Näytä tavallinen näkymä : FillariTYYPPI suosituksenne.
Kotarikummitus
29.12.2016, 22.39
Tervehdys uusimmalta foorumilaiselta! :-)
Mua kiinnostaisi tietää, millaisen pyöräLAJIvalikoiman tarvitsette?
(eli maantie-cc-fitness-29"-läski-jne)
Ja mitä siihen vielä kaipaatte tai harkitsette hankkia lisää?
Jos vaikka laittaisitte pyörät tärkeysjärjestykseen.
Mulla lista on seuraava:
-29" jäykkäperä - rospuuttoajan yleispyörä.
-fitness - kesäiseen asvalttitieajoon, ellei uudempi maasturi houkuta enemmän.
-pystyssä ajettava pappapyörä, "Akseli" - kun on tarkoitus lähinnä hiljaa etsiä/katsella valokuvauskohteita.
-pystyssä ajettava mammapyörä, "Aino" - joka sai joskus seistä ulkona 24/7/365, ja jolla oli helppo lähteä kauppareissuun tms.
-taittorunkoinen pikkupyörä autolomareissuille - käytännössä tarpeeton.
(Jos tällainen aihe jo on täällä, saisinko sinne linkin?)
Blackborow
29.12.2016, 22.51
Jos vaikka laittaisitte pyörät tärkeysjärjestykseen.
Ei. Lapsiakaan ei laiteta tärkeysjärjestykseen.
Vanha perintö-pyrkijä jonka pelastin ladosta ajokuntoon (ruosteiseen pintaan koskematta tietty).
Työmatkaa kuljin cyclocrossilla, mutta voi olla että myyn siskolle, ennen cc.tä oli iskän vanha 5v tunturi, johon ei saa enää takapakkaa ja ei jaksanut navan vaihtoo tehä ni sai siirtyä mökille.
Jokapaikkaan ja sieltä pois 29" täpärillä.
Viimeisin investointi on fatbike.
rustattu honor 8 vempeleellä
Ihan miekiintoinen aihe!
Itsellä on nyt poikkeuksellisesti se tilanne, että uudelle pyörälle ei ole välitöntä tarvetta, paketti on siis toistaiseksi kunnossa, mutta pidätän oikeuden muutoksiin :rolleyes:
To Go -fillarina toimii Konan Private Jake GG, jossa on lähes aina kiinni lokasuojat, runkolaukku, pullotelineet, valot yms. varusteet.
Maantiefillarina toimii 6,6kg Canyon Ultimate, jolla nautitaan kesäkelillä ne nopeet lenkit ja fiilestelyt
Maastosossa toimii 27+ täpäri jolla ajetaan oikeastaan vain ja ainoastaan maastossa
Yhtään pyörää en antaisi pois, enkä osaa noita laittaa tärkeysjärjestykseen, kun jokaiselle on kuitenkin ihan oma käyttötarkoitus. Perjaatteessa maantie- ja GG-fillarin voisi yhdistää, mutta sitten joutuisi säätämään liikaa varusteiden, renkaiden ja vanteiden kanssa, joten on paljon mukavampi, että nämä pyörät on erillään. Olisi myös aika hankalaa pitää puhtaaseen maantiekäyttöön "kelpaavaa" crossaria/GG:tä hyötypyöränä, koska sen hinta lähtisi äkkiä lapasesta (hiilikuiturunko, kevyet vanteet jne...).
Joskus olen toivonut, että olisi vielä seuraavat. Todellinen "tarve" on kuitenkin ollut toistaiseksi niin pientä, että ratkaisuja ei ole syntynyt.
Tavarapyörä (kauppareissulle yms. roudaamiseen)
Sinkula/fixi kauppa-, ranta- ja baarireisuille
29er terästäysjäykkäri, 853 Reiskaa (2013)
Titsku GG, custom (2015)
29er muovinen trailitäpäri (2014)
26" lelumiini retromaasturi (1997, oho juhlavuosi)
Parista vikasta voisin luopua, kahdesta ekasta en.
Jos jotain lisää niin... Läski välillä kummittelee mielessä, mut vielä ei ole tarpeeksi innostunut. Pitäis ehkä kokeilla joskus. Terästä tai titskua se sais mielellään olla ja jotain muuta kuin 26".
Edit: Niin ja olikos lokariasia mainittava?Niitä ei ole yhdessäkään. GG:ssa tarakka joskus.
Kotarikummitus
29.12.2016, 23.45
Ei. Lapsiakaan ei laiteta tärkeysjärjestykseen.
Ok. Sun takiasi muotoilen tuon sitten toisin; mitä käytät _eniten_ hyväksesi, tai mitä _useimmin_ poljet. ;-)
Kaatuilija
29.12.2016, 23.47
Tilan- ja rahanpuutteen vuoksi yksi harrastuspyörä ja käyttöpyörä itselläni.
Harrastuspyöränä on 100m joustava 29er täpäri loivahkolla keulakulmalla. Tuo kulkee ihan kivasti maaseudun sora- ja metsäteillä seikkaillessa ja vastapainoksi ryskätään kivikossa ja juurakossa sujuvasti. Käyttöpyöränä on vanha 3-vaihteinen Terässiipi, jota ei paljoa huolleta.
Itse tykkäisin seuraavasta yhdistelmästä:
- 120mm joustava 29er täpäri maastoon
- Kevyt kuiturunkoinen cyclocross, jossa soratierenkaat
- Täysjäykkä 29er sinkula arkiajoon
Maantiepyörä, kun kelit sallii
Cyclo, huonommille keleille, pikkuteille ja poluille. Talvella nastat ja kesällä nappulat.
Hybridi, kaikista huonoimmille keleille ISPeillä ja sekalaista ajelua kesällä slikseillä.
Hybridin tilalla voisi olla jokin monstericrossikin.....
orc biker
29.12.2016, 23.53
Mua kiinnostaisi tietää, millaisella pyöräLAJIvalikoiman tarvitsette?
1. 29er hardtail poluille, hiekalle, asvaltille ja joka paikkaan, jossa ei tarvitse pyörävarkaista suuremmin huolehtia.
2. Kauppapyörä.
Jami2003
29.12.2016, 23.57
- Storckin maantiepyörä, itse kasattu ihanan kevyt hiilikuitu ohjus. Talvella trainerin päällä ja tänäänkin tuli poljettua reilun tunnin setti.
- Kona Rove gg cc. Rospuutto kelin teräspyörä. Aina lokarit paikalla ja jos joskus tekis useamman päivän pyöräretken niin tällä. Myös työmatkoja joskus ajelin.
- Cube stereo 29er 120 hpc hiilikuitu täpäri. Tämä menee kuin hirvi metsässä. Talvella nastat alla ja oikeastaan ainut pyörä millä ajan ulkona.
- Cube 29er hardtail. Alumiinia. Kanssa itse kasattu. Oli aikoinaan runko jossain tarjouksessa ja sain inspiraation ostaa ja kasailla pyörän ympärille. Palvelee toisella paikkakunnalla missä vietän n viikon kuusta.
Eipä noista mitään voi hävittää. Jos ei olisi kahden paikkakunnan kuviota niin sitten voisi Cube hardtail lähteä mutta tuskin. Eniten ajoa tulee Storckilla koska talvellakin tulee poljettua sitä trainerilla. Muuten ykköspyörä vaihtuu kausittain; keväällä Rove, kesällä Storck, syksyllä Cuben täpäri ja talvella Storck sisällä ja Cube pihalla. Ja siinä sivussa Cuben jäykkäperää reissu viikoilla kaikkina vuoden aikoina.
Jos joku pyörä pitäisi hankkia niin läski tulisi taloon. Pyrin kuitenkin välttämään sitä koska en halua lisää pyöriä eikä noista mitään voi vaihtaakaan.
Gg lenkki- ja yleispyöränä mm. kauppareissulla. Lokarit, tarakka ja yhdistelmäpolkimet. 29 maastoajeluun. Lisäksi 50 euron Tunturin maasturi/hybridi sellaiseen, mihin noita ei voi käyttää mm. varkausriskin takia. Ei tarvetta muille, vaikka kaikenlaisia ajatuksia onkin. Peräkärryn voisin joskus hankkia, jos sopivasti saisi. Bob Yak on normihintaisena tarpeeseen nähden liian kallis, joten sopivaa tarjousta on aikaa odotella.
Läskimasa
30.12.2016, 02.33
1. läski
2. fatbike
3. fättis
4. paksupyörä
5. ihrakonkeli
😜
Kysyjältä puuttuu tuollainen kelpo maantietankoinen, omassa tallissa kaksi ja yksi suoratankoinen, lisääntyminen ehkäisty.
1. 29" maastopyörä (jäysjousto)
2. 29" maastopyörä (jäykkäperä)
Jouduin nöyrtymään ja kasaamaan jäykkäperän toiseksi fillariksi. :)
1. Täysjäykkä 1x9 Titaani ~8kg, nyt talvirengastuksella.
2. Nopea duunattu "Hybridi" 1x10, rakentelu/päivitys kesken...
3. Tuleva rakennelma, huomion keskipiste...
Toistaiseksi näillä ellei täydenny 27.5" Plussalla...
Breakbeat
30.12.2016, 10.26
Huonon kelin soturi täysjäykä 29er.
Keväästä syksyyn työmatkafillari CX.
Vapaa-ajan fiilistelyyn ja pidemmille lenkeille maantiefillari.
brilleaux
30.12.2016, 10.28
1. Paksukainen.
En kaipaa tai harkitse mitään lisää.
Tervehdys uusimmalta foorumilaiselta! :-)
Mua kiinnostaisi tietää, millaisen pyöräLAJIvalikoiman tarvitsette?
Kuntoiluahan tule varsinaisesti harjoitettua vuodenajan mukaan joko maantiellä tai maastossa. Siis (1) maantiepyörä ja maastopyörä, jona tällä hetkellä suosin (2) all mountain henkistä välikokosemiläskijäykkäperää.
Ja jotta kroppa pysyisi siinä vireessä, että kuntoilu on mielekästä, tarvitsen ainakin yhden (3) jumppapyörän bike park ja/tai (4) bmx racing-käyttöön alaselän ja hartiaseuden vetreyttämiseksi. 3-kategoriaan olisi nykyään tieteinkin ideaali moderni enskatäpäri.
Lisäksi jotakin vanhaa jäykkäperämaasturia voi pitää (5) arkikäyttöpyöränänä mm.lokarein varustettuna.
Ja mitä siihen vielä kaipaatte tai harkitsette hankkia lisää?
Sähköavusteinen all mountain- tai endurotätäpäri vois toimia sekä uusien hyiven polkujen etsimisessä ja päivittäisessä hyöfynämisessä että oman kropan rajoitteiden ja puutteiden kiertämisessä. Ehkäpä tavallisesta plkuajostakin saisi jo sellaista jumppaa, ettei erillistä jumppapyörää enää tarvitsisi?
Löytyy:
- hybridi ympärivuotiseen jokapäiväiseen työmatkaan
- cyclocrossari maantierenkailla lenkkeilyyn kesäkelillä
- 29" jäykkäperä maastolenkkeilyyn ympäri vuoden (ja joskus talvella pahalla kelillä työmatkaan)
- ns. perinteinen miestenpyörä mökkipyöränä
Haaveissa:
- hieno (ja kallis) maantiepyörä
- läskipyörä (mutta tälle en ole vielä keksinyt käyttöä)
Keskiäkäinen lohjalainen
30.12.2016, 15.42
Läski.
Maantie.
29 XC Täpäri
Jos yhdestä pitäisi luopua niin täpäri lähtisi.
pturunen
30.12.2016, 15.43
1. 29" maastopyörä (jäysjousto)
2. 29" maastopyörä (jäykkäperä).
Samalla kombolla mennään täälläkin. Ehkä optio 27.5+ kiekkoihin voisi olla mukava lisä täpäriin.
Janski80
30.12.2016, 16.22
Itsellä kaksi pyörää 29 jäykkäperä kesällä maastoon ja satunnaiseen työmatka pyöräilyyn ja sitten täpäri läski ympärivuotiseen maastoiluun.
Viimekesänä koitin myös maantiepyöräilyä mutta ei oikein sopinut meikäläselle.Haaveissa olisi joku kevyt kuitu 29+tai 27+ maasturi joskus sitten tulevaisuudessa.
monikäyttöpyöränä on "pappamallinen" Pleago Stavanger viiksitangolla, vaihteistona Rohloff - eräällä Rohloff-aiheisella brittipalstalla joku määritti sen Clark Kentiksi. nyt on edessä marawinter - kesällä perässä joskus Bob Yak - haarukoin melkoisen määrän valmistajia ennen kuin päädyin tähän 63cm runkoon eli kovin helposti en vaihda - nojapyörää välillä mietin mutta niitä ei kuulemma tehdä mun kokoon
hätävarana on Tunturin Equillar n 2000-mallinen, siinäkin on Bob Yak-valmius eli läpiakseli
- Teräksinen gg, jolla ajetaan hyötyajot, retket, soratielenkkejä, maantielenkkejä, cyclocrossia, maastolenkkejä jne.
- 140mm trail-täpäri maastoon
- Läski talveksi maastoon
- 130mm trail-jäykkäperä (talvella nastoilla), väistyy täpärin tieltä
- SS-täysjäykkä, hybridisetupissa
Ekaa en vaihda, korkeintaan päivitän. Kaks seuraavaa voi vaihtua mutta vain saman sarjan pyöriin. Kaks vikaa saa luultavasti luvan lähteä. Tilalle saattaa tulla jotain, mutta ei välttämättä. Jos tulee, niin jotain näistä:
- rottapyörä kaupunkiajoon
- 27,5+ täysjäykkä
- läskin vaihto uuteen
Hauska topic. Voiko pyörävalinnoista päätellä jotain omistajista? :)
Edit: kun piti laittaa nämä järjestykseen, tajusin että tuo gg (Kona Rove) tulee ensimmäiseksi, vaikka yli 80% ajosta tapahtuu maastossa ja jollain muulla pyörällä. Tuo on siis ainoa, johon on oikeasti kiintynyt.
-26" 150 täpäri maastoon, melkein jo vaihtui 29eriin, mutta se piti myydä pois kun ei miellyttäny.
- 20vuotias 26 jäykkäperö, kunnon romu. On lokarit, tarakka ja kori. Hyvä käyttöpyörä, ei kiinnosta varkaita.
-Maantiepyörä, käyttö jäänyt vähäiseksi, mutta roikkukoon seinällä jos edes kerran vuodessa on käyttöä.
-Läski, täysjäykkä, loistava laite talveen.
Seuraavaksi oli vielä syksyllä tulossa 27.5 täpäri, mutta tuli läski. Nyt vahvempana vaihtoehtona 27+ täpäri hieman lyhyemmillä joustoilla tai vaihtoehtoisesti vaikka 140 joustavana ja sähköavustuksellla. Vuosi aikaa pohtia.
nih..
- maantiepyörä: huhti-lokakuussa maantielenkkeilyä
- teräsrunko sinkula/fixi: työmatkapyöräilyyn ja muuhun hyötyajeluun niinä aikoina kun kevyenliikenteen väylillä ei ole sepeliä (eli käytännössä huhti-lokakuu)
- 29'' jäykkäperä työmatkapyöräilyyn silloin kun en käytä edellä mainittua sinkulaa ja helpoissa maastoissa ajelua silloin tällöin ympri vuoden
Tekis mieli vielä teräsrunkoista cyclocrossaria, mutta säilytystilaa on vähän ja kun työmatkakin kulkee tuota radanvarren ruostuttavaa suolaliuosreittiä, niin ehken hanki.
- teräksinen CG, jolla ajellaan työmatkaa ja lenkkiä maantiellä / sorateillä
- teräksinen XC jäykkäperä, työmatkan taittamiseen ja kevyehköön maastoajeluun
Aikaisemmin oli myös muovinen maantiepyörä, jonka myin pois vähäisen käytön takia. Kuituinen 27,5+ täpäri kiinnostaisi uutena tulokkaana, varastotilan vähäisyys rajoittaa vielä tätä hankintaa.
Marsusram
30.12.2016, 21.28
Olihan täällä pyöräinventaaritopikki joskus, nyt ei jaksa laskea montako jäljellä. :)
Tärkeintä on että pyörä soveltuu omaan harrastukseen. Eli riittää kun tietää minne tarvitsee pyörästä kaveria.
2016 ajoin muistaakseni muutaman lenkkiä retki/maantiepyörällä. Muuten tämä vuosi on mennyt eri maastopyörillä, 26"/29"/fatbike/plus, täysjäykkä/etujousitettu/täpäri, sinkula/1x/2x/3x vaihteilla, teräs/alumiini/hiilarirunko.
harkinnassa: titamiinia?
1. Ajossa paljon (työmatkaa + retkiä) Trek 7.9 FX -08, johon on laitettu GG viritys (Di2, 2*10 ultegrat, lokarit, tarakka (sivulaukuille), matkaa takana 33 tkm (nykymuodossa 19 tkm).
2. Domane 5.9 -13, kauniin kelin pyörä
3. Genesis Day One -15, kesällä 44/19, talvella 38/19 ja nastat. Tämä on oikeasti perussinkula ja hauska varapyörä.
4. Trek 7.4 FX -13 (2*10 ultegrat ja XXX ohjaustanko 1:stä), peruspyörä talveen ja tappajasepeliin
Kyllä noilla pärjää. Lisäkiekoista on harvoin haittaa. Uusi Domane SLR 7 disc olisi kiva, jos olisi hilloa paljon.
StantheMan
30.12.2016, 21.53
Talvipyörä ja kesäpyörä. Ja pari pyörää, joilla en ole vielä juuri ajanut ollenkaan (Insera taittopyörä - maksoi uutena satasen - ja CC yksivaihteinen). Jos jotain uutta hankkisin, niin "maantiematkapyörä" johon mahtuu lokasuojat ja paksummat renkaat, jolloin muut pyörät voisi hävittää.
Samalla kombolla mennään täälläkin. Ehkä optio 27.5+ kiekkoihin voisi olla mukava lisä täpäriin.
Mulle saapuu tammi-helmikuussa uusi täpärirunko, josta löytyy dropoutteja vaihtamalla kaikki optiot. Ehkä 29+ menee testiin. Ensin vaikka lainakiekoilla.
Lähetetty minun F8331 laitteesta Tapatalkilla
Itsellä tallissa:
-Kona Unit, 29er täysjäykkä sinkula. Sillä menee työmatkat, maastot ja GG:t
-Salsa Mukluk, läskipyörä. Maastoajoa käytännössä pelkästään.
-Fausto Coppin track frame. Fixi. Vielä työnalla. Siitä tulee yleinen fiilistely, kesäpyörä
-Kona Paddy Wagon, fixi. Työmatkat hyvillä keleillä.
Jokaista pyörää rakennettu mielensä mukaiseksi enempi tai vähempi. Tähän vuodenaikaan toi Unit on aikalailla jokapaikan höylä. Muklukilla on sitten kiva maastoilla, pitäis vaan etelässä olla enemmän lunta. :)
Joku "oikea" maastopyörä olis vielä kiva, mutta olen ajatellu Unittiin jouston laittoa niin sekin taipuis rankempaan maastoon samalla.
Kugelschreiber
31.12.2016, 12.17
Muut pyörät vois hävittää jos olis pakko mut tätä ei ;)
http://i575.photobucket.com/albums/ss193/kyttyra/Wolverine/DSC_0636_zps6drmemto.jpg
Pyörän tyyppi: jokapaikanhöylä.
1. Ajossa paljon (työmatkaa + retkiä) Trek 7.9 FX -08, johon on laitettu GG viritys (Di2, 2*10 ultegrat, lokarit, tarakka (sivulaukuille), matkaa takana 33 tkm (nykymuodossa 19 tkm).
2. Domane 5.9 -13, kauniin kelin pyörä
3. Genesis Day One -15, kesällä 44/19, talvella 38/19 ja nastat. Tämä on oikeasti perussinkula ja hauska varapyörä.
4. Trek 7.4 FX -13 (2*10 ultegrat ja XXX ohjaustanko 1:stä), peruspyörä talveen ja tappajasepeliin
Jotta ei jäisi epäselväksi, niin kaikilla pyörillä on ajettu tänä vuonna yli 1000 km, tosin 2:lla vain reilu sellainen.
- rb huhti-loka
- cx maalis-marras
- täysjäykkä käyttöfilo 26" with icespiker marras-maalis
- täysjäykkä käyttöfilo 26" with maraplus maalis-marras
ja yks rb on kokoajan kiinni trainerissa
Tällä setillä pärjään komiasti läpi vuoden, eikä ajot jää ainakaan huonojen olosuhteiden takia tekemättä.
Käyttöpyöränä 1v Helkama Oiva, juuri vaihdoin fauber-kammen katkenneen tilalle ja samoin seuraavaksi katkesi alkuperäinen stonga.
Harrastepyöränä läski.
29+ kuumottelee, mutta sit lähtee läski myyntiin.
pikkupoika
01.01.2017, 11.29
-Scott carbon maantiepyörä -07: Tällä ajellaan hyvälläkelillä maantiellä ja käydään viihdyttämässä porukkaleinkeillä muita, siellä uusien ja hienojen pyörien seassa ( vaatisi pikaista voimasiirron uusimista ).
-Salsa Mukluk -13 Alumiini: Tällä möyritään talvi ajut käytännösä kokonaan, kesällä palvelee sinkulana ja retkikäytössä.
-Salsa Beargrease -14 carbon: Tällä ajelen huonollakelillä maantietä ja keväästä-syksyyn maastoa. Osallistutaan kesällä maastopyörä tapahtumiin. Talven se nukkuu autotallissa nastat alla valmiina lähtöön ja pettyy päivästä toiseen kun lähtöjä ei tule!
Eniten ajua vuodessa tulee tuolle Muklukille. Jos jostain pitäisi luopua niin se olisi tuo Beargease, mut onneksi ei ole vielä tarvinnut luopua.
Haaveena: cg / gg Soratie, polku, retkikäyttöön. Noilla käyttökaavailluilla sen olisi varmaan mielummin gg ( kuume tällä hetkellä kova ).
1. 27.5+ jäykkäperä ympärivuotiseen maastomöyrintään. Välillä tekee mieli vaihtaa täysjoustoon mutta yleensä hinku helpottaa kun huomaa miten hienosti tuo toimii omissa ajoissa.
2. Teräscyclo/GG kaikille tietä muistuttaville alustoille. Kiekot ja jarrut voisi päivittää.
Molemmilla pyörillä haetaan enemmän elämyksiä kuin mitään maksimaalista suorittamista. Läski voisi olla ihan kiva noiden lisäksi lumisimmille keleille ja ehkä joku siisti Konan retromaasturi fiilistelypyöräksi. Ehkä sitten joskus kun on tiloja ja aikaa.
Tukkasotka
01.01.2017, 15.19
70-80 luvun norjalainen Viking mummopyörä käyttiksenä asia-ajoon. Maastoon jäykkäperäinen Rotko ja maantielle sekä tutkimusmatkailuun Gt Grade kaksilla kiekoilla. Lisäksi -97 GT Tequesta josta pitäis viilata jotain kivaa. 20 vuoden jänteellä varmaan tulee läski, hiilikuituinen maantiefillari sekä 160mm joustava enduro. Nämä vaativat jo autotallin. :D
Keskiäkäinen lohjalainen
01.01.2017, 17.05
Muut pyörät vois hävittää jos olis pakko mut tätä ei ;)
http://i575.photobucket.com/albums/ss193/kyttyra/Wolverine/DSC_0636_zps6drmemto.jpg
Pyörän tyyppi: jokapaikanhöylä.
Tuo taitaa olla jo niin hyvä kompromissi, että onko se enää kompromissi ensinkään?
Maantiepyörä on itselle tärkein.
Cyclocross puolestaan monipuolisuudessaan korvaamaton.
Kaukana näiden takan tulevat 29er etujousto ja ss/fixie (kunhan se saapuu Suomeen).
Tätä listaa (http://fillari.blogspot.fi/p/fillarit.html) olen linkittänyt tänne ennenkin, siinä on oma settini.
Kugelschreiber
01.01.2017, 17.59
onko toi niin hyvä kun yksivaihteessa uhotaan? tai siis, miten eroaa kilpailijoistaan?
Eipä kai oikeasti juuri mitenkään :D
Tai no jos nyt vaikka vertaa Surlyn tai Pelagon vastaaviin niin vähän enemmän rengastilaa ja runko taitaa olla paremmin ohennettua terästä. Sokkotestiin tosin jos laittais niin en tiedä erottaisko. Sliderit ja hihnavetomahdollisuus myös voi houkuttaa joitakuta + kiva väri toki :)
Ai niin: runkosetin hinta pompsahtanut viime vuodesta, onneks tuli tehtyä ostopäätös ajoissa.
1. Lowracer-nojakki maantielle (tälle tulee eniten kilsoja)
2. Trike-nojakki tavarankuskaukseen ja peilijäälle
3. Läski talven lumipöperöihin ja sinne minne ei ylläolevilla nojakeilla viitti rymytä
Jos tallissa olisi tilaa, sinne ilmestyisi aika varmasti vielä kinneri. Tosin kinnerillä voisi ajaa kaikki muut ajot paitsi talven lumisuhmurat ja peilijäät joten pyörävalikoima varmaan kutistuisi parhaimmillaan kahteen. Trikestä voisi luopua jos osoittautuisi että läskillä voi ajaa missä vaan ja miten vaan lastattuna. En oo kokeillu vielä.
Reippailija
01.01.2017, 22.12
Hyötykäytössä: Dahon P18 Visc ja Inttipyörä
Maantielle: Orbea Aqua
Jokapaikkaan: Rossano hybridi
Harrastuksiin: Performer Nojapyörä
Ööh: Taitto- ja Nojapyörästä en hevin luopuisi
Kugelschreiber
02.01.2017, 10.38
^^ kerrankin rehellinen vastaus :D .. yleensä kuulee aikaimoista hehkutusta.
Täytyy nyt avata vähän tätä yksivaihteen ahmakeskustelua. Lankahan alkaa saatesanoilla: "jatkakaa. täällä. älkää joka langassa."
Eli eräs foorumin käyttäjä oli suuttunut tämän runkosetin saamasta fooruminäkyvyydestä, ja aloitti langan vittuilumielessä. Nokittelun & vastanokittelun potenssiin x jälkeen topic elää nyt omaa elämäänsä.
Tämä kannattaa muistaa jos lukee esimerkiksi seuraavankaltaisen toteamuksen: "näyttäisi siltä että Soma Wolverine -runkosetti mahdollistaa antoisan ja rikkaan elämän".
Toki mahdollistaa. Kuten mahdollistaisi myös vaikkapa Kona Sutra LTD tai Salsa Vaya.
Jäykkäperä 29" - minne ikinä tarvitseekaan mennä, ympärivuotinen käyttökulkine
Täysjousto 26" - minne ikinä huvittaakaan mennä, ajetaan kun siltä tuntuu
Eipä muita tällä hetkellä. Elämäntilanteen tulevaisuudessa mahdollisesti muuttuessa täytynee ostaa joku maantiepyöräksi luokiteltava jos työmatka vähän venähtää ja onhan siinä myös hyvä tekosyy hankkia uusia leluja.
Ei. Lapsiakaan ei laiteta tärkeysjärjestykseen.
Vähän samaa mieltä. Yleensä perssiin alla oleva pyörä on paras, koska se on saanut ihmisen liikkeelle. Riippuu myös tietysti vuodenajasta, kelistä, fiiliksestä...
Maantiepyöristä en luopuisi kummastakaan. Uudemmalla Feltillä tykkään ajella kovasti, koska se on naistenpyörä ja välitykset sitä myöten itselle sopivat. Vanhempi Trek sopii sadekeleille ja römppäajeluun.
Tällä hetkellä käytän lähestulkoon vain Feltin wanna-be-cc:tä. Ihana, loksut ja kippurasarvet. Pääsee hiekalle, asvaltille, helppoon maastoon.
Muklukista en luopuisi ikinä, vaikka liian vähän sillä olen viime aikoina ajellutkin. Se vaan on niin hauska!
Entisestä työmatkapyörästä (hyrbiidi-Kona) luovun, kun joku pösilö pöllii sen kaupan edestä. Huoltoon en enää käytä rahaa.
Vieläkö niitä on? Tatskapyörästä en myöskään luovu :)
Jos jotain uutta joskus tulee talliin, niin joko hillitön triangelipornopyörä tai joku törkeen makee pappis tyyppiä "Pelago". Ugh.
Läski. Sillä mennään. Taloudellis-, varastointi- ja rahalle eniten käyttöä perusteinen kompromissi.
Kerkesi olla 29" täpäri ja 26" läski samaan aikaan mutta nyt 27,5" läski kesät 3,8" renkailla & blutolla, talvi 4,5" jäykkänä. Toistaiseksi osoittautunut hyväksi ratkaisuksi. Melkein kuin kaksi pyörää olisi :)
Harkinnassa ainakin hissitolppa ja ehkä plussakiekot joskus sitten.
Lähestyin aihetta miettien, missä järjestyksessä olisin valmis puukolla uhattuna luopumaan (mitä suurempi numero, sitä helpommalla luopuisin. Tietysti.). Aivan lista ei mennyt "oikein", kun aloin vielä jaottelemaan tämän hetkisen käytön ja kunnon mukaan, mutta välttäköön.
Tällä hetkellä ajettavissa:
1. Wilier 101 Di2, nielee asphalttia.
2. White CX Pro, krävelit, retket, neulaspolkuilua, liukkaat maantiet
3. Ceepo Viper, aika-ajot
4. Surly Ice Cream Truck, metsäilyt
5. Elektra kruiseri, kesäiset lähikauppareissut ja paariajelut
Tilattuna, odottaa toimitusta:
6. Wilier Jaroon Plus, käyttötarkoitus vielä pikkusen arvoitus, mutta eiköhän monsterikrossarille joku evoluution lokero löydy.
Projektina, palasina tai remonttia vailla:
7. On One Fatty, tästä tulossa aika-ajoläski, projekti alkoi 2014, valmistunee 2017 tai sitten ei ihan vielä
8. Merida 96, 26" täpäri, viimeksi liikkeellä syksyllä 2013, alkanut poltella, jospa ensi keväänä huollattais vieterit ja rytyyttelis polkuja muutaman kerran kesän mittaan (?)
9. Chebici cyklo, yleiskäyttöfillari, retkiajot. 2015 syksystä ajamattomana.
10. Peugeot Competition S600, retromaantievillari hyville keleille ja fiilistelyyn, pitäis jaksaa tutkii miks vapaaratas lopetti yhteistyön 2015
11.-XX. Erittelemätön määrä erikuntoisia "raatoja", joista saattaa jonakin päivänä kuoriutua paari- tai kauppapyörä tai jotain. Mummiksia, hybridejä, maastureita -80-2000 luvuilta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.