Näytä tavallinen näkymä : Lautalla Tallinnaan ja tsygällä loppumatka
Marjakori1986
29.12.2016, 11.00
Terve,
Tarkoitus olisi lähteä pienimuotoiselle fillarireissulle elokuun puolenvälin tienoilla, kun oma maastokisakausi alkaa olemaan loppusuoralla. Reittin olen suunnitellut seuraavasti: Tallinna, Pärnu, Riika, Klaipeda, Gdansk, schzecin, Berliini, Rostock (lautalla Malmööhön) Malmö - Kemi. Tuo Ruotsin osuus on vielä arvoitus, mutta jokatapauksessa homman olisi tarkoitus päättyä Kemiin. Matkan pituus lienee noin 3300 kilometriä laskentatavasta ja reittivalinnasta riippuen. Tarkoitus olisi ilman sen suurempia haavereita polkea noin 180-240 kilometriä päivässä. Itselläni ei ole kokemusta useamman päivän pyörämatkasta, mutta satulan selässä istuminen ja päivittäinen treenaaminen on liiankin tuttua puuhaa, joten suurimmat haasteet tulevat olemaan päänsisäisiä :)Ottaisin enemmän kuin mielelläni vastaan kaikenmoisia tipsejä reissuun liittyen kuten esim. Pyörä- ja reittivalinta, taakkatelineet/laukut, majapaikat, vaaratekijät, nähtävyydet jne. Kiitos jo etukäteen kaikille Vanhemmille ja viisaammille mestareille.
Uumajassa olisi vankilahotelli (http://www.hotellgf.se/index_en.html) erillaiseen majoitukseen. Sundvallin pohjois puolella oleva högä kusten (http://www.hogakusten.com/en/hk.html) on kuulemma hienoa aluetta. Jos Ruotsin sotahistoria kiinnostaa, niin Bodenin linnoitus (http://fastningsguiden.com/the-red-mountain-fort/) voi olla kiintoisa paikka. Siknäsfortetissa (http://siknasfortet.se/)kävin kesällä, erillainen paikka mutta oli vielä kesken. Siknäsfortetissa saattaa olla ensi kesänä mahdollista yöpyä. Jos virtaavasta joesta tykkää, niin Kalixjoen vartta pitkin kannattaa ajella.
Niin ja Luulaja on kesäisin hieno paikka, nähtävyyksiä mm. Luulajan vanha kaupunki (https://fi.wikipedia.org/wiki/Gammelstadin_kirkkokyl%C3%A4), ilmailu (http://www.flygmuseetf21.se/)- ja rautatiemuseo (http://www.nbjvm.se/en).
"Pyörän selässä" istuminen ei riitä varsinkin jos ajat usean päivän peräkkäin kuormattuna parin sadan kilometrin etappeja ja kannattaa ottaa huomioon myös sää- ja muut olosuhteet...
Marjakori1986
29.12.2016, 12.54
Se nyt on sanomattakin selvä, että pelkkä pyörän selässä istuminen ei riitä :) Se on totta että kuorma ja muuttuvat sääolosuhteet pitää myös huomioida. Pari kesää sitten ajoin 250 kilsaa rinkka selässä ja se oli kyllä perseestä. Vaikka treenailenkin maastopyöräilyä noin 8-15 tuntia per viikko niin siltikin tämä tuo aivan omat ja erilaiset haasteet mukanaan. Mut pakkohan se uskoa itseensä ja toteuttaa niitä haaveita. Mitä järkeä tässä elämässä muuten olisikaan.
Jami2003
29.12.2016, 13.11
En usko että noilla pohjilla mitään ylipääsemättömiä esteitä tulee fyysisesti. Kaikki on päästä kiinni.
Ei ole terveen touhua rinkan kanssa ajaminen... Ei 250km. loppupeleissä ole kummakaan matka mutta seuraavina päivinä taas vastaava matka alkaa jossain vaiheessa tuntua. Jos ajat tuon määrän viikossa niin tulet istumaan satulassa kyseisen määrän päivässä joten kyllä suosittelen muutamia pitkiä lenkkejä alle.
Toteutuksessa ole kummiakaan ja kaikkea täytyy koittaa, just katselin telkkarista kun kaveri ajoi Nordkapista Kapkaupunkiin 102:ssa päivässä ja hatun nosto tosiaan hänelle!
Joten hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty!
Ei ole terveen touhua rinkan kanssa ajaminen... Ei 250km...
Ei sillä, että yrittäisin terveen kirjoihin päästä, mutta olen omat reissuni tehnyt nimenomaan repun (35-40 litranen) kanssa. Itseäni reppu ei ajaessa haittaa ja tykkään mm. sen kanssa tulevasta tauottamisen helppoudesta. Kaikki (pl. satulalaukussa olevat) kamat aina mukana, vaikka pyörän jättääkin. Rajoitteensakin repulla toki, mutta niinhän jokaisella asialla ja on käyttäjänsä harkinassa, mitä seikkoja arvottaa yli toisten.
Marjakori1986
29.12.2016, 14.55
Ei ole missään nimessä terveen touhua, mutta valitettavasti en ole saanut päätäni valita. Juu ei se 250 km ole matkana juurikaan mitään, jos sen suhteuttaa oikein. Totta kai useita pitkiä lenkkejä täytyy ottaa alle jotta noutaja ei tulisi. Kyllä mulla löytyy myös kokemusta 6-9 tunnin maastoajoista sekä Espanjassa että Kroatiassa, joten kyllä luulisi perseen kestävän, tai sitten ei. Pitänee varmastikin muuttaa hieman valmennusohjelmaa. "Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty" yhdyn täysin.
Grandi66
29.12.2016, 15.03
Pitkällä reissulla satulan merkitys kasvaa, itellä nahkasatula ja se kun on rakas seuraavat 3 kuukautta. Itse rytmitän ajon et viikossa on vähintään yksi vapaa päivä, niin ei mene suorittamiseksi koko homma. Mutta jokainen tyylillään.
yrittäjä itse
fillari10.blogspot.fi
Marjakori1986
29.12.2016, 17.33
Totta, olen yrittänyt etsiä vuosia omalle persaukselle sopivaa satulaa ja voin sanoa että vielä se on hakusessa :) ehkä se olisi viisasta järjestää yksi lisäviikko jotta se olisi pääsääntöisesti mukavaa.
Mattia, tuollainen reppu ei ole rinkka...
Veivaaja
02.01.2017, 18.06
Moi! Riippuu tietysti, mitä matkalta hakee, mutta yleensä kannattaa varata aikaa paikkoihin tutustumiseen.
Tavarankuljetus pelkässä repussa voi käydä selän päälle, ellei oo superkevyet kamat.
Sassnitzista (Rugen voi olla kiinnostava tuttavuus) kulkee myös tuohon suuntaan joku yhteys.
Hyvää reissua, joka tapauksessa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.