Näytä tavallinen näkymä : One bike to rule them both, gravel and tarmac
Taneli79
01.01.2017, 23.01
Eli kyse on ajatuksesta yhdistää soratiepyörä ja maantiepyörä. Tiedä mikä KonMari-päähänpisto tämäkin nyt on…Nykyiseen kalustoon kuuluvat krossari (Trek Boone 9 Disc) sekä maantiepyörä (Cervelo S3), joihin olen ollut kumpaankin erinomaisen tyytyväinen, toimivat tarkoituksessaan loistavasti. Boonella olen ajanut soratierallia sekä kevään ensimmäiset ja syksyn viimeiset asfalttilenkit. Cervelolla olen pysynyt tiukasti asfaltilla joitakin tahattomia tietöiden vuoksi ajettuja soratiepätkiä lukuun ottamatta.
Aika usein pidemmillä maantielenkeillä haikailen päällystämättömistä ketunlenkeistä ja oikoteistä. Cervelolla soralle ei kuitenkaan tee mieli, 25mm slicsi ja 6,8barin rengaspaine pitävät siitä huolen. Pyörän takahaarukkaan ei silmämääräisesti arvioituna mahdu 28-30mm kumi. Harkitsen Cervelon myyntiä.
Jos Boone toimittaisi ainoan droppitankopyörän virkaa, olisi varmaankin järkevää hankkia toinen kiekkosetti. Alkuperäiset kohtuukevyet alukiekot (Bontrager Affinity Elite) jäisivät 35mm kumeilla päällystettynä soratiekäyttöön. Uusi setti voisi olla esim. http://www.notubes.com/Avion-C186.aspx. (http://www.notubes.com/Avion-C186.aspx) 41mm profiili riittäisi tuomaan maantienopeuksissa hiukan aeroetua ja 22mm sisäleveys pitäisi huolen siitä, että mikä tahansa rengas asettuisi vanteelle mukavan leveäksi. 28mm tubeless-slicsi saattaisi olla noihin sopiva kompromissi nopeuden ja mukavuuden suhteen.
Itseni tuntien ennustan kiekkojen vaihtelun jäävän vähäiseksi. Vaihteiden ja jarrujen täsmällinen toiminta edellyttää lähes poikkeuksetta säätöä vaihdon yhteydessä, enkä jaksa harrastaa arki-iltana ennen lenkkiä säätämistä. Luultavasti ajaisin kuitukiekoilla kevään ja kesän ja vaihtaisin alukiekkoihin syksyllä soratieajelua varten.
Boonen krossivälitykset (46/36t) voisi tarpeen mukaan vaihtaa laajempaan kompaktisettiin (50/34t). Polkimien osalta täytyisi luultavasti valita maastomallit.
Toinen vaihtoehto ainoaksi droppitankopyöräksi voisi olla Canyonin uusi levyjarrullinen maantiepyörä, joko Endurace (https://www.canyon.com/fi/road/endurace/) tai Ultimate (https://www.canyon.com/fi/road/ultimate/). Kumpaankin mahtuvat valmistajan mukaan 33mm renkaat, kummassakin on 820g painava runko ja 325g painava haarukka, 12mm läpiakselit ja flatmount-levarit. Enduracessa on joustava satulatolppa ja 28mm kumit vakiona. Ultimaten geometria on hiukan aggressiivisempi.
Enduracessa päivitystä kaipaisivat integroitu ohjaamo (vaihtuisi erilliseen tankoon ja stemmiin) sekä välitykset (52/36t -> 50/34t). Geometria on Boonen kanssa lähes identtinen, reach- ja stack-mitat ovat 5mm päässä toisistaan. Suurimmat erot ovat takahaarukan pituudessa (Boone +1cm) ja akselivälissä (Boone +2cm). Eli Boone on vakaampi ajaa soralla ja Endurace ketterämpi asfaltilla.
Ultimatessa vaihtoon lähtisivät myös integroitu ohjaamo sekä välitykset. Geometria suosii maantieajoa, mutta kai tuolla 28-30mm kumeilla voisi myös ”Strade Bianchea” ajaa.
Mitä ajatuksia pohdinta herättää? Onko yhden droppitankopyörän taktiikka kuolleena syntynyt idea? Ja kannattaako ajatusta lähestyä maantiepyörän (Canyon) vai krossarin (Boone) näkökulmasta? Sanomattakin on selvää, että Boone soveltuu soratieajoon parhaiten ja Ultimate asfaltille. Endurace on jotain näiden väliltä.
Boone kadulle vain, geo on yllättävän lähellä maantiepyörää, itse ottaisin tuon paljon mieluummin mitä endurancen. Toiset laadukkat vanteet ja kampisarjaksi jotain muuta kuin 50/34, 52/36 olisi varmaankin jo paljon parempi. Tangoksi vaihtaisin pelkkään maantieajoon myöskin pykälää kapeamman.
Ainoana pyöränä sporttinen cyclo on mielestäni paljon fiksumpi näihin,välimalleihin verrattuna. Tarvittaessa booneenkin mahtuu 38c gravdallin nastarenkaat lokasuojien kanssa, tai 42c renkaat ilman lokasuojia. Ultimatehan on sitten jo puhdas katupyörä. Se tietenkin listassa ykköseksi, jos et muuta tarvitse.
Kas, mullakin on tallissa Boone 9 ja S3. Kahdet kiekot Boonessa, ja onhan se hyvin maantiepyörämainen katurenkailla. Geo lähes sama kuin Cervelossa. S3:lla tulee ajettua kuntoajot ja vauhdikkaat porukkalenkit. Yhden pyörän taktiikalla ilman muuta valitsisin Boonen. Maantiepyörävinkkelistä katsoen kyllä tuo Trekin uusi Domane SLR on myös houkutteleva.
orc biker
02.01.2017, 01.26
Aika usein pidemmillä maantielenkeillä haikailen päällystämättömistä ketunlenkeistä ja oikoteistä.
Huonompi alusta tekee selvästi merkittävimmän eron sekä mukavuudessa että vierintävastuksessa. Se tarkoittaa minun mielestäni sitä, että kannattaa rengas- ja siten pyörävalinnassa painottua kohti leveää ja pehmeää jopa sen nopeuden kannalta. Asvaltilla erot jäävät suhteessa paljon pienemmiksi. Eli jos ajetaan vaikka 50/50, niin minun maasturin renkaani kokonaisuutena rullaavat helposti jotain maantierengassettiä karkuun. Minä sanoisin, että jos oikeasti aiot aikaa soralla viettää, ja tietäen, kuinka hankalia ne joskus esim. kivet pinnalle nostaneen lanauksen tai sateiden nakertamien kuoppien tai pehmeän hiekan ja mudan jälkeen ovat, niin lähde jostain 40 millistä ylöspäin rengasvalinnoissasi.
Onko yhden droppitankopyörän taktiikka kuolleena syntynyt idea? Ja kannattaako ajatusta lähestyä maantiepyörän (Canyon) vai krossarin (Boone) näkökulmasta?
Minusta se on tosi hyvä ajatus, koska selvästikin sinulla on tarve siihen mielen vetäessä muualle, mutta kaluston hinatessa vastaan. Kuten varmaan jo tuossa yllä annoin ymmärtää, niin huonomman alustan ehdoilla kannattaa mennä. Minä itse olen tosi innokas hiekkateiden koluaja. Minun välineeni niille ovat 2,2" tuumaa ja 1,8 - 2,0 baria. Silloin mennään kovaa ja mukavasti. Jos laittaa vaikka 3 baria, niin meno tuntuu piukemmalta, mikä hämää, mutta ei se juuri koskaan nopeampaa ole. Sekin toki menee kivasti, mutta sellainen kaiken ylitse leijumisen tunne tulee vasta noilla alemmilla paineilla. Eli tästä voi pohtia vähän osviittaa, että hankala on liioitella, jos jotain krossaria harkitsee. Ja sanoinko jo sen mukavuuden? Taisin sanoa.
Tubeless on tietysti itsestäänselvyys. Se tuo suhteessa suuremman edun, mitä alemmilla paineilla ajetaan, eli TR-kiekot ehdottomasti alle, niin ei se asvalttikaan niin tervaiselta tunnu.
Itse tiedät parhaiten, kuinka haluat asioita painottaa, että missä ajat ja kuinka paljon, mutta hiekka- ja sorateillä suurimman osan ajoajastani viettävänä suosittelen pohtimaan vakavasti tuota sanomaani.
...Boonella olen ajanut soratierallia sekä kevään ensimmäiset ja syksyn viimeiset asfalttilenkit....
...Aika usein pidemmillä maantielenkeillä haikailen päällystämättömistä ketunlenkeistä ja oikoteistä. Cervelolla soralle ei kuitenkaan tee mieli....
...olisi varmaankin järkevää hankkia toinen kiekkosetti. Alkuperäiset kohtuukevyet alukiekot (Bontrager Affinity Elite) jäisivät 35mm kumeilla päällystettynä soratiekäyttöön....
...Itseni tuntien ennustan kiekkojen vaihtelun jäävän vähäiseksi.... ...Luultavasti ajaisin kuitukiekoilla kevään ja kesän ja vaihtaisin alukiekkoihin syksyllä soratieajelua varten.
Kun nyt luin tuon aloituspostauksen ihan perkeleen tarkasti minusta kuullostaa siltä, että muutosta ei ole tulossa. Ainoastaan pyörävalinta on muuttumassa kiekkovalinnaksi.
Ajelet Boonella heikommalla alustalla ja huonolla kelillä. Cervelolla taas hyvissä olosuhteissa ja sillä jää ketunlenkit tekemättä. Nythän Booneen olisi tulossa maantiehiilarikiekot, joita et sanomasi mukaan jaksa kuitenkaan vaihtaa lähteäksesi soratielenkille ja niillä et kuitenkaan ehkä raaskisi ajella sorateitä.
Nykytilanne vaikuttaisi olevan sinulle ketterämpi kun voit valita fillarin lenkin mukaan ilman kiekkojen vaihtohärdelliä.
Jos siitä Cervelosta ei ole "pakko" päästä eroon, miksi ryhtyä? Suuntaushan pitäisi pikemminkin olla enemmän pyöriä kuin vähemmän pyöriä.
Nykyään menee homma hankalaksi kun joka kelille ja alustalle täytyy olla oma pyörä... Ennen kyllä sorat ja asvaltit sekä jopa polutkin ajettiin samalla kapistuksella... Toisaaltaan ajat muuttuu ja varustelukilpa kiristyy...
Kiekkojen vaihtelu nyt on maksimissaan minuutin homma ja ainakin itse valitsisin sen pyörän käyttöön mihin mahtuu max. 32 millisetkin renkaat alle jolloin monikäyttöisyys kasvaa.
Jami2003
02.01.2017, 10.05
Juu en käsitä minäkään miksei boomella voi ajella aina kun tuntuu että asfaltilta haluaa poiketa. Korkeintaan kattelee hyvin rullaavat soralle soveltuvat renkaat.
Myy sitten maantiepyörän pois jos haluaa yhden pyörän taktiikkaa soveltaa.
Jos ajot edelleen ainakin kesäkaudella painottuisi asfaltille, voi n. 30-33 mm sileäkö rengas olla Boonessa ok. Itse en hankkisi edes toisia kiekkoja, vaan sopivat kumit ja aloittaisin kokeilut niillä. Sen perusteella sitten uudet kiekot, jos siltä tuntuu. Cervelo varastoon, kun se kerta on hyvä. Myy sen sitten myöhemmin, jos ei sillä enää tee mieli ajaa. Mieli saattaa kuitenkin muuttua ja rahaa häviää kuitenkin myymisessä ja uudelleen ostamisessa.
Nopeuden todellinen merkitys kannattaa selvittää itselleen, jos kiekkojen aerodynamiikkaa ajattelee eli on kenties valmis maksamaan kohtalaisen paljon kohtalaisen pienestä nopeusedusta. Mitä merkitystä on siis lenkkeilyssä alta 1 km/h erossa keskinopeudessa.
Boonella ajaa kaikki ajot hienosti. Ainoa itseäni ahdistava seikka on säätäminen. Jos haluat boonesta maantiepyörän, niin sen jälkeen ominaisuudet heikkenevät muualla. Renkaiden vaihtelu ja geon muuttaminen on pidemmän päälle surkeaa puuhaa ja se kampisarja on sitten kuitenkin väärä
Toisaalta poikkeaako sopiva geometria olennaisesti noiden soratiepätkien takia Cervelon geometriasta?
Toisaalta poikkeaako sopiva geometria olennaisesti noiden soratiepätkien takia Cervelon geometriasta?
Ei voi tietää miten kyseinen cervello on säädetty.
..itseä kiinnostaisi vielä jos ko. fillari olisi myös polkukäyttöön...
Minkälaisia polkuja? Neulasbaanaa hiekkakankailla? Mönkijäuria tuntureilla? Juurihoitoa? Kalliokynnyksiä ja droppeja?
No sittenhän vastaus on helppo, crossari tai grainderi. Eli kysyjän vaihtoehdoista tuo Boone sopivilla kumeilla. Itse olen pitänyt kovasti 40-millisistä GG-kumeista poluillakin.
lievänä off-topicina, itseä kiinnostaisi vielä jos ko. fillari olisi myös polkukäyttöön... ei kuitenkaan mikään jäykkä maasturi.
Toni tonilta 3T exlplore tilaukseen.
http://exploro.3tcycling.com/
Taitaa olla tuo Exploro lähellä täydellistä...
Kyllä määkin tohon tykästyin kun kuin koeajoraportin F-lehdestä.
^KompsKomps, valitettavasti...
tchegge_
02.01.2017, 20.50
Itsellä on yhden pyörän taktiikka, pyöränä Salsa Vaya. Työmatkaa ja lenkkejä ajan asvaltilla tai poluilla.
Asvaltti ja nastarenkaat menee 700c vanteilla ja maastorenkaat 27.5 vanteilla, vanteiden vaihto on helppoa ja nopeaa. Vaihteet toimii aikalailla yhtä hyvin molemmilla kiekkoseteillä, jarrutlaikat piti simmilevyillä keskittää.
Toni tonilta 3T exlplore tilaukseen.
http://exploro.3tcycling.com/
Tai Exploron vaihtoehtona Open U.P., sillekin muistaakseni löytyy maahantuoja Suomesta. Molemmilla fillareillahan on sama suunnittelija ja hänen ajatuksiaan voi lukea täältä: http://granfondo-cycling.com/3t-exploro-vs-open-u-p-interview-gerard-vroomen/
https://opencycle.com/i/u/orange-up.jpg
Tai Exploron vaihtoehtona Open U.P., sillekin muistaakseni löytyy maahantuoja Suomesta. Molemmilla fillareillahan on sama suunnittelija ja hänen ajatuksiaan voi lukea täältä: http://granfondo-cycling.com/3t-exploro-vs-open-u-p-interview-gerard-vroomen/
Vaarallisen hyvin on kyllä täälläkin kerrottu rungosta.
https://opencycle.com/up
Siis jos sattuisi olemaan pyöräkuume.
Edit: Ja sivusto on muutenkin hienosti toteutettu. Mielenkiintoita tarinaa, jota rullaamalla hienoja ajokuvia putkahtalee taustalle kuin itsestään. Toimii ainakin minulle tosi hyin.
Taneli79
02.01.2017, 22.09
Timpe kirjoitti:
”Kas, mullakin on tallissa Boone 9 ja S3. Kahdet kiekot Boonessa, ja onhan se hyvin maantiepyörämainen katurenkailla. Geo lähes sama kuin Cervelossa. S3:lla tulee ajettua kuntoajot ja vauhdikkaat porukkalenkit. Yhden pyörän taktiikalla ilman muuta valitsisin Boonen. Maantiepyörävinkkelistä katsoen kyllä tuo Trekin uusi Domane SLR on myös houkutteleva.”
Timpe, mitkä toiset kiekot sulla on Boonessa? Hankitko ko. fillaria varten? Entä rengastus, toiset maantieslicseillä ja toiset krossikumeilla?
Mä asensin Booneen maantienakit viime keväänä, kun Cervelo oli huollossa. Ajoin sillä vauhdikkaita porukkalenkkejä ja kellotin yksin tuttua kymppitemporeittiä. Kolmen viikon testijakson erittäin epätieteellinen johtopäätös oli, että ajoin Boonella lähes samaa vauhtia kuin Cervelolla. Kymppitempoajat jäivät vain 10-20s päähän Cervelolla ajetuista hapotuksista. Porukkalenkillä ainoastaan 46+11 -välitys tuntui ajoittain pieneltä. Levarit tuntuivat sadekelillä sen sijaan hyödyllisiltä.
Itsekin olen katsellut tuota Domane SLR:ää, mutta tullut siihen johtopäätökseen, että Boone on omaan käyttööni parempi vaihtoehto. Domanen geometria on lyhyempi ja korkeampi, paino F-lehden testissä (muistaakseni SLR 6) Boonen luokkaa ja toisaalta rengastila haarukoissa soratierallia ajatellen selvästi rajoittuneempi. IsoSpeed edessä olisi kyllä mukava lisä.
JackOja kirjoitti:
”Kun nyt luin tuon aloituspostauksen ihan perkeleen tarkasti minusta kuullostaa siltä, että muutosta ei ole tulossa. Ainoastaan pyörävalinta on muuttumassa kiekkovalinnaksi.”
Saattaa olla näin. Tunnustan kuolaavani uuden leveämmän suuntauksen mukaisia, 40-50mm korkeita kuitutubelesslevarikiekkoja. Tuolla aiemmin mainitsemani Avion olisi loistava vaihtoehto, Dt:n uusi ECR 1100 Dicut täydellinen ja muitakin hyviä löytyy. Canyonin kalleimmassa mallissa (Endurace CF SLX 9.0) Dt:n kiekot saisi vakiona, sekä uuden Dura-Acen mekaaniset vaihteet ja hydrojarrut yhdistävän setin. Hinta on valitettavasti 5800e!
Mohkku kirjoitti:
”Jos ajot edelleen ainakin kesäkaudella painottuisi asfaltille, voi n. 30-33 mm sileäkö rengas olla Boonessa ok. Itse en hankkisi edes toisia kiekkoja, vaan sopivat kumit ja aloittaisin kokeilut niillä. Sen perusteella sitten uudet kiekot, jos siltä tuntuu. Cervelo varastoon, kun se kerta on hyvä. Myy sen sitten myöhemmin, jos ei sillä enää tee mieli ajaa. Mieli saattaa kuitenkin muuttua ja rahaa häviää kuitenkin myymisessä ja uudelleen ostamisessa.”
Viisaita sanoja. Minulla on toistaiseksi kokemusta vain 35mm ja 25mm renkaista. 35mm toimii hyvin soralla ja 25mm asfaltilla. 35mm toimii auttavasti myös asfaltilla, mutta 25mm ei toimi soralla. Joku G-One Speedin (30-622) tai Pro Onen (28-622) kaltainen tubeless voisi olla toimiva kompromissi, jos ajosta 2/3 on asfaltilla ja 1/3 soralla.
Paaton kirjoitti:
”Toni tonilta 3T exlplore tilaukseen.”
huotah kirjoitti:
”Tai Exploron vaihtoehtona Open U.P.”
Kummatkin vaikuttavat erinomaisen monipuolisilta fillareilta, mutta mulle riittää käyrätankoisella kestopäällyste ja soratie. Tai helppo kangaspolku vielä menee, mutta ei mitään tasapainoilua kivikossa tai keulan nostelua juurikossa. Eli mulle Exploro tai U.P. eivät tuo mitään tarpeellista uutta, vaikka potentiaalia siitä toki löytyykin. Ajan maastossa mieluummin maastopyörällä.
Kahdet kiekot vaan. Testailin viime kesänä trekin crocketilla (boonen alu versio), josko olisin pärjännyt yksillä 30mm s-one renkailla, mutta ei siitä oikein mitään tullut. Periaatteessa ne rullasivat hyvin asfaltillakin, mutta jostain syystä vaihdoin aina lenkeille 25mm maantierenkaat. Tuntuivat vaan napakammilta polkea. 30mm sileähkö rengas on taas huono yhtään pehmeämmällä alustalla. Eli jäi kuitenkin vähän välimallin renkaaksi minulle.
Oliko sinulla cervellossa ja boonessa sama geo? Eli yhtä paljon satula/tanko droppia ja etäisyys sama? 50/34 välitystä en tosiaan booneen suosittele. Laitoin tuon itse crockettiin ja minusta se on vaan huono. 34 on liian pieni kaikkialle muualle kuin maastoon ja pikkuratas jää lähes käyttämättä hankalan käytön vuoksi.
Taneli79
02.01.2017, 22.27
Ai niin...millaisia kokemuksia porukalla on 28-30mm renkaista soratieajossa? Onko tuskaa ja kärsimystä? G-One Speed 30-622 tai Pro Onen 28-622?
Ai niin...millaisia kokemuksia porukalla on 28-30mm renkaista soratieajossa? Onko tuskaa ja kärsimystä? G-One Speed 30-622 tai Pro Onen 28-622?
On. Kovaa soratietä ja polkua niillä ajaa kyllä, mutta heti sepelikoon kasvaessa, pinnan pehmetessä tai monttujen suuretessa alkaa kaipaamaan järeämpää rengastusta. 35-40mm on mielestäni huomattavasti mukavampi koko. Noilla uskaltaa kallistaakkin aivan eritavalla.
Edit: G-one speed on sama kuin viimevuoden s-one. 28mm pro oneilla ajoin lyhyen pätkän maantierenkaana, mutta vaihdoin sen nopeasti 23 ja 25mm kokoihin, nekin ovat maantielle riittävän leveitä renkaita.
Taneli79. Teillä vauhdikasta menoa porukkalenkeillä. 46x11 välityksellä, kun pyörität kadenssilla 100, liikahtelee villari +52 km/h ja jos nostat kadenssin 110, niin silloin mennään 58 km/h.
Ai niin...millaisia kokemuksia porukalla on 28-30mm renkaista soratieajossa? Onko tuskaa ja kärsimystä? G-One Speed 30-622 tai Pro Onen 28-622?
Havaintojeni mukaan kun tienpitoaineksen raekoko ylittää renkaan leveyden alkaa tuska.
Ei voi tietää miten kyseinen cervello on säädetty.
En, siksi varovasti kysyinkin. Itse pyörän geometria sanottiin olevan lähes samanlainen ja koska kyse ei ole maastoajosta, vaan käsittääkseni nopeasta ajosta sorateillä, säädöt tuskin kovin paljon asfaltilla ja soralla toisistaan poikkeaa. Muutenkaan säätäminen ei ole vaihtoehto, kun yhdellä lenkillä voi olla 70 kilsaa asfalttia ja 30 soraa. Sama pätee kiekkojen vaihtoon. Idea häviää, jos tänään ajetaan krossarin palikoilla ja huomenna maantiepyörän säädöillä, kun tarve (jota ymmärrän paremmin kuin hyvin) oli koukata maantielenkeillä myös sorateille.
Irtosoralla 35 mm on sekin ikävä ja vasta n. 50 mm nappula alkaa olla oikeasti vakaa. Vasta lanatulla tiellä tuskin millään renkaalla on kiva ajaa. Yleensä sorateillä on kuitenkin vähintään raiteet paljaana, joten mielestäni sileähkö (ei siis nappularengas) 35 mm on hyvä ja tätä kapeammallakin pärjää kohtalaisesti. Itse en sorateiden kaarrenopeuksille paljon arvoa anna, voihan huonot osuudet lenkeillä ajaa hiukan matalammilla sykkeillä olosuhteet/tilannenopeus huomioiden. Siksi jos Taneli lenkkipyörässä Cervelon taustalla päällysteitä painotat, minusta tuo 30-33 mm on se mistä itse aloittaisin renkaita valkkaamaan. Itselläni gg:ssä tulee kilsat suunnilleen 20/80 sora/asfaltti ja ajan 35 mm renkaalla kesät talvet. Se on minulle ok, kun arvostan mukavuutta ja ajamisen huolettomuutta myös karkeaksi kuluneella tai syöpynellä ja roudan rikkomalla asfaltilla. Joskus kaupasta tullessa pyörän päällä on kohtalaisesti kuormaakin eli kyse on enemmänkin yleispyörästä kuin urheilullisesta lenkkipyörästä.
Omia kokemuksia eri renkaiden fiiliksistä ja ominaisuuksista.
22mm & 25mm Contin Sprinter tuubi
23mm & 25mm Contin 4000S/4season/Gatorskin
32mm Gatorskin
Kaikki yllä olevista on kyllä ihan selkeitä asfaltti renkaita, mielestäni tollanen 22-28mm renkas on tuntumaltaan ja "nopeudeltaan" sellainen joka menee parhaiten asfaltilla. Toi 32mm Gatorskin toi kyllä sitten jo vähän lisämukavuutta soralla, mutta kuvion puutteen takia senkin kanssa kyllä tuli aina aika usein "tilanteita" irtosoralla sekä isommissa montuissa. Tossa 32mm koossa hävis kyllä samalla osa siitä napakkuudesta/herkkyydestä josta tykkään asfaltilla, ei se missään nimessä huono ollut, mutta jotenkin vähän laiskemman tuntuinen noihin kapoisempiin verrattuna.
Mulla oli tosin toi 32mm Gatorskinikin asennettuna aika kapeella vanteella ja sisurin kanssa. Olis ihan mielenkiintoinen päästä testaamaan miten esim. joku Hutchinson Sector 32 toimisi sellaisella ~20mm vanteella. Leveä vanne saaattaisi tuoda vähän lisää "napakkuutta" asfalttia ajoon ja toisaalta tuoda varmuutta soralle.
35mm WTB CrossBoss
40mm Maxxis Rambler
Nämä molemmat oli/on tubelessina venteella jonka sisäleveys on 20mm. Näiden kanssa uskaltaa ajaa soratiellä aivan erilailla, kun noilla maantieslikseillä. Ilmatila tekee sen, että rengas muotoituu hyvin alustaa ja nappulat puree mukavasti myös irtosoralla. Soratietä ajaessa monesti käy niin, että tie muuttuu jossain vaiheessa vähän yllättäenkin huonoksi, joten näillä pääsee läpi kaikesta paljon mukavammin/nopeemmin/turvallisemmin. Toki näidenkin kanssa joutuu varmistelemaan ja tiputtamaan vauhtia siinä vaiheessa, kun tiellä rupeaa olemaan karkeata soraa/sepeliä. Kuvion/leveyden/painon johdosta meno kyllä hyytyy jo asfaltilla. Ei nääkään nyt mitään hitaita renkaita ole, mutta tuntuma on jotenkin "laiskempi" kun oikeella maantierenkaalla. Retkeily/seikkailu käytössä nää menee kyllä asfaltillakin ihan mukavasti, kun mukavuus menee kuitenkin pitkällä matkalla absoluuttisen nopeuden edelle.
Mielestäni yleiskäyttöpyörä kannattaa mitoittaa siten, että tuollainen 40mm rengas menee pyörään mukavasti. Tuntuu jotenkin vähän keinotekoiselta rajoittaa yleiskäyttöpyörän rengastila tuohon 32mm tuntumaan. Itse en ainakaan antaisi milliäkään pois tuosta nykyisen GG:n rengastilasta.
Aloittajalla on tässä kyllä mielenkiinoinen pohdinta käsillä, mutta mielestäni tätä kannattaisi lähteä nyt aluksi testailemaan erivaihtoehtoja rengasvalintojen kautta. Sitten kun mieluisa rengas löytyy voi ruveta katsomaan toisia kiekko ja/tai mieluisaa pyörää jos sellaista kaipaa.
Itse olen kyllä erittäin tyytyväinen siihen, että käytössä on sekä GG, että kunnollinen maantiepyörä. Tällä systeemillä pyörät voi olla säädetty erilailla näihin kahteen toisista eroavaan käyttöön. Kyllä sillä maantiefillarillakin ajaa sen 10-20% lenkistä soraa, mutta ei toi kyllä erityisen mukavaa tai vauhdikasta ole. GG:llä menee sitten soran lisäksi asfaltti tosi mukavasti, mutta kyllä se soralla on paljon paremmassa ympäristössä =)
Tässä on itselläkin rengas pohdintaa menossa kesää varten, koitan seuraavaksi varmaan taakse jotain 35-40mm semisliksiä ja pidän tuon Ramblerin edessä.
Avionit on kyllä makeet vanteet, sellasat varmaan hommaisin jos olis tonnia halvemmat.
(mainosvideokin on ihan kohdallaan)
http://www.notubes.com/ZTR-Avion-C186.aspx
Taneli79
03.01.2017, 02.38
Kiitos kommenteista!
Hiukan ennakkoon jo aavistelinkin, että järkevä valinta on maantielle maantierenkaat ja soratielle soratierenkaat :-) Ja sekalaiseen ajoon valinta huonomman alustan mukaan, kuten joku tuolla edellä jo totesikin. Voi olla, että haluan silti uhmakkaasti kokeilla ensi kesänä tuota 28mm nakkien tuskaa soratiellä.
Kun hiukan tarkemmin krossarin ja maantiepyörän yhdistämistä ajattelen, koko juttu taitaa itse asiassa tiivistyä rengas-kysymykseen: mahtuuko 35-40mm nappulakumi? Canyoniin menee ”vain” 33mm, joten Boone on sikäli parempi valinta, jos yhdellä pyörällä pitää pärjätä. Taidan toistaiseksi ”tyytyä” ajamaan maantielenkit Cervelolla ja soratielenkit Boonella. 28mm kumit hankin kokeilumielessä ja ehkä kokeilua varten Booneen Stan’sin Avion Pro Discit :-)
paaton kirjoitti:
”Oliko sinulla cervellossa ja boonessa sama geo? Eli yhtä paljon satula/tanko droppia ja etäisyys sama? 50/34 välitystä en tosiaan booneen suosittele. Laitoin tuon itse crockettiin ja minusta se on vaan huono. 34 on liian pieni kaikkialle muualle kuin maastoon ja pikkuratas jää lähes käyttämättä hankalan käytön vuoksi.”
Boone on 5mm Cerveloa pidempi (reach) ja 7mm korkeampi (stack). Boonen keulakulma on asteen loivempi (72) ja istuinkulma asteen jyrkempi (74), takahaarukka on 2cm pidempi (42,5cm). Kummassakin pyörässä satulan nokka on 5,7cm keskiön takana ja keskiön keskeltä satulan yläpintaan on 74cm. Kummassakin pyörässä korotusprikat on nostettu stemmin päälle ja stemmi käännetty miinuskulmaan (-6*). Cervelossa on 12cm stemmi ja tangon reach 80mm, Boonessa on 10cm stemmi ja tangon reach 85mm. Summa summarum: ajoasennot ovat hyvin lähellä toisiaan. Tangon droppi taitaa olla kummassakin 6-7cm luokkaa.
Välitysten osalta pidän perinteistä kompaktisettiä (50/34) ja laajaa maantiepakkaa (11-28) hyvänä kompromissina sora- ja maanteille, jos yhdellä pyörällä on pärjättävä. Maantiepyörässä minulla on 50/38+11-28 ja krossarissa 46/36+11-28. Suomen olosuhteissa en näe maantievälityksille päivityksen tarvetta, Alpeilla ajan 50/34+11-28 -yhdistelmällä. Krossipyörässä nykyinen valikoima on melko hyvä, mutta varsinkin pitkillä lenkeillä toivoisin vieläkin kevyempiä välityksiä. 36+28 menee paikoin vääntämiseksi, vaikka kyllä sillä on aina ylös päästy. Keski-Suomesta löytyy sen verran mäkisiä reittejä, että 34+28 olisi käyttökelpoinen.
Mattia kirjoitti:
”Taneli79. Teillä vauhdikasta menoa porukkalenkeillä. 46x11 välityksellä, kun pyörität kadenssilla 100, liikahtelee villari +52 km/h ja jos nostat kadenssin 110, niin silloin mennään 58 km/h.”
Juu, vauhtia on! Porukassa on voimaa! Vedoissa keskarit liikkuvat 39-43 haarukassa ja piikkipaikalla on alamäissäkin poljettava kovaa, ettei peesiporukka laske päälle. Maksiminopeudet ovat aina +60km/h, toisinaan jopa 70km/h, kun joku innostuu repimään reippaassa alamäessä. Kaverin renkaasta ei voi pudota kovassa vauhdissa, jos mielii pysyä loppuun asti mukana. Pääosin krossarin 46+11 riittää ja toimii hyvin, mutta maantiepyörän 50+11 on parempi, mielestäni.
Timpe kirjoitti:
”Kas, mullakin on tallissa Boone 9 ja S3. Kahdet kiekot Boonessa, ja onhan se hyvin maantiepyörämainen katurenkailla. Geo lähes sama kuin Cervelossa. S3:lla tulee ajettua kuntoajot ja vauhdikkaat porukkalenkit. Yhden pyörän taktiikalla ilman muuta valitsisin Boonen. Maantiepyörävinkkelistä katsoen kyllä tuo Trekin uusi Domane SLR on myös houkutteleva.”
Timpe, mitkä toiset kiekot sulla on Boonessa? Hankitko ko. fillaria varten? Entä rengastus, toiset maantieslicseillä ja toiset krossikumeilla?
Mä asensin Booneen maantienakit viime keväänä, kun Cervelo oli huollossa. Ajoin sillä vauhdikkaita porukkalenkkejä ja kellotin yksin tuttua kymppitemporeittiä. Kolmen viikon testijakson erittäin epätieteellinen johtopäätös oli, että ajoin Boonella lähes samaa vauhtia kuin Cervelolla. Kymppitempoajat jäivät vain 10-20s päähän Cervelolla ajetuista hapotuksista. Porukkalenkillä ainoastaan 46+11 -välitys tuntui ajoittain pieneltä. Levarit tuntuivat sadekelillä sen sijaan hyödyllisiltä.
Ostin lisäksi Signaturelta Fly-hiilarituubikiekot. Niillä on mennyt nyt työmatkat ja soratielenkit. Tosiasiassa en sitten niillä toisilla kiekoilla missä oli 28mm maantiesliksit kovinkaan paljon ajanut. Ne oli mukana kesälomalla mökkireissuilla, jossa sitten tuli käytettyä molempia settejä. Oikeastaan innostuin tuon uuden pyörän mukana ajamaan paljon enemmän sorapinnalla. Tuo Boone on sen verran eläväinen ja nopea verrattuna edelliseen alu-Focus-krossariin, että ajoon tuli ihan uutta meininkiä ja innostusta. Ja jotenkin tuo maantienlaita alkoi tuntumaan hyvin tylsältä eritoten soololenkeillä.
Taneli79
20.01.2017, 22.47
Hiilarituubi tekee kutaa, sen uskon. Itsekin olen Nekalassa kuunnellut tuubiluennon ja hypistellyt Fly-kehiä. Tuubikiekossa on järkeä: se on kevyt, kestävä ja sillä voi ajaa superalhaisilla paineilla. Vain asennus- ja paikkaustyö arveluttaa. Saa nähdä milloin uskaltaudun kokeilemaan. Onko Signaturen kiekoista muuten jotain huomautettavaa?
Niin ja peukku tuubeista työmatkalla :)
Mites täällä on jengin fiilikset menneet jos/kun maantiepyörä on mennyt myyntiin ja tilalle on tullut jotain monipuolisempaa?
Mä itse laitoin nyt kauden jälkeen (tuli ajettua vain 3-4 maantielenkkiä) ton maantietykin (https://www.fillaritori.com/topic/167608-canyon-ultimate-cf-evo-56-6730g-sram-force-ritchey-osat-prime-rr-50-mint-pirkkala/) myyntiin ja meinasit siirtyä yleiskäyttöharrastepyörään.
Ajatuksena tässä on lähinnä se, että nykyisin noi lenkit tuppaa venymään yön yli mittaisiksi tai jopa pidemmiksi bikepacking-reissuiksi, joten kaipaan myös maantiepyörään hieman tukevampia renkaita (~28-32mm) ja lokareita sekä muita "setävarusteita". Toki tällä samalla pyörässä on sitten tarkoitus ajaa hieman sporttisempaa rallia sorateitapitkin sekä mahdollisesti päästä testailemaan myös hieman muhkeampia road plus / 650b nakkeja polku ja talvikäytössä. Mulla on maasturina kyllä hyvä 27+ täpäri, mutta toisinaan olis kiva päästä vähän testaamaan metsäpolkuja myös sportisemmalla/jäykemmällä pyörällä. Nykyisin olen tätä touhua harrastanut 42mm resolute renkailla, mutta jos tuohon saisi vielä sentin verran rengasta lisää, niin se voisi olla kyllä ihan kiva.
Jatkossakin on tarkoitus edetä kuitenkin ihan vauhdikkaasti, joten sopivasti aero-asentoon ja aero-kiekoin varustettu menopeli olisi nyt hakusessa. Kaikista paras olisi jos pyörässä olisi Sram etab mullet (https://www.sram.com/en/life/stories/the-mullet-bike) -vaihteet. Näiden avulla saisi laaja skaalan, sopivat välit sekä halutessaan vielä vaihtonapit aero-tankojen päihin. Tuo Mullet osasarjan hinta vaan on n. 2k€ tuntumassa, eli noin tonnin liikaa.
Pitää nyt kuitenkin tarkkaan seurata, että miten mm. U.P., Exploro, Space Chicken, Free ranger (On-Onen tuleva malli)... yms. mallit tuovat tullessaan.
Nykyinen alumiini Gräveli on myös ollut ihan ok, mutta kyllä tuohonkin kaipaisi jotain pientä vaihtelua. Vaikka paino on nyt 9kg tuntumassa, niin ei se jotenkin vaan tunnu kovin hetkeltä. Ehkä tuohon pitää viimeistään keväällä koittaa Contin 5000 TL nakkeja (28 tai 32mm) ja vaikka kevyitä vanteita. Esim Superstara on julkaissut seuraavan setin, mikä passaisi kyllä hvvin myös Grävelin alle.
https://www.superstarcomponents.com/en/venn-var35-tcd-carbon-v6-wheelset-uk-made-hubs.htm
Onko nuo venvar kehätkään muita kuin hyvin brändättyjä kiinan kuituja? Siis meinaan, että tuohon rahaan saa Suomessakin kasattuja kiekkoja kiinankuitukehillä.
Takuiden vuoksi hyvin mielellään ostan ainakin itse halppiskuidut suomalaiselta kauppiaalta.
Onko nuo venvar kehätkään muita kuin hyvin brändättyjä kiinan kuituja? Siis meinaan, että tuohon rahaan saa Suomessakin kasattuja kiekkoja kiinankuitukehillä.
Takuiden vuoksi hyvin mielellään ostan ainakin itse halppiskuidut suomalaiselta kauppiaalta.Superstaran hintoja kun seuraa, niin siellä on lähes jatkuvasti 20-30% alet käynnissä, eli kyseessä on n. 700€ kiekot. Noissa on vissiin ihan hyvät navat, hyvät laakerit, cxray pinnat sekä (käsittääkseni) ihan laatukehät.
Aika harvoin noissa "halvemmissa" kuitukiekoissa on kuitenkaan i21 sisälevyettä. Ainakin itse olen pongaillut pääosin 17-19mm leveyksiä.
Mutta kuka kasaa Suomessa vastaavaa tuohon hintaan?
No onhan tuo mielenkiintoista tekniikkaa. Kehä pyöritellään kuitulangasta.
https://forum.slowtwitch.com/forum/Slowtwitch_Forums_C1/Triathlon_Forum_F1/Filament_Wound_Rims_P6267115/
Jed-bikes kannattaa kysäistä tarjousta. Löytyy 22mm sisäleveydellä 55 korkeaa kehää. Mutta 700e ei kyllä varmasti saa.
Samankaltaisia suunnitelmia kuin Kallella elikkä yksi pyörä, jolla ajan tempoa, Brevetit ja teen kevyet bikepacking reissut.
https://www.shandcycles.com/bikes/stoater/ tai Fairlight secan/strael lähinnä ollut mielessä.
No onhan tuo mielenkiintoista tekniikkaa. Kehä pyöritellään kuitulangasta.
https://forum.slowtwitch.com/forum/Slowtwitch_Forums_C1/Triathlon_Forum_F1/Filament_Wound_Rims_P6267115/
Jed-bikes kannattaa kysäistä tarjousta. Löytyy 22mm sisäleveydellä 55 korkeaa kehää. Mutta 700e ei kyllä varmasti saa.
Kiitos tästä, tuolta löytyikin hyvää juttua ko. kehistä ja tuosta filament-tekniikasta ja nämä vaikuttavat kyllä entistä mielenkiintoisimmilta.
Aluksi ajattelin, että nuo maantievanteen "pitäisi" olla korkeudeltaan jossain 40-45mm välillä, mutta ehkä sitä pidemmällä reissulla osaa arvostaa tuota sivutuulivakautta sekä myös keveyttä. Tuollainen 35mm takavanne sopisi myös vielä ihan hyvin yhteen 24,5mm korkean Grail-kehän kanssa mikä minulla on käytössä napadynamokiekossa latauksia ja valoja varten.
Listailin/hahmottelin tässä myös ajatuksia kiekkoseteistä joita tuossa Graveli tykissä voisi käyttää. Toisaalta jos/kun tuo mahdollinen hiilikuitu tykki tulisi nykyisen Konan rinnalle niin tuo perus 700c kiekkosetti eläisi varmaan pääosin kiinni Konassa arkikäytössä. Harraste Grävelissä voisi sitten vaihdella 650b kiekkoja ja kuituisia maantiekiekkoja. Reissulle sitten vaan valkkaisi sopivan yhdistelmä.
Koko homman "järkevyys" tuntuu nyt kaatuvan tuohon SRAMin etab mullet setin hintaan. Viimeksi kun ostin maantielle Force-osasarjan maksoi se kaikkinensa n. 700€, mutta nyt sähköt, hybrauliset jarrut ja langattomuus ovat tulleet mukaan kuvioihin maksaa koko setti n. 2k€. Pitänee siis ehkä odotella, että etab tippuisi Rival tasolle, jolloin hintoihin tulisi jotain järkeä, nyt en saa tuota kyllä itselleni oikein mitenkään perusteltua.
Etulimppuna näiden kaikkien kanssa menisi varmaankin hyvin 38 piikkinen, sillä saisi maantiellä vielä hyvin vauhtia 10 piikkisen takarattaan kanssa ja yläpääkin riittäisi hyvin kaikkiin käyttötarkotuksiin.
Maantielle
VENN VAR35 TCD Carbon V6 Wheelset
paino: 837,5+697,5=1535g
sisäleveys 21mm
korkeus 35mm
https://www.superstarcomponents.com/en/venn-var35-tcd-carbon-v6-wheelset-uk-made-hubs.htm
XDR-takapakka (10-33)
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=313603;menu=1000,4,27;pgc% 5B10%5D=24116
Työmatkoille ja yleiskäyttöön
Superstar Components STANS GRAIL / SWITCH ULTRALITE F
paino 914g + 774g = 1688g
sisäleveys 24,5mm
Korkeus 20,3mm
Micro Spline (<-tarkista saatavuus): 10-45
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=324206;menu=1000,2,82;pgc% 5B62%5D=20044;sort=price_asc
Pitkille reissulle - yhdistelmä edellisiä:
etukiekko: SON-napadynamo / STANS GRAIL (1100g)
takakiekko (1): Superstar STANS GRAIL / SWITCH ULTRALITE F (914g)
takakiekko (2): VENN VAR35 TCD Carbon V6 (837,5g?)
27,5" roadplus kiekkosetti
?? joku fiksu ~1600g painoinen i23-24mm.
XD-takapakka: 10-50
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=230949;menu=1000,2,82;pgc% 5B62%5D=20044;sort=price_asc
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.