PDA

Näytä tavallinen näkymä : Garmin fēnix® 5X

Hiekkahentunen
04.01.2017, 10.01
Tälläinen laite löytyi ihan "vahingossa" Garminin sivuilta:)

https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/560327

sebulban
04.01.2017, 10.07
Näköjään löytyy myös Garminin fenix 5
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20170104/753bceb9ce89aa60f16eea9051e8bb48.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

veekoo
04.01.2017, 11.46
Pistäkää linkkiä sitten kun DC Rainmaker on tuota kokeillut. En jaksa itse ruveta kahlaamaan teknisiä speksejä läpi :-)

maalinni
04.01.2017, 13.14
Tulee suunnolle kiire sen rannemittauksen kanssa, joka luvattiin jo jouluksi.

Kanuuna
04.01.2017, 13.43
Näköjään löytyy myös Garminin fenix 5
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20170104/753bceb9ce89aa60f16eea9051e8bb48.jpg

Ja 5S (painaa 67g) näköjään myöskin löytyy. Fenix 5:llä painoa 87g. Eiköhän huomenna alkavilla CES-messuilla tule kyseinen mööpeli esille. Pääseeköhän jostain päin netin syövereistä mulkoilemaan messuja? The Verge?

VesaP
04.01.2017, 14.01
No kattoo ensinälkään vaikka DC Rainmakerin arvostelun:

https://www.dcrainmaker.com/2017/01/hands-on-garmins-new-fenix-5-multisport-gps-serieswith-mapping.html

JackOja
04.01.2017, 14.08
^Oho BT Smart vihdoin!

Olisko toi nyt hieno, olisko? Oon kyllä seurannut kolmosen topiccia (nykyisin Polaristi) enkä hirveästi ole houkuttunut vaihtamaan leiriä sen perusteella.
Jokohan toi vitonen olis kunnon vehje?

cobbo
04.01.2017, 15.23
5X kiinnostaa järjettömästi, hinta järkyttää vielä kovemmin... Mutta kunnon topo-kartat kellossa on tosi jees. Vielä parempi olisi jos halvempiin sarjan malleihin saisi ujutettua jotkut OpenStreetmapsin tyyliset kartat niinkuin Fenix1:een, mutta taitaa jäädä toiveeksi.

Kemizti
04.01.2017, 16.05
5X kiinnostaa järjettömästi, hinta järkyttää vielä kovemmin... Mutta kunnon topo-kartat kellossa on tosi jees. Vielä parempi olisi jos halvempiin sarjan malleihin saisi ujutettua jotkut OpenStreetmapsin tyyliset kartat niinkuin Fenix1:een, mutta taitaa jäädä toiveeksi.

Epix™

cobbo
04.01.2017, 16.21
Epixin arvostelut, ulkonäkö ja youtube-esittelyt ovat olleet niin jäätävää kamaa että skippaan suosiolla :)

veekoo
04.01.2017, 17.23
Pistäkää linkkiä sitten kun DC Rainmaker on tuota kokeillut. En jaksa itse ruveta kahlaamaan teknisiä speksejä läpi :-)

Eipäs sitä arvostelua kauan tarttenut odotella. Olin käynyt tarkistamassa DC Rainmakerin sivut klo 11:45, ja silloin ei vielä ollut.

JohnOrion
04.01.2017, 21.01
Pitänee siirtää katse tuohon F5-malliin, kun tulee F5X:n kartoille kova hinta niin euromäärän suhteen (eikä sekää olen pahitteeksi, jos valitsee sen pienempikokoisemman mallin). En kyllä 399 euroa enempää raaski tällaiseen pistää, joten joutunee odottamaan jonkin aikaa, että F5 on noissa hinnoissa. Tietenkin se auttaa, että Sapphire-vaihtoehto (joita käsittääkseni DCR ei arvosta kamalasti) sekä F5X pitävät yllä hintakärkeä, jolloin F5 tavallisella lasilla voisi olla kohtuullisemman hintainen.

maalinni
04.01.2017, 21.16
Pitänee siirtää katse tuohon F5-malliin, kun tulee F5X:n kartoille kova hinta niin euromäärän suhteen (eikä sekää olen pahitteeksi, jos valitsee sen pienempikokoisemman mallin). En kyllä 399 euroa enempää raaski tällaiseen pistää, joten joutunee odottamaan jonkin aikaa, että F5 on noissa hinnoissa. Tietenkin se auttaa, että Sapphire-vaihtoehto (joita käsittääkseni DCR ei arvosta kamalasti) sekä F5X pitävät yllä hintakärkeä, jolloin F5 tavallisella lasilla voisi olla kohtuullisemman hintainen.

Sitä jos jää odottelemaan, niin voi samalla odotella fenix 7:aa :)

Vaikea se olisi kyllä itselle perustella 750€ sykemittaria. Nekin rahat voisi sijoittaa hyvään olueen.

jory
04.01.2017, 22.24
Ei kyllä kaduta että ostin Fenix 3 HR:n kun ei tuohon niin mullistavia ominaisuuksia tullut kun en itse noilla kartoilla tee mitään. Sykemittaus ranteesta olisi ollut kova juttu muttei taida olla mahdollista tässäkään mallissa.

CamoN
04.01.2017, 22.29
Sykemittaus ranteesta olisi ollut kova juttu muttei taida olla mahdollista tässäkään mallissa.

DCRainmakerin speksilistauksessa lupaillaan luotettavaa sykemittausta ranteesta 1-2 sekunnin välein 24/7, mutta saa nähdä mikä on toteuma. Kellon pohjan rakenne on muuttunut ja ilmeisesti sensorikin on vaihtunut.

Kemizti
04.01.2017, 22.30
Ei kyllä kaduta että ostin Fenix 3 HR:n kun ei tuohon niin mullistavia ominaisuuksia tullut kun en itse noilla kartoilla tee mitään. Sykemittaus ranteesta olisi ollut kova juttu muttei taida olla mahdollista tässäkään mallissa.
Say what, oot ostanu HR-mallin, mutta kaipaat sykkeen mittausta ranteesta?

VesaP
05.01.2017, 08.24
^Heh, vai ei F3HR mallilla onnistu sykkeen mittaus ranteesta. Se vaatii jo taitoa! :)

jory
05.01.2017, 20.00
Hupsista, piti kirjoittaa että sykemittaus ranteesta UIDESSA.

Kalle H
05.01.2017, 20.43
DC Rainmakerin jutun luettua ja Garminin sivut selattuani tuli sellainen olo, että ei tämä 10kk vanha Fenix 3HR, nyt ainakaan ihan täysin jalkoihin jää.

Muutamia homioita:

Akun kesto näyttää parantuneen ainakin speksien mukaan.
Kivoja pikku uudistuksia käyttöliittymään.
Uusi ranneke systeemi on ihan kiva, mutta onkohan tuo varmasti kestävä.
Bluetooth smart on ihan kiva, mutta toisaalta mulle riittää tempe-lämpösensori ja HR-vyö, joten ANT+ on riittänyt hyvin.
5 ja 5X versioiden näyttöjen fyysinen koko on sama kuin vanhassa Fenix 3 HR mallissa. Resoluutio on kasvanut todella vähän 218pix -> 240pix.
5X version kehys näyttää ainakin kuvissa todella isolta, onkohan tämä jopa 3 HR kelloa isompi laite?
5S versio näyttää mukavan slimmiltä -> Tämä korvaa varmasti monelle nykyisen 3 HR mallin.
Perus 5 malli ei tarjoa hirveästi lisää 5S malliin verrattuna, vaikka koko kasvaakin merkittävästi.
Garminin sivujen mukaan kaikki mallit maksavat safiirilasilla 699$, joten etenkin tuo 5 malli tuntuu vähän väliinputoajalta.
Riittääkö tuollainen pyöreä 240x240 näyttö mitenkään jäkevästi kartoille? Esim Android leirissä näytöt ovat esim. 480x480 tms, joten olisin toivonut, että tähän uuten Fenixiin olisi tullut oikeasti kunnolinen näyttö. Kaupunkinavigoinnissa tolla varmaan vielä jotenkin pärjää, mutta mites metsässä? Toisaalta resoluutiota ei varmaan pystytä äärettömästi kasvattamaan, jos/kun akunkesto halutaan pitää hyvänä.

Sitten vielä yksi turn off (kts. lainaus alla), jota olen ihmetelly jo tämän 3HR-mallin kanssa. Monesti mm. mökillä/reissulla olessa olisi kiva piirtää reitti kännykällä/tabletilla ja siirtää se kelloon suoraan. Toki reitin voi tehdä myös Garminin nettisivulla valmiiksi ja siirtää sieltä kännykän kautta kelloon, mutta kyllä se monesti olisi kätevämpi suunnitella suoraan kännykässä, lomareisulla ei viitsisi aina raahata läppäriä mukana vai reittien piirtelyn takia. Nyt tuntuu vähän siltä, että myös tämän 5X versio navigointi on vähän garminin tekoälyn varassa (POI navigointi).

Note that one issue here is still the lack of ability to create routes on a mobile device and send them to your watch. Sure, you can create routes on a desktop and then transfer them via mobile phone, but you can’t create them on your phone using Garmin’s native tools. Garmin says that things are in the works there…though, they also said that 3 years ago.

Fenix 3HR (safiiri)
koko: 51.5 x 51.5 x 16.0 mm
näyttö 1.2” 218x218
paino: 86g

Fenix 5S (safiiri)
koko: 42.0 x 42.0 x 14.5 mm
näyttö: 1,1" 218×218
paino: 67g

Fenix 5 (safiiri)
koko: 47.0 x 47.0 x 15.5 mm
näyttö: 1,2" 240 x 240
paino: 87g

Fenix 5X
koko: 51.0 x 51.0 x 17.5 mm
näyttö: 1.2” 240 x 240
paino: 98 g

maalinni
05.01.2017, 20.54
^ Mielestäni 5s on suunnattu naisille ja 5 on miehille. Eiköhän ne ole ulkomuotoa lukuunottamatta identtiset?

paaton
05.01.2017, 21.06
Stravan live segmentit ja kartat värinäytöllä.
Omasta mielestäni tuon kokoinen kartta riittää mainioisti reitin seuraamiseen, mutta ongelmaksi tulee toteutus, eli saako kartan päälle muuta tarvittavaa dataa?

Jo vivoactiven pelkän reittiviivan avulla kykenee kyllä seuraamaan reittiä maantiellä. Maastoon kaipaisi ainoastaan kevyen kartan taustalle, josta näkisi polkujen risteykset ennakkoon. Vivon kanssa ongelmaksi tulee juurikin se, ettei reittiviivan kanssa nää kunnolla sitten yhtään mitään muuta.

Kalle H
05.01.2017, 21.49
Mielestäni 5s on suunnattu naisille ja 5 on miehille. Eiköhän ne ole ulkomuotoa lukuunottamatta identtiset?
Kyllä mä itse miehenä valitsin noista kahdesta tuon 5S versio, kun perus vitonen ei kuitenkaan tuo tuon isomman koon lisäksi oikeastaan mitään lisää. Tämä Fenix 3HR on kyllä ihan ok kokoinen, mutta jos samat ominaisuudet (+ muutama uutuus) saa reilusti pienempään runkoon, niin se on kyllä hyvä uudistus. Tosin makuasioitahan nää on eikä kuvat/speksin aina kerro kaikkea.

Stravan live segmentit ja kartat värinäytöllä.
Stava-segmentit olis kyllä kiva saada livenä ranteeseen, mutta eikös tosta huvista joudu vielä maksamaan tuon +600€ hintaisen kellon päälle 60€ per vuosi? Ihannan kallista :rolleyes:

Kummasti muuten kääntyy noi hinnat kun vertaileen Jenkki ja Suomi sivua, Safiiri version kellot mustalla rannekkeella on kaikki $599.99USD --> 749,00€

cobbo
06.01.2017, 08.13
Omasta mielestäni tuon kokoinen kartta riittää mainioisti reitin seuraamiseen, mutta ongelmaksi tulee toteutus, eli saako kartan päälle muuta tarvittavaa dataa?

+1. Yksinkertaistettuja karttoja pystyy seuraamaan jopa fenix1:n 70x70 ruudulla, jos riittää polunristeysten kyttääminen eikä tarvi umpimetsässä rymytä. 5X:n resoluutio riittänee kevyesti samaan tarkoitukseen, eihän sillä mitään isompaa reittisuunnittelua ole tarkoitus tehdäkään.

Lisäresoluutio on kyllä tarpeen, koska sillä pystyy katsomaan tarkemmin esim. sen "kuinkas kaukana puro onkaan polusta", toisin kuin gen1:n ruudulla jossa piti jättimäisten pikselien takia zoomata edestakaisin jotta saa käsityksen lähiseudun etäisyyksistä.

Mulla on toiminut vaellusreissuilla hyvin yhdistelmä OpenStreetMapseja Fenixissä ja OruxMaps kännykässä. Ekasta pystyy katsomaan ettei mennä huti risteyksistä ja trackata reittiä UltraTrac-moodissa kerran minuuttiin, jälkimmäisestä voi kurkata välillä vähän isomman kuvan tilanteen. 5X:n topokarttojen kanssa kännyä joutunee kaivamaan harvemmin esiin, varsinkin jos kartan skrollailu ja zoomailu on sulavaa.

BTW ennen kuin pudotan itse rahaani uuteen Fenixiin, otan huolella selville miten akun saa vaihdettua. Omasta F1:stä akku käytännössä kuoli reilun parin vuoden jälkeen ja sen vaihdattaminen olisi lienee maksanut 150 euron luokkaa. Vaihtoakku löytyi munkilla saksa-ebaysta, mutta sen vaihtaminen vaati mm. juotoskolvia ja hermostuttavia hetkiä. IMO tämänhintaisella kellolla pitää olla pidempi käyttöikä kuin mikä litium-polymeeriakun elinikä on.

maalinni
06.01.2017, 10.35
Pari vuotta on aika lyhyt aika, jos akun pitää kestää noin 500 latauskertaa ja yksi lataus kestää viikon(?). Toisaalta se 150e on pieni raha verrattuna uuden kellon hintaan, mutta olen kyllä kanssasi samaa mieltä.

JohnOrion
06.01.2017, 23.47
BTW ennen kuin pudotan itse rahaani uuteen Fenixiin, otan huolella selville miten akun saa vaihdettua. Omasta F1:stä akku käytännössä kuoli reilun parin vuoden jälkeen ja sen vaihdattaminen olisi lienee maksanut 150 euron luokkaa. Vaihtoakku löytyi munkilla saksa-ebaysta, mutta sen vaihtaminen vaati mm. juotoskolvia ja hermostuttavia hetkiä. IMO tämänhintaisella kellolla pitää olla pidempi käyttöikä kuin mikä litium-polymeeriakun elinikä on.

Onkohan tuo normaalin piiriin kuuluva aika moiselle akulle "kuolla" vai jotain muuta? Jos tuo olisi normaalia, niin Fenixin suosio tuntuisi kyllä melko käsittämättömältä (tai sitten vaan löytyy paljon rikkaampia yksilöitä, joille on yksi ja sama, joutuuko 400-600 euron kellon oletuksena uusimaan parin vuoden välein) ja ainakin itse jättäisin samantien tällaiset kellot väliin (kyllä sen akun pitäisi vielä latautua viidenkin vuoden jälkeen näillä hinnoilla).

EDIT: Pikkuisen googlettelin ja vaikka siellä löytyy niitä n. viiden vuoden poikkeuksia, niin kyllä suurin osa kommentoijista näyttää joutuneen uusimaan kellonsa 2-3 vuoden sisällä. Huh, onneksi ei tullut sijoitettua Fenixiin. Jos tässä jonkun mallin hommaan, niin lienee syytä kääntyä tarjouksiin ja parin vuoden takaisiin malleihin (esim. 920XT).

cobbo
07.01.2017, 08.57
Rannelaitteissa akku joutuu aika kovalle. Mulla saattoi tulla F1 kanssa huono arpa, koska kello ei ollut edes päivittäiskäytössä, eikä akkua kiusattu esim. päästämällä se nollille ja varastoimalla lipaston laatikkoon kuukausiksi. Se lähti kuitenkin oireilemaan niin että vähänkään viileämmässä kello alko resetoida itseään ensin 30% varaustasossa ja sitten jo aikaisemmin. Tähän tuskin törmää siisteissä sisätöissä ja riittävän tiheästi ladaten sama akku saattaisi olla vieläkin käytössä. Ulkoiluhommissa kuitenkin show-stopper.

Akun pitäisi näissä olla käyttäjän vaihdettavissa ja varaosana saatavilla helpommin kuin nyt IMO, mutta ymmärrän myös että mm. kellon vesitiiviyttä pitää varjella kuluttajien näpeiltä. Sama toki pätee kännyköihinkin.

maalinni
07.01.2017, 11.40
Kyllä noi akut kauemmin kestää. Normaalisti luvataan 500-1000 latauskertaa ja 5pv akkukestolla se tekee 7-14 vuotta.

CamoN
07.01.2017, 11.42
EDIT: Pikkuisen googlettelin ja vaikka siellä löytyy niitä n. viiden vuoden poikkeuksia, niin kyllä suurin osa kommentoijista näyttää joutuneen uusimaan kellonsa 2-3 vuoden sisällä. Huh, onneksi ei tullut sijoitettua Fenixiin. Jos tässä jonkun mallin hommaan, niin lienee syytä kääntyä tarjouksiin ja parin vuoden takaisiin malleihin (esim. 920XT).

Pitää tietysti muistaa että ne joilla akku pysyy hyväkuntoisena sen järkevät neljä vuotta, eivät liiemmin ilmoittele ongelmista kun sellaisia ei ole kohdattu. Neljässä vuodessa ehtii kuitenkin julkaisusyklistä putkahtaa ulos se seuraava malli, ja sitäkin seuraava johon päivittämisessä alkaa olla joku tolkku.

Minulla on tainnut olla Garmin Tactix ranteessa syksystä 2014. Ostin vähän käytettynä. Urheilukäyttöä se on kokenut vain satunnaisesti, enemmän ollut mukana pelkkänä rannekellona. Akun kestävyydessä ei mitään valittamista, mutta Tactix nyt onkin sen verran tyhmä laite että akku kestää normaalikäyttöä jonkun 2-3 viikkoa. Kumirannekke kesti minulla 12-14kk, ihan kuin muissakin vastaavissa kelloissa.

Kalle H
07.01.2017, 11.47
Mulla on toiminut vaellusreissuilla hyvin yhdistelmä OpenStreetMapseja Fenixissä ja OruxMaps kännykässä. Ekasta pystyy katsomaan ettei mennä huti risteyksistä ja trackata reittiä UltraTrac-moodissa kerran minuuttiin, jälkimmäisestä voi kurkata välillä vähän isomman kuvan tilanteen. 5X:n topokarttojen kanssa kännyä joutunee kaivamaan harvemmin esiin, varsinkin jos kartan skrollailu ja zoomailu on sulavaa.

Mulla on ollut Fenix 3 HR -kellon kanssa hyvin samantapainen systeemi, seuraan monesti ennalta piirrettyä coursea ja vilkuilen isompaa kartaa välillä Oruxista tai sitten ihan paperiversiosta. Ihan toimiva systeemi toi tosiaan on. Seuraava kännykkä tulee varmasti olemaan vedenkestävä, joten sitten pääsee eroon tosta ärsyttävästä minigrip pussistakin.

Uudessa Fenix 5X kellossahan napit ihan samaan tapaan kuin Fenix 3 -kellossakin. Fenix 3 kellolla courseja seuratessa homma toimii seuraavasti, olettaisin että homma menee samaan tapaan Fenix 5X -kellon karttojen kanssa. Course/-karttaruudulla ollessa up-painiketta pitkään painalla pääsee valikkoon josta valitaan Pan/Zoom-ominaisuus, tämän jälkeen karttaikkuna on "zoom/pan-tilassa". Tässä tilassa ollessa up/down-painikkeet toimivat zoomakseen ja start-painiketta napauttamalla up-/down-painikkeiden toiminnallisuutta voi sitten vaihtaa seuraavasti zoom in/zoom out -> up/down -> left/rigt. Jos tuossa tilassa haluaa siis zoomata ensiksi ulos ja sitten liikkua vaikka oikeaan yläviistoon ja zoomata takaisin sisään, niin naputeltaavaa tulee kyllä todella paljon. Zoom/pan-tilasta sitten poistutaan back-painikkeella ja siihen pääsee takaisin taas tuon valikon kautta. Jos courcen on piirtänyt etukäteen ja sitä noudattaa reissunajan niin tuollainen pieni näyttö toimii varmaan ihan hyvin, kun karttaa ei joudu zoomailemaan/pannailemaan, mutta jos karttaa haluaa yhtään pannailla/zoomailla, niin kosketusnäyttö voisi olla ihan kätevä, vaikka en sellasta kyllä muuten kelloon kaipaakaan.

Fenix 3 HR kellon hankkimisen yhteydessä katselin itse myös tuota Leikrin kelloa, jossa olisi myös ollut kartta ja vähän isompi (2") neliö näyttö 320x240 resoluutiolla. Tohon olis kartat mahtunut jo jotenkuten, mutta käsittääkseni tuollakaan ei saa vieläkään zoomailtua ja pannailtua karttoja mitenkään järkevästi, koska nappeja on liian vähän, eikä kosketusnäyttöä ole. Alla lyhyt demo noista kartoista.
https://www.youtube.com/watch?v=IuHDJGLvPuw

Olitko sä tuosta akkuongelmasta yhtgeydessä Garminiin? Mitä ne sano? Kyllä tuo vika kuulostaa mielestäni sellaiselta, jonka pitäisi mennä täällä Suomessa ihan normaalin tuotevastuun piikkiin. Akkuhan se tietysti on näissä kaikissa laitteissa monesti se heikoin lenkki ja tilanne on tosiaan sama myös monissa kännyköissä, langattomisa kuulokkeissa yms. joissa nykyisin on tuo intergroitu akku. 2-3v käytön jälkeen joutuu aina miettimään, että onko akunvaihto järkevää. Fenix-sarjan kelloa on myyty varmaan aika hitosti, joten huonoja yksiöitä on varmasti joukossa, mutta itse en ainakaan ole saanu arvosteluista/käyttäjäkokemuksista sellaista kuvaa, että tämä akkuongelma olisi jotenkin poikkeavan yleinen tai että hyvät akut olisivat jotenkin poikkeus.

JackOja
07.01.2017, 11.47
Kyllä noi akut kauemmin kestää. Normaalisti luvataan 500-1000 latauskertaa ja 5pv akkukestolla se tekee 7-14 vuotta.

Normaalisti asia on kuitenkin niin, että luvattu määrä latauskertoja ei toteudu. Käytännössäkin laitetta lataillaan useammin kuin viiden päivän välein joten se tekee sen normaalit 2-3 vuotta.

Käsi ylös kellä on on akut kestäneet luvatut speksit. Kuka on edes laskenut latauskertoja?
(Lupinen akut toki, mutta offtopiccia tässä)

Faucon
07.01.2017, 12.04
Normaalisti asia on kuitenkin niin, että luvattu määrä latauskertoja ei toteudu. Käytännössäkin laitetta lataillaan useammin kuin viiden päivän välein joten se tekee sen normaalit 2-3 vuotta.

Käsi ylös kellä on on akut kestäneet luvatut speksit. Kuka on edes laskenut latauskertoja?
(Lupinen akut toki, mutta offtopiccia tässä)
Litiumakuissa latauskertojen lukumäärää tärkeämpää on, ettei akkua käytetä tyhjäksi kovinkaan useasti. Viimeisimpien minun näkemien tutkimusten mukaan litiumakut säilyvät parhaiten, kun akun varaus pidetään aina noin 40% ja 80% välillä. Olen yrittänyt noidattaa tuota nykyisen puhelimen (Samsung Galaxy S4) kanssa eikä akunkesto ole ole vajaan kolmen vuoden aika juurikaan pudonnut. Latauskertoja lienee toista tuhatta. Toki on huomioitava, ettei laitteiden ilmoittamat varaus prosentit juurikaan vastaa todellisuutta.

maalinni
07.01.2017, 12.11
No en kyllä akun takia jättäisi laitetta ostamatta, jos sille tarvetta on. Jos uskoo kaikki netin kauhutarinat, niin eihän sitä uskaltaisi ostaa yhtään mitään.

mhelander
07.01.2017, 12.52
On kiinnostava laite tämä. Vähän kallis mutta yhdessä sykevyön kanssa sopisi mun käyttöön verraten hyvin.

Mitä tulee Garmin-kellojen akunkestoon, mulla on alkuperäinen VivoActive päivittäisessä käytössä aktiivisuutta mittaamassa. Työmatkat fillaroin yleensä sen muistiin jolloin joutuu lataamaan 2-4 päivän välein, muuten menee melkein pari viikkoa.

Kello on kohta about 2v vanha ja mitään akun kapasiteetin laskua ole havaittavissa.

Tätähän ei monesti ladata ihan tyhjästä, näytölle tulee varauksen tila punaiseksi alle 50% kohdalla jolloin vielä ainakin yhden työpäivän ajot onnistuu.

Ja latautuu niin nopeasti ettei ole ongelma lainkaan.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

cobbo
07.01.2017, 15.04
Olitko sä tuosta akkuongelmasta yhtgeydessä Garminiin? Mitä ne sano? Kyllä tuo vika kuulostaa mielestäni sellaiselta, jonka pitäisi mennä täällä Suomessa ihan normaalin tuotevastuun piikkiin.

En ollut yhteydessä. Googlailin ja totesin että tää akku taisi olla tässä, ja vaihdoin sen. Tarkistin äsken ja kello oli ostettu keväällä 2013. V. 2015 vaellusreissulla huomasin eka kerran että kun keli lähestyi nollaa ja kello oli ranteessa hihan ulkopuolella, akku simahti 20-25% lukemasta suoraan nollaan. Pistin tuon normaaliin lipo-akun käytökseen viileässä (mitä se onkin). Seuraavan kesän keikalla ilmestyi tuo resettilooppi-käytös eli kellolla oli siinä vaiheessa ikää jo hivenen yli 3 vuotta. Joka tapauksessa, 3 vuoden kohdalla mikään tuotevastuu ei enää korvaa kuluvaa osaa kuten akkua.

Nyt kellossa on kuitenkin sisällä tuore akku jonka hinta oli hieman reilu parikymppiä ja akunkesto vaikuttaisi olevan alkuperäisen kanssa samaa suuruusluokkaa - olen varsin tyytyväinen Fenixin saamaan jatkoaikaan. Vaihto meni suunnilleen samoilla ohjeilla joita löytyy F2 ja F3:een netistä, hieman vain piti säveltää.

Näissä älyvehkeissä akun terveydentilan seurantaa hankaloittaa se, että Fenixissäkin on ollut osassa firmiksiä bugeja jotka ovat syöneet virtaa akusta riippumattomista syistä normia nopeammalla vauhdilla. Sama myös kännyissä, hankala sanoa pyöriikö taustalla joku turha prosessi vai onko akku vain väsymässä. Fenixien akku on onneksi armeliaan pieni verrattuna virtapankkien kapasiteettiin, eli vaikka kellon akku vähän väsyisikin nopeammin niin sen saa ladattua vaikka kuinka monesti keskikokoisestakin virtapankista, niin kauan kun se ei ala esim. pyörittämään resettilooppia samantien. Siksi tuo ei (minulle) ole niin suuri peikko, koska normaalin vaelluspäivän seurannan saa ultratrakilla otettua vaikka akussa olisi vain murto-osa originaalikapasiteetista jäljellä.

BTW jos F5:ssä on tuo F1:stä sekä Kallen mukaan myös F3:sta tuttu kartanskrollailumekanismi, niin sen todellakin voi unohtaa reittisuunnittelun apuna. Todella tahmea käyttää.

Kalle H
07.01.2017, 17.03
Ja latautuu niin nopeasti ettei ole ongelma lainkaan.
Mulla on ton Fenix 3 HR kellon akku kestänyt aktiivisessa käytössä puhelin notifikaatikoiden kanssa tyypillisesti n. 5-7 päivää. Tossa kellossahan on Garminin speksien mukaan 300mAh akku, Garmin ei ole ainakaan omilla sivuillaan julkaissut noiden Fenix 5 mallien akkujen tietoja, joten siinä saattaa olla eri akku (epäilen kuitenkin, että se on ihan sama). Näihin Fenix 5 kelloihinhan tuli nyt uusi/parempi Ultra Track, jonnka pitäs kestää 75h...100h, Fenix 3 kellon kanssahan tolle luvataan 50h. Käsittääkseni tämäkin on tehty vain fiksullamma GPS träkkäyksellä, eikä isommalla akulla, mielenkiintoinen uudistus kuitenkin.

Itse olen ihmetellyt tän Fenix 3 HR kellon kanssa, että lataaminen kestää yllättävän pitkään tyypillisesti n. 1,5-2h (10-20%--> 100%). Tuntuu, että on ihan sama lataako tota suoraan seinästä, virtapankista vai tietokoneella, aina se kestää pitkään. Kauanko sulla lataa toi VivoActive? Vähän hullua on se, että kännykän lähes 3000mAh akun lataa nopeammin kuin tän 300mAh akun.

Vaellus yms. reissukäytössä akkua on tosiaan helppo ladata virtapankista. pienestänkin virtapankista riittää puhtia jo monen viikon reissuun. Hieman tosin ärsyttää kantaa sitä erillistä latauspiuhaa mukana, mutta toisaalta ymmärrän tuonkin kun 100% vedenpitävää micro USB-liitintä olisi varmaan vaikea toteuttaa siististi/luotettavasti.

manu99
08.02.2017, 12.48
Garmin Fenix 5 / 5s
Clevertraining.co.uk tarjoaa Fenix 5 ja 5S (Ei sapphire eikä 5X) hintaan 579€, ja DCRainmakerin koodilla DCR10MHD saa vielä -10% pois eli 520€ ja rapiat. Suomen Garmin rokottaa 649€ !
Älyttömät noi Suomilisät, muualla saa Garminilta em. aparaatin hintaan 599€.

Kemizti
08.02.2017, 13.35
Ehkä kannattaa kysellä hintoja kotimaisilta kauppiailta, eikä taivastella suositushintoja.. Toki satavuuskin on jossain enskuun lopulla varmaan täällä peräpohjolassa..

manu99
08.02.2017, 13.44
Ehkä kannattaa kysellä hintoja kotimaisilta kauppiailta, eikä taivastella suositushintoja.. Toki satavuuskin on jossain enskuun lopulla varmaan täällä peräpohjolassa..

Mielellään sitä tukee kotimaista. Mistä kaupasta kannattaa kysellä?

Kanuuna
08.02.2017, 23.18
Tiedä sitten, kuinka paljon vaikuttaa, mutta alv eri maissa on eri. Enklannissa 20%, Saksassa 19% ja Suomessa 24%.

Kalle H
11.02.2017, 20.52
Mielellään sitä tukee kotimaista. Mistä kaupasta kannattaa kysellä?
Kemizti pyörittää tuota omaa puljuaa. Mainitsen tämän nyt tässä, jottei hänen tarvitse omaa kioskiansa mainostaa.

Itse ostin häneltä tempe-sensorin ja homma toimi hienosti. Jatkossa varmasti kysyn tarjouksen myös isommissa hankinnoissa häneltä.

https://m.facebook.com/EHTarvikeTmi/

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

manu99
01.03.2017, 16.00
Manuaali ilmestynyt.
PDF version : http://static.garmin.com/pumac/fenix5S_OM_EN.pdf
Web version : http://www8.garmin.com/manuals/webhe...-homepage.html

manu99
24.03.2017, 13.27
Sateentekijä tehnyt revikan.
https://www.dcrainmaker.com/2017/03/garmin-fenix5-5s-5x-review.html

teehak
29.03.2017, 11.48
Joko jollain on tämä ? Goexpossa huhuilivat että olis kahden viikon sisällä Suomessa jo...

manu99
29.03.2017, 14.34
Mulla on ollut viikon ranteessa. Käy kattoo juoksufoorumilla käyttökokemuksia, joskin juoksun näkökulmasta.

JKK
06.05.2017, 19.39
Mietin antaako Saphire versio mitään vastinetta lisähinnalle? Tekeekö sillä WiFillä mitään?

Kalle H
07.05.2017, 11.15
Mietin antaako Saphire versio mitään vastinetta lisähinnalle? Tekeekö sillä WiFillä mitään?
Itse en ole ainakaan Fenix 3 HR laitteen kanssa käyttänyt vielä koskaan wifiä. BT ja Android-/iOS-softa hoitaa sen kaiken mitä tarvin. Pari kertaa olen usb-piuhan kautta siirtänyt reittejä basecampista.

Safiirilasi jakaa vissiin vähän mielipiteitä, mulle itsellä se on ainakin kestänyt kovaa käyttöä todella hyvin.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Kyrdis
07.05.2017, 11.37
Itsellä wifi ominaisuus tärkeässä roolissa vaikkakin F3 kyse. Kätevää kun lenkki ohitse ja lopettaa harjoituksen kotipihaan mittarin kotipihaan niin harjoitus synkronoituu saman tien verkkoon.

Jami2003
07.05.2017, 11.44
Samanhan laite tekee jos se on kiinni bluetoothilla puhelimessa.

Kalle H
07.05.2017, 13.14
Samanhan laite tekee jos se on kiinni bluetoothilla puhelimessa.
Jeps, mielestäni tuo BT-synkka on paljon monipuolisempi kuin WiFi synkka. BT:n kautta harkoitus synkkaantuu myös firman pihassa, mökillä tai vaikka ulkomailla olessa, kun luurin saa jossain kohtaa kiinni kahvilan WiFi verkkoon.

Ehkä tuota WiFiä tulisi käytettyä, jos kännykän GC mobiilisovellus ei tekisi samaa paremmin.

Jami2003
07.05.2017, 14.43
Ei ole kokemusta Garminin wifistä mutta yleensä salasanojen syöttö yms on tehty niin vaikeaksi näissä laitteissa että ei niitä jaksa asettaa jos vaan bt toimii. Garmin kun unohtaa päivityksen yhteydessä käytetyt yksiköt jne niin veikkaan että wifin salasanankin saa olla syöttämässä joka kerta uudestaan :D

JKK
07.05.2017, 15.22
Vielä yksi kysymys liittyen tähän vitos malliin. Saako ärsyttävät liikkumismuistutukset kokonaan pois? Fenix 3:ssa kai sai, vaan saako 5:ssa?

Sisu
07.05.2017, 20.40
Vielä yksi kysymys liittyen tähän vitos malliin. Saako ärsyttävät liikkumismuistutukset kokonaan pois? Fenix 3:ssa kai sai, vaan saako 5:ssa?

Saa pois.

Sisu
07.05.2017, 20.41
Ei ole kokemusta Garminin wifistä mutta yleensä salasanojen syöttö yms on tehty niin vaikeaksi näissä laitteissa että ei niitä jaksa asettaa jos vaan bt toimii. Garmin kun unohtaa päivityksen yhteydessä käytetyt yksiköt jne niin veikkaan että wifin salasanankin saa olla syöttämässä joka kerta uudestaan :D

Yhdessäkään Garminin laitteessa ei wifitiedot ole poistuneet päivitysten yhteydessä ja asennus helppo sovelluksen kautta.

PeteFC
08.05.2017, 10.32
Itse en ainakaan ole huomannut mitään tarvetta wifille, bt:n kautta kaikki hoituu helposti. Lähinnä kotona kait tuosta wifistä ois hyötyä, synkkaa lenkit heti kun wifi verkko saatavilla, mutta bt:n kautta homma toimii ihan yhtä hyvin.

antti.laurikainen.9
08.05.2017, 19.05
Oletteko saaneet jo suomesta ostettua kyseistä laitetta, vai tilannut ulkomailta? On kuulemma Garminilla ollut toimitusongelmia näiden uusien kellojen kanssa.

Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla

JKK
08.05.2017, 21.28
Oletteko saaneet jo suomesta ostettua kyseistä laitetta, vai tilannut ulkomailta? On kuulemma Garminilla ollut toimitusongelmia näiden uusien kellojen kanssa.

Keskisen kellolta löytyy, näkyy olevan Skandinavian Outdoorissakin. Ei kaikkia malleja. Perus 5:sta on kyllä hyllyssä.

JKK
08.05.2017, 21.41
Se on hyvä juttu, että voi käyttää Polarin sykevyötä (intervallit). Eikä tarvitse pistää satkua Garminin omaan.

PeteFC
10.05.2017, 22.13

Xxl:stä ja partioaitasta ainakin löytyy kelloa. Partioaitasta oman ostin.

antti.laurikainen.9
10.05.2017, 23.58
Xxl:stä ja partioaitasta ainakin löytyy kelloa. Partioaitasta oman ostin.

Fenix 5:sta on kyllä saatavana. Tilasin 5X:n XXL:n kautta n.kk sitten ja eivät vieläkään osaa tarkkaa aikataulua toimitukselle kertoa. Keskisen kellolta myös sanoivat että Garminilla ongelmia 5X:n toimituksien kanssa, saattaa kuulemma vielä kestää hyvä tovi.

PeteFC
11.05.2017, 17.07
Fenix 5:sta on kyllä saatavana. Tilasin 5X:n XXL:n kautta n.kk sitten ja eivät vieläkään osaa tarkkaa aikataulua toimitukselle kertoa. Keskisen kellolta myös sanoivat että Garminilla ongelmia 5X:n toimituksien kanssa, saattaa kuulemma vielä kestää hyvä tovi.

Ok. Tosiaan fenix 5:n ostin, 5S oli myös, mutta 5X ei ollut muistaakseni hyllyssä.

Kanuunadale
12.05.2017, 13.49
Normaalisti suosin Suomen kauppoja, mutta kun 5X:ää ei tuntunut löytyvän mistään, käännyin handtec.co.uk puoleen. Tilaus 26.4. klo 14.15 -> kello oli kädessä 27.4. klo 16.00. Trackingin mukaan lähetys oli käynyt yöllä Saksanmaallakin. Oli kyllä nopea toimitus!

Lobo
30.06.2017, 13.41
Mistäs olette näitä hankkineet? ~550€ näyttäisi oleva eGlobalCentral.eu -verkkokaupassa. Liekö luotettava (kamat Hong Kongista)?

HeZaH
09.07.2017, 18.37
Fenix 5 kiinnostaisi, mutta vähän tuo koko ja paino mietityttää. Tarkoituksena olisi tosiaan saada kello, joka olisi ranteessa 24/7 ja toimittaisi samalla wanhan Pebble Timen virkaa älykellona.

maalinni
09.07.2017, 19.17
Fenix 5 kiinnostaisi, mutta vähän tuo koko ja paino mietityttää. Tarkoituksena olisi tosiaan saada kello, joka olisi ranteessa 24/7 ja toimittaisi samalla wanhan Pebble Timen virkaa älykellona.

Voihan sitä käydä sovittamassa paikallisessa urheilukaupassa?

HeZaH
09.07.2017, 19.29
Voihan sitä käydä sovittamassa paikallisessa urheilukaupassa?
Garmin Fenix 3 Hr:ää on jo käyty kokeilemassa ihan ranteessa asti, kun sellainen löytyi paikallisesta Gigantista. Rakennuslaatu noissa tosiaan on aika vakuuttava, mutta se koko taas mietityttää juurikin tuossa 24/7 käytössä. Toki vaihtoehtona on vielä 5s, mutta 5:n parempi akkukesto taas painaa enemmän.

Toinen ihmetyksen aihe on wifin puuttuminen 5 ja 5s malleista, kun 5X:ssä se taas löytyy. Jo Fenix 3 hr:ssä on wifi, mutta 5/5s:ssä taas ei, mikä on kieltämättä outoa.

Kemizti
09.07.2017, 19.41
F3HR oli kolmossarjan huippumalli, samaten 5X on viitossarjan, "karvalakkimalleissa" ei vaan aina saa kaikkee ;)

Edit kokoasiaan;
F3HR ja F5X on hyvinkin saman kokoiset, vitosen muotoilu aavistuksen sulavampi.. Jos kolmonen menee kädessä (kuten itellä 24/7) niin varmasti menee vitonenkin..

HeZaH
09.07.2017, 20.17
F3HR oli kolmossarjan huippumalli, samaten 5X on viitossarjan, "karvalakkimalleissa" ei vaan aina saa kaikkee ;)

Edit kokoasiaan;
F3HR ja F5X on hyvinkin saman kokoiset, vitosen muotoilu aavistuksen sulavampi.. Jos kolmonen menee kädessä (kuten itellä 24/7) niin varmasti menee vitonenkin..
Tuntuuhan se hieman hullulta, että ~370€ kellossa saat wlanin, mutta ~600€ kellossa taas et. :)

Ehkä pitää vielä odotella tuo Garmin Forerunner 645 saapuvaksi markkinoille, josko joskus saapuisi. Huhujen mukaan saattaisi olla samaa tekniikkaa, mitä Garmin Approach S60:ssä on. http://gpsrumors.com/monthly-roundup-july-2017

Kemizti
09.07.2017, 22.44
Ottamatta kantaa jälleenmyyjien hintoihin, Fenix3HR sapphiren svh.hinta on edelleen 649€, eli ei se ole "~370e kello"
https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/545480

maalinni
10.07.2017, 11.29
Se 5s on kyllä aika "siro", mutta sopii kyllä miehenkin ranteeseen. Enpä ole oman 3hr:n kanssa wifiä käyttänyt.

maalinni
10.07.2017, 11.30
Ottamatta kantaa jälleenmyyjien hintoihin, Fenix3HR sapphiren svh.hinta on edelleen 649€, eli ei se ole "~370e kello"
https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/545480

Juoksukauppa myi sitä alkukestä 399, itse päädyin ei-safiiriin 329. Se on mielestäni paremman näköinen. Ja nämä menee kuitenkin vaihtoon n. 2-5 vuoden välein, joten safiirista ei mielestäni hyötyä. Eikä nämä pyöräkäytössä paljon pääse naarmuuntumaankaan.

juuha
10.07.2017, 12.06
Garmin Fenix 3 Hr:ää on jo käyty kokeilemassa ihan ranteessa asti, kun sellainen löytyi paikallisesta Gigantista. Rakennuslaatu noissa tosiaan on aika vakuuttava, mutta se koko taas mietityttää juurikin tuossa 24/7 käytössä.

Toinen ihmetyksen aihe on wifin puuttuminen 5 ja 5s malleista, kun 5X:ssä se taas löytyy. Jo Fenix 3 hr:ssä on wifi, mutta 5/5s:ssä taas ei, mikä on kieltämättä outoa.

Minulla on nyt ollut kokomusta F 3 HR Saphire käytössä vuoden, ja pidän kelloa ranteessa koko ajan. Ei ole tuntunut isolta, ja ainakin omasta mielestäni on näyttänytkin tyylikkäältä, samoin ovat sanoneet jopa muutamat muutkin, pyytämättä ja yllätyksenä, että tyylikäs vehje. Makuasioita.

Ainakin ison äijän ranteeseen tuon kokoinen kello näyttää minusta siltä kuin pitääkin. Sirolla naisella se voi olla aika ison näköinen, visuaalinen statement-elementti enemmänkin kuin kaunis koru.

Tämä on ollut paras kello, joka minulla on koskaan ollut, ja aika monta on ollut, olen aina pitänyt kelloa ranteessa, joskus kallistakin. Unohdettuani kerran lataustelakan reissun päälle tilasin niitä pari lisää netistä, nyt on kolme latausvehjettä, ja niin pitää reissumiehellä ollakin, että yhtä voi pitää kotona ja kahta muuta sopivissa muissa paikoissa. Tällä en tarkoita, että akun kesto olisi huono, mutta onhan se huono verrattuna perinteisiin rannekelloihin.

Käytön opettelu on edelleen meneillään. Ominaisuuksia on niin paljon, että ihmettelen, jos niitä kaikkia osaa joku käyttää. Ei ole täydellinen vehje, mutta on kyllä hyvä.

Wii-fiä en ole koskaan käyttänyt, mutta ehkä se on jollekin muulle tarpeellinen. Bluetooth-synkkaus mobiilivehkeiden kanssa on se, mitä käytän, ja muuta en ole kaivannut.

Paino ei ole koskaan ranteessa häirinnyt.

Vertti83
10.07.2017, 13.17
Forerunner 935 kannattaa myöskin tsekata, samat fiitsörit, softa ja akkukesto kuin Fenix 5, mutta edukkaampi ja selvästi kevyempi. Toki rungossa ei ole metallista "bezeliä" eikä saatavissa safiirilasilla, mutta nuo ei ehkä muutenkaan ole niitä tärkeimpiä ominaisuuksia tälläisessä kellossa...

maalinni
10.07.2017, 19.01
^ Se bezeli kyllä suojaa näyttöä kivasti, en ostaisi kelloa, missä lasi on kellon ’pinnalla’. Omassa kellossa bezeli ottanut paljonkin osumaa ja näin suojannut näyttöä naarmuilta.

H. Moilanen
11.07.2017, 11.10
Wii-fiä en ole koskaan käyttänyt, mutta ehkä se on jollekin muulle tarpeellinen. Bluetooth-synkkaus mobiilivehkeiden kanssa on se, mitä käytän, ja muuta en ole kaivannut.

Koen Wi-Fi synkkauksen helpommaksi kuin BT:n yli synkkauksen. Vielä kun Wi-Fi synkkauksen laittaa Hot Key valinnaksi, homma rupeaa olemaan melko vaivatonta.

Vertti83
11.07.2017, 14.52
Saahan näyttöön muutamalla taalalla lasisen "linssisuojan", mikäli naarmuuntumista pelkää...?
Eikä lasi ole tässä 935ssäkään ihan pinnassa vaan ~0.5mm bezelin reunan alapuolella, ja ei taida hirveän paljoa sen syvempi olla F5(s)ssäkään..?

Miten tuo WiFi synkkaus voisi olla kätevämpää kuin BTn yli?
Kun se BTnkin yli hoituu täysin automaattisesti kun kello on jossakin puhelimen läheisyydessä, ja lähtökohtaisesti puhelin kuitenkin on aika lailla koko ajan hyvinkin lähellä kelloa...

Kemizti
11.07.2017, 15.21
^ jos kotona on wifi ja se on kellossa yhen napin hotkeyn takana, miksi kuluttaa luurista ja kellosta akkua pitämällä bluukkaria päällä.. Ja jos vaikka käyttää (antiikkista) windows luuria, niin ei se bt-yhteys kolmee minuuttia kauempaa päällä pysy ku kerran vuodessa, jaa mistäkö tiedän :D

Vertti83
11.07.2017, 15.29
^ jos kotona on wifi ja se on kellossa yhen napin hotkeyn takana, miksi kuluttaa luurista ja kellosta akkua pitämällä bluukkaria päällä.. Ja jos vaikka käyttää (antiikkista) windows luuria, niin ei se bt-yhteys kolmee minuuttia kauempaa päällä pysy ku kerran vuodessa, jaa mistäkö tiedän :D

Jos on varaa pistää rapiat 500€ urheilukelloon, niin luulisi että sitä olisi varaa panostaa myös vähän nykyaikaisempaan luuriin jossa BTn käyttäminen ei mainittavasti lyhennä akkukestoa? :rolleyes:
Niin ei tarvi sitten kuluttaa sitä kellon nappia, tai jos vaikka sattuu olemaan jossakin muualla kuin kotona...

Kemizti
11.07.2017, 15.33
Jos on varaa pistää rapiat 500€ urheilukelloon, niin luulisi että sitä olisi varaa panostaa myös vähän nykyaikaisempaan luuriin jossa BTn käyttäminen ei mainittavasti lyhennä akkukestoa? :rolleyes:
Niin ei tarvi sitten kuluttaa sitä kellon nappia, tai jos vaikka sattuu olemaan jossakin muualla kuin kotona...
Onks pakko panostaa puhelimeen jos ei halua? Kotona on jo toimiva wifi..

Kukin tyylillään, eiks je ;)

H. Moilanen
11.07.2017, 15.38
Toisilla meistä on asiat niin hyvin, että työnantaja antaa puhelimen ja päättää myös sen mallin. Siinä ei tarvitse omaa kapasitettia uhrata puhelimen speksaamiseen.

H. Moilanen
11.07.2017, 15.39
Kun se BTnkin yli hoituu täysin automaattisesti kun kello on jossakin puhelimen läheisyydessä, ja lähtökohtaisesti puhelin kuitenkin on aika lailla koko ajan hyvinkin lähellä kelloa...
Ja kellon akunkesto 1,5 päivää..?

Vertti83
11.07.2017, 15.52

Ei tuo BT kellossakaan(935) akkua syö mainittavasti. Olen pitänyt sitä koko ajan päällä(en tiedä saako edes pois?) ja akku kestää ainakin viikon(pidempään en ole koittanut vielä) jos ei träkkää suorituksia. GPS träkkäys ja jatkuva sykkeen mittaus ranteesta syö kyllä akkua selvästi enemmän, mutta useamman päivän(~6h ajoa) saattoi Åressakin träkätä ilman että tarvi ladata. Mielestäni kyllä vallan kohtuullinen akunkesto jos riittää että kerran viikossa lyö yöksi johdon päähän lataukseen...

CamoN
11.07.2017, 20.39

Se oli sitä esihistoriallista aikaa, Garminin julkaisuhistoriassa Fenix 2 (vai Fenix, oliko kakkosta edes?) vei vielä BT päällä akkua reilusti. Eihän nämä nykyiset BT Smartia käyttävien laitteiden Bluetooth-yhteydet vie akkua juuri ollenkaan.

PeteFC
11.07.2017, 21.49
Hyvin tuossa fenix 5:ssä akku kestää. Kerran viikossa yleensä lataan, 20-30 % yleensä siinä vaiheessa vielä akkua jälellä. Ja jatkuva sykemittaus ranteesta yms. koko ajan käytössä.

maalinni
12.07.2017, 20.01
Välillä olen pitänyt bt:tä päällä ja välillä pois. Ei ole kyllä havaittavaa eroa akunkestossa. Itseasiassa, kun kännykkäilmoitukset tulee ranteeseen, niin luurin akku kestää kauemmin.

Jani Mahonen
12.07.2017, 23.47
Hyvin tuossa fenix 5:ssä akku kestää. Kerran viikossa yleensä lataan, 20-30 % yleensä siinä vaiheessa vielä akkua jälellä. Ja jatkuva sykemittaus ranteesta yms. koko ajan käytössä.
Sama täällä.

Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.

HeZaH
13.07.2017, 19.09
Pystyykö Fenix 5-versioon kiinnittämään Tempered Glassin? (ettei ole liian kupera jne.) Jos pystyy, niin onko antaa malliehdotuksia lasille?

toppahousu
14.08.2017, 18.48
Mistäs olette näitä hankkineet? ~550€ näyttäisi oleva eGlobalCentral.eu -verkkokaupassa. Liekö luotettava (kamat Hong Kongista)?

Onko kukaan sattumoiin tilannut tuolta eGlobaliCentral.eu liikkeestä? Mitenköhän takuiden laita, jos tilaa ulkomailta. Ilmeisesti Garminilla toimii maailmanlaajuinen takuu? Sen verran käyttäjäkokemuksia katselin, että on porukka saanut noilla hinnoilla tavaraa tuola mitä eGlobal antaa ymmärtää. On voinut olla väärä hintalappu tuotteessa,joten ei ole tullimaksujaan muka tullut. Ei kiinnoistaisi maksaa Suomi hintoja tästä rannetietokoneesta.

Mutta kysymyksiä myös käyttäjiltä. Käpistelin kaupasssa tuota, ja lajeista puuttui ainakin rullahiihto vapaa ja perinteinen eikä tainut olla rullaluisteluakaan.Mutta ilmeisesti noita laje pystyy, itse määrittelemää/nimeämään tuonne helposti? Myös trampoliinilla pomppimisen voisi lisätä:)

manu99
14.08.2017, 19.43
Onko kukaan sattumoiin tilannut tuolta eGlobaliCentral.eu liikkeestä? Mitenköhän takuiden laita, jos tilaa ulkomailta. Ilmeisesti Garminilla toimii maailmanlaajuinen takuu? Sen verran käyttäjäkokemuksia katselin, että on porukka saanut noilla hinnoilla tavaraa tuola mitä eGlobal antaa ymmärtää. On voinut olla väärä hintalappu tuotteessa,joten ei ole tullimaksujaan muka tullut. Ei kiinnoistaisi maksaa Suomi hintoja tästä rannetietokoneesta.

Mutta kysymyksiä myös käyttäjiltä. Käpistelin kaupasssa tuota, ja lajeista puuttui ainakin rullahiihto vapaa ja perinteinen eikä tainut olla rullaluisteluakaan.Mutta ilmeisesti noita laje pystyy, itse määrittelemää/nimeämään tuonne helposti? Myös trampoliinilla pomppimisen voisi lisätä:)

Ostin karvalakki Fenix 5 kellon keväällä ensimmäisten joukossa Clevertraining.co.uk puljusta. DC Rainmakerin koodilla, joita se sivuillaan usein viljelee. Hintaa jäi silloin 519€, muistaakseni lähtöhinta oli jotain 580, josta sai 10 prossaa pois. Tempered Glass suojuksen ostin Saksan Amazonista muutamalla eurolla, saa nyt ainakin vähän mielenrauhaa. Saksan Amazonista ostin myös feikkivaihtorannekkeita, hinta n 5-7€. Laatu vakuuttava Garminin logot ja kaikki. Mukavuus ranteessa parempi kuin alkuperäisellä. Vakuuttava laite, ei voi kuin suositella. Hinnat on kyllä suolaisia ja varsinkin nämä Suomihinnat on kyllä mennyttä aikaa.......

toppahousu
14.08.2017, 20.00
Ostin karvalakki Fenix 5 kellon keväällä ensimmäisten joukossa Clevertraining.co.uk puljusta. DC Rainmakerin koodilla, joita se sivuillaan usein viljelee. Hintaa jäi silloin 519€, muistaakseni lähtöhinta oli jotain 580, josta sai 10 prossaa pois. Tempered Glass suojuksen ostin Saksan Amazonista muutamalla eurolla, saa nyt ainakin vähän mielenrauhaa. Saksan Amazonista ostin myös feikkivaihtorannekkeita, hinta n 5-7€. Laatu vakuuttava Garminin logot ja kaikki. Mukavuus ranteessa parempi kuin alkuperäisellä. Vakuuttava laite, ei voi kuin suositella. Hinnat on kyllä suolaisia ja varsinkin nämä Suomihinnat on kyllä mennyttä aikaa.......

Kiitos tiedoista, nyt lähtis tosiaan rainmaker koodilla 490€ ilman postikuluja. Ostitko harmaan mustalla rannekkeella? Mustan olen nähnyt spahire versiona, kiinnostaisi tietää onko ulkonäössä paljon eroa tuohon normiversioon. Kuvissa näyttää yhtä mustalta. Livenä saphiren musta oli kyllä kaunis.. eglobalilta saisi tuon saphire version samaan hintaan 490€. Tuo on lienee vain luotettavampi kauppa tuo clever.. hmm..

edit:
Cleverille lähti tilaus. Ebaysta pari näytön suojaa ja tummanpunainen remmi. Saas nähdä mitä tulee. Ja saanko kellon viikonlopun vaellukselle. Polarin RCX:stä sanoi GPS itsensä irti, niin sain hyvän syyn siirtyä Garminin leiriin:)

manu99
14.08.2017, 21.14
Kiitos tiedoista, nyt lähtis tosiaan rainmaker koodilla 490€ ilman postikuluja. Ostitko harmaan mustalla rannekkeella? Mustan olen nähnyt spahire versiona, kiinnostaisi tietää onko ulkonäössä paljon eroa tuohon normiversioon. Kuvissa näyttää yhtä mustalta. Livenä saphiren musta oli kyllä kaunis.. eglobalilta saisi tuon saphire version samaan hintaan 490€. Tuo on lienee vain luotettavampi kauppa tuo clever.. hmm..

Ostin harmaan mustalla rannekkeella. Ei tämä ole pikimusta mutta lähempänä ehkä mattamustaa/tummanharmaata. Noilla rannekkeillahan pystyy "säätämään" ulkonäköä paljon. Toi 490€ alkaa olla kohtuullinen.

Teme33
17.08.2017, 08.05
Onko Fenix 5X/5/5s/935 sama Hardware/firmware ympäri maailman? Kaveri lähtee ensi vkolla käymään jenkkilässä jossa 935 näyttää maksavan paikallisessa liikkeessä 500$=420€ eli 25% halvemmalla kuin täältä mut onko sama laite kaikin puolin vai eri mantereilla eri fiitserit eli tuonti ei kannattaisi. Garminillahan oli maailmanlaajuinen takuu, muistanko oikein että sen kanssa ei pitäisi olla ongelmia?

H. Moilanen
17.08.2017, 11.46
^Softapäivityssivulla ei ainakaan ole mitään mainintaa laitteen markkina-alueista, eli softapäivitykset tulee kerralla globaalisti ja samanlaisena laitteisiin. Garminin sivuilta kun vertaa esim 935 tuotenumeroa Suomi vs. Ameriikka, tuotenumero ei ole sama. Tämähän ei välttämättä tarkoita muuta kuin, että paketista puuttuu oppaat suomeksi.

toppahousu
22.08.2017, 21.17
Gamin saapui viimein viikon toimitusaika tuolta Clever trainingilta briteistä. 500€ tuli hintaa kotiinkuljetuksella. Garmin fenix 5 malli kyseessä, ei saphire. Laadukkaan oloinen ja heittämällä parhaimman näköinen urheilukello. Tukee olemaan ranteessa 24/7.

Hassua tosiaan, että lajit täytyy lisätä/konffaa kellosta eikä esim tietokoneelta käsin niin kuin Polarissa oli. Mutta yhden lajin, kun laitto kuntoon, sen pystyi kopioimaan ja muuttamaan vain nimeä. Esim. perinteinen hiihto, rulla perinteinen, ja vapaat hiihdot yms.. Urheilulajien näyttökenttiä pystyy kivasti konffaan ja neljään riviin saa kaikki tärkeimmät tiedot näkyviin. Suhteellisen intuitiivinen käyttää, eikä tuohon ohjekirjaa tarvitse. Garmin connect vaatii hieman totuttelua, mutta kyllä tuolta halutut datat löytyy.

Eka 10km juoksulenkki tehty, otin vanhan polarin mukaan vertaillakseni syke-eroja ranne mittaus vs Polarin kello vyöllä.
Keskisykkeet oli molemissa samat, maksimi oli garminissa 3 lyöntiä pienemmät. Lisäksi juostessa huomasi, että mäkien (intervallien) jälkeen garmin oli vielä sykkeissä 170 ja polar n. 140. Niinkun on todettu, niin tasassa tahdissa tuo rannemittaus ok, mutta esim. intervalli vetoihin ei riittävä tarkka/nopea. Jatkossa on tarkoitus hakea lainaamani H7 mittari takaisin ja liittää se garminiin.
https://lh3.googleusercontent.com/ld4l6qhsJs8GRHJ9pi0gl-VrB6hztPkpw8IsdYzxEWKgDdJfkHFD-SwMxtOy59dBAFWjyaZp21q-HPnPyt_Su09QnbryRBKCBGKLlkIIEERqTLBWFXBzY2kNiR7TVg 9V10ChPrDKoVxBLOFVrCx9OzaYBywHnNi7qrQim4fwonXxZtYB GRhUyCaNXAKGtEphJJB3gEyLNWQDh0RlDXoLEgCW4qITgEmvZJ yJRLoE4GwiTDHlZts7Qdcn-g1_3tSfht8N0TSPtX0gGglKugQ6mwkLu76O_3H2lu36_TRSES-W_s2VRmvn5e2aUeovtmKzmkfnO7rOXbt4b2mZHS6zfeMgM29ec ZnReT_Rj73UDWq33bbShb-jPV0qdeatPbZR9Wu5r6YKfFzHs09rb9ESbJUGEZF6MbeFuknp6 XoyD-OO1tLAKeakBCBJ6GG-I3HZ1ppCn2JnYYDlC-42rOxPLKLlfeOc_TDHSdbgoQOXLisahX0cy5w0dmdAAn1TVmZS trSFfR4E9WAbVF2I9lHhbUac_YtNtf1Epsi8KoGWEBsjm-GQiQ1cu2B-y90ZvYaGfeicACVfDuPbJL1EF4su6EYvRW75P8dRhW5v9sWl46 78zIyiHUsmA1MIoNRPXfui0zcd06UYWCO4dDK0wg1eabI4gcw6 4WkWjLUqAIiPvVGrlA=w1718-h790-no

Garmin fenix 5
https://lh3.googleusercontent.com/gJC07WFIRR1NPFrftJc5Mb1TNhmJSd68jp1MfyOu8aNjHIGba8 1fBEI3gBAN_cwQwyzcp0O9mCGGSjrhRnGSFFcbCoHraEhZkuv6 soPNwkLzvMdDhnTxNK_B3K_CO9Yf34xgqWb9Q1WIdxR0Aap7a2 dqKZtEeQSyuCqrXSL61dg7u8qlB8WsGt0jbD63KA9UL5fl5FMo lLLU4p7Mig0rNTK4vun9_MNTHKRtZJKovF0yjTyf4f3obpoDL5 droB7g74xt2Xnd0dbGMnXNSiP-hIl2VG7qlPx1HIFHvWpP1lowLAHVXsYmhEEfzJo3Ldv7HgDgNR FZPZoroxOuJff8K8ndo2Y2BNV23KJ-FQfG70prSwxIti1WGh1Fnz4RNGIw6zvg4YrQu0uwsWxxIvRF04 EwnRKV3Vr-wjDWCpSvh8vVUWyF1bzVVhnjB8a4SOgbQMzxOkD8jD3wdgSL_i qpICV6zZpanvhsYawSDOnEvXEsu4pSzsnAlebwaG_SaSUOPZ2S HMInq1wJosf4Vh4yoDTs3oRrHiEqUZFB0DGDt8eJJt_ngX5fZ_ 0G6RGc_kF6ZXFtvNwqzsF2NyMrcof6lMaVn1bYRclj3n-IXEjNZqfPQ0zU0IvQIyiWdAQgxhmnkG-wOSf7vmSeGzuB-RT2ixaidLJlW2AXbwug7U6EvqxgKQ=w1296-h588-no
Polar sykevyöllä

https://lh3.googleusercontent.com/_UC0QbH5EgTPJsEOj2sz4y2XXPQA9EdIwh-gPwvwYurBk-sp9fyQVQvUHL9f_ibz0jSrSKXlgPSnnLZkwCW_mAZPfKzZQQmB 3OZNbWWxZtnLjWbD9z0cu46etyXhaVUop4DHbxJjUhOV1bPKdq Q-tNainwMNISZlK02XQhBCTsn5HaXsBppldiPzBCxGtGuU1SUXza K6bcQDdacHpJYMMk8kWfZRWYDRF0b_bYazc99dUMfcDUh_qCP5 7Wne9pqjGF8WWREGkliDC4BUp0BkoVIyv3LHF1pJH9In6SMZz0 ypc9Jb58p3hQGVFN1Isa-_fzv5BZKU8AZC0Lz91sbuh2Y7IxTfDntUa1hZsM_uq-jk0gABnff2dp15WquE4v3sMAwwZoFrlOjFo-7T_hYZME-tkXkhoM5j3dbNazfh6gN_eZxaMitmgvByITx9CON4xbWhvD9TL _BM2pRNIFcydbuJW2-XJayn0jcpg64G3NY8Jyl9PHlPt8V-Op-bFGCbPedJKKooUTedbxQxcf6FT64O3rgf2RX54FgvlZ7mVOWe5 JQN1N65Rsb0YlKv67Q-jhOfdhrqh8b_k4k9xsyeePBq3uFfDluqNKct39banQhqbkv1o2 k_=w561-h996-no

Aamulla ladattu 100% päivän käytön jälkeen 91% jäljellä.

gzmi
22.08.2017, 22.56
Onko Fenix 5X/5/5s/935 sama Hardware/firmware ympäri maailman? Kaveri lähtee ensi vkolla käymään jenkkilässä jossa 935 näyttää maksavan paikallisessa liikkeessä 500$=420€ eli 25% halvemmalla kuin täältä mut onko sama laite kaikin puolin vai eri mantereilla eri fiitserit eli tuonti ei kannattaisi. Garminillahan oli maailmanlaajuinen takuu, muistanko oikein että sen kanssa ei pitäisi olla ongelmia?
USA / NAM takuu ei päde Euroopassa / EMEA alueella useinmiten, Garmin voi olla toki poikkeus. Itse en siksi haali kovin kallista kovin kaukaa.

ruppunikkari
23.08.2017, 14.00
Tuohon 5x:ään sen verran kommenttia että olen valittanut useaan kertaan Garminin supporttiin kun kartoissa ei näy korkeuskäyriä vaikka pitäisi. Väittivät vaan että kyllä on kunnes olin lähetellyt heille kuvatodisteita että ei muuten ole vaikka sitä mainostavat. Vihdoin viimein tunnustivat että juu euroopan kartoissa ei ole korkeusindikaatiota, usan kartoissa on... sitten kertoivat että saadakseni korkeuskäyrät, pitäis ostaa melkein kahdensadan euron karttapaketti lisäksi. Että silleen...

toppahousu
24.08.2017, 22.17
Onkos kellään käytössä polar h7 sykevyötä fenix5:n kanssa? Oma kello ei löydä koko vyötä, mitään ideaa kellään miksi ei löydä? Olen yrittänyt asetuksien kautta hake ulkoista sykeyövtä, mutta ei löydä mitään.

maalinni
25.08.2017, 14.34
Onkos kellään käytössä polar h7 sykevyötä fenix5:n kanssa? Oma kello ei löydä koko vyötä, mitään ideaa kellään miksi ei löydä? Olen yrittänyt asetuksien kautta hake ulkoista sykeyövtä, mutta ei löydä mitään.

Pitäisi toimia

https://www.dcrainmaker.com/2017/01/hands-on-garmins-new-fenix-5-multisport-gps-serieswith-mapping.html

Mutta en osaa auttaa miten

Juhanja
25.08.2017, 19.24
Kokeilin juuri ja Polarin H7 yhdistyi ongelmitta. Asetukset -> Anturit ja lisälaitteet -> lisää uusi -> ulkoinen sykemittari. Muista pukea Polarin sykevyö että se aktivoituu, muuten sitä ei tietenkään voi löytää.

toppahousu
26.08.2017, 08.07
Kokeilin juuri ja Polarin H7 yhdistyi ongelmitta. Asetukset -> Anturit ja lisälaitteet -> lisää uusi -> ulkoinen sykemittari. Muista pukea Polarin sykevyö että se aktivoituu, muuten sitä ei tietenkään voi löytää.
Hmm.. outoa näin juuri tein, mielestäni tuo vyöni on h7. Täytyy tutkia lisää asiaa. Patterikin vyössä on kunnossa, koska yhdistyy polarin aktiivisuus rannekkeeseen

Teme33
27.08.2017, 22.52
USA / NAM takuu ei päde Euroopassa / EMEA alueella useinmiten, Garmin voi olla toki poikkeus. Itse en siksi haali kovin kallista kovin kaukaa. Toivotaan että takuun toimivuutta ei tarvitse testata oli niin tai näin. Kello ostettu jenkkilässä REIstä. Hinnaksi jäi 470€. Toistaiseksi en halvempaa en täällä ole nähnyt.

maalinni
28.08.2017, 07.24
Toivotaan että takuun toimivuutta ei tarvitse testata oli niin tai näin. Kello ostettu jenkkilässä REIstä. Hinnaksi jäi 470€. Toistaiseksi en halvempaa en täällä ole nähnyt.

Kyllähän ihmiset nykyään muuttaa maasta toiseen, niin en ymmärrä miksi ei toimisi.

gzmi
28.08.2017, 07.58
Tämä on ja on ollut aivan yleistä, useimmilla merkeillä kautta linjan ei ole globaalit takuut. Ja eipä se ole paha paikka korjuuttaa euroillakaan jos niin kahtoo.

heikki53
28.08.2017, 09.12
Muistathan, että BLE sensorit voi yhdistää vain yhteen laitteeseen kerrallaan. Pidä huoli, ettei mikään muu laite ehdi varata yhteyttä ennen fenixiä.

Vertti83
28.08.2017, 14.36
Mulla on Forerunner 935, mikä lienee pitkälti samaa rautaa ja softaa kuin Fenix 5, joten lienee relevantti triidi:

Osaisiko joku tietää saako tuota Strava synkkausta jotenkin määritettyä niin että se synkkaisi ainoastaan "MTB" moodissa tehdyt harjoitukset..? Vai onko se vain että synkataan kaikki tai ei mitään..?

Toisekseen, saako tuohon harjoituksen aikana näkyvään Map-ruutuun määriteltyä jotenkin näkymään GPX jälkiä?
Navigation modessa saan kyllä haluamani GPX jäljen ruudulle(basecampilla siirretty kelloon), mutta olisi omaan tarkoitukseen helpompi jos jäljen/jäljet saisi tuohon Map näkymään mukaan, kun välillä sitä haluaisi muitakin dataruutuja katsella kuin sitä Navigation näkymää...

- S

Teme33
29.08.2017, 08.54
Mistä nämä kellot keksii näille suorituksille nimet?
Eilen pyöräilin ensin Jyväskylän keskustan lähistöllä 3km ja sen jälkeen poljin kotiin keskustasta noin 8km etelään Keljonkankaalle niin oli kello nimennyt molemmat suoritukset nimellä Muurame pyöräily. Tänään tulin aamulla töihin niin nimi oli Smartpost pyöräily:) Nimilogiikka ei ole vielä auennut.

maalinni
29.08.2017, 10.25
Gps paikannimistä. Minullakin monta smartpost lenkkiä :)

veekoo
29.08.2017, 10.28
Onkos kukaan saanut selville, mitä location->nimi tietokantaa Garmin käyttää? Eivät ole tainneet tuota mitenkään julkistaa.

H. Moilanen
29.08.2017, 11.17
En tiedä, mutta Vastauslähetys ja Smartpost esiintyy siinä tietokannassa kohtuullisen taajaan. Tietokanta luodaan todennäköisesti automaattisesti, mutta eipä ole scriptin kirjoittajakaan viitsinyt katsoa millaista lopputulosta scripti tuottaa.

maalinni
29.08.2017, 16.42
Myös monta checkpoint pyöräilyä löytyy. Ehkä tuo toimii paremmin isossa maailmassa.

FreeZ
30.08.2017, 16.19
Kokemuksia ja kommentteja Fenix 5x topo kartoista? Saako ihan Maanmittauslaitoksen tasoista topo karttaa? Maastohommien navigointiavuksi...

EDITTIÄ: Laite tilattu, kartat ladattu. Meneekä ihan samalla tavalla kuin Edgessä eli siirtää .IMG tiedosto laitteeseen vai tuleeko käyttää MapInstallia tms?

eagle
24.10.2017, 22.47
Nostellaas ketjua. Onko muilla ongelmia Fenix 5 ja iOS puhelimen välillä synkronoinnissa? Itse joudun parittamaan laitteet uudelleen jotta alkaa synkkaamaan, välillä vaatii myös puhelimen uudelleenkäynnistyksen.

Mika.V
25.10.2017, 03.03
IOS11 käytössä ?
Itsellä samaa ongelmaa Polarin kanssa ja kun etsin ratkaisua tuohon, niin törmäsin Garminin foorumilla useampaankin ketjuun aiheesta.

H. Moilanen
25.10.2017, 11.14
Connectiin on julkaistu pari viikkoa sitten päivitys, jonka piti korjata näitä ongelmia. Onhan Connect päivitetty?

eagle
25.10.2017, 11.36
Viimeisin versio on käytössä.

jopolla
25.10.2017, 11.52
Nostellaas ketjua. Onko muilla ongelmia Fenix 5 ja iOS puhelimen välillä synkronoinnissa? Itse joudun parittamaan laitteet uudelleen jotta alkaa synkkaamaan, välillä vaatii myös puhelimen uudelleenkäynnistyksen.

Mulla ei Fenix, mutta tuttu ongelma Edge 25:n kanssa. Edgen kanssa on aina riittänyt se, että suljen Garmin Connectin (siis ihan sviippaamalla apin pois aukiolevien valikosta) iOSissa. Sitten GC auki uudestaan laitteen ollessa valmiiksi päällä. Silloin yhdistyy aina. Mutta tosiaan eri laite kyseessä.

eagle
26.10.2017, 11.26
Vaikuttaisi siltä, että synkronointi toimii, kun avaa puhelimella ensin Connect sovelluksen ja laittaa vasta sitten puhelimen BT:n päälle.

Krabba
02.11.2017, 13.04
Käyttökokemus Fenix 5: tänään tein sisätreenin, jossa ensin lämmittelin juoksumatolla - tässä syke rannemittauksella ihan kohdillaan. Tämän jälkeen kuntopiiriä jota rannesykemittaus ei näköjään kykene seuraamaan lainkaan. Koko treenin ajan kello näytti jotain 110 sykkeitä vaikka tuntemus oli ihan muuta. Lopun jäähdyttelykävelyssä sykemittaus pääsi taas kartalle ja näytti selvästi oikein.

Erikoinen juttu - loppuyhteenvedossa keskisyke oli kellon mukaan karvan alle 140, mutta Connect oli korjannut lukeman n. 120. Mitä ihmettä? Tämän treenin perusteella ranteesta mitattu syke ei toimi treenissä, joka vaatii käsien heiluttelua, johtuneeko siitä, ettei verta riitä ranteisiin asti puristaessa? Kuitenkin kokemukset pyöräilystä ja juoksumattohölkästä ovat ihan positiivisia.

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

H. Moilanen
02.11.2017, 13.22
Johtunee kahdesta asiasta: kello liikkuu eikä ole aina ja kaikissa tilanteissa ihossa kiinni ja/tai sykkeenmittaussilmän ja ihon välissä on hikeä sen verran, että mittaus häiriintyy. Laite ja Connect käsittelevät puuttuvaa tai epäloogista syketietoa eri tavalla keskisykkeen laskennassa. Ja tästä syntyy ero.

Rannemittaus ei syrjäytä sykevyötä, ainakaan vielä. Joissakin lajeissa ranteesta voidaan saada kohtuullisen luotettavaa dataa, joissakin lajeissa data on täysin käyttökelvotonta.

Rode
18.11.2017, 09.03
Onko näkyny hyviä black friday tarjouksia fenix 5x:stä? Tällä hetkellä halvin mitä löysin xxl:ssä 673€.

Burana
28.12.2017, 16.17
Amazon.de vilauttelee välillä -20% alennusta Garmin Fenix 5 harmaa/musta mallille. Alennuksen ja suomalaisen alv:n kanssa jäi omalle hintaa noin 416 euroa. Kannattaa seurailla tarjouksen toistumista ja huomata, että hinta vaihtuu per väri/kokovaihtoehto.

Ohiampuja
05.01.2018, 10.13
Onko tietoa että pystyykö Fenix 5:n parittamaan Suunnon sykepantaan? Työkaveri on sitä sinnikkäästi yrittänyt, mutta ei ole onnistunut...

H. Moilanen
05.01.2018, 12.29
Kyllä siihen pitäisi mikä tahansa ANT+ sykevyö sopia kaveriksi.

PeteFC
05.01.2018, 12.42
Onko tietoa että pystyykö Fenix 5:n parittamaan Suunnon sykepantaan? Työkaveri on sitä sinnikkäästi yrittänyt, mutta ei ole onnistunut...

Onnistuu hyvin, käytin itse aluksi suunnon sykepantaa ennen garminin sykevyötä.

Monroe
25.01.2018, 10.05
Miten käytännössä Fenix 5:n ja Edgen yhteiskäyttö? Käytän tällä hetkellä Edge520 wattitiedon, matkan ja reitin tallentamiseen. Syketiedot taas menevät polariin. Eli käytännössä käytössä kaksi eri ohjelmaa.

Nyt mielessä ollut että vaihtaisin Polarin tuohon Fenix 5:seen. Muutama kysymys olisi:
1.Treenit kai menevät sinne garminin connectiin samalla lailla käytti sitten tallentamiseen edgeä tai Fenixiä? Eli siis samalle käyttäjätilille.
2.Miten yhdistelmätreenit eli jos esim ensin ajan pyörällä ja sitten juoksen. Pitäisikö se tallentaa sitten pelkällä Fenixillä? Muutenhan tuosta tulee kaksi eri treeniä, toisaalta jos tallentaa kaiken Fenixillä niin wattidata jää taivaan tuuliin?
3.Ymmärtääkö garmin connect yhdistää tiedot, jos saman treenin sykedata tulee Fenixistä ja watti, matka yms tieto Edgestä? Tuskin onnistuu?

H. Moilanen
25.01.2018, 10.38
1. Reenit näkyvät Connectissa, tallennusvälineestä riippumatta.
2. Fenixissä on ainakin Swinrun ja Triathlon moodit monilajiharjoitteita varten. Fenix ymmärtää watit jos wattimittari on ANT+ laite.
3. Ei onnistu. Kaksi laitetta = kaksi harjoitusta.

Monroe
25.01.2018, 10.52
Kiitos! Menee kokolailla kuten arvelinkin. Yhdistelmätreenissä ei siis voi käyttää Edgeä. Tämä on harmillista, koska siinä isompi näyttö watti yms datan näyttämiseen ja tietysti kartat.

Miten muuten se rasituksenarviointi vai mikä se nyt oli. Eli kuormitus ei tietenkään näy Fenixissä oikein, jos suurimman osan treeneistä tallentaa Edgellä. Mutta ilmeisesti sen kuormituksen näkee sitten connectista?

H. Moilanen
25.01.2018, 11.21
Yhdistelmätreenissä ei siis voi käyttää Edgeä. Tämä on harmillista, koska siinä isompi näyttö watti yms datan näyttämiseen ja tietysti kartat.
Tallentaa Fenixiin monilajiharjoituksen ja pyöräilyosuuden myös Edgeen. Edgen pyöräilyosuuden voi jälkikäteen hylätä laitteesta suoraan tai poistaa Connectista. Anturit voivat olla samanaikaisesti useassa laitteessa kiinni.

Miten muuten se rasituksenarviointi vai mikä se nyt oli. Eli kuormitus ei tietenkään näy Fenixissä oikein, jos suurimman osan treeneistä tallentaa Edgellä. Mutta ilmeisesti sen kuormituksen näkee sitten connectista?
Laitteiden kesken rasitustaso-, palautumisaika- ym. data ei tietääkseni näissäkään laitteissa siirry. Tosin, ylläkuvatulla metodilla saat kaiken datan Fenixiin ja siten näkymään rasitukset ym. oikein.

CamoN
25.01.2018, 11.30
Tallentaa Fenixiin monilajiharjoituksen ja pyöräilyosuuden myös Edgeen. Edgen pyöräilyosuuden voi jälkikäteen hylätä laitteesta suoraan tai poistaa Connectista. Anturit voivat olla samanaikaisesti useassa laitteessa kiinni.

Juurikin näin, ja jos mennään kaikkein yksinkertaisimman kautta niin sitä Edgeähän voi käyttää pelkkänä "näyttönä" pyöräilyosuuden ajan. Tallennusta ei tarvitse käynnistää, jos haluaa vain seurata reaaliajassa hetkellistä tehoa, sykettä, nopeutta jne. Kaikkea kumuloituvaa dataa (matkaa, keskiarvoja jne.) varten täytyy tallentaa, jotta laite tietää milloin aloitettiin. Eli Edgeä voi ihan hyvin käyttää harjoituksen aikana eri tavoin, jättää vaan yhdistelmäharjoitukset tallentamatta Connectiin.

Antureista se tarkennus jota ei vielä selvästi sanottu - ANT+ -anturit voivat olla yhteydessä useaan mittariin/tallentavaan laitteeseen samanaikaisesti. Bluetooth-anturit paritetaan laitekohtaisesti.

Monroe
25.01.2018, 12.18
Eli Ant+ wattikammista ja sykelähettimestä (Garminin oma lähetin on ilmeisesti ant+) saa tiedot yhtäaikaa molempiin laitteisiin. No hyvä. Eli täytyisi sitten ilmeisesti tehdä niin, että tallentaisi aina molempiin laitteisiin ja poistaisi sitten edgen tiedot connectista. Tai jättää tallentamatta, kun jos tallentaa molemmista niin taitaisi mennä esim stravaankin tuplana.

H. Moilanen
25.01.2018, 12.46
Garminin oma lähetin on ilmeisesti ant+
Kyllä

PK1
25.01.2018, 18.37
Itse tallennan molemmilla, mutta hylkään edgen suorituksen laitteesta jos tallennus onnistui fenixillä, niin ei tarvitse connectista tai stravasta poistaa tuplasuorituksia.

Monroe
26.01.2018, 12.59
Hyvä, kiitos vastauksista. Enää pitäisi sitten vain päättää malttaako luopua polarpersonaltrainer-ohjelmiston käytöstä. Siellä kun on yli viiden vuoden treenihistoria ja toisaalta on mielestäni parempi kuin Garminin connect.

maalinni
26.01.2018, 14.47
Hyvä, kiitos vastauksista. Enää pitäisi sitten vain päättää malttaako luopua polarpersonaltrainer-ohjelmiston käytöstä. Siellä kun on yli viiden vuoden treenihistoria ja toisaalta on mielestäni parempi kuin Garminin connect.

Siellähän se historia säilyy, uudet menee vaan eri paikkaan.

Rike
26.01.2018, 15.26
Tarvittaessa nuo saa siirrettyä Connectiin. Androidilla esim. SyncMyTracks. Ainakin Polarin Flows:ta kopiointi Connectiin onnistui kun siirryin Polarista Garminiin. Softa on maksullinen, mutta hinta ei ollut paha (muutama euro?)
Edit: vedetääs sen verta takas, että tuo vanhempi polarpersonaltrainer ei näy tuettujen listalla?

Krabba
28.01.2018, 21.52
Suunnolla oli mahdollista valita Stravaan siirtyväksi ainoastaan pyöräilyt. Onko mahdollista Garminilla?

Mika.V
28.01.2018, 22.57
En oo ainakaan minä löytänyt mitään valintaa, vaan kaikki näyttää menevän connectista tuonne.

Moska
28.01.2018, 23.09
Suunnolla oli mahdollista valita Stravaan siirtyväksi ainoastaan pyöräilyt. Onko mahdollista Garminilla?Ainakin active hr lähettänyt kaikki mitä kokeillut tähän mennessä.

aep47
11.02.2018, 18.58
Mitkähän asetukset Fenix 5 kellossa pitäisi olla jotta unen seuranta toimisi. En tarvitse sellaista, mutta ajattelin kokeilla sitäkin ominaisuutta ihan mielenkiinnosta vaihdettuani Ambit3 Peakin tällaiseen.

GarminMobileConnectin synkronointi tuntuu toimivan ok, mutta se näyttää unitiedoissa vain nukahtamis- ja heräämisajan. Ne ovat todellisen tuntuisia, mutta unen taso- ja liiketietoja ei ole lainkaan. Tietokoneen GarminExpressillä tehty synkronointikaan ei tuo noita tietoja.

Aktiivisuuden seuranta on päällä ja nukkumisaika on määritelty, enkä keksi mitkä muut asetukset tuohon toimintoon vaikuttavat. Rannesykemittaus on pois päältä, mutta ei sen luulisi sitä tarvitsevan unen liikkeiden seurantaan.

Ensi vaikutelmani kellosta muutaman päivän käytön jälkeen on muuten hyvä, mutta gps-tarkkuus on yllättävän paljon huonompi kuin Ambit3:lla. En olisi uskonut kun on kuitenkin paljon uudempaa tekniikkaa.

puumangeri
16.04.2018, 13.10
Millaiset kartat 5X mallissa tulee valmiina? Kadut yms. mutta ei maastoja? Onko ollu ongelmia saada maastokarttoja sisään? Onko väliä onko tietokoneena PC vai Mac noiden karttojen asentamisen suhteen?

PK1
28.04.2018, 21.31
Miten 5X:n saa tallentamaan automaattisesti porrasjuoksusssa kierroksina portaiden nousun ja laskun? Vai saako?

gasa362
03.05.2018, 21.50
Millaiset kartat 5X mallissa tulee valmiina? Kadut yms. mutta ei maastoja? Onko ollu ongelmia saada maastokarttoja sisään? Onko väliä onko tietokoneena PC vai Mac noiden karttojen asentamisen suhteen?

Olisin tästä myös erittäin kiinnostunut. Itse haluaisin saada korkeuskäyrälliset kartat näkymään. Mistä ja miten ne saisi asennettua? Onkl kelhään tietoa ja kokemusta?

Nikkke
06.05.2018, 16.51
Kauanko porukalla kestää että tää vekotin löytää GPS;n? Itselläni menee joka kerta 60-90 sekuntia. Emännällä sama kello, näppää samassa paikassa kuin minä GPS;n hakuun niin se löytää sen 10 sekunnissa.

Vertti83
07.05.2018, 11.17
Kauanko porukalla kestää että tää vekotin löytää GPS;n? Itselläni menee joka kerta 60-90 sekuntia. Emännällä sama kello, näppää samassa paikassa kuin minä GPS;n hakuun niin se löytää sen 10 sekunnissa.

Onko sulla Bluetooth käytössä? Saattaa olla että emännälläs on BT päällä ja sulla ei, niin se hakee puhelimelta ensin "sinneppäin" sijainnin kännykkäverkon perusteella ja sitten osaa karkean sijainnin perusteella hakea sopivat satelliittisignaalit tms...

Mulla on FR935 ja se löytää kyllä sijainnin aina alle 30sec, yleensä alle 10sec, ja mulla on aina BT päällä ja puhelin taskussa, joten en osaa sanoa vaikuttaako se kuinka paljon jos ollenkaan...

eagle
13.05.2018, 19.28
Mikä neuvoksi kun Fenix 5 ei meinaa pysyä pyörällä ajaessa yhteydessä puhelimeen? Tilanne siis seuraava: Edge tangossa matkaa mittaamassa ja fenix ranteessa normaalissa kellotilassa. Tarkoitus olisi saada puhelimen ilmoitukset lenkin aikana kelloon. Kun lähden ajamaan niin kello alkaa herjaamaan vähän väliä, että yhteys puhelimeen katkaistu. Välillä yhdistää heti takaisin, mutta välillä ei. Tätä tapahtuu siis muutaman minuutin välein. Puhelin (iOS) minigrip pussissa selkätaskussa.
Yhteys toimii oikein mallikkaasti esimerkiksi kotona tavallisissa askareissa. Sekä kävellessä ulkona.

Vertti83
14.05.2018, 10.15
Ongelma lienee se että puhelin on selkäpuolella ja kello ranteessa. Bluetooth toimii 2.4GHz taajuudella, jota vesi(keho) blokkaa hyvin, joten ulkotiloissa signaali ei pääse kovin hyvin puhelimesta selkäpuolelta ranteeseen. Sisätiloissa seinät heijastaa signaalia jonkin verran jolloin signaali löytää sitä tietä itsensä, mutta metsässä ei ole suuremmin heijastavia pintoja, jolloin signaali ei pääse sitäkään kautta etenemään. Eli puhelin reisitaskuun, tai hommaa sellanen kotelo joka tulee repun olkaimeen tms...

eagle
18.06.2018, 21.01
Fenix 5:sta päivitetty malli: https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/603267/pn/010-01988-01#

maalinni
19.06.2018, 07.00
Fenix 5:sta päivitetty malli: https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/603267/pn/010-01988-01#

Sama sykesensori(?), joten plaah.

Laerppi
19.06.2018, 07.21
Sama sykesensori(?), joten plaah.

Itse kanssa odottelen parempaa sykesensoria, nykyinen ei toimi omassa ranteessa kuin välttävästi.

leecher
01.07.2018, 11.16
Onko muilla käyttäjillä havaintoja vitosen huonosta BT tehosta? Edellinen Fenix 3 ei ikinä tiputellut ja yhdistänyt bt jatkuvasti jos kännykkä on ajopaidan taskussa selässä. Ei meinaa millään kestää BT kiinni. Vanhalla Fenix 3:lla ei muistaakseni tehnyt tuota kuin aniharvoin?
Onko tässä heikompi vastaanotto/ lähetysteho kuin vanhassa mallissa vai onko oma yksilöni viallinen ? Todella ärsyttävää..

leecher
04.07.2018, 17.13
Lisää huomioita vitosesta. Lenkillä kahden kaverin kanssa, joilla molemmilla Fenix 3 hr käytössä. Kolmen tunnin lenkin jälkeen minulla noususumma 499m ja kavereilla 840m ?? Onko havaintoja että vitonen näyttää nousumetrit väärin?

Järvinen
09.07.2018, 09.46
Lainaan aihetta ja kysyn hiukan aiheen vierestä. Olen käyttänyt vuosia Suunnon laitteita, ja nykyinen Spartan Ultra on ollut muuten toimiva laite, paitsi kun pyörässä wattimittari, niin ei saa ihan kaikkea dataa irti. Sen (ja karttojen) takia hommasin Edge 820 kikottimen (joka ei yllättäen toimikaan BT sykevyön kanssa)! Mutten halua käyttää kahta rinnakkaista palvelua, joten pitänee hommata myös Garminin rannelaite juoksuun ja hiihtoon yms. Ja laite pitäis olla suunnilleen samoilla ominaisuuksilla kuin Suunto ja pitää näköjään olla ANT+ sykevyöllä, jota voisi käyttää myös 820:n kanssa. Plussaa myös jos sattuisi olemaan siedettävän näköinen kellokäytössä. En malleja tunne ja niitä on paljon, olisko suositella jotain tiettyä mallia?

mpk
09.07.2018, 12.41
Lainaan aihetta ja kysyn hiukan aiheen vierestä. Olen käyttänyt vuosia Suunnon laitteita, ja nykyinen Spartan Ultra on ollut muuten toimiva laite, paitsi kun pyörässä wattimittari, niin ei saa ihan kaikkea dataa irti. Sen (ja karttojen) takia hommasin Edge 820 kikottimen (joka ei yllättäen toimikaan BT sykevyön kanssa)! Mutten halua käyttää kahta rinnakkaista palvelua, joten pitänee hommata myös Garminin rannelaite juoksuun ja hiihtoon yms. Ja laite pitäis olla suunnilleen samoilla ominaisuuksilla kuin Suunto ja pitää näköjään olla ANT+ sykevyöllä, jota voisi käyttää myös 820:n kanssa. Plussaa myös jos sattuisi olemaan siedettävän näköinen kellokäytössä. En malleja tunne ja niitä on paljon, olisko suositella jotain tiettyä mallia?

Se, onko laite siedettävän näköinen kellokäytössä on kovin subjektiivinen näkemys. Garmin Fenix Chronos on mielestäni aika lähellä.

Krabba
09.07.2018, 12.50
Onko muilla käyttäjillä havaintoja vitosen huonosta BT tehosta? Edellinen Fenix 3 ei ikinä tiputellut ja yhdistänyt bt jatkuvasti jos kännykkä on ajopaidan taskussa selässä. Ei meinaa millään kestää BT kiinni. Vanhalla Fenix 3:lla ei muistaakseni tehnyt tuota kuin aniharvoin?
Onko tässä heikompi vastaanotto/ lähetysteho kuin vanhassa mallissa vai onko oma yksilöni viallinen ? Todella ärsyttävää..Viestit #144 ja #145.

leecher
09.07.2018, 13.00
Ongelma lienee se että puhelin on selkäpuolella ja kello ranteessa. Bluetooth toimii 2.4GHz taajuudella, jota vesi(keho) blokkaa hyvin, joten ulkotiloissa signaali ei pääse kovin hyvin puhelimesta selkäpuolelta ranteeseen. Sisätiloissa seinät heijastaa signaalia jonkin verran jolloin signaali löytää sitä tietä itsensä, mutta metsässä ei ole suuremmin heijastavia pintoja, jolloin signaali ei pääse sitäkään kautta etenemään. Eli puhelin reisitaskuun, tai hommaa sellanen kotelo joka tulee repun olkaimeen tms...
Kumma vaan että kolmos malli ei tehnyt tätä lainkaan. Edelleen sitä, että bt on huonompi kuin vanhassa. Korkeuslasku myös sieltä itsestään.

leecher
09.08.2018, 16.09
Tänään lähti Fenix 5 takaisin maahantuojalle. Korkeus kertymä on aivan mitä sattuu vaikka kaikki temput tehty laitteelle.
On ilmeisesti ominaisuus koko mallisarjassa. Erikoista että Fenix 3 pelasi hienosti ja johdonmukaisesti tuolta osin.
Kahdella kaverilla Fenix 5, jotka myöskin näyttävät mitä sattuu korkeuskertymänä.
Heikko esitys Garminilta mukaan luettuna tuo sairaaan hidas bt-sync, jos vaikka vertaa edge 520 laitteeseen.

Mikkomoe
09.09.2018, 10.16
Harkitsen tota perusmalli fenix 5 ostoa, toimiiko tossa navigointi tieliikenteessäkin? Mulla on pitkään ollu ne "ensimmäiset" älykellot pebble ja pebble time, niihin sai tosi hyvän sovelluksen navigoimiseen, oudossa paikassa pyöräillessä tai autoillessa värinähälytys hälytti aina lähestyvästä risteyksestä josta pitää kääntyä johonkin ja kellotaulus näkyi nuoli mihin suuntaan piti kääntyä. Gpssän hoiti kännykä ja bluetoothilla tiedot kelloon. Onko fenix vitoseenki saatavilla samalainen sovellus? 5plussassa tai äxässä varmaan olis mut maksavat enemmän. Olis kätevää , kuulovammaisena unohdan autolla ajaessa tarkkailla navigaattoria et milloin pitäis kääntyä, en kuule puheopastusta. Usein havahdun huomaamaan että navi kehoittaa U-käännökseen jo monen kilsa ajan. Ranteessa värinähälytys lähestyvästä kääntymispaikasta on tässä tosi tärkeä.

Mikkomoe
12.09.2018, 11.07
Taisin saada vastauksen, youtubesta löyty tämmöstä:

https://youtu.be/Pr0rgKhvroo

Googlemapsin appsin saa ladattua kelloon. Täytyy nyt vaan toivoa et värinähälytys toimii tossa. Luulis et toimii.

xc-pyöräilijä
03.12.2018, 23.16
Fenix 5x plussa korvasi Ambit kakkosen, odotukset oli varsin korkealla. Rannesyke, musiikinohjaus ja gps tiedot olivat tärkeimpiä ominaisuuksia mitkä tähän malliin ajoi, halusin juurikin urheilukellon paremmalla akkukestolla kuin mitään Apple Watch tyylistä.

Noh, pakko sanoa että näyttö oli kyllä pettymys. Varsinkin taustavalo päällä näyttö on samaa kastia kuin 10 vuotta vanhassa suunnon 80e sykemittarissa mutta myös ilman taustavaloa, jotenkin ajattelin että saisi näytön tekstiä kirkkaammaksi vaikka värit olisivatkin tummia (kuten puhelimessa tumma tausta ja vaikka vaaleat tekstit, tausta pysyy tummana vaikka tekstit olisivat "kirkkaat"). Ilmeisesti vaatisi juurikin watch tason näyttöä tämä.

Muutenhan tuo nyt pelaa ihan ok, sanotaan että hintaa on kyllä 400e liikaa vaikka ominsisuuksia löytyykin, tasoltaan vain älykkäämpi sykemittari. Plussaa kännykkä sovelluksesta jonka kanssa pelaa hyvin yhteen, ilman tuota olisi isompi pettymys, nyt voi laadukkaalta näytöltä lukea tiedot samantien ilman tietokone synkkailua tms.

elasto
04.12.2018, 20.56
Mitä sä siitä kellosta haluisit kattella jos pitäisi parempi näyttö olla? Jotain leffoja vai? Varmaan olisi akun kestävyys Apple Watchin luokkaa sellaisella näytöllä.

xc-pyöräilijä
05.12.2018, 09.38
Netflixiä joo. Eivaan lähinnä taustavalon kun laittaa päälle niin miettii kellon hintaa, samantasoinen näyttö löytyi jo aika kauan aikaa sitten näistä vehkeistä ja 10x halvemmista.

maalinni
05.12.2018, 22.05
Paras näyttö on mielestäni tähän mennessä ollut polarin v800:ssa. Nämä (aina päällä) värinäytöt on kyllä järjestäen todella himmeitä.

buttonfly
16.12.2018, 12.12
Onko kokemuksia tuosta trendline ominaisuudesta?

leecher
25.12.2018, 10.23
Onko muilla ongelmia akun kestävyyden kanssa? Kyseessä fenix 5. Sain takuuseen "uuden" edellisen tilalle, joka näytti korkeuskertymän ihan metsään. Tämä pelaa muuten, mutta pitää käyttää laturissa kolmen päivän välein, vaikka ei käyttäisi gps lainkaan? Edellinen kesti sentään vkon.

lai
25.12.2018, 13.35
Onko muilla ongelmia akun kestävyyden Tämä pelaa muuten, mutta pitää käyttää laturissa kolmen päivän välein, vaikka ei käyttäisi gps lainkaan? Edellinen kesti sentään vkon.
Mikä perusnäyttö sulla on käytössä? joku valkopohjainen perusnäyttö on ok je ei kuluta paljonkaan virtaa.

leecher
25.12.2018, 14.22
Mikä perusnäyttö sulla on käytössä? joku valkopohjainen perusnäyttö on ok je ei kuluta paljonkaan virtaa.
Mustapohjainen ihan basic. Sama kuin edellisessä kellossa. Nyt ollut edellisestä täydestä lautauksesta reilun vrk ranteessa ja akkua jäljellä reilu puolikas. Treenattu kellon kanssa reili 2h ilman gps.

ajpi
26.12.2018, 11.02
Mustapohjainen ihan basic. Sama kuin edellisessä kellossa. Nyt ollut edellisestä täydestä lautauksesta reilun vrk ranteessa ja akkua jäljellä reilu puolikas. Treenattu kellon kanssa reili 2h ilman gps.

Minulla kestää 5x:n akku mielestäni todella hyvin. Edellinen latauksen jälkeen 5 vrk ranteessa (jatkuva sykemittaus käytössä) ja n.6h GPS treeniä. Äsken laitoin laturiin ja akkua oli jäljellä 25 %.

Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla

Vertti83
26.12.2018, 16.40
Mulla on FR935 (jossa käsittääkseni about sama rauta kuin F5) ja siinä kestää akku reipas 2 viikkoa ilman harjoituksia, ja GPS+syke träkkäystä yhteen menoon lähelle sen luvatun 24h. Kellotauluna mustapohjainen "Wf4cool", BT aina käytössä, WiFi ei koskaan käytössä. Mahtaako leecherillä olla WiFi käytössä? Mikäli on, niin oletko koittanut ottaa pois vaikuttaako se kestoon kuinka merkittävästi..?

Jamppe
27.12.2018, 10.22
Onko muilla ongelmia akun kestävyyden kanssa? Kyseessä fenix 5. Sain takuuseen "uuden" edellisen tilalle, joka näytti korkeuskertymän ihan metsään. Tämä pelaa muuten, mutta pitää käyttää laturissa kolmen päivän välein, vaikka ei käyttäisi gps lainkaan? Edellinen kesti sentään vkon.Fenix 5 kestää akku reilu pari viikkoa. Jatkuva sykkeen mittaus ja Bluetooth päällä aina. Suorituksia ei kelloon tule koska kaikki urheilu on pyöräilyä ja siinä käytössä edge 810.

Jos akku kestää vain kolme päivää niin jokin vika siinä täytyy olla.

Lähetetty minun ONEPLUS A6003 laitteesta Tapatalkilla

Mikkomoe
28.12.2018, 10.52
Onko muilla ongelmia akun kestävyyden kanssa? Kyseessä fenix 5. Sain takuuseen "uuden" edellisen tilalle, joka näytti korkeuskertymän ihan metsään. Tämä pelaa muuten, mutta pitää käyttää laturissa kolmen päivän välein, vaikka ei käyttäisi gps lainkaan? Edellinen kesti sentään vkon.

Mulla kestää perustuvassa, eli ei Bluetoothin, sykkeen mittausta ja mitään muuta päällä, vain kellotilassa ja yksi herätys arkiaamuisin, vain nippanappa 2 viikkoa. Kahdella työkaverille kestää kuukauden kun on sykkeen mittaus päällä. Toisella Bluetooth päällä yli 2 viikkoa. Jotain vikaa tässä mun kellon akussa on. Kun käyttöönottokin oli sellasta, ei menny päälle millään ja akkua piti ladata jotain puoli tuntia ennenkuin heräsi eloon. Tänään ajattelin mennä kauppaan pyytämään takuukorjausta.. perus vitos malli tämä siis. Ehkä seissyt liian pitkään myyntivarastossa ja akku ei tykännyt siitä täysin tyhjillään olemisesta.

Kumiankk4
22.01.2019, 20.05
Oon miettiny Fenix 5 plussaa jokapäiväseksi kelloksi ja tarkoitus olisi käyttää sitä myös pyöräillessä joko ranteessa tai tangossa.. Lähinnä kiinnostaisi saada pyöräreittejä ja kilometrejä ylös sekä seurata vähän sykettä. Sitte aloin miettimään noita gpx jälkien seuraamista et mahtaako se olla yhtä tuskaa noin pienestä näytöstä. Et onko sittenki parempi ostaa vaan joku edge 520 plussa.. Jotenki ei houkuta tollane perus pyörätietokone koska käyttökohde on vaan polkeminen. Kello olis aina mukana jos töide jälkeen päättää lähteä lenkille, voi käyttää myös arjessa ja muussa liikunnassa mutta kallis.. Ja jos toi navigointi on yhtä tihrustamista :D Onko muut pärjänneet pelkällä kellolla tai paininu saman ongelman kanssa?

Nikkke
24.02.2019, 19.24
Onko kellään tietoa pystyykö tohon ekaan karvalakkimallin Fenix 5 lataamaan openstreetmappia? youtubesta kun koitin videoita katsella niin siellä tuli vastaan vaan juurikin X-malliin ladattuja karttoja etc.

cityfiuge
26.02.2019, 13.36
Ekassa mallisarjassa (5s, 5 ja 5x) vain 5x ymmärtää karttoja. Plus sarjassa (5s+, 5+ ja 5x+) on kaikissa kartat. Openstreetmap juttuun en osaa ottaa kantaa.

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

ViLe82
20.06.2019, 21.21
Lainaan hiukan uutena tätä vanhaa aihetta. Onko kenelläkään 5x käyttäjällä kello yhdistetty Android 9.0:aan? Tuli hankittua tuollainen 5x tehdaskunnostettuna ja ei tätä tunnu saavan toimimaan Garmin Connect sovelluksen kanssa. Puhelin kyllä tunnistaa kellon mutta ohjelma ei suostu tekemään pariliitosta vaan jokaikinen kerta prosessi päättyy ilmoitukseen pariliitos epäonnistui, määritys ei onnistunut.
PIN-koodin kysymiseen asti tuolla pääsee jonka jälkeen ei mene eteenpäin.

Yritetty on läheskaikkea. Puhelin ja kello käynnistelty uudelleen, bluetoothit resetoitu. Kello resetoitu ja mikään ei tunnu auttavan. Mainittakoon että entinen Fenix 3 menee heittämällä ja puhelimena Samsungin S10

Onko niin että on tyydyttävä kohtaloon ja lähetettävä kello takaisin?

Kiitos ja Anteeksi.

Steni
20.06.2019, 21.56
Hyvin toimii mulla Fenix 5x Android 9:n kanssa

ViLe82
21.06.2019, 12.51
Yritin muokata edellistä viestiäni mutta ei jostain syystä onnistu.

Jokatapauksessa yhdistin kellon tietokoneeseen Garmin Expressiin ja päivitin firmwaren uusimpaan ja yritin uudelleen hhdistämistä Connectiin. Eipä toimi vieläkään eli pakko se on uskoa että tuo kello on jotenkin sökö. Pääsen siis kokeilemaan miten tehdaskunnostettujen takuut pelaa. Mielelläni tuon kellon pitäisin kun olisi jonkin verran kehittyneempi kolmoseen verrattuna.

Steni
21.06.2019, 19.06
Tein pienen kokeilun Fenix 5x kanssa, kun muutama päivä sitten vaihdoin puhelinta.
Pariliittäminen ei onnistunut, kun vanha puhelin oli päällä (en poistanut siitä mitään softia, vain sim-kortin).
Heti kun sammutin sen, niin yhteys onnistui. Olisikohan silleen, että 5x ei voi olla yhtä aikaa 2:ssa puhelimessa, jos
molemmat ovat päällä tai jotain vastaavaa bluetooth+garmin connect yhteyden kanssa? Ihan mutua, kun en tekniikan ihmelapsi tunnusta olevani......

Laerppi
22.07.2019, 17.10
Latailin maastokartat, mutta eivät mahdu Fenix 5x, mitenköhän saisi helpoiten lisätilaa kelloon? Uskaltaisikohan jonkun kartan poistaa?

Mikkomoe
03.08.2019, 09.25
Mitenkäs saa urheilutilassa, esim pyöräily, poistettua turhan mustan palkin näytön yläreunasta? Siis se missä lukee "GPS valmis" tai jotain. Näytössä piti olla 3 tietokenttää nyt ylimmäisen peittää toi musta puoliympyräpalkki. Ärsyttävää. Alkukesästä kyllä näkyi kaikki kolme, sit kun mä tein GPS asetuksiin muutoksen , eli GPS+GLONASS vaihtui pelkkään GPS , että virtaa säästyisi. Sen jälkeen palkki on koko ajan peittänyt ekan tietokentän. Ei auttanut vaikka kokeilin asetuksissa palata GPS+GLONASS asetuksille..

Mikkomoe
14.08.2019, 16.53
Edellisestä viestistä, se ongelma hävisi kun tuli uusi päivitys.. sen jälkeen huomasin että virrankulutus kasvoi. Onko kukaan muu huomannut samaa päivityksestä?

Samario
14.08.2019, 18.45
Ei mittaa enää unta ellei ole rannesykettä päällä, wtf?

Antza44
10.10.2019, 17.57
Ootteko päivittänyt Fenix 5X plussiin tuota uutta 9.0 ohjelmistoa? Onko ollut ongelmia kyseisessä softassa? Jotain oli ulkomaan elävät raportoinut.

Edit. No nythän se livahti sisään vaikka auto päivitys oli OFFilla. Latailin karttoja pc.llä, ni imas päivityksen sisään ja asentuu näköjään väkisin yöllä.

Slatan
09.11.2019, 22.33
Puoli vuotta vanha Garmin fenix 5, jossa ohjelmistoversio 14.20. Akku kestänyt aiemmin aina yli viikon, mutta nyt muutaman viikon ajan täytyy ladata noin 3-4päivän välein? En ole muuttanut mitään asetuksia tms. Mitähän on oikein käynyt?

Mikkomoe
10.11.2019, 09.40
Puoli vuotta vanha Garmin fenix 5, jossa ohjelmistoversio 14.20. Akku kestänyt aiemmin aina yli viikon, mutta nyt muutaman viikon ajan täytyy ladata noin 3-4päivän välein? En ole muuttanut mitään asetuksia tms. Mitähän on oikein käynyt?

Mulla on sama kello ja alussa oli minullakin akku murheita, kahdella työkaverille kesti akku 2 viikkoa Bluetooth ja sykkeen mittaus päällä, minulla puolet vähemmän. Otin yhteyttä Garmin huoltoon ja neuvoivat lähettämään postissa kellon, he lähettivät uuden mulle ja siinä akku sit kesti saman verran kuin työkavereilla. Elokuussa huomasin silloisen päivityksen jälkeen kellon kuluttavan taas virtaa nopeasti. Uusi päivitys korjasi asian.

ajpi
10.11.2019, 11.00
Mitenkäs tyytyväisiä 5X käyttäjät ovat olleet rannesykkeen tarkkuuteen? Itselleni tämä on nyt reilun vuoden käyttöaikana ollut suurin pettymys. Rannesyke ei ole millään tavalla pystynyt korvaamaan sykevyötä tarkkuudella. Rannesyke reagoi mielestäni aivan liian hitaasti sykevaihteluihin ylös ja alaspäin ja esim. takin hihan painaessa kelloa rannetta vasten ovat tulokset joskus todella epäuskottavia. Kovasti tässä pohtinut olisiko uudempi parempi?

Mikkomoe
10.11.2019, 14.06
Mul on fenixin perusvitonen, sykkeen mittaustekniikka on varmaankin sama kuin 5äxässä, niin kyl on epätarkka ollut aina. Ei ranteesta varmaan saa koskaan mitattua yhtä hyvin kuin sykevyön kautta. Ostin sykevyön siihen ja paljon parempi, varsinkin mäkisessä maastossa jossa rannemittaus laahaa pahasti perässä . Rannemittaus sopii kyl hyvin leposykkeiden mittaukseen kun lojuu sohvalla tai on nukkumassa.

Uudet Fenix kuutoset, niissä rannemittaus toimii myös uidessa, arvelen että ehkä niissä toimii mittaus muutenkin tarkemmin.

ajpi
10.11.2019, 14.48
Näinpä. En samaa tarkkuutta odottanutkaan, mutta tuntuu olevan niin paljon eroa ja ihmeellisyyksiä, että alkaa vaan ärsyttämään. Lyhyet työmatka-ajotkin ovat joskus olleet todella rankkoja mittarin mielestä, vaikka oma tunne on jotain ihan muuta.

Tuo fenix 6 on ollut itsellä mielessä ja täytynee etsiä vertailua sykemittauksesta.

Antza44
11.11.2019, 12.05
https://www.dcrainmaker.com/2019/08/garmin-fenix6-pro-solar-series-review.html Tuolla aika kattavaa testiä Garmineista.

Antza44
11.11.2019, 12.11
Äskettäin hommattu Fenix 5X plus kestää uusimmalla softalla 5 päivää kaikki mittaukset päällä myös verenhappipitoisuus ja älykkäät ilmoitukset on päällä. Tuohon voi ainakin 3 tunnin lenkin tehdä vielä 2x eri GPS tekniikat päällä.

buttonfly
01.12.2019, 10.15
Onko kokemuksia, voiko garmin dual sykevyöllä käyttää samaan aikaan kahta laitetta? Tyyliin esim. fenix 5x bt:llä ja cateye mittari ant+:lla..... 🤔

HeZaH
27.08.2020, 09.39
Kellona Garmin Fenix 5 plus. Mitä karttapohjaa ihmiset ovat käyttäneet? http://garmin.openstreetmap.nl/ ja sieltä Suomi ja Generic Routable New Style tällä hetkellä käytössä kyseisessä kellossa (ja Edge 1030:ssä). Joskus yrittänyt .gpx:ää seurailla käyttäen kelloa, mutta kartan selauksesta tulee vain sen verta tahmeaa, että ei kannata. Kysymys onkin, että onko saatavilla jotain yhtä selkeää, nopeammin ladattavaa karttapohjaa kelloa varten, vai kannattaako .gpx:n seurailu vaan unohtaa kelloa käyttäen.