Näytä tavallinen näkymä : maantiepyörään leveämmät renkaat

Maantiepyörässäni on normaalit 23 mm leveät renkaat. Pyörimän mahtuu ehkä 30 - 32 mm rengas.
Vanne on 15 mm leveä, kuinka leveän renkaan siihen voi laittaa?
Tarkoitus löytää rengas, jolla pääsee käymään hiekkateilläkin. Cyklo toki toimisi kummallakin pinnalla,
kuitenkaan en halua pyörää vaihtaa, jos pääsee halvemmalla rengastusta muuttamalla
Grandi66
07.01.2017, 09.43
25-30 riippuu tietysti kui paljo on tilaa korkeus suunnassa. Itellä menis vielä 28 korkeuden puolesta.
yrittäjä itse
fillari10.blogspot.fi
Olen myös kokeillut 28 mm rengasta, kun se sattuu sopimaan, sillä voi jo ajaa missä vaan.
Breakbeat
07.01.2017, 11.04
28 mm contin gatorskinit toimivat molemmalla alustalla hyvin.
Sheldon Brownin sivuston mukaan 15 mm vanteelle sopii (suositellaan) 23-32 mm renkaita. Pari viime vuotta oon käyttänyt Duranoja, edessä 25 mm ja takana 28 mm hyvällä menestyksellä. Rullaavuus itselleni ihan ok ja kestävyyttä löytyy. Reilu kymppitonni ajettuna cyclolla, eikä yhtään rengasrikkoa. Ajosta ehkä 95-97 % päällystetyllä, 3-5 % päällystämättömällä pinnalla.
The flying Chocobo
07.01.2017, 13.01
Jostain joskus aikoinaan olen kaivanut jonkun taulukon ja siinä 15mm vanteelle sopisi 23-32mm renkaat. Taitaa mulla olla cyclossa tuon levyisellä vanteella 35millinenkin, mutta se on ajotutntumaltaan jotenkin 'hakeva' .
28 millinen 4Season mainio rengas jos mahtuu. Toisaaltaan taitaa olla vääräntyyppinen pyörä jos maantiepyörään täytyy tunkea yli 32 millistä maantiepyörään... Varsinkin jos tuntuu ettei kapea iske lainkaan niin menee osa pyörän ominaisuuksista hukkaan, mielipide... Kylläkin ajanut "maastopyörälläkin" 35 millisillä...
kuovipolku
07.01.2017, 14.57
Mavic on perinteisesti pitäytynyt suosituksissaan tiukasti standardeissa ja korostanut turvallisuuden vaatimuksia:
http://engineerstalk.mavic.com/wp-content/uploads/2015/09/7.png
Eli (jo vähän vanhanaikaisesti) sisämitaltaan 15 millimetrin vanteille voi huoletta laittaa nimelliseltä leveydeltään 32-milliset renkaat. Jos ne vain mahtuvat haarukan ja jarrulänkien puolesta pyörimään - tässäkin voi halutessaan ottaa huomioon tietyn turvamarginaalin - voi semmoisillakin ajaa asfalttia ja kun valitsee sopivat (s.o.joustavakylkiset) renkaat ja suurentuneen ilmatilan mahdollistamat alemmat paineet, matkanteko on mukavampaa ja jopa nopeampaa kuin turhan kovilla ja kapeilla renkailla. Ja jos uskoo puheita ja kirjoituksia, leveämpi rengas alhaisemmalla paineella on ilman erityisempää pistosuojaustakin vähemmän altis rengasrikoille kuin vanhan koulun maantiemiehen rengas.
Sitten vaan ensi kautta odottamaan ja kokemuksia keräämään!
Pieni käytännön kysymys voi olla että miten avoimeksi jarrulänget aukeavat helposti ? Toki tämä ei ole ongelma, kun laittaa kiekon paikalleen rengas tyhjänä. 
Esimerkki omasta fillarista : jarrupalojen välinen etäisyys vaijeri löysytettynä on 28mm. Rungossa on tilaa takana 28-29mm renkaalle, kenties 30mm sivusuunnassa. Renkaan korkeussuunnassa (siis eteenpäin kohden keskiötä ja satulaputkea ) on tilaa pyöriä myös, mutta kannattaako tuo tila vetää minimiin, jolloin hiekka&kivi suihku kuluttaa lakan ja maalin kuidun päältä ? Mielestäni ei kannata.
28 millinen 4Season mainio rengas jos mahtuu.
Ei varmaan pieleen mennä tuolla. Sekalaista asfaltilla ja keskuspuiston sileähköillä hiekkateillä olen ajellut 28 mm Schwalbe Duranoilla ja 28 mm Maxxis Re-Fuseilla. Hyvin toimivat molemmat. Panaracer Gravel King 28-millisenä voisi kanssa osua tilaukseen.
Kuinkahan paljon renkaan mitat muuttuu 25mm ja 28 mm kaikkihan ei mene leveyteen?vai onko leveys siitä huolimatta 28mm eli leveys kasvaisi 1,5 mm puolelleen. Ja korkeuskin kasvaa katsoin jostain että ympärys mitta on 28mm 3cm suurempi?pitääköhän paikkansa?paljonkohan se tekis renkaan korkeudessa 25 mm verrattuna.ei varmaan montaa mm.taitaa olla aika sekava kysymys .omassa pyörässä niukasti tilaa mutta tiet täällä aika huonossa hapessa ja huononee kaiken aikaa
Shimano 105 5700 jarruihin ei mahtunu taakse 28mm Conti GP4000S2 korkeussuunnassa, hankasi reilusti. 25mm ei ongelmia. Noi kumit on tosin reilusti nimellisarvoaan leveämpiä.
Ohiampuja
05.07.2017, 16.39
Shimano 105 5700 jarruihin ei mahtunu taakse 28mm Conti GP4000S2 korkeussuunnassa, hankasi reilusti. 25mm ei ongelmia. 
Eikös tähän vaikuta myös runko, eli missä kohtaa rungossa se jarrun kiinnityspiste on?
Mutta paljonko 3 mm leveys lisäys nostaa renkaan "korkeutta"? Luulisi että noin pari milliä?
Shimano 105 5700 jarruihin ei mahtunu taakse 28mm Conti GP4000S2 korkeussuunnassa, hankasi reilusti. 25mm ei ongelmia. Noi kumit on tosin reilusti nimellisarvoaan leveämpiä.
Jep, ei mahdu Canyon Endurancen Ultegran takajarruunkaan. Rungon puolesta toki mahtuisi. Tuo 28 GP4000 paisuu 31mm korkeussuunnassa.Vaihdoin taakse SRAM Apexin https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-apex-brake-rear-black-411027/wg_id-4387
Edessä pidin 25 mm rengasta ja takana 28 mm
Tuo Apex on ihan hyvä takajarruna. Jostain luin maantiepyörien jarrutestin ja takajarrun teho etujarruun verrattuna on pieni. 28 mm GP4000 kesti takana 6500 km. Nyt vaihdoin taakse 25 mm Michelin Pro4 Endurance, joka on karvan 25mm GP4000 leveämpi. Ja takajarruna voi taas käyttää Ultegraa
Kuvittelisin että paljonkaan ei ole heittoa jarrun kiinnityskohdan suhteessa kiekkoon eri valmistajilla. Mutta 25mm vs. 28mm tuli korkeuseroa varmaan se 3-4 mm.
105 jarruja ei ole käytössäni mutta Ultegran 6800 jarrujen kanssa 28 mm contin four seasonit mahtuu ihan hyvin. Pari milliä jää vielä väliin, mikä on hyvä jottei kostealla hiekanmurut heti ota kiinni. Ja kyllä sen jarrun itsensä lisäksi se rungon muotoilu (jarrun kiinnitystapin etäisyys kiekosta) voi hieman eli muutamia millejä ainakin vaihdella eri pyörämallien välillä. Itsellä Cannondalen caad 12. Eroa kiinnityspisteessä voi olla ilman, että jarrupalat asemoituu väärälle korkeudelle vanteen suhteen, koska onhan niissä paloissa korkeudensäätöä sen (vajaan sentin?) verran.
Ohiampuja
06.07.2017, 09.48
Minä eilen vaihdoin 25 mm Schwalbe Durano Plussan tilalle 28 mm Vittoria Rubino Pro Control G+ kumeksen. 
Renkaan todellinen leveys D-A kiekolla on 27 mm. Schwalbeen verrattuna korkeutta tuli lisää 2.5 mm. Jarrulänkiin jäi vielä etäisyyttä noin 4.5 mm, mutta satulaputkeen ei jäänyt kuin n 1.7 mm.
Eli siis omassa pyörässä renkaan leveys ei ole ongelma vaan sen korkeus. On vaan kallista leikkiä ostella erilaisia 28 mm renkaita ja testailla niiden korkeuksia. ;)
Ohiampuja
07.07.2017, 15.57
Onkohan kukaan harrastaja missään kasaillut taulukkoa renkaiden todellisista leveyksistä ja korkeuksista? Luulisi että aika montaa harrastajaa kiinnostaisi se todellinen leveys, tai ainakin niitä joilla on kapeat takahaarukat...
Tiedän että se leveys riippuu vanteesta, mutta jos mittaukset tekee aina samalla verrokki vanteella, niin sitä mitattua leveyttä voi sitten soveltaa omaan käyttöön. Mallia Conti 28 mm on 2 mm leveämpi kuin Schwalbe 28 mm. Tällä tiedolla jo osaisi sitten vilkuilla Schwalben eikä Contin tarjoomaa...
Onkohan kukaan harrastaja missään kasaillut taulukkoa renkaiden todellisista leveyksistä ja korkeuksista? Luulisi että aika montaa harrastajaa kiinnostaisi se todellinen leveys, tai ainakin niitä joilla on kapeat takahaarukat...
Tiedän että se leveys riippuu vanteesta, mutta jos mittaukset tekee aina samalla verrokki vanteella, niin sitä mitattua leveyttä voi sitten soveltaa omaan käyttöön. Mallia Conti 28 mm on 2 mm leveämpi kuin Schwalbe 28 mm. Tällä tiedolla jo osaisi sitten vilkuilla Schwalben eikä Contin tarjoomaa...
Jarno Bierman mittaa vierinvastuksen lisäksi aina testaamiensa renkaiden leveyden ja korkeuden 17C -vanteella, ks. Bicyclerollingresistance.com (http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews).
rautajalka
08.07.2017, 15.34
Long time, no see. Tämän ketjun innoittamana ostin tänään, Merida ride 300:n 32mm leveät renkaat 25mm:n tilalle. Kerron mahtuuko pyörimään, kunhan ehdin ne asentaa.
rautajalka
08.07.2017, 19.49
Itse itselleni vastaten... Ei sovi. Tuhoon tuomittu yritys. Takana ottaa korkeuden takia runkoon ja jarruheebeleihin. Jarrusta voisikin vähän dremelöidä, mutta runkoon ei viitsi kajota. Edessä näytti paremmalta, mutta onnistuin rikkomaan sisärenkaan, niin ei asiasta täyttä varmuutta täysillä paineilla.
Laitan tähän kun en sopivampaa löytänyt.
Kaipaisin suosituksia max 33mm leveistä ja tubelesominaisuuksilla varustetuista renkaista syksy/talvi kaudelle. Rullaavuus hieman tärkeämpi ominaisuus kuin pito.
Alle 33mm tubeless sepelirenkaiden lista on erittäin lyhyt. Schwalben supreme alkaa 37mm tubelessina. S-one + g-one tuskin kestää sepeliä (s-one ainakaan ei). Continental ei vielä edes tee tubeless versioita gatorskinistä..
^^Mainostan tässä nyt taas Spessun Roubaix 2BR 32mm  (https://www.specialized.com/us/en/components/roubaix-pro-2br/106139) rengasta. Kestävyys tuntuu olevan ihan kohdillaan, mutta sepelistä ei ole vielä kokemusta. Tubeless napsahti kompuralla ihan kivasti kanssa.
Laitan tähän kun en sopivampaa löytänyt.
Kaipaisin suosituksia max 33mm leveistä ja tubelesominaisuuksilla varustetuista renkaista syksy/talvi kaudelle. Rullaavuus hieman tärkeämpi ominaisuus kuin pito.
Tuo 33mm on helppo koko, kun se on CX-kisarengas. Schwalbelta taitaa löytyä siihen käyttöön ainakin Rocket Ron ja Racing Ralph tubeless-versiona. Ne on tietysti lajinomaiseen käyttöön tarkoitettu, etteivät ole aivan kaikista rullaavammat mahdolliset. 
Schwalbelta tuli myös äskettäin Eurobikessä uutta täyttöä mallistoon, X-One 33mm (https://www.bikerumor.com/2017/08/30/eb17-schwalbe-bites-harder-gravel-cyclocross-expands-tubeless-mtb-offerings/) vaikuttaa aikalailla joka paikkaan sopivalta.
Clement Strada USH on 32-millinen, tubeless ready, rullaavalla keskikuviolla ja jonkinmoisella pistosuojauksella varustettu. Kokemusta mulla ei ole, mutta muista Clementin renkaista kyllä. X'Plor MSO kesti sisureillakin yhden talven sepeliajot ilman puhkeamisia.
http://clementcycling.com/strada-ush
Kiitos vastauksista.
Ralli raneilla ajoin pari talvea ja yllättävän hyvin kesti litkutettuna. Tuo spessun roubaix näyttäisi hyvältä, mutta luulen että tarvitsen vähän korkeampaa nappulaa. Harmi ettei tuota g onea taida saada 33mm leveänä. G one speedissä jota löytyy ainakin 30mm - nappula koko on jo minimaalinen.
Torilla olisi tarjolla nuo x-onet performancena - ne voisivat olla ookoot.
Herätys. Canyonin enduraceen ostin 28 tilalle kokeiluun 32 schwalbe pro onet. Sopivat paikalleen kuin nakutettu
Miksi ei sopisi. Minulla menee bh g7:n myös 32mm renkaat ja tuossa on vannejarrut. Näyttivät vaan niin isoilta ja painavilta, etten edes ajanut.
Miksi ei sopisi. Minulla menee bh g7:n myös 32mm renkaat ja tuossa on vannejarrut. Näyttivät vaan niin isoilta ja painavilta, etten edes ajanut.
Onko tuo sitten kuntoajelijalle mitenkään traaginen vaikka hidastuisikin vähän.Eri asia jos treenaamalla treenaa
Se paino ja hidastuminen kyllä vaikuttaa itselläni. Jos roadi ei tunnu enää roadilta, niin sitten on ihan sama ajaa tuo lenkki gravellin 35mm renkailla.
Oulunjulli
19.04.2021, 08.54
Mulla on mukamas tuo maantiepyöräily ollut semmoista live-traineria gravelpyörällä silloin kun keli ei salli maastossa ajamista, mutta toisinaan ja ehkä kiihytvään tahtiin myös vaihtelun vuoksi ja välillä vähän itsensä rääkkäämisenkin vuoksi. 
Asvalttirenkaat alla on tähän mennessä olleet hyper voyager - gravelking slick 40mm - gravelking slick plus 35mm. Noista plussista tuli viime kesänä enstuntumamutuna semmoinen että olisivat olleet hitaammat kuin isommat plussattomat, mutta toisaalta eivät ole suihkineet jalkoja litkuisiksi toisin kuin edeltäjänsä.
Eilen tilasin Pirelli Cinturato Velot 35mm koossa ja iski heti pieni morkkis. Voiko nuo olla vielä hitaammat kuin Panaracerit? Otanko täysiä pataan verrattuna GP5000 32mm koossa? Onko kokemuksia jos noihin Pirelleihin vaihoit jostain muusta?
En tiedä miksi minulla on tuo 35mm minimimitta, luultavasti juuri siksi että ne menee gravelliin ja se ylimääräinen rengastila alkaa pistään silmään. Toisaalta jotenkin vaikea ymmärtää mistä sliksien rullaavuuserot voi tulla niin etteikö rengaspaineella voisi kompensoida jousto-ominaisuuksia. Olispa n+1 maantiepyörä....
On kokemuksia. Pirelli cinturato velo TLR renkaat ovat oivalliset pistosuojatut touring renkaat. Suht nopeat ja oikein mukavat ja hyvät ajaa.
Ne ovat kuitenkin ihan saakelin hitaat renkaat verrattuna gp5000TL, eli pistä vaan takaisin ja tilaa contit.
Oikeat tuntemukset myös plussista. Ne on jarrut verrattuna normi slikseihin.
Tuo velo TLR on tosi paksu rengas. Siis keskellä on kumia niin että riittää. Ja pistosuojaus tuo myöskin eroja rullaukseen. Se erohan ilmenee juurikin niin, että notkealla renkaalla voit ajaa tosi matalillakin paineilla, eikä rullaus käytännössä heikkene yhtään. Mitä paksumpi ja paremmin pistosuojattu rengas on kyseessä, sitä korkeammilla paineilla ja kovemmalla renkaalla joudut ajamaan.
Oulunjulli
19.04.2021, 09.26
No joo, se että ne olisi vähintään yhtä nopeat kuin plussat tavallaan riittäisi minulle. Mutta miksipä tehdä kompromisseja jos on tarkoitus ajaa tuolla kesäkausi asvaltilla ja maasturilla maastossa.
Laitoin postia bike-discounttiin että onnistuuko vaihtaa ja pitäkää ne pari euroa jotka contit on halvemmat. R2 biken kanssa tuommoinen veivi onnistui joskus 10 minuutissa, näiden kanssa välttämättä ei niin pitää sitten katsoa palauttaako.
...tuolla nyt sattui noita Pirellejä olemaan niin tuli otettua tuolta.
B-D ei vastaa maileihin viikkoon, eli ei takuulla onnistu.
Oulunjulli
19.04.2021, 09.35
Tämä on varsin todennäköistä ja luultavasti se vaihtokin vaatii kärsivällisyyttä.
Mulla on mukamas tuo maantiepyöräily ollut semmoista live-traineria gravelpyörällä silloin kun keli ei salli maastossa ajamista, mutta toisinaan ja ehkä kiihytvään tahtiin myös vaihtelun vuoksi ja välillä vähän itsensä rääkkäämisenkin vuoksi. 
Asvalttirenkaat alla on tähän mennessä olleet hyper voyager - gravelking slick 40mm - gravelking slick plus 35mm. Noista plussista tuli viime kesänä enstuntumamutuna semmoinen että olisivat olleet hitaammat kuin isommat plussattomat, mutta toisaalta eivät ole suihkineet jalkoja litkuisiksi toisin kuin edeltäjänsä.
Eilen tilasin Pirelli Cinturato Velot 35mm koossa ja iski heti pieni morkkis. Voiko nuo olla vielä hitaammat kuin Panaracerit? Otanko täysiä pataan verrattuna GP5000 32mm koossa? Onko kokemuksia jos noihin Pirelleihin vaihoit jostain muusta?
En tiedä miksi minulla on tuo 35mm minimimitta, luultavasti juuri siksi että ne menee gravelliin ja se ylimääräinen rengastila alkaa pistään silmään. Toisaalta jotenkin vaikea ymmärtää mistä sliksien rullaavuuserot voi tulla niin etteikö rengaspaineella voisi kompensoida jousto-ominaisuuksia. Olispa n+1 maantiepyörä....
Osaatko sanoa miten Voyager Hyper ja Gravelking eroavat rullaavuudessa? Mietin tubeless yhteensopivaa leveämpää maantierengasta Voyager Hyperien tilalle ja GK sliksi voisi olla hyvä valinta. Hiukan hitaampi vaan rullaavuustestien mukaan, mutta onko todellisuudessa?
Oulunjulli
19.04.2021, 17.49
Osaatko sanoa miten Voyager Hyper ja Gravelking eroavat rullaavuudessa? Mietin tubeless yhteensopivaa leveämpää maantierengasta Voyager Hyperien tilalle ja GK sliksi voisi olla hyvä valinta. Hiukan hitaampi vaan rullaavuustestien mukaan, mutta onko todellisuudessa?
En kyllä faktaa osaa sanoa, taisi samalla vaihtua kiekot kun nuo renkaat vaihtui ja samalla tuli tubeless mukaan. Voyagereista tulee ensin mieleen että hyvin rullaavat ja loogiset mutkassa. GK sliksistä 40mm koossa että mukavat ja muljahtavat kummallisesti mutkassa. 
Luulisin että tuo Pirelli on Voyagerin tapainen, ainakin kestoiältään.
...ai niin, B-D vastasikin että tilaus on jo käsitelty ja enään ei voi, eli ei haluta, vaihtaa rengasta. Oli jo kieliopillisesti niin huono vastaus että kyllä ne Bike24 ja R2 saa jatkossakin minun tilaukset. Noh, on minulla kyllä uteliaisuutta kokeilla tuo Pirelli ja olla erilainen.
Mulla 28 millinen maantierengas mahtuu pyörimään takana nippa nappa, mutta huomasin, että korkeuden puolesta ei jää kuin milli-pari tilaa. No googlasin ja maailmalla ovat virittäneet dropouteihin pieniä shimmejä, että takapyörä ei menisi ihan pohjaan saakka dropouteissa ja korkeussuunnassa tulisi sitten tilaa n. 2mm lisää renkaan pyöriä. Onko kukaan esim. lonkerotölkistä virittänyt tällaista ratkaisua? Kokeilin nippusiteen palasia ja ne jos pysyisivät paikallaan, niin toisivat avun. 
Surley tarjoaa tällaista shimmiä, maksanee joitain kymppejä, taitaisi käydä suoraan maantiepyörän takakiekon akselinpäihin?
https://www.amazon.co.uk/Surly-Monkey-Karate-Dropout-Spacers/dp/B001GSMKRG
En kyllä faktaa osaa sanoa, taisi samalla vaihtua kiekot kun nuo renkaat vaihtui ja samalla tuli tubeless mukaan. Voyagereista tulee ensin mieleen että hyvin rullaavat ja loogiset mutkassa. GK sliksistä 40mm koossa että mukavat ja muljahtavat kummallisesti mutkassa. 
Luulisin että tuo Pirelli on Voyagerin tapainen, ainakin kestoiältään.
...ai niin, B-D vastasikin että tilaus on jo käsitelty ja enään ei voi, eli ei haluta, vaihtaa rengasta. Oli jo kieliopillisesti niin huono vastaus että kyllä ne Bike24 ja R2 saa jatkossakin minun tilaukset. Noh, on minulla kyllä uteliaisuutta kokeilla tuo Pirelli ja olla erilainen.
Okei, kiitos tästä. Ihan hirveästi ei tunnu olevan valikoimaa noin 40mm slikseissä, niin pitänee hommata Gravelking kokeiluun.
Onko gk sliksi 40mm koossa samanlainen alle taittuva pska, mitä 35mm?
40mm koossa on esimerkiksi maxxiksella sliksiä. 120tpi rullaa ainakin ihan hyvin.
Oulunjulli
20.04.2021, 10.31
Juurikin olin sitä tulossa sanomaan että minusta se ominaisuus tekee siitä huonon kaikkeen jossa on osallisena mutkia, ja minusta se 40mm oli siinä suhteessa huonompi kuin 35mm. 
Kokeilisin myös seuraavana MAxxista jos tuon tyyppistä nyt olisi haussa, eli toi:
https://r2-bike.com/MAXXIS-Tire-Velocita-700-x-40C-DualCompound-TR-EXO
Mulla 28 millinen maantierengas mahtuu pyörimään takana nippa nappa, mutta huomasin, että korkeuden puolesta ei jää kuin milli-pari tilaa. No googlasin ja maailmalla ovat virittäneet dropouteihin pieniä shimmejä, että takapyörä ei menisi ihan pohjaan saakka dropouteissa ja korkeussuunnassa tulisi sitten tilaa n. 2mm lisää renkaan pyöriä. Onko kukaan esim. lonkerotölkistä virittänyt tällaista ratkaisua? Kokeilin nippusiteen palasia ja ne jos pysyisivät paikallaan, niin toisivat avun. 
Surley tarjoaa tällaista shimmiä, maksanee joitain kymppejä, taitaisi käydä suoraan maantiepyörän takakiekon akselinpäihin?
https://www.amazon.co.uk/Surly-Monkey-Karate-Dropout-Spacers/dp/B001GSMKRG
Kokeilin nippusideshimmejä taakse dropouteihin ja tulipa sopivasti tilaa 28 milliselle renkaalle Radon R1:een.
https://ibb.co/MNVKvtZ
25 millisten jälkeen aika pehmoista kyytiä 4 barilla Mavicin tubeleksilla. Yes!
Oulunjulli
26.04.2021, 08.58
Nojoo, ne lauantaina tuli postin lokeroon nuo 35mm Cinturatot. Ensimmäinen positiivinen yllätys tässä oli että Postilla todella tapahtuu jotain lauantaisinkin.
Olin aivan 50/50 että laitanko takaisin ja tilaan ne GP5000, mutta koska satoi ja ne renkaat näytti aika hyviltä, niin pistin alle. Tubeleksointi olikin helppoa, sormin sain vanteelle ja jalkapumpulla nousi, tuohon varmasti auttaa se huomattavan paksu kulutuspinta vs kyljet.
Alustavana reilun 40km pikalenkuralla pyörätiellä havaintona verrattuna GK slick 35mm plussaan, että ovatpa hiljaiset. En tuossa GK kumissa ääneen kiinnittänyt mitään huomiota mutta hiljaisuuden huomasi. Toinen että olihan GK renkaat kauheat mutkissa, siihenkin oli silleen tottunut että ne on semmoiset, mutta näillä pystyy kurvaamaan aivan eri varmuudella mutkaan ja rengas menee juuri siitä mihin sen ajattelikin. Väitän että nämä ovat myös selvästi nopeammat.
Paineita en lähtiessä ihmetellyt yhtään, jalkapumpulla vähän sinnepäin ja palatessa mittasin edestä 3.1 takaa 4.0. Enemmän kuin GK renkaissa ollut, mutta joillain suht tasaisilla pinnoilla nämä tuntui jopa pehmeämmiltä ja isommat tärskyt tuli selvemmin läpi. Kiva näille on tietöiden ja hiekasta putsaamattomien läpi ajaa ainakin kun ei puhkeaminenkaan juuri jännitä.
Se on myös selvää ettei tuo pyörä johon mennee 50mm kumi näytä kovinkaan järkevältä jos siihen tätä pienempää kumia laittaa. Eli lopputulemana luulen hankkineeni oikean kumin tähän hetkeen ja minä tartten maantiepyörän niille GP nakeille, voi harmi.
Nojoo, ne lauantaina tuli postin lokeroon nuo 35mm Cinturatot. Ensimmäinen positiivinen yllätys tässä oli että Postilla todella tapahtuu jotain lauantaisinkin.
Olin aivan 50/50 että laitanko takaisin ja tilaan ne GP5000, mutta koska satoi ja ne renkaat näytti aika hyviltä, niin pistin alle. Tubeleksointi olikin helppoa, sormin sain vanteelle ja jalkapumpulla nousi, tuohon varmasti auttaa se huomattavan paksu kulutuspinta vs kyljet.
Alustavana reilun 40km pikalenkuralla pyörätiellä havaintona verrattuna GK slick 35mm plussaan, että ovatpa hiljaiset. En tuossa GK kumissa ääneen kiinnittänyt mitään huomiota mutta hiljaisuuden huomasi. Toinen että olihan GK renkaat kauheat mutkissa, siihenkin oli silleen tottunut että ne on semmoiset, mutta näillä pystyy kurvaamaan aivan eri varmuudella mutkaan ja rengas menee juuri siitä mihin sen ajattelikin. Väitän että nämä ovat myös selvästi nopeammat.
Paineita en lähtiessä ihmetellyt yhtään, jalkapumpulla vähän sinnepäin ja palatessa mittasin edestä 3.1 takaa 4.0. Enemmän kuin GK renkaissa ollut, mutta joillain suht tasaisilla pinnoilla nämä tuntui jopa pehmeämmiltä ja isommat tärskyt tuli selvemmin läpi. Kiva näille on tietöiden ja hiekasta putsaamattomien läpi ajaa ainakin kun ei puhkeaminenkaan juuri jännitä.
Se on myös selvää ettei tuo pyörä johon mennee 50mm kumi näytä kovinkaan järkevältä jos siihen tätä pienempää kumia laittaa. Eli lopputulemana luulen hankkineeni oikean kumin tähän hetkeen ja minä tartten maantiepyörän niille GP nakeille, voi harmi.
Paljon sulla on vanteen sisäleveys ja kuinka leveäksi 35mm Pirelli asettui?
Oulunjulli
26.04.2021, 10.15
Nuo on Primen 500€ kuitukiekot. Wiggle taisi niille ilmoittaa 19mm ja Bike24 20mm, taisin joskus mauserilla kattoa että siinä välissä se oli. Rengas oli heti mitattuna 34.5mm...pitääpä täydentää jos tilanne on muuttunut yön aikana.
Melko terävänmuotoiset ovat nämä muuten verrattuna GK kumiin, visuaalisesti näyttää pienemmältä mutta enpä tullut mitanneeksi kuinka isoiksi oli nuo edelliset kasvaneet.
Muokkaus: Heh, kävin mittaamassa ja digimauseri näytti yön jälkeen tasan 35.00mm ja näppituntumalla oli ilmansa pitänyt täysin. Etukumi oli jäänyt kympin pari alle vielä matalemmilla paineilla.
Paljon sulla on vanteen sisäleveys ja kuinka leveäksi 35mm Pirelli asettui?
C18 vanne, l 33,5 kun vrk 5 bar
Nimellismittaa kapeammaksi taitaa jäädä ajankuluessa niinkuin muualla netissä on kirjoitettu.
Säikeessä
 Asfaltilla rullaavat... 
oma lyhyt kokemus renkaista
Pehmeät ja hyvät ne on tosiaan ajaa. Ei ole jarrufiilistä lainkaan. Jos ajaa yksin, eikä ole ajanut gp5000lla, niin loistavat renkaat.
Oliskos tämä Cinturato Velo TLR juuri 35mm leveänä ihan soiva ratkaisu sekalaiseen lenkkiajoon, jossa ehkä yksi kolmasosa on kovapohjaisia hiekkateitä? Etsin yhtä sekakäyttörengasta, joka ei tuntuisi tällä enemmän maantielle suuntautuvalla ajolla kummallakaan alustalla hitaalta. Tähän mennessä olen käyttänyt kuvaamiini ajoihin Contin 4 seasonia 32mm -leveänä.
Oulunjulli
27.04.2021, 10.02
Kyllä kai se on justiin semmoinen, tai näin minä ainakin aion sillä tehdä. Eilen nostin paineet sinne ylälaitaan ja olipa pitkästä aikaa semmoinen tunne että pyörä vastaa kun polkaisee ja sitä ei välttämättä vuoden takaiseen olekkaan niin rapakunnossa kuin on jo epäillyt. Vähän oikeastan hävettää että sitä Panaraceria piti jossain välin erinomaisena renkaana.
Toki jos se GP5000 on havaittu kestävän aika hyvin hiekkatietä ja rullaa vielä paremmin niin miksei sekin jos ei ole alimittaisen oloinen kuten minun tapauksessa.
Toi on just pirellin ominaisuus. Siis että rullaus paranee selvästi paineita nostamalla. Johtuu ilmeisesti kulutuspinnan paksuudesta. Ohuimmilla renkaillahan ei paineen nosto paljoakaan kulkuun vaikuta.
kiloWatti
27.04.2021, 11.23
Joku joskus täällä kertoi rimpuilleensa GP5000:ia melkoisesti vanteelle. Onko jotenkin erityisen tiukka - tarvitseeko asennusvinkkejä vai meneekö siinä kuin muukin rengas? Ajattelin vaihtaa kohtapuolin cyclon Shimano RX010 -vanteelle, Schwalben CX Comp 35-622 -renkaiden tilalle. Kysyn, koska ostin gepardit viime vuonna, jolloin laittoivat ne liikkeessä paikoilleen. 
Sent from my iPhone using Tapatalk
^Riippuu vanteesta. Omalta osalta olen asentanut ihan sormilla parillekin eri kiekoille (DT Swiss, Roval) mutta toisenlaisiakin kokemuksia ilmeisesti on.
Fulcrumin kiekoille menivät ihan mukavasti. Ei varmaan sormin olisi onnistunut, mutta rengasmuovilla meni ilman isompaa taistelua. Kaikenkaikkiaan tubeless-asennus oli yksi helpoimmista mitä vastaan on tullut.
Shimanon kiekoille pari viikkoa sitten laitoin 32mm GP5000 TL. Jalkapumpulla nous helposti vanteelle, mutta pari rengasrautaa oli ehdoton asennuksessa. Ei rengastöitä kummasempaa mun mielestä..
kiloWatti
28.04.2021, 21.31
Ihan heittämällä meni. Sormilla enin asettelu paikoilleen ja lopuksi pieni vääntö muovisilla rengasraudoilla. Kyä ny kelpaa taas ajella. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210428/2953898cddf860f7569d5ac119e677a0.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vannejarruvanteille asentaminen yhtä tuskaa ilman rengastunkkia. Levarivanteille menee helpommalla. gp 5000 tl siis.
Kaveri ei Cosmiceille saanut 28:a menemään, itsellä Tunelle joka ei kylläkään tubeless meni helposti 25millinen. On vaan niin paljon vanteesta kiinni...
Pyöräilevä Hullu
29.04.2021, 09.24
25mm tubeless gp5000 oli kohtuu tiukka menemään DT:n Arc -aerokiekolle. Toinen puoli kumista meni sormin, mutta toista en saanut ilman rengasrautaa(muovia). 28mm tubeless gp5000 meni taas aika helposti DT:n alukiekolle. Levyjarrukiekot siis kyseessä molemmissa tapauksissa.
Toisaaltaan jos asiaa miettii hieman provosoiden niin (mielestäni) maantiepyörä on vääränlainen kapistus jos tarvii yl 28milliset renkaat...?
PekkaLyyti
30.04.2021, 21.36
Kokotietoa: Pirelli Cinturato Velo 35mm on noin kuukauden käytettynä 24mm sisäleveällä vanteella (DTn G1800) jopa hieman yli 37mm.
Eli kannattaa huomioida tuo "ylikoko" jos 35mm alkaa olemaan yläraja, mikä mahtuu fillariin ja on melko leveä vanne.
villepolkee
30.04.2021, 22.08
Täälläkin on olleet 35mm Pirellit nyt kuukauden verran käytössä. Oon ollut tyytyväinen renkaaseen, 850km ajettu maantielenkkejä, työmatkaa ja hiekkateita, eikä renkaissa ole yhtään läikkää mistä litku olisi tullut läpi. Rullaakin mukavasti 4,5 bar paineilla. Kovin mukavaa kyyti ei kyllä ole gravel-renkaisiin ja -paineisiin verrattuna.
Kesäksi mulla on 32mm GP5000:t odottamassa. Laitan alle varmaan kesäkuussa kun pyörätiet alkaa olla siivottu.
Toisaaltaan jos asiaa miettii hieman provosoiden niin (mielestäni) maantiepyörä on vääränlainen kapistus jos tarvii yl 28milliset renkaat...?Näinhän se asia oli 10 vuotta sitten vannejarruaikana. Maailma kuitenkin muuttuu ja uudet mittaukset/testit vahvistavat kiistatta leveämmän renkaan hyödyn.
Näinhän se asia oli 10 vuotta sitten vannejarruaikana. Maailma kuitenkin muuttuu ja uudet mittaukset/testit vahvistavat kiistatta leveämmän renkaan hyödyn.
Tuo on totta, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Vaihtamalla leveä rengas vielä leveämpään ei aina tuota parantuneen mukavuuden lisäksi mitään lisäarvoa. Jossain vaiheessa edut alkavat jopa vähentyä.
Mikä olisi paras Conti GP5k TL 32mm vastine hookless vanteelle? Harkinnassa hommata Zipp 303s kiekot, mutta siihen sopivat vain hookless renkaat, jota nuo Contit eivät ole. Olen tykännyt kyllä kovasti noista Conteista, ajanut pääasiassa maantien laitaa ja helppoa gravelia (kuten keskuspuistoa ja R2000). Varmaan paljoa 33mm isompaa rengasta ei tuohon maantiepyörään mene.
Mikä olisi paras Conti GP5k TL 32mm vastine hookless vanteelle? Harkinnassa hommata Zipp 303s kiekot, mutta siihen sopivat vain hookless renkaat, jota nuo Contit eivät ole. Olen tykännyt kyllä kovasti noista Conteista, ajanut pääasiassa maantien laitaa ja helppoa gravelia (kuten keskuspuistoa ja R2000). Varmaan paljoa 33mm isompaa rengasta ei tuohon maantiepyörään mene.
Schwalben Pro One TLE on saanut erilaisissa vertailuissa hyviä arvioita. Pro One on maantierengas kuten GP5000 eli gravelia sillä tuskin kovin pitkään ajelee. Myös Schwalbe on tuon renkaan ja 303S yhteensopivuuden testannut ja toimivaksi todennut.
Mulla on Zipp 202 -vanteissa ollut kaksi kautta 35mm GravelKingit, jotka ovat jo sen verran pahasti runnellut että alkaa mennä ajaminen pelkäksi litkupelleilyksi ja pumppailuksi. Hakusessa olisi about saman kokoluokan (32/35mm) tubeless rengas, jolla voi surutta tykitellä pitkiä lenkkejä kaikenlaisilla alustoilla, about 70% maantie ja 30% hiekka/sora.
Hakusessa siis "täydellinen kompromissi" rullaavuuden, keveyden, kestävyyden ja mukavuuden välillä. Pito ei ole niin kriittisessä roolissa, eli slick/semi-slick hakusessa. Pitää olla tanwall :D
Oletusarvoisesti hommaan uudet GravelKingit, mutta olisiko täällä jengillä omakohtaisia kokemuksia joistain hyvistä vaihtoehdoista? WTB, Rene Herse,  Teravail tms.?
StevieRayVehkakoski
13.08.2021, 21.10
Olisko Gravelking Semislickia tossa koossa? Ei juuri häviä rullauksessa sliksille mutta pistosuojaus on reilusti parempi.
Eihän tähän uskalla kommentoida, kun ei ole omia kokemuksia...
Mutta itse kyllä liipaisisin tilaus nappia challangen kohdalta. Löytyy 30,36 ja 40mm kokoa.
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/challenge-strada-bianca-pro-htlr
Löysitkö sopivaa rengastusta? Laitoin itse tuossa Zippin 404 ja kiinnostaisi tietää. Schwalbella lähden itse kokeilemaan.
Schwalben Pro Onea saa nyt 34mm levyisenä:
https://cyclingtips.com/2021/09/schwalbe-unveils-34-mm-pro-one-tle-tan-wall-tyre/
Schwalben Pro Onea saa nyt 34mm levyisenä:
https://cyclingtips.com/2021/09/schwalbe-unveils-34-mm-pro-one-tle-tan-wall-tyre/Mutta mistä? Kovasti yrittänyt etsiä, mutta tuloksetta..

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.