Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Fillaria kesäksi - maantiehenkinen CC / GG



Kylian
05.01.2017, 12.41
Hei kaikki.
Nöösi jota fillarikärpänen kouluaikojen jälkeen puraisi kunnolla, ajeli viime kesän hätäpäissään liian pienellä spessun hybridillä ja nyt sen myytyä pois olisi tarkoitus katsoa enemmän tarpeisiin sopivaa kalustoa.

Tarkoitus on ajella pääasiassa maantie / hiekkatielenkkejä, ja esikoisen turvaistuin ja lokarit on saatava kiinni. Tämä rajaa valikoimaa pääasiassa alumiinirunkoisiin cycloihin / graveleihin. Periaatteessa maantierunkokin, jos rengasta mahtuu.
Kävin oikein Shimanon standard fitting:ssä, joka antoi kiinnostavia tuloksia oman kropan mittasuhteista, mutta jotka uutta pyörää hankkiessa hämmentää.
Olen 181cm / 90cm (puolet ukkelista= jalkaa) Alla mm. seuraavia mittoja:


Seat tube: 585
Top tube: 539
Stack: 594
Reach: 362

Karkeasti pyörä pitäisi olla siis lyhyt mutta korkea, ymmärsinkö oikein?
Koska noiden mittojen kanssa joutuu tekemään kompromisseja, niin olisiko vaakaputken mitta teistä tärkein? Vai joku muu? Tämä kun periaatteessa ohjaa siihen, että miten siinä rungon ympärillä pitää palikoita mahdollisesti muokata.

Ohjaamoa varmaan joutuu rukkaamaan, jos oikein tarkasti haluaisi mitoittaa, kampikin pitäisi olla 175mm..
Toki koeajo ja fiilis antaa sen varmimman luottamuksen asiaan, eli noilla mitoilla ei liikaa kannata alkaa sekottamaan päätään.. mutta suuntaa-antavia malleja on mielestäni kiva katsoa etukäteen, ettei mene ihan mitä tahansa kokeilemaan.

Kiitos paljon kommenteista ja ajatuksista jo etukäteen.

Mohkku
05.01.2017, 12.55
Ei tuollaiseen käyttöön ole mitään syytä rajoittaa valikoimaa alumiinirunkoiseen. Teräs toimii vähintään yhtä hyvin. Kona Rove, Genesis Croix De Fer ja Spessu Sequioa tulee ekana mieleen. Ehkä myös Salsalla ja Surlyllä on kiinnostavia malleja. Turvaistuimen jälkeen hankit peräpyörän, joten kaikkein kevyimmäksi ohennettua alumiinirunkoa en pidä hyvänä valintana.

Geometriasta en osaa sanoa, sopiiko sinun mitoillesi. Vaikuttaahan pituuteen myös stemmin ja tangon reach, samoilla osilla/säädöillä on vaikutusta myös korkeuteen.

kuovipolku
05.01.2017, 12.57
Anteeksi tyhmä kysymys (joka kaiken lisäksi lienee myös jonkinlainen sivukysymyskin):

Eikö tuon Shimano fitin tuloksiin kuulu myös jonkinmoinen lista (suuremmista ja yhteistyökumppaneihin kuuluvista) pyörämerkeistä tai niiden malleista ja ko’oista, jotka (tietynmittaisilla ohjainkannattimilla jne) mahdollistavat ihannemitoituksen? Vai muistanko tai olenko joskus ymmärtänyt jotain väärin?

TERU
05.01.2017, 13.43
"Karkeasti pyörä pitäisi olla siis lyhyt mutta korkea, ymmärsinkö oikein?
Koska noiden mittojen kanssa joutuu tekemään kompromisseja, niin olisiko vaakaputken mitta teistä tärkein? Vai joku muu? Tämä kun periaatteessa ohjaa siihen, että miten siinä rungon ympärillä pitää palikoita mahdollisesti muokata."/Kylian

Tuon satulatolpan mitan voi jättää vähemmälle huomiolle, muutoin päätelmäsi on suunnassaan. Vaakamitta ja emäputken korkeus ovat kulmien ja keskiönkorkeuden lisäksi niitä mittoja joita katson tarkemmin runkokokoa valitessa. Sitten kammet, voimansiirto yleisemminkin ja putkiosat, kun alkaa loppuhionta. Hyvä, että on aikaa kypsytellä, noin pitkäkoipiselle haastetta riittää. Lyhyt ja korkea ei ole huono määritelmä, se rajaa jo pitkiä ja matalia pois, äärimmäisyyksiin ei tarvi mennä, pienillä eroilla kuitenkin pelataan.

Kylian
05.01.2017, 14.47
Tuon satulatolpan mitan voi jättää vähemmälle huomiolle, muutoin päätelmäsi on suunnassaan. Vaakamitta ja emäputken korkeus ovat kulmien ja keskiönkorkeuden lisäksi niitä mittoja joita katson tarkemmin runkokokoa valitessa. Sitten kammet, voimansiirto yleisemminkin ja putkiosat, kun alkaa loppuhionta. Hyvä, että on aikaa kypsytellä, noin pitkäkoipiselle haastetta riittää. Lyhyt ja korkea ei ole huono määritelmä, se rajaa jo pitkiä ja matalia pois, äärimmäisyyksiin ei tarvi mennä, pienillä eroilla kuitenkin pelataan.

Kiitos nopeista vastauksista. Juuri tuota itsekin olen pähkinyt, että tuo vaakamitta on aika olennainen. Satulaa saa ylemmäs ja emäputkeen spacereita, niin kokonaisuus nousee ja jaloille tulee tilaa pyöriä, vaikka satulaputki olisi vähän lyhyempi. Nuo pienet säädöt ovat nimenomaan niitä, minkä kanssa tulee sitten joko enemmän tai vähemmän sitä pelaamista. Jos ottaa pienemmän rungon, niin ehkä enemmän tavaraa stemmin alle ja pidempää stemmiä ylöspäin menevällä kulmalla, tai isompi runko pidemmällä vaakaputkella ja stemmistä vähän pois.

Jos pitäisi valita, niin ottaisitteko mieluummin pienemmän vai isomman rungon?

Ja kiitos kuovipolku, täytyypä kysäistä vielä tuokin, että kuuluiko tuollainen mukaan pakettiin.

TERU
05.01.2017, 16.04
Minun mitoillani (174/83) pinemmältä puolelta, sinun mitoillasi, kädetkin lienee pitkät, voit huoleti valita pidemmältä puolelta. Samalla emäputken pituuskin kasvaa. Kokonaispituuden erosta huolimatta meillä selän pituus lähes sama. Olen ajanut 55 cm vaakamittaisella krossarilla vuosia, se oli hieman pitkä joten hommasin lyhyemmän rungon, nyt 53 cm. Vanha runko muuttui suoratankoiseksi varapyöräksi. Tuo mittauksen 54 jopa 55 cm luultavasti passaisivat sinulle pituuden puolesta. Tällaista arvelua meinaan...

kuovipolku
05.01.2017, 16.11
Ja kiitos kuovipolku, täytyypä kysäistä vielä tuokin, että kuuluiko tuollainen mukaan pakettiin.

Muisti taisi vähän parantaa eli Shimanon systeemissä: "Mikäli tiedoissasi on joku tietty pyörämerkki ja -malli, tarjoaa ohjelmisto suosittelun runkokoosta."

nure
05.01.2017, 16.55
Mittaus ei oikeastaan kerro paljoakaan, toinen osa on millaisesta ajotyylistä ja asennosta kuski pitää... Ja kuten Mohkku sanoo, kannattaa miettiä teräsrunkoisia myös.

Kommuutteri
05.01.2017, 19.03
Rosen ja Ridleyn crossarit ainakin on yleensä aika korkeita ja lyhyitä. Noilla mitoilla kannattaa tsekata, että keulassa on riittävästi ruotoputkea jäljellä. Stemmin ja vaakaputken lisäksi tangon reach vaikuttaa paljon ohjaamon efektiiviseen pituuteen ja niitäkin on kovin erilaisia.

Lisäys: Itsellä mitat 184/89 ja yleiskäytössä Ridley x bow (L). Stemmi nyt pidentynyt 120 milliin. Jos uutta katselisin niin tämä runko olisi vahva vaihtoehto https://www.rosebikes.fi/bike/rose-pro-dx-cross-2000-889050/aid:889062. Aloittajan mitoilla koko 58 voisi olla lähellä, esim 100 millisellä stemmillä. Riippuu tietysti ovatko nuo fitistä tulleet ohjeelliset stack- ja reach-mitat paljaan rungon mittoja vai efektiivisiä spacereineen ja stemmeineen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Puskis
06.01.2017, 00.08
Salsa Vaya ja Kona Sutra ainakin lyhyitä ja korkeita.

velib
06.01.2017, 01.25
Kona Rove on pidentynyt/madaltunut vuonna 2016, mutta jos jostain sattuisi löytymään vanhempi koossa 56, voisi se toimia. Ajan itse sillä, mitat 181/87, ja voisin ajaa vielä hieman pidemmälläkin pyörällä.

Cuben krossarit taitavat mennä parhaiten tuohon fittingin tuloksiin, 56 koossa on reach 381 ja tt 545.

TERU
06.01.2017, 07.04
Cube monelta kohtaa hyvä, keulan mataluus voi olla mihin karahtaa. Fetin V olis taas monelta kohtaa hyvä, mutta siinä taas satulaputki on matala. Löytyisköhän noista italialaisrungoista?

nure
06.01.2017, 09.27
Rungon koko on aika häälyvä käsite, itsellä tuollainen Kona "Hybridi", olen 180cm normaaliraajainen ja runko on 58 senttinen, siis liian suuri mutta vasta tiputtamalla kaikki spacerit pois ja varustamalla 135 millin miinus kulmaisella kannattimella alkaa ohjaamo tuntumaan oman kaltaiseltä.
Kun tulee ikää ja kokemusta tarpeeksi niin lopettaa noihin lukuihin tuijottamisen ja sopeutuu omiin mieltymyksiin ja tottumisiin. Tietenkin aloittelijan on jostain aloitettava...

TERU
06.01.2017, 09.54
Suoratankoisen ja maantietankoisen runkokoko poikkeaa useampia senttejä juuri pituuden osalta. Kun modasin kaksi senttiä ylipitkän krossarin suoratankoiseksi, oli ajopituutta putkiosilla jatkettava niinkuin nurekin teki omassaan, stemmiä oli jatkettava ja satulatolpan jättöäkin lisättävä, jotta ajo on niin hyvää kuin suoratankoisella nyt voi ollakaan. Krossarin vaakamitaksi on optimoitunut käytännön kautta 53 cm, suoratankoisen 57 cm. Ei tätä voi suoraan kukaan toinen edes samanmittainen kopsata, hakemista riittää.
Alkuperäiselle kysyjälle voiskin heittää kysymyksen onko nykyisen pyörän putkiosien vaihtoa harkittu?
Eiku sehän taisi ollakin myyty pois.

Kylian
06.01.2017, 17.49
Kiitos taas paljon hyvistä vinkeistä ja ajatuksista.

Kommuutteri, olivat paljaan rungon mittoja.
Ohjainputken ja stemmin väliin on mitattu 121mm korkoa(paljon spaceteita), stemmi 100mm. Tällöin stemmi on vielä n. 50mm satulan pintaa alempana. Voipi olla, että tähän on aika hankala päästä ihan oikeasti, joten ylöspäin jyrkässä kulmassa menevä stemmi voisi olla vaihtoehto. Lisäksi, jos päätyy isompaan runkokokoon jossa pidempi vaakaputki ja istuinputki lähempänä mitä pitäisi, niin lyhyempi stemmi tietty vähän korjaa pidempää runkoakin.
Ridley tosiaan vaikuttaisi olevan aika paljon siellä päin, sekä rose ehkä vielä enemmän. Samaten Cuben 54/56 menee lähelle.
TERU, kyllä, se hybridi tuli jo myytyä pois. Ajatus on ollut saada cycloa tai monikäyttöistä maantierunkoa. Olen kuitenkin ajatellut, että ehkä cyclo voisi olla ns.. yleispyöräksi parempi, jos sitten innostuu niin siihen voi hommata toiset kiekot vaikka jollain 25mm kumeilla.


Toi on kyllä kinkkinen juttu toi rungon koko, mutta varmasti se on niinkin, että kunhan löytyy edes sinne päin ja käy ihan kokeilemassa vaan, niin kyllä se siitä varmaan sitten. Jonkin verran olen kahlannut fillaritoria ja sieltä löytyy satunnaisesti sopivan kokoisia, esim M kokoa oleva Ridleyn x-bow tai L kokoinen Kona Jake / Jake the Snake. Tuo Ridley saattaa kyllä jäädä pieneksi, L koko olisi sopiva. Jos vaakaputki on paljon laskennallista suositusta pidempi, sitä voi vähän kompensoida vaihtamalla lyhyempään mittaan ja pystympää kulmaan olevan stemmiä?

nure
07.01.2017, 01.03
Toisaaltaan, löytyyhän niitä pajoja jotka tekee sinulle juuri sellaisen rungon kuin haluat ja vielä teräksestä... Katse kohti Britanniaa...

TERU
07.01.2017, 06.59
Oikeiden krossareiden rungot ovat jokseenkin kisahenkisiä, matalahko emäputki, keskiö korkealla jne. Niistä vähän vaikeaa löytää tähän tapaukseen ideaalia, kävi jo mullakin mielessä nuren ehdottama konsti, useampia tonneja kuitenkin. On tullut noita seikkailupyöriä ja tulee lisää, ne ovat krossarin kaltaisia, mutta vähän tuohon "korkea-lyhyt" suuntaan. Hyvä kun ei ole kiirettä. Isommilla rungon koon kompensoinneilla pilaa parhaan ajettavuuden.

Kylian
07.01.2017, 20.58
Kyllä mä kuitenkin luule, että pitäydyn jossain valmisratkaisussa, äkkiä tuo budjetikin tulee vastaan..
Ehkä vähän pienempi kokoinen on helpompi ajaa / hallita ja siihen saa kuitenkin sitten pidempää stemmiä, jne. Jos on isompi runko, niin stemmiä kovasti lyhentämällä se ajettavuus tulee hätäiseksi äkkiä, eikö ole näin? Lisäksi, jos stemmissä on reilusti kulmaa, vaikka 35 astetta, niin saadaan sitä ajoasentoa nostettua mukavampaan suuntaan?

asiantuntija
07.01.2017, 21.55
Kysymys on haluaako aggressiivisen vai leppoisan geon? Jos aggressiivisemman niin pitempi reach ja lyhyempi stack. Toisinpäin jos taas suosii ei-niin-hyökkäävää ajoasentoa. Kuten näissä GG/adventure/CC:ssä, joissa on suht leppoisat geot. Kyllä. Nysästemmillä ohjattavuus kärsii.

Larss
07.01.2017, 22.02
Ihme ettei GT Gradea ole vielä mainittu. Löytyy monta eri osasarjaversiota, myös alu ja hiilikuitu. Itselläni on melko pitkälti samat mitat (181cm/89inseam) ja carbon 105 on ollut oikein hyvä omassa käytössä. Jotenkin vain nurinkurisesti iso stack/reach (~1.55) kompensoitu isolla stemmillä ja satulaputkella mutta vaihdettuani 0mm setback tolpan ja lyhyemmän stemmin on ollut oikein hyvä omille mittasuhteilleni. Ei kannata myöskään pelätä sitä todella lyhyttä stemmiä vaikka se tuomitaankin lähes kaikilla foorumeilla täysin sopimattomaksi ja kiikkeräksi maantiepyöriin. Itse ajellut 60mm:llä ja hyvin menee.

TERU
07.01.2017, 22.20
Ei oikein innosta ajatus suositella runkoa, johon joutuisi laittamaan tuollaisen 35 asteen stemmin. Rungon tulisi olla sellainen ettei kovin isoja muutoksia tarvitsisi putkiosilla. Tuota Kommuutterin linkittämää Rosea ja sen geometriaa kannattaa katsella pidempään, kokoa 58 kuten hän ehdotti, vaaka 550 mm, emäputki 165 mm, stemmiksi 100 mm normaalikulmaisena. Tangoksi Compact-mittainen sopivan levyisenä. Rungon kulmat ynnä muut mitat ovat hyvin neutraalit. Ei tuo nyt kaukana hyvästä voi olla.

Tämän perusteella ei pidä tilausnappia painaa.

Kylian
08.01.2017, 16.08
Toi on kyl totta, tuo Rose osuisi tosi hyvin kyllä näin ensi katsomalla.. Tekisi mieli kyllä koeajaa tuollaista etukäteen ja kenties ehkä vertailla vähän muutakin, koska kuitenkin nuo luvut on se, millä pääsee liikkeelle ja sit oma fiilis ja kroppa pikkaisen antaa sitä suuntaa myös.
Jos innostuu enemmn kuntoilemaan maantiellä, niin cycloon on helppo vaihtaa kapeammat renkaat / vaihtokiekot jopa.
Eikö kuitenkin yleispyöräksi ola parempi ajatella cycloa, kuin että lähtisi puhtaasti maantierungolla?

TERU
08.01.2017, 16.58
Hiekkatie, esikoisen kuljetus ja lokasuojat viittaavat krossarin suuntaan, se ei ole vakiorenkaillakaan huono tieajoon. Omat ajot paljokseltaan krossarilla 28 mm jäykkälankaisilla renkailla, vain kauniit kesäsunnuntain ajot maantiepyörällä. Molemmat säädöilleen hyvin lähelle toisiaan, hyviä molemmat.

CamoN
08.01.2017, 18.17
Eikö kuitenkin yleispyöräksi ola parempi ajatella cycloa, kuin että lähtisi puhtaasti maantierungolla?

Nuo käsitteet on levinneet viimeisten parin vuoden aikana niin paljon ja osin myös päällekkäin, että kategorisesti toisen suosittaminen toista paremmaksi yleispyöräksi alkaa olla vähän hataralla pohjalla. Kumpaa esimerkiksi GT Grade edustaa enemmän, ollen siinä välimaastossa Enduroad-, Gravel Grinder- tai Mikälie-pyöränä?

Jos tasataan pelikenttää sen verran että valitaan parivertailuun cyclo ja maantiepyörä joissa on lähes identtiset stack- ja reach-arvot, siinä cyclossa on todennäköisesti vähän loivemmat kulmat, keskiö hieman korkeammalla, rengastilaa (tai lokasuojatilaa) ainakin vähän enemmän ja todennäköisemmin levyjarrut sekä läpiakselit. Kaikki tuo huomioiden, cyclo on pääsääntöisesti parempi yleispyörä.

Kylian
09.01.2017, 12.54
Hiekkatie, esikoisen kuljetus ja lokasuojat viittaavat krossarin suuntaan, se ei ole vakiorenkaillakaan huono tieajoon.

Joo, kyllähän se toki näin on, että varmaan tuo cyclo on ihan järkivalinta jo monikäyttöisyydenkin kannalta. JOs sitten haluaa, niin voi tosiaan kapeampaa rengasta päivittää. Ei cyclo varmastikaan paljon häviä maantiellä, varmaan aloittelija kehtaa kuntoajotapahtumaankin sellaisella lähteä painamaan..

Tuo CamoN:n kommentti on niin totta, tuntuu välillä, että keksitään uusia nimiä vaan kaupallistarkoituksiin, koitetaan saada myytyä enemmän ja kaikkea uutta. Olennaisimmat erot ovat varmastikin yleisesti nuo, mitä laitoit, eli yleispyöränä cyclo parempi ja sitten jos haluaa tuunailla, saa siitä säädettyä omaan tarkoitukseen, esim. just vaikka maantielle sopivamman?

MacKonte
09.01.2017, 15.03
En löytänyt mistään mainintaa budjetista, mutta kuitenkin ehdottelen taas Cannondale CaadX:ää. Omat mitat 185/90cm ja Cannondalen 56cm on kuin hanska käteen. Vain satula meni vaihtoon, muuten pyörä on mitoiltaan ja ominaisuuksiltaan mainio maantielle, hiekkateille ja metsäpoluille. Lokareille on kiinnikkeet.

Hintaa saa alaspäin, kun hakee etelänaapurista ;)

TERU
09.01.2017, 15.56
^ Totta, mitoiltaan jokseenkin sama kuin Rose, Cannondale on hyvä pyörä ja tuosta 56 sopisi tähän varsin hyvin. Pääsee kokeilemaan ja koko pyörä yleensä irtoaa suomikaupastakin, pyöräkaupan katteet valmiista pyörästä nyt niin...tekninen tuki ja takuuasiat hoituu parhaiten. Hyvästä pyörästä ja hyvästä palvelusta voi vähän maksaakin.

Kylian
15.01.2017, 10.23
Kyllä, cannari voisi olla laadukas ja kestävä vaihtoehto myös. Katselin Focuksen Mares runkoja ja nekin ovat vähän sinne pitkäjalkaisen suuntaan päin. Ehkä 10-30mm stemmin säätöä, tosin ohjainputki ehkä vähän lyhyt. Onko ihmisillä kokemuksia ajettavuudesta, viime vuoden poistomallejakin olisi siellä sun täällä vielä saatavilla?

TERU
16.01.2017, 06.08
Metriäkään en ole ajanut Mareksella, mutta lyhyt emäputki viittaa kisatyyppiseen ajokkiin, se ei taida oikein sopia hakemaasi parhaiten. Tanko tulee melkoisen matalalle ja sen nostaminen putkiosin ei paranna ajettavuutta.
Vaakamitan ja emäputken mitan tärkeyden lisäksi pitäisin oikeansuuntaisena 73 asteen satulaputken kulmaa, usein tämän kokoisissa rungoissa se on 74. Noita Rosen mittoja, kulmia jne. voi pitää jonkinmoisina tavoitteiden suuntana. Monta on mittaa kun hyvää hakee. Runko on pyörän tärkein osa. Tämä nyt taas näitä heittoja.

Kylian
16.01.2017, 07.44
Kiitos, totta. Nyt kun tarkemmin katselin, huomasin itse saman asian. Jonkin verran kuntoajotapahtumat ja kisat kiinnostaa, mutta ei ole se mitä ensisijaisesti ajetaan. Eli Rose, Ridley ja Cannondale, melkeinpä tuossa järjestyksessä olisi rungoista ne sopivat. Nyt kun noita runkoja on enemmän katsellut, niin niissä on kyllä aikas huomattaviakin eroja. Jos joku on ajatellut tykkäävänsä jostain merkistä, niin siitä mielikuvasta voi joutua luopumaan, koska ei välttämättä sovi omaan kroppaan ollenkaan..

Mohkku
16.01.2017, 19.52
Itselläni merkittävä valintaan vaikuttava tekijä on keskiön tyyppi. Pressfitistä on ympäristössä niin paljon huonoja kokemuksia, että vältän sitä ratkaisua.

TERU
17.01.2017, 06.42
^ Ei käy kiistäminen, vaikka ei noista mitään omakohtaista, omiin sattunut kierteelliset muhvit. Rosessa 105 kampisarja lienee HT ll - keskiö, siis kuerteellinen muhvi, jälleen yksi pluspiste.

Useampi omistani tullut ilman koeajoa ihan noita valmistajan antamia tietoja ynnä mittoja tarkkailemalla. Lyhyt koeajo voi viedä jopa harhaan. Mittasuhteeni on tosin enempi taviksen.

noniinno
17.01.2017, 07.57
^^ Tuohan on sama kun sanoisi, että ympäristössä on niin paljon huonoja kokemuksia automaattivaihteisista autoista, että vältän niitä.

On olemassa erilaisia pf-keskiöitä, ja suurin osa ongelmatapauksista on aiheutettu kierretankomutteri-virtyksillä asennuksessa tai tuurnalla irroituksessa.

Mohkku
17.01.2017, 08.45
Jos olisi mahdollista tunnistaa ongelmakeskiöt, ei ongelmaa olisi. Mutta kun vika voi olla peräisin rungon koneistuksen epätarkkudesta, ei keskiön vaihto välttämättä auta. Ja jos oikeaoppinen asennus on niin vaikeata, ettei edes tehdas tai takuuhuolto niitä osaa tehdä, en halua tällaista riesaa itselleni. Mutta ei muiden kannata asiasta välittää siksi, että minä ajattelen asiasta näin. Jokainen päättää itse omasta suhtautumisestaan asiaan.

MacKonte
17.01.2017, 08.57
Kuinkas kauan Mohkkun pressfitit on kestäneet?

kervelo
17.01.2017, 10.22
Perinteisten erillisinä asennettavien pressfit-kuppien lisäksi nykyään on pressfit-rungoille tarjolla myös parempia vaihtoehtoja. Kannattaa tutustua mm.Wheels manufacturing, BBinfinite, enduro, jne.

http://www.bikeradar.com/blog/article/angryasian-ive-had-it-with-press-fit-bottom-brackets-38220/

JackOja
17.01.2017, 10.26
... lienee HT ll - keskiö, siis kuerteellinen muhvi...


Niponipo, tuollaista keskiötyyppiä ei ole olemassakaan, voisit itse asiassa lopettaa siitä puhumisen tuossa merkityksessä ettei tartu nööseihin.

ahuji
17.01.2017, 11.42
^ Ei käy kiistäminen, vaikka ei noista mitään omakohtaista, omiin sattunut kierteelliset muhvit. Rosessa 105 kampisarja lienee HT ll - keskiö, siis kuerteellinen muhvi, jälleen yksi pluspiste.


105 kampisarjan olemassaolo ei tarkoita että pyörässä on bsa keskiö. Pressfit keskiöt toimii myös 105 keskiöiden kanssa.

Rose ei ilmoita mikä keskiö pyörässä on mutta kuvien perusteella näyttäisi olevan pressfit

Blackborow
17.01.2017, 11.45
^ Ei käy kiistäminen, vaikka ei noista mitään omakohtaista, omiin sattunut kierteelliset muhvit. Rosessa 105 kampisarja lienee HT ll - keskiö, siis kuerteellinen muhvi, jälleen yksi pluspiste.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-bb71-road-press-fit-bottom-bracket/rp-prod61803

TERU
17.01.2017, 12.20
Vai tehdasasennuksenakin jo tuohon malliin, Rosen tiedoissa ei keskiöstä mainintaa, ei myöskään keskiön korkeudesta, joka vaikuttaisi kysyjän rungon valintaan, kuvissa näyttäisi keskiön korkeus hyvältä. Noihin saa haluttaessa toimittajalta tarkempaa tietoa.

Mohkku
17.01.2017, 14.12
Kuinkas kauan Mohkkun pressfitit on kestäneet?

En aja pressfiteillä syystä, joka varmaan kommenteistani kävi ilmi.

orc biker
17.01.2017, 14.28
Itselläni merkittävä valintaan vaikuttava tekijä on keskiön tyyppi. Pressfitistä on ympäristössä niin paljon huonoja kokemuksia, että vältän sitä ratkaisua.
Kyllä. Tuo on yksi tärkeimmistä myös minulle, koska runko on tietysti tärkein osa pyörää.

Tosin, jos joku tuskailee noiden PressVittien kanssa, niin suosittelen etsimään kierteillä olevan PressVit-keskiön. Siis kupit eivät edelleenkään kierry runkoon, vaan ne kiertyvät yhteen rungon sisällä. Se auttaa niitä pysymään paremmin.



Ja jos oikeaoppinen asennus on niin vaikeata, ettei edes tehdas tai takuuhuolto niitä osaa tehdä, en halua tällaista riesaa itselleni.

Tämä myös. Ja itse asentaessa pitäisi ostaa kallis työkalu. Toivon PressVitille eutanasiaa. Sen elintaival on ollut selvästi täynnä kärsimystä.

Ja muille: se, että teillä ei ole ollut noiden kanssa ongelmia, ei ole mikään todiste siitä, ettei tosi monella olisi ollut ja että konsepti ei siten olisi suorastaan melkein viallinen. Eihän jokainen myyty PressVit voi olla päin vit, koska eihän siitä mitään tulisi. Sehän olisi taloudellinen katastrofi, joten totta kai ylivertaisesti suurin osa noista toimii tai noita ei edes myytäisi. Mutta se ei ole riittävästi ainakaan niiden mielestä, jotka saavat riesoikseen ongelmaisen rungon. Se on huonompi kuin kilpailevat ratkaisut, mutta sitä käytetään luonnollisesti, koska se helpottaa valmistusta. Valmistajat vain toivovat, että asiakkaat hyväksyvät ala-arvoisen ratkaisun, niin voivat laittaa säästyneet kustannukset omiin taskuihinsa.

MacKonte
17.01.2017, 15.06
En aja pressfiteillä syystä, joka varmaan kommenteistani kävi ilmi.
Näin selkeästi ymmärsin, mutta koska lähiympäristössäsi on kertomasi mukaan paljon pressfit-ongelmaisia, osaat varmaan kertoa, missä vaiheessa kilometrejä ongelmia ilmenee? Vai onko jo uudesta asti? Tietäisi varautua Cannondalen remonttiin..... ;)

Aikanaan ajoin jenkkiautoilla ja tuttavapiirin laajan kokemuksen mukaan 160.000km (100.000mailia) oli maaginen raja, jonka jälkeen käyttöautosta tuli harrasteauto.

Mohkku
17.01.2017, 15.10
Tonnin-kahden välein on kahdessa tapauksessa ollut ongelmia. Mutta veikkaan vaihtelua olevan runsaasti. Jos kervelon mainitsemista ratkaisuista on iloa, sehän on erinomainen juttu.

TERU
18.01.2017, 10.39
HTll kampisarja on hyvä 24 mm akseleineen, kun laakerointi myös kierteettöälle muhville tulee kuntoon, niin keskiö tyydyttää harrastajia. Monetkin pyörän uudet laakerikehitelmät ovat olleet aikansa jopa huonoja, mutta parantuneet sitten päivityksissä hyvin toimiviksi.

Kylian
19.01.2017, 21.42
Kyllähän se niin on joka asiassa, että tekniikka ja osaaminen kehittyy koko ajan. Alkujaan ihan susiviritykset on kehittyneet pikkuhiljaa. Omalle kohdalle uskoisin, että uutta pyörää ostettaessa ei tule ekana noita remontteja ajteltua, mutta tokihan kannattaisi, koska ei ole fiksua ostaa vehjettä joka ei toimi... ja saati jopa maksaa siitä paljon ensin että pääsee korjaamaan.
Asiasta alkuperäiseen, onko kukaan kohdannut leppoisalla geometrialla olevaa maantiepyörää johon saisi lokarit ja esim. 28mm gummit? Koska omat ajelut ei varmaan tulisi olemaan hiekkateitä kummempia, tuollainenkin varmaan riittäisi.
Kokemuksia otetaan vastaan, esim. canyon endurace, kona esatto, jne. vai onko se cyclo kuitenkin parempi?

orc biker
19.01.2017, 21.49
Asiasta alkuperäiseen, onko kukaan kohdannut leppoisalla geometrialla olevaa maantiepyörää johon saisi lokarit ja esim. 28mm gummit? Koska omat ajelut ei varmaan tulisi olemaan hiekkateitä kummempia, tuollainenkin varmaan riittäisi.
Kokemuksia otetaan vastaan, esim. canyon endurace, kona esatto, jne. vai onko se cyclo kuitenkin parempi?
Minun mielestäni sinä kuvailit juuri cc:n. Ja hiekkateille sopivampi leveys on 40 mm ja ylöspäin sekä mukavuuden että suorituskyvyn kannalta.

Kylian
19.01.2017, 22.50
Totta. Niinhän tavallaan kuvailin. Ajatus laukkasi kovaa kirjoittaessani, että unohdin kirjoittaa: ensisijaisesti ajo olisi pikitietä ja nuo hiekkatiet vaan satunnaisia siirtymiä tod. näk.
Lisäksi takaraivossa kutkuttaa ajatus osallistua ensi kesänä joihinkin kuntoajoihin, niin osaltaan senkin kautta tuo maantiehenkisyys vähän houkuttelisi. Mutta ei kuitenkaan niin paljon, että tuo ns. "Yleispyörämäisyys" kärsisi liikaa. Rahkeita kun ei ole hankkia kuin 1 pyörä ja sekin kohtuu budjetilla, mielellään n. tonnin luokassa.
Ehkä tää menee siihen että on liikaa vaihtoehtoja.. vaikea päättää ja tieto lisää tuskaa eli tekee siitä valitsemisesta itelleen turhan vaikeeta :)

orc biker
19.01.2017, 23.05
Totta. Niinhän tavallaan kuvailin. Ajatus laukkasi kovaa kirjoittaessani, että unohdin kirjoittaa: ensisijaisesti ajo olisi pikitietä ja nuo hiekkatiet vaan satunnaisia siirtymiä tod. näk.
Lisäksi takaraivossa kutkuttaa ajatus osallistua ensi kesänä joihinkin kuntoajoihin, niin osaltaan senkin kautta tuo maantiehenkisyys vähän houkuttelisi. Mutta ei kuitenkaan niin paljon, että tuo ns. "Yleispyörämäisyys" kärsisi liikaa. Rahkeita kun ei ole hankkia kuin 1 pyörä ja sekin kohtuu budjetilla, mielellään n. tonnin luokassa.
Ehkä tää menee siihen että on liikaa vaihtoehtoja.. vaikea päättää ja tieto lisää tuskaa eli tekee siitä valitsemisesta itelleen turhan vaikeeta :)
Satunnaiset siirtymät pitäisi selvitä melkein millä vain, vaikka kivaahan se ei välttämättä ole. Ehkä se on luonnekysymys, mutta itse sanoisin, että niihin jää helposti koukkuun. On kiva viilettää maaseudun rauhassa, missä autotkin ovat hyvin harvassa. Mutta jos cc:n ostat, niin eihän mikään kuntoajo ole sille ongelma. Renkaiden merkitys on verrattain pieni, samoin painon. Jos ostat vaikka aero clip on -tangon, niin luulisi menevän sen, minkä perus maantiefillarikin. En tosin tiedä, mitä tuo kuntoajo tarkoittaa. Onko siinä sääntöjä välineille? Mutta mikäänhän ei estä vaikka vaihtamasta asvaltilla nopeampia renkaita kuntoajotapahtumaa varten ja vaikka "slam that stem" ja muuta sellaista. Jos ei haudanvakavasti asiaa ota, niin kyllä cc:n saa nopeaksi maantielle. Toisaalta onko satunnaisten siirtymien suoriutuminen kovin tärkeää? Jos ei ja niitä ei satu usein, niin mitä sitä sitten turhaan ottaa erityylistä pyörää vain niiden takia.

Toisen puolesta ei pysty tietämään, mutta jos monipuolisuus kummittelee mielessä, niin ehkä sille on jokin syy ja ehkä sitä ajatusta silloin kannattaa kuunnella. My 2 cents.

Moska
19.01.2017, 23.34
Itse ostin ensin hybridin, sitten muutaman kuukauden päästä kuitu maantiepyörän ja sitä reilu vuosi niin alu cyclon. Hybridi jäänyt hyvin vähälle huomiolle ja cyclo liikkuu nyt nastoilla ja kesällä huonoilla ilmoilla ja sekalenkeillä, mutta eniten odotan että saa taas maantiepyörän liikkeelle.
Jos nyt lähtisin vasta harrastamaan, niin ostaisin ensin cyclon ja sitten kun olisi varaa, niin maantiepyörän. Ja ehkä joskus 29" tai monstercrossi.

TERU
20.01.2017, 06.27
^+^ Molemmat puheenvuorot niin hyviä ettei paremmaksi pysty panemaan.

Kun melkoisen pitkäjalkaisena etsii sopivaa runkoa omalle rungolleen, niin joutuu rajaamaan monia ulos. Keskiöratkaisujen ja muidenkaan yksityiskohtien perusteella ei tule ajaa harhaan, vaan etsiä sellainen, jolla ajaminen olisi nautinnollista. Kannustusta sopivan etsimiseen, se on mielenkiintoinen, innostava vaihe.

JackOja
20.01.2017, 09.35
...ensisijaisesti ajo olisi pikitietä ja nuo hiekkatiet vaan satunnaisia siirtymiä tod. näk.
...maantiehenkisyys vähän houkuttelisi. Mutta ei kuitenkaan niin paljon, että tuo ns. "Yleispyörämäisyys" kärsisi liikaa.

Noilla spekseillä mä ostaisin gravelgrinderin enkä crossaria. Tai jonkun "endurance"-seikkailu maantiefillarin. Teräsrunkoisen vaikka.


...1 pyörä ja sekin kohtuu budjetilla, mielellään n. tonnin luokassa....

Genesiksen Equilibriumia tai Croix de Feriä olisin ehdottanut.

Kylian
21.01.2017, 00.36
Kiitos paljon taas lisäkommenteista. Orcbiker on asian ytimessä. TERU: On tämä tavallaan innostavaa etsiä sitä uutta ja ns. oikeaa ja sopivaa, mutta lopultakaan se on nimenomaan itsestä kiinni, mitä hakee. Eli nyt kun tietää minkä kokoinen pitää olla, koittaa kahlata ja kartoittaa vaihtoehdot ja kokeilla ja katsoa mitä löytyy. JackOja: Tuollainen gravel grinderi on tosiaan käynyt myös mielessä, täytyy vähän sitäkin puolta varmaan kahlata ja kartoittaa.

Mohkku
21.01.2017, 06.10
Geometriasta en tiedä, mutta muuten jotain tämän tapaista varmaan on mielessäsi.

http://www.fun-corner.de/en/road-bikes/3274-felt-v85-2016.html

Harmi, että tuo malli on jäänyt pois vuoden 2017 mallistosta.

Kotarikummitus
21.01.2017, 12.01
Itselläni merkittävä valintaan vaikuttava tekijä on keskiön tyyppi. Pressfitistä on ympäristössä niin paljon huonoja kokemuksia, että vältän sitä ratkaisua.

Eikö tuollaisesta saa osia vaihtamalla kestävämpää?

Mohkku
21.01.2017, 19.09
Nuo pressfittien korjaukset ovat olleet niin omalaatuista touhua, etten luota mahdollisesti kestävämmän osan valintaan, kun on mahdollista valita erilainen rakenne. Yksi seikka on se, että pressfit on äärettömän vaativa rungon koneistuksen tarkkuudelle ja jos runko ei ole mitoissaan, edellytykset korjauksen onnistumiselle on heikot. Pressfit-keskustelusta päätellen pikaliima tms. ratkaisu on kovin suosittu, mikä ei nyt suorastaan kuulosta kovin vakuuttavalta pyörän tärkeimmän osan laadukkuudesta puhuttaessa. Toki seksikkäämpää ja varmaan paremmin myyvää on kiinnittää huomio siihen, onko pyörässä vakiona 80 vai 100 euron hintainen takavaihtaja (lue: osasarja).

Pressfittiä kehutaan tehokkaaksi ratkaisuksi, kun keskiö saadaan jäykäksi. En kuitenkaan usko, että keskiön tyypillä on minun käytössäni minkäänlaista vaikutusta suorituskykyyn. Nelikanttikin toimisi luultavasti periaatteessa aivan yhtä hyvin.

Blackborow
21.01.2017, 19.19
No ei ne HT2 kupitkaan pitkäikäisiä ole jos keskiön päädyt on mutkalla.

Mohkku
21.01.2017, 21.45
Tai jos laakereista puuttuu rasva. Minun käsitykseni mukaan tuollaiset jutut ei kuitenkaan ole yhtä suuri ja lopullinen ongelma kuin minkä kanssa pf painii.

Kylian
25.01.2017, 06.56
Tässä pienen selailun ja vertailun jälkeen olen palannut noihin samoihin runkoihin, joista ihan alussa jo puhuttiin. Harrastusmielessä tein vkl Exceliin, johon laitoin nipun eri pyörien runkojen mittoja, vaaka ja satulaputki ja stack ja reach. Taulukko vertaa näitä niihin mun mitoituksen mittoihin ja vaihtaa väriä jos mitta heittää paljon. Tämän pohjalta olen löytänyt pari, joissa on vähiten väriä. Tuo tiukentunut budjetti tekee omat rajoituksensa ja tällä hetkellä olen karsinut vertailuihin nämä 2:
http://www.cyclecenter.fi/tuote/ridley-cyclocrossari-x-bow-20-disc-2016-1/
https://www.bikeshop.fi/Kona-Jake-2016/ekauppa/pKOJA16/


Ridley olisi L koko ja Kona 57. Veikkaan, että Ridley vaatisi vähemmän muutoksia. Konan kanssa tarttis stemmiä lyhyemmäksi, Ridley on ehkä hieman enemmän kisahenkinen. Molemmat varmaan pärjäävät aloittelijalle ihan hyvin, mutta kyselen nyt teilläkin, millainen yleisolemus noista teillä on? Tai onko komponenteista selkeästi joku heikko lenkki jemmassa kummassa. En kysy suoraan kumpi on parempi, koska uskon että molempia pitäisi koeajaa ja päättää itse. Toki jos joku on selkeästi sitä mieltä että toinen, niin saa sanoa toki :)
... tai kenties joku ihan muu malli, siitäkin saa sanoa :)

Mohkku
25.01.2017, 07.20
Minä en ainakaan huomaa kummastakaan noiden tietojen perusteella mitään erityisen heikkoja kohtia. Kiekot on tietysti asia, jota annettujen tietojen perusteella on vaikea arvioida. Lisäksi jaksan kyllästymiseen asti ottaa huomioon tuon keskiön tyypin ja Ridleyn osalta en sitä tiedä. Konan lisäjarrukahvat ovat mielestäni turhat ja joidenkin mielestä ne jopa heikentävät varsinaisten kahvojen tuntumaa. Makuaisoiden puolelle menee erot välityksissä ja esim. satula joko sopii itselle tai sitten ei. Viisainta pyrkiä päästä kokeilemaan molempia.

Kylian
25.01.2017, 07.35
Joo näin olen ajatellut että molempia pitäis kokeilla. Osaako kukaan muuten kokemuksesta sanoa, voiko myöhemmin keväällä tai esim. fillarimessuilla tulla hyviä tarjouksia? Se on sit tietty ihan herran hallussa et onko tarjouksia sopivista pyöristä.. et nyt jos löytää sopuhintaan pyörän joka istuu niin eipä se sopivuus siitä paljon muutu.

JackOja
25.01.2017, 14.10
...Osaako kukaan muuten kokemuksesta sanoa, voiko myöhemmin keväällä tai esim. fillarimessuilla tulla hyviä tarjouksia?...

Tarjouksia ja "tarjouksia" on koko ajan jossain meneillään. Niiden bongaaminen vaatii hintatietoisuutta ja aktiivisuutta.

Fillamessuihin ei kannata tässä suhteessa panostaa.

MacKonte
25.01.2017, 15.42
Tarjouksia on koko ajan eri liikkeissä. Oma suosikki - jos ei vielä olisi niin tällä hinnalla pian olisi - löytyy tarjoushintaan täältä:

http://www.pyorasuvala.fi/cyclocross-1/cannondale-caadx-105

Kylian
29.01.2017, 11.17
Eipä sitä tosiaan tarjousten perässä kannata liikaa juosta... vielä tuon runkokoon arpomisen kanssa tuli mieleen, että jos ensisijaisesti ottaisi vaakaputken lähelle oikeaa eli esim. 54cm.
Jos satulaputki onkin samaa luokkaa kuin vaakaputki, tai kuten kannarissa jopa alle eli 53, niin satula täytyy nostaa aika ylös..tulee helposti aika syvä syöksyajoasentoon, ellei saa stemmiä kulmalla ylöspäin tai ohjainputkea nostettua. Noissa ohjeellisissa geometriakuvissani mulla on jopa 8cm vaakaputken ja stemmin välissä nostoa ylös. Miten tällainen reilu ohjainputken nosto onnistuu käytännössä vai onnistuuko ollenkaan?

Tai sitten se toinen vaihtoehto on siirtyä isompaan runkokokoon jolloin istuin ja vaakaputki ovat pidemmät ja korkeammala ja lyhentää stemmiä?

Kumpi näistä sitten olisi pienempi paha, ehkä se täytyy vain kokeilla ajamalla?
Onko kokemuksia saman asian kanssa painiskelusta?

Exluossa
29.01.2017, 12.46
Omat mitat on 180/88, ja pyöränä caadx 105, 54. Tarvetta osien vaihtamiselle ei ilmenny, eli suoraan pakasta baanalle. Ois varmaan 56:kin menny jos vaihtanu suoran tolpan, stemmi/stongan, spaseri viilailuja.
Mukava, kestävä pyörä ollu jo pari vuotta.
Kannattaa muuten meilata/soittaa AINA päivän hinta liikkeestä, sitten ku aika koittaa.

MacKonte
29.01.2017, 15.47
Mulla omat mitat 183/89 ja CaadX 56 rungolla juuri oikean mittainen kaikin puolin. Ajoasento on rento, pääosin tulee ajettua lepuuttajilta, alaotteelta vastatuuleen tai hyvään alamäkeen. Satulan vaihto ja säätö sekä ohjaustangon asennon säätö olivat ensimmäisten kilometrien säätöhommia. Sen jälkeen on vain poljettu :)

MacKonte
29.01.2017, 17.08
Oli varmaan Tietäjän sukulainen se ompelija, jolla aikanaan teetettiin pelipaitoja mittojen mukaan. Sen mielestä jollain ei voniut olla niin pitkät kädet muuhun kroppaan nähden ja toisella taas niin lyhyet.

Teki sitten parille kaverille uudet paidat samaan laskuun...

Kylian
31.01.2017, 00.39
Omat mitat on 180/88, ja pyöränä caadx 105, 54. Tarvetta osien vaihtamiselle ei ilmenny, eli suoraan pakasta baanalle. Ois varmaan 56:kin menny jos vaihtanu suoran tolpan, stemmi/stongan, spaseri viilailuja.
Mukava, kestävä pyörä ollu jo pari vuotta.
Kannattaa muuten meilata/soittaa AINA päivän hinta liikkeestä, sitten ku aika koittaa.

Onko sulla millainen ajoasento pyörässä? Ite kun 180/89, niin vähän pelkään et on tosi agressiivinen asento ja jyrkästi alaspäin. Toki stemmin esim. voi vaihtaa, mut...
Kun 54 vaakaputki olis passeli mut satulan korkeus pitäis olla n. 79 ni siinä tulee sitä syöksyä alaspäin helposti...

TERU
31.01.2017, 07.27
Tämä ollut mukavamman pään ketjuja, oma sulkakynä alkoi jo olla tyhjä, mutta vielä jos vempulois mukana, kun selän pituus jokseenkin sama.

Krossarin ajoasento on tuollainen matalahko verrattuna city-pyörään, näin sen pitääkin olla. Kun pyörän runko on sopivan lyhyt ja rungon emäputki sopivan korkea, voi stemmin alle jätetyillä rinkuloilla saada asennon aluksi lähes satulan tasoon. Sisäänajon jälkeen tankoa lähdetään laskemaan jotta oma ajoasento löytyy. Tangon lopullinen asento monestikin, ellei peräti aina maantietankoisessa asettuu ainakin muutamia senttejä satulatason alapuolelle.

kervelo
31.01.2017, 09.16
Mistähän persereiästä porukka mittaa inseamiä? Jollain 177cm jannuilla 90cm inseamit. Inseam mitataan järkevästi 90 asteen puulevyllä ja merkki seinään. Jos mitat ottaa sinnepäin tulee ostettua laivoja ja niillä ei ole kiva ajella. Nysästemmejä ja muita voi tietysti kokeilla. Jos runko on liian pieni on ajoasento ahdas. Jos laiva niin isoja ongelmia.

Inseamin mittana 50% omasta pituudesta on ihan normikamaa. Itselläni 90 ja pituutta 180. Olisiko niin, että olet persjalkainen?

kuovipolku
31.01.2017, 12.10
^ En tiedä millainen tilastopohja tai mistä luvut mahdollisesti on lainattu, mutta hakukone löytää seuraavanlaista erään pohjoisamerikkalaisen pyöränmitoituspalveluja tarjoavan yrityksen sivuilta: "Men will typically have an inseam 46.5-47.5% of their height and although it may not sound like a big difference, less than 45% or more than 48% is noticeable short or long legged respectively."

Mikäli amerikkalaiset eivät ole persjalkaisempia kuin suomalaiset, 50% ei ole normikamaa.

PS Suhteeseen vaikuttaa sekin miten pitkä/lyhyt kaula tai miten iso/pieni (tai korkea/matala) pää mitattavalla henkilöllä on, vaikkei niillä tekijöillä juurikaan taida olla merkitystä merkitystä sopivaa pyörää haettaessa.

PPS Itse juuri ja juuri yllän tuonne kellokäyräjakauman leveään keskiosaan.

Kylian
31.01.2017, 13.34
Tämä ollut mukavamman pään ketjuja, oma sulkakynä alkoi jo olla tyhjä, mutta vielä jos vempulois mukana, kun selän pituus jokseenkin sama.
Krossarin ajoasento on tuollainen matalahko verrattuna city-pyörään, näin sen pitääkin olla. ....Tangon lopullinen asento monestikin, ellei peräti aina maantietankoisessa asettuu ainakin muutamia senttejä satulatason alapuolelle.

TERU, allekirjoitan, olen todella kiitollinen vastauksista tässä topicissa, on nöösiä auttanut huomattavasti hahmottamaan kokonaisuutta. Aikaisempi Spessun Cirrus Sport oli kokoa M, joka oli periaatteessa max. 177cm ukkelille. Tämän huomasi, että oli pieni, vaikka city / hybrid olisi ehkä juuri enemmän stonga satulan tasolla / yläpuolella. Tän rungon kanssa sain parhaimmillaan säädettyä stongan n. 5-7cm satulan alle(säädettävä spessun oma stemmi), mutta silloin tuo vaakapituus loppui kesken. SItten taas jos laittoi stemmin "nollakulmaan", oli selälle paremmin mittaa mutta sitten oltiin reippaasti kenossa kohti eturengasta.
Tuo kova etukeno ei sinänsä haitannut, mutta ei ainakaan yhtään enempää tarttis olla, että jaksaa ajaa joskus vähän pidemmänkin lenkin. Siksi tässä kyselen ja mietiskelen näitä korkojuttuja. Tokihan noita säätöjä löytyy, että vaikka sitten ostaisi vähän liian ison tai pienen rungon, ollaan kuitenkin todennäköisesti siellä päin, eli säädöt on aika pieniä.
Täytyy yrittää päästä satulan päälle istumaan ja kokeilemaan, esim. juuri caadx 54 ja 56 peräkkäin ja katsoo miltä vaikuttaa. Fiilis sen sitten aika paljon kanssa ratkaisee varmasti. ELi vaikka taulukot kertoo jotain, niin se "perstuntuma" on se varsinainen indikaattori kuitenkin(kunhan oletetaan, että ollaan siis kuitenkin siellä päin sen koon kanssa)?

kuovipolku: Kiinnostavaa tuo, että aika iso osa ihmisistä ei mahdu tuohon keskiarvoon, eli pitkäraajaisia ja monipuotoisia ihmisiä melkein valtaosa.

MacKonte
31.01.2017, 14.40
Melkein veikkaisin Kylianin CaadX:n rungoksi 56cm. Oma ajoasento (yläkroppa 3cm pidempi, inseam sama) on tuolla rungolla hyvin "leppoisa", maantiepyörässä asento on paljon matalampi eikä silti rasittava. Oikeankin runkokoon ajoasennon voi vielä pilata väärällä satulan asennolla ja sitä ei yhdellä lyhyellä koeajolenkillä saa (ainakaan minä en saa) kohdalleen.

velib
31.01.2017, 17.57
Melkein veikkaisin Kylianin CaadX:n rungoksi 56cm. Oma ajoasento (yläkroppa 3cm pidempi, inseam sama) on tuolla rungolla hyvin "leppoisa", maantiepyörässä asento on paljon matalampi eikä silti rasittava. Oikeankin runkokoon ajoasennon voi vielä pilata väärällä satulan asennolla ja sitä ei yhdellä lyhyellä koeajolenkillä saa (ainakaan minä en saa) kohdalleen.

Omilla mitoilla 181/87 tuntui CaadX:n 56 hieman liian pitkältä ja 54 hieman liian pieneltä. Stemmin vaihdolla olisi varmaan mennyt kumpi vaan. En muista tuliko satulaputken korkeuden kanssa ongelmia. Nämä olivat vuoden 2014 malleja, en tiedä onko geo muuttunut siitä.

Kylian
01.02.2017, 21.05
Kävin tänään koeajamassa caadx:n 54 ja 56 ja xbown M kokoisena. Kyllä uskoisin et se M ja 54 olisi mulle kivemman oloinen. Asento tuntui aika luontevalta, ei tarvinnu liikaa kurottaa. Pakko hehkuttaa et oli kyl kivoja pelejä kaikki. Jotenkin ehkä x-bow tuntui kuitenkin enemmän ehkä omalta jutulta, vaikka cannari herkästi liikahteli. Nyt olisi vaan kiikarissa yksi käytetty x bow, pitää vaan päättää et kyttääkö käytettyä vai ostaa uuden. Joku vuoden tai pari hyvin pidetty ei ehkä olisi huono, siinäkin paljon kilsoja helposti jäljellä.
Mutta on ne kivoja ajaa, ei voi muuta sanoa. Ei ihme et monella ruokahalu kasvaa syödessä :)

Mutta miten muut tykkäätte tehdä, käytetty paremmilla osilla vai uusi ns. perussetti?

MacKonte
01.02.2017, 22.46
Huomaa, että käytetyssä ikä ei ole välttämättä eniten vaikuttava tekijä vaan ajetut kilometrit. Voimansiirto vaatii jossain vaiheessa uusimista ja se maksaa aina jotain.

Oli hiljan myynnissä vuoden 2013 CaadX 105, jolla oli ajettu 600km, joten huolettomia kilometrejä vielä tuhansia. Jos myyn (mutta kun en myy) oman vuoden 2015 lopulla uutena ostetun CaadX 105:n, mittarissa onkin 7.000km. Ketjut, eturattaat ja takapakka on kertaalleen vaihdettu hintaan 139€ (osat, omana työnä). Ensi kesänä vaihdetaan seuraavan kerran...

Itse ostaisin käytetyn paremmilla osilla, jos kilometrit on tiedossa ja niitä on vähän. Näin olen tehnytkin ja saanut kohtuuhinnalla esim. Cannondalen maantiekulkimen Ultegran sarjalla.

pääpyörällä
01.02.2017, 22.55
Itsekin tekisin samaa eli käytettyä paremmilla osilla, mutta noita pieniä runkoja ei olekaan liikkeellä juurikaan käytettyinä eli menee uuden ostoksi. Oma runkokoko on 48 eikä niitä uutenakaan ole paljoa liikkeellä. Nyt tässä kiemurtelen maantiepyörä kuumeessa, tallista löytyy Caadx 105 vm 2016. Synapse Carbon kuumottas...


Sent from my iPhone using Tapatalk

TERU
01.02.2017, 22.56
Noista kahdesta x-bow on juuri tuohon korkea-lyhyt suuntaan, keskiö on 6 mm korkeammalla se nappaa edusta vähän, mutta pitkäjalkaisen kuskin ajoon sopiva joka tapauksessa. Miten tangon korkeus noissa? Hyvin lähellä toisiaan ovat kaksi sopivaksi todetut mittojen perusteella, varmaankin noista molemmista sopivan ajokin saisi. Käytettyyn ei tekstimuodossa oikein osaa sanoa mitään, siinä niin monta juttua, mulle pyörä henkilökohtainen kuin hammasharja.

Exluossa
02.02.2017, 08.51
Onko sulla millainen ajoasento pyörässä? Ite kun 180/89, niin vähän pelkään et on tosi agressiivinen asento ja jyrkästi alaspäin. Toki stemmin esim. voi vaihtaa, mut...
Kun 54 vaakaputki olis passeli mut satulan korkeus pitäis olla n. 79 ni siinä tulee sitä syöksyä alaspäin helposti...
Rennolla asennolla mennään, kun notkeus on rautakangen luokkaa muutenki. Stemmi on miinuksen puolella, alkuperäinen spaseri nippu paikallaan, ajatuksena olis kyllä madaltaa hiukan.
En usko, että menisi liian kisakireeksi sullakaan asento.

Exluossa
02.02.2017, 13.06
Tuli mieleen tossa, että ootko kylian kattonu tämän 2017 vuoden caadx:siä? Geo. Muuttunu huomattavasti.
Itellä jo ostoslistalla, tosin hiilariversiona.

Kylian
02.02.2017, 18.25
Tuli mieleen tossa, että ootko kylian kattonu tämän 2017 vuoden caadx:siä? Geo. Muuttunu huomattavasti.
Itellä jo ostoslistalla, tosin hiilariversiona.
Joo, itseasiassa noi caadx:t oli just noita uusia ja se 54 oli kyl kivan oloinen. Latasin velosportin parkkihallissa autoramppia putkelta ja ei oikein ylämäkeä edes huomannut :) eikä geo tosiaan ollut hassumpi siinäkään. Tää on vähän vaikea valinta, molemmat hyviä pyöriä jos uutta kattelee.
Vähän vielä arvon tuon käytetyn kyttäämisen ja uuden välillä vielä..

Exluossa
02.02.2017, 19.08
Vertailin vanhaa ja uutta geometriaa, niin ite varmaan ottaisin nyt uudesta tuon 56:sen. Vaakaputki on lyhentyny ja stackki korkeampi.

Kylian
03.02.2017, 12.56
Päädyin nyt sit juuri tilaamaan uuden Ridleyn x Bow:n. Oli jotenkin heti kotoisa ja istuva fiilis satulassa, sekä minusta valitsemani tiagra sarjan tarjoushinta ja laatu aika hyvällä tasolla. Sai vielä fittauksen mukaisen setupin ja kaikki kilkkeet valmiiksi asennettuna samaan pakettiin. Nyt vaan odotellaan et pyörän saa itelleen.

Ei voi sanoa kuin iso kiitos teille kaikille, jotka olette täällä jakaneet kommentteja ajatuksilleni ja kysymyksilleni. Veikkaan et tästä se vasta alkaa, mutta nyt ainakin on fiilis että alku ei ole ollenkaan huono 😃

Exluossa
03.02.2017, 14.30
Hyvä, onnea vaan uudelle pyörälle ja paljo kilsoja! :)

Kylian
03.02.2017, 23.50
Kiitos. Innolla jo odotan että pyörä pääsee kotipihaan asti ni pääsee asian ytimeen :)

TERU
04.02.2017, 06.49
Onnistumisennuste niin hyvä ettei parempi vois olla, toivotan onnea valitulle!

Ridleyn runkopassin mukaan 2015 rungoissa on kierteellinen keskiömuhvi (BSA), joten tämäkin vääntö tais loksahtaa kohdilleen. Toivottavasti on säilynyt.