielä hämmennetään soppaa niin miksei 27.5" plussa pyörä, sopiva toimiva paketti läskin ja normaalin väliltä...

Blackborow
08.01.2017, 11.33
Alukeula saattaa olla hyvin kova ja tunnoton
Foorumifaktaa by nure jälleen kerran :D

Paljonko olet alukeulaisella Fatbikellä ajanut niin että alukeulan kovuus on haitannut :D

Laerppi
08.01.2017, 11.43
Läskillä nyt yleensäkin ajellaan johonkin läheiseen pusikkoon. Laitetaan läskipyörä flatpolkimelta kantoon nojalle niin, että näyttäisi kuin pyörä seisoisi rehvakkaasti omin avuin. Sen jälkeen räpsitään iifonella 200 kuvaa leikkien kuvauskulmilla, valoilla ja varjoilla. Tämän jälkeen näistä kuvista valitaan 5 onnistuneinta, jotka postataan läskilankaan muiden harrastajien iloksi. Samalla kertoen seuraavat läskin kevennyskohteet. Unohtamatta tietenkään kertoa että koko matkan läskillä ajaessa oli hymy huulilla.Summa summarum. Läskiä nyt ei varsinaisesti ole tarkoitettu kelville.

Tässä on läskipyöräilyn syvin olemus täydellisesti kiteytettynä :rolleyes::D

nure
08.01.2017, 13.28
Black, sanoinkin että löllörenkaat saattaa kompensoida kovuutta. Sekä alu- että hiilarikeulaisella ajanut, mutta kun ei koko pyörätyyppi iske niin mitään satoja kilometrejä ajanut... Lähinnä myös tarkoitin etää kun ostaa niin hankkii kunnollista niin aikakin perusasiat olisi suoraa kunnossa kuten runko, keula ja kiekot, vaihtajia ja muita palikoita vaihtelee helposti aina halutessa...

moiolenjuha
08.01.2017, 13.43
jos sun budjektti on 1400e niin ainoa vaihtoehto on xxl pro 3 ja jos et sitä saa mistään niin pro4 menee...
Mitä saat muihin verrattuina pro3:sta ?
1x11 vaihteet joilla pärjäät loppuelämäsi ja ei kaipaa housuja repivää 2x eturatasta, joka osuu jokaiseen kiveen ja kantoon metsässä jos sinne uskaltaudut ajamaan. Lisäksi taitaa 1x11 olla noin 350e luokkaa jos meinaat sen päivittää myöhemmin...
Hiilikuitukeula. Se nopeuttaa ja helpottaa ajamamista paljon varsinkin tiukoissa paikoissa ja etenkin metsässä ajaessa. Jos kiinasta tilaa keulan niin 150e.

Isoksi ongelmaksi muodostuu näissä 800e pyörissä, että saattaa viedä ajamisen innon pois ja jos kärpänen puraisee lujempaa niin 500e on noista "halppiksista" kovan takana saada pois...
Jos ja kun kärpänen puraisee ja sinulla on pro3 niin jos haluat päivittää niin 2.25-2.5 26" vahvistetuilla reunoilla sisärenkaat. n 10e kpl ja myöhemmin jos haluat lisää rullaavuutta niin jumbojimit 4",4.4", 4,8" riippuen ajajan painosta ja missä ajelee... Siinäpä ne päivitykset sitten olikin mitä voi tehdä... tietenkin jos haluaa 1kg pois ja on valmis laittamaan myöhemmin sen 1k lisää rahaa niin hiilariosia vain :D Tosin siinä vaiheessa kannattaa miettiä jo pyörän vaihtoa ja samalla hiilikuitupyörää, mutta se onkin jo toinen luku... Paitsi, että pro3 :sta saa vielä myidessä hyvän hinnan pois ;)

nure
08.01.2017, 14.34
Omasta mielestä parempi kuin XXL:n kapistukset http://www.foxcomp.fi/salsa-mukluk-x7-2016 Saa helposti toisen rattaan pois halutessa ja jos haluaa pelata varman päälle niin vaihtaa eteen esim. Blackspire Snaggletoothin rattaan niin ei takuulla tipu ketjutkaan.

asiantuntija
08.01.2017, 16.34
Niin siis läskipyöriin 1x11 on kuin tehty. Kattaa hyvin nopeudet 0-20km/h. Ja hiilikuitukeula ehdottamasti. Läskipyörissä noi rungot on ihmeellisiä kiemuroita, pilaavat yleisilmeen. Noi XXL:n pyörät on niin rumia, että itse hioisin ne puhtaaksi. Maalaisin mustalla ja lakat päälle.

nure
08.01.2017, 17.12
^Tuskinpa rungon ulkonäkö maalilla paranee...

J.Kottenberg
08.01.2017, 17.15
Itsellä on ollut sekä alu-että kuitukeulainen fillari. Samoin kuin alu- ja kuitutanko. Omasta mielestä kuituiset on mukavampia kun vähän joustavat ja tärinöitä suodattavat. Ihan niinkuin kuitutolppakin. Mutta ei ne erot niin suuria ole ja osin, ehkä jopa enemmänkin, on makuasia.

yannara
08.01.2017, 18.22
15km kelviä fat bikellä ei ole hyvä idea. Luultavasti vanha pyöräsi toimii paremmin kovalla pinnalla.
Nää on mielipidekysymyksiä, mutta talvikaudella fättäri on parempi kuin tavallinen maastopyörä, jos tulee lunta. Kesällä saa sitten kasvattaa kuntoa tehokkaammin ;)

yannara
08.01.2017, 18.27
Tuo vaikuttaisi oivalta peliltä. En vain tiedä onko tuo M koko sopiva minulle :(
Kerrohan toki pituutesi ja jalan pituus myös. Jos erehdyt ostamaan väärän koon, niin siinä mennään enemmän perse edellä puuhun, kuin että ostaisit vaikka halvan ja päivittäisit osia myöhemmin. Kannattaa nyt siis ekana panostaa siihen, että osaat valita oikean runko koon. Fättärissä se on vielä tärkeämpää, koska sitä on jonkun verran raskaampaa polkea.

Tonderp
08.01.2017, 19.04
Kiitokset vastauksista. Minulla on pituutta 180cm ja jalan pituus 87cm (jos nyt mittasimme tuon oikein. Katsottiin kyllä ohjeet netistä joten eiköhän ole melko tarkka) Minulla ei ole tuttavia tai yhteyksiä joiden pyöriä voisi kokeilla eli pitäisi kauppaan marssia ja pyytää sieltä testiajoa. Olin aikeissa hankkia silverback Scoop single 2017 mallia, mutta ne tulevat vasta keväällä ja nyt emmin jaksanko varttua sinne asti :D Nuo teidän ehdotukset http://www.foxcomp.fi/salsa-mukluk-x7-2016-1 ja https://www.xxl.fi/white-3-fat-pro-16-fatbike/p/1112004_1_style ajaisivat varmaan saman asian? Tuon 10-15km lenkin voi unohtaa, koska minun ei ole tarkoituskaan yrittää lähteä tällä varsinaisesti tuonne pyöräteille lenkkeilemään ja nauttimaan pyöräilystä vaan oikeasti sinne metsään/hankeen kahlaamaan :D

järtsy
08.01.2017, 19.06
Jos ei ulkomailta ostaminen hirvitä niin tässä kanssa vastinetta rahoille http://www.fun-corner.de/en/inventory-sale-bikes/526-cube-nutrail-2016.html

Takaan ettei hirveästi takkiin tule jos haluaa myydä pois.

Jami2003
08.01.2017, 19.47
Jos ei ulkomailta ostaminen hirvitä niin tässä kanssa vastinetta rahoille http://www.fun-corner.de/en/inventory-sale-bikes/526-cube-nutrail-2016.html

Takaan ettei hirveästi takkiin tule jos haluaa myydä pois.
Toi nutrail houkuttaisi kovasti kovasti itseäkin :)

yannara
08.01.2017, 19.56
Kiitokset vastauksista. Minulla on pituutta 180cm ja jalan pituus 87cm (jos nyt mittasimme tuon oikein. Katsottiin kyllä ohjeet netistä joten eiköhän ole melko tarkka) Minulla ei ole tuttavia tai yhteyksiä joiden pyöriä voisi kokeilla eli pitäisi kauppaan marssia ja pyytää sieltä testiajoa. Olin aikeissa hankkia silverback Scoop single 2017 mallia, mutta ne tulevat vasta keväällä ja nyt emmin jaksanko varttua sinne asti :D Nuo teidän ehdotukset http://www.foxcomp.fi/salsa-mukluk-x7-2016-1 ja https://www.xxl.fi/white-3-fat-pro-16-fatbike/p/1112004_1_style ajaisivat varmaan saman asian? Tuon 10-15km lenkin voi unohtaa, koska minun ei ole tarkoituskaan yrittää lähteä tällä varsinaisesti tuonne pyöräteille lenkkeilemään ja nauttimaan pyöräilystä vaan oikeasti sinne metsään/hankeen kahlaamaan :D

Muut varmaan voi kompata, mun mielestä toi on just siinä rajoilla M vs. L. Tuossa hintaluokassa ehkä se XXL:n White 3 Pro olisi paras vaihtoehto, jos satku sinne tänne ei haittaa. Verkkokaupassa itsekin kävin vajaa vuosi sitten, niin siellä pyörää ei voinut edes nähdä ennen maksamista. Ehdottomasti kannattaa pyytää koeajoa ennen mitään ostoa, vaikka olisitkin ehtinyt ajaa samanlaisella aikaisemminkin. XXL:n pyörissä ohjaustanko ja stemmi on yleensä säädetty väärinpäin, joten älä ihmettele jos Whiten ohjaustanko tuntuu hassulta, siinä kandee kääntää sitten kaikki ylemmäs.

Tästä eteenpäin on sitten tuo Felt DD30 ja Trek Farley 5 joka jo hitusen kalliimpi.

asiantuntija
08.01.2017, 21.13
^Tuskinpa rungon ulkonäkö maalilla paranee...Ei. Mutta pääsisi eroon siitä rumasta vihreästä väristä.
Itsellä on ollut sekä alu-että kuitukeulainen fillari. Samoin kuin alu- ja kuitutanko. Omasta mielestä kuituiset on mukavampia kun vähän joustavat ja tärinöitä suodattavat. Ihan niinkuin kuitutolppakin. Mutta ei ne erot niin suuria ole ja osin, ehkä jopa enemmänkin, on makuasia.Eipä sillä joustavuudella ole hirveästi mitään tekemistä alu- ja kuitukeulan kanssa. Ei ainakaan 5" renkaiden kanssa. Mutta esim. Meridan 300 cx:ssä on alumiinikeula ja lievä epäjatkuvuuskohta ohjainkannattimesta keulaan. Kuitu on kivemman näköinen ja vähän kevyempi.

Tonderp
08.01.2017, 21.22
To white 3 fat pron L koko näyttäisi tulevan 19 tuuman rungolla mikä vaikuttaisi ihan passelilta luullakseni ainakin. Lähin XXl kauppa näyttäisi olevan Espoossa eli sinne pitäisi lähteä koeajamaan tai sitten ostaa tuo L koko vain ja luottaa siihen. Tuo 17 Tuuman runko vaikuttaisi hieman liian pieneltä.

järtsy
08.01.2017, 22.59
Toi nutrail houkuttaisi kovasti kovasti itseäkin :)
Polta kiinni vaan! Tuon halvemmalla tuskin saat mistään. Ite oon tykännyt mutta vaihtu heti muutama komponentti edellisestä pyörästä, mm. kuitukiekot, stonga ja hissitolppa sekä 1X10 vaihteisto.

nure
09.01.2017, 08.28
Jos noita kotimaista saatavia miettii veikkaan että jos jälleenmyyntiarvosta puhutaan niin Salsalla se huomattavasti parempi kuin noilla XXL:n tuotteilla...

Blackborow
09.01.2017, 09.07
Itsellä on ollut sekä alu-että kuitukeulainen fillari. Samoin kuin alu- ja kuitutanko. Omasta mielestä kuituiset on mukavampia kun vähän joustavat ja tärinöitä suodattavat. Ihan niinkuin kuitutolppakin. Mutta ei ne erot niin suuria ole ja osin, ehkä jopa enemmänkin, on makuasia.
Puhutaanko nyt läskipyöristä. Molemmilla keulamateriaaleilla on tullut ajettua vähintään se pari tonnia ja on kyllä ihan höpönlöpöä, että läskirenkaiden kanssa kuitukeulan tärinän suodatusta huomaisi verrattua alukeulaan tai sitten joustoa mitä nyt ei oikeasti edes ole olemassa. Tai sitten jos huomaa niin ei ajeta normaaleilla läskipaineilla.

Fat Boy
09.01.2017, 09.18
Oon huono kommentoimaan mitään, kun olen vain alukeulaisella ajanut. Mutta kaverin puheista päätellen, hiilikuitutangolla voisi olla jonkinmoinen vaikutus sen pienimmän tärinän suodatuksessa.

nih..

Tonderp
09.01.2017, 09.26
Näemmä tuo salsan pyörä myyty loppuun eli pitäisi joko kallistua xxl White pro 3 tai Varttua kevääseen 😃 millaiset polkimet tohon olisi paras hankkia jos on ajatellut metsässä ajella?

JackOja
09.01.2017, 09.31
...millaiset polkimet tohon olisi paras hankkia jos on ajatellut metsässä ajella?

Lukkopolkimet. Mieluiten CrankBrothersia.

Kohta joku sanoo Shimano ja joku toinen sanoo, että flätit. Sitten alkaa vääntö, joka käyty monesti.

Polun tukko
09.01.2017, 10.01
Mullois sulle se kona wo, 2017 malli järki hintaan.

Tonderp
09.01.2017, 11.14
Sekin mulla on ollut mielessä
Noissa verkkokaupan ja xxl pyörissä ei on se etu kun voit ostaa 6 kuukauden kuukaisimaksulla kun ei ole säästössä ihan tuollaista summaa.

yannara
09.01.2017, 11.25
To white 3 fat pron L koko näyttäisi tulevan 19 tuuman rungolla mikä vaikuttaisi ihan passelilta luullakseni ainakin. Lähin XXl kauppa näyttäisi olevan Espoossa eli sinne pitäisi lähteä koeajamaan tai sitten ostaa tuo L koko vain ja luottaa siihen. Tuo 17 Tuuman runko vaikuttaisi hieman liian pieneltä.

RUNKOKOKO

PITUUS

17"
165-185 cm

19"
175-195 cm

Tuossahan toi koko suositus on XXL:n fatbikeille, mutta esim. 175cm:lle en missään nimessä suosittelisi 19". Tuon taulukon pohjalta sun tapauksessa 180cm:nä se on kumpi vaan :D

Ennen kun Espoon ajat, niin varmista soittamalla, että niitä pyöriä on oikeasti paikalla, koska ton sivuston saldo-tieto ei pitänyt paikkansa mun tapauksessa kun sinne kerran astelin ;)

nure
09.01.2017, 11.38
^Market tyyppistä koon suositusta, 20cm varaa... Jackin kanssa samoilla linjoilla polkimista EggBeater ehdottomasti, aina lukittuu eikä tukkeudu.

hcf
09.01.2017, 11.53
Ei tule kyllä lukkopolkimilla hommasta mitään polun avaus touhussa. Jatkuvasti joutuu ottaan tukea maasta ku eturengas vekslaa. Eikä se pehmeällä moottorikelkkaurallakaan niin sujuvaa ole touhu. Lumi murtuu alta yllättäen.
En kyl laittas muutako kelvi ajeluun lukot :)

Tonderp
09.01.2017, 11.57
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/21200/gtrrb/Silverback-Scoop-Double-2017-fatbike-mamban-vihrea-L entäs tämmönen?😃

hcf
09.01.2017, 12.09
verkkokaupan fatbike
(http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54619-Verkkokaupan-fatbike)White x Lite vs. White x Pro vs. Silverback Scoop Fatty (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?55791-White-x-Lite-vs-White-x-Pro-vs-Silverback-Scoop-Fatty&highlight=white) (viimekauden malleista galluppi)
Fat bike eli läskiä haussa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51925-Fat-bike-eli-l%C3%A4ski%C3%A4-haussa)

Jousto on kiva kesällä mutta kovassa pakkasessa toimii heikosti. Vaatii myös säännöllistä huoltoa.

(http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54619-Verkkokaupan-fatbike)

J.Kottenberg
09.01.2017, 12.42
Puhutaanko nyt läskipyöristä. Molemmilla keulamateriaaleilla on tullut ajettua vähintään se pari tonnia ja on kyllä ihan höpönlöpöä,...

Totta. Näinhän se menee.

Fillarihemmo
09.01.2017, 13.23
Moni tuntuu spekuloivan läskipyörän hankintaa ja jos ajokokemusta ei ole yhtään ja sitä haluaa edullisesti, niin mun sivutoiminen läskipyörävuokraus kannattaa zekata, toimii Järvenpäässä: http://fatbikevuokraus.com

Vuokrakäytössä on White 3 Lite pyöriä, runkokoot S / M / L ja kaikkiin pyöriin on päivitetty 4" JumboJimit +ns. kevennyssisurit, myös jarrut on päivitetty ja ohjaamoa parannettu riser-stongilla.

Vuokraamalla moisen vempeleen saa ainakin yhdenlaisen käsityksen / kokemuksen.

nure
09.01.2017, 15.15
Hc, mielipiteesi vain tuo sentään... Kuitenkin suurinosa maastokuskeista ajaa lukkopolkimilla... Kannattaa aloittaa heti lukoilla että homman oppii, tämäkin siis mielipide...

J.Kottenberg
09.01.2017, 15.25
Ei tule kyllä lukkopolkimilla hommasta mitään polun avaus touhussa. Jatkuvasti joutuu ottaan tukea maasta ku eturengas vekslaa. Eikä se pehmeällä moottorikelkkaurallakaan niin sujuvaa ole touhu. Lumi murtuu alta yllättäen.

En itsekään juuri lainatussa viestissä mainituista syistä käytä lukkoja läskissä. Sulalla maalla lukkojen käyttöalue on sitten jo laajempi. Mutta en silti väitä etteikö jollain lukot voisi ihan missä vaan hyvin toimia. Riippuu pitkälle kuskin osaamisesta.

nure
09.01.2017, 15.47
^Siihenhän kaikki perustuu. Muuten, onkos joku Felttiä suositellut http://www.cyclecenter.fi/tuote/felt-double-dee-30-fatbike-koko-16/ Jos vaikka koko natsaa...

Polun tukko
09.01.2017, 16.10

Ei mulla porukka lenkillä ollu eilen kauheesti lukoilla ongelmia 10cm tuoreessa pakkas lumessa kun olin vetomiehenä.
Taitaa olla vaan ajotaidosta kiinni :) enkä väitä olevani hyvä.

Itse ei osaa enää fläteillä ajaa.

Tonderp
09.01.2017, 16.15
White pro 3 L kokoa näyttäisi olevan vain muutama jäljellä mutta M kokoa löytyy paremmin
Jostakin löysin "tiedon" että tuolla pyörällä L koko olisi 180-195cm mittaisille kuskeille hyvä eli viittaisi M kokoa minulle. Mutta tiedä sitten miten pitää paikkansa

pee
09.01.2017, 16.21
Itse ei osaa enää fläteillä ajaa.

Sama juttu itsellä. Lukkopolkimilla liike on pyörittämistä eikä vain polkemista. Mielestäni myös pyörän hallinta on helpompaa jalkojen ollessa kiinni. Toki polkimien jäätyminen ja rakoihin pakkaantuva lumi meinaa hetkittäin kiristää hermoja.

Tuota Feltiä ja White 3 Fat Prota sai taannoin tonnilla, joten tarjouksia kannattanee kytätä.

Polun tukko
09.01.2017, 16.32
Sama juttu itsellä. Lukkopolkimilla liike on pyörittämistä eikä vain polkemista. Mielestäni myös pyörän hallinta on helpompaa jalkojen ollessa kiinni.

Tähän vielä se kun mukavaa alamäki pätkää paukuttaa ja tulee hyppyä, jossa jalat irtoo polkimista ja perse penkistä niin onpa hallittu olo.

Oli lunta tai ei , saa lukoilla paremman/tasaisemman voimantuoton ylämäkiin. Tämä taas johtaa parempaan etenemiseen kun veto on tasaista.

Laerppi
09.01.2017, 16.52
Tekeekö noilla komposiitti flatpedaleilla mitään? Tekisi mieli siirtyä kokonaan flätteihin läskillä, ainakin talvikäytössä.

Fat Boy
09.01.2017, 19.13
Mulla on ollu syksystä asti komposiittiflätit. Ei valittamista, piikit tallella. tosin kosketuksia kiviin aika vähän.

Itse halusin flätit, jotta voin vapaammin valita kengän kelin mukaan ostamatta niitä lisää. Hi5bikesista polkimet tuli pyörää ostaessa.

nih..

nure
09.01.2017, 23.39
Kyllä komposiitti kestää kunnes tulee kunnon mälli, myöntyy myös alumiini ja lukollisetkin...