Näytä tavallinen näkymä : Kauanko vapaaratas kestää?
Maastopyöräilyä on takana kohta 30 vuotta ja koskaan en vapaaratasta ole rikki saanut ennen tätä vuotta. Nyt on puolen vuoden sisään antautunut kaksi vapaaratasta, molemmat noin vuoden ikään ehtineistä ja noin 1000km ajetuista pyöristä (Spessu Enduro Comp vm.2014 ja Trek Farley 9.8 vm.2016). Eilen alkoi jälleen Farleyn 29+ takakiekon suunnalta kuulua tuttua pauketta, mutta kotiin sentään vielä pääsin.
Mikä täyskäännökseen voisi olla syynä: pitävämmät renkaat, huonommat osat, voitelun puute, väärin ajettu vaiko liikakilot?
Rescue73
29.12.2016, 23.45
Reisien vahvistuminen ;-)
Marsusram
30.12.2016, 01.21
Renkaiden halkaisijat ja takarattaat ovat kasvavaneet, mikä lisää vääntöä napaan.
Jos kynsikehää ei saa laajennettua vastaavasti, joutuvat kynnet kovemmalle kuormalle.
Konstruktiota ja materiaaleja pitää parantaa, jotta kestäisivät pitkään fatbikessa.
Halkaisijoiden kasvu kuulostaa realistiselta, vaikka haluaisinkin uskoa enemmän reisiteoriaan;).
Renkaan kosketuspinnan suureneminen on lisännyt pitoa merkittävästi, joka lienee yksi tekijä rattaiden kasvun lisäksi vapaarattaan antautumiseen.
Pitäänee ostaa noita useampi varaosiksi ja ottaa aina yksi lenkille reppuun mukaan, mutta onnistuuko vaihto metsän keskellä millaisilla työkaluilla? Ja olisiko suosituksia kestävistä vapaaratas vaihtoehdoista Sram lehtipakalle?
brilleaux
30.12.2016, 10.01
^DT Swissin ratchet on kai aika pomminvarma. Ja varaosat (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/dt-swiss-hub-service-kit-ratchet-system/rp-prod81210) on helppo pitää mukana. Vaihto onnistuu metsässä ilman työkaluja.
http://fatbikes.ca/wp-content/uploads/2016/09/PHO_Hub_240_Explosion_620x327px-1-600x327.jpg
Paksuun siis tämä (https://www.bike24.com/p2119545.html).
Tod.näk. laatu myös heikennyt vuosien saatossa, tehty kevyempiä ja monimutkaisempia jne... Liki neljänkymmenen vuoden aikana yhtään hajoittanut, toivottavasti ei jatkossakaan...
Novatecin navoissa vaparin vaihto on helpompaa, mitä pakan vaihtaminen. 5mm kuusikolo riittää. Vapaaratas maksaa noin 30e. Ainakin kona käyttää novatecin napoja pyörissään.
Volvospede
30.12.2016, 12.18
Marsu on oikeessa syissä ja brille ratkaisussa. Mä oon käytännössä huomannu että vaihtoehdot on DT tai taluttaminen.
Onko vapaarattaan kytkentänopeudella vaikutusta asiaan? Kivikko- juurakkonousuissa Tulee välillä runtattua polkimen vapaaliike melko voimallisesti pois. Tähän kun yhdistetään tiheä välitys ja hyvä pito niin saadaan varsin mojova "kytkinpommi" vaparille aikaiseksi. Nopeammin kytkevässä vaparissa tuoliike jää pienemmäksi. Ne jotka osaa ajaa ei tietysti näin tee.
^i9 navat ilmeisesti luotettavia ja nopeasti kytkeviä. Hintaa toki on..
Mitenkäs tuo yhteensopivuus keskiön kanssa oikeen kattotaan tai päätellään? Eikai tuo keskiönvaihto pinnojen keskelle ihan pikkujuttu ole kumminkaa.
^DT Swissin ratchet on kai aika pomminvarma. Ja varaosat (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/dt-swiss-hub-service-kit-ratchet-system/rp-prod81210) on helppo pitää mukana. Vaihto onnistuu metsässä ilman työkaluja.
http://fatbikes.ca/wp-content/uploads/2016/09/PHO_Hub_240_Explosion_620x327px-1-600x327.jpg
Paksuun siis tämä (https://www.bike24.com/p2119545.html).
Toi vetopuolen laakerinvaihto onkin sitten oma juttunsa...
Taitaa olla ainoa ja valitettavan arvokas vaihtoehto vaihtaa takanavat kaikkiin kiekkoihin, mikäli pitkäikäisempiä vapaarattaita halajaa. Ymmärsinkö siis oikein, että takanapa ja vapaaratas ovat aina valmistajakohtaisia, jolloin kestävämpää vapaaratasta haaveillessa menee takanapa vaihtoon?
Taidan ensin kokeilla edullisempaa keinoa ja opettelen säälimään vapaaratasta pyörittämällä kampia tasaisemmin. Josko seuraavat 30 vuotta menisivät taas paremmalla onnella. Eilen vuoden viimeisellä lenkillä Powerway M74 kesti vielä reilut 50km, mutta äänen ja paukkeen perusteella loppu on lähellä.
2016 rikkoontuneet takanapojen vapaarattaat:
- Specialized Hi Lo disc
- Trek Wampa carbon
- Powerway M74
Taitaa olla ainoa ja valitettavan arvokas vaihtoehto vaihtaa takanavat kaikkiin kiekkoihin, mikäli pitkäikäisempiä vapaarattaita halajaa. Ymmärsinkö siis oikein, että takanapa ja vapaaratas ovat aina valmistajakohtaisia, jolloin kestävämpää vapaaratasta haaveillessa menee takanapa vaihtoon?
Taidan ensin kokeilla edullisempaa keinoa ja opettelen säälimään vapaaratasta pyörittämällä kampia tasaisemmin. Josko seuraavat 30 vuotta menisivät taas paremmalla onnella. Eilen vuoden viimeisellä lenkillä Powerway M74 kesti vielä reilut 50km, mutta äänen ja paukkeen perusteella loppu on lähellä.
2016 rikkoontuneet takanapojen vapaarattaat:
- Specialized Hi Lo disc
- Trek Wampa carbon
- Powerway M74
En kyllä alkaisi ajoani muuttamaan tekniikan kestävyyden vuoksi.
Tuo spessun vapari taitaa olla myöskin novatecin halppis valmisteita ja powerway on varmaankin vastaavaa kiinalaista halppis kamaa. Tilaat vapareita varastoon, ei ne maksa kuin kymppejä, tai sitten vaihdat navat parempiin.
Volvospede
01.01.2017, 12.47
Noissa vapareissa on ollut hieman saatavuus ongelmia, ainakin spessun kanssa oli tuskaa odotella niitä. Ja aika äkkiä ne vaparin hajoamiset paskoo sen itte navan.
Ja yleensä vaparin hajotessa alkaa talutus, mut tuurilla se on se lenkin kauimmainen piste kotoa/autolta...
Ajotavan muuttaminen ei liene tosiaan helpoimmasta päästä. Voisi aloittaa ostamalla kaikkia malleja yhden vapaarattaan varalle ja opetella vaihtotyö, kun seuraava rikkoontuminen on tosiasia metsän siimeksessä. Napa ei varmaan kestäne useita vapaarattaan rikkoontumisia, joten lopulta navan vaihto parempaan lienee edessä.
Tiedä onko yksittäinen laatukappale, mutta Stansin HD 3.30-napa taitaa olla nyt kolmatta runkoa ja toista kehää takana pyörimässä.
Kuski 96kg, tykkää kiipeillä ja käyttää voimaa, 26-kiekot.
Öljyllä voideltu vapari, vassu huonontaa kytkeytymistä.
Pari vaparia paskoin ennen tuota.
Edit. Amuliininen vaparin runko, joten spideritonta takapakkaa ei voi käyttää ja hämispakallakin 7 ja 6:s ratas kairautuu napaan.
Yhtään koskaan saanut rikki, heikot, rimpulat on koivet, kanankoivet P. Selinin sanoja lainatakseni. Kaikki olleet nyt ja aina halpoja tai keskihintaisia simppoja. Palaa se sauna vielä meilläkin!
Asiaan löyhästi liittyen. Vasta ei len huomasin, jotta talvipyörästä, työmatkamaasturista (Shimpan SLX-/Deore-tasoa) on vapaaratas 4tkm:n ajon myötä muuttunut täysin äänettömäksi. Ei ritise, ratise, rallata tai pidä mitään ääntä. Toistaiseksi toimii moitteetta mutta mietiskelin, jotta onko tuo jo täynnä jotain moskaa? Mitenkäs tuollainen puretaan / puhdistetaan? Takapakka on irti säännöllisesti, mutta tuota vapaaratasta ei ole ollut tarvetta ihmetellä. Milläs työkaluilla tuon saa purettua?
Joskus mokasin ja laitoin paksua vassua tuommoisen vapariin, hiljainen siitä tuli mutta lipsui. Lialla saanee saman efektin aikaan. Tietty jos ei lipsu niin onko vaivan arvoista?
Otat akselin laakereineen pois ja sitten väännät sen stefantapaisen sieltä vaparin puolelta pois. Sitten näkyy vaparin laakerikupin reunoilla lovet. Laakerikuppi on myös vaparin kiinnitysmutteri, eli kun teet ison tasapäärukarintapaisen jostain jämäraudasta, saat kierrettyä höskän auki.
Vähän v-mäinen koota, vapari on laakeroitu ehkä miljardilla minikuulalla. Onnistuu kun liimaa vaseliinilla minikuulat sisäkooliin.
Jotkut vaan huuhtelee sen ulkokäsin bräkleenillä tai CRC:llä ja sitten uittavat öljyssä.
Asiaan löyhästi liittyen. Vasta ei len huomasin, jotta talvipyörästä, työmatkamaasturista (Shimpan SLX-/Deore-tasoa) on vapaaratas 4tkm:n ajon myötä muuttunut täysin äänettömäksi. Ei ritise, ratise, rallata tai pidä mitään ääntä. Toistaiseksi toimii moitteetta mutta mietiskelin, jotta onko tuo jo täynnä jotain moskaa? Mitenkäs tuollainen puretaan / puhdistetaan? Takapakka on irti säännöllisesti, mutta tuota vapaaratasta ei ole ollut tarvetta ihmetellä. Milläs työkaluilla tuon saa purettua?
Kannattaa varmaan huoltaa ennenkuin muita oireita ilmaantuu. Ainakin omat (mavicit) purkaantuu ihan vaan kuusikololla. Puhdistus ja jousien herkistely vaikka crc:llä tms ja taas rallattaa iloisesti.
Shimano valmistaa myös lähes äänettömiä vapaarattaita.
Shimano valmistaa myös lähes äänettömiä vapaarattaita.
Hiljaisia jopa äänettömiä ovat, äänen puuttumisen vuoksi ei kantsi käydä hommiin, älä korjaa mikä ei ole rikki, tuumi eräs huoltoammattilainen. Vasta kun kynnet pakkasella ei tartu, niin navan laakereiden huolto samalla, kun ne on purettava atomeiksi.
Hiljaisia jopa äänettömiä ovat, äänen puuttumisen vuoksi ei kantsi käydä hommiin, älä korjaa mikä ei ole rikki, tuumi eräs huoltoammattilainen. Vasta kun kynnet pakkasella ei tartu, niin navan laakereiden huolto samalla, kun ne on purettava atomeiksi.
Onko shimanon vapari sitten niin vaikea purkaa? Ainakin novatecin vapari kannattaa käyttää säännöllisin välein auki. Suotta tuota on ruostuttaa jumiin tarkoituksella.
Onko shimanon vapari sitten niin vaikea purkaa? Ainakin novatecin vapari kannattaa käyttää säännöllisin välein auki. Suotta tuota on ruostuttaa jumiin tarkoituksella.
Vapaaratasta ei pidä lähteä purkamaan, näin myös valmistaja sanoo, irrottaa sen voi, sisäpuolelta raottaa kumitiivistettä, tiputtaa hyvää ohutta öljyä, näkyviin kuuliin vaseliinia ja napaan kiinni uudelleen. Tätäkään valmistaja ei neuvo, tämä on erään arvostamani huoltoammattilaisen neuvo ja tuolla kaikki omat navat/vapaarattaat on toimivina pysyneet myös pakkasilla. Voi olla kuskin heikkoutta, mutta koskaan ei ole yhtään vapaaratasta tarvinnut vaihtaa tai hylätä.
Hiljaisia jopa äänettömiä ovat...
Ai normi-shimpat?
CamoN tai viitata niihin "silent clutch" -vapareihin, kenties?
Ai normi-shimpat?
CamoN tai viitata niihin "silent clutch" -vapareihin, kenties?
Omat keskinkertaiset tai alle sen ovat hiljaisia jopa äänettömiä, olivat uutena ja tuollaisen "huollon" jälkeen samoin.
Enemmän tai vähemmän sama tauti ollut kaikissa tallissani pyörineissä Shimanon takanavoissa. Ainoastaan yhdestä tiedän että oli juurikin "hiljainen malli", muut on mielestäni olleet ihan normaaleja. Ja kaikki hiljaisia, toki hiljaisuus on enemmän subjektiivinen kuin objektiivinen määre.
Onko shimanon vapari sitten niin vaikea purkaa? Ainakin novatecin vapari kannattaa käyttää säännöllisin välein auki. Suotta tuota on ruostuttaa jumiin tarkoituksella.
Tyypillinen nykyvapari on käytännössä purettu kun sen irrottaa navasta.
Shimpan saa irroitettua purkamatta vapaaratasmekanismia.
Ja ei tosiaan ole vaikea purkaa, niistä laakerikupin hahloista kiertää auki ja avaa.
Helpoin avata kun on navassa kiinni.
Kasaaminen vaatii kyllä malttia ja näppäriä sormia. Mikään temppu se ei silti ole.
Jos ei ole syytä olettaa että sisällä on kuramössöä, tms hiova sontaa, parempi vaan painaa öljyä läpi. Ne kerrat kun olen noita aukonut on olleet sellaisia että rahina kuuluu vaikka miten liruttelisi öljyä. Kunnon putsauksen jälkeen on pärjätty liruhuolloilla.
Gookkelilla löytyy havainnollisia kuvia.
Tarkistin vahingot Powerway M74 vapaarattaasta. Pari murtumaa ja painaumaa vapaarattaan (vasen) kehällä oli ja yksi kynsipari ei aukea kunnolla. Laakeri kuvasta poissa murtumien näkemiseksi. Oikealla aluksi Shimanon lehtipakkaan väärin toimitettu käyttämätön vapaaratas. Navan hammastus oli ottanut myös siipeensä.
Ajamaan päässee vielä uudella vapaarattaalla, mutta navan hammastuksen jäljet eivät pitkäikäisiä lupauksia herättele :(.
http://i64.tinypic.com/2qmm2w3.jpg http://i68.tinypic.com/2w356bk.jpg
Polun tukko
02.01.2017, 20.50
Mitäs öljyä kynsiin ja kontakti pintoihin olette laittaneet? Soveltuuko moottoriöljy, 0w-40 esim?Vai onko liian lirua?
Mitäs öljyä kynsiin ja kontakti pintoihin olette laittaneet? Soveltuuko moottoriöljy, 0w-40 esim?Vai onko liian lirua?
Valmistajilla on erilaisia suosituksia skaalalla ompelukoneöljystä laakerirasvaan. Ympärivuotisessa käytössä ohuen öljyn käyttö on ihan fiksua, ja ylipäänsä vapaarattaissa joissa on heikot jousikuormat.
Olen yleensä käyttänyt moottoriöljyjämiä.
Polkupyöriin tarkoitettu ohut yleisöljy on myös toiminut, sitä olen aina näissä käyttänyt, se on ohutta myös kylmässä. Huono, epävarma kynsien tarttuminen ymmärtääkseni on se joka saattaa rikkoa mekanismin.
Polun tukko
03.01.2017, 00.09
Valmistajilla on erilaisia suosituksia skaalalla ompelukoneöljystä laakerirasvaan. Ympärivuotisessa käytössä ohuen öljyn käyttö on ihan fiksua, ja ylipäänsä vapaarattaissa joissa on heikot jousikuormat.
Olen yleensä käyttänyt moottoriöljyjämiä.
Minkä verran sitten näitä annostellaan?
Tippa joka kynteen ja sormella pyöräyttää öljyä navan kynsien kontaktipinnoille?
Vapaaratasta ei pidä lähteä purkamaan, näin myös valmistaja sanoo, irrottaa sen voi, sisäpuolelta raottaa kumitiivistettä, tiputtaa hyvää ohutta öljyä, näkyviin kuuliin vaseliinia ja napaan kiinni uudelleen. Tätäkään
valmistaja ei neuvo, tämä on erään arvostamani huoltoammattilaisen neuvo ja tuolla kaikki omat navat/vapaarattaat on toimivina pysyneet myös pakkasilla. Voi olla kuskin heikkoutta, mutta koskaan ei ole yhtään vapaaratasta tarvinnut vaihtaa tai hylätä.
Shimanon perusvapareita tuohon malliin, ei ole tarvinnut uusia, joten tuollainen "huolto" on riittänyt, öljynä pyöräyleisöljy kymmenkunta tippaa. Ei varmaankaa ole herkkä öljyn laadulle, ohutta kun on pakkasessakin ja pitää pintansa aikaa vastaan. Useampi napa vapaarattaineen on jo toisella kierroksella uusitulla vanteella.
Ps. Näitä juttuja pitää noudattaa maalaisjärjellä.
Näihin keskusteluihin ei osaa sovittaa sanojaan niin ettei joku ufo humanoidi niitä vääntäis ja kommentois ihan omiaan, siitä tällaiset keskustelupalstat tunnistaa. Tää nyt ei paha meillä, mutta täälläkin havaittavissa.
Polun tukko
03.01.2017, 18.54
Nonni
Putsailin tänään kynnet ja kontaktipinnat entisestä shimanon rasvasta. Tilalle hyllyltä löytynyttä 5w-30 öljyä. Tipat kynsien alle ja päälle ja ohut kerros kontakteihin.
Tuntui kytkeytyvän paremmin kun ei kerta tuolla -15'c säässä paukkunut.
Minkä verran sitten näitä annostellaan?
Tippa joka kynteen ja sormella pyöräyttää öljyä navan kynsien kontaktipinnoille?
Sitten on mennyt liikaa kun ylimääräinen vuotaa vapaarattaan huulitiivisteen ohi ulkopuolelle. Millilitroina on hankala muodostaa järkevää mielikuvaa, varmaan sellainen teelusikallinen on monesti sopiva.
Pieni asia, mutta tulipahan todetuksi, tallissa kolme omaa pyörää ja viisi vaapaaratasta. Kakki olivat niin äänettömiä, että olis tarvinnu stetoskoopin jotain kuullakseen, jokaisen toiminta ehdoton, en muuta hyväksyisikään. Yksi Ultegra yksi RM40 ja loput väliltä.
Kysyin takuuseen vapaarattaita kaikkiin kolmeen eri tapaukseen. Specialized Enduro oli rikkoontuessa reilun vuoden ikäinen, takuu ei onnistunut. Trek Wampa oli alle vuoden ikäinen, uusi on tulossa takuuna. Powerway M74 oli alle 6kk ja takuuprosessi on työn alla.
Kysyivät Powerway vapaarattaan äänestä videota, jotta voisivat tehdä takuupäätöksen:eek:. Hieman purin hammasta ja lähetin kauniisti muotoillun saatteen mukana ao. kuvan. Osan tuleminen saattaa kestää tovin, joten olisko tietoa sopiiko näiden tilalle joku Novatec vapaaratas tai mahdollisesti jokin parempi? Joutilas Shimanon 11-lehtipakka toimisi kyllä myös, mutta sellaista ei nurkista löydy.
http://i66.tinypic.com/2m2w0gi.jpg
noin vuoden ikäinen vapaaratas toimii pakkasessa, -18, silloin tällöin - merkistä / mallista en tiedä - varapyöränä aina ulkona eli välillä ottaa kiinni, sitten kun helppaa polkemisen pyörii taas tyhjää. on mallia silent
^ Vaatii tuollaisen öljyämishuollon mitä tuossa vähän ylempänä selitetään jotta toimii Suomen loskapakkasessa.
mhelander
04.01.2017, 23.29
Pakko kai se on tännekin todeta että ei mitään vapaaratasongelmia ole ollut WTB LaserDisc Lite navoissa (vanhaa American Classic tyyppiä), ei kesällä, ei -25°C ja kylmemmässä.
Tehtaan rasvoillakin toimii mutta notkeampi on Redline CV-2 synteettisellä rasvalla, laakeritkin sillä herkistyy melkein kesäkuntoon näillä pakkasilla.
Vastahan noilla on yhteensä reippaat 30-tonnia ajettu ympäri vuoden, 3-4 takakiekkoa ajossa.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
noniinno
05.01.2017, 00.09
^ sama juttu American Classicilla. Huonona ominaisuutena asiantuntijoiden mukaan hidas kytkeytyminen. En ole itse asiaan kiinnittänyt huomiota.
Mhelander: Nytpä taas muistan, mitä olen unohtanut...
mhelander
05.01.2017, 00.13
^ joo ei se ole mikään micro-rachet mutta kun pitää ketjun joko ajan kireällä niin vähemmän haittaa.
Nx4 kiitos jo etukäteen, melkein toivoin että olisin yhden joululahjan saanut...
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
^ Vaatii tuollaisen öljyämishuollon mitä tuossa vähän ylempänä selitetään jotta toimii Suomen loskapakkasessa.
kiitos - täytys viedä huoltoon joka sen laittoi ilmeisesti huolimattomasti
Gelände/Straße
08.01.2017, 13.00
Tunnistaiskos kukaan löytyykö mistä(än) vapaarattaasta suunnilleen näillä mitoilla olevat kynnet? Selkäpuolen ura on karvan päälle millin levyinen.
http://i.imgur.com/xL0pbxa.jpg
Kynnet ei ole varsinaisesti vapaarattaasta vaan kiinalaisvalmisteisesta fillarin sähköapustusmoottorin vapaakytkimestä. Mutta kun kynsiä ei saa oikein mistään irtotavarana niin tuli mieleen kysellä viisaammilta että jos lykästäisi ja jostain vapaaratasmallista löytyisi sopivat aihiot.
Tänään saapui mukavan nopeasti reilussa viikossa uusi Powerway M74 vapaaratas rikkoontuneen tilalle. Pieni miinus oli, että vapaaratas oli taas Shimano yhteensopiva, kun rikkoontunut oli Sram lehtipakalle:rolleyes:. Pientä kehitystyötä ovat näemmä vapaarattaille tehneet, joka kuvassa näkyy kynsien sisäkehällä olevan materiaalivahvuuden lisääntymisenä, josta edellinen vapaaratas antautui. Vasemmalla siis vanhempi ja oikealla uudempi malli.
Testailin kynsien jousivoimia sormin ja huomasin viimeisen kynsiparin (kuvassa klo 1 kohdalla) heikomman palautuksen sekä uudessa, että rikkoontuneessa puoli vuotiaassa vapaarattaassa. Lieneekö ominaisuus?
http://i64.tinypic.com/ungqs.jpg
Wampan kiekkosetin vapaaratas on pitänyt vapaarattaan takuuvaihdon jälkeen aaltoilevaa ääntä parin viikon ajan. Ääni oli olemassa heti korjauksen jälkeen ja kysyin äänestä, niin suositus oli jatkaa ajamista normaalisti.
Onko syytä huoleen vai onko ihan normaalia, että vapaarattaasta lähtevä ääni aaltoilee? Eipä ole omalle kohdalle vastaavaa tullut vastaan, toki rikkoontumiset (x3) tulivat myös lyhyen ajan (6kk) sisällä.
Mitä tarkoitat aaltoilevalle? Ääni kovenee/vaimenee vapaarattaan rullatessa? Olen kohdannut satunnaisesti samaa öljyllä voideltujen vapaarattaan kynsien kanssa. Niissä tapauksissa on ollut pääteltävissä että voiteluaine on seissyt pääosin yhden tai kahden kynnen luona, ja sitten vapaaratas soi "epätasaisesti" kunnes öljy leviää kunnolla.
Volvospede
26.01.2017, 15.31
Wampan kiekkosetin vapaaratas on pitänyt vapaarattaan takuuvaihdon jälkeen aaltoilevaa ääntä parin viikon ajan. Ääni oli olemassa heti korjauksen jälkeen ja kysyin äänestä, niin suositus oli jatkaa ajamista normaalisti.
Onko syytä huoleen vai onko ihan normaalia, että vapaarattaasta lähtevä ääni aaltoilee? Eipä ole omalle kohdalle vastaavaa tullut vastaan, toki rikkoontumiset (x3) tulivat myös lyhyen ajan (6kk) sisällä.
Kato pyöriikö pakka suoraan kun pyörität kampia takaperin, tai laita takakiekko pyörimään ja pidä pakka paikallaan. Mulla tossa tilanteessa pakka vipotti sivusuunnassa jonkinverran ja äänet oli juurikin aaltoilevat. Uutena pyöri suoraan. Sitten ku alko jotain antaa periks, alkoi äänitehosteet ja pakan lieputus.
Mitä tarkoitat aaltoilevalle? Ääni kovenee/vaimenee vapaarattaan rullatessa? Olen kohdannut satunnaisesti samaa öljyllä voideltujen vapaarattaan kynsien kanssa. Niissä tapauksissa on ollut pääteltävissä että voiteluaine on seissyt pääosin yhden tai kahden kynnen luona, ja sitten vapaaratas soi "epätasaisesti" kunnes öljy leviää kunnolla.
Kiitos vinkeistä. Kokeilin Volvospeden pakan tarkastusvinkkiä ja onneksi ei tuottanut tulosta. Rullatessa ääni tosiaan kovenee ja vaimenee jokaisen pyörähdyksen aikana toistaen saman aaltoilevan äänen jokaisella vapaarattaan kierroksella. Öljyn tai rasvan epätasainen jakaantuminen oli myös jälleenmyyjän ehdotus asiaan, oletin sen vain loppuvan muutaman päivän sisällä :(
Lähinnä mietin äänen edelleen jatkuessa, voiko navan hammastuksen mahdollinen kuluminen aiheuttaa moista ääntä, kun en itse tuota vapaaratasta vaihtanut.
Joltain toisesta keskustelusta löysin tarinan XD vaparista, josta kysymys. Hakusanalla näytti löytyvän lukuisia eri malleja, jotka ulkonäön perusteella näyttäisivät olevan yhteensopivia Powerwayn napaan.
Löytyisikö suosituksia kestävästä versiosta, josko kokeilisin ensin kestävämmän vapaarattaan kanssa ja toissijaisesti sitten vaihdan DT navan tulevaisuudessa vahingoista viisastuneena?
Novatecin vapareihin kannattaa muuten tilata pelkät kynnet reppuun mukaan. Kynsien vaihto on tosi helppoa, koska edes pakkaa ei tarvitse irrottaa. Max 10min homma metsässä. Puukonkärjellä tai pienellä meisselillä jousi vaan irti ja uudet kynnet paikalleen.
Esimerkiksi konan process 111ssä on novatecin vapari vakio kiekoissa.
Novatecin vapareihin kannattaa muuten tilata pelkät kynnet reppuun mukaan. Kynsien vaihto on tosi helppoa, koska edes pakkaa ei tarvitse irrottaa. Max 10min homma metsässä. Puukonkärjellä tai pienellä meisselillä jousi vaan irti ja uudet kynnet paikalleen.
Esimerkiksi konan process 111ssä on novatecin vapari vakio kiekoissa.
Pitääkin koittaa, lähteekö vapaaratas vetämällä lehtipakasta. Wampan aaltoileva ääni johtui todennäköisimmin pyörähuoltajan mukaan vapaarattaan kynsiparien erisuuruisesta jousivoimasta, joka parhaiten näkyy #41 kuvassa klo 6 kohdan ympyröidyssä kynsiparista. Kaikki Powerway tapauksen vapaarattaissa tuntuu samanlainen selvä ero jousivoimassa tuon yhden kynsiparin kohdalla. Käsittämättömän huonoa suunnittelua. Joitain XD vapareiden kuvia näin, joissa jouset olivat erilliset jokaiselle kynsiparille. Tuollaisen sopivan, kun vielä löytäisin.
Shimaani
17.02.2017, 22.23
Vapaaratas kestää siihen asti että se menee rikki. Seuraava kysymys...?
Helppoheikit markkinoilla hauskuttivat ihmisiä myymällä kintaita nippukaupalla luvaten takuun kestävän yhtä kauan kuin kintaidenkin.
Käytyttyjen autojen kaupassa kuulin myyjän vastauksen asikkaan kysymykseen minkälainen moottori autossa. Myyjä vastasi, että sillä se kulkee, asikas hiippaili hiljaa ulos.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.